Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 31/01/2023
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "tools en zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen" "
Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "tools en zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen" Arrêté royal octroyant un subside à l'A.S.B.L. IDA à l'appui de la prolongation d'un projet pilote « dispositif alcool dans les hôpitaux généraux »
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 31 JANUARI 2023. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "tools en zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen" FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. SERVICE PUBLIC FEDERAL SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 31 JANVIER 2023. - Arrêté royal octroyant un subside à l'A.S.B.L. IDA à l'appui de la prolongation d'un projet pilote « dispositif alcool dans les hôpitaux généraux » PHILIPPE, Roi des Belges, A tous, présents et à venir, Salut.
Gelet op de wet van 26 december 2022 houdende de algemene Vu la loi du 26 décembre 2022 contenant le budget général des dépenses
uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2023, inzonderheid de pour l'année budgétaire 2023, notamment le budget départemental du SPF
departementale begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Santé publique, Sécurité de la Chaîne alimentaire et Environnement ;
Voedselketen en Leefmilieu;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 20 Vu l'avis de l'Inspecteur des Finances donné le 20 janvier 2023 ;
januari 2023; Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de Considérant l'arrêté royal du 31 mai 1933 concernant les déclarations
verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en à faire en matière de subventions, indemnités et allocations,
toelagen, artikel 1; l'article 1er ;
Overwegende de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de Considérant la loi du 22 mai 2003 portant sur l'organisation du budget
begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen et de la comptabilité de l'Etat fédéral, les articles 121 à 124 ;
121 tot 124; Overwegende het projectvoorstel ingediend op 27 november 2022 door vzw Considérant la proposition de projet introduite le 27 novembre 2022
IDA bij de Minister van Volksgezondheid, dat de doelstellingen, de par IDA A.S.B.L. auprès du Ministre de la Santé publique reprenant les
fasering en de budgettering van het project "tools en zorgpad alcohol objectifs, l'échelonnement et le budget du projet " dispositif alcool
in de algemene ziekenhuizen" herneemt; dans les hôpitaux généraux » ;
Op voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Sur la proposition du Ministre de la Santé publique,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Nous avons arrêté et arrêtons :

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 240.873,02 € ten laste van

Article 1er.§ 1er. Un subside de 240.873,02 €, imputable à

basisallocatie BA 25 51 42 33 00 01, van de begroting van de FOD l'allocation de base AB 25 51 42 33 00 01, du budget du SPF Santé
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna publique, Sécurité de la Chaîne alimentaire et Environnement, ci-après
FOD VVVL genoemd, begrotingsjaar 2023, wordt toegekend aan de vzw IDA, dénommé SPF SPSCAE, année budgétaire 2023, est alloué à IDA A.S.B.L.,
Vanderlindenstraat 15 - 1030 Brussel, rekeningnummer: IBAN: BE79 7350 rue Vanderlinden 15 - 1030 Bruxelles, n° de compte : IBAN : BE79 7350
1631 9933; BIC: KREDBEBB, (ondernemingsnummer: BE 0885.147.368) voor 1631 9933; BIC : KREDBEBB (n° entreprise : BE 0885.147.368) pour sa
haar opdracht beschreven in artikel 4. mission décrite à l'article 4.
§ 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 januari 2023 tot
en met 31 december 2023 voor de acht ziekenhuizen bepaald in artikel § 2. Ce montant porte sur la période du 1er janvier 2023 jusqu'au 31
4. décembre 2023 inclus pour les huit hôpitaux visés à l'article 4.

