Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 30/10/2018
← Terug naar "Koninklijk besluit tot opheffing van het koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot uitvoering van artikel 26, § 2, tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme "
Koninklijk besluit tot opheffing van het koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot uitvoering van artikel 26, § 2, tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme Arrêté royal abrogeant l'arrêté royal du 6 mai 1999 portant exécution de l'article 26, § 2, alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993 relative à la prévention de l'utilisation du système financier aux fins du blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN 30 OKTOBER 2018. - Koninklijk besluit tot opheffing van het koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot uitvoering van artikel 26, § 2, tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme VERSLAG AAN DE KONING SERVICE PUBLIC FEDERAL JUSTICE ET SERVICE PUBLIC FEDERAL FINANCES 30 OCTOBRE 2018. - Arrêté royal abrogeant l'arrêté royal du 6 mai 1999 portant exécution de l'article 26, § 2, alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993 relative à la prévention de l'utilisation du système financier aux fins du blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme RAPPORT AU ROI
Sire, Sire,
Het ontwerp van besluit dat door ons ter ondertekening aan Uwe Le projet d'arrêté que nous avons l'honneur de soumettre à la
Majesteit wordt voorgelegd, heeft tot doel de opheffing van het signature de Votre Majesté a pour objet l'abrogation de l'arrêté royal
koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot uitvoering van artikel 26, § 2, du 6 mai 1999 portant exécution de l'article 26, § 2, alinéa 2, de la
tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het loi du 11 janvier 1993 relative à la prévention de l'utilisation du
gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de système financier aux fins du blanchiment de capitaux et du
financiering van terrorisme. financement du terrorisme.
I. Algemene commentaar I. Commentaire général
In de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van Dans la loi du 18 septembre 2017 relative à la prévention du
geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme et à la
gebruik van contanten (hierna "de wet van 18 september 2017") werden limitation de l'utilisation des espèces (ci-après "la loi du 18
de objectieve meldplichten voorzien in artikel 26, § 2, tweede lid, septembre 2017") les déclarations objectives prévues à l'article 26, §
van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme niet gehandhaafd voor casino's, rekening houdende met het feit dat nu : -alle exploitanten van kansspelen, zoals beoogd in artikel 5, 33° , van de wet van 18 september 2017 onder haar toepassingsgebied vallen en het geen zin heeft om enkel objectieve meldplichten te voorzien voor casino's; - één van de plichten niet meer in overeenstemming is met de beperkingen van het gebruik van contanten, zoals voorzien in artikel 67 van wet van 18 september 2017; en vooral omdat, - de inhoud van dit koninklijk besluit niet meer strookt met de risicogebaseerde benadering inzake de uitoefening van de algemene waakzaamheidsverplichtingen zoals voorzien in artikel 19 van de wet 2, alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993 relative à la prévention de l'utilisation du système financier aux fins du blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme, n'ont pas été maintenues, pour les casinos, compte tenu du fait que maintenant : -tous les exploitants de jeux de hasard, tels que visés à l'article 5, 33° , de la loi du 18 septembre 2017, tombent sous son champ d'application et qu'il n'est plus justifié de maintenir des obligations de déclaration objective que pour les casinos; - qu'une de ces obligations n'est plus conforme aux limitations de l'utilisation des espèces, telles que prévues à l'article 67 de la loi
van 18 september 2017. Niettegenstaande dat dit koninklijk besluit, in toepassing van de artikelen 190 en 192 van de wet van 18 september 2017 niet meer van toepassing is, gezien de inhoud ervan niet meer in overeenstemming is met de inhoud van voornoemde wet, blijft de Cel voor financiële informatieverwerking toch nog meldingen ontvangen in toepassing van voormeld koninklijk besluit. Het is derhalve belangrijk voor de rechtszekerheid inzake de melders dat dit koninklijk besluit wordt opgeheven. du 18 septembre 2017; et plus particulièrement du fait, - que le contenu de cet arrêté royal ne répond plus à l'approche fondée sur les risques lors de l'exécution des obligations générales de vigilance, telles que visées à l'article 19 de la loi du 18 septembre 2017. Malgré que cet arrêté royal ne soit plus d'application, en vertu des articles 190 et 192 de la loi du 18 septembre 2017, compte tenu du fait que son contenu est contraire à celui de la loi précitée, la Cellule de traitement des informations financières continue de recevoir des déclarations en vertu de cet arrêté royal précité. Il est dès lors important pour la sécurité juridique des déclarants que cet arrêté royal soit abrogé.
Bovendien wekken objectieve meldplichten de verantwoordelijkheidszin Par ailleurs, les obligations de déclaration objective ne favorisent
van de melders niet op en zijn deze vooral ook niet langer in lijn met pas le sens de la responsabilité des déclarants et ne sont surtout
de wettelijke verplichting om de drie algemene plus en ligne avec l'obligation légale d'exécuter les trois
waakzaamheidsverplichtingen, zoals voorzien in artikel 19 van de wet obligations générales de vigilance, telles que prévues à l'article 19
van 18 september 2017, op een risicogebaseerde benadering uit te de la loi du 18 septembre 2017, sur base d'une approche par les
voeren. risques.
