Ministerieel besluit houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen | Arrêté ministériel fixant les coefficients de pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes opérationnels |
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VLAAMSE OVERHEID | AUTORITE FLAMANDE |
Bestuurszaken | Gouvernance publique |
20 FEBRUARI 2014. - Ministerieel besluit houdende vaststelling van de | 20 FEVRIER 2014. - Arrêté ministériel fixant les coefficients de |
loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de | pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes |
operationele loodsen | opérationnels |
De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, | Le Ministre flamand de la Gouvernance publique, de l'Administration |
intérieure, de l'Intégration civique, du Tourisme et de la Périphérie | |
Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, | flamande de Bruxelles, |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Vu la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes institutionnelles, |
instellingen, artikel 87, § 3, vervangen bij de wet van 8 augustus | notamment l'article 87, § 3, remplacé par la loi spéciale du 8 août |
1988; | 1988 ; |
Gelet op het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, artikel | Vu le décret cadre sur la politique administrative du 18 juillet 2003, |
5; | notamment l'article 5 ; |
Gelet op het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, artikel VII | Vu le Statut du personnel flamand du 13 janvier 2006, article VII 61, |
61, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart | inséré par l'arrêté du Gouvernement flamand du 16 mars 2007 ; |
2007; Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende | Vu l'arrêté ministériel du 30 avril 2012 fixant les coefficients de |
vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de | pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes |
loodstoelage van de operationele loodsen; | opérationnels ; |
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 24 | Vu l'avis de l'Inspection des Finances, rendu le 24 octobre 2013 ; |
oktober 2013; Gelet op protocol nr. 331.1061 van 10 januari 2014 van het | Vu le protocole n° 331.1061 du 10 janvier 2014 du Comité sectoriel |
Sectorcomité XVIII Vlaamse Gemeenschap - Vlaams Gewest; | XVIII Communauté flamande - Région flamande ; |
Gelet op advies nr.54.936/3 van de Raad van State, gegeven op 5 | Vu l'avis n° 54.936/3 du Conseil d'Etat, donné le 5 février 2014, en |
februari 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van | application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er,1°, des lois sur le |
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, | Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973, |
Besluit : | Arrête : |
Artikel 1.§ 1. De loodstoelagen, vermeld in artikel VII 60, § 1, van |
Article 1er.§ 1er. Les allocations de pilotage, visées à l'article |
het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, worden op de | VII 60, § 1er, du Statut du Personnel flamand du 13 janvier 2006, sont |
volgende wijze toegekend voor elke loodsprestatie in verhouding tot de | accordées pour chaque prestation de pilotage selon les coefficients |
volgende coëfficiënt van het uitgevoerde traject: | suivants du trajet parcouru : |
1° rivierloodsen | 1° pilotes de rivière |
traject | trajet |
coëfficiënt | coefficient |
Vlissingen rede - Terneuzen/Everingen | rade de Vlissingen - Terneuzen/Everingen |
0,25 | 0,25 |
Terneuzen/Hansweert - Antwerpen | Terneuzen/Hansweert - Antwerpen |
0,85 | 0,85 |
Antwerpen (Nederlandse grens tot maar niet inclusief Deurganckdok) - | Antwerpen (frontière néerlandaise jusqu'au Deurganckdok, ce dernier |
Vlissingen rede | non inclus) - rade de Vlissingen |
1,0 | 1,0 |