Art. 2.§ 1er. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag

Art. 2.§ 1er. Le paiement du montant visé à l'article 1er, § 1er,

zal gebeuren in twee schijven: s'effectuera en deux tranches :
1° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze 1° maximum 50 % du montant tel que visé dans l'article 1er. Pour ce
betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde paiement le bénéficiaire dépose une déclaration de créance signée et
schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en datée au SPF SPSCAE, Service Budget et Contrôle de la Gestion, via
Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be, en dit ten vroegste na invoice@health.fgov.be et ceci au plus tôt après la publication de cet
publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad; arrêté royal au Moniteur belge ;
2° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze 2° maximum 50 % du montant tel que visé dans l'article 1er. Pour ce
betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde paiement le bénéficiaire dépose une déclaration de créance signée,
schuldvordering, voorzien van de formule "waar en echt verklaard", de datée et pourvue de la formule " sincère et conforme », la totalité
totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen des pièces pour la justification des montants déjà reçus, tels que
bedragen, zoals bedoeld in 1°, en het gevraagde bedrag, zoals bedoeld visés au 1°, et du montant demandé, tel que visé au 2° au SPF SPSCAE,
in dit 2° indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en
Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be en een activiteitenrapport Service Budget et Contrôle de la Gestion, via invoice@health.fgov.be
zoals bedoeld in artikel 5 bij het Directoraat-generaal et un rapport d'activités tel que visé à l'article 5 à la Direction
Gezondheidszorg, FOD VVVL Galileelaan,5/2, 1210 Brussel, en dit ten générale Soins de santé, SPF SPSCAE, Avenue Galilée, 5/2, 1210
vroegste op 1 januari 2024 en ten laatste op 1 mei 2024. Bruxelles, et ceci au plus tôt le 1er janvier 2024 et au plus tard le
§ 2. De betaling van de tweede schijf gebeurt uitsluitend voor het 1er mai 2024. § 2. Le paiement de cette deuxième tranche ne s'effectuera que pour le
door de bevoegde titularis goedgekeurde bedrag op basis van de montant approuvé par le titulaire compétent sur base des pièces
ingediende stukken, en op basis van het budget opgenomen in het déposées, et sur base du budget repris dans la proposition. Le
voorstel. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor titulaire compétent peut demander des pièces supplémentaires pour la
de verantwoording van de bedragen. justification des montants.
§ 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, § 3. Le paiement des montants dus, ou de parties de ceux-ci, est
gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in effectué exclusivement à la condition qu'il soit satisfait aux
artikel 2, 3, 4 et 5 voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan exigences prévues aux articles 2, 3, 4 et 5. S'il ne peut être
de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag om afwijking satisfait aux exigences de cet arrêté, la demande de dérogation doit
rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG Gezondheidszorg alors être adressée directement et immédiatement au SPF SPSCAE, DG
gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal onderzoeken en kan goedkeuren. Soins de Santé, qui examine ensuite cette demande et peut l'approuver.
§ 4. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 § 4. En vertu de l'article 123 de la loi du 22 mai 2003 portant sur
betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de l'organisation générale du budget et de la comptabilité de l'état
compatibiliteit van de federale staat, zal, in het kader van het
project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen", het niet fédéral, le bénéficiaire remboursera au SPF SPSCAE, dans le cadre du
benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD projet " dispositif alcool dans les hôpitaux généraux », la partie non
VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 exploitée sur le compte IBAN BE42 6792 0059 1754 ouvert à la Banque de
geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van la Poste (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) au nom de `Recettes diverses'.
`Diverse Ontvangsten'.

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit leden van de

Art. 3.§ 1er. Le comité d'accompagnement est composé de membres de la

Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD VVVL, en de Cellule Drogues de la DG Soins de Santé du SPF SPSCAE, et des
projectverantwoordelijken van het project "zorgpad alcohol in de responsables du projet " dispositif alcool dans les hôpitaux généraux
algemene ziekenhuizen". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd ». Des experts en la matière peuvent également être invités à
worden om deel te nemen aan dit comité. participer à ce comité.
§ 2. De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige) § 2. Les deux coordinateurs (un francophone et un néerlandophone)
hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de auront pour mission, entre autres, de participer activement aux
vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité. réunions organisées par le comité d'accompagnement.
De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om: Le rôle du comité d'accompagnement consiste à :
1° De relaties en de overdracht van de gegevens tussen de 1° Faciliter les relations et la transmission des renseignements entre
verschillende diensten van de FOD VVVL en de acht ziekenhuizen bepaald les différents services du SPF SPSCAE et les huit hôpitaux visés à
in artikel 4 te faciliteren; l'article 4 ;
2° Over de stand van de werkzaamheden te waken. 2° Surveiller l'état des travaux.
Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen georganiseerd. Dans ce but, des réunions seront régulièrement organisées.