Het gaat meer in het bijzonder om : Il s'agit plus particulièrement de :
- de verplichting tot identificatie en verificatie van de identiteit - l'obligation d'identifier et de vérifier l'identité des clients
van de cliënten, alsook, in voorkomend geval, van hun lasthebbers en ainsi que, le cas échéant, de leurs mandataires et de leurs
uiteindelijke begunstigden; bénéficiaires effectifs;
- om de verplichting om de kenmerken van de cliënt en het doel en de - l'obligation d'évaluer les caractéristiques du client et l'objet et
beoogde aard van de zakelijke relatie (of van de occasionele la nature envisagée de la relation d'affaires (ou de l'opération
verrichting) te beoordelen; en occasionnelle); et
- om de verplichting om een voortdurende waakzaamheid aan de dag te - l'obligation d'exercer une vigilance continue à l'égard des
leggen ten aanzien van de zakelijke relaties en de verrichtingen. relations d'affaires et des opérations.
Deze drie algemene waakzaamheidsverplichtingen waren reeds aanwezig in Ces trois obligations de vigilance étaient déjà présentes dans
de oude wet van 11 januari 1993. Echter, artikel 19, § 2, van de wet l'ancienne loi du 11 janvier 1993. Cependant, l'article 19, § 2, de la
van 18 september 2017, zorgt voor de omzetting van artikel 13, lid 2, loi du 18 septembre 2017, vise à assurer la transposition de l'article
van Richtlijn 2015/849, krachtens hetwelk de risicogebaseerde 13, paragraphe 2, de la Directive 2015/849 en vertu duquel l'approche
benadering nu van toepassing is op elk van de algemene fondée sur les risques s'applique maintenant à chacune des obligations
waakzaamheidsverplichtingen. générales de vigilance.
Het gaat om een substantiële vernieuwing ingevoerd door de voornoemde Il s'agit d'une nouveauté substantielle de la Directive précitée qui
Richtlijn, die de Europese wetgeving in overeenstemming brengt met vise à mettre la législation européenne en conformité avec la
Aanbeveling 10 van de FAG. Recommandation 10 du GAFI.
Voortaan dienen dus alle waakzaamheidsmaatregelen die worden toegepast Désormais toutes les mesures de vigilance appliquées par une entité
door een onderworpen entiteit te worden genomen op grond van de assujettie doivent être fonction de l'évaluation des risques de
beoordeling van de risico's van witwassen van geld of financiering van blanchiment de capitaux et de financement du terrorisme réalisé par
terrorisme die door deze entiteit wordt uitgevoerd ten aanzien van cette entité à l'égard de chaque relation d'affaire ou opération
elke zakelijke relatie of occasionele verrichting. occasionnelle.
Deze beoordeling, die "individuele risicobeoordeling" wordt genoemd, Cette évaluation, appelée "évaluation individuelle des risques",
wordt dus een kernelement van het door de wet van 18 september 2017 devient donc un élément central du système mis en place par la loi du
ingesteld systeem. 18 septembre 2017.
De individuele risicobeoordeling bestaat voor de onderworpen entiteit L'évaluation individuelle des risques consiste pour l'entité
uit het analyseren van de risico's van witwassen en financiering van assujettie à analyser les risques de blanchiment et de financement du
terrorisme die aan een welbepaalde cliënt zijn verbonden, rekening terrorisme liés à un client donné tenant compte de deux types
houdend met twee soorten elementen : d'éléments :
- enerzijds, alle informatie die door de onderworpen entiteit wordt - d'une part, l'ensemble des informations recueillies par l'entité
ingewonnen tijdens de uitvoering van haar waakzaamheidsverplichtingen. assujettie en exécution des obligations de vigilance. Sont notamment
Worden met name bedoeld : de informatie met betrekking tot de
identiteit van de cliënt, zijn lasthebbers en uiteindelijke visées les informations relatives à l'identité du client, de ses
begunstigden, de informatie met betrekking tot de kenmerken van de mandataires et de ses bénéficiaires effectifs, les informations
cliënt en met betrekking tot het doel en de aard van de zakelijke relatives aux caractéristiques du client, à l'objet et à la nature de
relatie (of de betrokken verrichting) alsook alle andere informatie la relation d'affaires (ou de l'opération concernée) ainsi que toutes
die wordt ingewonnen in het kader van de voortdurende waakzaamheid. autres informations recueillies dans le cadre de la vigilance
Het gaat dus om informatie die toelaat inzicht te krijgen in de continue. Il s'agit donc des informations qui permettent de comprendre
bijzondere kenmerken van de cliënt en van de betrokken zakelijke les particularités du client et de la relation d'affaires ou de
relatie of de verrichting; l'opération concernée;
- anderzijds, de conclusies van de algemene risicobeoordeling die - d'autre part, les conclusions de l'évaluation globale des risques
wordt uitgevoerd overeenkomstig artikel 16 van de wet van 18 september établie conformément à l'article 16 de la loi du 18 septembre 2017,
2017, alsook de variabelen die in aanmerking worden genomen bij deze ainsi que les variables que cette évaluation globale prend en compte,
algemene risicobeoordeling, zoals, met name, de factoren die wijzen op telles que, notamment, les facteurs de risque accru ou de risque
een verhoogd risico of een gering risico, als bedoeld in bijlagen II
en III van de wet van 18 september 2017, maar ook de relevante faible visés aux annexes II et III de la loi du 18 septembre 2017,
conclusies van het verslag van de Europese Commissie en de mais également les conclusions pertinentes du rapport établi par la
coördinatieorganen en de nationale risicobeoordeling. Deze algemene Commission européenne et les organes de coordination et l'évaluation
(of "business-wide") beoordeling van de risico's houdt in dat de nationale des risques. Cette évaluation globale (ou "business-wide")
onderworpen entiteit een analyse maakt van de kenmerken van haar des risques suppose que l'entité assujettie procède à une analyse des
cliënten, van de producten, diensten of verrichtingen die zij caractéristiques de sa clientèle, des produits, services ou opérations
aanbiedt, van de landen of geografische zones waarin de entiteit haar qu'elle propose, des pays ou zones géographiques dans lesquels
diensten aanbiedt of waarmee de cliënt verbonden is, en van de l'entité offre ses services ou avec lesquels le client a un lien, et
leveringskanalen waarvan de onderworpen entiteit gebruikmaakt. Bij des canaux de distribution auxquels l'entité assujettie a recours.