Antwerpen rede - stroomopwaarts (Boven-Schelde) | rade d'Antwerpen - en amont (Haut-Escaut) |
0,6 | 0,6 |
in- en uitvaren van het Deurganckdok met aanmeer - of losgooimanoeuvre | entrée ou sortie du Deurganckdok avec manoeuvre d'amarrage ou de désamarrage |
0,3 | 0,3 |
Boven-Schelde - Antwerpen haven alle sectoren | Haut-Escaut - port d'Antwerpen tous secteurs |
0,8 | 0,8 |
Vlissingen rede - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van | rade de Vlissingen - Antwerpen au-delà du Deurganckdok jusqu'aux |
Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers | écluses Boudewijn van Cauwelaert et Kalloo avec les échafaudages |
intermédiaires | |
1,2 | 1,2 |
Vlissingen rede - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar | rade de Vlissingen - rade d'Antwerpen - Royers - S1013 - Polysar |
1,5 | 1,5 |
Antwerpen naar Everingen | Antwerpen à Everingen |
1,3 | 1,3 |
Terneuzen - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van | rade de Vlissingen - Antwerpen au-delà du Deurganckdok jusqu'aux |
Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers | écluses Boudewijn van Cauwelaert et Kalloo avec les échafaudages |
intermédiaires | |
1,05 | 1,05 |
Terneuzen - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar | Terneuzen - rade d'Antwerpen - Royers - S1013 - Polysar |
1,35 | 1,35 |
Vlissingen rede - Deurganckdok | rade de Vlissingen - Deurganckdok |
1,3 | 1,3 |
vervoer via de pendel van Antwerpen naar Vlissingen en vice versa, op | transport par navette d'Antwerpen à Vlissingen et vice versa, à |
voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3 | condition de vouloir rester à Vlissingen pendant au moins 3 heures, à |
uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels | l'exception des navettes volontaires |
0,2 | 0,2 |
verhaling in de haven van Antwerpen | déhalage au port d'Antwerpen |
0,5 | 0,5 |
2° kanaalloodsen | 2° pilotes de canal |
traject | trajet |
coëfficiënt | coefficient |
Vlissingen rede - Terneuzen sluizen, put van Terneuzen en Everingen | rade de Vlissingen - écluses de Terneuzen, Put van Terneuzen et Everingen |
0,25 | 0,25 |
put van Terneuzen - Terneuzen sluizen | Put van Terneuzen - écluses de Terneuzen |
0,25 | 0,25 |
Everingen - put van Terneuzen/Terneuzen sluizen | Everingen - Put van Terneuzen/écluses de Terneuzen |
0,25 | 0,25 |
Terneuzen - Gent | Terneuzen - Gent |
0,9 | 0,9 |
Gent - Vlissingen rede | Gent - rade de Vlissingen |
1,2 | 1,2 |
Vlissingen rede - Kluizendok | rade de Vlissingen - Kluizendok |
1,3 | 1,3 |
in- en uitvaren Kluizendok met aanmeer- of losgooimanoeuvre | entrée ou sortie du Kluizendok avec manoeuvre d'amarrage ou de désamarrage |
0,3 | 0,3 |
kalibreren, compenseren en verhalen op het kanaalloodsen-traject | calibrer, compenser et déhaler sur le trajet des pilotes de canal |
0,5 | 0,5 |
vervoer via de pendel van Gent naar Vlissingen en vice versa, op | transport par navette de Gent à Vlissingen et vice versa, à condition |
voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3 | de vouloir rester à Vlissingen pendant au moins 3 heures, à |
uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels | l'exception des navettes volontaires |
0,2 | 0,2 |
3° scheldemondenloodsen | 3° pilotes des bouches de l'Escaut |
traject | trajet |
coëfficiënt | coefficient |
A1-boei - Vlissingen | bouée A1 Vlissingen |
1,2 | 1,2 |
A1-boei - rede kusthavens | bouée A1 - rades de ports côtiers |
0,5 | 0,5 |
Noord in - Oostgat - Vlissingen | Noord in - Oostgat - Vlissingen |
1 | 1 |
Noord in - Westrond - Vlissingen | Noord in - Westrond - Vlissingen |
1,7 | 1,7 |
Vlissingen - Terneuzen/Everingen | Vlissingen - Terneuzen/Everingen |
0,5 | 0,5 |
Vlissingen - rede Zeebrugge | Vlissingen - rade de Zeebrugge |
0,75 | 0,75 |
Vlissingen - rede Oostende | Vlissingen - rade d'Oostende |
1 | 1 |
