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Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 20/02/2014
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Ministerieel besluit houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen Arrêté ministériel fixant les coefficients de pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes opérationnels
VLAAMSE OVERHEID AUTORITE FLAMANDE
Bestuurszaken Gouvernance publique
20 FEBRUARI 2014. - Ministerieel besluit houdende vaststelling van de 20 FEVRIER 2014. - Arrêté ministériel fixant les coefficients de
loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes
operationele loodsen opérationnels
De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Le Ministre flamand de la Gouvernance publique, de l'Administration
intérieure, de l'Intégration civique, du Tourisme et de la Périphérie
Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, flamande de Bruxelles,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Vu la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes institutionnelles,
instellingen, artikel 87, § 3, vervangen bij de wet van 8 augustus notamment l'article 87, § 3, remplacé par la loi spéciale du 8 août
1988; 1988 ;
Gelet op het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, artikel Vu le décret cadre sur la politique administrative du 18 juillet 2003,
5; notamment l'article 5 ;
Gelet op het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, artikel VII Vu le Statut du personnel flamand du 13 janvier 2006, article VII 61,
61, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart inséré par l'arrêté du Gouvernement flamand du 16 mars 2007 ;
2007; Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende Vu l'arrêté ministériel du 30 avril 2012 fixant les coefficients de
vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes
loodstoelage van de operationele loodsen; opérationnels ;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 24 Vu l'avis de l'Inspection des Finances, rendu le 24 octobre 2013 ;
oktober 2013; Gelet op protocol nr. 331.1061 van 10 januari 2014 van het Vu le protocole n° 331.1061 du 10 janvier 2014 du Comité sectoriel
Sectorcomité XVIII Vlaamse Gemeenschap - Vlaams Gewest; XVIII Communauté flamande - Région flamande ;
Gelet op advies nr.54.936/3 van de Raad van State, gegeven op 5 Vu l'avis n° 54.936/3 du Conseil d'Etat, donné le 5 février 2014, en
februari 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er,1°, des lois sur le
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973,
Besluit : Arrête :

