← Terug naar "Gewestplan Leuven. - Definitieve
vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van
de gemeente Leuven-Heverlee Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde
p De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot
de niet-normatieve delen v(...)"
| Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Leuven-Heverlee Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde p De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...) | Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Louvain. - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Louvain sur le territoire de la commune de Louvain-Heverlee Un arrêté du Gouvernem Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non normativ(...) |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Leuven-Heverlee Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk | MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Louvain. - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Louvain sur le territoire de la commune de Louvain-Heverlee Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe définitivement le plan annexé de modification partielle de l'arrêté |
| besluit van 7 april 1977 houdende vaststelling van het gewestplan | royal du 7 avril 1977 portant fixation du plan de secteur de Louvain |
| Leuven definitief vastgesteld voor delen van het grondgebied Leuven | pour des parties du territoire de Louvain telles qu'indiquées sur les |
| zoals aangeduid op delen van het kaartblad 32/2, met aanvullend | parties de la feuille 32/2, avec prescription urbanistique |
| stedenbouwkundig voorschrift zoals vervat in bijlagen 1 en 2 bij dit | complémentaire telles que comprises dans les annexes 1re et 2 au |
| besluit. | présent arrêté. |
| De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende | Le plan indiquant la situation physique et juridique existante |
| tot de niet-normatieve delen van het voormeld gewestplan, is vervat in | appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité est |
| de bijlage 3 bij dit besluit. | compris dans l'annexe 3 au présent arrêté. |
| De Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is belast | Le Ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses |
| met de uitvoering van dit besluit. | attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. |
| Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening voor | " Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening voor |
| Vlaams-Brabant | Vlaams-Brabant |
| Vergadering van 18 mei 1998, 14 u. 30 m. | Vergadering van 18 mei 1998, 14 u. 30 m. |
| Aanwezig : | Aanwezig : |
| de heer L. De Witte, voorzitter; | de heer L. De Witte, voorzitter; |
| de heren Vandemaele, Cornelis, Baeyens, L'Homme, Vanden Bosch, | de heren Vandemaele, Cornelis, Baeyens, L'Homme, Vanden Bosch, |
| Vleeschouwers, Geers, Vaneerdewegh, Boogaerts, Leekens, Dekeyser en | Vleeschouwers, Geers, Vaneerdewegh, Boogaerts, Leekens, Dekeyser en |
| Pletinckx : leden; | Pletinckx : leden; |
| Mevr. Denonville : lid; | Mevr. Denonville : lid; |
| Mevr. Den Das : secretaris; | Mevr. Den Das : secretaris; |
| Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris; | Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris; |
| de heer Lagast : administratie provincie; | de heer Lagast : administratie provincie; |
| de heren David en Foblets : Arohm, Brussel. | de heren David en Foblets : Arohm, Brussel. |
| Verontschuldigd : | Verontschuldigd : |
| de heren De Coninck, Van Vaerenbergh, Casaer, Anthoons, Swinnen, | de heren De Coninck, Van Vaerenbergh, Casaer, Anthoons, Swinnen, |
| Schreurs, Vervoort, Vandezande en Ottenbourgh; | Schreurs, Vervoort, Vandezande en Ottenbourgh; |
| Mevr. Bom. | Mevr. Bom. |
| De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige | De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige |
| Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven. | Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven. |
| 1. Verslagen vorige vergadering | 1. Verslagen vorige vergadering |
| Er zijn geen opmerkingen op de verslagen d.d. 23 maart 1998, 30 maart | Er zijn geen opmerkingen op de verslagen d.d. 23 maart 1998, 30 maart |
| 1998 en 22 april 1998. Een stemming over de verslagen wordt uitgesteld | 1998 en 22 april 1998. Een stemming over de verslagen wordt uitgesteld |
| tot de volgende vergadering omdat de leden niet in aantal zijn. | tot de volgende vergadering omdat de leden niet in aantal zijn. |
| 2. Bezwaarschrift 197 op het Gewestplan Leuven 2 | 2. Bezwaarschrift 197 op het Gewestplan Leuven 2 |
| De Commissie stelt vast dat ze tijdens de afhandeling van de | De Commissie stelt vast dat ze tijdens de afhandeling van de |
| bezwaarschriften op het gewestplan « Leuven 2 » het bezwaarschrift 197 | bezwaarschriften op het gewestplan « Leuven 2 » het bezwaarschrift 197 |
| over het hoofd gezien heeft. Ze wenst alsnog hier een evenwel | over het hoofd gezien heeft. Ze wenst alsnog hier een evenwel |
| laatijdig standpunt over in te nemen en vraagt de Vlaamse Regering dit | laatijdig standpunt over in te nemen en vraagt de Vlaamse Regering dit |
| standpunt toch in ogenschouw te nemen. | standpunt toch in ogenschouw te nemen. |
| De Commissie meent dat er met het bezwaarschrift, uitgaande van de | De Commissie meent dat er met het bezwaarschrift, uitgaande van de |
| n.v. Aquafin, rekening dient gehouden te worden in zoverre | n.v. Aquafin, rekening dient gehouden te worden in zoverre |
| bezwaarindiener een aanpassing vraagt voor de voorziene | bezwaarindiener een aanpassing vraagt voor de voorziene |
| overstortinfrastructuur ter hoogte van Egenhoven, Kapelstraat. | overstortinfrastructuur ter hoogte van Egenhoven, Kapelstraat. |
| In de voorgestelde wijziging wordt dit gebied integraal opgenomen als | In de voorgestelde wijziging wordt dit gebied integraal opgenomen als |
| natuurgebied rond de Voer, als buffer tussen het Boudewijnpark en het | natuurgebied rond de Voer, als buffer tussen het Boudewijnpark en het |
| Egenhovenbos. | Egenhovenbos. |
| Aangezien Aquafin voorziet in de uitbouw van een overstort met | Aangezien Aquafin voorziet in de uitbouw van een overstort met |
| bergbezinkingsbekken en de sanering van de bestaande overstorten in de | bergbezinkingsbekken en de sanering van de bestaande overstorten in de |
