Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Gewestplan van --
← Terug naar "Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Leuven-Heverlee Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde p De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...)"
Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Leuven-Heverlee Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde p De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...) Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Louvain. - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Louvain sur le territoire de la commune de Louvain-Heverlee Un arrêté du Gouvernem Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non normativ(...)
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Leuven-Heverlee Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Louvain. - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Louvain sur le territoire de la commune de Louvain-Heverlee Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe définitivement le plan annexé de modification partielle de l'arrêté
besluit van 7 april 1977 houdende vaststelling van het gewestplan royal du 7 avril 1977 portant fixation du plan de secteur de Louvain
Leuven definitief vastgesteld voor delen van het grondgebied Leuven pour des parties du territoire de Louvain telles qu'indiquées sur les
zoals aangeduid op delen van het kaartblad 32/2, met aanvullend parties de la feuille 32/2, avec prescription urbanistique
stedenbouwkundig voorschrift zoals vervat in bijlagen 1 en 2 bij dit complémentaire telles que comprises dans les annexes 1re et 2 au
besluit. présent arrêté.
De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende Le plan indiquant la situation physique et juridique existante
tot de niet-normatieve delen van het voormeld gewestplan, is vervat in appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité est
de bijlage 3 bij dit besluit. compris dans l'annexe 3 au présent arrêté.
De Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is belast Le Ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses
met de uitvoering van dit besluit. attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening voor " Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening voor
Vlaams-Brabant Vlaams-Brabant
Vergadering van 18 mei 1998, 14 u. 30 m. Vergadering van 18 mei 1998, 14 u. 30 m.
Aanwezig : Aanwezig :
de heer L. De Witte, voorzitter; de heer L. De Witte, voorzitter;
de heren Vandemaele, Cornelis, Baeyens, L'Homme, Vanden Bosch, de heren Vandemaele, Cornelis, Baeyens, L'Homme, Vanden Bosch,
Vleeschouwers, Geers, Vaneerdewegh, Boogaerts, Leekens, Dekeyser en Vleeschouwers, Geers, Vaneerdewegh, Boogaerts, Leekens, Dekeyser en
Pletinckx : leden; Pletinckx : leden;
Mevr. Denonville : lid; Mevr. Denonville : lid;
Mevr. Den Das : secretaris; Mevr. Den Das : secretaris;
Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris; Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris;
de heer Lagast : administratie provincie; de heer Lagast : administratie provincie;
de heren David en Foblets : Arohm, Brussel. de heren David en Foblets : Arohm, Brussel.
Verontschuldigd : Verontschuldigd :
de heren De Coninck, Van Vaerenbergh, Casaer, Anthoons, Swinnen, de heren De Coninck, Van Vaerenbergh, Casaer, Anthoons, Swinnen,
Schreurs, Vervoort, Vandezande en Ottenbourgh; Schreurs, Vervoort, Vandezande en Ottenbourgh;
Mevr. Bom. Mevr. Bom.
De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige
Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven. Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven.
1. Verslagen vorige vergadering 1. Verslagen vorige vergadering
Er zijn geen opmerkingen op de verslagen d.d. 23 maart 1998, 30 maart Er zijn geen opmerkingen op de verslagen d.d. 23 maart 1998, 30 maart
1998 en 22 april 1998. Een stemming over de verslagen wordt uitgesteld 1998 en 22 april 1998. Een stemming over de verslagen wordt uitgesteld
tot de volgende vergadering omdat de leden niet in aantal zijn. tot de volgende vergadering omdat de leden niet in aantal zijn.
2. Bezwaarschrift 197 op het Gewestplan Leuven 2 2. Bezwaarschrift 197 op het Gewestplan Leuven 2
De Commissie stelt vast dat ze tijdens de afhandeling van de De Commissie stelt vast dat ze tijdens de afhandeling van de
bezwaarschriften op het gewestplan « Leuven 2 » het bezwaarschrift 197 bezwaarschriften op het gewestplan « Leuven 2 » het bezwaarschrift 197
over het hoofd gezien heeft. Ze wenst alsnog hier een evenwel over het hoofd gezien heeft. Ze wenst alsnog hier een evenwel
laatijdig standpunt over in te nemen en vraagt de Vlaamse Regering dit laatijdig standpunt over in te nemen en vraagt de Vlaamse Regering dit
standpunt toch in ogenschouw te nemen. standpunt toch in ogenschouw te nemen.
De Commissie meent dat er met het bezwaarschrift, uitgaande van de De Commissie meent dat er met het bezwaarschrift, uitgaande van de
n.v. Aquafin, rekening dient gehouden te worden in zoverre n.v. Aquafin, rekening dient gehouden te worden in zoverre
bezwaarindiener een aanpassing vraagt voor de voorziene bezwaarindiener een aanpassing vraagt voor de voorziene
overstortinfrastructuur ter hoogte van Egenhoven, Kapelstraat. overstortinfrastructuur ter hoogte van Egenhoven, Kapelstraat.
In de voorgestelde wijziging wordt dit gebied integraal opgenomen als In de voorgestelde wijziging wordt dit gebied integraal opgenomen als
natuurgebied rond de Voer, als buffer tussen het Boudewijnpark en het natuurgebied rond de Voer, als buffer tussen het Boudewijnpark en het
Egenhovenbos. Egenhovenbos.
Aangezien Aquafin voorziet in de uitbouw van een overstort met Aangezien Aquafin voorziet in de uitbouw van een overstort met
bergbezinkingsbekken en de sanering van de bestaande overstorten in de bergbezinkingsbekken en de sanering van de bestaande overstorten in de
Voer, dient hiertoe plaats voorzien te worden. Voer, dient hiertoe plaats voorzien te worden.