verhalen, kalibreren en compenseren op de rede van Vlissingen | calibrer, compenser et déhaler sur la rade de Vlissingen |
0,5 | 0,5 |
A1-boei - Kwintebank | bouée A1 - Kwintebank |
0,2 | 0,2 |
4° kustloodsen | 4° pilotes côtiers |
traject | trajet |
coëfficiënt | coefficient |
A1-boei - rede kusthavens | bouée A1 - rades de ports côtiers |
0,65 | 0,65 |
A1-boei - rede Vlissingen | bouée A1 - rades de Vlissingen |
1,0 | 1,0 |
haventraject kust | trajet portuaire côte |
0,5 (0,35 traject rede haven + 0,15) | 0,5 (0,35 trajet rade port + 0,15) |
lng- schepen en andere schepen met uitzonderlijke status qua afmeting | Navires gnl et autres navires à statut exceptionnel de par leurs |
of lading (waarvoor in beheersmaatregelen of vastgelegde | dimensions ou cargaison (prévus dans les mesures de gestion ou |
aanloopinstructies is voorzien) die invarend en rechtstreeks bemand | instructions d'escale), qui entrent et prennent un pilote à bord à |
worden ter hoogte van de AZ-boei | hauteur de la bouée AZ |
0,5 | 0,5 |
rede Zeebrugge - rede Oostende | rade de Zeebrugge - rade d'Oostende |
0,35 | 0,35 |
rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort | rade de Zeebrugge - rade de Nieuwpoort |
0,65 | 0,65 |
rede Zeebrugge - Duinkerke | rade de Zeebrugge - Dunkerque |
1,0 | 1,0 |
rede Zeebrugge - rede Vlissingen | rade de Zeebrugge - rade de Vlissingen |
0,95 | 0,95 |
rede Oostende - rede Nieuwpoort | rade d'Oostende - rade de Nieuwpoort |
0,35 | 0,35 |
rede Nieuwpoort - Duinkerke | rade de Nieuwpoort - Dunkerque |
0,35 | 0,35 |
A1-boei - Kwintebank | bouée A1 - Kwintebank |
0,3 | 0,3 |
NE- Akkaert - Zeebrugge rede na haalreis of bij meevaren | NE- Akkaert - rade de Zeebrugge après prise en charge ou simple |
transport/transfert du pilote | |
0,95 | 0,95 |
verhalen, kalibreren, compenseren op de rede van Zeebrugge | calibrer, compenser et déhaler sur la rade de Zeebrugge |
0,5 | 0,5 |
§ 2. De coëfficiënt rede Zeebrugge - rede Vlissingen wordt ook | § 2. Le coefficient rade de Zeebrugge - rade de Vlissingen est |
toegekend als de loods fungeert als tweede loods naast een Nederlandse | également appliqué lorsque le pilote agit en deuxième pilote aux côtés |
loods. In dat geval wordt de extra- prestatie "passagieren", vermeld | d'un pilote néerlandais. Dans ce cas, la prestation supplémentaire |
in artikel 2, § 1, niet toegekend. | 'débarquer', visée à l'article 2, § 1er, n'est pas accordée. |
§ 3. De coëfficiënten, vermeld in paragraaf 1, gelden, tenzij het | § 3. Les coefficients, visés au paragraphe 1er, s'appliquent tant au |
anders bepaald is, zowel voor het aangegeven traject als in de | trajet indiqué qu'en sens inverse, sauf disposition contraire. |
omgekeerde richting. | |
§ 4. Als een loodsprestatie over verschillende trajecten verloopt, | § 4. Lorsqu'une prestation de pilote comprend plusieurs trajets, |
worden die als deeltrajecten beschouwd en wordt de loodsprestatie | ceux-ci sont considérés comme des trajets partiels et la prestation |
bezoldigd door de som te maken van de coëfficiënten van die | est rémunérée en additionnant les coefficients de ces trajets |
deeltrajecten, op voorwaarde dat het hele traject niet expliciet wordt | partiels, à condition que le trajet total ne soit pas indiqué |
aangegeven. | explicitement. |
Art. 2.§ 1. De volgende extra -prestaties, opgelegd door de loodsdienst, en trajecten met één beloning voor alle korpsen, bij effectieve beloodsing, worden bezoldigd door een loodstoelage in verhouding tot de ernaast vermelde coëfficiënt: traject coëfficiënt |
Art. 2.§ 1er. Les prestations supplémentaires suivantes, imposées par le service de pilotage, et trajets avec une seule rémunération pour tous les corps, en cas de pilotage effectif, sont rémunérées d'une allocation de pilotage sur la base des coefficients correspondants : trajet coefficient transport/transfert de pilotes au delà de la station de croisement de |