| Voer, dient hiertoe plaats voorzien te worden. | Voer, dient hiertoe plaats voorzien te worden. |
| Het ideale scenario zou zijn dat de voorziene bestemmingswijziging | Het ideale scenario zou zijn dat de voorziene bestemmingswijziging |
| niet in het gedrang komt. Echter door de verbinding van de collector, | niet in het gedrang komt. Echter door de verbinding van de collector, |
| afkomstig van Terbank is de situering van de rioleringsinfrastructuur, | afkomstig van Terbank is de situering van de rioleringsinfrastructuur, |
| het meest aangewezen op deze plaats. | het meest aangewezen op deze plaats. |
| Rekening houdend met de verminderde biologische waarde, door drainage | Rekening houdend met de verminderde biologische waarde, door drainage |
| en aanplant van een populierenmonocultuur, stelt de Commissie voor om | en aanplant van een populierenmonocultuur, stelt de Commissie voor om |
| de nodige oppervlakte met bestemming openbaar nut te behouden voor het | de nodige oppervlakte met bestemming openbaar nut te behouden voor het |
| realiseren van de rioleringsinfrastructuur. | realiseren van de rioleringsinfrastructuur. |
| 3. Bespreking van het Gewestplan Leuven 5 (Parkveld) | 3. Bespreking van het Gewestplan Leuven 5 (Parkveld) |
| I. Algemene situering | I. Algemene situering |
| Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het bovenvermelde | Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het bovenvermelde |
| gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat, het grondgebied van de gemeente | gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat, het grondgebied van de gemeente |
| Leuven en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld op 27 | Leuven en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld op 27 |
| mei 1997. | mei 1997. |
| Het ontwerp beoogt voornamelijk een regionaal bedrijventerrein met | Het ontwerp beoogt voornamelijk een regionaal bedrijventerrein met |
| openbaar karakter te creëren, aansluitend bij het bestaand gebied voor | openbaar karakter te creëren, aansluitend bij het bestaand gebied voor |
| ambachtelijke bedrijven, dat op zijn beurt aansluit bij het stedelijk | ambachtelijke bedrijven, dat op zijn beurt aansluit bij het stedelijk |
| gebied Leuven omdat de huidige ambachtelijke zone praktisch volzet is | gebied Leuven omdat de huidige ambachtelijke zone praktisch volzet is |
| en omdat het een vlak terrein is en bijgevolg gepaard gaat met | en omdat het een vlak terrein is en bijgevolg gepaard gaat met |
| minimale uitrustingskosten. | minimale uitrustingskosten. |
| Daarnaast wordt een agrarisch gebied weerhouden tussen het woongebied | Daarnaast wordt een agrarisch gebied weerhouden tussen het woongebied |
| en het bedrijventerrein om de open corridor tussen grootschalige open | en het bedrijventerrein om de open corridor tussen grootschalige open |
| ruimte gebieden (Heverleebos en Abdij van Park en omgeving) als open | ruimte gebieden (Heverleebos en Abdij van Park en omgeving) als open |
| te bewaren. | te bewaren. |
| Er wordt eveneens een bufferzone aangeduid om de woonzone en het | Er wordt eveneens een bufferzone aangeduid om de woonzone en het |
| militair domein beter te scheiden en om de daar aanwezige holle weg | militair domein beter te scheiden en om de daar aanwezige holle weg |
| met zijn landschappelijke en ecologische waarde beter te beschermen. | met zijn landschappelijke en ecologische waarde beter te beschermen. |
| II. Openbaar onderzoek | II. Openbaar onderzoek |
| In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de | In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de |
| ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het | ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het |
| ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot | ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot |
| en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 39 | en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 39 |
| bezwaarschriften ingediend (zie samenvatting in bijlage). | bezwaarschriften ingediend (zie samenvatting in bijlage). |
| III. Afwijkingen van het originele gewestplan | III. Afwijkingen van het originele gewestplan |
| Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977 | Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977 |
| worden doorgevoerd : | worden doorgevoerd : |
| 3,7 ha woongebied en 15 ha agrarisch gebied worden omgezet in 1,2 ha | 3,7 ha woongebied en 15 ha agrarisch gebied worden omgezet in 1,2 ha |
| bufferzone, 1,2 ha agrarisch gebied en 16,3 ha regionaal | bufferzone, 1,2 ha agrarisch gebied en 16,3 ha regionaal |
| bedrijventerrein met openbaar karakter. | bedrijventerrein met openbaar karakter. |
| IV. Adviezen | IV. Adviezen |
| Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) | Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) |
| Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende | Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende |
| bedrijventerreinen en situeert de regionale bedrijventerreinen in de | bedrijventerreinen en situeert de regionale bedrijventerreinen in de |
| stedelijke gebieden en de economische knooppunten, bij voorkeur | stedelijke gebieden en de economische knooppunten, bij voorkeur |
| aansluitend bij bestaande bedrijvenzones. | aansluitend bij bestaande bedrijvenzones. |
| Het wijzigen van het gewestplan kadert eveneens in de doelstellingen | Het wijzigen van het gewestplan kadert eveneens in de doelstellingen |
| van de eerste beleidsnota Ruimtelijke Structuurplan Vlaams-Brabant, | van de eerste beleidsnota Ruimtelijke Structuurplan Vlaams-Brabant, |
| waar Leuven als een belangrijke Vlaamse economische groeipool wordt | waar Leuven als een belangrijke Vlaamse economische groeipool wordt |
| aangeduid. | aangeduid. |
| De beleidsnota van het provinciaal structuurplan stelt dat bij de | De beleidsnota van het provinciaal structuurplan stelt dat bij de |
| realisatie van nieuwe bedrijventerreinen meer aandacht moet geschonken | realisatie van nieuwe bedrijventerreinen meer aandacht moet geschonken |
| worden aan het verhogen van de bebouwingsdichtheid door bv. in meerder | worden aan het verhogen van de bebouwingsdichtheid door bv. in meerder |
| lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, gemeenschappelijke | lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, gemeenschappelijke |
| parkeermuimten, enz. Bij de aanleg van het bedrijventerrein en het | parkeermuimten, enz. Bij de aanleg van het bedrijventerrein en het |
| opstellen van de vereiste BPAs zal hiermee ook rekening moeten | opstellen van de vereiste BPAs zal hiermee ook rekening moeten |
| gehouden worden. | gehouden worden. |
| Ook zal men bij het realiseren van dit terrein de nodige aandacht | Ook zal men bij het realiseren van dit terrein de nodige aandacht |
| moeten besteden aan de mogelijke ontsluitingen via het openbaar | moeten besteden aan de mogelijke ontsluitingen via het openbaar |
| vervoer, zeker gelet op de nabijheid van de ijsschaatsbaan, een | vervoer, zeker gelet op de nabijheid van de ijsschaatsbaan, een |
| grootstedelijke recreatieve functie met een hoge | grootstedelijke recreatieve functie met een hoge |
| mobiliteitsgenererende functie. Er dient tevens vermeden te worden dat | mobiliteitsgenererende functie. Er dient tevens vermeden te worden dat |
| de ontsluiting van deze percelen zou gebeuren via de Geldenaakse Baan | de ontsluiting van deze percelen zou gebeuren via de Geldenaakse Baan |
| om zo het links afslaan op deze drukke toegangsweg naar Leuven te | om zo het links afslaan op deze drukke toegangsweg naar Leuven te |
| vermijden. De ontsluiting gebeurt bij voorkeur via het reeds bestaande | vermijden. De ontsluiting gebeurt bij voorkeur via het reeds bestaande |
| aanliggende industrieterrein. | aanliggende industrieterrein. |
| Voorafgaand aan de ontwikkeling van dit gebied, dient de opmaak van | Voorafgaand aan de ontwikkeling van dit gebied, dient de opmaak van |
| een BPA verplicht gesteld te worden, waarin uitdrukkelijk gevraagd | een BPA verplicht gesteld te worden, waarin uitdrukkelijk gevraagd |
| wordt om bij de realisatie van deze terreinen een hoge | wordt om bij de realisatie van deze terreinen een hoge |
| bebouwingsdichtheid na te streven. | bebouwingsdichtheid na te streven. |
| De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het gewestplan | De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het gewestplan |
| voorzien modaliteiten van aanleg bij de ontwikkeling van het gebied | voorzien modaliteiten van aanleg bij de ontwikkeling van het gebied |
| via een BPA. | via een BPA. |
| Gunstig voor de creatie van het regionaal bedrijventerrein met | Gunstig voor de creatie van het regionaal bedrijventerrein met |
| openbaar karakter mits de stedenbouwkundige voorschriften de opmaak | openbaar karakter mits de stedenbouwkundige voorschriften de opmaak |
| van een BPA verplicht stellen. | van een BPA verplicht stellen. |
| Vanuit de zorg voor het behoud van de open ruimte en het behoud van de | Vanuit de zorg voor het behoud van de open ruimte en het behoud van de |
| leefkwaliteit van de omwonenden, in het kader van het vastleggen van | leefkwaliteit van de omwonenden, in het kader van het vastleggen van |
| een duurzame ruimtelijke verbinding tussen enerzijds Abdij van 't | een duurzame ruimtelijke verbinding tussen enerzijds Abdij van 't |
| Park-St.-Albrechtuscollege en anderzijds het militair domein - | Park-St.-Albrechtuscollege en anderzijds het militair domein - |
| Heverleebos worden volgende aanpassingen voorgesteld : | Heverleebos worden volgende aanpassingen voorgesteld : |
| - het voorgestelde blokje agrarisch gebied ten noorden van de | - het voorgestelde blokje agrarisch gebied ten noorden van de |
| ijsschaatsbaan dient doorgetrokken te worden tot aan de bestaande | ijsschaatsbaan dient doorgetrokken te worden tot aan de bestaande |
| woningen. Een argument voor het wijzigen van het bestaande woongebied | woningen. Een argument voor het wijzigen van het bestaande woongebied |
| in agrarisch gebied is de gebrekkige ontsluiting van de terreinen. De | in agrarisch gebied is de gebrekkige ontsluiting van de terreinen. De |
| aanleg van toegangswegen of verkaveling van het gebied dient vermeden | aanleg van toegangswegen of verkaveling van het gebied dient vermeden |
| te worden om de bestaande open ruimteverbinding maximaal te vrijwaren. | te worden om de bestaande open ruimteverbinding maximaal te vrijwaren. |
| In het GNOP van Leuven wordt deze zone beschouwd als een belangrijke | In het GNOP van Leuven wordt deze zone beschouwd als een belangrijke |
| natuurlijke verbinding in de open ruimte. Als maatregel wordt hier | natuurlijke verbinding in de open ruimte. Als maatregel wordt hier |
| o.a. aangehaald : stopzetten van indringing van de bebouwing in het | o.a. aangehaald : stopzetten van indringing van de bebouwing in het |
| gebied; | gebied; |
| - om de hinder voor de omwonenden te beperken stelt de dienst voor | - om de hinder voor de omwonenden te beperken stelt de dienst voor |
| achter de bestaande bewoning langs de Geldenaaksebaan, ter hoogte van | achter de bestaande bewoning langs de Geldenaaksebaan, ter hoogte van |
| de voorziene bestemmingswijziging, een bufferzone aan te leggen en de | de voorziene bestemmingswijziging, een bufferzone aan te leggen en de |
| bestaande bewoning, tussen de Peugeot-garage « Gewelt » en de | bestaande bewoning, tussen de Peugeot-garage « Gewelt » en de |
| toegangsweg tot het transformatorstation om te zetten in woongebied. | toegangsweg tot het transformatorstation om te zetten in woongebied. |
| Gunstig voor de omzetting van woongebied en agrarisch gebied in | Gunstig voor de omzetting van woongebied en agrarisch gebied in |
| bufferzone op voorwaarde dat bovenstaande opmerkingen in aanmerking | bufferzone op voorwaarde dat bovenstaande opmerkingen in aanmerking |
| genomen worden. | genomen worden. |
| V. Bespreking | V. Bespreking |
| Een lid merkt op dat onderhavige gewestplanwijziging een ernstige | Een lid merkt op dat onderhavige gewestplanwijziging een ernstige |
| ingreep is in de leefbaarheid van de landbouw in de regio en de | ingreep is in de leefbaarheid van de landbouw in de regio en de |
| woonwijk extra zal belasten. Hij vraagt dan ook deze wijziging | woonwijk extra zal belasten. Hij vraagt dan ook deze wijziging |
