Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 07/12/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaart-navigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2018 "
Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaart-navigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2018 Arrêté royal fixant les modalités de financement des coûts pour la prestation de services terminaux de navigation aérienne sur les aéroports belges en 2018
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER SERVICE PUBLIC FEDERAL MOBILITE ET TRANSPORTS
Luchtvaart Transport aérien
7 DECEMBER 2017. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere 7 DECEMBRE 2017. - Arrêté royal fixant les modalités de financement
regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke des coûts pour la prestation de services terminaux de navigation
luchtvaart-navigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2018 aérienne sur les aéroports belges en 2018
FILIP, Koning der Belgen, PHILIPPE, Roi des Belges,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. A tous, présents et à venir, Salut.
Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 Vu la loi du 27 juin 1937 portant révision de la loi du 16 novembre
november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, artikel 5, § 1, 1919 relative à la réglementation de la navigation aérienne, l'article
gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001; 5, § 1er, modifié par la loi du 2 janvier 2001;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 april 2014 tot goedkeuring van Vu l'arrêté royal du 25 avril 2014 portant approbation du troisième
het derde beheerscontract tussen de Staat en Belgocontrol en de contrat de gestion entre l'Etat et Belgocontrol et les articles 32, §
artikelen 32, § 2, 36, § 1, 37, 38 en 39 van het derde beheerscontract 2, 36, § 1er, 37, 38 et 39 du troisième contrat de gestion entre
tussen de Staat en Belgocontrol van 11 april 2014; l'Etat et Belgocontrol du 11 avril 2014;
Gelet op de Europese Verordening nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende Vu le Règlement européen n° 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un
vaststelling van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor système commun de tarification des services de navigation aérienne,
luchtvaartnavigatiediensten, artikelen 12, 13 en 14; les articles 12, 13 et 14;
Gelet op het overleg met de betrokken Gewesten, in overeenstemming met Vu la concertation avec les Régions concernées, conformément à
artikel 38, § 1 van het derde beheerscontract tussen de Staat en l'article 38, § 1er du troisième contrat de gestion entre l'Etat et
Belgocontrol van 8 november 2017; Belgocontrol du 8 Novembre 2017;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 21 november 2017; Vu l'avis de l'Inspecteur des Finances, donné le 21 novembre 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 24 Vu l'accord de la Ministre du Budget donné le 24 octobre 2017;
oktober 2017; Overwegende het Samenwerkingsakkoord van 30 november 1989 tussen de Considérant l'Accord de coopération du 30 novembre 1989 entre l'Etat
Belgische Staat die optreedt voor de Nationale Maatschappij der belge agissant pour la Société nationale des voies aériennes.
luchtwegen (N.M.L.W.) en de Gewesten, artikel M3; (S.N.V.A.) et les Régions, l'article M3;
Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Sur la proposition du Ministre de la Mobilité,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Nous avons arrêté et arrêtons :
HOOFDSTUK I. - Onderwerp CHAPITRE 1. - Objet

Artikel 1.Dit besluit heeft tot doel de regels voor de financiering

Article 1er.Le présent arrêté a pour objet de fixer les modalités de

van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op financement des coûts pour la prestation de services terminaux de
de Belgische luchthavens in 2018 vast te stellen. navigation aérienne sur les aéroports belges en 2018.
HOOFDSTUK II. - Definities CHAPITRE II. - Définitions

Art. 2.De definities van artikel 2 van het derde beheerscontract

Art. 2.Les définitions de l'article 2 du troisième contrat de gestion

tussen de Staat en Belgocontrol van 11 april 2014 en van artikel 2 van entre l'Etat et Belgocontrol du 11 avril 2014 et de l'article 2 du
de Europese Verordening nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende Règlement européen n° 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un système
vaststelling van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor commun de tarification des services de navigation aérienne sont
luchtvaartnavigatiediensten zijn van toepassing op dit besluit. d'application au présent arrêté.
HOOFDSTUK III. - Financiering van de kosten voor plaatselijke CHAPITRE III. - Financement des coûts pour la prestation de services
luchtvaartnavigatiedienstverlening op de regionale openbare luchthavens terminaux de navigation aérienne sur les aéroports publics régionaux
Afdeling I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële Section Ire. - Détermination de la valeur du facteur F et de la part
tussenkomst van de gebruikers financière des usagers

Art. 3.Voor de heffingszones voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de regionale openbare luchthavens van Charleroi, Luik, Oostende en Antwerpen is de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2018, gelijk aan nul.