deze moet gebruik worden gemaakt van de in bijlagen I (variabelen), II Utilisation doit être faite des annexes I (variables), II (facteurs
(indicatieve factoren van een potentieel lager risico) en III indicatifs d'un risque potentiellement moins élevé) et III (facteurs
(indicatieve factoren van een potentieel hoger risico), van de wet van
18 september 2017, vermelde lijsten van variabelen en factoren die indicatifs d'un risque potentiellement plus élevé) à la loi du 18
wijzen op een potentieel hoger of lager risico, die de onderworpen septembre 2017, contenant des listes de variables et de facteurs de
entiteiten in aanmerking dienen te nemen bij hun algemene risques potentiellement plus faible ou plus élevés que les entités
assujetties doivent prendre en considération dans leur évaluation
risicobeoordeling. globale des risques.
Na afloop van de algemene en individuele beoordeling krijgt iedere A l'issue de l'évaluation globale et individuelle, chaque client se
cliënt een hoog, standaard of gering risicoprofiel toegekend. Op grond verra attribuer un profil de risque élevé, standard ou faible. De ce
van de risicogebaseerde benadering zal dit risicoprofiel immers profil de risque découlera sur la base de l'approche fondée sur les
bepalend zijn voor : risques :
- de aanvaarding of weigering van een cliënt, in overeenstemming met - l'acceptation ou le refus du client conformément à la politique
het cliëntacceptatiebeleid van de onderworpen entiteit; d'acceptation des clients définie par l'entité assujettie;
- de hoeveelheid informatie die nodig is voor het identificeren van de - la quantité d'informations à obtenir pour identifier les personnes
in de wet van 18 september 2017 bedoelde personen en de reikwijdte van visées par la loi du 18 septembre 2017 et l'étendue des mesures de
de toe te passen maatregelen voor de verificatie van deze identiteit; vérification à appliquer pour vérifier cette identité;
- de reikwijdte van de te treffen maatregelen om inzicht te verkrijgen - l'étendue des mesures à prendre pour comprendre les caractéristiques
in de kenmerken van de cliënt en in het doel en de aard van de betrokken zakelijke relatie (of verrichting); - de reikwijdte van de te treffen maatregelen in het kader van de doorlopende waakzaamheid, met name voor wat betreft het onderzoek van de uitgevoerde verrichtingen om na te gaan of het gaat om atypische verrichtingen die gekwalificeerd kunnen worden als verdachte verrichtingen. De onderworpen entiteiten moeten te allen tijde aan de toezichtautoriteiten kunnen aantonen dat de door hen toegepaste waakzaamheids-maatregelen passend zijn in het licht van de risico's die zij geïdentificeerd hebben in het kader van hun algemene en individuele risicobeoordeling. Als de verrichting als atypisch kan beschouwd worden omdat zij niet strookt met de kenmerken van de cliënt en met het doel en de aard van du client, l'objet et la nature de la relation d'affaires (ou de l'opération) concernée; - l'étendue des mesures à prendre dans le cadre de la vigilance continue, notamment en ce qui concerne l'examen des opérations effectuées afin de déterminer s'il s'agit d'opérations atypiques pouvant être qualifiées comme suspectes. Les entités assujetties doivent à tout moment pouvoir démontrer aux autorités de contrôle compétentes que les mesures de vigilance qu'elles appliquent sont appropriées au regard des risques qu'elles ont identifiés dans le cadre de leur évaluation générale et individuelle des risques. Lorsqu'une opération peut être qualifiée d'atypique parce que celle-ci n'est pas cohérente par rapport aux caractéristiques du client, à l'objet et à la nature de la relation d'affaires ou de l'opération
de zakelijke relatie of de voorgenomen verrichting, alsook met het envisagée, et au profil de risque, un examen attentif de l'opération
risicoprofiel, is er een grondige analyse nodig om na te gaan of deze s'impose afin de déterminer si celle-ci est également "suspect" et
ook "verdacht" is en dan zal deze aanleiding geeft tot melding. qu'elle donne dès lors lieu à déclaration.
