← Terug naar "Gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren.
- Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied
van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene Bij besluit van de Vlaamse regering van
8 septemb De kaarten met de bestaande fysische en
juridische toestand behorende tot de niet-normatieve delen (...)"
| Gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene Bij besluit van de Vlaamse regering van 8 septemb De kaarten met de bestaande fysische en juridische toestand behorende tot de niet-normatieve delen (...) | TRADUCTION Departement de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur "Sint-Niklaas - Lokeren". - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes de Beveren, Sint-G Un arrêté du Gouvernement flamand du 8 septembre 2000 fixe definitivement le plan y joint de modifi(...) |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied | MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE TRADUCTION Departement de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur "Sint-Niklaas - Lokeren". - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire |
| van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene | des communes de Beveren, Sint-Gillis-Waas et Stekene |
| Bij besluit van de Vlaamse regering van 8 september 2000 wordt het | Un arrêté du Gouvernement flamand du 8 septembre 2000 fixe |
| erbijgevoegde plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk | definitivement le plan y joint de modification partielle de l'arrêté |
| besluit van 7 november 1978 houdende vaststelling van het gewestplan | royal du 7 novembre 1978 portant fixation du plan de secteur |
| Sint-Niklaas-Lokeren definitief vastgesteld voor delen van het | "Sint-Niklaas- Lokeren" pour des parties du territoire des communes de |
| grondgebied van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene, | Beveren, Sint-Gillis-Waas et Stekene telles due délimitées sur les |
| afgebakend op de kaartbladen 7/5, 7/6, 7/7, 14/4, 15/1, 15/2 en 15/6 | feuilles 7/5, 7/6, 7/7, 14/4, 15/1, 15/2 et 15/6 avec des |
| met aanvullende stedenbouwkundige voorschriften zoals vervat in de | prescriptions urbanistiques complémentaires telles que comprises dans |
| bijlagen 1 tot en met 6 bij dit besluit. | les annexes 1re à 6 au présent arrêté. |
| De kaarten met de bestaande fysische en juridische toestand behorende | Les cartes indiquant la situation physique et juridique existante |
| tot de niet-normatieve delen van het voormeld gewestplan zijn vervat | appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité sont |
| in de bijlagen 7 tot 11 bij dit besluit. | comprises dans les annexes 7 à 11 au présent arrêté. |
| Een bijzonder plan van aanleg of gemeentelijk ruimtelijk | Il y a lieu de dresser un plan particulier d'aménagement ou un plan |
| uitvoeringsplan moet worden opgemaakt voor de koppelingsgebieden type 1. | d'exécution spatial communal pour les zones de transition du type I. |
| De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening is belast met | Le ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses |
| de uitvoering van dit besluit. | attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. |
| Provincie Oost-Vlaanderen | Provincie Oost-Vlaanderen |
| Streekcommissie van advies voor de ruimtelijke ordening | Streekcommissie van advies voor de ruimtelijke ordening |
| Notulen van de vergadering van 12 mei 2000 | Notulen van de vergadering van 12 mei 2000 |
| Aanwezig : | Aanwezig : |
| - Voorzitter : | - Voorzitter : |
| H. Balthazar, Gouverneur (tot en met punt C.10) | H. Balthazar, Gouverneur (tot en met punt C.10) |
| P. Martens (vanaf punt C.11). | P. Martens (vanaf punt C.11). |
| - Leden : | - Leden : |
| A. Vercamer, G. Deckers, J. Caudron, P Martens, L. Hemelaer, M. | A. Vercamer, G. Deckers, J. Caudron, P Martens, L. Hemelaer, M. |
| Hoffmann, J. Rutgeerts, E. Van meenen, B. Van Schoote, G. Storme. | Hoffmann, J. Rutgeerts, E. Van meenen, B. Van Schoote, G. Storme. |
| - vanwege AROHM : | - vanwege AROHM : |
| H. Leinfelder en J. Vanderstraeten. | H. Leinfelder en J. Vanderstraeten. |
| - Secretariaat : | - Secretariaat : |
| N. Bleyenberg. | N. Bleyenberg. |
| Verontschuldigd : | Verontschuldigd : |
| J. Timmermans, A. De Maght-Aelbrecht, H. Rupus, I. Verleyen, P. Wille, | J. Timmermans, A. De Maght-Aelbrecht, H. Rupus, I. Verleyen, P. Wille, |
| G Aliaert, D. Baeckelandt, L. Daels. | G Aliaert, D. Baeckelandt, L. Daels. |
| Afwezig : | Afwezig : |
| O Adriaensen, F. De Vilder, W. Merchie, S. Van Rouveroij, A. Vanden | O Adriaensen, F. De Vilder, W. Merchie, S. Van Rouveroij, A. Vanden |
| Bossche, P. Van Tittelboom, P. De Decker, W. Goemaere, M. Heughebaert, | Bossche, P. Van Tittelboom, P. De Decker, W. Goemaere, M. Heughebaert, |
| G. Schuerman, M. Vermeulen. | G. Schuerman, M. Vermeulen. |
| Agenda | Agenda |
| A. De notulen van de vergadering van 14 april 2000 worden goedgekeurd. | A. De notulen van de vergadering van 14 april 2000 worden goedgekeurd. |
| C.12. GEWESTPLAN SINT-NIKLAAS - LOKEREN | C.12. GEWESTPLAN SINT-NIKLAAS - LOKEREN |
| GEDEELTELIJKE HERZIENING TE BEVEREN, SINT-GILLIS-WAAS EN STEKENE | GEDEELTELIJKE HERZIENING TE BEVEREN, SINT-GILLIS-WAAS EN STEKENE |
| DE COMMISSIE, | DE COMMISSIE, |
| Wordt verzocht in toepassing van artikel 11, § 4, van het decreet | Wordt verzocht in toepassing van artikel 11, § 4, van het decreet |
| betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, | betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, |
| advies te verlenen over het dossier betreffende de gedeeltelijke | advies te verlenen over het dossier betreffende de gedeeltelijke |
| herziening van het gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren op het | herziening van het gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren op het |
| grondgebied van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene, | grondgebied van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene, |
| waarvan het ontwerpplan vastgesteld werd bij besluit van de Vlaamse | waarvan het ontwerpplan vastgesteld werd bij besluit van de Vlaamse |
| regering van 1 juni 1999 (Belgisch Staatsblad van 17 augustus 1999) en | regering van 1 juni 1999 (Belgisch Staatsblad van 17 augustus 1999) en |
| de Gouverneur belast met het openbaar onderzoek; | de Gouverneur belast met het openbaar onderzoek; |
| Nam in zitting van 14 april 2000 kennis van het dossier bestaande uit | Nam in zitting van 14 april 2000 kennis van het dossier bestaande uit |
| het besluit van de Vlaamse regering, het plan met de bestaande | het besluit van de Vlaamse regering, het plan met de bestaande |
| fysische en juridische toestand, het bestemmingsplan met aanvullende | fysische en juridische toestand, het bestemmingsplan met aanvullende |
| stedenbouwkundige voorschriften, de stukken van het openbaar onderzoek | stedenbouwkundige voorschriften, de stukken van het openbaar onderzoek |
| dat gehouden werd van 22 november 1999 tot en met 20 januari 2000, de | dat gehouden werd van 22 november 1999 tot en met 20 januari 2000, de |
| 152 bezwaarschriften waarvan de lijst in bijlage gaat en de adviezen | 152 bezwaarschriften waarvan de lijst in bijlage gaat en de adviezen |
| van de gemeenteraden en de bestendige deputatie; | van de gemeenteraden en de bestendige deputatie; |
| Hoorde de heer H. Leinfelder van de afdeling Ruimtelijke Planning van | Hoorde de heer H. Leinfelder van de afdeling Ruimtelijke Planning van |
| het ministerie van de Vlaamse gemeenschap, die toelichting gaf bij het | het ministerie van de Vlaamse gemeenschap, die toelichting gaf bij het |
| dossier en aldus aanhaalde dat een eerste gewestplanwijziging reeds | dossier en aldus aanhaalde dat een eerste gewestplanwijziging reeds |
| definitief vastgesteld werd, dat een strategisch plan voor het | definitief vastgesteld werd, dat een strategisch plan voor het |
| linkerscheldeoevergebied uitgewerkt werd, dat met de voorgestelde | linkerscheldeoevergebied uitgewerkt werd, dat met de voorgestelde |
| gewestplanwijziging het havengebied beperkt werd t.o.v. de voorstellen | gewestplanwijziging het havengebied beperkt werd t.o.v. de voorstellen |
| van het strategisch plan, dat het dorp Doel en omgeving als | van het strategisch plan, dat het dorp Doel en omgeving als |
| industriegebied bevestigd wordt, dat weliswaar een leefbaarheidsstudie | industriegebied bevestigd wordt, dat weliswaar een leefbaarheidsstudie |
| bezig is doch de resultaten ervan zullen moeten geëvalueerd worden | bezig is doch de resultaten ervan zullen moeten geëvalueerd worden |
| o.m. in functie van een nieuwe wijziging, dat het principe van | o.m. in functie van een nieuwe wijziging, dat het principe van |
| flexibiliteit binnen het havengebied behouden werd, dat derhalve op | flexibiliteit binnen het havengebied behouden werd, dat derhalve op |
| plan niet alles concreet vastgelegd werd doch de voorschriften de | plan niet alles concreet vastgelegd werd doch de voorschriften de |
| mogelijkheden aangeven, dat een volumebuffer voorzien wordt tegenover | mogelijkheden aangeven, dat een volumebuffer voorzien wordt tegenover |
| de gebieden met bestemmingen die moeten afgeschermd worden, dat | de gebieden met bestemmingen die moeten afgeschermd worden, dat |
| daarvan zeker een breedte van 100 m dient gerealiseerd vooraleer het | daarvan zeker een breedte van 100 m dient gerealiseerd vooraleer het |
| gebied kan ontwikkeld worden, dat het weggenomen vogelrichtlijngebied | gebied kan ontwikkeld worden, dat het weggenomen vogelrichtlijngebied |
| gecompenseerd wordt door die buffer, dat voor de ontsluitingen van het | gecompenseerd wordt door die buffer, dat voor de ontsluitingen van het |
| gebied een uitvoeringsplan dient opgemaakt, evenals voor de | gebied een uitvoeringsplan dient opgemaakt, evenals voor de |
| milieuzonering, dat het Doeldok eventueel kan gedempt worden met | milieuzonering, dat het Doeldok eventueel kan gedempt worden met |
| baggerspecie, dat in het zeehavengebied met tijdelijk landbouwkarakter | baggerspecie, dat in het zeehavengebied met tijdelijk landbouwkarakter |
| de landbouwactiviteiten tot minstens 2007 gewaarborgd zijn, dat rond | de landbouwactiviteiten tot minstens 2007 gewaarborgd zijn, dat rond |
| de kerncentrale een veiligheidszone aangeduid is, dat voor de | de kerncentrale een veiligheidszone aangeduid is, dat voor de |
| leefbaarheid van de dorpen koppelingsgebieden gepland zijn, dat voor | leefbaarheid van de dorpen koppelingsgebieden gepland zijn, dat voor |
| de ontsluiting naar het hoofdwegennet een reservatiestrook voorzien | de ontsluiting naar het hoofdwegennet een reservatiestrook voorzien |
| wordt, dat voor het agrarisch gebied met polderkarakter een | wordt, dat voor het agrarisch gebied met polderkarakter een |
| provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan zal moeten opgemaakt worden, | provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan zal moeten opgemaakt worden, |
| dat natuurgebieden opgenomen worden zoals het Groot Rietveld en de | dat natuurgebieden opgenomen worden zoals het Groot Rietveld en de |
| Melkader, dat de multimodale logistieke zone bij het havengebied | Melkader, dat de multimodale logistieke zone bij het havengebied |
| genomen wordt, dat tevens kleine aanpassingen doorgevoerd worden aan | genomen wordt, dat tevens kleine aanpassingen doorgevoerd worden aan |
| woonuitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo en dat te Haasdonk een | woonuitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo en dat te Haasdonk een |
| kmo-zone omgezet wordt in woongebied, dat langs de hoofdverkeersweg de | kmo-zone omgezet wordt in woongebied, dat langs de hoofdverkeersweg de |
| reservatie gepland wordt van het tracé van een goederenspoorweg; | reservatie gepland wordt van het tracé van een goederenspoorweg; |
| Diende evenwel een beoordeling te verdagen bij gebrek aan het vereiste | Diende evenwel een beoordeling te verdagen bij gebrek aan het vereiste |
| aanwezigheidsquorum, | aanwezigheidsquorum, |
| Herneemt de bespreking van dit dossier en stelt vast dat conform de | Herneemt de bespreking van dit dossier en stelt vast dat conform de |
| decretaal vastgelegde procedure, namelijk binnen een termijn van 60 | decretaal vastgelegde procedure, namelijk binnen een termijn van 60 |
| dagen na de sluiting van het onderzoek, advies werd uitgebracht door | dagen na de sluiting van het onderzoek, advies werd uitgebracht door |
| de gemeenteraad van Beveren op 15 februari 2000 (gunstig met | de gemeenteraad van Beveren op 15 februari 2000 (gunstig met |
| bemerkingen), van Kruibeke op 28 februari 2000 (gunstig), van Lokeren | bemerkingen), van Kruibeke op 28 februari 2000 (gunstig), van Lokeren |
| op 28 februari 2000 (gunstig), van Sint-Gillis-Waas op 2 maart 2000 | op 28 februari 2000 (gunstig), van Sint-Gillis-Waas op 2 maart 2000 |
| (gunstig, met uitzondering voor de reservatiestrook voor de | (gunstig, met uitzondering voor de reservatiestrook voor de |
| spoorverbinding langsheen de A11/N49), van Stekene op 22 februari 2000 | spoorverbinding langsheen de A11/N49), van Stekene op 22 februari 2000 |
| (gunstig, met uitzondering voor de reservatiestrook voor de | (gunstig, met uitzondering voor de reservatiestrook voor de |
| spoorverbinding), van de bestendige deputatie op 16 maart 2000 | spoorverbinding), van de bestendige deputatie op 16 maart 2000 |
| (gunstig met opmerkingen, en ongunstig voor de herschikking van de | (gunstig met opmerkingen, en ongunstig voor de herschikking van de |
| woonuitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo), dat van de | woonuitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo), dat van de |
| gemeenteraden van Sint-Niklaas, Temse en Waasmunster geen advies | gemeenteraden van Sint-Niklaas, Temse en Waasmunster geen advies |
| ontvangen werd, dat het niet uitbrengen van een advies gelijkstaat met | ontvangen werd, dat het niet uitbrengen van een advies gelijkstaat met |
| gunstig advies; | gunstig advies; |
| Evalueert de voorgestelde gewestplanwijziging in de onderscheiden | Evalueert de voorgestelde gewestplanwijziging in de onderscheiden |
| onderdelen, waarbij aangegeven wordt : het betreffende onderdeel, | onderdelen, waarbij aangegeven wordt : het betreffende onderdeel, |
| onder a) de adviezen, onder b) de bezwaren, onder c) de bespreking en | onder a) de adviezen, onder b) de bezwaren, onder c) de bespreking en |
| onder d) het advies; | onder d) het advies; |
| 1. de koppelingsgebieden rond Kallo, Kieldrecht en Verrebroek | 1. de koppelingsgebieden rond Kallo, Kieldrecht en Verrebroek |
| a. adviezen : gunstig, doch met opmerkingen van beveren (aanpassing | a. adviezen : gunstig, doch met opmerkingen van beveren (aanpassing |
| voorschriften in functie van leefbaarheid kernen) en van de bestendige | voorschriften in functie van leefbaarheid kernen) en van de bestendige |
| deputatie (mogelijkheden voor landbouwgebruik duidelijk omschrijven). | deputatie (mogelijkheden voor landbouwgebruik duidelijk omschrijven). |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - poldergebied moet agrarisch blijven : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101 | - poldergebied moet agrarisch blijven : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101 |
| - omgeving Kallo als industriezone behouden : 115, 131 | - omgeving Kallo als industriezone behouden : 115, 131 |
| - koppelingsgebieden bedreigen leefbaarheid woonkernen : 128 | - koppelingsgebieden bedreigen leefbaarheid woonkernen : 128 |
| - bedreigt leefbaarheid van Kallo en natuurwaarden en opname | - bedreigt leefbaarheid van Kallo en natuurwaarden en opname |
| Steenlandpolder als natuurgebied : 135 | Steenlandpolder als natuurgebied : 135 |
| - Rietveld opnemen als natuurgebied : 143 | - Rietveld opnemen als natuurgebied : 143 |
| Evalueert de voorgestelde gewestplanwijziging in de onderscheiden | Evalueert de voorgestelde gewestplanwijziging in de onderscheiden |
| onderleden, waarbij aangegeven wordt : het betreffende onderdeel, | onderleden, waarbij aangegeven wordt : het betreffende onderdeel, |