Art. 4.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de regionale openbare luchthavens dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten afkomstig van de Belgische Staat en de Gewesten.Afdeling II. - Bepaling van de financiële tussenkomst van de Belgische Staat

Art. 3.Pour les zones tarifaires terminales des aéroports publics régionaux de Charleroi, Liège, Ostende et Anvers, la valeur du facteur "F", défini comme étant la partie des coûts terminaux de navigation aérienne qui sera couverte par des redevances aux usagers en 2018, est égale à zéro.

Art. 4.La partie des coûts terminaux de navigation aérienne sur les aéroports publics régionaux qui ne sera pas imputée aux usagers sera financée par les autres revenus provenant de l'Etat belge et des Régions.Section II. - Détermination de la part financière de l'Etat belge

Art. 5.§ 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke

Art. 5.§ 1er. La partie des coûts terminaux de navigation aérienne,

luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat in 2018 op exprimée en pourcentage, à charge de l'Etat belge en 2018 pour chacun
elk van de openbare regionale luchthavens vermeld onder artikel 3 is des aéroports publics régionaux visés à l'article 3, est maintenue au
behouden op hetzelfde niveau als het staatsaandeel voor het jaar 2017 même niveau que la partie de l'Etat pour 2017, qui avait été calculée
dat berekend werd op basis van de volgende formule : sur la base de la formule suivante :
(de totale werkelijke kosten van het jaar 2013 - de kosten die in dat (les coûts totaux réels de l'année 2013 - les coûts qui ont été
jaar aan de Gewesten werden gefactureerd in overeenstemming met de facturés cette même année aux Régions conformément aux dispositions de
bepalingen van het Samenwerkingsakkoord) x 100 l'Accord de coopération) x 100
de totale werkelijke kosten van het jaar 2013 les coûts totaux réels de l'année 2013
§ 2. Voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende § 2. Pour les aéroports de Charleroi, Liège, Anvers et Ostende, les
zijn de respectieve aandelen gelijk aan 69,44 %, 34,78 %, 100 % en 100 parties respectives sont égales à 69,44 %, 34,78 %, 100 % et 100 %.
%. Voor 2018 komen die aandelen overeen met de volgende vastgestelde Pour 2018, ces parties correspondent aux coûts déterminés suivants
kosten voor de respectievelijke luchthavens : 7.025.415,11 euro, pour les aéroports, respectivement : 7.025.415,11 euros, 2.477.586,29
2.477.586,29 euro, 5.794.293,07 euro, en 2.540.629,13 euro. euros, 5.794.293,07 euros, et 2.540.629,13 euros.
§ 3. De bedragen in paragraaf 2 worden berekend op basis van de totale § 3. Les montants stipulés au § 2 sont calculés sur la base des coûts
vastgestelde kosten voor de plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten déterminés des services terminaux de navigation aérienne pour l'année
voor het jaar 2017 op de betrokken luchthavens, zoals opgenomen in het 2017 sur les aéroports concernés, tels que repris dans le plan de
prestatieplan voor de tweede referentieperiode bedoeld in artikel 11, performance pour la deuxième période de référence visé à l'artic1e 11,
§ 1 van de Europese Verordening (EU) nr. 390/2013 van 3 mei 2013 § 1 du Règlement européen (UE) n° 390/2013 du 3 mai 2013 établissant
houdende vaststelling van een prestatieregeling voor un système de performance pour les services de navigation aérienne et
luchtvaartnavigatiediensten en netwerkfuncties. les fonctions de réseau.
De aanpassingen uiteengezet in punt 2.2 van bijlage V van Europese Des ajustements visés au point 2.2 de l'annexe V du Règlement européen
Verordening nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een n° 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un système commun de
gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten
zijn inbegrepen in de voornoemde bedragen, met uitzondering van de tarification des services de navigation aérienne sont inclus dans les
aanpassingen met betrekking tot schommelingen in het verkeer die in montants susmentionnés, à l'exception des ajustements liés aux
vorm van creditnota, worden verwerkt in de laatste factuur van variations de trafic qui sont réglés dans la dernière facture de
Belgocontrol aan de Belgische Staat voor het jaar 2016. Belgocontrol à l'Etat belge pour l'année 2016 sous forme de note de
De aanpassingen die hier bedoeld zijn, zijn die met betrekking tot de crédit. Les ajustements visés sont ceux concernant aussi bien les coûts qui
kosten die zowel aan de Belgische Staat als aan de Gewesten werden gefactureerd in 2016. ont été facturés à l'Etat que ceux facturés aux Régions en 2016.

