← Terug naar "Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren Definitieve vaststelling van het gewestplan tot gedeeltelijke
wijziging van het gewestplan op het grondgebied van Sint-Truiden Een besluit van de Vlaamse
regering van 30 september 1997 bepaalt : Artikel 1. Art.
2. Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand behorende tot de niet normatieve (...)"
Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren Definitieve vaststelling van het gewestplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van Sint-Truiden Een besluit van de Vlaamse regering van 30 september 1997 bepaalt : Artikel 1. Art. 2. Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand behorende tot de niet normatieve (...) | Plan de secteur Saint-Trond-Tongres Fixation définitive du plan de secteur de modification partielle sur le territoire de Saint-Trond Un arrêté du Gouvernement flamand du 30 septembre 1997 fixe : Article 1er. Une modification partielle de Art. 2. Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non (...) |
---|---|
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP | MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE |
Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren | Plan de secteur Saint-Trond-Tongres |
Definitieve vaststelling van het gewestplan tot gedeeltelijke | Fixation définitive du plan de secteur de modification partielle sur |
wijziging van het gewestplan op het grondgebied van Sint-Truiden | le territoire de Saint-Trond |
Een besluit van de Vlaamse regering van 30 september 1997 bepaalt : | Un arrêté du Gouvernement flamand du 30 septembre 1997 fixe : |
Artikel 1.Een gedeeltelijke wijziging van het koninklijk besluit van |
|
5 april 1977, houdende vaststelling van het gewestplan | Article 1er.Une modification partielle de l'arrêté royal du 5 avril |
Sint-Truiden-Tongeren wordt definitief vastgesteld voor delen van de | 1977 portant flxation du plan de secteur Saint-Trond-Tongres est |
kaartbladen 33/2 en 33/6, zoals vervat in de bijlage 1 bij dit | définitivement fixée pour des parties des feuilles 33/2 et 33/6 telles |
besluit. | que comprises à l'annexe 1re au présent arrêté. |
Art. 2.Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand |
Art. 2.Le plan indiquant la situation physique et juridique existante |
behorende tot de niet normatieve delen van voornoemd gewestplan, is | appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité, est |
vervat in bijlage 2 bij dit besluit. | comprise dans l'annexe 2 au présent arrêté. |
Art. 3.De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is |
Art. 3.Le Ministre flamand ayant l'Aménagement du Territoire dans ses |
belast met de uitvoering van dit besluit. | attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. |
Streekcommissie van Advies voor de Ruimtelijke ordening | Streekcommissie van Advies voor de Ruimtelijke ordening |
Advies over het besluit van de Vlaamse Regering van 22 oktober 1996 | Advies over het besluit van de Vlaamse Regering van 22 oktober 1996 |
(Belgisch Staatsblad van 31 december 1996) houdende voorlopige | (Belgisch Staatsblad van 31 december 1996) houdende voorlopige |
vaststelling van het ontwerp-plan tot gedeeltelijke wijziging van het | vaststelling van het ontwerp-plan tot gedeeltelijke wijziging van het |
gewestplan Sint-Truiden - Tongeren op het grondgebied van de gemeente | gewestplan Sint-Truiden - Tongeren op het grondgebied van de gemeente |
Sint-Truiden, gedeelte kaartbladen 33/2 en 33/6), over de adviezen | Sint-Truiden, gedeelte kaartbladen 33/2 en 33/6), over de adviezen |
uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de betrokken | uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de betrokken |
gemeenteraden en over de tijdens het openbaar onderzoek uitgebrachte | gemeenteraden en over de tijdens het openbaar onderzoek uitgebrachte |
bezwaarschriften. | bezwaarschriften. |
Dit dossier werd door de Streekcommissie besproken op de hierna | Dit dossier werd door de Streekcommissie besproken op de hierna |
volgende vergaderingen : | volgende vergaderingen : |
4 juni 1997 | 4 juni 1997 |
30 juni 1997 : plaatsbezoek en bespreking | 30 juni 1997 : plaatsbezoek en bespreking |
14 juli 1997 | 14 juli 1997 |
INHOUDSTABEL | INHOUDSTABEL |
1. Advies van de Commissie over het plangebied | 1. Advies van de Commissie over het plangebied |
2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie | 2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie |
3. Advies over de adviezen van de betrokken gemeenteraden | 3. Advies over de adviezen van de betrokken gemeenteraden |
4. Advies over de tijdig ontvangen bezwaarschriften | 4. Advies over de tijdig ontvangen bezwaarschriften |
4.1. Werkwijze van de behandeling | 4.1. Werkwijze van de behandeling |
4.2. Behandeling van de bezwaarschriften | 4.2. Behandeling van de bezwaarschriften |
1. ADVIES VAN DE COMMISSIE OVER HET PLANGEBIED | 1. ADVIES VAN DE COMMISSIE OVER HET PLANGEBIED |
De Commissie heeft zich bij de vorming van een eigen standpunt en | De Commissie heeft zich bij de vorming van een eigen standpunt en |
visie over dit plangebied laten leiden door de overwegingen van het | visie over dit plangebied laten leiden door de overwegingen van het |
besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996, het ontwerp-plan | besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996, het ontwerp-plan |
zelf, het advies uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de | zelf, het advies uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de |
betrokken gemeenteraden en de tijdig ontvangen bezwaarschriften. | betrokken gemeenteraden en de tijdig ontvangen bezwaarschriften. |
1.1. Wijziging te Brustem | 1.1. Wijziging te Brustem |
De Commissie brengt gunstig advies uit over de voorgestelde wijziging | De Commissie brengt gunstig advies uit over de voorgestelde wijziging |
wat betreft het voorzien van de zones voor lokale en regionale | wat betreft het voorzien van de zones voor lokale en regionale |
bedrijventerreinen, aan de rand van het vroegere militair domein en in | bedrijventerreinen, aan de rand van het vroegere militair domein en in |
aansluiting met de reeds voorziene zones. | aansluiting met de reeds voorziene zones. |
Het voorstel tot het voorzien van een reservegebied voor de industrie | Het voorstel tot het voorzien van een reservegebied voor de industrie |
wordt ongunstig geadviseerd. De Commissie acht het voorbarig deze | wordt ongunstig geadviseerd. De Commissie acht het voorbarig deze |
reserve te voorzien, aangezien er nog geen zicht is op de ontwikkeling | reserve te voorzien, aangezien er nog geen zicht is op de ontwikkeling |
van de zone, bestemd voor industrie, voorzien bij de vorige | van de zone, bestemd voor industrie, voorzien bij de vorige |
gewestplanwijziging. De Commissie stelt voor dit gebied zijn huidige | gewestplanwijziging. De Commissie stelt voor dit gebied zijn huidige |
bestemming - agrarisch gebied - te laten behouden. | bestemming - agrarisch gebied - te laten behouden. |
De Commissie vestigt de aandacht op een strookje, ten noorden van het | De Commissie vestigt de aandacht op een strookje, ten noorden van het |
vroegere militaire domein (Lichtenberg), met bestemming agrarisch | vroegere militaire domein (Lichtenberg), met bestemming agrarisch |
gebied dat niet werd opgenomen in de voorziene wijziging. | gebied dat niet werd opgenomen in de voorziene wijziging. |
1.2. Wijziging gebied Volmolen | 1.2. Wijziging gebied Volmolen |
1.2.1. Gedeelte achter het Station | 1.2.1. Gedeelte achter het Station |
De Commissie adviseert het voorstel, zoals omschreven in het besluit | De Commissie adviseert het voorstel, zoals omschreven in het besluit |
van de Vlaamse regering en het bijhorende bestemmingsplan, ongunstig | van de Vlaamse regering en het bijhorende bestemmingsplan, ongunstig |
en stelt voor het in herziening gestelde gebied in te vullen als volgt | en stelt voor het in herziening gestelde gebied in te vullen als volgt |
: | : |
a) Woongebied : achter het station, zoals voorzien doch beperkt tot | a) Woongebied : achter het station, zoals voorzien doch beperkt tot |
het gedeelte gelegen tussen het Station en de Fabriekstraat; | het gedeelte gelegen tussen het Station en de Fabriekstraat; |
b) Industriegebied : het gedeelte langs de Fabriekstraat waar nu reeds | b) Industriegebied : het gedeelte langs de Fabriekstraat waar nu reeds |
bedrijven gevestigd zijn tot aan de Volmolenweg, en tot achter de | bedrijven gevestigd zijn tot aan de Volmolenweg, en tot achter de |
huidige vestigingen zoals voorgesteld door de stad Sint-Truiden; | huidige vestigingen zoals voorgesteld door de stad Sint-Truiden; |
c) Het gedeelte ten westen van de Fabriekstraat vanaf de Volmolenweg | c) Het gedeelte ten westen van de Fabriekstraat vanaf de Volmolenweg |
dient voorzien te worden als landelijk woongebied; | dient voorzien te worden als landelijk woongebied; |
d) Het gebied gelegen langs de Volmolenweg, eigendom van het OCMW, | d) Het gebied gelegen langs de Volmolenweg, eigendom van het OCMW, |