Het is aan de onderworpen entiteit om de factoren die mogelijks tot Il incombe aux entités assujetties de déterminer les facteurs qui
een verhoogd risico tot witwassen aanleiding kunnen geven, en waarvoor pourraient engendrer un risque accru de blanchiment de capitaux, et
er dan een verhoogde waakzaamheid nodig is, uit te werken. De controle pour lesquels une vigilance accrue s'impose. L'autorité de contrôle
autoriteit van de kansspelsector heeft daar ook haar rol in de des exploitants de jeux de hasard a également son rôle à remplir en la
vervullen in toepassing van artikel 86 van de wet van 18 september matière en vertu de l'article 86 de la loi du 18 septembre 2017.
2017. II. Artikelsgewijze commentaar II. Commentaire article par article
Artikel 1 Article 1er
Dit artikel beoogt het koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot Cet article vise à abroger l'arrêté royal du 6 mai 1999 portant
uitvoering van artikel 26, § 2, tweede lid, van de wet van 11 januari exécution de l'article 26, § 2, alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993
1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor relative à la prévention de l'utilisation du système financier aux
het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, op te heffen. fins du blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme.
Artikel 2 Article 2
Dit artikel voorziet in het tijdstip waarop het ontwerp van besluit Cet article détermine la date d'entrée en vigueur de l'arrêté en
zal in werking treden. projet.
Artikel 3 Article 3
Dit artikel bepaalt welke Ministers bevoegd zijn voor de uitvoering Cet article détermine les ministres compétents pour l'exécution de
van het ontwerp van besluit. l'arrêté en projet.
Ik heb de eer te zijn, J'ai l'honneur d'être,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, de Votre Majesté
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, le très respectueux et très fidèle serviteur,
De Minister van Justitie, Le Ministre de la Justice,
K. GEENS K. GEENS
De Minister van Financiën, Le Ministres des Finances,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
Advies 64.256/2 van 8 oktober 2018 over een ontwerp van koninklijk Avis 64.256/2 du 8 octobre 2018 sur un projet d'arrêté royal
besluit "tot opheffing van het koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot "abrogeant l'arrêté royal du 6 mai 1999 portant exécution de l'article
uitvoering van artikel 26, § 2, tweede lid, van de wet van 11 januari 26, § 2, alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993 relative à la
1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor prévention de l'utilisation du système financier aux fins du
het witwassen van geld en de financiering van terrorisme" blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme"
Op 12 september 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Le 12 septembre 2018, le Conseil d'Etat, section de législation, a été
Minister van Financiën, belast met bestrijding van de fiscale fraude invité par le Ministre des Finances, chargé de la Lutte contre la
verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken fraude fiscale à communiquer un avis, dans un délai de trente jours,
over een ontwerp van koninklijk besluit "tot opheffing van het
koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot uitvoering van artikel 26, § 2, sur un projet d'arrêté royal "abrogeant l'arrêté royal du 6 mai 1999
portant exécution de l'article 26, § 2, alinéa 2, de la loi du 11
tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het janvier 1993 relative à la prévention de l'utilisation du système
gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financier aux fins du blanchiment de capitaux et du financement du
financiering van terrorisme". terrorisme".
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 8 oktober 2018. De Le projet a été examiné par la deuxième chambre le 8 octobre 2018. La
kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, kamervoorzitter, Luc chambre était composée de Pierre Vandernoot, président de chambre, Luc
Detroux en Patrick Ronvaux, staatsraden, Sébastien Van Drooghenbroeck Detroux et Patrick Ronvaux, conseillers d'Etat, Sébastien Van
en Jacques Englebert, assessoren, en Béatrice Drapier, griffier. Drooghenbroeck et Jacques Englebert, assesseurs, et Béatrice Drapier, greffier.
Het verslag is uitgebracht door Xavier Delgrange, eerste Le rapport a été présenté par Xavier Delgrange, premier auditeur chef
auditeur-afdelingshoofd. de section .
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het La concordance entre la version française et la version néerlandaise a
advies is nagezien onder toezicht van Pierre Vandernoot . été vérifiée sous le contrôle de Pierre Vandernoot .
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 8 oktober 2018 . L'avis, dont le texte suit, a été donné le 8 octobre 2018 .
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Comme la demande d'avis est introduite sur la base de l'article 84, §
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 1er, alinéa 1er, 2° , des lois "sur le Conseil d'Etat", coordonnées le
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 12 janvier 1973, la section de législation limite son examen au
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de fondement juridique du projet, à la compétence de l'auteur de l'acte
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de ainsi qu'à l'accomplissement des formalités préalables, conformément à
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. l'article 84, § 3, des lois coordonnées précitées.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Sur ces trois points, le projet appelle les observations suivantes.
volgende opmerkingen. Examen du projet
Onderzoek van het ontwerp
Het koninklijk besluit van 6 mei 1999 `tot uitvoering van artikel 26, L'arrêté royal du 6 mai 1999 `portant exécution de l'article 26, § 2,
§ 2, tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993 relative à la prévention de
gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de l'utilisation du système financier aux fins du blanchiment de capitaux
financiering van terrorisme', waarvan het voorliggende ontwerp de et du financement du terrorisme', que le projet examiné entend
opheffing beoogt, ontleende zijn rechtsgrond aan artikel 14bis, § 2, abroger, trouvait son fondement légal dans l'article 14bis, § 2,
tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 "tot voorkoming van het alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993 "relative à la prévention de
gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld", l'utilisation du système financier aux fins du blanchiment de
ingevoegd bij artikel 17 van de wet van 10 augustus 1998 "tot capitaux", introduit par l'article 17 de la loi du 10 août 1998
wijziging van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het "modifiant la loi du 11 janvier 1993 relative à la prévention de
gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en van l'utilisation du système financier aux fins du blanchiment de capitaux
de wet van 6 april 1995 inzake de secundaire markten, het statuut van et la loi du 6 avril 1995 relative aux marchés secondaires, au statut
en het toezicht op de beleggingsondernemingen, de bemiddelaars en des entreprises d'investissement et à leur contrôle, aux
beleggingsadviseurs". intermédiaires et conseillers en placements".