Art. 6.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat in 2018

Art. 6.§ 1er. Pour facturer à l'Etat belge en 2018, Belgocontrol

hanteert Belgocontrol de eenheidstarieven berekend door het in artikel applique les taux unitaires, calculés en divisant le montant repris à
5, § 2, opgenomen bedrag te delen door het in 2018 voorspelde aantal l'article 5, § 2, par le nombre prévu d'unités de services terminaux
plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op de respectievelijke de navigation aérienne sur les aéroports respectifs pour 2018,
luchthavens, met name 36.776,47 voor Charleroi, 27.601,68 voor Luik, notamment 36.776,47 pour Charleroi, 27.601,68 pour Liège, 4.020,58
4.020,58 voor Antwerpen en 6.458,78 voor Oostende. pour Anvers et 6.458,78 pour Ostende.
§ 2. Dit komt overeen met de volgende eenheidstarieven voor de Staat : § 2. Cela correspond aux taux unitaires suivants pour l'Etat : 191,03
191,03 euro voor de luchthaven van Charleroi, 89,76 euro voor de euros pour l'aéroport de Charleroi, 89,76 euros pour l'aéroport de
luchthaven van Luik, 1.441,16 euro voor de luchthaven van Antwerpen en Liège, 1.441,16 euros pour l'aéroport d'Anvers et 393,36 euros pour
393,36 euro voor de luchthaven van Oostende. l'aéroport d'Ostende.
§ 3. Onverminderd de bepalingen van artikel 5, § 3, lid 2, worden de § 3. Sans préjudice aux dispositions de l'article 5, § 3, 2ème alinéa;
eenheidstarieven en de luchtvaartnavigatiediensteenheden berekend in les taux unitaires et les unités de services de navigation aérienne
overeenstemming met bijlage V van de Europese Verordening nr. 391/2013 sont calculés conformément à l'annexe V du Règlement européen n°
van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een gemeenschappelijk 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un système commun de tarification
heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten. des services de navigation aérienne.
§ 4. De artikelen 7, lid 1, 13 en 14 van de Europese Verordening nr. § 4. Les articles 7, alinéa 1er, 13 et 14 du Règlement européen n°
391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un système commun de tarification
gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten des services de navigation aérienne sont d'application sur la partie
zijn van toepassing op het deel van de plaatselijke des coûts terminaux de navigation aérienne à prendre en charge par
luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat, wetende l'Etat belge, sachant que l'Etat belge, conformément aux dispositions
dat de Belgische Staat, conform de bepaling van artikel 13, § 6 van de l'article 13, § 6 du même Règlement, a décidé d'exonérer les
dezelfde Verordening, beslist heeft om de plaatselijke services terminaux de navigation aérienne de l'application du
luchtvaartnavigatiediensten vrij te stellen van het mechanisme van mécanisme de partage du risque lié au trafic.
verkeersrisicospreiding.
Afdeling III. - Bepaling van de financiële tussenkomst van de Gewesten Section III. - Détermination de la valeur du facteur F et de la part financière des Régions

Art. 7.§ 1. De plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te financieren

Art. 7.§ 1er. Les coûts terminaux de navigation aérienne devant être

door de betrokken Gewesten op de in artikel 3 vermelde regionale
openbare luchthavens in 2018 betreffen de kosten voor de financés par les Régions en 2018 sur les aéroports publics régionaux
visés à l'article 3 concernent des coûts pour des prestations des
dienstverlening aangerekend aan de Gewesten conform het services facturés aux Régions conformément à l'Accord de coopération,
Samenwerkingsakkoord. Dit wil zeggen de kosten met betrekking tot c'est-à-dire les coûts concernant les prestations demandées par les
prestaties die door de Gewesten werden gevraagd boven het niveau van Régions au-delà du niveau de services qui était d'application au
diensten dat van toepassing was op het moment van het afsluiten van moment de la conclusion de l'Accord de coopération.
het Samenwerkingsakkoord.
§ 2. De artikelen 7, lid 1, 13 en 14 van de Europese Verordening nr. § 2. Les articles 7, alinéa 1er, 13 et 14 du Règlement européen n°
391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un système commun de tarification
gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten des services de navigation aérienne ne sont pas d'application à la
zijn niet van toepassing op het deel van de plaatselijke partie des coûts terminaux de navigation aérienne à prendre en charge
luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de betrokken Gewesten. par les Régions concernées.
HOOFDSTUK IV. - Financiering van de kosten voor plaatselijke CHAPITRE IV. - Financement des coûts pour la prestation de services
luchtvaartnavigatiedienstverlening op de luchthaven van Brussel-Nationaal terminaux de navigation aérienne sur l'aéroport de Bruxelles-National
Afdeling I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële Section Ire. - Détermination de la valeur du facteur F et de la part
tussenkomst van de gebruikers financière des usagers