| negatief te adviseren. | negatief te adviseren. |
| Een ander lid stelt dat er bij het opstellen van de ruimtebalans geen | Een ander lid stelt dat er bij het opstellen van de ruimtebalans geen |
| rekening is gehouden met de wijzigingen die doorgevoerd worden in | rekening is gehouden met de wijzigingen die doorgevoerd worden in |
| Parkveld en Termunckveld en dat de verschillende wijzigingen in hun | Parkveld en Termunckveld en dat de verschillende wijzigingen in hun |
| totaliteit een ongunstige weerslag hebben op de open ruimte. | totaliteit een ongunstige weerslag hebben op de open ruimte. |
| Een lid merkt op dat de gewestplanwijziging opgestart is in een | Een lid merkt op dat de gewestplanwijziging opgestart is in een |
| periode dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen nog niet bestaande | periode dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen nog niet bestaande |
| was. | was. |
| Een ander lid antwoordt echter dat dit gebied noodzakelijk is en dat | Een ander lid antwoordt echter dat dit gebied noodzakelijk is en dat |
| het aansluit op een bestaande KMO-zone. | het aansluit op een bestaande KMO-zone. |
| Hij vraagt zich af of er wel andere alternatieven voorhanden zijn. | Hij vraagt zich af of er wel andere alternatieven voorhanden zijn. |
| De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. | De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. |
| Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het | Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het |
| plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften | plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften |
| evenwel uitgesteld tot de volgende vergaering. | evenwel uitgesteld tot de volgende vergaering. |
| 4. Bespreking van het Gewestplan Leuven 4 (Termunckveld) | 4. Bespreking van het Gewestplan Leuven 4 (Termunckveld) |
| I. Algemene situering | I. Algemene situering |
| Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het bovenvermelde | Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het bovenvermelde |
| gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat het grondgebied van de gemeente | gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat het grondgebied van de gemeente |
| Leuven en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld op 27 | Leuven en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld op 27 |
| mei 1997. | mei 1997. |
| Het ontwerp beoogt de creatie van een researchpark, bestemd voor de | Het ontwerp beoogt de creatie van een researchpark, bestemd voor de |
| vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria actief in | vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria actief in |
| fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en | fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en |
| engineering en de ermee samenhangende diensten en kantoren op het | engineering en de ermee samenhangende diensten en kantoren op het |
| niveau van het stedelijk gebied Leuven en in dezelfde omgeving van de | niveau van het stedelijk gebied Leuven en in dezelfde omgeving van de |
| universitaire campus. | universitaire campus. |
| De redenen hiervoor zijn : | De redenen hiervoor zijn : |
| - de potenties door de aanwezigheid van de KUL en aanverwante | - de potenties door de aanwezigheid van de KUL en aanverwante |
| instellingen, die zowel een aantrekkingspool als een voedingsbodem | instellingen, die zowel een aantrekkingspool als een voedingsbodem |
| kunnen wormen, waardoor hoogwaardige voorzieningen en tewerkstelling | kunnen wormen, waardoor hoogwaardige voorzieningen en tewerkstelling |
| kunnen ontstaan, zoals gewenst in de Vlaamse Ruit waartoe Leuven | kunnen ontstaan, zoals gewenst in de Vlaamse Ruit waartoe Leuven |
| behoort; | behoort; |
| - de noodzaak om ruimte te voorzien om deze potenties waar te maken en | - de noodzaak om ruimte te voorzien om deze potenties waar te maken en |
| gestructureerd te ontwikkelen; | gestructureerd te ontwikkelen; |
| - door de aanleg van infrastructuur en de aanzet van bebouwing is het | - door de aanleg van infrastructuur en de aanzet van bebouwing is het |
| gebied reeds landschappelijk aangetast en afgescheiden; | gebied reeds landschappelijk aangetast en afgescheiden; |
| - een goede ontsluiting via het bestaande kruispunt | - een goede ontsluiting via het bestaande kruispunt |
| Boudewijnlaan/Sint-Janbergsesteenweg naar de A2 en de E40; | Boudewijnlaan/Sint-Janbergsesteenweg naar de A2 en de E40; |
| - er is enkel bebouwing aan de rand van het gebied, waarvoor voldoende | - er is enkel bebouwing aan de rand van het gebied, waarvoor voldoende |
| bufferzone te voorzien is; | bufferzone te voorzien is; |
| - de nabijheid van de campus van de KUL en van het geplande | - de nabijheid van de campus van de KUL en van het geplande |
| wetenschapspark aan de Boudewijnlaan; | wetenschapspark aan de Boudewijnlaan; |
| - een buffer is nodig t.o.v. de bestaande bewoning en om de scheiding | - een buffer is nodig t.o.v. de bestaande bewoning en om de scheiding |
| Bertem/Leuven te behouden en ter vrijwaring van het karakter van de | Bertem/Leuven te behouden en ter vrijwaring van het karakter van de |
| Termunckdreef als holle weg en groenzone. | Termunckdreef als holle weg en groenzone. |
| II. Openbaar onderzoek | II. Openbaar onderzoek |
| In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de | In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de |
| ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het | ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het |
| ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot | ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot |
| en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 260 | en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 260 |
| tijdige bezwaarschriften ingediend en 4 laattijdige (zie samenvatting | tijdige bezwaarschriften ingediend en 4 laattijdige (zie samenvatting |
| in bijlage). | in bijlage). |
| III. Afwijkingen van het originele gewestplan | III. Afwijkingen van het originele gewestplan |
| Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977 | Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977 |
| worden doorgevoerd : | worden doorgevoerd : |