| onder a) de adviezen, onder b) de bezwaren, onder c) de bespreking en | onder a) de adviezen, onder b) de bezwaren, onder c) de bespreking en |
| onder d) het adres : | onder d) het adres : |
| 1. de koppelingsgebieden rond Kallo, Kieldrecht en Verrebroek : | 1. de koppelingsgebieden rond Kallo, Kieldrecht en Verrebroek : |
| a. adviezen : | a. adviezen : |
| gunstig, doch met opmerkingen van beveren (aanpassing voorschriften in | gunstig, doch met opmerkingen van beveren (aanpassing voorschriften in |
| functie van leefbaarheid kernen) en van de bestendige deputatie | functie van leefbaarheid kernen) en van de bestendige deputatie |
| (mogelijkheden voor landbouwgebruik duidelijk omschrijven). | (mogelijkheden voor landbouwgebruik duidelijk omschrijven). |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - poldergebied moest agrarisch blijven : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101 | - poldergebied moest agrarisch blijven : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101 |
| - omgeving Kallo als industriezone behouden : 115, 131 | - omgeving Kallo als industriezone behouden : 115, 131 |
| - koppelingsgebieden bedreigen leefbaarheid woonkernen : 128 | - koppelingsgebieden bedreigen leefbaarheid woonkernen : 128 |
| - bedreigt leefbaarheid van Kallo en natuurwaarden en opname | - bedreigt leefbaarheid van Kallo en natuurwaarden en opname |
| Steenlandpolder als natuurgebied : 135 | Steenlandpolder als natuurgebied : 135 |
| - Rietveld opnemen als natuurgebied : 143 | - Rietveld opnemen als natuurgebied : 143 |
| - bebouwing koppelingsgebieden beperken tot 20 % : 135 | - bebouwing koppelingsgebieden beperken tot 20 % : 135 |
| - koppelingsgebied rond Kieldrecht overbodig indien havenuitbreiding | - koppelingsgebied rond Kieldrecht overbodig indien havenuitbreiding |
| niet toegelaten wordt : 135 | niet toegelaten wordt : 135 |
| - koppelingsgebied rond Verrebroek vervangen door ecologisch waardevol | - koppelingsgebied rond Verrebroek vervangen door ecologisch waardevol |
| landbouwgebied : 135. | landbouwgebied : 135. |
| c. bespreking : | c. bespreking : |
| de koppelingsgebieden worden aangeduid ter bescherming van de | de koppelingsgebieden worden aangeduid ter bescherming van de |
| woonkernen, de voorschriften ervan zijn algemeen opgevat en dienen | woonkernen, de voorschriften ervan zijn algemeen opgevat en dienen |
| uitgewerkt in ruimtelijke uitvoeringsplannen die de concrete | uitgewerkt in ruimtelijke uitvoeringsplannen die de concrete |
| bestemming en ordening zullen vastleggen; ter compensatie van | bestemming en ordening zullen vastleggen; ter compensatie van |
| bestemmingswijzigingen op andere plaatsen zou ten noorden van | bestemmingswijzigingen op andere plaatsen zou ten noorden van |
| Verrebroek de gronden eigendom van de Vlaamse Gemeenschap evenals het | Verrebroek de gronden eigendom van de Vlaamse Gemeenschap evenals het |
| Groot Rietveld ten zuiden van Kallo dienen aangeduid als natuurgebied. | Groot Rietveld ten zuiden van Kallo dienen aangeduid als natuurgebied. |
| d. advies : gunstig, mits aanduiding voornoemde N-gebieden (6 stemmen | d. advies : gunstig, mits aanduiding voornoemde N-gebieden (6 stemmen |
| voor, 1 tegen, 1 onthouding). | voor, 1 tegen, 1 onthouding). |
| 2. aanleg van volumebuffer | 2. aanleg van volumebuffer |
| a. adviezen : gunstig, doch opmerkingen van Beveren (buffer ten Z-O | a. adviezen : gunstig, doch opmerkingen van Beveren (buffer ten Z-O |
| van Kallo), en van de bestendige deputatie (grafische voorstelling) | van Kallo), en van de bestendige deputatie (grafische voorstelling) |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - moet in gebied met hinder, is schadelijk voor landbouw : 89, 116 | - moet in gebied met hinder, is schadelijk voor landbouw : 89, 116 |
| - geen buffer in havengebied : 115 | - geen buffer in havengebied : 115 |
| - mag niet voortijdig aangelegd worden : 117 | - mag niet voortijdig aangelegd worden : 117 |
| - volumebuffer is zinloos zolang gebied voor landbouw gebruikt wordt : | - volumebuffer is zinloos zolang gebied voor landbouw gebruikt wordt : |
| 119 | 119 |
| - buffers moeten binnen industriezones :145 | - buffers moeten binnen industriezones :145 |
| - buffer rond Kieldrecht moet uitgebreid worden : 146 | - buffer rond Kieldrecht moet uitgebreid worden : 146 |
| - buffer rond Kallo kunnen op reeds onteigende gronden : 148 | - buffer rond Kallo kunnen op reeds onteigende gronden : 148 |
| - voorwaarde tot voorafgaande realisatie hypothekeert havenuitbreiding | - voorwaarde tot voorafgaande realisatie hypothekeert havenuitbreiding |
| : 136 | : 136 |
| c. bespreking : | c. bespreking : |
| enerzijds wordt aangevoerd dat een voldoende buffering tussen het | enerzijds wordt aangevoerd dat een voldoende buffering tussen het |
| zeehavengebied en de vooral de woonkernen nodig is en ook voorzien | zeehavengebied en de vooral de woonkernen nodig is en ook voorzien |
| wordt, dat thans geen buffering voorzien is t.o.v. het gebied met | wordt, dat thans geen buffering voorzien is t.o.v. het gebied met |
| landbouwkarakter doch later na uitbreiding van de haven wel, dat de | landbouwkarakter doch later na uitbreiding van de haven wel, dat de |
| buffer ook bedoeld is als compensatie voor het verdwijnen van | buffer ook bedoeld is als compensatie voor het verdwijnen van |