Artikel 1.§ 1. De loodstoelagen, vermeld in artikel VII 60, § 1, van

Article 1er.§ 1er. Les allocations de pilotage, visées à l'article

het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, worden op de VII 60, § 1er, du Statut du Personnel flamand du 13 janvier 2006, sont
volgende wijze toegekend voor elke loodsprestatie in verhouding tot de accordées pour chaque prestation de pilotage selon les coefficients
volgende coëfficiënt van het uitgevoerde traject: suivants du trajet parcouru :
1° rivierloodsen 1° pilotes de rivière
traject trajet
coëfficiënt coefficient
Vlissingen rede - Terneuzen/Everingen rade de Vlissingen - Terneuzen/Everingen
0,25 0,25
Terneuzen/Hansweert - Antwerpen Terneuzen/Hansweert - Antwerpen
0,85 0,85
Antwerpen (Nederlandse grens tot maar niet inclusief Deurganckdok) - Antwerpen (frontière néerlandaise jusqu'au Deurganckdok, ce dernier
Vlissingen rede non inclus) - rade de Vlissingen
1,0 1,0
Antwerpen rede - stroomopwaarts (Boven-Schelde) rade d'Antwerpen - en amont (Haut-Escaut)
0,6 0,6
in- en uitvaren van het Deurganckdok met aanmeer - of losgooimanoeuvre entrée ou sortie du Deurganckdok avec manoeuvre d'amarrage ou de désamarrage
0,3 0,3
Boven-Schelde - Antwerpen haven alle sectoren Haut-Escaut - port d'Antwerpen tous secteurs
0,8 0,8
Vlissingen rede - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van rade de Vlissingen - Antwerpen au-delà du Deurganckdok jusqu'aux
Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers écluses Boudewijn van Cauwelaert et Kalloo avec les échafaudages
intermédiaires
1,2 1,2
Vlissingen rede - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar rade de Vlissingen - rade d'Antwerpen - Royers - S1013 - Polysar
1,5 1,5
Antwerpen naar Everingen Antwerpen à Everingen
1,3 1,3
Terneuzen - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van rade de Vlissingen - Antwerpen au-delà du Deurganckdok jusqu'aux
Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers écluses Boudewijn van Cauwelaert et Kalloo avec les échafaudages
intermédiaires
1,05 1,05
Terneuzen - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar Terneuzen - rade d'Antwerpen - Royers - S1013 - Polysar
1,35 1,35
Vlissingen rede - Deurganckdok rade de Vlissingen - Deurganckdok
1,3 1,3
vervoer via de pendel van Antwerpen naar Vlissingen en vice versa, op transport par navette d'Antwerpen à Vlissingen et vice versa, à
voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3 condition de vouloir rester à Vlissingen pendant au moins 3 heures, à
uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels l'exception des navettes volontaires
0,2 0,2
verhaling in de haven van Antwerpen déhalage au port d'Antwerpen
0,5 0,5
2° kanaalloodsen 2° pilotes de canal
traject trajet
coëfficiënt coefficient
Vlissingen rede - Terneuzen sluizen, put van Terneuzen en Everingen rade de Vlissingen - écluses de Terneuzen, Put van Terneuzen et Everingen
0,25 0,25
put van Terneuzen - Terneuzen sluizen Put van Terneuzen - écluses de Terneuzen
0,25 0,25
Everingen - put van Terneuzen/Terneuzen sluizen Everingen - Put van Terneuzen/écluses de Terneuzen
0,25 0,25
Terneuzen - Gent Terneuzen - Gent
0,9 0,9
Gent - Vlissingen rede Gent - rade de Vlissingen
1,2 1,2
Vlissingen rede - Kluizendok rade de Vlissingen - Kluizendok
1,3 1,3
in- en uitvaren Kluizendok met aanmeer- of losgooimanoeuvre entrée ou sortie du Kluizendok avec manoeuvre d'amarrage ou de désamarrage
0,3 0,3
kalibreren, compenseren en verhalen op het kanaalloodsen-traject calibrer, compenser et déhaler sur le trajet des pilotes de canal
0,5 0,5
vervoer via de pendel van Gent naar Vlissingen en vice versa, op transport par navette de Gent à Vlissingen et vice versa, à condition
voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3 de vouloir rester à Vlissingen pendant au moins 3 heures, à
uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels l'exception des navettes volontaires
0,2 0,2
3° scheldemondenloodsen 3° pilotes des bouches de l'Escaut
traject trajet
coëfficiënt coefficient
A1-boei - Vlissingen bouée A1 Vlissingen
1,2 1,2
A1-boei - rede kusthavens bouée A1 - rades de ports côtiers
0,5 0,5
Noord in - Oostgat - Vlissingen Noord in - Oostgat - Vlissingen
1 1
Noord in - Westrond - Vlissingen Noord in - Westrond - Vlissingen
1,7 1,7
Vlissingen - Terneuzen/Everingen Vlissingen - Terneuzen/Everingen
0,5 0,5
Vlissingen - rede Zeebrugge Vlissingen - rade de Zeebrugge
0,75 0,75
Vlissingen - rede Oostende Vlissingen - rade d'Oostende
1 1
verhalen, kalibreren en compenseren op de rede van Vlissingen calibrer, compenser et déhaler sur la rade de Vlissingen
0,5 0,5
A1-boei - Kwintebank bouée A1 - Kwintebank
0,2 0,2
4° kustloodsen 4° pilotes côtiers
traject trajet
coëfficiënt coefficient
A1-boei - rede kusthavens bouée A1 - rades de ports côtiers
0,65 0,65
A1-boei - rede Vlissingen bouée A1 - rades de Vlissingen
1,0 1,0
haventraject kust trajet portuaire côte
0,5 (0,35 traject rede haven + 0,15) 0,5 (0,35 trajet rade port + 0,15)
lng- schepen en andere schepen met uitzonderlijke status qua afmeting Navires gnl et autres navires à statut exceptionnel de par leurs
of lading (waarvoor in beheersmaatregelen of vastgelegde dimensions ou cargaison (prévus dans les mesures de gestion ou
aanloopinstructies is voorzien) die invarend en rechtstreeks bemand instructions d'escale), qui entrent et prennent un pilote à bord à
worden ter hoogte van de AZ-boei hauteur de la bouée AZ
0,5 0,5
rede Zeebrugge - rede Oostende rade de Zeebrugge - rade d'Oostende
0,35 0,35
rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort rade de Zeebrugge - rade de Nieuwpoort
0,65 0,65
rede Zeebrugge - Duinkerke rade de Zeebrugge - Dunkerque
1,0 1,0
rede Zeebrugge - rede Vlissingen rade de Zeebrugge - rade de Vlissingen
0,95 0,95
rede Oostende - rede Nieuwpoort rade d'Oostende - rade de Nieuwpoort
0,35 0,35
rede Nieuwpoort - Duinkerke rade de Nieuwpoort - Dunkerque
0,35 0,35
A1-boei - Kwintebank bouée A1 - Kwintebank
0,3 0,3
NE- Akkaert - Zeebrugge rede na haalreis of bij meevaren NE- Akkaert - rade de Zeebrugge après prise en charge ou simple
transport/transfert du pilote
0,95 0,95
verhalen, kalibreren, compenseren op de rede van Zeebrugge calibrer, compenser et déhaler sur la rade de Zeebrugge
0,5 0,5
§ 2. De coëfficiënt rede Zeebrugge - rede Vlissingen wordt ook § 2. Le coefficient rade de Zeebrugge - rade de Vlissingen est
toegekend als de loods fungeert als tweede loods naast een Nederlandse également appliqué lorsque le pilote agit en deuxième pilote aux côtés
loods. In dat geval wordt de extra- prestatie "passagieren", vermeld d'un pilote néerlandais. Dans ce cas, la prestation supplémentaire
in artikel 2, § 1, niet toegekend. 'débarquer', visée à l'article 2, § 1er, n'est pas accordée.
§ 3. De coëfficiënten, vermeld in paragraaf 1, gelden, tenzij het § 3. Les coefficients, visés au paragraphe 1er, s'appliquent tant au
anders bepaald is, zowel voor het aangegeven traject als in de trajet indiqué qu'en sens inverse, sauf disposition contraire.
omgekeerde richting.
§ 4. Als een loodsprestatie over verschillende trajecten verloopt, § 4. Lorsqu'une prestation de pilote comprend plusieurs trajets,
worden die als deeltrajecten beschouwd en wordt de loodsprestatie ceux-ci sont considérés comme des trajets partiels et la prestation
bezoldigd door de som te maken van de coëfficiënten van die est rémunérée en additionnant les coefficients de ces trajets
deeltrajecten, op voorwaarde dat het hele traject niet expliciet wordt partiels, à condition que le trajet total ne soit pas indiqué
aangegeven. explicitement.

