← Terug naar "Gewestplan Leuven. - Definitieve
vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van
de gemeente Leuven Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde
plan tot De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand,
behorende tot de niet-normatieve delen v(...)"
Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Leuven Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde plan tot De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...) | Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Louvain. - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Louvain sur le territoire de la commune de Louvain Un arrêté du Gouvernement flam Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non normativ(...) |
---|---|
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Leuven Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het hierbijgevoegde plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk | MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Louvain. - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Louvain sur le territoire de la commune de Louvain Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe définitivement le plan annexé de modification partielle de l'arrêté |
besluit van 7 april 1977 houdende vaststelling van het gewestplan | royal du 7 avril 1997 portant fixation du plan de secteur de Louvain |
Leuven definitief vastgesteld voor delen van het grondgebied van de | pour des parties du territoire de Louvain telles qu'indiquées sur les |
gemeente Leuven zoals aangeduid op het deel van het kaartblad 32/2 met | parties de la feuille 32/2, avec prescription urbanistique |
het aanvullend stedenbouwkundig voorschrift zoals vervat in bijlagen 1 en 2 bij dit besluit. | complémentaire telles que comprises dans les annexes 1re et 2 au présent arrêté. |
De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende | Le plan indiquant la situation physique et juridique existante |
tot de niet-normatieve delen van het voormeld gewestplan, is vervat in | appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité est |
de bijlage 3 bij dit besluit. | compris dans l'annexe 3 au présent arrêté. |
De Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is belast | Le Ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses |
met de uitvoering van dit besluit. | attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. |
Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening voor | " Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening voor |
Vlaams-Brabant | Vlaams-Brabant |
Vergadering van 18 mei 1998, 14 u. 30 m. | Vergadering van 18 mei 1998, 14 u. 30 m. |
Aanwezig : | Aanwezig : |
de heer L. De Witte, voorzitter; | de heer L. De Witte, voorzitter; |
de heren Vandemaele, Cornelis, Baeyens, L'Homme, Vanden Bosch, | de heren Vandemaele, Cornelis, Baeyens, L'Homme, Vanden Bosch, |
Vleeschouwers, Geers, Vaneerdewegh, Boogaerts, Leekens, Dekeyser en | Vleeschouwers, Geers, Vaneerdewegh, Boogaerts, Leekens, Dekeyser en |
Pletinckx : leden | Pletinckx : leden |
Mevr. Denonville : lid; | Mevr. Denonville : lid; |
Mevr. Den Das : secretaris; | Mevr. Den Das : secretaris; |
Mevr. Van Acker, adjunct-secretaris; | Mevr. Van Acker, adjunct-secretaris; |
de heer Lagast : administratie provincie; | de heer Lagast : administratie provincie; |
de heren David en Foblets : AROHM, Brussel. | de heren David en Foblets : AROHM, Brussel. |
Verontschuldigd : | Verontschuldigd : |
De heren De Coninck, Van Vaerenbergh, Casaer, Anthoons, Swinnen, | De heren De Coninck, Van Vaerenbergh, Casaer, Anthoons, Swinnen, |
Schreurs, Vervoort, Vandezande en Ottenbourgh; | Schreurs, Vervoort, Vandezande en Ottenbourgh; |
Mevr. Bom. | Mevr. Bom. |
De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige | De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige |
Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven. | Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven. |
1. Verslagen vorige vergadering | 1. Verslagen vorige vergadering |
Er zijn geen opmerkingen op de verslagen d.d. 23/03/1998, 30/03/1998 | Er zijn geen opmerkingen op de verslagen d.d. 23/03/1998, 30/03/1998 |
en 22/04/1998. Een stemming over de verslagen wordt uitgesteld tot de | en 22/04/1998. Een stemming over de verslagen wordt uitgesteld tot de |
volgende vergadering omdat de leden niet in aantal zijn. | volgende vergadering omdat de leden niet in aantal zijn. |
2. Bezwaarschrift 197 op het Gewestplan Leuven 2 | 2. Bezwaarschrift 197 op het Gewestplan Leuven 2 |
De Commissie stelt vast dat ze tijdens de afhandeling van de | De Commissie stelt vast dat ze tijdens de afhandeling van de |
bezwaarschriften op het gewestplan « Leuven 2 » het bezwaarschrift 197 | bezwaarschriften op het gewestplan « Leuven 2 » het bezwaarschrift 197 |
over het hoofd gezien heeft. Ze wenst alsnog hier een evenwel | over het hoofd gezien heeft. Ze wenst alsnog hier een evenwel |
laattijdig standpunt over in te nemen en vraagt de Vlaamse regering | laattijdig standpunt over in te nemen en vraagt de Vlaamse regering |
dit standpunt toch in ogenschouw te nemen. | dit standpunt toch in ogenschouw te nemen. |
De Commissie meent dat er met het bezwaarschrift, uitgaande van de NV | De Commissie meent dat er met het bezwaarschrift, uitgaande van de NV |
Aquafin, rekening dient gehouden te worden in zoverre bezwaarindiener | Aquafin, rekening dient gehouden te worden in zoverre bezwaarindiener |
een aanpassing vraagt voor de voorziene overstortinfrastructuur ter | een aanpassing vraagt voor de voorziene overstortinfrastructuur ter |
hoogte van Egenhoven, Kapelstraat. | hoogte van Egenhoven, Kapelstraat. |
In de voorgestelde wijziging wordt dit gebied integraal opgenomen als | In de voorgestelde wijziging wordt dit gebied integraal opgenomen als |
natuurgebied rond de Voer, als buffer tussen het Boudewijnpark en het | natuurgebied rond de Voer, als buffer tussen het Boudewijnpark en het |
Egenhovenbos. | Egenhovenbos. |
Aangezien Aquafin voorziet in de uitbouw van een overstort met | Aangezien Aquafin voorziet in de uitbouw van een overstort met |
bergbezinkingsbekken en de sanering van de bestaande overstorten in de | bergbezinkingsbekken en de sanering van de bestaande overstorten in de |
Voer, dient hiertoe plaats voorzien te worden. | Voer, dient hiertoe plaats voorzien te worden. |
Het ideale scenario zou zijn dat de voorziene bestemmingswijziging | Het ideale scenario zou zijn dat de voorziene bestemmingswijziging |
niet in het gedrang komt. Echter door de verbinding van de collector, | niet in het gedrang komt. Echter door de verbinding van de collector, |
afkomstig van Terbank is de situering van de rioleringsfrastructuur, | afkomstig van Terbank is de situering van de rioleringsfrastructuur, |
het meest aangewezen op deze plaats. | het meest aangewezen op deze plaats. |
Rekening houdend met de verminderde biologische waarde, door drainage | Rekening houdend met de verminderde biologische waarde, door drainage |
en aanplant van een populierenmonocultuur, stelt de Commissie voor om | en aanplant van een populierenmonocultuur, stelt de Commissie voor om |
de nodige oppervlakte met bestemming openbaar nut te behouden voor het | de nodige oppervlakte met bestemming openbaar nut te behouden voor het |
realiseren van de rioleringsinfrastructuur. | realiseren van de rioleringsinfrastructuur. |
3. Bespreking van het Gewestplan Leuven 5 (Parkveld) | 3. Bespreking van het Gewestplan Leuven 5 (Parkveld) |
I. Algemene situering | I. Algemene situering |
Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde | Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde |
gewestplan d.d. 7 april 1997, beslaat het grondgebied van de gemeente | gewestplan d.d. 7 april 1997, beslaat het grondgebied van de gemeente |
Leuven en werd door de Vlaamse regering voorlopig vastgesteld op 27 | Leuven en werd door de Vlaamse regering voorlopig vastgesteld op 27 |
mei 1997. | mei 1997. |
Het ontwerp beoogt voornamelijk een regionaal bedrijventerrein met | Het ontwerp beoogt voornamelijk een regionaal bedrijventerrein met |
openbaar karakter te creëren, aansluitend bij het bestaand gebied voor | openbaar karakter te creëren, aansluitend bij het bestaand gebied voor |
ambachtelijke bedrijven, dat op zijn beurt aansluit bij het stedelijk | ambachtelijke bedrijven, dat op zijn beurt aansluit bij het stedelijk |
gebied Leuven omdat de huidige ambachtelijjke zone praktisch volzet is | gebied Leuven omdat de huidige ambachtelijjke zone praktisch volzet is |
en omdat het een vlak terrein is en bijgevolg gepaard gaat met | en omdat het een vlak terrein is en bijgevolg gepaard gaat met |
minimale uitrustingskosten. | minimale uitrustingskosten. |
Daarnaast wordt een agrarisch gebied weerhouden tussen het woongebied | Daarnaast wordt een agrarisch gebied weerhouden tussen het woongebied |
en het bedrijventerrein om de open corridor tussen grootschalige open | en het bedrijventerrein om de open corridor tussen grootschalige open |
ruimte gebieden (Herveleebos en Abdij van Park en omgeving) als open | ruimte gebieden (Herveleebos en Abdij van Park en omgeving) als open |
te bewaren. | te bewaren. |
Er wordt eveneens een bufferzone aangeduid om de woonzone en het | Er wordt eveneens een bufferzone aangeduid om de woonzone en het |
militair domein beter te scheiden en om de daar aanwezige holle weg | militair domein beter te scheiden en om de daar aanwezige holle weg |