Het ideale scenario zou zijn dat de voorziene bestemmingswijziging Het ideale scenario zou zijn dat de voorziene bestemmingswijziging
niet in het gedrang komt. Echter door de verbinding van de collector, niet in het gedrang komt. Echter door de verbinding van de collector,
afkomstig van Terbank is de situering van de rioleringsinfrastructuur, afkomstig van Terbank is de situering van de rioleringsinfrastructuur,
het meest aangewezen op deze plaats. het meest aangewezen op deze plaats.
Rekening houdend met de verminderde biologische waarde, door drainage Rekening houdend met de verminderde biologische waarde, door drainage
en aanplant van een populierenmonocultuur, stelt de Commissie voor om en aanplant van een populierenmonocultuur, stelt de Commissie voor om
de nodige oppervlakte met bestemming openbaar nut te behouden voor het de nodige oppervlakte met bestemming openbaar nut te behouden voor het
realiseren van de rioleringsinfrastructuur. realiseren van de rioleringsinfrastructuur.
3. Bespreking van het Gewestplan Leuven 5 (Parkveld) 3. Bespreking van het Gewestplan Leuven 5 (Parkveld)
I. Algemene situering I. Algemene situering
Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het bovenvermelde Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het bovenvermelde
gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat, het grondgebied van de gemeente gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat, het grondgebied van de gemeente
Leuven en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld op 27 Leuven en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld op 27
mei 1997. mei 1997.
Het ontwerp beoogt voornamelijk een regionaal bedrijventerrein met Het ontwerp beoogt voornamelijk een regionaal bedrijventerrein met
openbaar karakter te creëren, aansluitend bij het bestaand gebied voor openbaar karakter te creëren, aansluitend bij het bestaand gebied voor
ambachtelijke bedrijven, dat op zijn beurt aansluit bij het stedelijk ambachtelijke bedrijven, dat op zijn beurt aansluit bij het stedelijk
gebied Leuven omdat de huidige ambachtelijke zone praktisch volzet is gebied Leuven omdat de huidige ambachtelijke zone praktisch volzet is
en omdat het een vlak terrein is en bijgevolg gepaard gaat met en omdat het een vlak terrein is en bijgevolg gepaard gaat met
minimale uitrustingskosten. minimale uitrustingskosten.
Daarnaast wordt een agrarisch gebied weerhouden tussen het woongebied Daarnaast wordt een agrarisch gebied weerhouden tussen het woongebied
en het bedrijventerrein om de open corridor tussen grootschalige open en het bedrijventerrein om de open corridor tussen grootschalige open
ruimte gebieden (Heverleebos en Abdij van Park en omgeving) als open ruimte gebieden (Heverleebos en Abdij van Park en omgeving) als open
te bewaren. te bewaren.
Er wordt eveneens een bufferzone aangeduid om de woonzone en het Er wordt eveneens een bufferzone aangeduid om de woonzone en het
militair domein beter te scheiden en om de daar aanwezige holle weg militair domein beter te scheiden en om de daar aanwezige holle weg
met zijn landschappelijke en ecologische waarde beter te beschermen. met zijn landschappelijke en ecologische waarde beter te beschermen.
II. Openbaar onderzoek II. Openbaar onderzoek
In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de
ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het
ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot
en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 39 en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 39
bezwaarschriften ingediend (zie samenvatting in bijlage). bezwaarschriften ingediend (zie samenvatting in bijlage).
III. Afwijkingen van het originele gewestplan III. Afwijkingen van het originele gewestplan
Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977 Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977
worden doorgevoerd : worden doorgevoerd :
3,7 ha woongebied en 15 ha agrarisch gebied worden omgezet in 1,2 ha 3,7 ha woongebied en 15 ha agrarisch gebied worden omgezet in 1,2 ha
bufferzone, 1,2 ha agrarisch gebied en 16,3 ha regionaal bufferzone, 1,2 ha agrarisch gebied en 16,3 ha regionaal
bedrijventerrein met openbaar karakter. bedrijventerrein met openbaar karakter.
IV. Adviezen IV. Adviezen
Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998)
Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende
bedrijventerreinen en situeert de regionale bedrijventerreinen in de bedrijventerreinen en situeert de regionale bedrijventerreinen in de
stedelijke gebieden en de economische knooppunten, bij voorkeur stedelijke gebieden en de economische knooppunten, bij voorkeur
aansluitend bij bestaande bedrijvenzones. aansluitend bij bestaande bedrijvenzones.
Het wijzigen van het gewestplan kadert eveneens in de doelstellingen Het wijzigen van het gewestplan kadert eveneens in de doelstellingen
van de eerste beleidsnota Ruimtelijke Structuurplan Vlaams-Brabant, van de eerste beleidsnota Ruimtelijke Structuurplan Vlaams-Brabant,
waar Leuven als een belangrijke Vlaamse economische groeipool wordt waar Leuven als een belangrijke Vlaamse economische groeipool wordt
aangeduid. aangeduid.
De beleidsnota van het provinciaal structuurplan stelt dat bij de De beleidsnota van het provinciaal structuurplan stelt dat bij de
realisatie van nieuwe bedrijventerreinen meer aandacht moet geschonken realisatie van nieuwe bedrijventerreinen meer aandacht moet geschonken
worden aan het verhogen van de bebouwingsdichtheid door bv. in meerder worden aan het verhogen van de bebouwingsdichtheid door bv. in meerder
lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, gemeenschappelijke lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, gemeenschappelijke
parkeermuimten, enz. Bij de aanleg van het bedrijventerrein en het parkeermuimten, enz. Bij de aanleg van het bedrijventerrein en het
opstellen van de vereiste BPAs zal hiermee ook rekening moeten opstellen van de vereiste BPAs zal hiermee ook rekening moeten
gehouden worden. gehouden worden.