| 37,6 ha agrarisch gebied en 1,3 ha recreatiegebied worden omgezet in | 37,6 ha agrarisch gebied en 1,3 ha recreatiegebied worden omgezet in |
| 30,6 ha researchpark en in 8,3 ha bufferzone. | 30,6 ha researchpark en in 8,3 ha bufferzone. |
| IV. Adviezen | IV. Adviezen |
| - Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) | - Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) |
| Gunstig | Gunstig |
| Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende | Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende |
| bedrijventerreinen en situeert de wetenschapsparken in de stedelijke | bedrijventerreinen en situeert de wetenschapsparken in de stedelijke |
| gebieden, in de buurt van een kenniscentrum (bv. universiteit), waar | gebieden, in de buurt van een kenniscentrum (bv. universiteit), waar |
| de toegelaten bedrijven een sterke binding dienen mee te onderhouden. | de toegelaten bedrijven een sterke binding dienen mee te onderhouden. |
| De ligging van Leuven binnen de Vlaamse Ruit (stedelijk netwerk op | De ligging van Leuven binnen de Vlaamse Ruit (stedelijk netwerk op |
| internationaal niveau) en de selectie van deze stad als | internationaal niveau) en de selectie van deze stad als |
| regionaal-stedelijk gebied, met de aanwezigheid van universitaire en | regionaal-stedelijk gebied, met de aanwezigheid van universitaire en |
| andere onderzoeksinstellingen en de nabijheid van de « poort » | andere onderzoeksinstellingen en de nabijheid van de « poort » |
| internationale luchthaven Zaventem, maken Leuven tot de meest | internationale luchthaven Zaventem, maken Leuven tot de meest |
| geschikte locatie voor dergelijk researchpark. | geschikte locatie voor dergelijk researchpark. |
| Door de ligging bij de oprit naar de A2 en de nabijheid van de E40 is | Door de ligging bij de oprit naar de A2 en de nabijheid van de E40 is |
| de ontsluiting naar de internationale poort « luchthaven Zaventem » en | de ontsluiting naar de internationale poort « luchthaven Zaventem » en |
| het « Vlaams stedelijk gebied rond Brussel » gunstig. | het « Vlaams stedelijk gebied rond Brussel » gunstig. |
| In uitvoering van het RSV werd het regionaal-stedelijk gebied Leuven | In uitvoering van het RSV werd het regionaal-stedelijk gebied Leuven |
| nog niet afgebakend. Het gebied Termunckveld sluit wel aan bij de | nog niet afgebakend. Het gebied Termunckveld sluit wel aan bij de |
| bebouwde zone van het regionaal stedelijk gebied Leuven. Volgens het | bebouwde zone van het regionaal stedelijk gebied Leuven. Volgens het |
| RSV zullen 76 % van de bijkomende bedrijventerreinen gesitueerd worden | RSV zullen 76 % van de bijkomende bedrijventerreinen gesitueerd worden |
| binnen deze gebieden. | binnen deze gebieden. |
| De mogelijke alternatieve inplantingsplaatsen (Philipsterreinen, | De mogelijke alternatieve inplantingsplaatsen (Philipsterreinen, |
| uitbreiding KUL in Dijlevallei, Kareelveld, Vaartkom) werden | uitbreiding KUL in Dijlevallei, Kareelveld, Vaartkom) werden |
| geëvalueerd op hun landschappelijke, biologische en ecologische | geëvalueerd op hun landschappelijke, biologische en ecologische |
| waarde, de ontsluitingsmogelijkheden, eventuele hinder voor het | waarde, de ontsluitingsmogelijkheden, eventuele hinder voor het |
| omliggend woongebied en de binding met de KUL-instellingen. Hieruit | omliggend woongebied en de binding met de KUL-instellingen. Hieruit |
| bleek dat Termunckveld de meest geschikte inplantingsplaats voor het | bleek dat Termunckveld de meest geschikte inplantingsplaats voor het |
| researchpark is : | researchpark is : |
| - de Kanaalzone-Vaartkom is niet realistisch op korte termijn omdat er | - de Kanaalzone-Vaartkom is niet realistisch op korte termijn omdat er |
| op korte en middellange termijn geen terreinen zullen vrijkomen in | op korte en middellange termijn geen terreinen zullen vrijkomen in |
| deze zone en enkel een vijftal ha stadseigendom beschikbaar zijn; | deze zone en enkel een vijftal ha stadseigendom beschikbaar zijn; |
| - in het eigenlijke Vaartkomgebied liggen de beschikbare gronden en | - in het eigenlijke Vaartkomgebied liggen de beschikbare gronden en |
| terreinen verspreid tussen andere activiteiten zodat de creatie van | terreinen verspreid tussen andere activiteiten zodat de creatie van |
| een aaneengesloten geheel als researchpark onmogelijk is; | een aaneengesloten geheel als researchpark onmogelijk is; |
| - de uitbreidingsmogelijkheden van de Arenbergcampus in de Dijlevallei | - de uitbreidingsmogelijkheden van de Arenbergcampus in de Dijlevallei |
| worden omwille van de landschappelijke waarde van het gebied net | worden omwille van de landschappelijke waarde van het gebied net |
| ingekrompen tot ongeveer de bestaande campus; | ingekrompen tot ongeveer de bestaande campus; |
| - het Philipsterrein is beperkt qua omvang (11,5 ha) en zonder | - het Philipsterrein is beperkt qua omvang (11,5 ha) en zonder |
| uitbreidingsmogelijkheden en de nabijheid van de drukke | uitbreidingsmogelijkheden en de nabijheid van de drukke |
| goederenspoorlijnen kan hinderend werken op labo's met fijne | goederenspoorlijnen kan hinderend werken op labo's met fijne |
| meetapparatuur. | meetapparatuur. |
| Gelet op het specifiek karakter van het researchpark, namelijk de | Gelet op het specifiek karakter van het researchpark, namelijk de |
| vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria, actief in | vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria, actief in |
| fundamenteel en wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en | fundamenteel en wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en |
| engineering, is de nabijheid van de universiteit en aanverwante | engineering, is de nabijheid van de universiteit en aanverwante |
| instellingen essentieel. Zo kunnen deze spin-off bedrijven maximaal | instellingen essentieel. Zo kunnen deze spin-off bedrijven maximaal |
| renderen door de geografische nabijheid van de academische | renderen door de geografische nabijheid van de academische |
| onderzoekscentra en door de veelvuldige menselijke contacten tussen | onderzoekscentra en door de veelvuldige menselijke contacten tussen |
| beiden. | beiden. |