met zijn landschappelijke en ecologische waarde beter te beschermen. | met zijn landschappelijke en ecologische waarde beter te beschermen. |
II. Openbaar onderzoek | II. Openbaar onderzoek |
In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de | In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de |
ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het | ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het |
ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot | ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot |
en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 39 | en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 39 |
bezwaarschriften ingediend (zie samenvatting in bijlage). | bezwaarschriften ingediend (zie samenvatting in bijlage). |
III. Afwijkingen van het originele gewestplan | III. Afwijkingen van het originele gewestplan |
Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1997 | Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1997 |
worden doorgevoerd : | worden doorgevoerd : |
3,7 ha woongebied en 15 ha agrarisch gebied worden omgezet in 1,2 ha | 3,7 ha woongebied en 15 ha agrarisch gebied worden omgezet in 1,2 ha |
bufferzone, 1,2 ha agrarisch gebied en 16,3 ha regionaal | bufferzone, 1,2 ha agrarisch gebied en 16,3 ha regionaal |
bedrijventerrein met openbaar karakter. | bedrijventerrein met openbaar karakter. |
IV. Adviezen | IV. Adviezen |
- Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) | - Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) |
Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende | Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende |
bedrijventerreinen en situeert de regionale bedrijventerreinen in de | bedrijventerreinen en situeert de regionale bedrijventerreinen in de |
stedelijke gebieden en de eocnomische knooppunten, bij voorkeur | stedelijke gebieden en de eocnomische knooppunten, bij voorkeur |
aansluitend bij bestaande bedrijvenzones. | aansluitend bij bestaande bedrijvenzones. |
Het wijzigen van het gewestplan kadert eveneens in de doelstellingen | Het wijzigen van het gewestplan kadert eveneens in de doelstellingen |
van de eerste beleidsnota Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant, | van de eerste beleidsnota Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant, |
waar Leuven als een belangrijke Vlaamse economische groeipool wordt | waar Leuven als een belangrijke Vlaamse economische groeipool wordt |
aangeduid. | aangeduid. |
De beleidsnota van het provinciaal structuurplan stelt dat bij de | De beleidsnota van het provinciaal structuurplan stelt dat bij de |
realisatie van nieuwe bedrijventerreinen meer aandacht moet geschonken | realisatie van nieuwe bedrijventerreinen meer aandacht moet geschonken |
worden aan het verhogen van de bebouwingsdichtheid door bv. in | worden aan het verhogen van de bebouwingsdichtheid door bv. in |
meerdere lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, | meerdere lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, |
gemeenschappelijke parkeerruimten, enz. Bij de aanleg van het | gemeenschappelijke parkeerruimten, enz. Bij de aanleg van het |
bedrijventerrein en het opstellen van de vereiste BPA's zal hiermee | bedrijventerrein en het opstellen van de vereiste BPA's zal hiermee |
ook rekening moeten gehouden worden. | ook rekening moeten gehouden worden. |
Ook zal men bij het realiseren van dit terrein de nodige aandacht | Ook zal men bij het realiseren van dit terrein de nodige aandacht |
moeten besteden aan de mogelijke ontlsuitingen via het openbaar | moeten besteden aan de mogelijke ontlsuitingen via het openbaar |
vervoer, zeker gelet op de nabijheid van de ijsschaatsbaan, een | vervoer, zeker gelet op de nabijheid van de ijsschaatsbaan, een |
grootstedelijke recreatieve functie met een hoge | grootstedelijke recreatieve functie met een hoge |
mobiliteitsgenererende functie. Er dient tevens vermeden te worden dat | mobiliteitsgenererende functie. Er dient tevens vermeden te worden dat |
de ontsluiting van deze percelen zou gebeuren via de Geldenaakse Baan | de ontsluiting van deze percelen zou gebeuren via de Geldenaakse Baan |
om zo het links afslaan op deze drukke toegangsweg naar Leuven te | om zo het links afslaan op deze drukke toegangsweg naar Leuven te |
vermijden. De ontsluiting gebeurt bij voorkeur via het reeds bestaande | vermijden. De ontsluiting gebeurt bij voorkeur via het reeds bestaande |
aanliggende industrieterrein. | aanliggende industrieterrein. |
Voorafgaand aan de ontwikkeling van dit gebied, dient de opmaak van | Voorafgaand aan de ontwikkeling van dit gebied, dient de opmaak van |
een BPA verplicht gesteld te worden, waarin uitdrukkelijk gevraagd | een BPA verplicht gesteld te worden, waarin uitdrukkelijk gevraagd |
wordt om bij de realisatie van deze terreinen een hoge | wordt om bij de realisatie van deze terreinen een hoge |
bebouwingsdichtheid na te streven. | bebouwingsdichtheid na te streven. |
De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het gewestplan | De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het gewestplan |
voorzien modaliteiten van aanleg bij de ontwikkeling van het gebied | voorzien modaliteiten van aanleg bij de ontwikkeling van het gebied |
via een BPA. | via een BPA. |
Gunstig voor de creatie van het regionaal bedrijventerrein met | Gunstig voor de creatie van het regionaal bedrijventerrein met |
openbaar karakter mits de stedenbouwkundige voorschriften de opmaak | openbaar karakter mits de stedenbouwkundige voorschriften de opmaak |
van een BPA verplicht stellen. | van een BPA verplicht stellen. |
Vanuit de zorg voor het behoud van de open ruimte en het behoud van de | Vanuit de zorg voor het behoud van de open ruimte en het behoud van de |
leefkwaliteit van de omwonenden, in het kader van het vastleggen van | leefkwaliteit van de omwonenden, in het kader van het vastleggen van |
een duurzame ruimtelijke verbinding tussen enerzijds Abdij van 't Park | een duurzame ruimtelijke verbinding tussen enerzijds Abdij van 't Park |
- St. Albrechtuscollege, en anderzijds het militair domein - | - St. Albrechtuscollege, en anderzijds het militair domein - |
Heverleebos worden volgende aanpassingen voorgesteld : | Heverleebos worden volgende aanpassingen voorgesteld : |
- het voorgestelde blokje agrarisch gebied ten noorden van de | - het voorgestelde blokje agrarisch gebied ten noorden van de |
ijsschaatsbaan dient doorgetrokken te worden tot aan de bestaande | ijsschaatsbaan dient doorgetrokken te worden tot aan de bestaande |
woningen. Een argument voor het wijzigen van het bestaande woongebied | woningen. Een argument voor het wijzigen van het bestaande woongebied |
in agrarisch gebied is de gebrekkige ontsluiting van de terreinen. De | in agrarisch gebied is de gebrekkige ontsluiting van de terreinen. De |
aanleg van toegangswegen of verkaveling van het gebied dient vermeden | aanleg van toegangswegen of verkaveling van het gebied dient vermeden |
te worden om de bestaande open ruimteverbinding maximaal te vrijwaren. | te worden om de bestaande open ruimteverbinding maximaal te vrijwaren. |
In het GNOP van Leuven wordt deze zone beschouwd als een belangrijke | In het GNOP van Leuven wordt deze zone beschouwd als een belangrijke |
natuurlijke verbinding in de open ruimte. Als maatregel wordt hier | natuurlijke verbinding in de open ruimte. Als maatregel wordt hier |
o.a. aangehaald : stopzetten van indringing van de bebouwing in het | o.a. aangehaald : stopzetten van indringing van de bebouwing in het |
gebied; | gebied; |
- om de hinder voor de omwonenden te beperken stelt de dienst voor | - om de hinder voor de omwonenden te beperken stelt de dienst voor |
achter de bestaande bewoning langs de Geldenaaksebaan, ter hoogte van | achter de bestaande bewoning langs de Geldenaaksebaan, ter hoogte van |
de voorziene bestemmingswijziging, een bufferzone aan te leggen en de | de voorziene bestemmingswijziging, een bufferzone aan te leggen en de |
bestaande bewoning, tussen de Peugeot-garage « Gewelt » en de | bestaande bewoning, tussen de Peugeot-garage « Gewelt » en de |
toegangsweg tot het transformatorstation om te zetten in woongebied. | toegangsweg tot het transformatorstation om te zetten in woongebied. |
Gunstig voor de omzetting van woongebied en agrarisch gebied in | Gunstig voor de omzetting van woongebied en agrarisch gebied in |
bufferzone op voorwaarde dat bovenstaande opmerkingen in aanmerking | bufferzone op voorwaarde dat bovenstaande opmerkingen in aanmerking |
genomen worden. | genomen worden. |
V. Bespreking | V. Bespreking |
Een lid merkt op dat onderhavige gewestplanwijziging een ernstige | Een lid merkt op dat onderhavige gewestplanwijziging een ernstige |
ingreep is in de leefbaarheid van de landbouw in de regio en de | ingreep is in de leefbaarheid van de landbouw in de regio en de |
woonwijk extra zal belasten. Hij vraagt dan ook deze wijziging | woonwijk extra zal belasten. Hij vraagt dan ook deze wijziging |
negatief te adviseren. | negatief te adviseren. |
Een ander lid stelt dat er bij het opstellen van de ruimtebalans geen | Een ander lid stelt dat er bij het opstellen van de ruimtebalans geen |
rekening is gehouden met de wijzigingen die doorgevoerd worden in | rekening is gehouden met de wijzigingen die doorgevoerd worden in |