Ook zal men bij het realiseren van dit terrein de nodige aandacht Ook zal men bij het realiseren van dit terrein de nodige aandacht
moeten besteden aan de mogelijke ontsluitingen via het openbaar moeten besteden aan de mogelijke ontsluitingen via het openbaar
vervoer, zeker gelet op de nabijheid van de ijsschaatsbaan, een vervoer, zeker gelet op de nabijheid van de ijsschaatsbaan, een
grootstedelijke recreatieve functie met een hoge grootstedelijke recreatieve functie met een hoge
mobiliteitsgenererende functie. Er dient tevens vermeden te worden dat mobiliteitsgenererende functie. Er dient tevens vermeden te worden dat
de ontsluiting van deze percelen zou gebeuren via de Geldenaakse Baan de ontsluiting van deze percelen zou gebeuren via de Geldenaakse Baan
om zo het links afslaan op deze drukke toegangsweg naar Leuven te om zo het links afslaan op deze drukke toegangsweg naar Leuven te
vermijden. De ontsluiting gebeurt bij voorkeur via het reeds bestaande vermijden. De ontsluiting gebeurt bij voorkeur via het reeds bestaande
aanliggende industrieterrein. aanliggende industrieterrein.
Voorafgaand aan de ontwikkeling van dit gebied, dient de opmaak van Voorafgaand aan de ontwikkeling van dit gebied, dient de opmaak van
een BPA verplicht gesteld te worden, waarin uitdrukkelijk gevraagd een BPA verplicht gesteld te worden, waarin uitdrukkelijk gevraagd
wordt om bij de realisatie van deze terreinen een hoge wordt om bij de realisatie van deze terreinen een hoge
bebouwingsdichtheid na te streven. bebouwingsdichtheid na te streven.
De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het gewestplan De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het gewestplan
voorzien modaliteiten van aanleg bij de ontwikkeling van het gebied voorzien modaliteiten van aanleg bij de ontwikkeling van het gebied
via een BPA. via een BPA.
Gunstig voor de creatie van het regionaal bedrijventerrein met Gunstig voor de creatie van het regionaal bedrijventerrein met
openbaar karakter mits de stedenbouwkundige voorschriften de opmaak openbaar karakter mits de stedenbouwkundige voorschriften de opmaak
van een BPA verplicht stellen. van een BPA verplicht stellen.
Vanuit de zorg voor het behoud van de open ruimte en het behoud van de Vanuit de zorg voor het behoud van de open ruimte en het behoud van de
leefkwaliteit van de omwonenden, in het kader van het vastleggen van leefkwaliteit van de omwonenden, in het kader van het vastleggen van
een duurzame ruimtelijke verbinding tussen enerzijds Abdij van 't een duurzame ruimtelijke verbinding tussen enerzijds Abdij van 't
Park-St.-Albrechtuscollege en anderzijds het militair domein - Park-St.-Albrechtuscollege en anderzijds het militair domein -
Heverleebos worden volgende aanpassingen voorgesteld : Heverleebos worden volgende aanpassingen voorgesteld :
- het voorgestelde blokje agrarisch gebied ten noorden van de - het voorgestelde blokje agrarisch gebied ten noorden van de
ijsschaatsbaan dient doorgetrokken te worden tot aan de bestaande ijsschaatsbaan dient doorgetrokken te worden tot aan de bestaande
woningen. Een argument voor het wijzigen van het bestaande woongebied woningen. Een argument voor het wijzigen van het bestaande woongebied
in agrarisch gebied is de gebrekkige ontsluiting van de terreinen. De in agrarisch gebied is de gebrekkige ontsluiting van de terreinen. De
aanleg van toegangswegen of verkaveling van het gebied dient vermeden aanleg van toegangswegen of verkaveling van het gebied dient vermeden
te worden om de bestaande open ruimteverbinding maximaal te vrijwaren. te worden om de bestaande open ruimteverbinding maximaal te vrijwaren.
In het GNOP van Leuven wordt deze zone beschouwd als een belangrijke In het GNOP van Leuven wordt deze zone beschouwd als een belangrijke
natuurlijke verbinding in de open ruimte. Als maatregel wordt hier natuurlijke verbinding in de open ruimte. Als maatregel wordt hier
o.a. aangehaald : stopzetten van indringing van de bebouwing in het o.a. aangehaald : stopzetten van indringing van de bebouwing in het
gebied; gebied;
- om de hinder voor de omwonenden te beperken stelt de dienst voor - om de hinder voor de omwonenden te beperken stelt de dienst voor
achter de bestaande bewoning langs de Geldenaaksebaan, ter hoogte van achter de bestaande bewoning langs de Geldenaaksebaan, ter hoogte van
de voorziene bestemmingswijziging, een bufferzone aan te leggen en de de voorziene bestemmingswijziging, een bufferzone aan te leggen en de
bestaande bewoning, tussen de Peugeot-garage « Gewelt » en de bestaande bewoning, tussen de Peugeot-garage « Gewelt » en de
toegangsweg tot het transformatorstation om te zetten in woongebied. toegangsweg tot het transformatorstation om te zetten in woongebied.
Gunstig voor de omzetting van woongebied en agrarisch gebied in Gunstig voor de omzetting van woongebied en agrarisch gebied in
bufferzone op voorwaarde dat bovenstaande opmerkingen in aanmerking bufferzone op voorwaarde dat bovenstaande opmerkingen in aanmerking
genomen worden. genomen worden.
V. Bespreking V. Bespreking
Een lid merkt op dat onderhavige gewestplanwijziging een ernstige Een lid merkt op dat onderhavige gewestplanwijziging een ernstige
ingreep is in de leefbaarheid van de landbouw in de regio en de ingreep is in de leefbaarheid van de landbouw in de regio en de
woonwijk extra zal belasten. Hij vraagt dan ook deze wijziging woonwijk extra zal belasten. Hij vraagt dan ook deze wijziging
negatief te adviseren. negatief te adviseren.