meevaren buiten de loodskruispost (A1 of Steenbank) per 12 uur | pilotage (A1 ou Steenbank) par 12 heures d'immobilisation ou une |
immobilisatie of gedeelte daarvan | partie de cette durée |
1,0 | 1,0 |
haalreizen per 12 uur immobilisatie of gedeelte daarvan | prises en charge par 12 heures d'immobilisation ou une partie de cette durée |
1,0 | 1,0 |
tenderen of passagieren kustloodsen | transport aller ou retour de pilotes côtiers |
0,5 | 0,5 |
tender + passagier West-Scheldemondenloodsen | transport aller ou retour de pilotes des bouches de l'Escaut ouest |
1,2 | 1,2 |
tenderen of passagieren Scheldemondenloodsen Noord | transport aller ou retour de pilotes des bouches de l'Escaut nord |
1,0 | 1,0 |
L.O.A.-wacht van 3 uur of gedeelte ervan op de radarcentrale in | attente L.O.A. de 3 heures ou une partie de cette durée à la centrale |
Zeebrugge of wacht als chef-loods-dienstleider in Vlissingen van 3 uur | radar de Zeebrugge ou attente comme chef-pilote-chef de service à Vlissingen de 3 heures ou une partie de cette durée, |
of gedeelte ervan, chef-loods-coördinator VTSA per 3 uur of gedeelte | chef-pilote-coordinateur VTSA par 3 heures ou une partie de cette |
ervan | durée |
0,75 | 0,75 |
ankerwacht op de rede van Vlissingen, Terneuzen of Everingen, opgelegd | quart au mouillage à la rade de Vlissingen, de Terneuzen ou |
door de rijkshavenmeester in het Belgische gedeelte door de | d'Everingen, imposé par le capitaine de port national, dans la partie |
Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit per 6 uur of gedeelte ervan | belge par l'Autorité nautique commune par 6 heures ou une partie de cette durée |
0,5 | 0,5 |
overige ankerwachten vanaf 1 uur per 6 uur of gedeelte ervan, op | autres quarts au mouillage à partir d'une heure par 6 heures ou une |
voorwaarde dat er commerciële operaties worden uitgevoerd of als de | partie de cette durée, à condition que des opérations commerciales y |
gezagvoerder het om veiligheidsredenen eist | soient effectuées ou lorsque le commandant l'exige pour des raisons de sécurité |
0,5 | 0,5 |
inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-West | suppléance de second de navette aller des pilotes des bouches de |
l'Escaut ouest | |
1,2 | 1,2 |
inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-Noord | suppléance de second de navette aller des pilotes des bouches de |
l'Escaut nord | |
1,0 | 1,0 |
peil- en proefreizen | voyages de sondage et d'essai |
1 | 1 |
voorloodsen vanaf een geloodst schip, ongeacht het aantal | prépilotage à partir d'un navire piloté, quel que soit le nombre de |
voorgeloodste schepen | navires prépilotés |
0,4 | 0,4 |
nautisch advies in de radarcentrale in Zandvliet bij zicht < 2000 m, | conseil nautique à la centrale de radar de Zandvliet par visibilité < |
per4 uur | 2000 m, par 4 heures |
0,5 | 0,5 |
inspring stuurman kotter, per wacht | suppléance de second de cotre, par attente |
1,4 | 1,4 |
per 4 uur loods-lesgever | par 4 heures pilote-instructeur |
0,5 | 0,5 |
KB-Duinkerke Lanby via Vlaanderen route | KB-Dunkerque Lanby via la Vlaanderenroute |
3,5 | 3,5 |
A1-Duinkerke via Zuydcote pas | A1-Dunkerque via Zuydcote Pas |
1,0 | 1,0 |
§ 2. Onder tenderen en passagieren vermeld in paragraaf 1, worden ook | § 2. Par navette aller et retour, visée au paragraphe 1er, on entend |
verstaan: het uitvoeren van trajecten over en weer tussen Zeebrugge en | également : effectuer des trajets aller et retour entre Zeebrugge et |
Vlissingen ten behoeve van L.O.A. voor de Scheldemondenloodsen en ten | Vlissingen dans le cadre de L.O.A. pour les pilotes des bouches de |
behoeve van beloodsingen voor de kustloodsen. Daarnaast wordt die | l'Escaut et dans le cadre de pilotages pour les pilotes côtiers. En |