Parkveld en Termunckveld en dat de verschillende wijzigingen in hun | Parkveld en Termunckveld en dat de verschillende wijzigingen in hun |
totaliteit een ongunstige weerslag hebben op de open ruimte. | totaliteit een ongunstige weerslag hebben op de open ruimte. |
Een lid merkt op dat de gewestplanwijziging opgestart is in een | Een lid merkt op dat de gewestplanwijziging opgestart is in een |
periode dat het Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen nog niet | periode dat het Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen nog niet |
bestaande was. | bestaande was. |
Een ander lid antwoordt echter dat dit gebied noodzakelijk is en dat | Een ander lid antwoordt echter dat dit gebied noodzakelijk is en dat |
het aansluit op een bestaande KMO-zone. Hij vraagt zich af of er wel | het aansluit op een bestaande KMO-zone. Hij vraagt zich af of er wel |
andere alternatieven voorhanden zijn. | andere alternatieven voorhanden zijn. |
De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. | De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. |
Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het | Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het |
plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften | plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften |
evenwel uitgesteld tot de volgende vergadering. | evenwel uitgesteld tot de volgende vergadering. |
4. Bespreking van het Gewestplan Leuven (Termunckveld) | 4. Bespreking van het Gewestplan Leuven (Termunckveld) |
I. Algemene situering | I. Algemene situering |
Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde | Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde |
gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat het grondgebied van de gemeente | gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat het grondgebied van de gemeente |
Leuven en werd door de Vlaamse regering voorlopig vastgesteld op 27 | Leuven en werd door de Vlaamse regering voorlopig vastgesteld op 27 |
mei 1997. | mei 1997. |
Het ontwerp beoogt de creatie van een researchpark, bestemd voor de | Het ontwerp beoogt de creatie van een researchpark, bestemd voor de |
vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria actief in | vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria actief in |
fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en | fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en |
engineering en de ermee samenhangende diensten en kantoren op het | engineering en de ermee samenhangende diensten en kantoren op het |
niveau van het stedelijk gebied Leuven en in dezelfde omgeving van de | niveau van het stedelijk gebied Leuven en in dezelfde omgeving van de |
universitaire campus. | universitaire campus. |
De redenen hiervoor zijn : | De redenen hiervoor zijn : |
- potenties door de aanwezigheid van de KUL en aanverwante | - potenties door de aanwezigheid van de KUL en aanverwante |
instellingen, die zowel een aantrekkingspool als een voedingsbodem | instellingen, die zowel een aantrekkingspool als een voedingsbodem |
kunnen vormen, waardoor hoogwaardige voorzieningen en tewerkstelling | kunnen vormen, waardoor hoogwaardige voorzieningen en tewerkstelling |
kunnen ontstaan, zoals gewenst in de Vlaamse Ruit waartoe Leuven | kunnen ontstaan, zoals gewenst in de Vlaamse Ruit waartoe Leuven |
behoort; | behoort; |
- de noodzaak om ruimte te voorzien om deze potenties waar te maken en | - de noodzaak om ruimte te voorzien om deze potenties waar te maken en |
gestructureerd te ontwikkelen; | gestructureerd te ontwikkelen; |
- door de aanleg van infrastructuur en de aanzet van bebouwing is het | - door de aanleg van infrastructuur en de aanzet van bebouwing is het |
gebied reeds landschappelijk aangetast en afgescheiden; | gebied reeds landschappelijk aangetast en afgescheiden; |
- een goede ontsluiting via het bestaande kruispunt | - een goede ontsluiting via het bestaande kruispunt |
Boudewijnlaan/Sint-Janbergsesteenweg naar de A2 en de E40; | Boudewijnlaan/Sint-Janbergsesteenweg naar de A2 en de E40; |
- er is enkel bebouwing aan de rand van het gebied, waarvoor voldoende | - er is enkel bebouwing aan de rand van het gebied, waarvoor voldoende |
bufferzone te voorzien is; | bufferzone te voorzien is; |
- de nabijheid van de campus van de KUL en van het geplande | - de nabijheid van de campus van de KUL en van het geplande |
wetenschapspark aan de Boudewijnlaan; | wetenschapspark aan de Boudewijnlaan; |
- een buffer is nodig t.o.v. de bestaande bewoning en om de scheiding | - een buffer is nodig t.o.v. de bestaande bewoning en om de scheiding |
Bertem/Leuven te behouden en ter vrijwaring van het karakter van de | Bertem/Leuven te behouden en ter vrijwaring van het karakter van de |
Termunckdreef als holle weg en groenzone. | Termunckdreef als holle weg en groenzone. |
II. Openbaar onderzoek | II. Openbaar onderzoek |
In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de | In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de |
ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het | ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het |
ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot | ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot |
en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 260 | en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 260 |
tijdige bezwaarschriften ingediend en 4 laattijdige (zie samenvatting | tijdige bezwaarschriften ingediend en 4 laattijdige (zie samenvatting |
in bijlage). | in bijlage). |
III. Afwijkingen van het originele gewestplan | III. Afwijkingen van het originele gewestplan |
Volgende afwijkingen met het gewestplan d.d. 7 april 1997 worden | Volgende afwijkingen met het gewestplan d.d. 7 april 1997 worden |
doorgevoerd : | doorgevoerd : |
37,6 ha agrarisch gebied en 1,3 ha recreatiegebied worden omgezet in | 37,6 ha agrarisch gebied en 1,3 ha recreatiegebied worden omgezet in |
30,6 ha researchpark en in 8,3 ha bufferzone. | 30,6 ha researchpark en in 8,3 ha bufferzone. |
IV. Adviezen | IV. Adviezen |
- Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) | - Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) |
Gunstig. | Gunstig. |
Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende | Het RSV erkent de noodzaak en differentiatie aan bijkomende |
bedrijventerreinen en situeert de wetenschapsparken in de stedelijke | bedrijventerreinen en situeert de wetenschapsparken in de stedelijke |
gebieden, in de buurt van een kenniscentrum (bv. universiteit), waar | gebieden, in de buurt van een kenniscentrum (bv. universiteit), waar |
de toegelaten bedrijven een sterke binding dienen mee te onderhouden. | de toegelaten bedrijven een sterke binding dienen mee te onderhouden. |
De ligging van Leuven binnen de Vlaamse Ruit (stedelijk netwerk op | De ligging van Leuven binnen de Vlaamse Ruit (stedelijk netwerk op |
internationaal niveau) en de selectie van deze stad als | internationaal niveau) en de selectie van deze stad als |
regionaalstedelijk gebied, met de aanwezigheid van universitaire en | regionaalstedelijk gebied, met de aanwezigheid van universitaire en |
andere onderzoeksinstellingen en de nabijheid van de « poort » | andere onderzoeksinstellingen en de nabijheid van de « poort » |
internationale luchthaven Zaventem, maken Leuven tot de meest | internationale luchthaven Zaventem, maken Leuven tot de meest |
geschikte locatie voor dergelijk researchpark. | geschikte locatie voor dergelijk researchpark. |
Door de ligging bij de oprit naar de A2 en de nabijheid van de E40 is | Door de ligging bij de oprit naar de A2 en de nabijheid van de E40 is |
de ontsluiting naar de internationale poort « luchthaven » Zaventem » | de ontsluiting naar de internationale poort « luchthaven » Zaventem » |
en het « Vlaams stedelijk gebied rond Brussel » gunstig. | en het « Vlaams stedelijk gebied rond Brussel » gunstig. |
In uitvoering van het RSV werd het regionaalstedelijk gebied Leuven | In uitvoering van het RSV werd het regionaalstedelijk gebied Leuven |
nog niet afgebakend. Het gebied Termunckveld sluit wel aan bij de | nog niet afgebakend. Het gebied Termunckveld sluit wel aan bij de |
bebouwde zone van het regionaal stedelijk gebied Leuven. Volgens het | bebouwde zone van het regionaal stedelijk gebied Leuven. Volgens het |
RSV zullen 76 % van de bijkomende bedrijventerreinen gestitueerd | RSV zullen 76 % van de bijkomende bedrijventerreinen gestitueerd |
worden binnen deze gebieden. | worden binnen deze gebieden. |
De mogelijke alternatieve inplantingsplaatsen (Philipsterreinen, | De mogelijke alternatieve inplantingsplaatsen (Philipsterreinen, |
uitbreiding KUL in Dijlevallei, Kareelveld, Vaartkom) werden | uitbreiding KUL in Dijlevallei, Kareelveld, Vaartkom) werden |
geëvalueerd op hun landschappelijke, biologische en ecologische | geëvalueerd op hun landschappelijke, biologische en ecologische |
waarde, de ontsluitingmogelijkheden, eventuele hinder voor het | waarde, de ontsluitingmogelijkheden, eventuele hinder voor het |
omliggend woongebied en de binding met de KUL-instellingen. hieruit | omliggend woongebied en de binding met de KUL-instellingen. hieruit |
bleek dat Termunckveld de meest geschikte inplantingsplaats voor het | bleek dat Termunckveld de meest geschikte inplantingsplaats voor het |
researchpark is : | researchpark is : |