waar nu de volkstuintjes gevestigd zijn wordt als projectzone | waar nu de volkstuintjes gevestigd zijn wordt als projectzone |
voorgesteld; | voorgesteld; |
e) Het overblijvende gebied dient behouden te blijven als | e) Het overblijvende gebied dient behouden te blijven als |
landschappelijk waardevol agrarisch gebied met inbegrip van de hoeve | landschappelijk waardevol agrarisch gebied met inbegrip van de hoeve |
Blavier. | Blavier. |
1.2.2. Beekvallei | 1.2.2. Beekvallei |
De Commissie brengt ongunstig advies uit over het voorstel dit gebied | De Commissie brengt ongunstig advies uit over het voorstel dit gebied |
te wijzigen in natuurgebied. | te wijzigen in natuurgebied. |
Dit gedeelte is in gebruik als agrarisch gebied; een bestemming als | Dit gedeelte is in gebruik als agrarisch gebied; een bestemming als |
natuurgebied maakt het voor de landbouw onmogelijk de gronden als | natuurgebied maakt het voor de landbouw onmogelijk de gronden als |
dusdanig in gebruik te houden, gelet op de voorschriften voorzien in | dusdanig in gebruik te houden, gelet op de voorschriften voorzien in |
artikel 15, § 4, van het decreet van 23 januari 1991 inzake de | artikel 15, § 4, van het decreet van 23 januari 1991 inzake de |
bescherming van het !eefmi!ieu tegen de verontreiniging door | bescherming van het !eefmi!ieu tegen de verontreiniging door |
meststoffen. | meststoffen. |
De Commissie stelt voor dit gebied te bestemmen als landschappelijk | De Commissie stelt voor dit gebied te bestemmen als landschappelijk |
waardevol agrarisch gebied. | waardevol agrarisch gebied. |
Om dit gebied voldoende te beschermen. vraagt de Commissie de punt-en | Om dit gebied voldoende te beschermen. vraagt de Commissie de punt-en |
lijnvormige, elementen in de bijzondere voorschriften van een op te | lijnvormige, elementen in de bijzondere voorschriften van een op te |
stellen BPA op te nemen. | stellen BPA op te nemen. |
1.3. Wijziging Berg op Zoom | 1.3. Wijziging Berg op Zoom |
De Commissie adviseert gunstig wat betreft de zone "landelijk | De Commissie adviseert gunstig wat betreft de zone "landelijk |
woongebied" en de daarachter voorziene K.M.O.- zone. Deze zone dient | woongebied" en de daarachter voorziene K.M.O.- zone. Deze zone dient |
evenwel te worden uitgebreid tot aan de spoorweg, met een bufferzone | evenwel te worden uitgebreid tot aan de spoorweg, met een bufferzone |
van 50 m, langs de huidige en de oude spoorwegbedding, kant | van 50 m, langs de huidige en de oude spoorwegbedding, kant |
Tiensesteenweg. | Tiensesteenweg. |
Het gebied vóór de spoorweg is te zeer aangetast om een andere | Het gebied vóór de spoorweg is te zeer aangetast om een andere |
bestemming te krijgen. | bestemming te krijgen. |
Bovendien kan de spoorweg op deze wijze als scheiding tussen twee | Bovendien kan de spoorweg op deze wijze als scheiding tussen twee |
verschillende zones dienstig zijn. | verschillende zones dienstig zijn. |
Ook het gebied tussen de Tiensesteenweg en de Steenweg op Zoutleeuw | Ook het gebied tussen de Tiensesteenweg en de Steenweg op Zoutleeuw |
blijft K.M.O.-zone. | blijft K.M.O.-zone. |
1.4. Wijziging te Halmaal | 1.4. Wijziging te Halmaal |
De Commissie adviseert de voorziene wijziging naar natuurgebied | De Commissie adviseert de voorziene wijziging naar natuurgebied |
ongunstig, omwille van de negatieve gevolgen voor de landbouw (zie | ongunstig, omwille van de negatieve gevolgen voor de landbouw (zie |
1.2.2.). | 1.2.2.). |
De Commissie stelt voor dit gebied te wijzigen in landschappelijk | De Commissie stelt voor dit gebied te wijzigen in landschappelijk |
waardevol agrarisch gebied. | waardevol agrarisch gebied. |
2.2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie | 2.2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie |
Inhoud | Inhoud |
- Wat betreft de wijziging van het militair domein te Brustem wordt | - Wat betreft de wijziging van het militair domein te Brustem wordt |
een gunstig advies gegeven. | een gunstig advies gegeven. |
- Wat betreft de wijziging van het gebied Volmolen wordt een ongunstig | - Wat betreft de wijziging van het gebied Volmolen wordt een ongunstig |
advies gegeven daar deze wijziging onvoldoende rekening houdt met de | advies gegeven daar deze wijziging onvoldoende rekening houdt met de |
concrete situaties en met de opties van de stad Sint-Truiden voor dit | concrete situaties en met de opties van de stad Sint-Truiden voor dit |
gebied. Voorgesteld wordt voor dit gebied de bestemmingen aan te | gebied. Voorgesteld wordt voor dit gebied de bestemmingen aan te |
passen en deze in overeenstemming te brengen met de bestemmingen en de | passen en deze in overeenstemming te brengen met de bestemmingen en de |
opties voorzien in het BPA "Nieuw Stationskwartier" in stadium van | opties voorzien in het BPA "Nieuw Stationskwartier" in stadium van |
voorontwerp van de stad Sint-Truiden. | voorontwerp van de stad Sint-Truiden. |
- Wat betreft de optie de vallei van Molenbeek te beschermen kan deze | - Wat betreft de optie de vallei van Molenbeek te beschermen kan deze |
optie principieel bijgetreden worden, doch de bestemming natuurgebied | optie principieel bijgetreden worden, doch de bestemming natuurgebied |
kan gelet op het reële agrarisch gebruik van de gronden niet | kan gelet op het reële agrarisch gebruik van de gronden niet |
bijgetreden worden en voorgesteld wordt deze bestemming te wijzigingen | bijgetreden worden en voorgesteld wordt deze bestemming te wijzigingen |
in agrarisch gebied met ecologisch belang. Het agrarisch bedrijf | in agrarisch gebied met ecologisch belang. Het agrarisch bedrijf |
gesitueerd langs de Tiensesteenweg dat aansluit bij deze zone wordt | gesitueerd langs de Tiensesteenweg dat aansluit bij deze zone wordt |
best bestemd als agrarisch gebied in plaats van ambachtelijk gebied. | best bestemd als agrarisch gebied in plaats van ambachtelijk gebied. |
Advies : | Advies : |
De Commissie neemt kennis van dit advies, en treedt het gedeeltelijk | De Commissie neemt kennis van dit advies, en treedt het gedeeltelijk |
bij. | bij. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
De Commissie wenst geen toevoeging van het begrip "ecologisch belang" | De Commissie wenst geen toevoeging van het begrip "ecologisch belang" |
aan de zone voor landschappelijk waardevol gebied. | aan de zone voor landschappelijk waardevol gebied. |
Artikel 15, § 4, 1°, voorziet immers dat ecologische waardevolle | Artikel 15, § 4, 1°, voorziet immers dat ecologische waardevolle |
gebieden een lagere bemestingsnorm krijgen. Hierdoor zal de | gebieden een lagere bemestingsnorm krijgen. Hierdoor zal de |
landbouwexploitatie sterk bemoeilijkt worden. Enerzijds kan de | landbouwexploitatie sterk bemoeilijkt worden. Enerzijds kan de |
landbouwgrond niet voldoende bemest worden voor een verantwoorde | landbouwgrond niet voldoende bemest worden voor een verantwoorde |
exploitatie. | exploitatie. |
Anderzijds zullen de daar gevestigde landbouwbedrijven niet meer | Anderzijds zullen de daar gevestigde landbouwbedrijven niet meer |
voldoen aan de eisen van het mestdecreet wat betreft het aantal | voldoen aan de eisen van het mestdecreet wat betreft het aantal |
noodzakelijk beschikbare gronden in relatie tot de aanwezige | noodzakelijk beschikbare gronden in relatie tot de aanwezige |
veestapel. | veestapel. |
3. ADVIES OVER DE ADVIEZEN VAN DE BETROKKEN GEMEENTERADEN | 3. ADVIES OVER DE ADVIEZEN VAN DE BETROKKEN GEMEENTERADEN |
3.1. Advies van de stad Bilzen d.d. 14 april 1997 : | 3.1. Advies van de stad Bilzen d.d. 14 april 1997 : |
Inhoud : | Inhoud : |
De gemeente wenst geen opmerking en te maken over de voorgestelde | De gemeente wenst geen opmerking en te maken over de voorgestelde |
wijzigingen van het gewestplan Sint-Truiden - Tongeren zoals | wijzigingen van het gewestplan Sint-Truiden - Tongeren zoals |
vastgelegd bij besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996. | vastgelegd bij besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996. |
Advies : | Advies : |
De Commissie neemt kennis van dit besluit | De Commissie neemt kennis van dit besluit |
3.2. Advies van de gemeente Hoeselt d.d. 30 april 1997. | 3.2. Advies van de gemeente Hoeselt d.d. 30 april 1997. |
Inhoud : | Inhoud : |
Het besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996 houdende | Het besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996 houdende |
gedeeltelijke voorlopige vaststelling van het ontwerp-gewestplan | gedeeltelijke voorlopige vaststelling van het ontwerp-gewestplan |
Sint-Truiden - Tongeren in Sint-Truiden wordt gunstig geadviseerd. | Sint-Truiden - Tongeren in Sint-Truiden wordt gunstig geadviseerd. |
Advies : | Advies : |
De Commissie neemt kennis van dit besluit. | De Commissie neemt kennis van dit besluit. |
3.3. Advies van de stad Sint-Truiden d.d. 26 mei 1997. | 3.3. Advies van de stad Sint-Truiden d.d. 26 mei 1997. |
Inhoud : | Inhoud : |