Artikel 14bis van de wet van 11 januari 1993 is vernummerd bij artikel L'article 14bis de la loi du 11 janvier 1993 a été renuméroté par
30 van de wet van 18 januari 2010 "tot wijziging van de wet van 11 l'article 30 de la loi du 18 janvier 2010 "modifiant la loi du 11
januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel janvier 1993 relative à la prévention de l'utilisation du système
voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, en het financier aux fins du blanchiment de capitaux et du financement du
Wetboek van vennootschappen". Het is artikel 26 geworden en het terrorisme, et le Code des sociétés". Il est devenu l'article 26, en
opschrift van het koninklijk besluit is als gevolg daarvan gewijzigd conséquence de quoi l'intitulé de l'arrêté royal a été modifié par un
bij een besluit van 28 september 2010. arrêté du 28 septembre 2010.
Artikel 26, § 2, van de wet van 11 januari 1993, zoals gewijzigd bij L'article 26, § 2, de la loi du 11 janvier 1993, tel que modifié par
de wet van 12 januari 2004 en de wet van 18 januari 2010, bepaalde het la loi du 12 janvier 2004 et la loi du 18 janvier 2010, disposait ce
volgende : qui suit :
" § 2. Wanneer de in het artikel 4, bedoelde personen weten of " § 2. Lorsque les personnes visées à l'article 4, savent ou
vermoeden dat een verrichting verband houdt met het witwassen van geld soupçonnent qu'une opération est liée au blanchiment de capitaux ou au
of de financiering van terrorisme, brengen zij dit onmiddellijk financement du terrorisme, elles en informent immédiatement par écrit
schriftelijk of elektronisch ter kennis van de cel voor financiële ou par voie électronique la cellule de traitement des informations
informatieverwerking. financières.
Daarenboven moeten deze personen in elk geval en onmiddellijk En outre, ces personnes doivent dans tous les cas et immédiatement
schriftelijk of elektronisch de cel voor financiële informer par écrit ou par voie électronique la cellule de traitement
informatieverwerking op de hoogte brengen van de verrichtingen, des informations financières des opérations dont la liste est établie
waarvan de lijst door de Koning wordt opgesteld op advies van de cel par le Roi sur avis de la cellule de traitement des informations
voor financiële informatieverwerking". financières".
De wet van 11 januari 1993 is vervangen bij artikel 190 van de wet van La loi du 11 janvier 1993 a été remplacée par l'article 190 la loi du
18 september 2017 "tot voorkoming van het witwassen van geld en de 18 septembre 2017 "relative à la prévention du blanchiment de capitaux
financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van et du financement du terrorisme et à la limitation de l'utilisation
contanten". des espèces".
Artikel 26, § 2, van de wet van 11 januari 1993 is vervangen door L'article 26, § 2, de la loi du 11 janvier 1993 a été remplacé par
artikel 47 van de wet van 18 september 2017, dat het volgende bepaalt l'article 47 de la loi du 18 septembre 2017, qui dispose ce qui suit :
: " § 1. De onderworpen entiteiten melden aan de CFI, wanneer ze weten, " § 1er. Les entités assujetties déclarent à la CTIF, lorsqu'elles
vermoeden of redelijke gronden hebben om te vermoeden : savent, soupçonnent ou ont des motifs raisonnables de soupçonner :
1° dat geldmiddelen, ongeacht het bedrag, verband houden met het 1° que des fonds, quel qu'en soit le montant, sont liés au blanchiment
witwassen van geld of de financiering van terrorisme; de capitaux ou au financement du terrorisme;
2° dat verrichtingen of pogingen tot verrichtingen verband houden met 2° que des opérations ou tentatives d'opérations sont liées au
het witwassen van geld of de financiering van terrorisme. Deze blanchiment de capitaux ou au financement du terrorisme. Cette
verplichting tot melding is eveneens van toepassing wanneer de cliënt obligation de déclaration s'applique y compris lorsque le client
beslist de voorgenomen verrichting niet uit te voeren; décide de ne pas exécuter l'opération envisagée;
3° buiten de gevallen bedoeld in 1° en 2°, dat een feit waarvan ze 3° hors les cas visés aux 1° et 2°, qu'un fait dont elles ont
kennis hebben, verband houdt met het witwassen van geld of de connaissance est lié au blanchiment de capitaux ou au financement du
financiering van terrorisme. terrorisme.
De verplichting tot melding aan de CFI met toepassing van 1° tot en L'obligation de déclaration à la CTIF en application des 1° à 3°, ne
met 3°, houdt niet in dat de onderworpen entiteit de onderliggende requiert pas l'identification, par l'entité assujettie, de l'activité
criminele activiteit van het witwassen van geld dient te criminelle sous-jacente au blanchiment de capitaux.
identificeren.