Een ander lid stelt dat er bij het opstellen van de ruimtebalans geen Een ander lid stelt dat er bij het opstellen van de ruimtebalans geen
rekening is gehouden met de wijzigingen die doorgevoerd worden in rekening is gehouden met de wijzigingen die doorgevoerd worden in
Parkveld en Termunckveld en dat de verschillende wijzigingen in hun Parkveld en Termunckveld en dat de verschillende wijzigingen in hun
totaliteit een ongunstige weerslag hebben op de open ruimte. totaliteit een ongunstige weerslag hebben op de open ruimte.
Een lid merkt op dat de gewestplanwijziging opgestart is in een Een lid merkt op dat de gewestplanwijziging opgestart is in een
periode dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen nog niet bestaande periode dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen nog niet bestaande
was. was.
Een ander lid antwoordt echter dat dit gebied noodzakelijk is en dat Een ander lid antwoordt echter dat dit gebied noodzakelijk is en dat
het aansluit op een bestaande KMO-zone. het aansluit op een bestaande KMO-zone.
Hij vraagt zich af of er wel andere alternatieven voorhanden zijn. Hij vraagt zich af of er wel andere alternatieven voorhanden zijn.
De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften.
Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het
plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften
evenwel uitgesteld tot de volgende vergaering. evenwel uitgesteld tot de volgende vergaering.
4. Bespreking van het Gewestplan Leuven 4 (Termunckveld) 4. Bespreking van het Gewestplan Leuven 4 (Termunckveld)
I. Algemene situering I. Algemene situering
Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het bovenvermelde Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het bovenvermelde
gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat het grondgebied van de gemeente gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat het grondgebied van de gemeente
Leuven en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld op 27 Leuven en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld op 27
mei 1997. mei 1997.
Het ontwerp beoogt de creatie van een researchpark, bestemd voor de Het ontwerp beoogt de creatie van een researchpark, bestemd voor de
vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria actief in vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria actief in
fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en
engineering en de ermee samenhangende diensten en kantoren op het engineering en de ermee samenhangende diensten en kantoren op het
niveau van het stedelijk gebied Leuven en in dezelfde omgeving van de niveau van het stedelijk gebied Leuven en in dezelfde omgeving van de
universitaire campus. universitaire campus.
De redenen hiervoor zijn : De redenen hiervoor zijn :
- de potenties door de aanwezigheid van de KUL en aanverwante - de potenties door de aanwezigheid van de KUL en aanverwante
instellingen, die zowel een aantrekkingspool als een voedingsbodem instellingen, die zowel een aantrekkingspool als een voedingsbodem
kunnen wormen, waardoor hoogwaardige voorzieningen en tewerkstelling kunnen wormen, waardoor hoogwaardige voorzieningen en tewerkstelling
kunnen ontstaan, zoals gewenst in de Vlaamse Ruit waartoe Leuven kunnen ontstaan, zoals gewenst in de Vlaamse Ruit waartoe Leuven
behoort; behoort;
- de noodzaak om ruimte te voorzien om deze potenties waar te maken en - de noodzaak om ruimte te voorzien om deze potenties waar te maken en
gestructureerd te ontwikkelen; gestructureerd te ontwikkelen;
- door de aanleg van infrastructuur en de aanzet van bebouwing is het - door de aanleg van infrastructuur en de aanzet van bebouwing is het
gebied reeds landschappelijk aangetast en afgescheiden; gebied reeds landschappelijk aangetast en afgescheiden;
- een goede ontsluiting via het bestaande kruispunt - een goede ontsluiting via het bestaande kruispunt
Boudewijnlaan/Sint-Janbergsesteenweg naar de A2 en de E40; Boudewijnlaan/Sint-Janbergsesteenweg naar de A2 en de E40;
- er is enkel bebouwing aan de rand van het gebied, waarvoor voldoende - er is enkel bebouwing aan de rand van het gebied, waarvoor voldoende
bufferzone te voorzien is; bufferzone te voorzien is;
- de nabijheid van de campus van de KUL en van het geplande - de nabijheid van de campus van de KUL en van het geplande
wetenschapspark aan de Boudewijnlaan; wetenschapspark aan de Boudewijnlaan;
- een buffer is nodig t.o.v. de bestaande bewoning en om de scheiding - een buffer is nodig t.o.v. de bestaande bewoning en om de scheiding
Bertem/Leuven te behouden en ter vrijwaring van het karakter van de Bertem/Leuven te behouden en ter vrijwaring van het karakter van de
Termunckdreef als holle weg en groenzone. Termunckdreef als holle weg en groenzone.
II. Openbaar onderzoek II. Openbaar onderzoek
In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de
ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het
ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot
en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 260 en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 260
tijdige bezwaarschriften ingediend en 4 laattijdige (zie samenvatting tijdige bezwaarschriften ingediend en 4 laattijdige (zie samenvatting
in bijlage). in bijlage).
III. Afwijkingen van het originele gewestplan III. Afwijkingen van het originele gewestplan
Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977 Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977
worden doorgevoerd : worden doorgevoerd :
37,6 ha agrarisch gebied en 1,3 ha recreatiegebied worden omgezet in 37,6 ha agrarisch gebied en 1,3 ha recreatiegebied worden omgezet in
30,6 ha researchpark en in 8,3 ha bufferzone. 30,6 ha researchpark en in 8,3 ha bufferzone.
IV. Adviezen IV. Adviezen
- Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) - Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998)
Gunstig Gunstig
Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende
bedrijventerreinen en situeert de wetenschapsparken in de stedelijke bedrijventerreinen en situeert de wetenschapsparken in de stedelijke
gebieden, in de buurt van een kenniscentrum (bv. universiteit), waar gebieden, in de buurt van een kenniscentrum (bv. universiteit), waar
de toegelaten bedrijven een sterke binding dienen mee te onderhouden. de toegelaten bedrijven een sterke binding dienen mee te onderhouden.