- de Kanaalzone-Vaartkom is niet realistisch op korte termijn omdat er | - de Kanaalzone-Vaartkom is niet realistisch op korte termijn omdat er |
op korte en middellange termijn geen terreinen zullen vrijkomen in | op korte en middellange termijn geen terreinen zullen vrijkomen in |
deze zone en enkel een vijftal ha stadeigendom beschikbaar zijn; | deze zone en enkel een vijftal ha stadeigendom beschikbaar zijn; |
- in het eigenlijke Vaartkomgebied liggen de beschikbare gronden en | - in het eigenlijke Vaartkomgebied liggen de beschikbare gronden en |
terreinen verspreid tussen andere activiteiten zodat de creatie van | terreinen verspreid tussen andere activiteiten zodat de creatie van |
een aaneengesloten geheel als researchpark onmogelijk is; | een aaneengesloten geheel als researchpark onmogelijk is; |
- de uitbreidingsmogelijkheden van de Arenbergcampus in de Dijlevallei | - de uitbreidingsmogelijkheden van de Arenbergcampus in de Dijlevallei |
worden omwille van de landschappelijke waarde van het gebied net | worden omwille van de landschappelijke waarde van het gebied net |
ingekrompen tot ongeveer de bestaande campus; | ingekrompen tot ongeveer de bestaande campus; |
- het Philipsterrein is beperkt qua omvang (11,5 ha) en zonder | - het Philipsterrein is beperkt qua omvang (11,5 ha) en zonder |
uitbreidingsmogelijkheden en de nabijheid van de drukke | uitbreidingsmogelijkheden en de nabijheid van de drukke |
goederenspoorlijnen kan hinderend werken op labo's met fijne | goederenspoorlijnen kan hinderend werken op labo's met fijne |
meetapparatuur. | meetapparatuur. |
Gelet op het specifiek karakter van het researchpark, namelijk de | Gelet op het specifiek karakter van het researchpark, namelijk de |
vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria, actief in | vestiging van bedrijven, instellingen en laboratoria, actief in |
fundamenteel en wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en | fundamenteel en wetenschappelijk onderzoek, ontwikkeling en |
engineering, is de nabijheid van de universiteit en aanverwante | engineering, is de nabijheid van de universiteit en aanverwante |
instellingen essentieel. Zo kunnen deze spin-off bedrijven maximaal | instellingen essentieel. Zo kunnen deze spin-off bedrijven maximaal |
renderen door de geografische nabijheid van de academische | renderen door de geografische nabijheid van de academische |
onderzoekscentra en door de veeluvldige menselijke contacten tussen | onderzoekscentra en door de veeluvldige menselijke contacten tussen |
beiden. | beiden. |
Het wijzigen van het gewestplan met het oog op het ontwikkelen van een | Het wijzigen van het gewestplan met het oog op het ontwikkelen van een |
researchpark ter hoogte van Termunckveld kort aansluitend op het | researchpark ter hoogte van Termunckveld kort aansluitend op het |
toekomstig te realiseren researchpark langsheen de Bouwdewijnlaan | toekomstig te realiseren researchpark langsheen de Bouwdewijnlaan |
kadert eveneens in de doelstellingen van de eerste beleidsnota | kadert eveneens in de doelstellingen van de eerste beleidsnota |
Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant waarin gesteld wordt dat in de | Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant waarin gesteld wordt dat in de |
stad Leuven ruimte vrij gehouden dient te worden voor de ontwikkeling | stad Leuven ruimte vrij gehouden dient te worden voor de ontwikkeling |
van terreinen voor hoogwaardige activiteiten en functies met een | van terreinen voor hoogwaardige activiteiten en functies met een |
internationale uitstraling. Wel zal men bij het realiseren van dit | internationale uitstraling. Wel zal men bij het realiseren van dit |
terrein de nodige anadacht moeten besteden aan de mogelijke openbaar | terrein de nodige anadacht moeten besteden aan de mogelijke openbaar |
vervoersontsluitingen van dit gebied. | vervoersontsluitingen van dit gebied. |
De ontsluiting van het gebied kan alleen gebeuren ter hoogte van het | De ontsluiting van het gebied kan alleen gebeuren ter hoogte van het |
bestaande kruispunt van de Boudewijnlaan met de | bestaande kruispunt van de Boudewijnlaan met de |
Sint-Janbergsesteenweg. Een rechtstreekse wegontsluiting naar de | Sint-Janbergsesteenweg. Een rechtstreekse wegontsluiting naar de |
Tervuursesteenweg, de Boudewijnlaan of de Sint-Jansbergsesteenweg is, | Tervuursesteenweg, de Boudewijnlaan of de Sint-Jansbergsesteenweg is, |
gelet op de aanwezige woonkwaliteiten of de bestaande | gelet op de aanwezige woonkwaliteiten of de bestaande |
verkeersstructuur, niet verantwood, bij de opmaak van het | verkeersstructuur, niet verantwood, bij de opmaak van het |
uitvoeringsplan zal eveneens bijzondere aandacht besteed moeten worden | uitvoeringsplan zal eveneens bijzondere aandacht besteed moeten worden |
aan de mogelijkheden het terrein voor de zwakke weggebruiker (fiets, | aan de mogelijkheden het terrein voor de zwakke weggebruiker (fiets, |
voetganger) bereikbaar te maken. | voetganger) bereikbaar te maken. |
Men zal evenwel bij de aanleg van het researchpark en het opstellen | Men zal evenwel bij de aanleg van het researchpark en het opstellen |
van de vereiste BPA's, rekening moeten houden met de beleidsnota van | van de vereiste BPA's, rekening moeten houden met de beleidsnota van |
het provinciaal structuurplan, dat bij de realisatie van nieuwe | het provinciaal structuurplan, dat bij de realisatie van nieuwe |
bedrijventerreinen pleit voor het verhogen van de bebouwingsdichtheid | bedrijventerreinen pleit voor het verhogen van de bebouwingsdichtheid |
door bv. in meerdere lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, | door bv. in meerdere lagen te bouwen, de kavelgrootte te beperken, |
gemeenschappelijke parkeerruimten, enz. | gemeenschappelijke parkeerruimten, enz. |
Dit gebied vormt door de ligging tussen de A2 en de N264 en het | Dit gebied vormt door de ligging tussen de A2 en de N264 en het |
bestaande woongebied van het stedelijk gebied Leuven, een enclave die | bestaande woongebied van het stedelijk gebied Leuven, een enclave die |
zowel landschappelijk als functioneel afgescheiden is van de | zowel landschappelijk als functioneel afgescheiden is van de |
omliggende open ruimte. Door de aanleg van de bufferzones er rond | omliggende open ruimte. Door de aanleg van de bufferzones er rond |
wordt het bestaande woongebied aan de rand van het researchpark | wordt het bestaande woongebied aan de rand van het researchpark |
afgeschermd en blijft de waardevolle groenzone Termunckdreef bewaard. | afgeschermd en blijft de waardevolle groenzone Termunckdreef bewaard. |
De bestaande recreatiezone (camping) verdwijnt zonder compensatie. | De bestaande recreatiezone (camping) verdwijnt zonder compensatie. |
De provinciale dienst ruimtelijke ordening voegt er het volgende aan | De provinciale dienst ruimtelijke ordening voegt er het volgende aan |
toe : « De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het | toe : « De aanvullende stedenbouwkundige voorschriften bij het |
gewestplan voorzien een fasering bij de ontwikkeling van het gebied en | gewestplan voorzien een fasering bij de ontwikkeling van het gebied en |
modaliteiten van aanleg via een BPA. Het researchkarakter van de | modaliteiten van aanleg via een BPA. Het researchkarakter van de |
potentiële investeerders wordt door de KUL geadviseerd. Er wordt niet | potentiële investeerders wordt door de KUL geadviseerd. Er wordt niet |
duidelijk omschreven wat de precieze criteria zijn en of het advies | duidelijk omschreven wat de precieze criteria zijn en of het advies |
bindend is. » | bindend is. » |
V. Bespreking | V. Bespreking |
Een lid merkt op dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen pleit | Een lid merkt op dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen pleit |
voor het systematisch hergebruiken van verlaten bedrijventerreinen en | voor het systematisch hergebruiken van verlaten bedrijventerreinen en |
wijst erop dat de bouwdichtheid op verschillende terreinen te laag | wijst erop dat de bouwdichtheid op verschillende terreinen te laag |
ligt. Hij verwijst met dit laatste vooral naar het researchpark in | ligt. Hij verwijst met dit laatste vooral naar het researchpark in |
Haasrode. Er is trouwens daar een evenementenhal neergepoot die veel | Haasrode. Er is trouwens daar een evenementenhal neergepoot die veel |
plaats in beslag neemt maar daarnaast weinig arbeidsplaatsen biedt. | plaats in beslag neemt maar daarnaast weinig arbeidsplaatsen biedt. |
Hij wijst er tenslotte op dat het Termunckveld veel te excentrisch | Hij wijst er tenslotte op dat het Termunckveld veel te excentrisch |
gelegen is. | gelegen is. |
Een ander lid werpt op dat de lage bezettingsgraad van het | Een ander lid werpt op dat de lage bezettingsgraad van het |
researchpark te Haasrode het gevolg is van de toen geldende | researchpark te Haasrode het gevolg is van de toen geldende |
voorschriften zoals afstandsregels e.d. Men tracht thans inderdaad het | voorschriften zoals afstandsregels e.d. Men tracht thans inderdaad het |
researchpark te verdichten, voornamelijk door de bestaande bedrijven | researchpark te verdichten, voornamelijk door de bestaande bedrijven |
de kans te geven daar verder uit te breiden. Veel gronden liggen | de kans te geven daar verder uit te breiden. Veel gronden liggen |
immers achterin, zonder aansluiting met een openbare weg en zijn | immers achterin, zonder aansluiting met een openbare weg en zijn |