§ 2. De onderworpen entiteiten melden eveneens aan de CFI de verdachte § 2. Les entités assujetties déclarent également à la CTIF des fonds,
geldmiddelen, verrichtingen of pogingen tot verrichtingen en feiten, opérations ou tentatives d'opérations et faits suspects, visés au
als bedoeld in paragraaf 1, waarvan ze kennis krijgen in het kader van paragraphe 1er, dont elles ont connaissance dans le cadre des
de activiteiten die ze uitoefenen in een andere lidstaat zonder daar activités qu'elles exercent dans un autre Etat membre sans y avoir de
te beschikken over een dochteronderneming, een bijkantoor of een filiale, de succursale ou une autre forme d'établissement par le biais
andere vestigingsvorm via agenten of distributeurs die hen daar d'agents ou de distributeurs qui l'y représentent.
vertegenwoordigen.
§ 3. De onderworpen entiteiten melden aan de CFI alle geldmiddelen, § 3. Les entités assujetties déclarent à la CTIF des fonds, opérations
verrichtingen en feiten bepaald door de Koning, bij een in et faits déterminés par le Roi, par arrêté délibéré en Conseil des
Ministerraad overlegd besluit, genomen op advies van de CFI. ministres, pris sur avis de la CTIF.
§ 4. De onderworpen entiteiten melden aan de CFI, met toepassing van § 4. Les entités assujetties déclarent à la CTIF, en application des
de paragrafen 1 tot en met 3, binnen de termijnen bedoeld in artikel 51". paragraphes 1er à 3, dans les délais visés à l'article 51".
Artikel 192 van de wet van 18 september 2017 bepaalt het volgende : L'article 192 de la loi du 18 septembre 2017 dispose ce qui suit :
"De koninklijke besluiten, de reglementen en alle andere handelingen "Les arrêtés royaux, les règlements, ainsi que tous autres actes de
van reglementaire aard die in uitvoering van de wet van 11 januari nature réglementaire adoptés en exécution de la loi du 11 janvier 1993
1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor relative à la prévention de l'utilisation du système financier aux
het witwassen van geld en de financiering van terrorisme zijn fins du blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme,
vastgesteld, blijven van toepassing in de mate dat de bepalingen van demeurent applicables dans la mesure où les dispositions de la
deze wet voorzien in de algemene of specifieke juridische machtigingen présente loi prévoient les habilitations juridiques, générales ou
die nodig zijn voor deze reglementaire handelingen en dat hun inhoud spécifiques, nécessaires à ces actes réglementaires et où leur contenu
niet in strijd is met deze wet". n'est pas contraire à la présente loi".
Volgens het verslag aan de Koning is het koninklijk besluit van 6 mei Selon le rapport au Roi, l'arrêté royal du 6 mai 1999, étant
1999 niet meer van toepassing vanwege het feit dat het onverenigbaar
is met de wet van 18 september 2017, maar moet het worden opgeheven incompatible avec la loi du 18 septembre 2017, n'est plus
ter wille van de rechtszekerheid. d'application mais doit être abrogé pour des raisons de sécurité
Op de vraag wat de rechtsgrond van het ontwerp is, heeft de juridique. Interrogée sur le fondement légal du projet, la déléguée du Ministre a
gemachtigde van de minister het volgende geantwoord : répondu ce qui suit :
"Artikel 190 van de wet tot voorkoming van het witwassen van geld en "Artikel 190 van de wet tot voorkoming van het witwassen van geld en
de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van
contanten van 18 september 2017 (afgekort 4de AML) heft de wet van 11 contanten van 18 september 2017 (afgekort 4de AML) heft de wet van 11
januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel
voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme op. voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme op.
Sinds de inwerkingtreding van 4de AML werd de wet van 11 januari 1993 Sinds de inwerkingtreding van 4de AML werd de wet van 11 januari 1993
opgeheven. De rechtsbasis voor het KB van 6 mei 1999 is komen te opgeheven. De rechtsbasis voor het KB van 6 mei 1999 is komen te
vervallen. vervallen.
Het koninklijk besluit van 6 mei 1999 zelf betreft een niet in Het koninklijk besluit van 6 mei 1999 zelf betreft een niet in
ministerraad overlegd koninklijk besluit. De opheffing ervan lijkt ministerraad overlegd koninklijk besluit. De opheffing ervan lijkt
zodoende zich ook bij gewoon koninklijk besluit te kunnen voltrekken. zodoende zich ook bij gewoon koninklijk besluit te kunnen voltrekken.
Artikel 192 van de 4de AML stelt dat de koninklijke besluiten, de Artikel 192 van de 4de AML stelt dat de koninklijke besluiten, de
reglementen en alle andere handelingen van reglementaire aard die in reglementen en alle andere handelingen van reglementaire aard die in
uitvoering van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het uitvoering van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het
gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de
financiering van terrorisme zijn vastgesteld, van toepassing blijven financiering van terrorisme zijn vastgesteld, van toepassing blijven
in de mate dat de bepalingen van deze wet voorzien in de algemene of in de mate dat de bepalingen van deze wet voorzien in de algemene of
specifieke juridische machtigingen die nodig zijn voor deze specifieke juridische machtigingen die nodig zijn voor deze
reglementaire handelingen en dat hun inhoud niet in strijd is met deze reglementaire handelingen en dat hun inhoud niet in strijd is met deze
wet. wet.