De gemeenteraad van Sint-Truiden adviseert het ontwerp tot wijziging | De gemeenteraad van Sint-Truiden adviseert het ontwerp tot wijziging |
van een gedeelte van het gewestplan Sint-Truiden ongunstig en bepaalt | van een gedeelte van het gewestplan Sint-Truiden ongunstig en bepaalt |
zijn standpunt als volgt : | zijn standpunt als volgt : |
a) het gebied gelegen in Halmaal ten zuiden van de Leeuwerweg, | a) het gebied gelegen in Halmaal ten zuiden van de Leeuwerweg, |
momenteel op het gewestplan bestemd als landschappelijk waardevol | momenteel op het gewestplan bestemd als landschappelijk waardevol |
agrarisch gebied en op het wijzigingsvoorstel van de Vlaamse regering | agrarisch gebied en op het wijzigingsvoorstel van de Vlaamse regering |
bestemd als natuurgebied, dient als landschappelijk waardevol | bestemd als natuurgebied, dient als landschappelijk waardevol |
agrarisch gebied met ecologisch belang bestemd te worden; | agrarisch gebied met ecologisch belang bestemd te worden; |
b) het gebied "Berg op Zoom" ten zuiden van de Tiensesteenweg, | b) het gebied "Berg op Zoom" ten zuiden van de Tiensesteenweg, |
momenteel op het gewestplan bestemd als (van noord naar zuid) | momenteel op het gewestplan bestemd als (van noord naar zuid) |
landelijke woonzone, gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebied | landelijke woonzone, gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebied |
voor kleine en middelgrote ondernemingen (tot aan de oude spoorweg | voor kleine en middelgrote ondernemingen (tot aan de oude spoorweg |
Tienen - Sint-Truiden en de spoorweg Landen - Sint-Truiden), | Tienen - Sint-Truiden en de spoorweg Landen - Sint-Truiden), |
landbouwzone en landschappelijk waardevol agrarisch gebied, en op het | landbouwzone en landschappelijk waardevol agrarisch gebied, en op het |
voornoemd wijzigingsvoorstel bestemd als landelijke woonzone (50 m), | voornoemd wijzigingsvoorstel bestemd als landelijke woonzone (50 m), |
dan tot aan de oude spoorweg : landschappelijk waardevol agrarisch | dan tot aan de oude spoorweg : landschappelijk waardevol agrarisch |
gebied, gebied voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, natuurgebied | gebied, gebied voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, natuurgebied |
en landbouw-zone, dient te worden bestemd als landelijke woonzone (50 | en landbouw-zone, dient te worden bestemd als landelijke woonzone (50 |
m), daarachter : gebied voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, | m), daarachter : gebied voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, |
daarachter een bufferzone van 50 m breedte langs de bedding van de | daarachter een bufferzone van 50 m breedte langs de bedding van de |
oude spoorweg en de huidige spoorweg Landen - Sint-Truiden, aan de | oude spoorweg en de huidige spoorweg Landen - Sint-Truiden, aan de |
kant van de Tiensesteenweg; | kant van de Tiensesteenweg; |
c) het gebied achter de oude en de huidige spoorweg tot aan de | c) het gebied achter de oude en de huidige spoorweg tot aan de |
Halmaalweg, op het huidige gewestplan bestemd als landbouwgebied en | Halmaalweg, op het huidige gewestplan bestemd als landbouwgebied en |
landschappelijk waardevol agrarisch gebied en op het voornoemd | landschappelijk waardevol agrarisch gebied en op het voornoemd |
wijzigingsvoorstel bestemd als natuurgebied, dient helemaal bestemd te | wijzigingsvoorstel bestemd als natuurgebied, dient helemaal bestemd te |
worden als landschappelijk waardevol agrarisch gebied met ecologisch | worden als landschappelijk waardevol agrarisch gebied met ecologisch |
belang; | belang; |
d) de kleine driehoekige gebieden gelegen tussen de Tiensesteenweg | d) de kleine driehoekige gebieden gelegen tussen de Tiensesteenweg |
(N3) en de Zoutleeuwsesteenweg en tussen de Tiensesteenweg en de | (N3) en de Zoutleeuwsesteenweg en tussen de Tiensesteenweg en de |
Omleiding (N3), op het huidige gewestplan bestemd als zone voor | Omleiding (N3), op het huidige gewestplan bestemd als zone voor |
ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s en op het wijzigingsvoorstel | ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s en op het wijzigingsvoorstel |
bestemd als natuurgebied, dient bestemd te blijven als zone voor | bestemd als natuurgebied, dient bestemd te blijven als zone voor |
ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s. | ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s. |
e) het gebied "Staaien", "Volmolen", "Grevensmolen", tussen de | e) het gebied "Staaien", "Volmolen", "Grevensmolen", tussen de |
Zoutleeuwsesteenweg, Tiensesteenweg, Spoorweg, momenteel op het | Zoutleeuwsesteenweg, Tiensesteenweg, Spoorweg, momenteel op het |
huidige gewestplan bestemd als zone voor ambachtelijke bedrijven en | huidige gewestplan bestemd als zone voor ambachtelijke bedrijven en |
K.M.O.'s, woonuitbreidingsgebied en landschappelijk waardevol | K.M.O.'s, woonuitbreidingsgebied en landschappelijk waardevol |
agrarisch gebied en op het wijzigingsvoorstel bestemd als | agrarisch gebied en op het wijzigingsvoorstel bestemd als |
natuurgebied, zone voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, woonzone | natuurgebied, zone voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, woonzone |
en landschappelijk waardevol agrarisch gebied, dient bestemd te worden | en landschappelijk waardevol agrarisch gebied, dient bestemd te worden |
zoals voorzien op het ontwerp van verruimd B.P.A. "Nieuw | zoals voorzien op het ontwerp van verruimd B.P.A. "Nieuw |
Stationskwartier" waarvan een kopie in bijlage. De rest van het in het | Stationskwartier" waarvan een kopie in bijlage. De rest van het in het |
wijzigingsvoorstel begrepen gebied dient te worden bestemd als | wijzigingsvoorstel begrepen gebied dient te worden bestemd als |
landschappelijk waardevol agrarisch gebied met ecologisch belang; | landschappelijk waardevol agrarisch gebied met ecologisch belang; |
f) de kleine gebiedjes op Lichtenberg ten zuiden van de N3 nu op het | f) de kleine gebiedjes op Lichtenberg ten zuiden van de N3 nu op het |
gewestplan bestemd als landbouwgebieden, kunnen zoals op het voorstel | gewestplan bestemd als landbouwgebieden, kunnen zoals op het voorstel |
tot gewestplanwijziging als lokale bedrijventerreinen met openbaar | tot gewestplanwijziging als lokale bedrijventerreinen met openbaar |
karakter en een regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter | karakter en een regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter |
bestemd worden; | bestemd worden; |
g) het gebied gelegen op het vliegveld van Brustem, op het gewestplan | g) het gebied gelegen op het vliegveld van Brustem, op het gewestplan |
aangeduid als agrarisch gebied en op het voorstel tot wijziging | aangeduid als agrarisch gebied en op het voorstel tot wijziging |
bestemd als reserve industriegebied dient terug bestemd als | bestemd als reserve industriegebied dient terug bestemd als |
landbouwzone zoals voorzien bij het besluit van de Vlaamse regering | landbouwzone zoals voorzien bij het besluit van de Vlaamse regering |
d.d. 9 juli 1996. | d.d. 9 juli 1996. |
Advies : | Advies : |
De Commissie neemt kennis van dit besluit en treedt het gedeeltelijk | De Commissie neemt kennis van dit besluit en treedt het gedeeltelijk |
bij. | bij. |
a) Dit voorstel wordt gedeeltelijk bijgetreden. | a) Dit voorstel wordt gedeeltelijk bijgetreden. |
b) Dit voorstel wordt bijgetreden. | b) Dit voorstel wordt bijgetreden. |
c) Dit voorstel wordt bijgetreden in de mate dat voorgesteld wordt het | c) Dit voorstel wordt bijgetreden in de mate dat voorgesteld wordt het |
gebied te bestemmen als landschappelijk waardevol agrarisch gebied. De | gebied te bestemmen als landschappelijk waardevol agrarisch gebied. De |
Commissie gaat evenwel niet akkoord met de toevoeging "van ecologisch | Commissie gaat evenwel niet akkoord met de toevoeging "van ecologisch |
belang". | belang". |
d) Dit voorstel wordt bijgetreden. | d) Dit voorstel wordt bijgetreden. |
e) Dit voorstel wordt bijgetreden, met uitzondering van de toevoeging" | e) Dit voorstel wordt bijgetreden, met uitzondering van de toevoeging" |
van ecologisch belang" voor het voorgestelde landschappelijk waardevol | van ecologisch belang" voor het voorgestelde landschappelijk waardevol |
agrarisch gebied. | agrarisch gebied. |
f) Dit voorstel wordt bijgetreden. | f) Dit voorstel wordt bijgetreden. |
g) Dit voorstel wordt bijgetreden. | g) Dit voorstel wordt bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
a) c) d) Zie ook onze argumentatie in punt 2.2. | a) c) d) Zie ook onze argumentatie in punt 2.2. |
3.4. De gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Herstappe, Kortessem, | 3.4. De gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Herstappe, Kortessem, |
Nieuwerkerken, Riemst,Tongeren, Voeren en Wellen hebben geen advies | Nieuwerkerken, Riemst,Tongeren, Voeren en Wellen hebben geen advies |
uitgebracht, zodat zij geacht worden een gunstig advies te hebben | uitgebracht, zodat zij geacht worden een gunstig advies te hebben |