| vogelrichtlijngebieden, en anderzijds dat de voorziene buffer geen | vogelrichtlijngebieden, en anderzijds dat de voorziene buffer geen |
| voldoende garanties biedt gelet op het ontbreken van inzicht in de | voldoende garanties biedt gelet op het ontbreken van inzicht in de |
| realisatie (fasering, geen omschrijving natuurinrichting, geen | realisatie (fasering, geen omschrijving natuurinrichting, geen |
| intekening infrastructuurwerken, geen evenwaardige oppervlakte voor | intekening infrastructuurwerken, geen evenwaardige oppervlakte voor |
| bestaand vogelrichtlijngebied), en dat gesteld wordt dat de voorwaarde | bestaand vogelrichtlijngebied), en dat gesteld wordt dat de voorwaarde |
| van voorafgaande realisatie de havenontwikkeling kan afremmen en dat | van voorafgaande realisatie de havenontwikkeling kan afremmen en dat |
| de realisatie van de buffer beter gelijktijdig met de ontwikkeling van | de realisatie van de buffer beter gelijktijdig met de ontwikkeling van |
| het gebied kan gebeuren. | het gebied kan gebeuren. |
| d. advies : gunstig, mits realisatie gelijktijdig met ontwikkeling | d. advies : gunstig, mits realisatie gelijktijdig met ontwikkeling |
| gebied. | gebied. |
| 3. de ontsluitingsweg ter hoogte van het Deurganckdok | 3. de ontsluitingsweg ter hoogte van het Deurganckdok |
| a. adviezen : gunstig | a. adviezen : gunstig |
| b. bezwaren : geen | b. bezwaren : geen |
| c. bespreking : betreft een noodzakelijke infrastructuur | c. bespreking : betreft een noodzakelijke infrastructuur |
| d. advies : gunstig | d. advies : gunstig |
| 4. heraanleg ontsluitingsweg en aansnijding van het zeehavenqebied | 4. heraanleg ontsluitingsweg en aansnijding van het zeehavenqebied |
| type 2 voor de berging van bauuerspecie, en verklaring als werken van | type 2 voor de berging van bauuerspecie, en verklaring als werken van |
| algemeen belang van de aanleg van het Deurganckdok | algemeen belang van de aanleg van het Deurganckdok |
| a. adviezen gunstig | a. adviezen gunstig |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - voor berging baggerspecie is zone nodig volgens begrenzing in | - voor berging baggerspecie is zone nodig volgens begrenzing in |
| Strategisch Plan : 115 | Strategisch Plan : 115 |
| - tegen inname Scheldepolder en voor behoud natuurwaarden : 135 | - tegen inname Scheldepolder en voor behoud natuurwaarden : 135 |
| - tegen aanleg Deurganckdok : 135 | - tegen aanleg Deurganckdok : 135 |
| - tegen verklaring algemeen belang : 143 | - tegen verklaring algemeen belang : 143 |
| c. bespreking : | c. bespreking : |
| de verklaring van werken als van algemeen belang betreft de toepassing | de verklaring van werken als van algemeen belang betreft de toepassing |
| van wettelijke mogelijkheden en houdt verband met uitvoering, niet met | van wettelijke mogelijkheden en houdt verband met uitvoering, niet met |
| bestemming, de ontsluitingsweg is een noodzakelijke infrastructuur, de | bestemming, de ontsluitingsweg is een noodzakelijke infrastructuur, de |
| baggerspecie afkomstig van het graven van het Deurganckdok is niet | baggerspecie afkomstig van het graven van het Deurganckdok is niet |
| verontreinigd en vormt geen bedreiging. | verontreinigd en vormt geen bedreiging. |
| d. advies : gunstig | d. advies : gunstig |
| 5. zeehavengebieden | 5. zeehavengebieden |
| a. adviezen : | a. adviezen : |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - aandacht voor natuur en landbouw : 143 | - aandacht voor natuur en landbouw : 143 |
| - afbakening van De Lijn De Bondt, en schrappen bestemmingen Z2, Z2V | - afbakening van De Lijn De Bondt, en schrappen bestemmingen Z2, Z2V |
| en ZTL ten noorden ervan : 144 | en ZTL ten noorden ervan : 144 |
| - tegen vermindering havenuitbreidingsgebied met 1.000 ha, daar waar | - tegen vermindering havenuitbreidingsgebied met 1.000 ha, daar waar |
| in het Strategisch Plan een afname met 475 ha overeengekomen is : 120, | in het Strategisch Plan een afname met 475 ha overeengekomen is : 120, |
| 136 | 136 |
| - de ruimtebalans voorziet 15.000 ha voor de haven van Antwerpen en | - de ruimtebalans voorziet 15.000 ha voor de haven van Antwerpen en |
| hieraan mag niet geraakt worden : 136 | hieraan mag niet geraakt worden : 136 |
| - vraag intekenen bijkomend dok : 115 | - vraag intekenen bijkomend dok : 115 |
| c. bespreking : | c. bespreking : |
| enerzijds wordt aangevoerd dat de afbakening van de zeehavengebieden | enerzijds wordt aangevoerd dat de afbakening van de zeehavengebieden |
| ruimtelijk duidelijkheid brengt en naar de toekomst een expansie | ruimtelijk duidelijkheid brengt en naar de toekomst een expansie |
| toelaat, en anderzijds dat het Strategisch Plan geen openbaar document | toelaat, en anderzijds dat het Strategisch Plan geen openbaar document |
| is en de afbakening niet steunt op een bekende behoeftenbescherming. | is en de afbakening niet steunt op een bekende behoeftenbescherming. |
| d. advies : gunstig (5 stemmen voor, 1 onthouding) | d. advies : gunstig (5 stemmen voor, 1 onthouding) |
| 6. lokaal bedrijventerrein te Verrebroek | 6. lokaal bedrijventerrein te Verrebroek |
| a. adviezen : gunstig | a. adviezen : gunstig |
| b. bezwaren : geen | b. bezwaren : geen |
| c. bespreking : betreft uitbreiding van een bestaande zone en de | c. bespreking : betreft uitbreiding van een bestaande zone en de |