Art. 4.§ 1. Het doel is het bevorderen van een optimale opsporing en

Art. 4.§ 1er. L' objectif est de favoriser la détection et la prise

behandeling van alcoholproblemen door een verderzetting van de bewustmaking van het personeel. De coördinatoren, ondersteund door de `clinical leader', moeten het gebruik van bestaande hulpmiddelen/tools en de implementatie van het reeds ontwikkelde zorgpad alcohol aanmoedigen. De coördinatoren zorgen voor de coherentie en de harmonisatie tussen de ziekenhuizen. Een `clinical leader' wordt gedefinieerd als een drijvende kracht, een persoon die zich bewust is van de problemen die alcohol met zich meebrengen en hierin voldoende opgeleid is, en die andere personeelsleden kan motiveren om te werken rond de aanpak van alcoholproblemen. Zoals voorzien in artikel 4, § 2, wordt ten minste één `clinical leader' per ziekenhuis aangesteld. en charge optimales des problèmes d'alcool via la poursuite de la sensibilisation du personnel. Les coordinateurs, soutenus par les clinical leader, doivent favoriser le recours aux outils d'aide existants et la mise en place effective du circuit de soins alcool déjà développé. Les coordinateurs assurent la cohérence et l'harmonisation entre les hôpitaux. On entend par " clinical leader » une personne moteur, formée et largement sensibilisée en matière d'alcool, qui incite les autres membres du personnel à s'impliquer dans la problématique alcool. Au moins, un clinical leader est nommé par hôpital visé à l'article 4 § 2.
§ 2. Dit koninklijk besluit heeft betrekking op de volgende § 2. Cet arrêté royal concerne les hôpitaux suivants :
ziekenhuizen:
1° C.H.U. Saint-Pierre Bruxelles 1° C.H.U. Saint-Pierre Bruxelles
Interstices C.H.U. Saint-Pierre asbl Interstices C.H.U. Saint-Pierre asbl
Rue Haute, 322. 1000 Bruxelles; Rue Haute, 322. 1000 Bruxelles ;
2° Centre de Santé des Fagnes Chimay 2° Centre de Santé des Fagnes Chimay
Boulevard Louise, 18. 6460 Chimay; Boulevard Louise, 18. 6460 Chimay ;
3° C.H.R. Citadelle de Liège 3° C.H.R. Citadelle de Liège
Boulevard du 12eme de Ligne, 1. 4000 Liège; Boulevard du 12eme de Ligne, 1. 4000 Liège ;
4° AZ Groeninge 4° AZ Groeninge
President Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk. President Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk.
5° Universitair Ziekenhuis Gent (UZ Gent) 5° Universitair Ziekenhuis Gent (UZ Gent)
De Pintelaan 185, 9000 Gent; De Pintelaan 185, 9000 Gent ;
6° Ziekenhuis Oost-Limburg 6° Ziekenhuis Oost-Limburg
Schiepse Bos 6, 3600 Genk; Schiepse Bos 6, 3600 Genk ;
7° Centre Hospitalier Jolimont asbl 7° Centre Hospitalier Jolimont asbl
Rue Ferrer, 159. 7100 Haine-Saint-Paul; Rue Ferrer, 159. 7100 Haine-Saint-Paul ;
8° Vivalia IFAC Hôpital Princesse Paola Marche-en-Famenne 8° Vivalia IFAC Hôpital Princesse Paola Marche-en-Famenne
Rue du vivier, 21, 6900 Marche-en-Famenne. Rue du vivier, 21, 6900 Marche-en-Famenne
§ 3. De opdrachten van de coördinatoren zijn de volgende: § 3. Les missions des coordinateurs sont les suivantes :
1° Ondersteuning bij de opdrachten van de "clinical leaders"; 1° Soutien dans les missions des clinical leaders ;
2° Het verderzetten van de sensibilisering, opleiding en/of 2° Poursuite de la sensibilisation, des formations et/ou formations
doorlopende vormingen van het medisch en paramedisch personeel in de continuées du personnel médical et paramédical dans les hôpitaux visés
ziekenhuizen vernoemd in artikel 4 § 2; à l'article 4 § 2 ;
3° Het stimuleren van de betrokkenheid van het personeel van de in 3° Stimuler l'implication du personnel des hôpitaux visés à l'article
artikel 4, § 2, bedoelde ziekenhuizen voor alcoholgerelateerde 4 § 2 en matière de problématiques liées à l'alcool ;
problematieken; 4° Opvolging van de werkzaamheden van de clinical leaders en het 4° Suivi du travail réalisé par les clinical leaders et rédaction de
opstellen van een stand van zaken volgens vastgelegde indicatoren; l'état des lieux selon des indicateurs de suivi ;
5° Ondersteuning bij het uitbreiden van het project naar andere 5° Soutien dans l'élargissement du projet à de nouvelles structures
ziekenhuisstructuren door het vastleggen van procedures voor de hospitalières en établissant des procédures pour la mise en place et
implementatie en duidelijke richtlijnen alcohol; des guidelines alcool clairs ;
6° Communicatie naar de partners, deelname aan het begeleidingscomité 6° Communication vers les partenaires et participation aux comités
en coördinatie van alle ziekenhuizen die bij het project betrokken d'accompagnement et coordination de tous les hôpitaux impliqués dans
zijn. le projet.
De taken van de "clinical leaders" zijn: Les missions des " clinical leaders » sont les suivantes :
1° Deelname aan doorlopende vormingen rond alcohol, aan intervisies 1° Participation à une formation continuée en matière d'alcool et à
georganiseerd door de coördinatoren en gebruik maken van persoonlijke des intervisions organisées par les coordinateurs et sollicitation des
ondersteuning en advies door de coördinatoren; coordinateurs en vue d'un soutien et de conseils personnalisés ;
2° Continu bevorderen van de bewustmaking van het personeel rond de 2° Favoriser la continuité de la sensibilisation du personnel en
problematiek van alcohol, en het stimuleren van het gebruik van reeds matière d'alcool et promouvoir le recours aux outils alcool déjà
ontwikkelde instrumenten; développés ;
3° Onderhouden van de banden met partners `alcohol', het management en 3° Entretenir les liens avec les partenaires alcool, la direction et
de coördinatoren; les coordinateurs ;