bijgevolg weinig aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. het parkt te | bijgevolg weinig aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. het parkt te |
Haasrode kan niet tegemoet komen aan de supplementaire behoeften aan | Haasrode kan niet tegemoet komen aan de supplementaire behoeften aan |
ruimte. | ruimte. |
Een lid meent echter dat veel gebouwen in het researchpark te Haasrode | Een lid meent echter dat veel gebouwen in het researchpark te Haasrode |
te laag zijn en dat daar nog verschillende verdiepingen op kunnen. Een | te laag zijn en dat daar nog verschillende verdiepingen op kunnen. Een |
verdubbeling van de bouwhoogtes zou reeds voldoende zijn om aan | verdubbeling van de bouwhoogtes zou reeds voldoende zijn om aan |
denieuwe behoeften tegemoet te komen. | denieuwe behoeften tegemoet te komen. |
Een ander lid wijst op de technische moeilijkheden om overal een | Een ander lid wijst op de technische moeilijkheden om overal een |
bouwlaag aan toe te voegen. Hij voegt eraan toe dat voor nieuwe | bouwlaag aan toe te voegen. Hij voegt eraan toe dat voor nieuwe |
bedrijventerreinen hier wel aandacht aan wordt geschonken en dat | bedrijventerreinen hier wel aandacht aan wordt geschonken en dat |
gebouwen in de toekomst meer en meer in de hoogte geconcipieerd zullen | gebouwen in de toekomst meer en meer in de hoogte geconcipieerd zullen |
worden. | worden. |
Een lid vraagt hoeveel ha extra bedrijventerreinen voorzien worden in | Een lid vraagt hoeveel ha extra bedrijventerreinen voorzien worden in |
het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant voor de regio Leuven. De | het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant voor de regio Leuven. De |
voorzitter antwoordt dat van de 1 300 ha, voorzien in het Ruimtelijk | voorzitter antwoordt dat van de 1 300 ha, voorzien in het Ruimtelijk |
Structuurplan Vlaanderen, er waarschijnlijk 550-600 ha zullen gaan | Structuurplan Vlaanderen, er waarschijnlijk 550-600 ha zullen gaan |
naar het gewest Leuven, waarvan 150-200 ha te realiseren in de stad | naar het gewest Leuven, waarvan 150-200 ha te realiseren in de stad |
Leuven. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen erkent zowel de | Leuven. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen erkent zowel de |
luchthaven van Zaventem als de Leuvense universiteit als motoren voor | luchthaven van Zaventem als de Leuvense universiteit als motoren voor |
de economie. | de economie. |
Een lid merkt op dat een groot deel van de bijkomende | Een lid merkt op dat een groot deel van de bijkomende |
bedrijventerreinen, voozien in het Ruimtelijk Structuurplan | bedrijventerreinen, voozien in het Ruimtelijk Structuurplan |
Vlaanderen, in agrarische zone te realiseren zullen zijn. | Vlaanderen, in agrarische zone te realiseren zullen zijn. |
Een lid vraagt of het niet beter was te wachten met deze | Een lid vraagt of het niet beter was te wachten met deze |
gewestplanwijziging tot de structuurplannen op gemeentelijk en | gewestplanwijziging tot de structuurplannen op gemeentelijk en |
provinciaal vlak opgesteld waren. In antwoord wordt er op gewezen dat | provinciaal vlak opgesteld waren. In antwoord wordt er op gewezen dat |
een gewestplan reeds eerder opgesteld kan worden, zoals het kadert | een gewestplan reeds eerder opgesteld kan worden, zoals het kadert |
binnen de filosofie van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. | binnen de filosofie van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. |
Daarenboven zou het wachten teveel tijd is belag nemen terwijl de | Daarenboven zou het wachten teveel tijd is belag nemen terwijl de |
noden dusdanig zijn dat men binnen 2-3 jaar het terrein zou moeten | noden dusdanig zijn dat men binnen 2-3 jaar het terrein zou moeten |
kunnen aansnijden. | kunnen aansnijden. |
Een lid merkt op dat tijdens de gewestplanwijziging « Leuven 2 » de | Een lid merkt op dat tijdens de gewestplanwijziging « Leuven 2 » de |
Commissie een gunstig advies heeft geformuleerd voor de omzetting van | Commissie een gunstig advies heeft geformuleerd voor de omzetting van |
Kareelveld van woonuitbreidingsgebied in landschappelijk waardevol | Kareelveld van woonuitbreidingsgebied in landschappelijk waardevol |
agrarisch gebied omwille van de waarde van dit open ruimtegebied | agrarisch gebied omwille van de waarde van dit open ruimtegebied |
tussen de stadsring en de E314 door de aanwezigheid van holle wegen en | tussen de stadsring en de E314 door de aanwezigheid van holle wegen en |
kleine landschapselementen op relatief korte afstand van de stad. Hij | kleine landschapselementen op relatief korte afstand van de stad. Hij |
stelt dat diezelfde argumenten ook gelden voor Termunckveld. Indien de | stelt dat diezelfde argumenten ook gelden voor Termunckveld. Indien de |
Commissie beslist 1,5 km verder van Kareelveld langs dezelfde weg | Commissie beslist 1,5 km verder van Kareelveld langs dezelfde weg |
Termunckveld gunstig te adviseren, voert ze geen consequent beleid. | Termunckveld gunstig te adviseren, voert ze geen consequent beleid. |
Een lid antwoordt hierop dat de verkeerafwikkeling langs Kareelveld | Een lid antwoordt hierop dat de verkeerafwikkeling langs Kareelveld |
zeer moeilijk was terwijl dit voor Termunckveld veel gemakkelijker is. | zeer moeilijk was terwijl dit voor Termunckveld veel gemakkelijker is. |
Het is daarom dat Termunckveld verkozen wordt. | Het is daarom dat Termunckveld verkozen wordt. |
De voorzitter antwoordt positief op de vraag van een lid of de 50 ha | De voorzitter antwoordt positief op de vraag van een lid of de 50 ha |
bedrijventerrein die hier bij gecreëerd wordt met de 2 | bedrijventerrein die hier bij gecreëerd wordt met de 2 |
gewestplanwijzigingen (Termunckveld en Parkveld) reeds in rekening | gewestplanwijzigingen (Termunckveld en Parkveld) reeds in rekening |
gebracht worden in de ruimtebalans van het Ruimtelijk Structuurplan | gebracht worden in de ruimtebalans van het Ruimtelijk Structuurplan |
Vlaanderen. | Vlaanderen. |
Een lid merkt op dat het gebied slechts kan gerealiseerd worden met | Een lid merkt op dat het gebied slechts kan gerealiseerd worden met |
één private partner. De vraag werd dan ook gesteld aan de | één private partner. De vraag werd dan ook gesteld aan de |
vertegenwoordiger van AROHM, Brussel of dit juridisch kan. | vertegenwoordiger van AROHM, Brussel of dit juridisch kan. |
Een lid merkt op dat uit een studie blijkt dat de reeds bestaande | Een lid merkt op dat uit een studie blijkt dat de reeds bestaande |
researchparken veel bedrijven huisvesten, die eigenlijk wenig met | researchparken veel bedrijven huisvesten, die eigenlijk wenig met |
research bezig zijn. Slechts 16 % van ale bedrijven op researchparken | research bezig zijn. Slechts 16 % van ale bedrijven op researchparken |
zouden echte « spin-offs » zijn en de andere zouden puur commercieel | zouden echte « spin-offs » zijn en de andere zouden puur commercieel |
zijn. Een ander lid antwoordt dat over het research-karakter van | zijn. Een ander lid antwoordt dat over het research-karakter van |
potentiële huurders wordt gewaakt door de universiteit, in samenspraak | potentiële huurders wordt gewaakt door de universiteit, in samenspraak |
met de stad Leuven. Daarenboven bestaan er geen zuivere | met de stad Leuven. Daarenboven bestaan er geen zuivere |
research-bedrijven en houden ze zich meestal logischerwijze ook bezig | research-bedrijven en houden ze zich meestal logischerwijze ook bezig |
met productie en verkoop. Het eerste lid vreest dat men thans een | met productie en verkoop. Het eerste lid vreest dat men thans een |
nieuw researchpark opricht omdat het andere in Haasrode niet werkt. | nieuw researchpark opricht omdat het andere in Haasrode niet werkt. |
Men beweert dat dit researchpark te ver gelegen is van de | Men beweert dat dit researchpark te ver gelegen is van de |
universiteit. Nochtans meent hij dat in deze moderne | universiteit. Nochtans meent hij dat in deze moderne |
communicatiemaatschappij de nabijheid bij de universiteit geen | communicatiemaatschappij de nabijheid bij de universiteit geen |
doorslaggevend argument kan zijn. Een ander lid voegt hieraan toe dat | doorslaggevend argument kan zijn. Een ander lid voegt hieraan toe dat |
in ons land een researchpark niet kan werken en dat er mondiaal | in ons land een researchpark niet kan werken en dat er mondiaal |
slechts 2 researchparken zijn, die de naam waardig zijn. Hij heeft dan | slechts 2 researchparken zijn, die de naam waardig zijn. Hij heeft dan |
ook moeite met de benaming researchpark en pleit voor een meer | ook moeite met de benaming researchpark en pleit voor een meer |
algemene benaming. | algemene benaming. |
De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. | De Commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. |
Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het | Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het |
plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften | plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften |
evenwel uitgesteld tot de volgende vergadering. | evenwel uitgesteld tot de volgende vergadering. |
5. Volgende vergadering | 5. Volgende vergadering |
Onder voorbehoud zal de volgende vergadering plaatsvinden : | Onder voorbehoud zal de volgende vergadering plaatsvinden : |