| locatie is ruimtelijk aanvaardbaar | locatie is ruimtelijk aanvaardbaar |
| d. advies : gunstig | d. advies : gunstig |
| 7. wijziging multimodale zone te Verrebroek | 7. wijziging multimodale zone te Verrebroek |
| a. adviezen : gunstig | a. adviezen : gunstig |
| b. bezwaren : geen | b. bezwaren : geen |
| c. bespreking : betreft een zone die reeds op het gewestplan | c. bespreking : betreft een zone die reeds op het gewestplan |
| ingetekend werd en die thans bij het havengebied genomen wordt | ingetekend werd en die thans bij het havengebied genomen wordt |
| d. advies : gunstig | d. advies : gunstig |
| 8. wijziging van ambachtelijke zone naar woongebied te Haasdonk | 8. wijziging van ambachtelijke zone naar woongebied te Haasdonk |
| a. adviezen : gunstig, met opmerkingen van de Bestendige Deputatie | a. adviezen : gunstig, met opmerkingen van de Bestendige Deputatie |
| over voorwaarde woonbehoeftenstudie en studie Leefbaarheid Doel. | over voorwaarde woonbehoeftenstudie en studie Leefbaarheid Doel. |
| b. bezwaren : geen | b. bezwaren : geen |
| c. bespreking : het betreft hier een lokale aangelegenheid; de | c. bespreking : het betreft hier een lokale aangelegenheid; de |
| omzetting nabij het centrum van de woonkern is stedenbouwkundig | omzetting nabij het centrum van de woonkern is stedenbouwkundig |
| verantwoord | verantwoord |
| d. advies : gunstig | d. advies : gunstig |
| 9. herschikking van woon uitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo | 9. herschikking van woon uitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo |
| a. adviezen : ongunstig door Beveren, verder gunstig, met opmerkingen | a. adviezen : ongunstig door Beveren, verder gunstig, met opmerkingen |
| van de Bestendige Deputatie over voorwaarde woonbehoeftenstudie en | van de Bestendige Deputatie over voorwaarde woonbehoeftenstudie en |
| studie Leefbaarheid Doel | studie Leefbaarheid Doel |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - tegen wijziging landbouwgrond in woonuitbreiding te Kieldrecht : 92, | - tegen wijziging landbouwgrond in woonuitbreiding te Kieldrecht : 92, |
| 93, 94, 95, 112, 113, 114 | 93, 94, 95, 112, 113, 114 |
| - woonuitbreidingsgebied te Kallo mag niet verdwijnen : 148 | - woonuitbreidingsgebied te Kallo mag niet verdwijnen : 148 |
| c. bespreking : de herschikking te Kallo sluit aan bij de woonkern en | c. bespreking : de herschikking te Kallo sluit aan bij de woonkern en |
| laat een beperkte uitbreiding toe om de behoefte op te vangen, de | laat een beperkte uitbreiding toe om de behoefte op te vangen, de |
| herschikking te Kieldrecht is ruimtelijk verantwoord omdat de beperkte | herschikking te Kieldrecht is ruimtelijk verantwoord omdat de beperkte |
| zone thans beter aansluit bij de woonkern en boven de Pillendijk een | zone thans beter aansluit bij de woonkern en boven de Pillendijk een |
| homogeen open gebied behouden blijft. | homogeen open gebied behouden blijft. |
| d. advies : | d. advies : |
| - herschikking te Kallo : gunstig | - herschikking te Kallo : gunstig |
| - herschikking te Kieldrecht : gunstig (4 stemmen voor, 1 onthouding) | - herschikking te Kieldrecht : gunstig (4 stemmen voor, 1 onthouding) |
| 10. herinrichting als hoofdweg van de N49/A11 | 10. herinrichting als hoofdweg van de N49/A11 |
| a. adviezen : gunstig | a. adviezen : gunstig |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - ontsluiting havengebied kan niet gewaarborgd worden : 115 | - ontsluiting havengebied kan niet gewaarborgd worden : 115 |
| - tegen verdwijnen groenzone : 118, 149, 135 | - tegen verdwijnen groenzone : 118, 149, 135 |
| c. bespreking : met de herinrichting als hoofdweg kan ingestemd worden | c. bespreking : met de herinrichting als hoofdweg kan ingestemd worden |
| voor zover de ontsluiting van het havengebied verrekend wordt door | voor zover de ontsluiting van het havengebied verrekend wordt door |
| behoud van een op- en afrit te Kallo. | behoud van een op- en afrit te Kallo. |
| d. advies : gunstig, mits behooud op- en afrit te Kallo. | d. advies : gunstig, mits behooud op- en afrit te Kallo. |
| 11. aanleg van nevenbedrijf te Stekene | 11. aanleg van nevenbedrijf te Stekene |
| a. adviezen : gunstig | a. adviezen : gunstig |
| b. bezwaren : geen | b. bezwaren : geen |
| c. bespreking : betreft noodzakelijke en complementaire voorziening | c. bespreking : betreft noodzakelijke en complementaire voorziening |
| langs een hoofdweg. | langs een hoofdweg. |
| d. advies : gunstig | d. advies : gunstig |
| 12. voorzien van carpoolparkinq aan de kruising van de N49/A11 en N403 | 12. voorzien van carpoolparkinq aan de kruising van de N49/A11 en N403 |
| a. adviezen : gunstig | a. adviezen : gunstig |
| b. bezwaren : geen | b. bezwaren : geen |
| c. bespreking : betreft een noodzakelijke infrastructuur in het kader | c. bespreking : betreft een noodzakelijke infrastructuur in het kader |
| van mobiliteitsbeheersing | van mobiliteitsbeheersing |
| d. advies : gunstig | d. advies : gunstig |
| 13. reservatiegebied voor goederen spoorlijn ten noorden van A11/N49 | 13. reservatiegebied voor goederen spoorlijn ten noorden van A11/N49 |
| a. adviezen : gunstig, mits opmerking van Beveren en ongunstig door | a. adviezen : gunstig, mits opmerking van Beveren en ongunstig door |