uitgebracht. | uitgebracht. |
4. ADVIES OVER DE TIJDIG ONTVANGEN BEZWAARSCHRIFTEN | 4. ADVIES OVER DE TIJDIG ONTVANGEN BEZWAARSCHRIFTEN |
Noot : | Noot : |
- het openbaar onderzoek had plaats van 3 februari 1997 tot en met 3 | - het openbaar onderzoek had plaats van 3 februari 1997 tot en met 3 |
april 1997; | april 1997; |
- er werden in totaal 42 bezwaarschriften ingediend; | - er werden in totaal 42 bezwaarschriften ingediend; |
- deze werden ondertekend door 112 personen; | - deze werden ondertekend door 112 personen; |
- 8 bezwaarschriften zijn individuele bezwaarschriften; | - 8 bezwaarschriften zijn individuele bezwaarschriften; |
- 33 bezwaarschriften zijn type-bezwaarschriften; | - 33 bezwaarschriften zijn type-bezwaarschriften; |
- 41 bezwaarschriften werden binnen de termijn ontvangen; | - 41 bezwaarschriften werden binnen de termijn ontvangen; |
- de poststempel op het bezwaarschrift, of de dagstempel indien de | - de poststempel op het bezwaarschrift, of de dagstempel indien de |
poststempel niet kan worden vastgesteld, is bepalend voor de datum van | poststempel niet kan worden vastgesteld, is bepalend voor de datum van |
ontvangst; | ontvangst; |
- het laattijdig bezwaarschrift werd niet behandeld. | - het laattijdig bezwaarschrift werd niet behandeld. |
4.1. Werkwijze van behandeling | 4.1. Werkwijze van behandeling |
De Commissie heeft de ingediende bezwaren voorzien van een | De Commissie heeft de ingediende bezwaren voorzien van een |
registratienummer, een stempel met ontvangstdatum en een typecode. | registratienummer, een stempel met ontvangstdatum en een typecode. |
Bij de behandeling word naast de indiener steeds een korte inhoud van | Bij de behandeling word naast de indiener steeds een korte inhoud van |
het bezwaar weergegeven. | het bezwaar weergegeven. |
Deze inhoud is indicatief. Voor de volledige inhoud wordt verwezen | Deze inhoud is indicatief. Voor de volledige inhoud wordt verwezen |
naar de oorspronkelijke tekst van het bezwaarschrift. | naar de oorspronkelijke tekst van het bezwaarschrift. |
Bij de inhoud is steeds nagegaan welke de ruimtelijke beperkingen | Bij de inhoud is steeds nagegaan welke de ruimtelijke beperkingen |
en/of wijzigingen zijn die de indiener stelt en welke zijn/haar | en/of wijzigingen zijn die de indiener stelt en welke zijn/haar |
argumenten hiervoor zijn. | argumenten hiervoor zijn. |
4.1.1. Behandeling van de individuele bezwaarschriften | 4.1.1. Behandeling van de individuele bezwaarschriften |
BEZWAAR NR. 1 | BEZWAAR NR. 1 |
Indiener : Libens Lambert-Renotte Madeleine, Gorsemweg 154, 3800 | Indiener : Libens Lambert-Renotte Madeleine, Gorsemweg 154, 3800 |
Sint-Truiden. | Sint-Truiden. |
Inhoud : | Inhoud : |
Bezwaarindieners zijn eigenaar van een perceel grond, grenzend aan de | Bezwaarindieners zijn eigenaar van een perceel grond, grenzend aan de |
Fabrieksstraat met 54,90 m en aan de Volmolenweg met 139,10 m. Zij | Fabrieksstraat met 54,90 m en aan de Volmolenweg met 139,10 m. Zij |
menen dat hun perceel over de volledige diepte als bouwgrond kan | menen dat hun perceel over de volledige diepte als bouwgrond kan |
ingekleurd worden, zoals het aanpalende perceel, eigendom van het | ingekleurd worden, zoals het aanpalende perceel, eigendom van het |
O.C.M.W., ook over de volledige diepte als bouwgrond wordt ingekleurd. | O.C.M.W., ook over de volledige diepte als bouwgrond wordt ingekleurd. |
Volgens het ontwerp-plan wordt hun eigendom tot op 50 m ingekleurd als | Volgens het ontwerp-plan wordt hun eigendom tot op 50 m ingekleurd als |
bouwgrond, en het achterliggende stuk als landbouwgrond. | bouwgrond, en het achterliggende stuk als landbouwgrond. |
Advies : | Advies : |
Dit voorstel wordt niet bijgetreden. | Dit voorstel wordt niet bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
Volgens het voorstel van de Commissie wordt een landelijk woongebied | Volgens het voorstel van de Commissie wordt een landelijk woongebied |
voorzien ten westen van de Fabriekstraat vanaf de Volmolenweg. Dit | voorzien ten westen van de Fabriekstraat vanaf de Volmolenweg. Dit |
heeft tot gevolg dat de eerste 50 meter als bouwgrond kan worden | heeft tot gevolg dat de eerste 50 meter als bouwgrond kan worden |
beschouwd. Aan de westzijde van de Volmolenweg en grenzend aan de | beschouwd. Aan de westzijde van de Volmolenweg en grenzend aan de |
Fabriekstraat adviseert de Commissie het behoud van de KMO-zone, | Fabriekstraat adviseert de Commissie het behoud van de KMO-zone, |
vermits ter plaatse reeds bedrijven gevestigd zijn. Het voorzien van | vermits ter plaatse reeds bedrijven gevestigd zijn. Het voorzien van |
woongebied aan deze zijde van de Fabriekstraat is daarom niet | woongebied aan deze zijde van de Fabriekstraat is daarom niet |
aangewezen. | aangewezen. |
BEZWAAR NR. 2 | BEZWAAR NR. 2 |
Indiener : N.V. Raepers, Tiensesteenweg 240, 3800 Sint-Truiden. | Indiener : N.V. Raepers, Tiensesteenweg 240, 3800 Sint-Truiden. |
Inhoud : | Inhoud : |
Bezwaarindiener is eigenaar van een perceel grond gelegen in de | Bezwaarindiener is eigenaar van een perceel grond gelegen in de |
K.M.O.-zone en wenst daar een K.M.O. uit te baten. Het bedoelde | K.M.O.-zone en wenst daar een K.M.O. uit te baten. Het bedoelde |
perceel wordt nu ingekleurd als groene zone. Hij vraagt het behoud van | perceel wordt nu ingekleurd als groene zone. Hij vraagt het behoud van |
de K.M.O.-zone. | de K.M.O.-zone. |
Advies : | Advies : |
Dit voorstel wordt bijgetreden. | Dit voorstel wordt bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. De | Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. De |
Commissie stelt voor KMO-gebied te voorzien tot aan de huidige en oude | Commissie stelt voor KMO-gebied te voorzien tot aan de huidige en oude |
spoorwegbedding, met een bufferzone van 50 meter vanaf de | spoorwegbedding, met een bufferzone van 50 meter vanaf de |
spoorwegbedding. | spoorwegbedding. |
BEZWAAR NR. 3 | BEZWAAR NR. 3 |
Indiener : N.V. V.F.M., Fabriekstraat 15, 3800 Sint- Truiden. | Indiener : N.V. V.F.M., Fabriekstraat 15, 3800 Sint- Truiden. |
Inhoud : | Inhoud : |
- De N.V. V.F.M. is eigenaar van een aantal percelen grond die tot op | - De N.V. V.F.M. is eigenaar van een aantal percelen grond die tot op |
heden in de ambachtelijke zone zijn gelegen, en, in het voorstel tot | heden in de ambachtelijke zone zijn gelegen, en, in het voorstel tot |
gewestplanwijziging, als bouwzone worden ingekleurd. De laatste 4 | gewestplanwijziging, als bouwzone worden ingekleurd. De laatste 4 |
jaren heeft de firma een investering gedaan van ruim 54 miljoen. De | jaren heeft de firma een investering gedaan van ruim 54 miljoen. De |
bestaande gieterij en deze investering maakt het hen in geen enkel | bestaande gieterij en deze investering maakt het hen in geen enkel |
geval mogelijk te verhuizen. Om nog uitbreidingsmogelijkheden te | geval mogelijk te verhuizen. Om nog uitbreidingsmogelijkheden te |
hebben is het noodzakelijk dat de gronden in de ambachtelijke zone | hebben is het noodzakelijk dat de gronden in de ambachtelijke zone |
blijven. | blijven. |
- Om de uitbreiding te kunnen verzekeren, zijn zij eveneens kandidaat | - Om de uitbreiding te kunnen verzekeren, zijn zij eveneens kandidaat |
de percelen, eigendom van de heer en Mevr. Roosen, en gelegen binnen | de percelen, eigendom van de heer en Mevr. Roosen, en gelegen binnen |
hetzelfde gebied, te kopen. | hetzelfde gebied, te kopen. |
Advies : | Advies : |
Dit voorstel wordt bijgetreden. | Dit voorstel wordt bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
BEZWAAR NR. 4 | BEZWAAR NR. 4 |
Indiener : Peter Gutterman-Annie Belet, Toekomststraat 17, 3800 | Indiener : Peter Gutterman-Annie Belet, Toekomststraat 17, 3800 |
Sint-Truiden. | Sint-Truiden. |
Inhoud : | Inhoud : |
a) Bezwaarindiener is eigenaar van gronden, gelegen in het | a) Bezwaarindiener is eigenaar van gronden, gelegen in het |
landbouwgebied "De vetweiden" op de grens tussen Sint- Truiden en | landbouwgebied "De vetweiden" op de grens tussen Sint- Truiden en |
fusiegemeente Halmaal. De gewestplanwijziging maakt een fundamentele | fusiegemeente Halmaal. De gewestplanwijziging maakt een fundamentele |
minwaarde uit van zijn eigendom. Deze gronden maken een inherent deel | minwaarde uit van zijn eigendom. Deze gronden maken een inherent deel |
uit van zijn paardenfokkerij. | uit van zijn paardenfokkerij. |
b) Voor het gedeelte van de percelen grenzend aan de Molenbeek, werd | b) Voor het gedeelte van de percelen grenzend aan de Molenbeek, werd |
een andere bestemming voorzien, waardoor de weidefunctie tot een | een andere bestemming voorzien, waardoor de weidefunctie tot een |
minimum wordt herleid. | minimum wordt herleid. |
c) De nieuwe bestemming zal invloed hebben op de houtwinning. Hij | c) De nieuwe bestemming zal invloed hebben op de houtwinning. Hij |
maakt voorbehoud voor de schade die hij hierdoor ondervindt. | maakt voorbehoud voor de schade die hij hierdoor ondervindt. |