| Het wijzigen van het gewestplan met het oog op het ontwikkelen van een | Het wijzigen van het gewestplan met het oog op het ontwikkelen van een |
| researchpark ter hoogte van Termunckveld kort aansluitend op het | researchpark ter hoogte van Termunckveld kort aansluitend op het |
| toekomstig te realiseren researchpark langsheen de Boudewijnlaan, | toekomstig te realiseren researchpark langsheen de Boudewijnlaan, |
| kadert eveneens in de doelstellingen van de eerste beleidsnota | kadert eveneens in de doelstellingen van de eerste beleidsnota |
| Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant, waarin gesteld wordt dat in | Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant, waarin gesteld wordt dat in |
| de stad Leuven ruimte vrij gehouden dient te worden voor de | de stad Leuven ruimte vrij gehouden dient te worden voor de |
| ontwikkeling van terreinen voor hoogwaardige activiteiten en functies | ontwikkeling van terreinen voor hoogwaardige activiteiten en functies |
| met een internationale uitstraling. Wel zal men bij het realiseren van | met een internationale uitstraling. Wel zal men bij het realiseren van |
| dit terrein de nodige aandacht moeten besteden aan de mogelijke | dit terrein de nodige aandacht moeten besteden aan de mogelijke |
| openbaar vervoersontsluitingen van dit gebied. | openbaar vervoersontsluitingen van dit gebied. |
| De ontsluiting van het gebied kan alleen gebeuren ter hoogte van het | De ontsluiting van het gebied kan alleen gebeuren ter hoogte van het |
| bestaande kruispunt van de Boudewijnlaan met de Sint-Janbergsesteenweg | bestaande kruispunt van de Boudewijnlaan met de Sint-Janbergsesteenweg |
| is, gelet op de aanwezige woonkwaliteiten of de bestaande | is, gelet op de aanwezige woonkwaliteiten of de bestaande |
| verkeersstructuur, niet verantwoord, bij de opmaak van het | verkeersstructuur, niet verantwoord, bij de opmaak van het |
| uitvoeringsplan zal eveneens bijzondere aandacht besteed moeten worden | uitvoeringsplan zal eveneens bijzondere aandacht besteed moeten worden |
| aan de mogelijkheden het terrein voor de zwakke weggebruiker (fiets, | aan de mogelijkheden het terrein voor de zwakke weggebruiker (fiets, |
| voetganger) bereikbaar te maken. | voetganger) bereikbaar te maken. |
| Men zal evenwel bij de aanleg van het researchpark en het opstellen | Men zal evenwel bij de aanleg van het researchpark en het opstellen |
| van de vereiste BPA'S, rekening moeten houden met de beleidsnota van | van de vereiste BPA'S, rekening moeten houden met de beleidsnota van |
| het provinciaal structuurplan, dat bij de realisatie van nieuwe | het provinciaal structuurplan, dat bij de realisatie van nieuwe |
| bedrijventerreinen pleit voor het verhogen van de bebouwingsdichtheid | bedrijventerreinen pleit voor het verhogen van de bebouwingsdichtheid |
| door bv. in meerdere lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, | door bv. in meerdere lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, |
| gemeenschappelijke parkeerruimten, enz. | gemeenschappelijke parkeerruimten, enz. |
| Dit gebied vormt door de ligging tussen de A2 en de N264 en het | Dit gebied vormt door de ligging tussen de A2 en de N264 en het |
| bestaande woongebied van het stedelijk gebied Leuven, een enclave die | bestaande woongebied van het stedelijk gebied Leuven, een enclave die |
| zowel landschappelijk als functioneel afgescheiden is van de | zowel landschappelijk als functioneel afgescheiden is van de |
| omliggende open ruimte. Door de aanleg van de bufferzones er rond | omliggende open ruimte. Door de aanleg van de bufferzones er rond |
| wordt het bestaande woongebied aan de rand van het researchpark | wordt het bestaande woongebied aan de rand van het researchpark |
| afgeschermd en blijft de waardevolle groenzone Termunckdreef bewaard. | afgeschermd en blijft de waardevolle groenzone Termunckdreef bewaard. |
| De bestaande recreatiezone (camping) verdwijnt zonder compensatie. | De bestaande recreatiezone (camping) verdwijnt zonder compensatie. |
| De provinciale dienst ruimtelijke ordening voegt er het volgende aan | De provinciale dienst ruimtelijke ordening voegt er het volgende aan |
| toe : « De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het | toe : « De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het |
| gewestplan voorzien een fasering bij de ontwikkeling van het gebied en | gewestplan voorzien een fasering bij de ontwikkeling van het gebied en |
| modaliteiten van aanleg via een BPA. Het researchkarakter van de | modaliteiten van aanleg via een BPA. Het researchkarakter van de |
| potentiële investeerders wordt door de KUL geadviseerd. Er wordt niet | potentiële investeerders wordt door de KUL geadviseerd. Er wordt niet |
| duidelijk omschreven wat de precieze criteria zijn en of het advies | duidelijk omschreven wat de precieze criteria zijn en of het advies |
| bindend is. » | bindend is. » |
| V. Bespreking | V. Bespreking |
| Een lid merkt op dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen pleit | Een lid merkt op dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen pleit |
| voor het systematisch hergebruiken van verlaten bedrijventerreinen en | voor het systematisch hergebruiken van verlaten bedrijventerreinen en |
| wijst erop dat de bouwdichtheid op verschillende terreinen te laag | wijst erop dat de bouwdichtheid op verschillende terreinen te laag |
| ligt. Hij verwijst met dit laatste vooral naar het researchpark in | ligt. Hij verwijst met dit laatste vooral naar het researchpark in |
| Haasrode. Er is trouwens daar een evenementenhal neergepoot die veel | Haasrode. Er is trouwens daar een evenementenhal neergepoot die veel |
| plaats in beslag neemt maar daarnaast weinig arbeidsplaatsen biedt. | plaats in beslag neemt maar daarnaast weinig arbeidsplaatsen biedt. |
| Hij wijst er tenslotte op dat het Termunckveld veel te excentirsch | Hij wijst er tenslotte op dat het Termunckveld veel te excentirsch |
| gelegen is. | gelegen is. |
| Een ander lid werpt op dat de lage bezettingsgraad van het | Een ander lid werpt op dat de lage bezettingsgraad van het |
| researchpark te Haasrode het gevolg is van de toen geldende | researchpark te Haasrode het gevolg is van de toen geldende |