Art. 8.§ 1. Voor de heffingszone voor plaatselijke

Art. 8.§ 1er. Pour la zone tarifaire terminale de l'aéroport de

luchtvaartnavigatiediensten van de luchthaven van Brussel-Nationaal
wordt de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de Bruxelles-National, la valeur du facteur "F", défini comme étant la
plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door partie des coûts terminaux de navigation aérienne qui sera couverte
heffingen aan de gebruikers in het jaar 2018, op hetzelfde niveau par des redevances aux usagers en 2018, est maintenue au même niveau
behouden als de waarde van de factor "F" voor de vroegere jaren : que la valeur du facteur " F " pour les années précédentes : 2015,
2015, 2016 en 2017. 2016 et 2017.
§ 2. Dit komt overeen met een waarde van factor F voor 2018 die gelijk § 2. Cela correspond à une valeur du facteur F qui est égale à 0,7503.
is aan 0,7503

Art. 9.§ 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten

Art. 9.§ 1er. La partie des coûts terminaux de navigation aérienne à

aan te rekenen aan de gebruikers van de luchthaven van
Brussel-Nationaal in 2018 wordt bepaald door de som van de volgende imputer aux usagers de l'aéroport de Bruxelles-National en 2018 est
twee elementen : déterminée par la somme de deux éléments suivants :
o het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen o le produit des coûts fixés tel que repris dans le plan de
in het prestatieplan voor de tweede referentieperiode en de waarde van performance pour la deuxième période de référence pour cette même
factor F, année et la valeur du facteur F,
o de aanpassingen die uiteengezet zijn in punt 2.2 van bijlage V van o des ajustements visés au point 2.2 de l'annexe V et au point 2.2 de
Europese Verordening nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling l'annexe V du Règlement européen n° 391/2013 du 3 mai 2013 établissant
van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor
luchtvaartnavigatiediensten. De aanpassingen die hier bedoeld zijn, un système commun de tarification des services de navigation aérienne.
zijn die met betrekking tot de kosten die aan de gebruikers werden Les ajustements visés sont ceux concernant les coûts qui ont été
gefactureerd in 2016. facturés aux usagers en 2016.
§ 2. Dit deel bedraagt 27.089.314,47 euro. § 2. Cette partie s'élève à 27.089.314,47 euros.

Art. 10.§ 1. Voor de facturatie aan de gebruikers hanteert

Art. 10.§ 1er. Pour la facturation aux usagers, Belgocontrol applique

un taux unitaire calculé en divisant le montant repris à l'article 9,
Belgocontrol een eenheidstarief berekend door het in artikel 9, § 2 § 2 par le nombre d'unités de services terminaux de navigation
opgenomen bedrag te delen door het voor 2018 voorspelde aantal
plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, zijnde : 143.691,30. aérienne sur cet aéroport prévu en 2018, soit 143.691,30.
§ 2. Dit eenheidstarief bedraagt 188,52 euro voor 2018. § 2. Ce taux unitaire s'élève à 188,52 euros en 2018.
§ 3. De artikelen 7, lid 1; 13 en 14 van de Europese Verordening nr. § 3. Les articles 7, alinéa 1er, 13 et 14 du Règlement européen n°
391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un système commun de tarification
gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten des services de navigation aérienne sont d'application à la partie des
zijn van toepassing op het deel van de plaatselijke coûts terminaux de navigation aérienne devant être prise en charge par
luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de gebruikers, wetende dat de les usagers, sachant que l'Etat belge, conformément aux dispositions
Belgische Staat, conform de bepaling van artikel 13, § 6 van dezelfde de l'article 13, § 6 du même Règlement, a décidé d'exonérer les
Verordening, beslist heeft om de plaatselijke services terminaux de navigation aérienne de l'application du
luchtvaartnavigatiediensten vrij te stellen van het mechanisme van mécanisme de partage du risque lié au trafic.
verkeersrisicospreiding.
Afdeling II. - Bepaling van de financiële tussenkomst van de Belgische Section II. - Détermination de la part financière de l'Etat belge
Staat

Art. 11.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de

Art. 11.La partie des coûts terminaux de navigation aérienne sur

luchthaven van Brussel-Nationaal dat niet aan de gebruikers l'aéroport de Bruxelles-National qui ne sera pas imputée aux usagers,
aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten afkomstig van de Belgische Staat. sera financée par les autres revenus provenant de l'Etat belge.