De ligging van Leuven binnen de Vlaamse Ruit (stedelijk netwerk op De ligging van Leuven binnen de Vlaamse Ruit (stedelijk netwerk op
internationaal niveau) en de selectie van deze stad als internationaal niveau) en de selectie van deze stad als
regionaal-stedelijk gebied, met de aanwezigheid van universitaire en regionaal-stedelijk gebied, met de aanwezigheid van universitaire en
andere onderzoeksinstellingen en de nabijheid van de « poort » andere onderzoeksinstellingen en de nabijheid van de « poort »
internationale luchthaven Zaventem, maken Leuven tot de meest internationale luchthaven Zaventem, maken Leuven tot de meest
geschikte locatie voor dergelijk researchpark. geschikte locatie voor dergelijk researchpark.
Door de ligging bij de oprit naar de A2 en de nabijheid van de E40 is Door de ligging bij de oprit naar de A2 en de nabijheid van de E40 is
de ontsluiting naar de internationale poort « luchthaven Zaventem » en de ontsluiting naar de internationale poort « luchthaven Zaventem » en
het « Vlaams stedelijk gebied rond Brussel » gunstig. het « Vlaams stedelijk gebied rond Brussel » gunstig.
In uitvoering van het RSV werd het regionaal-stedelijk gebied Leuven In uitvoering van het RSV werd het regionaal-stedelijk gebied Leuven
nog niet afgebakend. Het gebied Termunckveld sluit wel aan bij de nog niet afgebakend. Het gebied Termunckveld sluit wel aan bij de
bebouwde zone van het regionaal stedelijk gebied Leuven. Volgens het bebouwde zone van het regionaal stedelijk gebied Leuven. Volgens het
RSV zullen 76 % van de bijkomende bedrijventerreinen gesitueerd worden RSV zullen 76 % van de bijkomende bedrijventerreinen gesitueerd worden
binnen deze gebieden. binnen deze gebieden.
De mogelijke alternatieve inplantingsplaatsen (Philipsterreinen, De mogelijke alternatieve inplantingsplaatsen (Philipsterreinen,
uitbreiding KUL in Dijlevallei, Kareelveld, Vaartkom) werden uitbreiding KUL in Dijlevallei, Kareelveld, Vaartkom) werden
geëvalueerd op hun landschappelijke, biologische en ecologische geëvalueerd op hun landschappelijke, biologische en ecologische
waarde, de ontsluitingsmogelijkheden, eventuele hinder voor het waarde, de ontsluitingsmogelijkheden, eventuele hinder voor het
omliggend woongebied en de binding met de KUL-instellingen. Hieruit omliggend woongebied en de binding met de KUL-instellingen. Hieruit
bleek dat Termunckveld de meest geschikte inplantingsplaats voor het bleek dat Termunckveld de meest geschikte inplantingsplaats voor het
researchpark is : researchpark is :
- de Kanaalzone-Vaartkom is niet realistisch op korte termijn omdat er - de Kanaalzone-Vaartkom is niet realistisch op korte termijn omdat er
op korte en middellange termijn geen terreinen zullen vrijkomen in op korte en middellange termijn geen terreinen zullen vrijkomen in
deze zone en enkel een vijftal ha stadseigendom beschikbaar zijn; deze zone en enkel een vijftal ha stadseigendom beschikbaar zijn;
- in het eigenlijke Vaartkomgebied liggen de beschikbare gronden en - in het eigenlijke Vaartkomgebied liggen de beschikbare gronden en
terreinen verspreid tussen andere activiteiten zodat de creatie van terreinen verspreid tussen andere activiteiten zodat de creatie van
een aaneengesloten geheel als researchpark onmogelijk is; een aaneengesloten geheel als researchpark onmogelijk is;
- de uitbreidingsmogelijkheden van de Arenbergcampus in de Dijlevallei - de uitbreidingsmogelijkheden van de Arenbergcampus in de Dijlevallei
worden omwille van de landschappelijke waarde van het gebied net worden omwille van de landschappelijke waarde van het gebied net
ingekrompen tot ongeveer de bestaande campus; ingekrompen tot ongeveer de bestaande campus;
- het Philipsterrein is beperkt qua omvang (11,5 ha) en zonder - het Philipsterrein is beperkt qua omvang (11,5 ha) en zonder
uitbreidingsmogelijkheden en de nabijheid van de drukke uitbreidingsmogelijkheden en de nabijheid van de drukke
goederenspoorlijnen kan hinderend werken op labo's met fijne goederenspoorlijnen kan hinderend werken op labo's met fijne
meetapparatuur. meetapparatuur.
Gelet op het specifiek karakter van het researchpark, namelijk de Gelet op het specifiek karakter van het researchpark, namelijk de
vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria, actief in vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria, actief in
fundamenteel en wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en fundamenteel en wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en
engineering, is de nabijheid van de universiteit en aanverwante engineering, is de nabijheid van de universiteit en aanverwante
instellingen essentieel. Zo kunnen deze spin-off bedrijven maximaal instellingen essentieel. Zo kunnen deze spin-off bedrijven maximaal
renderen door de geografische nabijheid van de academische renderen door de geografische nabijheid van de academische
onderzoekscentra en door de veelvuldige menselijke contacten tussen onderzoekscentra en door de veelvuldige menselijke contacten tussen
beiden. beiden.
Het wijzigen van het gewestplan met het oog op het ontwikkelen van een Het wijzigen van het gewestplan met het oog op het ontwikkelen van een
researchpark ter hoogte van Termunckveld kort aansluitend op het researchpark ter hoogte van Termunckveld kort aansluitend op het
toekomstig te realiseren researchpark langsheen de Boudewijnlaan, toekomstig te realiseren researchpark langsheen de Boudewijnlaan,
kadert eveneens in de doelstellingen van de eerste beleidsnota kadert eveneens in de doelstellingen van de eerste beleidsnota
Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant, waarin gesteld wordt dat in Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant, waarin gesteld wordt dat in
de stad Leuven ruimte vrij gehouden dient te worden voor de de stad Leuven ruimte vrij gehouden dient te worden voor de
ontwikkeling van terreinen voor hoogwaardige activiteiten en functies ontwikkeling van terreinen voor hoogwaardige activiteiten en functies
met een internationale uitstraling. Wel zal men bij het realiseren van met een internationale uitstraling. Wel zal men bij het realiseren van
dit terrein de nodige aandacht moeten besteden aan de mogelijke dit terrein de nodige aandacht moeten besteden aan de mogelijke
openbaar vervoersontsluitingen van dit gebied. openbaar vervoersontsluitingen van dit gebied.