woensdag 27 mei 1998, 14 u. op de Diestsevest 25. | woensdag 27 mei 1998, 14 u. op de Diestsevest 25. |
Voorlopige agenda : | Voorlopige agenda : |
- verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Parkveld); | - verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Parkveld); |
- verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Termunckveld); | - verdere bespreking van het Gewestplan Leuven (Termunckveld); |
- bespreking van het Gewestplan Leuven (Boortmeerbeek); | - bespreking van het Gewestplan Leuven (Boortmeerbeek); |
- bespreking van het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse; | - bespreking van het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse; |
- register der ontwerpers; | - register der ontwerpers; |
- varia. | - varia. |
De adjunct-secretaris, | De adjunct-secretaris, De voorzitter, |
A. Van Acker. De voorzitter, | A. Van Acker. L. De Witte. |
L. De Witte. | |
Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen (Leuven 5) | Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen (Leuven 5) |
Antwoord op : | Antwoord op : |
Bezwaarschriften 1, 2, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, | Bezwaarschriften 1, 2, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, |
20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 en | 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 en |
40 : | 40 : |
RSV | RSV |
- Het bundelen van de bedrijven in een bedrijvenpark bevordert de | - Het bundelen van de bedrijven in een bedrijvenpark bevordert de |
herkenbaarheid en de erkenning van het project in zijn totaliteit en | herkenbaarheid en de erkenning van het project in zijn totaliteit en |
voor dergelijke bundeling binnen de stadmuren is er niet voldoende | voor dergelijke bundeling binnen de stadmuren is er niet voldoende |
plaats. | plaats. |
- Op de bestaande locaties wordt zoveel als mogelijk gestreefd naar | - Op de bestaande locaties wordt zoveel als mogelijk gestreefd naar |
een optimale benutting. De beschikbare plaats wordt echter | een optimale benutting. De beschikbare plaats wordt echter |
voorbehouden voor de uitbreiding van de reeds aanwezige bedrijven. De | voorbehouden voor de uitbreiding van de reeds aanwezige bedrijven. De |
ligging van de percelen, ingesloten en nniet grenzend aan een openbare | ligging van de percelen, ingesloten en nniet grenzend aan een openbare |
weg, zijn niet aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. | weg, zijn niet aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. |
- De voorgestelde wijzigingen aan het gewestplan Leuven werden | - De voorgestelde wijzigingen aan het gewestplan Leuven werden |
ingegeven vanuit de algemene principes van de ruimtelijke ordening. | ingegeven vanuit de algemene principes van de ruimtelijke ordening. |
Het komt de Vlaamse regering toe deze principes vast te leggen en te | Het komt de Vlaamse regering toe deze principes vast te leggen en te |
vertalen. Op het ogenblik van de voorlopige vaststelling van het | vertalen. Op het ogenblik van de voorlopige vaststelling van het |
voorstel tot gewestplanwijziging was het Ruimtelijk Structuurplan | voorstel tot gewestplanwijziging was het Ruimtelijk Structuurplan |
Vlaanderen nog niet definitief door de Vlaamse regering goedgekeurd. | Vlaanderen nog niet definitief door de Vlaamse regering goedgekeurd. |
Wel werden de grote krachtlijnen inzake het ruimtelijk beleid zoals | Wel werden de grote krachtlijnen inzake het ruimtelijk beleid zoals |
die in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen worden omschreven, als | die in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen worden omschreven, als |
leidraad gebruikt voor het evalueren van de verschillende wijzigingen, | leidraad gebruikt voor het evalueren van de verschillende wijzigingen, |
daar zij op dat ogenblik aanvaard werden als algemeen geldende | daar zij op dat ogenblik aanvaard werden als algemeen geldende |
principes. Tevens werd op deze wijze getracht een continu beleid te | principes. Tevens werd op deze wijze getracht een continu beleid te |
voeren, als overgang naar het definitief goedkeuren van het Ruimtelijk | voeren, als overgang naar het definitief goedkeuren van het Ruimtelijk |
Structuurplan Vlaanderen. | Structuurplan Vlaanderen. |
- Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen voorziet voor Vlaams-Brabant | - Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen voorziet voor Vlaams-Brabant |
een bijkomend aandeel bedrijventerreinen van + 1 350 ha, waarvan 71 à | een bijkomend aandeel bedrijventerreinen van + 1 350 ha, waarvan 71 à |
76 % te realiseren zijn in de stedelijke gebieden en de (specifieke) | 76 % te realiseren zijn in de stedelijke gebieden en de (specifieke) |
economische knooppunten. Leuven dient hiervan als geselecteerd | economische knooppunten. Leuven dient hiervan als geselecteerd |
regionaalstedelijk gebied een groot aandeel op zich te nemen. De | regionaalstedelijk gebied een groot aandeel op zich te nemen. De |
voorgestelde gewestplanwijziging geeft geen groter aandeel bijkomende | voorgestelde gewestplanwijziging geeft geen groter aandeel bijkomende |
bedrijventerreinen dan het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen heeft | bedrijventerreinen dan het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen heeft |
voorzien. | voorzien. |
Opsplitsing : | Opsplitsing : |
- De opsplitsing van de verschillende gewestplannen voor het | - De opsplitsing van de verschillende gewestplannen voor het |
grondgebied Leuven is inderdaad vanuit een juridische opportuniteit | grondgebied Leuven is inderdaad vanuit een juridische opportuniteit |
gebeurd. Gelet evenwel op de quasi gelijktijdigheid van de | gebeurd. Gelet evenwel op de quasi gelijktijdigheid van de |
verschillende lopende procedures, is het toch mogelijk zich een | verschillende lopende procedures, is het toch mogelijk zich een |
globaal beeld te vormen. De verschillende wijzigingen kaderen wel | globaal beeld te vormen. De verschillende wijzigingen kaderen wel |
degelijk is een algemene beleidsvisie. Enkel procedureel zijn de | degelijk is een algemene beleidsvisie. Enkel procedureel zijn de |
gewestplannen opgesplitst. | gewestplannen opgesplitst. |
- Alle wijzigingen aan het gewestplan die dateren van na 1 januari | - Alle wijzigingen aan het gewestplan die dateren van na 1 januari |
1994 worden bijgehouden in de ruimteboekhouding. Er kan elk ogenblik | 1994 worden bijgehouden in de ruimteboekhouding. Er kan elk ogenblik |
een ruimtebalans van opgemaakt worden. | een ruimtebalans van opgemaakt worden. |
Landbouw : | Landbouw : |
- Het verlies aan landbouwgrond kan niet ontkend worden. Het | - Het verlies aan landbouwgrond kan niet ontkend worden. Het |
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen voorziet een bijkomend aandeel | Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen voorziet een bijkomend aandeel |
bedrijventerreinen met een totale oppervlakte voor Vlaams-Brabant van | bedrijventerreinen met een totale oppervlakte voor Vlaams-Brabant van |
+ 1 350 ha. Daarnaast bakent het gewest in de gewestplannen of in | + 1 350 ha. Daarnaast bakent het gewest in de gewestplannen of in |
gewestelijke uitvoeringsplannen 750 000 ha agragisch gebied, bestemd | gewestelijke uitvoeringsplannen 750 000 ha agragisch gebied, bestemd |
voor de beroepslandbouw af. | voor de beroepslandbouw af. |
Open ruimte/milieu : | Open ruimte/milieu : |
- Door de selctie van Leuven als regionaalstedelijk gebied, worden aan | - Door de selctie van Leuven als regionaalstedelijk gebied, worden aan |
de Leuvense Regio bepaalde ontwikkelingsdoelstellingen opgelegd, | de Leuvense Regio bepaalde ontwikkelingsdoelstellingen opgelegd, |
ondermeer wat de realisatie van bijkomende bedrijventerreinen betreft. | ondermeer wat de realisatie van bijkomende bedrijventerreinen betreft. |
Het afbakenen van deze gebieden is een delicaat proces waarbij de | Het afbakenen van deze gebieden is een delicaat proces waarbij de |
verschillende belangen ten opzichte van elkaar afgewogen moeten | verschillende belangen ten opzichte van elkaar afgewogen moeten |
worden. Bij de keuze van nieuwe terreinen opteert het Ruimtelijk | worden. Bij de keuze van nieuwe terreinen opteert het Ruimtelijk |
Structuurplan Vlaanderen ervoor deze te bundelen aansluitend bij de | Structuurplan Vlaanderen ervoor deze te bundelen aansluitend bij de |
bestaande bedrijventerreinen, en andere activiteitenpolen. | bestaande bedrijventerreinen, en andere activiteitenpolen. |
- Door de voorgestelde gewestplanwijziging blijft een zeker open | - Door de voorgestelde gewestplanwijziging blijft een zeker open |
ruimte corridor - alhoewel minder breed - tussen de verschillende | ruimte corridor - alhoewel minder breed - tussen de verschillende |
groenelementen in het gebied behouden. | groenelementen in het gebied behouden. |
- Het oprichten van gebouwen op militaire domeinen is vrijgesteld van | - Het oprichten van gebouwen op militaire domeinen is vrijgesteld van |
de bouwvergunning zolang het gaat om militair strategische projecten. | de bouwvergunning zolang het gaat om militair strategische projecten. |
Burgerlijke bouwwerken dienen evenwel dezelfde procedure te doorlopen | Burgerlijke bouwwerken dienen evenwel dezelfde procedure te doorlopen |
die ook geldt voor alle andere overheidsinstanties. | die ook geldt voor alle andere overheidsinstanties. |