Art. 12.§ 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten

Art. 12.§ 1er. La partie des coûts terminaux devant être prise en

te dragen door de Belgische Staat op de luchthaven van charge par l'Etat belge sur l'aéroport de Bruxelles-National en 2017,
Brussel-Nationaal in 2017 wordt bepaald door de som van de volgende est déterminée par la somme de deux éléments suivants :
twee elementen :
o het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen o le produit des coûts fixés tel que repris dans le plan de
in het prestatieplan voor de tweede referentieperiode en de waarde van performance pour la deuxième période de référence pour cette même
factor 1-F, année et la valeur du facteur 1-F,
o de aanpassingen die uiteengezet zijn in punt 2.2 van bijlage V van o des ajustements visés au point 2.2 de l'annexe V du Règlement
Europese Verordening nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling européen n° 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un système commun de
van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor
luchtvaartnavigatiediensten. De aanpassingen die hier bedoeld zijn, tarification des services de navigation aérienne. Les ajustements
zijn die met betrekking tot de kosten die aan de Staat werden visés sont ceux concernant les coûts qui ont été facturés à l'Etat en
gefactureerd in 2016 met uitzondering van de aanpassingen betreffende 2016 à l'exception des ajustements liés aux variations de trafic qui
de schommelingen in het verkeer die in vorm van creditnota, worden ont été réglés dans la dernière facture de Belgocontrol à l'Etat belge
verwerkt in de laatste factuur van Belgocontrol aan de Belgische Staat pour l'année 2016 sous forme de note de crédit.
voor het jaar 2016. § 2. Dit deel bedraagt 9.007.011,05 euro in 2018. § 2. Ce montant s'élève à 9.007.011,05 euros en 2018.

Art. 13.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat hanteert

Art. 13.§ 1er. Pour sa facturation à l'Etat belge, Belgocontrol

Belgocontrol een eenheidstarief berekend door het in artikel 12, § 2 applique un taux unitaire calculé en divisant le montant repris à
opgenomen bedrag te delen door het voor 2018 voorspelde aantal l'article 12, § 2, par le nombre prévu d'unités de services terminaux
plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met de navigation aérienne sur cet aéroport en 2018, c'est-à-dire
name 143.691,30. 143.691,30.
§ 2. Dit eenheidstarief bedraagt 62,68 euro voor 2018. § 2. Ce taux unitaire s'élève à 62,68 euros pour 2018.
§ 3. De artikelen 7, lid 1, 13 en 14 van de Europese Verordening nr. § 3. Les articles 7, alinéa 1er, 13 et 14 du Règlement européen n°
391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een 391/2013 du 3 mai 2013 établissant un système commun de tarification
gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten des services de navigation aérienne sont d'application à la partie des
zijn van toepassing op het deel van de plaatselijke coûts terminaux de navigation aérienne devant être prise en charge par
luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat, wetend l'Etat belge, sachant que l'Etat belge, conformément aux dispositions
dat de Belgische Staat, conform de bepaling van artikel 13, § 6 van de l'article 13, § 6 du même Règlement, a décidé d'exonérer les
dezelfde Verordening, beslist heeft om de plaatselijke services terminaux de navigation aérienne de l'application du
luchtvaartnavigatiediensten vrij te stellen van het mechanisme van mécanisme de partage du risque lié au trafic.
verkeersrisicospreiding.

Art. 14.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking

Art. 14.Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa publication

ervan in het Belgisch Staatsblad. au Moniteur belge.

Art. 15.De minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de

Art. 15.Le ministre qui a la navigation aérienne dans ses

uitvoering van dit besluit. attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Gegeven te Brussel, 7 december 2017. Donné à Bruxelles, le 7 décembre 2017.
FILIP PHILIPPE
Van Koningswege : Par le Roi :
De Minister van Mobiliteit, Le Ministre de la Mobilité,
Fr. BELLOT Fr. BELLOT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^