De ontsluiting van het gebied kan alleen gebeuren ter hoogte van het De ontsluiting van het gebied kan alleen gebeuren ter hoogte van het
bestaande kruispunt van de Boudewijnlaan met de Sint-Janbergsesteenweg bestaande kruispunt van de Boudewijnlaan met de Sint-Janbergsesteenweg
is, gelet op de aanwezige woonkwaliteiten of de bestaande is, gelet op de aanwezige woonkwaliteiten of de bestaande
verkeersstructuur, niet verantwoord, bij de opmaak van het verkeersstructuur, niet verantwoord, bij de opmaak van het
uitvoeringsplan zal eveneens bijzondere aandacht besteed moeten worden uitvoeringsplan zal eveneens bijzondere aandacht besteed moeten worden
aan de mogelijkheden het terrein voor de zwakke weggebruiker (fiets, aan de mogelijkheden het terrein voor de zwakke weggebruiker (fiets,
voetganger) bereikbaar te maken. voetganger) bereikbaar te maken.
Men zal evenwel bij de aanleg van het researchpark en het opstellen Men zal evenwel bij de aanleg van het researchpark en het opstellen
van de vereiste BPA'S, rekening moeten houden met de beleidsnota van van de vereiste BPA'S, rekening moeten houden met de beleidsnota van
het provinciaal structuurplan, dat bij de realisatie van nieuwe het provinciaal structuurplan, dat bij de realisatie van nieuwe
bedrijventerreinen pleit voor het verhogen van de bebouwingsdichtheid bedrijventerreinen pleit voor het verhogen van de bebouwingsdichtheid
door bv. in meerdere lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, door bv. in meerdere lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken,
gemeenschappelijke parkeerruimten, enz. gemeenschappelijke parkeerruimten, enz.
Dit gebied vormt door de ligging tussen de A2 en de N264 en het Dit gebied vormt door de ligging tussen de A2 en de N264 en het
bestaande woongebied van het stedelijk gebied Leuven, een enclave die bestaande woongebied van het stedelijk gebied Leuven, een enclave die
zowel landschappelijk als functioneel afgescheiden is van de zowel landschappelijk als functioneel afgescheiden is van de
omliggende open ruimte. Door de aanleg van de bufferzones er rond omliggende open ruimte. Door de aanleg van de bufferzones er rond
wordt het bestaande woongebied aan de rand van het researchpark wordt het bestaande woongebied aan de rand van het researchpark
afgeschermd en blijft de waardevolle groenzone Termunckdreef bewaard. afgeschermd en blijft de waardevolle groenzone Termunckdreef bewaard.
De bestaande recreatiezone (camping) verdwijnt zonder compensatie. De bestaande recreatiezone (camping) verdwijnt zonder compensatie.
De provinciale dienst ruimtelijke ordening voegt er het volgende aan De provinciale dienst ruimtelijke ordening voegt er het volgende aan
toe : « De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het toe : « De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het
gewestplan voorzien een fasering bij de ontwikkeling van het gebied en gewestplan voorzien een fasering bij de ontwikkeling van het gebied en
modaliteiten van aanleg via een BPA. Het researchkarakter van de modaliteiten van aanleg via een BPA. Het researchkarakter van de
potentiële investeerders wordt door de KUL geadviseerd. Er wordt niet potentiële investeerders wordt door de KUL geadviseerd. Er wordt niet
duidelijk omschreven wat de precieze criteria zijn en of het advies duidelijk omschreven wat de precieze criteria zijn en of het advies
bindend is. » bindend is. »
V. Bespreking V. Bespreking
Een lid merkt op dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen pleit Een lid merkt op dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen pleit
voor het systematisch hergebruiken van verlaten bedrijventerreinen en voor het systematisch hergebruiken van verlaten bedrijventerreinen en
wijst erop dat de bouwdichtheid op verschillende terreinen te laag wijst erop dat de bouwdichtheid op verschillende terreinen te laag
ligt. Hij verwijst met dit laatste vooral naar het researchpark in ligt. Hij verwijst met dit laatste vooral naar het researchpark in
Haasrode. Er is trouwens daar een evenementenhal neergepoot die veel Haasrode. Er is trouwens daar een evenementenhal neergepoot die veel
plaats in beslag neemt maar daarnaast weinig arbeidsplaatsen biedt. plaats in beslag neemt maar daarnaast weinig arbeidsplaatsen biedt.
Hij wijst er tenslotte op dat het Termunckveld veel te excentirsch Hij wijst er tenslotte op dat het Termunckveld veel te excentirsch
gelegen is. gelegen is.
Een ander lid werpt op dat de lage bezettingsgraad van het Een ander lid werpt op dat de lage bezettingsgraad van het
researchpark te Haasrode het gevolg is van de toen geldende researchpark te Haasrode het gevolg is van de toen geldende
voorschriften zoals afstandsregels e.d. Men tracht thans inderdaad het voorschriften zoals afstandsregels e.d. Men tracht thans inderdaad het
researchpark te verdichten, voornamelijk door de bestaande bedrijven researchpark te verdichten, voornamelijk door de bestaande bedrijven
de kans te geven daar verder uit te breiden. Veel gronden liggen de kans te geven daar verder uit te breiden. Veel gronden liggen
immers achterin, zoner aansluiting met een openbare weg en zijn immers achterin, zoner aansluiting met een openbare weg en zijn
bijgevolg weinig aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. Het park te bijgevolg weinig aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. Het park te
Haasrode kan niet tegemoet komen aan de supplementaire behoeften aan Haasrode kan niet tegemoet komen aan de supplementaire behoeften aan
ruimte. ruimte.