d) Verandering van de loop van de Molenbeek zou tevens een noodlottige | d) Verandering van de loop van de Molenbeek zou tevens een noodlottige |
invloed hebben op de woonzone, die onder het niveau van de beek | invloed hebben op de woonzone, die onder het niveau van de beek |
liggen. | liggen. |
Advies : | Advies : |
a) b) Deze bezwaren worden bijgetreden. | a) b) Deze bezwaren worden bijgetreden. |
c) d) De Commissie neemt kennis van deze argumenten | c) d) De Commissie neemt kennis van deze argumenten |
Argumentatie : | Argumentatie : |
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
BEZWAAR NR. 5 | BEZWAAR NR. 5 |
Indiener : Auto Nova N.V., Zoutleeuwsesteenweg 2, 3800 Sint-Truiden. | Indiener : Auto Nova N.V., Zoutleeuwsesteenweg 2, 3800 Sint-Truiden. |
Inhoud : | Inhoud : |
Sinds 1988 werd een nieuwe garage geopend op Staaien (kruising | Sinds 1988 werd een nieuwe garage geopend op Staaien (kruising |
Tiensesteenweg/Zoutleeuwsesteenweg), op een terrein in de | Tiensesteenweg/Zoutleeuwsesteenweg), op een terrein in de |
ambachtelijke zone. | ambachtelijke zone. |
De voorziene gewestplanwijzigin zou tot gevolg hebben dat het bedrijf | De voorziene gewestplanwijzigin zou tot gevolg hebben dat het bedrijf |
gedeeltelijk in natuurgebied is gevestigd. | gedeeltelijk in natuurgebied is gevestigd. |
Advies : | Advies : |
Dit bezwaar wordt bijgetreden. | Dit bezwaar wordt bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
BEZWAAR NR. 18 | BEZWAAR NR. 18 |
Indiener : Appeltans Urbain, Halmaalweg 207, 3800 Sint-Truiden. | Indiener : Appeltans Urbain, Halmaalweg 207, 3800 Sint-Truiden. |
Inhoud : | Inhoud : |
Door de gewestplanwijziging komen de woning en de tuin die | Door de gewestplanwijziging komen de woning en de tuin die |
bezwaarindiener in 1996 heeft gekocht, gedeeltelijk in natuurgebied te | bezwaarindiener in 1996 heeft gekocht, gedeeltelijk in natuurgebied te |
liggen. Het is volgens hem zinloos een woongebied te laten raken aan | liggen. Het is volgens hem zinloos een woongebied te laten raken aan |
een natuurgebied. | een natuurgebied. |
Advies : | Advies : |
Dit bezwaar wordt bijgetreden. | Dit bezwaar wordt bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
BEZWAAR NR. 38 | BEZWAAR NR. 38 |
Indiener : BAZIMO N.V., Dambordsstraat 26, 1000 Brussel. | Indiener : BAZIMO N.V., Dambordsstraat 26, 1000 Brussel. |
Inhoud : | Inhoud : |
De N.V. Bazimo is eigenaar van een perceel grond, groot 7 ha 14 a 55 | De N.V. Bazimo is eigenaar van een perceel grond, groot 7 ha 14 a 55 |
ca, volgens het huidige gewestplan gelegen in een gebied voor | ca, volgens het huidige gewestplan gelegen in een gebied voor |
ambachtelijke bedrijven en voor K.M.O.-ondernemingen. | ambachtelijke bedrijven en voor K.M.O.-ondernemingen. |
In het ontwerp tot wijziging van het gewestplan wordt dit perceel | In het ontwerp tot wijziging van het gewestplan wordt dit perceel |
ingekleurd als natuurgebied. | ingekleurd als natuurgebied. |
Hiertegen wordt bezwaar ingediend gesteund op volgende motieven : | Hiertegen wordt bezwaar ingediend gesteund op volgende motieven : |
a) De herbestemming tot "natuurgebied" van de ambachtelijke zone | a) De herbestemming tot "natuurgebied" van de ambachtelijke zone |
"Fabriekstraat" en "Berg op Zoom" blijkt een compensatie te zijn voor | "Fabriekstraat" en "Berg op Zoom" blijkt een compensatie te zijn voor |
de herbestemming van het militaire domein van Brustem tot | de herbestemming van het militaire domein van Brustem tot |
industriegebied. Deze situatie schept een niet verantwoorde | industriegebied. Deze situatie schept een niet verantwoorde |
ongelijkheid en heeft een discriminerend effect ten opzichte van de | ongelijkheid en heeft een discriminerend effect ten opzichte van de |
vennootschap. Hun eigendom wordt nu getroffen door een absoluut | vennootschap. Hun eigendom wordt nu getroffen door een absoluut |
bouwverbod met een ontzaglijke waardevermindering tot gevolg, terwijl | bouwverbod met een ontzaglijke waardevermindering tot gevolg, terwijl |
het militair domein zonder reden wordt opgewaardeerd tot | het militair domein zonder reden wordt opgewaardeerd tot |
industriegebied. De reden van dit verschil in behandeling steunt op | industriegebied. De reden van dit verschil in behandeling steunt op |
niet verantwoorde motieven. | niet verantwoorde motieven. |
b) Het perceel is gelegen langs een goed uitgeruste weg, voorzien van | b) Het perceel is gelegen langs een goed uitgeruste weg, voorzien van |
openbare riolering en van water- en electriciteitsleidingen. De | openbare riolering en van water- en electriciteitsleidingen. De |
ligging is bijzonder goed bereikbaar gezien de nabijheid van de weg | ligging is bijzonder goed bereikbaar gezien de nabijheid van de weg |
Brussel- Luik. Het sluit daarenboven direct aan bij het centrum van | Brussel- Luik. Het sluit daarenboven direct aan bij het centrum van |
Sint-Truiden en bij de ambachtelijke zone langs de Tiensesteenweg die | Sint-Truiden en bij de ambachtelijke zone langs de Tiensesteenweg die |
volgens het ontwerp-plan behouden blijft. | volgens het ontwerp-plan behouden blijft. |
Het behoud van de bestemming voor ambachtelijke bedrijven en voor | Het behoud van de bestemming voor ambachtelijke bedrijven en voor |
K.M.O.'s is derhalve planologisch verantwoord. | K.M.O.'s is derhalve planologisch verantwoord. |
c) De motieven die in 1977 werden gebruikt om dit perceel als | c) De motieven die in 1977 werden gebruikt om dit perceel als |
ambachtelijk gebied in te kleuren, zijn nog steeds geldig. Buiten de | ambachtelijk gebied in te kleuren, zijn nog steeds geldig. Buiten de |
compensatie voor het militair domein, kan geen enkel nieuw en | compensatie voor het militair domein, kan geen enkel nieuw en |
objectief element de bestemmingswijziging verantwoorden. | objectief element de bestemmingswijziging verantwoorden. |
d) De voorgestelde bestemmingen zijn niet conform met de opties van | d) De voorgestelde bestemmingen zijn niet conform met de opties van |
het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. | het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. |
Het aaneengesloten geheel van 80 ha van het militair domein leent zich | Het aaneengesloten geheel van 80 ha van het militair domein leent zich |
perfect tot de creatie van een grote eenheid natuur of natuur in | perfect tot de creatie van een grote eenheid natuur of natuur in |
ontwikkeling. De opportuniteit van de bestemming industriegebied van | ontwikkeling. De opportuniteit van de bestemming industriegebied van |
dit terrein wordt in vraag gesteld. | dit terrein wordt in vraag gesteld. |
Advies : | Advies : |
a) De Commissie neemt kennis van deze zienswijze. | a) De Commissie neemt kennis van deze zienswijze. |
b) c) Deze argumenten worden bijgetreden. | b) c) Deze argumenten worden bijgetreden. |
d) De Commissie neemt kennis van dit argument. | d) De Commissie neemt kennis van dit argument. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
a) De Commissie neemt kennis. | a) De Commissie neemt kennis. |
c) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied | c) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied |
d) De bestemming van 80 ha industriegebied op het vroegere militaire | d) De bestemming van 80 ha industriegebied op het vroegere militaire |
domein valt buiten het nu voorgestelde plangebied. | domein valt buiten het nu voorgestelde plangebied. |
BEZWAAR NR. 39 | BEZWAAR NR. 39 |
Indiener : Natuurbeschermingsactie Limburg, Boogstraat 35, 3530 | Indiener : Natuurbeschermingsactie Limburg, Boogstraat 35, 3530 |
Houthalen-Helchteren. | Houthalen-Helchteren. |
Inhoud : | Inhoud : |
a) Het woongebied achter het station. | a) Het woongebied achter het station. |
De uitbreiding van het woongebied ten westen van de Fabriekstraat is | De uitbreiding van het woongebied ten westen van de Fabriekstraat is |
minder aangewezen doordat hier deels een industriële vestiging is | minder aangewezen doordat hier deels een industriële vestiging is |
gelegen en deels omdat beter de wegzate als begrenzing van de | gelegen en deels omdat beter de wegzate als begrenzing van de |
landbouwzone kan fungeren. | landbouwzone kan fungeren. |
De uitbreiding van de woonzone langs de Volmolenweg is onaanvaardbaar | De uitbreiding van de woonzone langs de Volmolenweg is onaanvaardbaar |
omdat daardoor een aanzet wordt gegeven om het woongebied verder uit | omdat daardoor een aanzet wordt gegeven om het woongebied verder uit |
te breiden in het landelijk gebied. Volgens het besluit zouden in de | te breiden in het landelijk gebied. Volgens het besluit zouden in de |
gemeente nog voldoende woonzones aanwezig zijn. | gemeente nog voldoende woonzones aanwezig zijn. |
b) De K.M.O.-zone Staaien. | b) De K.M.O.-zone Staaien. |
Het lijkt aangewezen deze zone aan te passen aan de bestaande | Het lijkt aangewezen deze zone aan te passen aan de bestaande |
toestand. Door de voorgestelde afbakening komt een bestaand bedrijf | toestand. Door de voorgestelde afbakening komt een bestaand bedrijf |