- De zones III van de drinkwatervoorzieningen worden niet op het | - De zones III van de drinkwatervoorzieningen worden niet op het |
gewestplan aangeduid. In deze zones geldt geen algemeen bouwverbod, | gewestplan aangeduid. In deze zones geldt geen algemeen bouwverbod, |
maar dient het advies van de maatschappij die instaat voor de | maar dient het advies van de maatschappij die instaat voor de |
watervoorziening gevraagd te worden, die nagaat of de voorziene | watervoorziening gevraagd te worden, die nagaat of de voorziene |
activiteiten verenigbaar zijn met de eisen gesteld vanuit te | activiteiten verenigbaar zijn met de eisen gesteld vanuit te |
drinkwatervoorziening. | drinkwatervoorziening. |
Buffer : | Buffer : |
- Door de voorziene gewestplanwijziging blijft de aanwezige open | - Door de voorziene gewestplanwijziging blijft de aanwezige open |
ruimte corridor bestaan, alhoewel ze verkleind wordt. | ruimte corridor bestaan, alhoewel ze verkleind wordt. |
- De voorschriften vermelden uitdrukkelijk dat de buffer naar de | - De voorschriften vermelden uitdrukkelijk dat de buffer naar de |
omliggende gebieden binnen de op het gewestplan aangeduide zone voor | omliggende gebieden binnen de op het gewestplan aangeduide zone voor |
regionale bedrijventerreinen met openbaar karakter gerealiseerd moet | regionale bedrijventerreinen met openbaar karakter gerealiseerd moet |
worden, en dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden zal | worden, en dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden zal |
worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het | worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het |
terrein en de onmiddellijke omgeving. | terrein en de onmiddellijke omgeving. |
Andere locaties : | Andere locaties : |
- De percelen, die eventueel nog beschikbaar zijn in Haasrode worden | - De percelen, die eventueel nog beschikbaar zijn in Haasrode worden |
voorbehouden voor de uitbreiding van de reeds aanwezige bedrijven. | voorbehouden voor de uitbreiding van de reeds aanwezige bedrijven. |
Daarenboven zijn de beschikbare percelen omwille van de ingesloten | Daarenboven zijn de beschikbare percelen omwille van de ingesloten |
ligging en gebrek aan aansluiting op een openbare weg, niet | ligging en gebrek aan aansluiting op een openbare weg, niet |
aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. | aantrekkelijk voor nieuwe investeerders. |
- De te lage bebouwingsgraad op de bedrijventerreinen is het gevolg | - De te lage bebouwingsgraad op de bedrijventerreinen is het gevolg |
van de vroeger gangbare wettelijke verplichtingen, zoals afstandregels | van de vroeger gangbare wettelijke verplichtingen, zoals afstandregels |
en buffers. Het is evenwel moeilijk dit om te keren. Voor toekomstige | en buffers. Het is evenwel moeilijk dit om te keren. Voor toekomstige |
bedrijventerreinen wordt evenwel gestreefd naar een grotere | bedrijventerreinen wordt evenwel gestreefd naar een grotere |
bouwdichtheid. | bouwdichtheid. |
Verkeer : | Verkeer : |
- De Commissie meent dat het aangewezen is bij het uitwerken van het | - De Commissie meent dat het aangewezen is bij het uitwerken van het |
bijzonder plan van aanleg de ontsluiting van dit gebied via de N25 | bijzonder plan van aanleg de ontsluiting van dit gebied via de N25 |
prioritair te onderzoeken. | prioritair te onderzoeken. |
Leefbaarheid : | Leefbaarheid : |
-De voorschriften vermelden uitdrukkelijk dat de buffer naar de | -De voorschriften vermelden uitdrukkelijk dat de buffer naar de |
omliggende gebieden binnen de op het gewestplan aangeduide zone voor | omliggende gebieden binnen de op het gewestplan aangeduide zone voor |
regionale bedrijventerreinen met openbaar karakter gerealiseerd moet | regionale bedrijventerreinen met openbaar karakter gerealiseerd moet |
worden, en dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden zal | worden, en dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden zal |
worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het | worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het |
terrein en de onmiddellijke omgeving. | terrein en de onmiddellijke omgeving. |
Democratie/gelijkheid : | Democratie/gelijkheid : |
- De voorschriften vermelden uitdrukkelijk dat de buffer naar de | - De voorschriften vermelden uitdrukkelijk dat de buffer naar de |
omliggende gebieden binnen de op het gewestplan aangeduide zone voor | omliggende gebieden binnen de op het gewestplan aangeduide zone voor |
regionale bedrijventerreinen met openbaar karakter gerealiseerd moet | regionale bedrijventerreinen met openbaar karakter gerealiseerd moet |
worden, en dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden zal | worden, en dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden zal |
worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het | worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het |
terrein en de onmiddellijke omgeving. Onder onmiddellijke omgeving | terrein en de onmiddellijke omgeving. Onder onmiddellijke omgeving |
dient ook de woonomgeving te worden verstaan. | dient ook de woonomgeving te worden verstaan. |
- Door de voorziene gewestplanwijziging blijft de aanwezige open | - Door de voorziene gewestplanwijziging blijft de aanwezige open |
ruimte corridor bestaan, alhoewel ze verkleind wordt. | ruimte corridor bestaan, alhoewel ze verkleind wordt. |
Ontbreken : | Ontbreken : |
- De opsplitsing van verschillende gewestplannen voor het grondgebied | - De opsplitsing van verschillende gewestplannen voor het grondgebied |
Leuven is inderdaad vanuit een juridische opportuniteit gebeurd. Gelet | Leuven is inderdaad vanuit een juridische opportuniteit gebeurd. Gelet |
evenwel op de quasi gelijktijdigheid van de verschillende lopende | evenwel op de quasi gelijktijdigheid van de verschillende lopende |
procedures, is het toch mogelijk zich een globaal beeld te vormen. De | procedures, is het toch mogelijk zich een globaal beeld te vormen. De |
verschillende wijzigingen kaderen wel degelijk in een algemene | verschillende wijzigingen kaderen wel degelijk in een algemene |
beleidsvisie. Enkel procedureel zijn de gewestplannen opgesplitst. | beleidsvisie. Enkel procedureel zijn de gewestplannen opgesplitst. |
- Het is wenselijk het regionaal bedrijventerrein met openbaar | - Het is wenselijk het regionaal bedrijventerrein met openbaar |
karakter nu al mogelijk te maken via een gewestplanwijziging, ofschoon | karakter nu al mogelijk te maken via een gewestplanwijziging, ofschoon |
er misschien nog geen stedelijk landbouwontwikkelingsplan of globale | er misschien nog geen stedelijk landbouwontwikkelingsplan of globale |
visie op de ruimtelijke ordening voor de stedelijke omgeving en het | visie op de ruimtelijke ordening voor de stedelijke omgeving en het |
buitengebied noch een ruimtelijk-economische visie op het | buitengebied noch een ruimtelijk-economische visie op het |
tewerkstellingsbeleid uitgewerkt is. De creatie van een regionaal | tewerkstellingsbeleid uitgewerkt is. De creatie van een regionaal |
bedrijventerrein is immers volledig in overeenstemming met de | bedrijventerrein is immers volledig in overeenstemming met de |
principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en wordt er in | principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en wordt er in |
voorzien. | voorzien. |
Stedenbouwkundige voorschriften : | Stedenbouwkundige voorschriften : |
- Het opstellen van een bijzonder plan van aanleg is verplichtend | - Het opstellen van een bijzonder plan van aanleg is verplichtend |
gesteld. | gesteld. |
- De zones III van de drinkwatervoorzieningen worden niet op het | - De zones III van de drinkwatervoorzieningen worden niet op het |
gewestplan aangeduid. In deze zones geldt geen algemeen bouwverbod, | gewestplan aangeduid. In deze zones geldt geen algemeen bouwverbod, |
maar dient het advies van de maatschappij die instaat voor de | maar dient het advies van de maatschappij die instaat voor de |
watervoorziening gevraagd te worden. Het voorschrift vermeld | watervoorziening gevraagd te worden. Het voorschrift vermeld |
uitdrukkelijk dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden | uitdrukkelijk dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden |
zal worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het | zal worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het |
terrein, de aard van de activiteiten, de omvang van de bebouwing, het | terrein, de aard van de activiteiten, de omvang van de bebouwing, het |
architecturaal karakter, de breedte en de wijze van aanleg van de | architecturaal karakter, de breedte en de wijze van aanleg van de |
omringende bufferzone. De onverzoenbaarheid tussen de voorziene | omringende bufferzone. De onverzoenbaarheid tussen de voorziene |
activiteit en de gewenste waterkwaliteit is een voldoende reden om een | activiteit en de gewenste waterkwaliteit is een voldoende reden om een |
mogelijke bouw- of milieuvergunning te weigeren. | mogelijke bouw- of milieuvergunning te weigeren. |
Stedenbouwkundig : | Stedenbouwkundig : |
- Het gewestplan legt slechts bestemmingen vast, en wordt slechts als | - Het gewestplan legt slechts bestemmingen vast, en wordt slechts als |
toetskader voor het verlenen van bouw en/of milieuvergunning gebruikt. | toetskader voor het verlenen van bouw en/of milieuvergunning gebruikt. |
