Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 29/10/1998
← Terug naar "Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 8 februari 1985 houdende regeling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen "
Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 8 februari 1985 houdende regeling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen Arrêté ministériel modifiant l'arrêté ministériel du 8 février 1985 réglementant les conditions d'aptitude physique et mentale des membres d'équipage de conduite des aéronefs civils
MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR MINISTERE DES COMMUNICATIONS ET DE L'INFRASTRUCTURE
29 OKTOBER 1998. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het 29 OCTOBRE 1998. - Arrêté ministériel modifiant l'arrêté ministériel
ministerieel besluit van 8 februari 1985 houdende regeling van de du 8 février 1985 réglementant les conditions d'aptitude physique et
voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de mentale des membres d'équipage de conduite des aéronefs civils
leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen
De Minister van Vervoer, Le Ministre des Transports,
Gelet op het Verdrag inzake de internationale burgerlijke luchtvaart, Vu la Convention relative à l'aviation civile internationale, signée à
ondertekend te Chicago op 7 december 1944 en goedgekeurd bij de wet Chicago le 7 décembre 1944 et approuvée par la loi du 30 avril 1947,
van 30 april 1947, inzonderheid op bijlage I; notamment l'annexe I;
Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 Vu la loi du 27 juin 1937 portant révision de la loi du 16 novembre
november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op 1919 relative à la réglementation de la navigation aérienne, notamment
artikel 5; l'article 5;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling der Vu l'arrêté royal du 15 mars 1954 réglementant la navigation aérienne,
luchtvaart, inzonderheid op de artikelen 34 en 37; notamment les articles 34 et 37;
Gelet op het ministerieel besluit van 23 juni 1969 houdende regeling Vu l'arrêté ministériel du 23 juin 1969 portant réglementation des
van de burgelijke vergunningen van bestuurder van vliegtuigen, licences civiles de pilote d'avions, modifié par les arrêtés
gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 4 januari 1974, 23 maart ministériels des 4 janvier 1974, 23 mars 1978, 19 janvier 1979, 12
1978, 19 januari 1979, 12 september 1985, 26 juni 1990 en 8 januari septembre 1985, 26 juin 1990 et 8 janvier 1998;
1998; Gelet op het ministerieel besluit van 21 juni 1979 houdende regeling Vu l'arrêté ministériel du 21 juin 1979 portant règlementation des
van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van helikopters, licences civiles de pilote d'hélicoptères, modifié par l'arrêté
gewijzigd bij het ministerieel besluit van 24 maart 1997; ministériel du 24 mars 1997;
Gelet op het ministerieel besuit van 31 juli 1980 houdende regeling Vu l'arrêté ministériel du 31 juillet 1980 portant réglementation des
van de burgerlijke vergunningen van boordwerktuigkundige, gewijzigd licences civiles de mécanicien navigant modifié par l'arrêté
bij het ministerieel besluit van 25 juli 1995; ministériel du 25 juillet 1995;
Overwegende dat de Gewestregeringen zijn betrokken bij het ontwerp van Considérant que les Gouvernements régionaux ont été associés à
dit besluit; l'élaboration du présent arrêté;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Vu les lois sur le Conseil d'Etat coordonnées le 12 janvier 1973,
1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wetten van 9 notamment l'article 3, § 1er, modifié par les lois du 9 août 1980 et
augustus 1980 en 4 augustus 1996; du 4 août 1996;
Gelet op de dringende noodzaak om de veiligheid van de luchtvaart te waarborgen in al zijn aspecten, de medische geschiktheid van de bestuurders inbegrepen; Gelet op de gevaarlijke praktijk om medische technieken te blijven gebruiken die wetenschappelijk voorbijgestreefd en gebrekkig zijn en waarmee sommige afwijkingen, die altijd leiden tot medische ongeschiktheid tot besturen van een luchtvaartuig, niet kunnen opgespoord worden; dat het in de huidige stand van zaken onmogelijk is om dergelijke bestuurders, die nochtans een reëel gevaar betekenen voor de veiligheid in de luchtvaart, ongeschikt te verklaren; dat er thans medische technieken voor expertise bestaan die het mogelijk maken om deze afwijkingen op een vanuit wetenschappelijk standpunt onbetwistbare wijze aan te tonen; dat het belangrijk is om deze bepalingen, waarvan de toepassing een gevaar betekent voor de veiligheid van de luchtvaart, onmiddellijk te vervangen, om aldus het gebruik mogelijk te maken van medische technieken die meer geschikt zijn ook voor de reeds aan gang zijnde medische procedures, Besluit :

Artikel 1.In de bijlage van het ministerieel besluit van 8 februari 1985 houdende regeling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van