deels te liggen in het woongebied aan de Fabriekstraat en deels in het | deels te liggen in het woongebied aan de Fabriekstraat en deels in het |
achterliggend landbouwgebied. | achterliggend landbouwgebied. |
c) De omgeving van het kruispunt Tiensesteenweg met de omleidingsweg | c) De omgeving van het kruispunt Tiensesteenweg met de omleidingsweg |
kan beter als bufferzone worden aangeduid. | kan beter als bufferzone worden aangeduid. |
d) Tussen de Tiensesteenweg en de Zoutleeuwsesteenweg blijft een klein | d) Tussen de Tiensesteenweg en de Zoutleeuwsesteenweg blijft een klein |
geïsoleerd gebied als K.M.O.-zone, dat blijkbaar niet is opgenomen in | geïsoleerd gebied als K.M.O.-zone, dat blijkbaar niet is opgenomen in |
de gewestplanwijziging. | de gewestplanwijziging. |
e) Het aangegeven natuurgebied. | e) Het aangegeven natuurgebied. |
De aanduiding van delen van de vallei van de Molenbeek als | De aanduiding van delen van de vallei van de Molenbeek als |
natuurgebied lijkt niet aangewezen : | natuurgebied lijkt niet aangewezen : |
- de als natuurgebied aangegeven zones worden momenteel door de | - de als natuurgebied aangegeven zones worden momenteel door de |
landbouw gebruikt en vrij extensief beheerd; | landbouw gebruikt en vrij extensief beheerd; |
- landschappelijk dient dit gebied in zijn huidige toestand behouden | - landschappelijk dient dit gebied in zijn huidige toestand behouden |
te blijven, omzetten i natuurgebied zou inhouden dat de aanwezige | te blijven, omzetten i natuurgebied zou inhouden dat de aanwezige |
landbouw op termijn moet verdwijnen; | landbouw op termijn moet verdwijnen; |
- de huidige toestand ten westen van Halmaal-dorp sluit goed aan bij | - de huidige toestand ten westen van Halmaal-dorp sluit goed aan bij |
het woongebied van Halmaal. | het woongebied van Halmaal. |
Er moet wel rekening gehouden worden met de vaststelling dat het | Er moet wel rekening gehouden worden met de vaststelling dat het |
recreatiegebied aangegeven op het oude gewestplan nog niet is | recreatiegebied aangegeven op het oude gewestplan nog niet is |
gerealiseerd en, indien hieraan nood is, het beter elders gerealiseerd | gerealiseerd en, indien hieraan nood is, het beter elders gerealiseerd |
wordt. | wordt. |
Om de vallei van de Molenbeek toch een zekere bescherming te bieden, | Om de vallei van de Molenbeek toch een zekere bescherming te bieden, |
rekening houdend met de waarde van het gebied is het aangewezen om het | rekening houdend met de waarde van het gebied is het aangewezen om het |
als natuurgebied aangegeven gebied aan te duiden als landbouwgebied | als natuurgebied aangegeven gebied aan te duiden als landbouwgebied |
met ecologische waarde. | met ecologische waarde. |
Advies : | Advies : |
a) Dit bezwaar wordt bijgetreden. | a) Dit bezwaar wordt bijgetreden. |
b) Dit bezwaar wordt bijgetreden. | b) Dit bezwaar wordt bijgetreden. |
c) Dit voorstel wordt niet bijgetreden. | c) Dit voorstel wordt niet bijgetreden. |
d) De Commissie neemt kennis van deze vaststelling. | d) De Commissie neemt kennis van deze vaststelling. |
e) Dit voorstel wordt gedeeltelijk bijgetreden. | e) Dit voorstel wordt gedeeltelijk bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
a) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | a) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
b) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | b) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
c) De Commissie adviseert ter plaatse het behoud van een gedeelte van | c) De Commissie adviseert ter plaatse het behoud van een gedeelte van |
het KMO-gebied met daarachter een bufferzone langs de huidige en | het KMO-gebied met daarachter een bufferzone langs de huidige en |
vroegere spoorwegbedding. | vroegere spoorwegbedding. |
d) De Commissie neemt kennis. | d) De Commissie neemt kennis. |
e) Het begrip "ecologisch belang" wordt niet toegevoegd. | e) Het begrip "ecologisch belang" wordt niet toegevoegd. |
Zie argumentatie punt 2.2. | Zie argumentatie punt 2.2. |
BEHANDELINGEN VAN DE TYPE-BEZWAARSCHRIFTEN | BEHANDELINGEN VAN DE TYPE-BEZWAARSCHRIFTEN |
- Type B1 | - Type B1 |
Er zijn 8 bezwaarschriften van het type B1, ondertekend door 8 | Er zijn 8 bezwaarschriften van het type B1, ondertekend door 8 |
personen. | personen. |
Inhoud : | Inhoud : |
a) Het is niet correct reeds voor de definitieve vaststelling van het | a) Het is niet correct reeds voor de definitieve vaststelling van het |
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een gewestplanwijziging door te | Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een gewestplanwijziging door te |
voeren die helemaal niet dringend is en die een hypotheek zal leggen | voeren die helemaal niet dringend is en die een hypotheek zal leggen |
op mogelijk andere beleidsopties na de definitieve vaststelling van | op mogelijk andere beleidsopties na de definitieve vaststelling van |
het structuurplan. | het structuurplan. |
Bovendien is het besluit nergens gemotiveerd met enige studie. | Bovendien is het besluit nergens gemotiveerd met enige studie. |
b) De argumentatie die gegeven wordt voor de wijzigingen is dat | b) De argumentatie die gegeven wordt voor de wijzigingen is dat |
vermits er bijkomende bedrijventerreinen worden gecreëerd in de | vermits er bijkomende bedrijventerreinen worden gecreëerd in de |
omgeving van het vroegere militaire domein, de ambachtelijke zone van | omgeving van het vroegere militaire domein, de ambachtelijke zone van |
de Fabriekstraat en Berg op Zoom niet langer behouden dient te | de Fabriekstraat en Berg op Zoom niet langer behouden dient te |
blijven. Dezelfde redenering wordt toegepast voor het | blijven. Dezelfde redenering wordt toegepast voor het |
woonuitbreidingsgebied Volmolen. | woonuitbreidingsgebied Volmolen. |
De overheid stelt dat vermits een groot deel van deze gronden gelegen | De overheid stelt dat vermits een groot deel van deze gronden gelegen |
zijn in de vallei van de Molenbeek, een natuurfunctie zicht opdringt. | zijn in de vallei van de Molenbeek, een natuurfunctie zicht opdringt. |
Men gaat voorbij aan wat het grondgebruik van al deze gebieden van | Men gaat voorbij aan wat het grondgebruik van al deze gebieden van |
oudsher was en nog is : land- en tuinbouwexploitatie. | oudsher was en nog is : land- en tuinbouwexploitatie. |
c) De gewestplanherziening gaat veel verder dan de vernoemde gebieden | c) De gewestplanherziening gaat veel verder dan de vernoemde gebieden |
: | : |
men neemt een groot deel buiten deze gebieden op en men interpreteert | men neemt een groot deel buiten deze gebieden op en men interpreteert |
de omschrijving van vallei bijzonder breed. | de omschrijving van vallei bijzonder breed. |
d) Voor gebied in Halmaal wil men van agrarisch gebied dat nog altijd | d) Voor gebied in Halmaal wil men van agrarisch gebied dat nog altijd |
in exploitatie is, natuurgebied maken, met als enige verklaring dat de | in exploitatie is, natuurgebied maken, met als enige verklaring dat de |
gronden gelegen zijn in een beekvallei. | gronden gelegen zijn in een beekvallei. |
Het omzetten van landbouwgronden, in een vallei gelegen, naar | Het omzetten van landbouwgronden, in een vallei gelegen, naar |
natuurgebied zal de land- en tuinbouwsector enorme klappen toebedelen | natuurgebied zal de land- en tuinbouwsector enorme klappen toebedelen |
wat totaal onaanvaardbaar is. In het ontwerp Ruimtelijk Structuurplan | wat totaal onaanvaardbaar is. In het ontwerp Ruimtelijk Structuurplan |
Vlaanderen wordt Haspengouw één van de belangrijkste agrarische | Vlaanderen wordt Haspengouw één van de belangrijkste agrarische |
gebieden genoemd. | gebieden genoemd. |
e) De omzetting van agrarisch gebied naar natuurgebied heeft bijzonder | e) De omzetting van agrarisch gebied naar natuurgebied heeft bijzonder |
zware gevolgen. Het Mestactieplan stelt dat voor gronden gelegen in | zware gevolgen. Het Mestactieplan stelt dat voor gronden gelegen in |
natuurgebieden een nulbemesting van kracht is vanaf 1 oktober 1998. | natuurgebieden een nulbemesting van kracht is vanaf 1 oktober 1998. |
Dit heeft tot gevolg dat elke teelt is uitgesloten. | Dit heeft tot gevolg dat elke teelt is uitgesloten. |
f) Wat het gebied Staaien betreft wordt vastgesteld dat dit ook | f) Wat het gebied Staaien betreft wordt vastgesteld dat dit ook |
grotendeels wordt omgezet in natuurgebied. | grotendeels wordt omgezet in natuurgebied. |
Het gaat hierbij over gronden in exploitatie. Bovendien wordt een | Het gaat hierbij over gronden in exploitatie. Bovendien wordt een |
bestaande landbouwbedrijfszetel gewoonweg in de ambachtelijke zone | bestaande landbouwbedrijfszetel gewoonweg in de ambachtelijke zone |
gelaten waardoor een bijzondere zware hypotheek rust op dat bedrijf. | gelaten waardoor een bijzondere zware hypotheek rust op dat bedrijf. |
g) Hetzelfde fenomeen doet zich voor meer noordwaarts, namelijk in het | g) Hetzelfde fenomeen doet zich voor meer noordwaarts, namelijk in het |