Een lid meent echter dat veel gebouwen in het researchpark te Haasrode Een lid meent echter dat veel gebouwen in het researchpark te Haasrode
te laag zijn en dat daar nog verschillende verdiepingen op kunnen. Een te laag zijn en dat daar nog verschillende verdiepingen op kunnen. Een
verdubbeling van de bouwhoogtes zou reeds voldoende zijn om aan de verdubbeling van de bouwhoogtes zou reeds voldoende zijn om aan de
nieuwe behoeften tegemoet te komen. nieuwe behoeften tegemoet te komen.
Een ander lid wijst op de technische moeilijkheden om overal een Een ander lid wijst op de technische moeilijkheden om overal een
bouwlaag aan toe te voegen. Hij voegt eraan toe dat voor nieuwe bouwlaag aan toe te voegen. Hij voegt eraan toe dat voor nieuwe
bedrijventerreinen hier wel aandacht aan wordt geschonken en dat bedrijventerreinen hier wel aandacht aan wordt geschonken en dat
gebouwen in de toekomst meer en meer in de hoogte geconcipieerd zullen gebouwen in de toekomst meer en meer in de hoogte geconcipieerd zullen
worden. worden.
Een lid vraagt hoeveel ha extra bedrijventerreinen voorzien worden in Een lid vraagt hoeveel ha extra bedrijventerreinen voorzien worden in
het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant voor de regio Leuven. De het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant voor de regio Leuven. De
voorzitter antwoordt dat van de 1300 ha, voorzien in het Ruimtelijk voorzitter antwoordt dat van de 1300 ha, voorzien in het Ruimtelijk
Structuurplan Vlaanderen, er waarschijnlijk 550-600 ha zullen gaan Structuurplan Vlaanderen, er waarschijnlijk 550-600 ha zullen gaan
naar het gewest Leuven, waarvan 150-200 ha te realiseren in de stad naar het gewest Leuven, waarvan 150-200 ha te realiseren in de stad
Leuven. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen erkent zowel de Leuven. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen erkent zowel de
luchthaven van Zaventem als de Leuvense universiteit als motoren voor luchthaven van Zaventem als de Leuvense universiteit als motoren voor
de economie. de economie.
Een lid merkt op dat een groot deel van de bijkomende Een lid merkt op dat een groot deel van de bijkomende
bedrijventerreinen voorzien in het Ruimtelijk Structuurplan bedrijventerreinen voorzien in het Ruimtelijk Structuurplan
Vlaanderen, in agrarische zone te realiseren zullen zijn. Vlaanderen, in agrarische zone te realiseren zullen zijn.
Een lid vraagt of het niet beter was te wachten met deze Een lid vraagt of het niet beter was te wachten met deze
gewestplanwijziging tot de structuurplannen op gemeentelijk en gewestplanwijziging tot de structuurplannen op gemeentelijk en
provinciaal vlak opgesteld waren. In antwoord wordt er op gewezen dat provinciaal vlak opgesteld waren. In antwoord wordt er op gewezen dat
een gewestplan reeds eerder opgesteld kan worden, zolang het kadert een gewestplan reeds eerder opgesteld kan worden, zolang het kadert
binnen de filosofie van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. binnen de filosofie van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.
Daarenboven zou het wachten teveel tijd in beslag nemen terwijl de Daarenboven zou het wachten teveel tijd in beslag nemen terwijl de
noden dusdanig zijn dat men binnen 2-3 jaar het terrein zou moeten noden dusdanig zijn dat men binnen 2-3 jaar het terrein zou moeten
kunnen aansnijden. kunnen aansnijden.
Een lid merkt op dat tijdens de gewestplanwijziging « Leuven 2 » de Een lid merkt op dat tijdens de gewestplanwijziging « Leuven 2 » de
Commissie een gunstig advies heeft geformuleerd voor de omzetting van Commissie een gunstig advies heeft geformuleerd voor de omzetting van
Kareelveld van woonuitbreidingsgebied in landschappelijk waardevol Kareelveld van woonuitbreidingsgebied in landschappelijk waardevol
agrarisch gebied omville van de waarde van dit open ruimtegebied agrarisch gebied omville van de waarde van dit open ruimtegebied
tussen de stadsring en de E314 door de aanwezigheid van holle wegen en tussen de stadsring en de E314 door de aanwezigheid van holle wegen en
kleine landschapselementen op relatief korten afstand van de stad. Hij kleine landschapselementen op relatief korten afstand van de stad. Hij
stelt dat diezelfde argumenten ook gelden voor Termunckveld. Indien de stelt dat diezelfde argumenten ook gelden voor Termunckveld. Indien de
Commissie beslist 1,5 km verder van Kareelveld langs dezelfde weg Commissie beslist 1,5 km verder van Kareelveld langs dezelfde weg
Termunckveld gunstig te adviseren, voert ze geen consequent beleid. Termunckveld gunstig te adviseren, voert ze geen consequent beleid.
Een lid antwoordt hierop dat de verkeersafwikkeling langs Kareelveld Een lid antwoordt hierop dat de verkeersafwikkeling langs Kareelveld
zeer moeilijk was terwijl dit voor Termunckveld veel gemakkelijker is. zeer moeilijk was terwijl dit voor Termunckveld veel gemakkelijker is.
Het is daarom dat Termunckveld verkozen wordt. Het is daarom dat Termunckveld verkozen wordt.