Art. 2.§ 1. De volgende extra -prestaties, opgelegd door de loodsdienst, en trajecten met één beloning voor alle korpsen, bij effectieve beloodsing, worden bezoldigd door een loodstoelage in verhouding tot de ernaast vermelde coëfficiënt: traject coëfficiënt

Art. 2.§ 1er. Les prestations supplémentaires suivantes, imposées par le service de pilotage, et trajets avec une seule rémunération pour tous les corps, en cas de pilotage effectif, sont rémunérées d'une allocation de pilotage sur la base des coefficients correspondants : trajet coefficient transport/transfert de pilotes au delà de la station de croisement de

meevaren buiten de loodskruispost (A1 of Steenbank) per 12 uur pilotage (A1 ou Steenbank) par 12 heures d'immobilisation ou une
immobilisatie of gedeelte daarvan partie de cette durée
1,0 1,0
haalreizen per 12 uur immobilisatie of gedeelte daarvan prises en charge par 12 heures d'immobilisation ou une partie de cette durée
1,0 1,0
tenderen of passagieren kustloodsen transport aller ou retour de pilotes côtiers
0,5 0,5
tender + passagier West-Scheldemondenloodsen transport aller ou retour de pilotes des bouches de l'Escaut ouest
1,2 1,2
tenderen of passagieren Scheldemondenloodsen Noord transport aller ou retour de pilotes des bouches de l'Escaut nord
1,0 1,0
L.O.A.-wacht van 3 uur of gedeelte ervan op de radarcentrale in attente L.O.A. de 3 heures ou une partie de cette durée à la centrale
Zeebrugge of wacht als chef-loods-dienstleider in Vlissingen van 3 uur radar de Zeebrugge ou attente comme chef-pilote-chef de service à Vlissingen de 3 heures ou une partie de cette durée,
of gedeelte ervan, chef-loods-coördinator VTSA per 3 uur of gedeelte chef-pilote-coordinateur VTSA par 3 heures ou une partie de cette
ervan durée
0,75 0,75
ankerwacht op de rede van Vlissingen, Terneuzen of Everingen, opgelegd quart au mouillage à la rade de Vlissingen, de Terneuzen ou
door de rijkshavenmeester in het Belgische gedeelte door de d'Everingen, imposé par le capitaine de port national, dans la partie
Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit per 6 uur of gedeelte ervan belge par l'Autorité nautique commune par 6 heures ou une partie de cette durée
0,5 0,5
overige ankerwachten vanaf 1 uur per 6 uur of gedeelte ervan, op autres quarts au mouillage à partir d'une heure par 6 heures ou une
voorwaarde dat er commerciële operaties worden uitgevoerd of als de partie de cette durée, à condition que des opérations commerciales y
gezagvoerder het om veiligheidsredenen eist soient effectuées ou lorsque le commandant l'exige pour des raisons de sécurité
0,5 0,5
inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-West suppléance de second de navette aller des pilotes des bouches de
l'Escaut ouest
1,2 1,2
inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-Noord suppléance de second de navette aller des pilotes des bouches de
l'Escaut nord
1,0 1,0
peil- en proefreizen voyages de sondage et d'essai
1 1
voorloodsen vanaf een geloodst schip, ongeacht het aantal prépilotage à partir d'un navire piloté, quel que soit le nombre de
voorgeloodste schepen navires prépilotés
0,4 0,4
nautisch advies in de radarcentrale in Zandvliet bij zicht < 2000 m, conseil nautique à la centrale de radar de Zandvliet par visibilité <
per4 uur 2000 m, par 4 heures
0,5 0,5
inspring stuurman kotter, per wacht suppléance de second de cotre, par attente
1,4 1,4
per 4 uur loods-lesgever par 4 heures pilote-instructeur
0,5 0,5
KB-Duinkerke Lanby via Vlaanderen route KB-Dunkerque Lanby via la Vlaanderenroute
3,5 3,5
A1-Duinkerke via Zuydcote pas A1-Dunkerque via Zuydcote Pas
1,0 1,0
§ 2. Onder tenderen en passagieren vermeld in paragraaf 1, worden ook § 2. Par navette aller et retour, visée au paragraphe 1er, on entend
verstaan: het uitvoeren van trajecten over en weer tussen Zeebrugge en également : effectuer des trajets aller et retour entre Zeebrugge et
Vlissingen ten behoeve van L.O.A. voor de Scheldemondenloodsen en ten Vlissingen dans le cadre de L.O.A. pour les pilotes des bouches de
behoeve van beloodsingen voor de kustloodsen. Daarnaast wordt die l'Escaut et dans le cadre de pilotages pour les pilotes côtiers. En
outre, cette prestation est également accordée lorsqu'on est
prestatie ook toegekend als men met de tender van KB naar Oostende transporté par navette de KB à Oostende et ensuite par transport
gebracht wordt en van daaruit via land naar Vlissingen (en omgekeerd). routier à Vlissingen (et vice versa).
Onder tenderen-Noord, als vermeld in paragraaf 1, wordt ook verstaan: Par navette-Nord, telle que visée au paragraphe 1er, on entend
également : le transport de pilotes des bouches de l'Escaut de
het transport van Scheldemondenloodsen van Vlissingen naar Oostende en Vlissingen à Oostende et vice versa pour agir en qualité de second ou
omgekeerd om te fungeren als stuurman of als loods aan boord van de de pilote du navire de pilotage.
loodsboot.