De 4de AML is integraal gebaseerd op het principe van de risico De 4de AML is integraal gebaseerd op het principe van de risico
gebaseerde aanpak (artikelen 8-12 van de 4de AML), geen objectieve gebaseerde aanpak (artikelen 8-12 van de 4de AML), geen objectieve
meldplicht. meldplicht.
De inhoud van het KB van 6 mei 1999, zijnde een objectieve meldplicht De inhoud van het KB van 6 mei 1999, zijnde een objectieve meldplicht
voor casino's strookt niet met de risico gebaseerde aanpak die ook voor casino's strookt niet met de risico gebaseerde aanpak die ook
voor casino's geldt. voor casino's geldt.
De samenlezing van de artikelen 190 en 192 van de 4de AML doet De samenlezing van de artikelen 190 en 192 van de 4de AML doet
besluiten dat het KB van 6 mei 1999 reeds impliciet werd afgeschaft. besluiten dat het KB van 6 mei 1999 reeds impliciet werd afgeschaft.
Aangezien de diensten van de CFI de Minister van Justitie en mijn Aangezien de diensten van de CFI de Minister van Justitie en mijn
Minister erop attent maakten dat casino's blijven melden o.b.v. de Minister erop attent maakten dat casino's blijven melden o.b.v. de
objectieve meldplicht van het ondertussen impliciet afgeschafte KB van objectieve meldplicht van het ondertussen impliciet afgeschafte KB van
6 mei 1999, hierbij de risico gebaseerde benadering negerend, leek het 6 mei 1999, hierbij de risico gebaseerde benadering negerend, leek het
ons als behoorlijk handelende overheid om het voornoemd KB expliciet ons als behoorlijk handelende overheid om het voornoemd KB expliciet
op te heffen. op te heffen.
Wat artikel 26, par. 2, tweede lid betreft van de wet van 11 januari Wat artikel 26, par. 2, tweede lid betreft van de wet van 11 januari
1993, werd zij inderdaad vervangen door het artikel 47, par. 3 van de 1993, werd zij inderdaad vervangen door het artikel 47, par. 3 van de
4de AML (zie concordantietabel DOC Kamer p. 610). Artikel 47, par. 3 4de AML (zie concordantietabel DOC Kamer p. 610). Artikel 47, par. 3
zegt dat er gemeld moet worden op basis van een lijst vastgelegd door zegt dat er gemeld moet worden op basis van een lijst vastgelegd door
de Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit, genomen op advies de Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit, genomen op advies
van de CFI. Deze par. 3 is een bijkomende mogelijkheid tot melding van de CFI. Deze par. 3 is een bijkomende mogelijkheid tot melding
wanneer par. 1 en 2 niet van toepassing zijn. De Koning heeft op grond wanneer par. 1 en 2 niet van toepassing zijn. De Koning heeft op grond
van artikel 47, par. 3 thans geen lijst opgesteld. De ratio legis van van artikel 47, par. 3 thans geen lijst opgesteld. De ratio legis van
deze par. 3 is om in een efficiënte mogelijkheid te voorzien, mochten deze par. 3 is om in een efficiënte mogelijkheid te voorzien, mochten
er zich in de dagelijkse praktijk plots situaties voordoen die niet er zich in de dagelijkse praktijk plots situaties voordoen die niet
onder de par.1 en 2 vallen, wetgevend op korte termijn te kunnen onder de par.1 en 2 vallen, wetgevend op korte termijn te kunnen
remediëren. remediëren.
Het expliciet opheffen van een impliciet opgeheven KB (van 6 mei 1999) Het expliciet opheffen van een impliciet opgeheven KB (van 6 mei 1999)
is naar onze mening niet te beschouwen als het opstellen van een lijst is naar onze mening niet te beschouwen als het opstellen van een lijst
zoals bedoeld in artikel 47, par. 3 AML. zoals bedoeld in artikel 47, par. 3 AML.
Casino's zijn onderworpen entiteiten zoals elke andere onderworpen Casino's zijn onderworpen entiteiten zoals elke andere onderworpen
entiteit. Zij zijn meldingsplichtig aan de CFI op de manier en wijze entiteit. Zij zijn meldingsplichtig aan de CFI op de manier en wijze
zoals elke andere onderworpen entiteit, zijnde op basis van een risico zoals elke andere onderworpen entiteit, zijnde op basis van een risico
gebaseerde aanpak en niet meer o.b.v. een objectieve meldplicht. gebaseerde aanpak en niet meer o.b.v. een objectieve meldplicht.
Wij zijn de mening toegedaan dat een pure opheffing van het KB 1999 Wij zijn de mening toegedaan dat een pure opheffing van het KB 1999
niet kan beschouwd worden als het opstellen van een lijst zoals niet kan beschouwd worden als het opstellen van een lijst zoals
bedoeld in artikel 47, par. 3. AML. bedoeld in artikel 47, par. 3. AML.
Bovendien zou het gelijkstellen van het KB 1999 met een lijst bedoeld Bovendien zou het gelijkstellen van het KB 1999 met een lijst bedoeld
in artikel 47, par. 3 AML indruisen tegen de risico gebaseerde aanpak in artikel 47, par. 3 AML indruisen tegen de risico gebaseerde aanpak
waarvoor de huidige AML wet staat". waarvoor de huidige AML wet staat".