Een lid vraagt zich af welke alternatieve inplantingsplaatsen nog Een lid vraagt zich af welke alternatieve inplantingsplaatsen nog
gevonden kunnen worden indien de beide gewestplanwijzigingen gevonden kunnen worden indien de beide gewestplanwijzigingen
(Termuckveld en Parkveld) afgewezen worden. Hij voegt eraan toe dat de (Termuckveld en Parkveld) afgewezen worden. Hij voegt eraan toe dat de
Philips-site zeker geen volwaardig alternatief is omdat het bestemd Philips-site zeker geen volwaardig alternatief is omdat het bestemd
werd als een gebied voor stedelijke ontwikkeling en niet als een werd als een gebied voor stedelijke ontwikkeling en niet als een
bedrijventerrein. In een gebied voor stedelijke ontwikkeling worden bedrijventerrein. In een gebied voor stedelijke ontwikkeling worden
meer mensen tewerkgesteld en zo dicht bij het centrum is het niet meer mensen tewerkgesteld en zo dicht bij het centrum is het niet
wenselijk verkeersstromen van zwaar transport te creëren. Daarenboven, wenselijk verkeersstromen van zwaar transport te creëren. Daarenboven,
besluit hij, wordt ernaar gestreefd, in het belang van een goede besluit hij, wordt ernaar gestreefd, in het belang van een goede
plaatselijke aanleg, nieuwe terreinen te laten aansluiten bij reeds plaatselijke aanleg, nieuwe terreinen te laten aansluiten bij reeds
bestaande terreinen. bestaande terreinen.
De voorzitter antwoordt positief op de vraag van een lid of de 50 ha De voorzitter antwoordt positief op de vraag van een lid of de 50 ha
bedrijventerrein die hier bij gecreëerd wordt met de 2 bedrijventerrein die hier bij gecreëerd wordt met de 2
gewestplanwijzigingen (Termunckveld en Parkveld) reeds in rekening gewestplanwijzigingen (Termunckveld en Parkveld) reeds in rekening
gebracht worden in de ruimtebalans van het Ruimtelijk Structuurplan gebracht worden in de ruimtebalans van het Ruimtelijk Structuurplan
Vlaanderen. Vlaanderen.
Een lid merkt op dat het gebied slechts kan gerealiseerd worden met Een lid merkt op dat het gebied slechts kan gerealiseerd worden met
één privépartner. De vraag werd dan ook gesteld aan de één privépartner. De vraag werd dan ook gesteld aan de
vertegenwoordiger van AROHM, Brussel of dit juridisch kan. vertegenwoordiger van AROHM, Brussel of dit juridisch kan.
Een lid werkt op dat uit een studie blijkt dat de reeds bestaande Een lid werkt op dat uit een studie blijkt dat de reeds bestaande
rescarchpark veel bedrijven huisvesten, die eigenlijk weinig met rescarchpark veel bedrijven huisvesten, die eigenlijk weinig met
research bezig zijn. Stechts 16 % van alle bedrijven op researchparken research bezig zijn. Stechts 16 % van alle bedrijven op researchparken
zouden echte « spin-offs » zijn en de andere zouden puur commercieel zouden echte « spin-offs » zijn en de andere zouden puur commercieel
zijn. Een ander lid antwoordt dat over het research-karakter van zijn. Een ander lid antwoordt dat over het research-karakter van
potentiële huurders wordt gewaakt door de universiteit, in samenspraak potentiële huurders wordt gewaakt door de universiteit, in samenspraak
met de stad Leuven. Daarenboven bestaan er geen zuivere met de stad Leuven. Daarenboven bestaan er geen zuivere
research-bedrijven en houden ze zich meestal logischerwijze ook bezig research-bedrijven en houden ze zich meestal logischerwijze ook bezig
met productie en verkoop. Het eerste lid vreest dat men thans een met productie en verkoop. Het eerste lid vreest dat men thans een
nieuw researchpark opricht omdat het andere in Haasrode niet werkt. nieuw researchpark opricht omdat het andere in Haasrode niet werkt.
Men beweert dat dit researchpark te ver gelegen is van de Men beweert dat dit researchpark te ver gelegen is van de
universiteit. Nochtans meent hij dat in deze moderne universiteit. Nochtans meent hij dat in deze moderne
communicatiemaatschappij de nabijheid bij de universiteit geen communicatiemaatschappij de nabijheid bij de universiteit geen
doorslaggevend argument kan zijn. Een ander lid voegt hieraan toe dat doorslaggevend argument kan zijn. Een ander lid voegt hieraan toe dat
in ons land een researchpark niet kan werken en dat er mondiaal slecht in ons land een researchpark niet kan werken en dat er mondiaal slecht
2 researchparken zijn, die de naam waardig zijn. Hij heeft dan ook 2 researchparken zijn, die de naam waardig zijn. Hij heeft dan ook
moeite met de benaming researchpark en pleit voor een meer algemene moeite met de benaming researchpark en pleit voor een meer algemene
benaming. benaming.
De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften.
Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het
plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften
evenwel uitgesteld tot de volgende vergadering. evenwel uitgesteld tot de volgende vergadering.
5. Volgende vergadering 5. Volgende vergadering
Onder voorbehoud zal de volgende vergadering plaatsvinden : Onder voorbehoud zal de volgende vergadering plaatsvinden :
woensdag 27 mei 1998, 14 uur op de Diestsevest 25. woensdag 27 mei 1998, 14 uur op de Diestsevest 25.
Voorlopige agenda : Voorlopige agenda :
- verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Parkveld); - verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Parkveld);
- verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Termunckveld); - verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Termunckveld);
- bespreking van het Gewestplan Leuven (Boortmeerbeek); - bespreking van het Gewestplan Leuven (Boortmeerbeek);
- bespreking van het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse; - bespreking van het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse;
- register der ontwerpers; - register der ontwerpers;
- varia. - varia.
Adjunct-secretaris, Adjunct-secretaris,
A. Van Acker. A. Van Acker.
De voorzitter, De voorzitter,
L. De Witte L. De Witte "
^