woonuitbreidingsgebied en in het landschappelijk waardevol gebied. | woonuitbreidingsgebied en in het landschappelijk waardevol gebied. |
h) Bezwaarindieners vragen dat de gronden die door de land- en | h) Bezwaarindieners vragen dat de gronden die door de land- en |
tuinbouwsector gebruikt waren zou omgezet worden in agrarisch gebied | tuinbouwsector gebruikt waren zou omgezet worden in agrarisch gebied |
en dat de landbouwbedrijfszetel in Staaien eveneens mee zou worden | en dat de landbouwbedrijfszetel in Staaien eveneens mee zou worden |
opgenomen. | opgenomen. |
Advies : | Advies : |
a) De commissie neemt kennis van deze vaststelling. | a) De commissie neemt kennis van deze vaststelling. |
b) c) d) e) f) g) h) Deze bezwaren worden bijgetreden. | b) c) d) e) f) g) h) Deze bezwaren worden bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
a) Dit punt is een vaststelling die als dusdanig niet het voorwerp | a) Dit punt is een vaststelling die als dusdanig niet het voorwerp |
uitmaakt van dit advies. | uitmaakt van dit advies. |
b) c) d) e) f) g) h) Zie het eigen advies van de Commissie over het | b) c) d) e) f) g) h) Zie het eigen advies van de Commissie over het |
plangebied. | plangebied. |
Type B2 | Type B2 |
Van dit type werden twee bezwaarschriften ingediend, ondertekend door | Van dit type werden twee bezwaarschriften ingediend, ondertekend door |
2 personen | 2 personen |
Inhoud : | Inhoud : |
a) De voorgestelde gewestplanwijziging getuigt niet van een globale | a) De voorgestelde gewestplanwijziging getuigt niet van een globale |
visie, omdat het gebied van het Militair Domein te Brustem in minder | visie, omdat het gebied van het Militair Domein te Brustem in minder |
dan zes maanden opnieuw in een wijziging wordt betrokken. | dan zes maanden opnieuw in een wijziging wordt betrokken. |
b) In haar beslissing tot herziening, wordt geen motivering | b) In haar beslissing tot herziening, wordt geen motivering |
aangegeven. | aangegeven. |
c) De omvorming van agrarisch gebied naar regionaal en lokaal | c) De omvorming van agrarisch gebied naar regionaal en lokaal |
bedrijventerrein : de visuele buffering t.a.v. de Luikersteenweg gaat | bedrijventerrein : de visuele buffering t.a.v. de Luikersteenweg gaat |
verloren en de nog bestaande oostelijke holle weg wordt belast. | verloren en de nog bestaande oostelijke holle weg wordt belast. |
Bovendien wordt agrarisch gebied omgezet zonder dat men nagaat wat de | Bovendien wordt agrarisch gebied omgezet zonder dat men nagaat wat de |
concrete gevolgen hiervan zijn voor de betrokken land- en | concrete gevolgen hiervan zijn voor de betrokken land- en |
tuinbouwbedrijven. | tuinbouwbedrijven. |
d) De omvorming van agrarisch gebied naar reservegebied voor | d) De omvorming van agrarisch gebied naar reservegebied voor |
industriële uitbreiding : Bij het ontwerp-plan van de vorige | industriële uitbreiding : Bij het ontwerp-plan van de vorige |
herziening had de Vlaamse regering een aanzienlijk deel voorzien voor | herziening had de Vlaamse regering een aanzienlijk deel voorzien voor |
bedrijventerreinen dat bij de definitieve vaststelling niet werd | bedrijventerreinen dat bij de definitieve vaststelling niet werd |
weerhouden. ook niet als reservegebied. | weerhouden. ook niet als reservegebied. |
Bij het nieuwe ontwerp gaat men plots in een volledig gaaf en | Bij het nieuwe ontwerp gaat men plots in een volledig gaaf en |
ongeschonden landbouwgebied een reservegebied voor bedrijventerreinen | ongeschonden landbouwgebied een reservegebied voor bedrijventerreinen |
aanduiden. Dit is in tegenspraak met het ontwerp RSV waar men als | aanduiden. Dit is in tegenspraak met het ontwerp RSV waar men als |
streefdoel heeft de open ruimte maximaal te beschermen | streefdoel heeft de open ruimte maximaal te beschermen |
Aan de westzijde van het vroegere vliegveld zijn er gebieden die reeds | Aan de westzijde van het vroegere vliegveld zijn er gebieden die reeds |
met infrastructuur zijn uitgerust en waar bijgevolg de open ruimte | met infrastructuur zijn uitgerust en waar bijgevolg de open ruimte |
veel minder hinder zou ondervinden. | veel minder hinder zou ondervinden. |
e) Het is niet correct voor de definitieve vaststelling van het | e) Het is niet correct voor de definitieve vaststelling van het |
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een gewestplanwijziging door te | Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een gewestplanwijziging door te |
voeren die een hypotheek legt op mogelijke andere beleidsopties. | voeren die een hypotheek legt op mogelijke andere beleidsopties. |
f) Het feit dat men nu reeds een reservegebied wil aanduiden grenzend | f) Het feit dat men nu reeds een reservegebied wil aanduiden grenzend |
aan een nog volledig te ontwikkelen bedrijventerrein is voorbarig. | aan een nog volledig te ontwikkelen bedrijventerrein is voorbarig. |
g) Men heeft niet onderzocht wat de gevolgen zijn voor de land- en | g) Men heeft niet onderzocht wat de gevolgen zijn voor de land- en |
tuinbouw, in die zin dat niet geweten is hoelang de betrokken | tuinbouw, in die zin dat niet geweten is hoelang de betrokken |
landbouwers de gronden nog kunnen bewerken. | landbouwers de gronden nog kunnen bewerken. |
Advies : | Advies : |
a) b) De commissie neemt kennis van deze argumenten. | a) b) De commissie neemt kennis van deze argumenten. |
c) dit bezwaar wordt niet bijgetreden. | c) dit bezwaar wordt niet bijgetreden. |
d) dit bezwaar wordt bijgetreden. | d) dit bezwaar wordt bijgetreden. |
e) de Commissie neemt kennis van dit argument. | e) de Commissie neemt kennis van dit argument. |
f) g) Deze bezwaren worden bijgetreden. | f) g) Deze bezwaren worden bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
a) b) De huidige wijziging in verband met de restgebieden is een | a) b) De huidige wijziging in verband met de restgebieden is een |
gevolg van de vorige gewestplanwijziging. | gevolg van de vorige gewestplanwijziging. |
c) Het bijvoegen van deze percelen bij de reeds voorziene zones voor | c) Het bijvoegen van deze percelen bij de reeds voorziene zones voor |
regionale en lokale bedrijventerreinen heeft een meer afgebakende zone | regionale en lokale bedrijventerreinen heeft een meer afgebakende zone |
tot gevolg in plaats van een vermenging van twee verschillende | tot gevolg in plaats van een vermenging van twee verschillende |
functies. | functies. |
d) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | d) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
e) Dit punt is een vaststelling die als dusdanig niet het voorwerp | e) Dit punt is een vaststelling die als dusdanig niet het voorwerp |
uitmaakt van dit advies. | uitmaakt van dit advies. |
f) g) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | f) g) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
Type B3 | Type B3 |
Van dit type werden 19 bezwaarschriften ingediend, ondertekend door 86 | Van dit type werden 19 bezwaarschriften ingediend, ondertekend door 86 |
personen. | personen. |
Inhoud : | Inhoud : |
Idem als type B1 en type B2. | Idem als type B1 en type B2. |
Advies : | Advies : |
zie type B1 en type B2. | zie type B1 en type B2. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
zie type B1 en type B2. | zie type B1 en type B2. |
Type B4 | Type B4 |
Van dit type werden 3 bezwaarschriften ingediend ondertekend door 3 | Van dit type werden 3 bezwaarschriften ingediend ondertekend door 3 |
personen. | personen. |
Inhoud : | Inhoud : |
a) Vormelijke elementen : | a) Vormelijke elementen : |
1. Onregelmatigheid van het openbaar onderzoek : | 1. Onregelmatigheid van het openbaar onderzoek : |
Het ter inzage gelegde dossier bevat een afschrift van het besluit van | Het ter inzage gelegde dossier bevat een afschrift van het besluit van |
de Vlaamse Regering van 22 oktober 1996. De artikelen verwijzen naar | de Vlaamse Regering van 22 oktober 1996. De artikelen verwijzen naar |
de bijlage 1 en 2 gevoegd bij dit besluit. | de bijlage 1 en 2 gevoegd bij dit besluit. |
In het dossier komen evenwel de bijlagen voor gevoegd bij het besluit | In het dossier komen evenwel de bijlagen voor gevoegd bij het besluit |
van de Vlaamse Regering van 16 juli 1996, dat evenwel werd opgeheven | van de Vlaamse Regering van 16 juli 1996, dat evenwel werd opgeheven |
bij besluit van 20 november 1996 (?) uitdrukkelijk vervangen wordt | bij besluit van 20 november 1996 (?) uitdrukkelijk vervangen wordt |
verklaard zodat ook de bijiagen bij dat besluit van 16 juli 1996 | verklaard zodat ook de bijiagen bij dat besluit van 16 juli 1996 |
vervangen zijn door deze gevoegd bij het besluit van 22 oktober 1996. | vervangen zijn door deze gevoegd bij het besluit van 22 oktober 1996. |
Deze laatsten ontbreken in het dossier. Dit betekent een substantiële | Deze laatsten ontbreken in het dossier. Dit betekent een substantiële |
onregelmatigheid, vermits onzekerheid bestaat over de juiste toedracht | onregelmatigheid, vermits onzekerheid bestaat over de juiste toedracht |
van de voorgenomen wijzigingen. | van de voorgenomen wijzigingen. |