| voorschriften zoals afstandsregels e.d. Men tracht thans inderdaad het | voorschriften zoals afstandsregels e.d. Men tracht thans inderdaad het |
| researchpark te verdichten, voornamelijk door de bestaande bedrijven | researchpark te verdichten, voornamelijk door de bestaande bedrijven |
| de kans te geven daar verder uit te breiden. Veel gronden liggen | de kans te geven daar verder uit te breiden. Veel gronden liggen |
| immers achterin, zoner aansluiting met een openbare weg en zijn | immers achterin, zoner aansluiting met een openbare weg en zijn |
| bijgevolg weinig aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. Het park te | bijgevolg weinig aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. Het park te |
| Haasrode kan niet tegemoet komen aan de supplementaire behoeften aan | Haasrode kan niet tegemoet komen aan de supplementaire behoeften aan |
| ruimte. | ruimte. |
| Een lid meent echter dat veel gebouwen in het researchpark te Haasrode | Een lid meent echter dat veel gebouwen in het researchpark te Haasrode |
| te laag zijn en dat daar nog verschillende verdiepingen op kunnen. Een | te laag zijn en dat daar nog verschillende verdiepingen op kunnen. Een |
| verdubbeling van de bouwhoogtes zou reeds voldoende zijn om aan de | verdubbeling van de bouwhoogtes zou reeds voldoende zijn om aan de |
| nieuwe behoeften tegemoet te komen. | nieuwe behoeften tegemoet te komen. |
| Een ander lid wijst op de technische moeilijkheden om overal een | Een ander lid wijst op de technische moeilijkheden om overal een |
| bouwlaag aan toe te voegen. Hij voegt eraan toe dat voor nieuwe | bouwlaag aan toe te voegen. Hij voegt eraan toe dat voor nieuwe |
| bedrijventerreinen hier wel aandacht aan wordt geschonken en dat | bedrijventerreinen hier wel aandacht aan wordt geschonken en dat |
| gebouwen in de toekomst meer en meer in de hoogte geconcipieerd zullen | gebouwen in de toekomst meer en meer in de hoogte geconcipieerd zullen |
| worden. | worden. |
| Een lid vraagt hoeveel ha extra bedrijventerreinen voorzien worden in | Een lid vraagt hoeveel ha extra bedrijventerreinen voorzien worden in |
| het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant voor de regio Leuven. De | het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant voor de regio Leuven. De |
| voorzitter antwoordt dat van de 1300 ha, voorzien in het Ruimtelijk | voorzitter antwoordt dat van de 1300 ha, voorzien in het Ruimtelijk |
| Structuurplan Vlaanderen, er waarschijnlijk 550-600 ha zullen gaan | Structuurplan Vlaanderen, er waarschijnlijk 550-600 ha zullen gaan |
| naar het gewest Leuven, waarvan 150-200 ha te realiseren in de stad | naar het gewest Leuven, waarvan 150-200 ha te realiseren in de stad |
| Leuven. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen erkent zowel de | Leuven. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen erkent zowel de |
| luchthaven van Zaventem als de Leuvense universiteit als motoren voor | luchthaven van Zaventem als de Leuvense universiteit als motoren voor |
| de economie. | de economie. |
| Een lid merkt op dat een groot deel van de bijkomende | Een lid merkt op dat een groot deel van de bijkomende |
| bedrijventerreinen voorzien in het Ruimtelijk Structuurplan | bedrijventerreinen voorzien in het Ruimtelijk Structuurplan |
| Vlaanderen, in agrarische zone te realiseren zullen zijn. | Vlaanderen, in agrarische zone te realiseren zullen zijn. |
| Een lid vraagt of het niet beter was te wachten met deze | Een lid vraagt of het niet beter was te wachten met deze |
| gewestplanwijziging tot de structuurplannen op gemeentelijk en | gewestplanwijziging tot de structuurplannen op gemeentelijk en |
| provinciaal vlak opgesteld waren. In antwoord wordt er op gewezen dat | provinciaal vlak opgesteld waren. In antwoord wordt er op gewezen dat |
| een gewestplan reeds eerder opgesteld kan worden, zolang het kadert | een gewestplan reeds eerder opgesteld kan worden, zolang het kadert |
| binnen de filosofie van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. | binnen de filosofie van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. |
| Daarenboven zou het wachten teveel tijd in beslag nemen terwijl de | Daarenboven zou het wachten teveel tijd in beslag nemen terwijl de |
| noden dusdanig zijn dat men binnen 2-3 jaar het terrein zou moeten | noden dusdanig zijn dat men binnen 2-3 jaar het terrein zou moeten |
| kunnen aansnijden. | kunnen aansnijden. |
| Een lid merkt op dat tijdens de gewestplanwijziging « Leuven 2 » de | Een lid merkt op dat tijdens de gewestplanwijziging « Leuven 2 » de |
| Commissie een gunstig advies heeft geformuleerd voor de omzetting van | Commissie een gunstig advies heeft geformuleerd voor de omzetting van |
| Kareelveld van woonuitbreidingsgebied in landschappelijk waardevol | Kareelveld van woonuitbreidingsgebied in landschappelijk waardevol |
| agrarisch gebied omville van de waarde van dit open ruimtegebied | agrarisch gebied omville van de waarde van dit open ruimtegebied |
| tussen de stadsring en de E314 door de aanwezigheid van holle wegen en | tussen de stadsring en de E314 door de aanwezigheid van holle wegen en |
| kleine landschapselementen op relatief korten afstand van de stad. Hij | kleine landschapselementen op relatief korten afstand van de stad. Hij |
| stelt dat diezelfde argumenten ook gelden voor Termunckveld. Indien de | stelt dat diezelfde argumenten ook gelden voor Termunckveld. Indien de |
| Commissie beslist 1,5 km verder van Kareelveld langs dezelfde weg | Commissie beslist 1,5 km verder van Kareelveld langs dezelfde weg |
| Termunckveld gunstig te adviseren, voert ze geen consequent beleid. | Termunckveld gunstig te adviseren, voert ze geen consequent beleid. |
| Een lid antwoordt hierop dat de verkeersafwikkeling langs Kareelveld | Een lid antwoordt hierop dat de verkeersafwikkeling langs Kareelveld |
| zeer moeilijk was terwijl dit voor Termunckveld veel gemakkelijker is. | zeer moeilijk was terwijl dit voor Termunckveld veel gemakkelijker is. |
| Het is daarom dat Termunckveld verkozen wordt. | Het is daarom dat Termunckveld verkozen wordt. |
| Een lid vraagt zich af welke alternatieve inplantingsplaatsen nog | Een lid vraagt zich af welke alternatieve inplantingsplaatsen nog |