Het gewestplan zelf kan op die wijze zeker niet regulariseren wat niet | Het gewestplan zelf kan op die wijze zeker niet regulariseren wat niet |
vergund is. Vermits de ijsschaatsbaan vergund is, hoeft er geen | vergund is. Vermits de ijsschaatsbaan vergund is, hoeft er geen |
regularisatie doorgevoerd te worden. De specifieke situatie van de | regularisatie doorgevoerd te worden. De specifieke situatie van de |
ijsschaatspiste kan verder in een BPA geregeld worden. | ijsschaatspiste kan verder in een BPA geregeld worden. |
Bezwaarschrift 3 : | Bezwaarschrift 3 : |
- De mogelijkheden met betrekking tot het bekomen van schadevergoeding | - De mogelijkheden met betrekking tot het bekomen van schadevergoeding |
voor de waardevermindering van een goed door het vastleggen van een | voor de waardevermindering van een goed door het vastleggen van een |
uitvoeringsplan, worden opgesomd in artikel 35 van het decreet | uitvoeringsplan, worden opgesomd in artikel 35 van het decreet |
betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd op 22 oktober 1996. | betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd op 22 oktober 1996. |
Bezwaarschrift 4 en 27 : | Bezwaarschrift 4 en 27 : |
- De mogelijkheden met betrekking tot het bekomen van schadevergoeding | - De mogelijkheden met betrekking tot het bekomen van schadevergoeding |
voor de waarvermindering van een goed door het vastleggen van een | voor de waarvermindering van een goed door het vastleggen van een |
uitvoeringsplan, worden opgesomd in artikel 35 van het decreet | uitvoeringsplan, worden opgesomd in artikel 35 van het decreet |
betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd op 22 oktober 1996. | betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd op 22 oktober 1996. |
- Het voorliggend ontwerp voorziet een wijziging van de bestemming van | - Het voorliggend ontwerp voorziet een wijziging van de bestemming van |
woongebied naar agrarisch gebied, wat als een waardevermindering | woongebied naar agrarisch gebied, wat als een waardevermindering |
beschouwd wordt. In dit geval kan de geleden planschade vergoed | beschouwd wordt. In dit geval kan de geleden planschade vergoed |
worden. | worden. |
Bezwaarschriften 5 en 6 : | Bezwaarschriften 5 en 6 : |
- Het GNOP van de stad Leuven beschouwt dit gebied als een belangrijke | - Het GNOP van de stad Leuven beschouwt dit gebied als een belangrijke |
natuurlijke verbinding in de open ruimte. | natuurlijke verbinding in de open ruimte. |
- De verkavelingsvergunning waarvan sprake vervalt indien binnen de 5 | - De verkavelingsvergunning waarvan sprake vervalt indien binnen de 5 |
jaar na afgifte ervan de verkoop of de verhuring voor meer dan negen | jaar na afgifte ervan de verkoop of de verhuring voor meer dan negen |
jaar, de vestiging van een erfpacht- of opstalrecht van ten minste een | jaar, de vestiging van een erfpacht- of opstalrecht van ten minste een |
derde van de kavels niet is geregistreerd. | derde van de kavels niet is geregistreerd. |
Antwoord op : | Antwoord op : |
Adviezen : | Adviezen : |
Advies van de gemeente Bertem : | Advies van de gemeente Bertem : |
- Het perceel waarop het bezwaarschrift betrekking heeft, valt buiten | - Het perceel waarop het bezwaarschrift betrekking heeft, valt buiten |
de door de Vlaamse regering afgebakende gebieden die in het kader van | de door de Vlaamse regering afgebakende gebieden die in het kader van |
deze wijziging van het gewestplan worden onderzocht. | deze wijziging van het gewestplan worden onderzocht. |
Advies van de gemeente Leuven : | Advies van de gemeente Leuven : |
- De Commissie meent dat het aangewezen is het opstellen van een | - De Commissie meent dat het aangewezen is het opstellen van een |
bijzonder plan van aanleg verplichtend te stellen, gelet op de | bijzonder plan van aanleg verplichtend te stellen, gelet op de |
noodzaak een verkeersafwikkelingsplan uit te werken evenals de aanleg | noodzaak een verkeersafwikkelingsplan uit te werken evenals de aanleg |
van de bufferzone te concretiseren. | van de bufferzone te concretiseren. |
- De Vlaamse regering wenst dit gebied te bestemmen als een gebied | - De Vlaamse regering wenst dit gebied te bestemmen als een gebied |
voor de vestiging van bedrijven met een regionale uitstraling, wat in | voor de vestiging van bedrijven met een regionale uitstraling, wat in |
wezen verschillend is van de bestemming researchpark waarvoor door de | wezen verschillend is van de bestemming researchpark waarvoor door de |
Vlaamse regering het gebied Termunckveld is voorzien. | Vlaamse regering het gebied Termunckveld is voorzien. |
- De Regionale Commissie van Advies adviseert de Vlaamse regering het | - De Regionale Commissie van Advies adviseert de Vlaamse regering het |
aanvullend stedenbouwkundig voorschrift voor advies aan de Raad van | aanvullend stedenbouwkundig voorschrift voor advies aan de Raad van |
State voor te leggen. | State voor te leggen. |
- Het voorschrift vermeldt uitdrukkelijk dat bij de inrichting van het | - Het voorschrift vermeldt uitdrukkelijk dat bij de inrichting van het |
gebied rekening gehouden zal worden met de natuurlijke en | gebied rekening gehouden zal worden met de natuurlijke en |
landschappelijke kwaliteiten van het terrein en de onmiddellijke | landschappelijke kwaliteiten van het terrein en de onmiddellijke |
omgeving, waarbij aandacht besteed zal worden aan het karakter van het | omgeving, waarbij aandacht besteed zal worden aan het karakter van het |
terrein, de aarc van de activiteiten, de omvang van de bebouwing, het | terrein, de aarc van de activiteiten, de omvang van de bebouwing, het |
architecturaal karakter, de breedte en de wijze van aanleg van de | architecturaal karakter, de breedte en de wijze van aanleg van de |
omringende bufferzone. De onverzoenbaarheid tussen de voorziene | omringende bufferzone. De onverzoenbaarheid tussen de voorziene |
activiteit en de gewenste omgevingskwaliteit kan reeds een voldoende | activiteit en de gewenste omgevingskwaliteit kan reeds een voldoende |
reden zijn om een mogelijke bouw- of milieuvergunning te weigeren. Dit | reden zijn om een mogelijke bouw- of milieuvergunning te weigeren. Dit |
voorschrift en de algemeen geldende bepalingen van de Vlarem wetgeving | voorschrift en de algemeen geldende bepalingen van de Vlarem wetgeving |
bieden een voldoende garantie met betrekking tot het behoud van de | bieden een voldoende garantie met betrekking tot het behoud van de |
omgevingskwaliteit dat het bijkomend opleggen van beperkende | omgevingskwaliteit dat het bijkomend opleggen van beperkende |
voorwaarden niet nodig wordt geacht. | voorwaarden niet nodig wordt geacht. |
Advies van de Bestendige Deputatie : | Advies van de Bestendige Deputatie : |
- De Commissie meent dat het aangewezen is het opstellen van een | - De Commissie meent dat het aangewezen is het opstellen van een |
bijzonder plan van aanleg verplichtend te stellen, gelet op de | bijzonder plan van aanleg verplichtend te stellen, gelet op de |
noodzaak een verkeersafwikklingsplan uit te werken evenals de aanleg | noodzaak een verkeersafwikklingsplan uit te werken evenals de aanleg |
van de bufferzone te concretiseren. | van de bufferzone te concretiseren. |
- Bij het uitwerken van het bijzonder plan van aanleg zal de | - Bij het uitwerken van het bijzonder plan van aanleg zal de |
ontsluiting van dit gebied via de N25 prioritair onderzocht worden. | ontsluiting van dit gebied via de N25 prioritair onderzocht worden. |
- De te lage bebouwingsgraad op de bedrijventerreinen is het gevolg | - De te lage bebouwingsgraad op de bedrijventerreinen is het gevolg |
van de vroeger gangbare wettelijke verplichtingen, zoals | van de vroeger gangbare wettelijke verplichtingen, zoals |
afstandsregels en buffers. Het is evenwel moeilijk die om te keren. | afstandsregels en buffers. Het is evenwel moeilijk die om te keren. |
Voor toekomstige bedrijventerreinen wordt evenwel gestreefd naar een | Voor toekomstige bedrijventerreinen wordt evenwel gestreefd naar een |
grotere bouwdichtheid. | grotere bouwdichtheid. |
- De voorschriften vermelden uitdrukkelijk dat de buffer naar de | - De voorschriften vermelden uitdrukkelijk dat de buffer naar de |
omliggende gebieden binnen de op het gewestplan aangeduide zone voor | omliggende gebieden binnen de op het gewestplan aangeduide zone voor |
regionale bedrijventerreinen met openbaar karakter gerealiseerd moet | regionale bedrijventerreinen met openbaar karakter gerealiseerd moet |
worden, en dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden zal | worden, en dat bij de inrichting van het gebied rekening gehouden zal |
worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het | worden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het |
terrein en de onmiddellijke omgeving. Onder onmiddellijke omgeving | terrein en de onmiddellijke omgeving. Onder onmiddellijke omgeving |
dient ook de woonomgeving te worden verstaan. | dient ook de woonomgeving te worden verstaan. |
- De problematiek van de bestaande woningen tussen de Peugeot-garage | - De problematiek van de bestaande woningen tussen de Peugeot-garage |
en de toegangsweg tot het transformatorstation zal onderzocht worden | en de toegangsweg tot het transformatorstation zal onderzocht worden |
bij de uitwerking van het bijzonder plan van aanleg. | bij de uitwerking van het bijzonder plan van aanleg." |