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten:

Art. 5.Le rapport d'activités contiendra au minimum les points suivants :

1° Een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het 1° Une description de la philosophie et des objectifs du projet et une
project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen description et une argumentation des éventuelles modifications qui y
hiervan in de loop van het project; ont été apportées en cours de projet ;
2° De realisaties van het project; 2° Les réalisations du projet ;
3° Een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen, ...; 3° Un aperçu de la présence aux congrès, formations, ... ;
4° Een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in 4° Une description de la manière dont le projet se fait connaître sur
de instellingen) en eventueel extern (onder andere naar andere le plan interne (au sein des institutions) et éventuellement sur le
instellingen) bekend maakt; plan externe (notamment vis-à-vis d'autres institutions) ;
5° Een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens 5° Une description détaillée du personnel, reprenant au moins les
volgende punten: points suivants :
a) opleiding; a) formation ;
b) soort overeenkomst; b) type de contrat ;
c) anciënniteit; c) ancienneté ;
d) relevante kwalificaties; d) qualifications pertinentes ;
6° Een financiële balans: personeels- en andere kosten gedaan in het 6° Un bilan financier : frais de personnel et autres engagés dans le
kader van dit project; cadre de ce projet ;
7° Beleidsaanbevelingen; 7° Des recommandations stratégiques ;
8° Een samenvatting van bovenstaande punten. 8° Un résumé des points ci-dessus.

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

Art. 6.Le ministre qui a la Santé publique dans ses attributions est

uitvoering van dit besluit. chargée de l'exécution du présent arrêté.
Gegeven te Brussel, 31 januari 2023. Donné à Bruxelles, le 31 janvier 2023.
FILIP PHILIPPE
Van Koningswege : Par le Roi :
De Minister van Volksgezondheid, Le Ministre de la Santé publique,
F. VANDENBROUCKE F. VANDENBROUCKE
^