Art. 3.De extra prestatie voor meevaren en haalreizen, de

Art. 3.La prestation supplémentaire pour transport ou prise en charge

L.O.A.-wacht, de wacht van de chef-loods-dienstleider, de de pilote, l'attente L.O.A., l'attente du chef-pilote-chef de service,
chef-loods-coördinator VTSA, en de trajecten KB - Duinkerke, vermeld du chef-pilote-coordinateur VTSA, et les trajets KB-Dunkerque, visés à
in artikel 2, § 1, van dit besluit, worden altijd vergoed naar rato l'article 2, § 1er du présent arrêté, sont toujours rémunérés au
van de toelagen die voor de kustloodsen gelden. Het traject prorata des allocations en vigueur pour les pilotes côtiers. Le trajet
A1-Duinkerke via Zuydcote-pas wordt vergoed naar rato van de toelagen A1-Dunkerque via Zuydcote Pas est rémunéré au prorata des allocations
voor zeeloodsen. des pilotes marins.
De extra- prestatie voor de loods-lesgever, vermeld in artikel 2, § 1, La prestation supplémentaire du pilote-instructeur, visée à l'article
van dit besluit wordt altijd vergoed naar rato van de toelagen die 2, § 1er du présent arrêté est toujours rémunérée au prorata des
voor de rivierloodsen gelden. Het aantal prestaties per loods wordt allocations en vigueur pour les pilotes de rivière. Le nombre de
per etmaal beperkt tot 2 X 0,5 = 1,0 prestatie. Die beloning is niet prestations par pilote est limité à 2 x 0,5 = 1,0 prestation par 24
heures. Cette rémunération n'est pas cumulable avec l'allocation,
cumuleerbaar met de toelage, vermeld in artikel VII 60, § 5, van het visée à l'article VII 60, § 5 du Statut du personnel flamand du 13
Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006. janvier 2006.
De extra- prestatie voor ankerwachten in de put van Terneuzen of La prestation supplémentaire pour quarts de mouillage à Put van
Everingen, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit wordt altijd Terneuzen ou Everingen, visée à l'article 2, § 1er du présent arrêté
vergoed naar rato van de toelagen die voor de kanaalloodsen gelden. est toujours rémunérée au prorata des allocations en vigueur pour les
pilotes de canal.

Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende

Art. 4.L'arrêté ministériel du 30 avril 2012 fixant les coefficients

vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de de pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes
loodstoelage van de operationele loodsen, wordt opgeheven. opérationnels est abrogé.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na

Art. 5.Le présent arrêté entre en vigueur le premier jour du mois

de ondertekening ervan. suivant sa signature.
Brussel, 20 februari 2014. Bruxelles, le 20 février 2014.
De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Le Ministre flamand de la Gouvernance publique, des Affaires
intérieures, de l'Intégration civique, du Tourisme et de la Périphérie
Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, flamande de Bruxelles,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
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