2. Onbestaande motivering : de motivering van dit besluit bestaat | 2. Onbestaande motivering : de motivering van dit besluit bestaat |
exclusief uit elementen die in wezen slechts in een beschikkend | exclusief uit elementen die in wezen slechts in een beschikkend |
gedeelte thuishoren. | gedeelte thuishoren. |
3. Aanfluiting van de beginselen van behoorlijk bestuur. | 3. Aanfluiting van de beginselen van behoorlijk bestuur. |
Alles wijst erop dat dit besluit van de Vlaamse Regering een herziene | Alles wijst erop dat dit besluit van de Vlaamse Regering een herziene |
versie is van de klassieke Belgische compromis, ditmaal tussen een | versie is van de klassieke Belgische compromis, ditmaal tussen een |
"industriële" lobby en een "natuur" lobby. Er is evenwel geen | "industriële" lobby en een "natuur" lobby. Er is evenwel geen |
planologische noodzaak beide dossiers aan elkaar te verbinden | planologische noodzaak beide dossiers aan elkaar te verbinden |
b) Inhoudelijk : | b) Inhoudelijk : |
1. Bezwaarindieners zijn gekant tegen natuurgebiedsfunctie in de | 1. Bezwaarindieners zijn gekant tegen natuurgebiedsfunctie in de |
vallei van de Molenbeek. | vallei van de Molenbeek. |
Natuurwaarde van het gebied " Volmolen" : | Natuurwaarde van het gebied " Volmolen" : |
Het ontwerp van de Groene Hoofdstructuur Vlaanderen klasseert de | Het ontwerp van de Groene Hoofdstructuur Vlaanderen klasseert de |
natuurkerngebieden boven de natuurgebieden. De vallei van de Molenbeek | natuurkerngebieden boven de natuurgebieden. De vallei van de Molenbeek |
is daarin opgenomen als natuurontwikkelingsgebied, terwijl de aandacht | is daarin opgenomen als natuurontwikkelingsgebied, terwijl de aandacht |
in eerste instantie naar de natuurkerngebieden had moeten gaan. | in eerste instantie naar de natuurkerngebieden had moeten gaan. |
Volgens het regionaal Natuurontwikkelingsplan is het gebied "Volmolen" | Volgens het regionaal Natuurontwikkelingsplan is het gebied "Volmolen" |
integraal ingedeeld bij de "woongebieden, industriegebieden, en | integraal ingedeeld bij de "woongebieden, industriegebieden, en |
dienstverleningsgebieden" en is duidelijk afgescheiden van diverse | dienstverleningsgebieden" en is duidelijk afgescheiden van diverse |
goed afgelijnde prioritaire zones voor natuurontwikkeling. | goed afgelijnde prioritaire zones voor natuurontwikkeling. |
De Vlaamse regering heeft geen enkele studie of onderzoek laten | De Vlaamse regering heeft geen enkele studie of onderzoek laten |
uitvoeren, aan de hand waarvan zij haar voorstel motiveert. | uitvoeren, aan de hand waarvan zij haar voorstel motiveert. |
2. Woonnoden in Sint-Truiden : | 2. Woonnoden in Sint-Truiden : |
De Vlaamse regering meent, zonder de minste woonbehoeftenstudie, het | De Vlaamse regering meent, zonder de minste woonbehoeftenstudie, het |
voornaamste woonuitbreidingsgebied dat in Sint-Truiden (kern) nog | voornaamste woonuitbreidingsgebied dat in Sint-Truiden (kern) nog |
beschikbaar is te mogen opheffen met de ongenuanceerde verwijzing naar | beschikbaar is te mogen opheffen met de ongenuanceerde verwijzing naar |
een twintig jaar oud gewestplan. | een twintig jaar oud gewestplan. |
3. Landbouwtechnische aspecten : | 3. Landbouwtechnische aspecten : |
Met uitzondering van twee percelen bos wordt het gehele gebied | Met uitzondering van twee percelen bos wordt het gehele gebied |
"Volmolen" thans uitgebaat voor landbouwdoeleinden. De combinatie van | "Volmolen" thans uitgebaat voor landbouwdoeleinden. De combinatie van |
de kwalificatie natuurgebied met de toekomstige bemestingsnonmen zal | de kwalificatie natuurgebied met de toekomstige bemestingsnonmen zal |
elke rendabele landbouw onmogelijk maken. | elke rendabele landbouw onmogelijk maken. |
Besluit : Het voorstel tot herklassering van het gebied "Volmolen" tot | Besluit : Het voorstel tot herklassering van het gebied "Volmolen" tot |
natuurgebied berust op geen enkele studie. Verwijzend naar het | natuurgebied berust op geen enkele studie. Verwijzend naar het |
G.N.O.P. van 1995 dient "woon-, industrie-, of | G.N.O.P. van 1995 dient "woon-, industrie-, of |
dienstverleningsbestemming" te worden gehanteerd. Indien de overheid | dienstverleningsbestemming" te worden gehanteerd. Indien de overheid |
van oordeel is dat industriebestemming, gezien de uitbreiding op de | van oordeel is dat industriebestemming, gezien de uitbreiding op de |
basis Brustem, overbodig is geworden, blijven alleen woon- en | basis Brustem, overbodig is geworden, blijven alleen woon- en |
dienstverleningsbestemming over. | dienstverleningsbestemming over. |
Advies : | Advies : |
a) 1., 2., 3., : De Commissie neemt kennis van deze argumenten | a) 1., 2., 3., : De Commissie neemt kennis van deze argumenten |
b) 1. : De commissie neemt kennis van deze bezwaren en treedt ze | b) 1. : De commissie neemt kennis van deze bezwaren en treedt ze |
gedeeltelijk bij. | gedeeltelijk bij. |
2. Dit bezwaar wordt niet bijgetreden. | 2. Dit bezwaar wordt niet bijgetreden. |
3. Dit bezwaar wordt bijgetreden. | 3. Dit bezwaar wordt bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
a) De Commissie neemt kennis. | a) De Commissie neemt kennis. |
b) 1. De Commissie is van oordeel dat de bestemming natuurgebied niet | b) 1. De Commissie is van oordeel dat de bestemming natuurgebied niet |
aangewezen is voor dit gebied. Zie hiervoor het eigen advies van de | aangewezen is voor dit gebied. Zie hiervoor het eigen advies van de |
Commissie over het plangebied. | Commissie over het plangebied. |
2. Het opheffen van het in het huidige gewestplan voorziene | 2. Het opheffen van het in het huidige gewestplan voorziene |
woonuitbreidingsgebied wordt gecompenseerd door het voorzien van een | woonuitbreidingsgebied wordt gecompenseerd door het voorzien van een |
woongebied, achter het station (omvorming KMO + uitbreidingsgebied). | woongebied, achter het station (omvorming KMO + uitbreidingsgebied). |
3. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | 3. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
Type AB 1 | Type AB 1 |
Indiener : Blavier Luc, Tiense steenweg 231, 3800 Sint- Truiden. | Indiener : Blavier Luc, Tiense steenweg 231, 3800 Sint- Truiden. |
Inhoud : | Inhoud : |
a) zie type B1 | a) zie type B1 |
b) bezwaarindiener baat een gemengd landbouwbedrijf uit aan de Tiense | b) bezwaarindiener baat een gemengd landbouwbedrijf uit aan de Tiense |
Steenweg, dat volgens het bestaande gewestplan gelegen is in de | Steenweg, dat volgens het bestaande gewestplan gelegen is in de |
ambachtelijke zone. De gronden die bij het bedrijf horen zijn gelegen | ambachtelijke zone. De gronden die bij het bedrijf horen zijn gelegen |
in ambachtelijke zone, woonuitbreidingsgebied en agrarisch gebied. | in ambachtelijke zone, woonuitbreidingsgebied en agrarisch gebied. |
Volgens de hier besproken voorlopige vaststelling van het gewestpian, | Volgens de hier besproken voorlopige vaststelling van het gewestpian, |
blijft de bedrijfszetel in de ambachtelijke zone gelegen en komen de | blijft de bedrijfszetel in de ambachtelijke zone gelegen en komen de |
bijbehorende gronden grotendeels in natuurgebied te liggen. In dat | bijbehorende gronden grotendeels in natuurgebied te liggen. In dat |
geval wordt het gebruik van deze gronden beperkt ingevolge de | geval wordt het gebruik van deze gronden beperkt ingevolge de |
maatregelen die o.a. voorzien worden door het mestactieplan. | maatregelen die o.a. voorzien worden door het mestactieplan. |
Bezwaarindiener vraagt dan ook dat de door hem gebruikte gronden en de | Bezwaarindiener vraagt dan ook dat de door hem gebruikte gronden en de |
bedrijfszetel worden omgezet in agrarisch gebied. | bedrijfszetel worden omgezet in agrarisch gebied. |
Advies : | Advies : |
a) zie type B1 | a) zie type B1 |
b) Deze bezwaren worden bijgetreden. | b) Deze bezwaren worden bijgetreden. |
Argumentatie : | Argumentatie : |
a) zie type B1 | a) zie type B1 |
b) zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. | b) zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. |
De Commissie geeft aan de Voorzitter opdracht het advies zo snel | De Commissie geeft aan de Voorzitter opdracht het advies zo snel |
mogelijk aan de Gouverneur over te zenden en dit zeker voor het einde | mogelijk aan de Gouverneur over te zenden en dit zeker voor het einde |
van de adviestermijn. | van de adviestermijn. |
Gedaan in zitting van 14 juli 1997. | Gedaan in zitting van 14 juli 1997. |
Namens de Commissie : | Namens de Commissie : |
J. Ruyters, | J. Ruyters, |
Secretaris. | Secretaris. |
H. Houben-Bertrand, | H. Houben-Bertrand, |
Gouverneur-Voorzitter. | Gouverneur-Voorzitter. |
Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren. - Wijziging te Sint-Truiden. - Lijst | Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren. - Wijziging te Sint-Truiden. - Lijst |
bezwaarschriften | bezwaarschriften |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Pour la consultation du tableau, voir image |