| gevonden kunnen worden indien de beide gewestplanwijzigingen | gevonden kunnen worden indien de beide gewestplanwijzigingen |
| (Termuckveld en Parkveld) afgewezen worden. Hij voegt eraan toe dat de | (Termuckveld en Parkveld) afgewezen worden. Hij voegt eraan toe dat de |
| Philips-site zeker geen volwaardig alternatief is omdat het bestemd | Philips-site zeker geen volwaardig alternatief is omdat het bestemd |
| werd als een gebied voor stedelijke ontwikkeling en niet als een | werd als een gebied voor stedelijke ontwikkeling en niet als een |
| bedrijventerrein. In een gebied voor stedelijke ontwikkeling worden | bedrijventerrein. In een gebied voor stedelijke ontwikkeling worden |
| meer mensen tewerkgesteld en zo dicht bij het centrum is het niet | meer mensen tewerkgesteld en zo dicht bij het centrum is het niet |
| wenselijk verkeersstromen van zwaar transport te creëren. Daarenboven, | wenselijk verkeersstromen van zwaar transport te creëren. Daarenboven, |
| besluit hij, wordt ernaar gestreefd, in het belang van een goede | besluit hij, wordt ernaar gestreefd, in het belang van een goede |
| plaatselijke aanleg, nieuwe terreinen te laten aansluiten bij reeds | plaatselijke aanleg, nieuwe terreinen te laten aansluiten bij reeds |
| bestaande terreinen. | bestaande terreinen. |
| De voorzitter antwoordt positief op de vraag van een lid of de 50 ha | De voorzitter antwoordt positief op de vraag van een lid of de 50 ha |
| bedrijventerrein die hier bij gecreëerd wordt met de 2 | bedrijventerrein die hier bij gecreëerd wordt met de 2 |
| gewestplanwijzigingen (Termunckveld en Parkveld) reeds in rekening | gewestplanwijzigingen (Termunckveld en Parkveld) reeds in rekening |
| gebracht worden in de ruimtebalans van het Ruimtelijk Structuurplan | gebracht worden in de ruimtebalans van het Ruimtelijk Structuurplan |
| Vlaanderen. | Vlaanderen. |
| Een lid merkt op dat het gebied slechts kan gerealiseerd worden met | Een lid merkt op dat het gebied slechts kan gerealiseerd worden met |
| één privépartner. De vraag werd dan ook gesteld aan de | één privépartner. De vraag werd dan ook gesteld aan de |
| vertegenwoordiger van AROHM, Brussel of dit juridisch kan. | vertegenwoordiger van AROHM, Brussel of dit juridisch kan. |
| Een lid werkt op dat uit een studie blijkt dat de reeds bestaande | Een lid werkt op dat uit een studie blijkt dat de reeds bestaande |
| rescarchpark veel bedrijven huisvesten, die eigenlijk weinig met | rescarchpark veel bedrijven huisvesten, die eigenlijk weinig met |
| research bezig zijn. Stechts 16 % van alle bedrijven op researchparken | research bezig zijn. Stechts 16 % van alle bedrijven op researchparken |
| zouden echte « spin-offs » zijn en de andere zouden puur commercieel | zouden echte « spin-offs » zijn en de andere zouden puur commercieel |
| zijn. Een ander lid antwoordt dat over het research-karakter van | zijn. Een ander lid antwoordt dat over het research-karakter van |
| potentiële huurders wordt gewaakt door de universiteit, in samenspraak | potentiële huurders wordt gewaakt door de universiteit, in samenspraak |
| met de stad Leuven. Daarenboven bestaan er geen zuivere | met de stad Leuven. Daarenboven bestaan er geen zuivere |
| research-bedrijven en houden ze zich meestal logischerwijze ook bezig | research-bedrijven en houden ze zich meestal logischerwijze ook bezig |
| met productie en verkoop. Het eerste lid vreest dat men thans een | met productie en verkoop. Het eerste lid vreest dat men thans een |
| nieuw researchpark opricht omdat het andere in Haasrode niet werkt. | nieuw researchpark opricht omdat het andere in Haasrode niet werkt. |
| Men beweert dat dit researchpark te ver gelegen is van de | Men beweert dat dit researchpark te ver gelegen is van de |
| universiteit. Nochtans meent hij dat in deze moderne | universiteit. Nochtans meent hij dat in deze moderne |
| communicatiemaatschappij de nabijheid bij de universiteit geen | communicatiemaatschappij de nabijheid bij de universiteit geen |
| doorslaggevend argument kan zijn. Een ander lid voegt hieraan toe dat | doorslaggevend argument kan zijn. Een ander lid voegt hieraan toe dat |
| in ons land een researchpark niet kan werken en dat er mondiaal slecht | in ons land een researchpark niet kan werken en dat er mondiaal slecht |
| 2 researchparken zijn, die de naam waardig zijn. Hij heeft dan ook | 2 researchparken zijn, die de naam waardig zijn. Hij heeft dan ook |
| moeite met de benaming researchpark en pleit voor een meer algemene | moeite met de benaming researchpark en pleit voor een meer algemene |
| benaming. | benaming. |
| De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. | De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. |
| Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het | Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het |
| plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften | plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften |
| evenwel uitgesteld tot de volgende vergadering. | evenwel uitgesteld tot de volgende vergadering. |
| 5. Volgende vergadering | 5. Volgende vergadering |
| Onder voorbehoud zal de volgende vergadering plaatsvinden : | Onder voorbehoud zal de volgende vergadering plaatsvinden : |
| woensdag 27 mei 1998, 14 uur op de Diestsevest 25. | woensdag 27 mei 1998, 14 uur op de Diestsevest 25. |
| Voorlopige agenda : | Voorlopige agenda : |
| - verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Parkveld); | - verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Parkveld); |
| - verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Termunckveld); | - verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Termunckveld); |
| - bespreking van het Gewestplan Leuven (Boortmeerbeek); | - bespreking van het Gewestplan Leuven (Boortmeerbeek); |
| - bespreking van het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse; | - bespreking van het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse; |
| - register der ontwerpers; | - register der ontwerpers; |
| - varia. | - varia. |
| Adjunct-secretaris, | Adjunct-secretaris, |
| A. Van Acker. | A. Van Acker. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| L. De Witte | L. De Witte " |