Vu l'urgence de sauvegarder la sécurité aérienne dans tous ses aspects, y compris l'aptitude médicale des pilotes; Vu le danger que constitue le maintien de techniques médicales scientifiquement dépassées et lacunaires ne permettant pas de déceler des anomalies qui doivent obligatoirement entraîner l'inaptitude médicale au pilotage d'aéronefs; qu'il est actuellement impossible de déclarer inaptes médicalement de tels pilotes qui constituent un véritable danger pour la sécurité aérienne; qu'il existe aujourd'hui des techniques médicales d'expertises permettant de déceler ces anomalies de manière incontestable sur le plan scientifique; qu'il importe de remplacer immédiatement des dispositions dont l'application constitue un danger pour la sécurité aérienne en permettant l'usage de techniques médicales appropriées, y compris aux procédures médicales en cours, Arrête :

Article 1er.Dans l'annexe à l'arrêté ministériel du 8 février 1985 réglementant les conditions d'aptitude physique et mentale des membres

burgerlijke luchtvaartuigen, wordt de tekst van hoofdstuk II, 2, onder d'équipage de conduite des aéronefs civils, au chapitre II, 2, texte
de titel « Eisen van categorie 1 » vervangen door volgende tekst : figurant sous le titre « Conditions de catégorie 1 » est remplacé par
le texte suivant :
« a) De normale kleurenwaarneming wordt bepaald door het vermogen te « a) La perception normale des couleurs se définit par la capacité de
slagen voor de test van Ishihara of als normale trichromaat te worden réussir le test d'Ishiara ou d'être considéré comme trichromate normal
bevonden door middel van de test met de anomaloscoop van Nagel. au test de l'anomaloscope de Nagel.
b) De kandidaat moet een normale kleurenwaarneming bezitten of een b) Le candidat doit avoir une perception normale des couleurs ou
kleurenonderscheidingsvermogen vertonen dat beantwoordt aan de posséder une vision des couleurs répondant à la norme de sécurité. La
veiligheidsnorm. Rekening houdend met de veiligheidsnorm kan het vision des couleurs peut être jugée acceptable quant à la norme de
kleurenonderscheidingsvermogen als aanvaardbaar beschouwd worden
indien de kandidaat die niet is geslaagd voor de proef van Ishihara
wel slaagt voor een diepgaand onderzoek volgens een erkende methode sécurité, si le candidat ayant échoué au test d'Ishihara réussit un
(anomaloscopie of kleurenlantaarn). test approfondi selon une méthode reconnue (anomaloscopie ou lanternes
c) Iedere kandidaat die niet slaagt voor de kleurenwaarnemingsproeven colorées). c) Tout candidat échouant aux tests de perception des couleurs visés
vermeld in a) en b) hierboven vertoont een aux a) et b) ci-dessus n'a pas une vision des couleurs répondant à la
kleurenonderscheidingsvermogen dat niet beantwoordt aan de norme de sécurité et doit être déclaré inapte.
veiligheidsnorm en moet ongeschikt verklaard worden.
d) De test van Ishihara (uitgave met 24 platen) wordt als geslaagd d) Le test d'Ishihara (édition 24 planches) est considéré comme réussi
beschouwd indien alle platen in adequate verlichtingsomstandigheden
correct worden geïdentificeerd zonder aarzeling noch twijfel (minder si toutes les planches sont identifiées correctement, sans doute ni
dan 3 seconden per plaat). De kandidaten die niet slagen voor de test hésitation (moins de 3 secondes par planche), dans les conditions
prévues pour un éclairage adéquat. Les candidats qui échouent au test
van Ishihara worden onderzocht met : d'Ishihara sont examinés en utilisant :
- hetzij de test met de anomaloscoop van Nagel of een gelijkwaardig - soit le test de l'anomaloscope de Nagel ou un appareil équivalent.
toestel. Deze test wordt als geslaagd beschouwd indien de Ce test est considéré comme réussi si l'ajustement des couleurs est
kleurenaanpassing trichromatisch is en indien de afwijking van de trichromatique et si l'erreur à l'ajustement des couleurs est égale ou
kleurenaanpassing 4 of minder dan 4 schaaleenheden bedraagt. inférieure à 4 unités d'échelle;
- hetzij de test met de lantaarn. Deze test wordt als geslaagd - soit le test de la lanterne. Ce test est considéré comme réussi si
beschouwd indien de kandidaat de test met een wetenschappelijk erkende le candidat effectue sans erreur un test avec une lanterne d'un modèle
lantaarm (lantaarn van Hôlmes-Wright of lantaarn van Beyne of scientifiquement valable et agréé (lanterne de Hôlmes-Wright ou
Spectrolux lantaarn) zonder fout aflegt. ». lanterne de Beyne ou lanterne Spectrolux). ».

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 2.Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa publication

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt; het is onmiddellijk van au Moniteur belge; il est immédiatement applicable aux examens
toepassing op de thans aan gang zijnde medische examens. médicaux en cours.
Brussel, 29 oktober 1998. Bruxelles, le 29 octobre 1998.
M. DAERDEN M. DAERDEN
^