Uit die toelichtingen volgt dat de artikelen 47 en 67 van de wet van Il résulte de ces explications que les articles 47 et 67 de la loi du
18 september 2017 "tot voorkoming van het witwassen van geld en de 18 septembre 2018 "relative à la prévention du blanchiment de capitaux
financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van et du financement du terrorisme et à la limitation de l'utilisation
des espèces" ne procurent pas de fondement légal au projet, au
contanten", in tegenstelling tot de artikelen 190 en 192 van dezelfde contraire des articles 190 et 192 de la même loi, lus en combinaison
wet, juncto artikel 108 van de Grondwet, geen rechtsgrond opleveren avec l'article 108 de la Constitution.
voor het ontwerp.
Bijgevolg moet in de aanhef een nieuw eerste lid worden ingevoegd Un alinéa 1er nouveau sera donc inséré dans le préambule, visant
waarin wordt verwezen naar artikel 108 van de Grondwet, en moet in het l'article 108 de la Constitution, et l'alinéa 1er, devenant l'alinéa
eerste lid, dat het tweede lid van de aanhef wordt, alleen worden 2, du préambule, se limitera à viser les articles 190 et 192 de la loi
verwezen naar de artikelen 190 en 192 van de wet van 18 september 2017. du 18 septembre 2018.
De griffier, Le greffier,
B. Drapier B. Drapier
De voorzitter, Le président,
P. Vandernoot P. Vandernoot
30 OKTOBER 2018. - Koninklijk besluit tot opheffing van het koninklijk 30 OCTOBRE 2018. - Arrêté royal abrogeant l'arrêté royal du 6 mai 1999
besluit van 6 mei 1999 tot uitvoering van artikel 26, § 2, tweede lid, portant exécution de l'article 26, § 2, alinéa 2, de la loi du 11
van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het janvier 1993 relative à la prévention de l'utilisation du système
financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van financier aux fins du blanchiment de capitaux et du financement du
terrorisme terrorisme
FILIP, Koning der Belgen, PHILIPPE, Roi des Belges,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. A tous, présents et à venir, Salut.
Gelet op de Grondwet, artikel 108; Vu la Constitution, l'article 108;
Gelet op de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen Vu la loi du 18 septembre 2017 relative à la prévention du blanchiment
van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het de capitaux et du financement du terrorisme et à la limitation de
gebruik van contanten, de artikelen 190 en 192; l'utilisation des espèces, les articles 190 et 192;
Gelet op het koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot uitvoering van Vu l'arrêté royal du 6 mai 1999 portant exécution de l'article 26, §
artikel 26, § 2, tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 tot 2, alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993 relative à la prévention de
voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het
witwassen van geld en de financiering van terrorisme, gewijzigd bij l'utilisation du système financier aux fins du blanchiment de capitaux
het koninklijk besluit van 28 september 2010; et du financement du terrorisme, modifié par l'arrêté royal du 28
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 16 septembre 2010;
april 2018 en het advies van de Inspecteur van Justitie gegeven op 19 Vu l'avis de l'Inspecteur des Finances, donné le le 16 avril 2018 et
april 2018; Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op l'avis de l'Inspecteur de Justice donné le 19 avril 2018;
10 september 2018; Vu l'accord du Ministre au Budget, donné le 10 septembre 2018;
Gelet op advies 64.256/2 van de Raad van State, gegeven op 8 oktober Vu l'avis 64.256/2 du Conseil d'Etat, donné le 8 octobre 2018, en
2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er, 2°, des lois sur le
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse, uitgevoerd overeenkomstig Vu l'analyse d'impact de la réglementation réalisée conformément aux
artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse articles 6 et 7 de la loi du 15 décembre 2013 portant des dispositions
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging. diverses en matière de simplification administrative.
Op de voordracht van de Minister van Justitie en de Minister van Sur la proposition du Ministre de la Justice et du Ministre des
Financiën, Finances,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Nous avons arrêté et arrêtons :

Artikel 1.Het koninklijk besluit van 6 mei 1999 tot uitvoering van

Article 1er.L'arrêté royal du 6 mai 1999 portant exécution de

artikel 26, § 2, tweede lid, van de wet van 11 januari 1993 tot l'article 26, § 2, alinéa 2, de la loi du 11 janvier 1993 relative à
voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het la prévention de l'utilisation du système financier aux fins du
witwassen van geld en de financiering van terrorisme, gewijzigd bij blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme, modifié par
het koninklijk besluit van 28 september 2010, wordt opgeheven. l'arrêté royal du 28 septembre 2010, est abrogé.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 2.Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa publication

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. au Moniteur belge.

Art. 3.De minister bevoegd voor Justitie en de minister bevoegd voor

Art. 3.Le ministre qui a la Justice dans ses attributions et le

ministre qui a les Finances dans ses attributions sont chargés, chacun
Financiën zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. en ce qui le concerne, de l'exécution du présent arrêté.
Gegeven te Ciergnon, 30 oktober 2018. Donné à Ciergnon, le 30 octobre 2018.
FILIP PHILIPPE
Van Koningswege : Par le Roi :
De Minister van Justitie, Le Ministre de la Justice,
K. GEENS K. GEENS
De Minister van Financiën, Le Ministre des Finances,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
^