| Sint-Gillis-Waas en Stekene | Sint-Gillis-Waas en Stekene |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - onteigeningen, waardevermindering bestaande infrastructuren : | - onteigeningen, waardevermindering bestaande infrastructuren : |
| bezwaar 1 tot en met 87 | bezwaar 1 tot en met 87 |
| - in tegenspraak met Star 21 plan van NMBS : 86 | - in tegenspraak met Star 21 plan van NMBS : 86 |
| - bedreigt tuinbouwbedrijf : 105 | - bedreigt tuinbouwbedrijf : 105 |
| - naar realisatie dient reservatiestrook versmald ter vrijwaring | - naar realisatie dient reservatiestrook versmald ter vrijwaring |
| landbouwbedrijf : 107, 111 | landbouwbedrijf : 107, 111 |
| - schendt natuur en landschap : 118,149 | - schendt natuur en landschap : 118,149 |
| - bedreigt camping : 123 | - bedreigt camping : 123 |
| c. bespreking : de reservatiestrook voor een goederenspoorlijn langs | c. bespreking : de reservatiestrook voor een goederenspoorlijn langs |
| de A1 1/N49 kadert in de principes van het Structuurplan Vlaanderen, | de A1 1/N49 kadert in de principes van het Structuurplan Vlaanderen, |
| nl. bundeling van lijninfrastructuren; deze reservatie bezwaart | nl. bundeling van lijninfrastructuren; deze reservatie bezwaart |
| eigendommen voor onbepaalde termijn omdat het tracé noch de | eigendommen voor onbepaalde termijn omdat het tracé noch de |
| realisatietermijn nog niet bekend is. | realisatietermijn nog niet bekend is. |
| d. advies : gunstig, mits de reservatiestrook aan een termijn gebonden | d. advies : gunstig, mits de reservatiestrook aan een termijn gebonden |
| wordt. | wordt. |
| 14. inkleuring slikken en schorren | 14. inkleuring slikken en schorren |
| a. adviezen : gunstig | a. adviezen : gunstig |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - vraagt bestemming natuurgebied en buffer rond Fort Liefkenshoek : | - vraagt bestemming natuurgebied en buffer rond Fort Liefkenshoek : |
| 135 | 135 |
| c. bespreking : het betreft hier een overdruk van een natuurgebied | c. bespreking : het betreft hier een overdruk van een natuurgebied |
| teneinde de mogelijkheid te voorzien een bijkomend dok aan te leggen; | teneinde de mogelijkheid te voorzien een bijkomend dok aan te leggen; |
| behalve de uitmonding van het dok in de Schelde zal de strook verder | behalve de uitmonding van het dok in de Schelde zal de strook verder |
| als natuurgebied behouden worden. | als natuurgebied behouden worden. |
| d. advies : gunstig. | d. advies : gunstig. |
| 15. veiliqheidszone rond kerncentrale | 15. veiliqheidszone rond kerncentrale |
| a. adviezen : gunstig | a. adviezen : gunstig |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - zone met veiligheidsoverdruk is niet geschikt voor industrie en moet | - zone met veiligheidsoverdruk is niet geschikt voor industrie en moet |
| landbouwzone en woongebied zijn : 148 | landbouwzone en woongebied zijn : 148 |
| - vraagt uitbreiding zone tot 1 800 m rondom vitale installaties van | - vraagt uitbreiding zone tot 1 800 m rondom vitale installaties van |
| de kerncentrale : 132 | de kerncentrale : 132 |
| c. bespreking : in de voorschriften zijn waarborgen opgenomen in | c. bespreking : in de voorschriften zijn waarborgen opgenomen in |
| verband met de inrichting binnen de zone; de afbakening van de zone is | verband met de inrichting binnen de zone; de afbakening van de zone is |
| ruimtelijk aanvaardbaar en een beperkte bijsturing zou kunnen doch | ruimtelijk aanvaardbaar en een beperkte bijsturing zou kunnen doch |
| weinig bijdragen aan de veiligheidsvoorziening. | weinig bijdragen aan de veiligheidsvoorziening. |
| d. advies : gunstig. | d. advies : gunstig. |
| 16. stedenbouwkundige voorschriften | 16. stedenbouwkundige voorschriften |
| a. adviezen : gunstig, doch met opmerking door de Bestendige Deputatie | a. adviezen : gunstig, doch met opmerking door de Bestendige Deputatie |
| over volumebuffers die bij het zeehavengebied moeten behoren. | over volumebuffers die bij het zeehavengebied moeten behoren. |
| b. bezwaren : | b. bezwaren : |
| - voorschriften te complex : 130 | - voorschriften te complex : 130 |
| - de aanvullende voorschriften horen inhoudelijk niet thuis in een | - de aanvullende voorschriften horen inhoudelijk niet thuis in een |
| gebied voor economische infrastructuur : 136 | gebied voor economische infrastructuur : 136 |
| - artikel 11 | - artikel 11 |
| * de afhankelijkheid van de realisatie van de volumebuffer | * de afhankelijkheid van de realisatie van de volumebuffer |
| hypothekeert de havenuitbreiding, het voorschrift is te complex : 120 | hypothekeert de havenuitbreiding, het voorschrift is te complex : 120 |
| * tegenstrijdigheid tussen art. 11 en 14 :124 | * tegenstrijdigheid tussen art. 11 en 14 :124 |
| * buffer slechts te realiseren bij uitvoering reservebestemming : 127 | * buffer slechts te realiseren bij uitvoering reservebestemming : 127 |
| - artikel 12 | - artikel 12 |
| * omvorming is voorbarig : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101, 107, 125 | * omvorming is voorbarig : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101, 107, 125 |
| * voorwaarde beleidsovereenkomst hindert soepele uitvoering : 115, 124 | * voorwaarde beleidsovereenkomst hindert soepele uitvoering : 115, 124 |
| * buffer boven Doeldok is zinloos : 124 | * buffer boven Doeldok is zinloos : 124 |
| * voor opvulling Doeldok en bestemming ZTL : 127 | * voor opvulling Doeldok en bestemming ZTL : 127 |