outre, cette prestation est également accordée lorsqu'on est | |
prestatie ook toegekend als men met de tender van KB naar Oostende | transporté par navette de KB à Oostende et ensuite par transport |
gebracht wordt en van daaruit via land naar Vlissingen (en omgekeerd). | routier à Vlissingen (et vice versa). |
Onder tenderen-Noord, als vermeld in paragraaf 1, wordt ook verstaan: | Par navette-Nord, telle que visée au paragraphe 1er, on entend |
également : le transport de pilotes des bouches de l'Escaut de | |
het transport van Scheldemondenloodsen van Vlissingen naar Oostende en | Vlissingen à Oostende et vice versa pour agir en qualité de second ou |
omgekeerd om te fungeren als stuurman of als loods aan boord van de | de pilote du navire de pilotage. |
loodsboot. Art. 3.De extra prestatie voor meevaren en haalreizen, de |
Art. 3.La prestation supplémentaire pour transport ou prise en charge |
L.O.A.-wacht, de wacht van de chef-loods-dienstleider, de | de pilote, l'attente L.O.A., l'attente du chef-pilote-chef de service, |
chef-loods-coördinator VTSA, en de trajecten KB - Duinkerke, vermeld | du chef-pilote-coordinateur VTSA, et les trajets KB-Dunkerque, visés à |
in artikel 2, § 1, van dit besluit, worden altijd vergoed naar rato | l'article 2, § 1er du présent arrêté, sont toujours rémunérés au |
van de toelagen die voor de kustloodsen gelden. Het traject | prorata des allocations en vigueur pour les pilotes côtiers. Le trajet |
A1-Duinkerke via Zuydcote-pas wordt vergoed naar rato van de toelagen | A1-Dunkerque via Zuydcote Pas est rémunéré au prorata des allocations |
voor zeeloodsen. | des pilotes marins. |
De extra- prestatie voor de loods-lesgever, vermeld in artikel 2, § 1, | La prestation supplémentaire du pilote-instructeur, visée à l'article |
van dit besluit wordt altijd vergoed naar rato van de toelagen die | 2, § 1er du présent arrêté est toujours rémunérée au prorata des |
voor de rivierloodsen gelden. Het aantal prestaties per loods wordt | allocations en vigueur pour les pilotes de rivière. Le nombre de |
per etmaal beperkt tot 2 X 0,5 = 1,0 prestatie. Die beloning is niet | prestations par pilote est limité à 2 x 0,5 = 1,0 prestation par 24 |
heures. Cette rémunération n'est pas cumulable avec l'allocation, | |
cumuleerbaar met de toelage, vermeld in artikel VII 60, § 5, van het | visée à l'article VII 60, § 5 du Statut du personnel flamand du 13 |
Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006. | janvier 2006. |
De extra- prestatie voor ankerwachten in de put van Terneuzen of | La prestation supplémentaire pour quarts de mouillage à Put van |
Everingen, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit wordt altijd | Terneuzen ou Everingen, visée à l'article 2, § 1er du présent arrêté |
vergoed naar rato van de toelagen die voor de kanaalloodsen gelden. | est toujours rémunérée au prorata des allocations en vigueur pour les |
pilotes de canal. | |
Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende |
Art. 4.L'arrêté ministériel du 30 avril 2012 fixant les coefficients |
vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de | de pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes |
loodstoelage van de operationele loodsen, wordt opgeheven. | opérationnels est abrogé. |
Art. 5.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na |
Art. 5.Le présent arrêté entre en vigueur le premier jour du mois |
de ondertekening ervan. | suivant sa signature. |
Brussel, 20 februari 2014. | Bruxelles, le 20 février 2014. |
De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, | Le Ministre flamand de la Gouvernance publique, des Affaires |
intérieures, de l'Intégration civique, du Tourisme et de la Périphérie | |
Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, | flamande de Bruxelles, |
G. BOURGEOIS | G. BOURGEOIS |