| - artikel 13 | - artikel 13 |
| * tegen demping Doeldok : 130 | * tegen demping Doeldok : 130 |
| - artikel 14 | - artikel 14 |
| * vraagt aanpassing begrenzing : 107, 125, 127 | * vraagt aanpassing begrenzing : 107, 125, 127 |
| * vraagt onvoorwaardelijk landbouwgebied : 89, 90, 91, 96, 97, 117, | * vraagt onvoorwaardelijk landbouwgebied : 89, 90, 91, 96, 97, 117, |
| 133 | 133 |
| * is geen werk van algemeen belang : 98, 99, 100, 101 | * is geen werk van algemeen belang : 98, 99, 100, 101 |
| - artikel 16 | - artikel 16 |
| * beschermzone is te klein : 102 | * beschermzone is te klein : 102 |
| * vraagt aanpassing omschrijving : 132 | * vraagt aanpassing omschrijving : 132 |
| - artikel 19 | - artikel 19 |
| * is nadelig voor landbouwbedrijf : 96, 97, 145, 146 | * is nadelig voor landbouwbedrijf : 96, 97, 145, 146 |
| * voor behoud landbouwfunctie : 107, 110,119, 127,129 | * voor behoud landbouwfunctie : 107, 110,119, 127,129 |
| c. bespreking : de voorschriften zijn normaliter algemeen om de | c. bespreking : de voorschriften zijn normaliter algemeen om de |
| ruimtelijke bestemming en ontwikkeling te begeleiden; in casu houden | ruimtelijke bestemming en ontwikkeling te begeleiden; in casu houden |
| de voorschriften soms eerder procedurele bepalingen in; betreffende | de voorschriften soms eerder procedurele bepalingen in; betreffende |
| artikel 19 wordt enerzijds opgemerkt dat een betere regeling voorzien | artikel 19 wordt enerzijds opgemerkt dat een betere regeling voorzien |
| wordt dan vroeger en anderzijds dat een landbouwontwikkeling belemmert | wordt dan vroeger en anderzijds dat een landbouwontwikkeling belemmert |
| wordt. | wordt. |
| d. advies : gunstig (4 stemmen voor, 1 tegen) | d. advies : gunstig (4 stemmen voor, 1 tegen) |
| 17. algemene bezwaren | 17. algemene bezwaren |
| - de principes van het Strategisch Plan Linkerscheldeovergebied worden | - de principes van het Strategisch Plan Linkerscheldeovergebied worden |
| niet volledig gevolgd : 120, 121 | niet volledig gevolgd : 120, 121 |
| - geen toekomst voor land in ouden Doel. | - geen toekomst voor land in ouden Doel. |
| Prosperpolder en Muggenhoek en waardevermindering gronden : 126 | Prosperpolder en Muggenhoek en waardevermindering gronden : 126 |
| - wijziging is zinloos zolang studie over behoud Doel niet beëindigd | - wijziging is zinloos zolang studie over behoud Doel niet beëindigd |
| is : 128 | is : 128 |
| - wijziging bedreigt 154 landbouwbedrijven : 128, 147 | - wijziging bedreigt 154 landbouwbedrijven : 128, 147 |
| - wijziging realiseert niet het Vlaams Ecologisch Netwerk : 134 | - wijziging realiseert niet het Vlaams Ecologisch Netwerk : 134 |
| - tegen de wijziging omdat bij de vorige onvoldoende rekening gehouden | - tegen de wijziging omdat bij de vorige onvoldoende rekening gehouden |
| werd met de bezwaren : 137 | werd met de bezwaren : 137 |
| - tegen verdere inname landbouwgronden en natuurgebied : 140, 142 | - tegen verdere inname landbouwgronden en natuurgebied : 140, 142 |
| - wijziging houdt geen rekening met belangrijke | - wijziging houdt geen rekening met belangrijke |
| aardgasvervoerleidingen : 141 | aardgasvervoerleidingen : 141 |
| - een gewestplanwijziging kan niet afwijken van het Ruimtelijk | - een gewestplanwijziging kan niet afwijken van het Ruimtelijk |
| Structuurplan Vlaanderen, en de ontwikkelingsperspectieven van de | Structuurplan Vlaanderen, en de ontwikkelingsperspectieven van de |
| buitengebieden zijn niet van toepassing in de poorten : 136, 143 | buitengebieden zijn niet van toepassing in de poorten : 136, 143 |
| - de wijziging is met de vertaling van het Strategisch Plan : 136 | - de wijziging is met de vertaling van het Strategisch Plan : 136 |
| - toelichtingsnota ontbreekt : 144 | - toelichtingsnota ontbreekt : 144 |
| - Strategisch Plan is niet bekendgemaakt, kan niet geraadpleegd worden | - Strategisch Plan is niet bekendgemaakt, kan niet geraadpleegd worden |
| : 144 | : 144 |
| - bespreking : deze bezwaren houden eerder verband met beleidszaken | - bespreking : deze bezwaren houden eerder verband met beleidszaken |
| van de Vlaamse Regering en de samenstelling dossier, waarover de | van de Vlaamse Regering en de samenstelling dossier, waarover de |
| commissie zich niet kan uitspreken | commissie zich niet kan uitspreken |
| 18. Volgende bezwaren zijn niet terzake | 18. Volgende bezwaren zijn niet terzake |
| - reservering tussen N70 en grens met Nederland : bezwaar 1 t/m 88 | - reservering tussen N70 en grens met Nederland : bezwaar 1 t/m 88 |
| - juridische betwisting algemeen belang : 103 | - juridische betwisting algemeen belang : 103 |
| - vraagt bestemmingswijziging eigendom : 104 | - vraagt bestemmingswijziging eigendom : 104 |
| - inrichting en beheer poldergebied : 106 | - inrichting en beheer poldergebied : 106 |
| - zonder specifiek voorwerp : 108, 109, 150 | - zonder specifiek voorwerp : 108, 109, 150 |
| - Uitbreiding recreatiegebieden : 122 | - Uitbreiding recreatiegebieden : 122 |
| - voor behoud Doel-dorp : 138, 139 | - voor behoud Doel-dorp : 138, 139 |
| - Verrebroekdok (3e fase) mag niet aangelegd worden : 146 | - Verrebroekdok (3e fase) mag niet aangelegd worden : 146 |
| Lijst van bezwaren Gewestplan | Lijst van bezwaren Gewestplan |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Pour la consultation du tableau, voir image |