Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Gewestplan van --
← Terug naar "Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren Definitieve vaststelling van het gewestplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van Sint-Truiden Een besluit van de Vlaamse regering van 30 september 1997 bepaalt : Artikel 1. Art. 2. Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand behorende tot de niet normatieve (...)"
Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren Definitieve vaststelling van het gewestplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van Sint-Truiden Een besluit van de Vlaamse regering van 30 september 1997 bepaalt : Artikel 1. Art. 2. Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand behorende tot de niet normatieve (...) Plan de secteur Saint-Trond-Tongres Fixation définitive du plan de secteur de modification partielle sur le territoire de Saint-Trond Un arrêté du Gouvernement flamand du 30 septembre 1997 fixe : Article 1er. Une modification partielle de Art. 2. Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non (...)
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE
Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren Plan de secteur Saint-Trond-Tongres
Definitieve vaststelling van het gewestplan tot gedeeltelijke Fixation définitive du plan de secteur de modification partielle sur
wijziging van het gewestplan op het grondgebied van Sint-Truiden le territoire de Saint-Trond
Een besluit van de Vlaamse regering van 30 september 1997 bepaalt : Un arrêté du Gouvernement flamand du 30 septembre 1997 fixe :

Artikel 1.Een gedeeltelijke wijziging van het koninklijk besluit van

5 april 1977, houdende vaststelling van het gewestplan

Article 1er.Une modification partielle de l'arrêté royal du 5 avril

Sint-Truiden-Tongeren wordt definitief vastgesteld voor delen van de 1977 portant flxation du plan de secteur Saint-Trond-Tongres est
kaartbladen 33/2 en 33/6, zoals vervat in de bijlage 1 bij dit définitivement fixée pour des parties des feuilles 33/2 et 33/6 telles
besluit. que comprises à l'annexe 1re au présent arrêté.

Art. 2.Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand

Art. 2.Le plan indiquant la situation physique et juridique existante

behorende tot de niet normatieve delen van voornoemd gewestplan, is appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité, est
vervat in bijlage 2 bij dit besluit. comprise dans l'annexe 2 au présent arrêté.

Art. 3.De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is

Art. 3.Le Ministre flamand ayant l'Aménagement du Territoire dans ses

belast met de uitvoering van dit besluit. attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Streekcommissie van Advies voor de Ruimtelijke ordening Streekcommissie van Advies voor de Ruimtelijke ordening
Advies over het besluit van de Vlaamse Regering van 22 oktober 1996 Advies over het besluit van de Vlaamse Regering van 22 oktober 1996
(Belgisch Staatsblad van 31 december 1996) houdende voorlopige (Belgisch Staatsblad van 31 december 1996) houdende voorlopige
vaststelling van het ontwerp-plan tot gedeeltelijke wijziging van het vaststelling van het ontwerp-plan tot gedeeltelijke wijziging van het
gewestplan Sint-Truiden - Tongeren op het grondgebied van de gemeente gewestplan Sint-Truiden - Tongeren op het grondgebied van de gemeente
Sint-Truiden, gedeelte kaartbladen 33/2 en 33/6), over de adviezen Sint-Truiden, gedeelte kaartbladen 33/2 en 33/6), over de adviezen
uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de betrokken uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de betrokken
gemeenteraden en over de tijdens het openbaar onderzoek uitgebrachte gemeenteraden en over de tijdens het openbaar onderzoek uitgebrachte
bezwaarschriften. bezwaarschriften.
Dit dossier werd door de Streekcommissie besproken op de hierna Dit dossier werd door de Streekcommissie besproken op de hierna
volgende vergaderingen : volgende vergaderingen :
4 juni 1997 4 juni 1997
30 juni 1997 : plaatsbezoek en bespreking 30 juni 1997 : plaatsbezoek en bespreking
14 juli 1997 14 juli 1997
INHOUDSTABEL INHOUDSTABEL
1. Advies van de Commissie over het plangebied 1. Advies van de Commissie over het plangebied
2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie 2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie
3. Advies over de adviezen van de betrokken gemeenteraden 3. Advies over de adviezen van de betrokken gemeenteraden
4. Advies over de tijdig ontvangen bezwaarschriften 4. Advies over de tijdig ontvangen bezwaarschriften
4.1. Werkwijze van de behandeling 4.1. Werkwijze van de behandeling
4.2. Behandeling van de bezwaarschriften 4.2. Behandeling van de bezwaarschriften
1. ADVIES VAN DE COMMISSIE OVER HET PLANGEBIED 1. ADVIES VAN DE COMMISSIE OVER HET PLANGEBIED
De Commissie heeft zich bij de vorming van een eigen standpunt en De Commissie heeft zich bij de vorming van een eigen standpunt en
visie over dit plangebied laten leiden door de overwegingen van het visie over dit plangebied laten leiden door de overwegingen van het
besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996, het ontwerp-plan besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996, het ontwerp-plan
zelf, het advies uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de zelf, het advies uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de
betrokken gemeenteraden en de tijdig ontvangen bezwaarschriften. betrokken gemeenteraden en de tijdig ontvangen bezwaarschriften.
1.1. Wijziging te Brustem 1.1. Wijziging te Brustem
De Commissie brengt gunstig advies uit over de voorgestelde wijziging De Commissie brengt gunstig advies uit over de voorgestelde wijziging
wat betreft het voorzien van de zones voor lokale en regionale wat betreft het voorzien van de zones voor lokale en regionale
bedrijventerreinen, aan de rand van het vroegere militair domein en in bedrijventerreinen, aan de rand van het vroegere militair domein en in
aansluiting met de reeds voorziene zones. aansluiting met de reeds voorziene zones.
Het voorstel tot het voorzien van een reservegebied voor de industrie Het voorstel tot het voorzien van een reservegebied voor de industrie
wordt ongunstig geadviseerd. De Commissie acht het voorbarig deze wordt ongunstig geadviseerd. De Commissie acht het voorbarig deze
reserve te voorzien, aangezien er nog geen zicht is op de ontwikkeling reserve te voorzien, aangezien er nog geen zicht is op de ontwikkeling
van de zone, bestemd voor industrie, voorzien bij de vorige van de zone, bestemd voor industrie, voorzien bij de vorige
gewestplanwijziging. De Commissie stelt voor dit gebied zijn huidige gewestplanwijziging. De Commissie stelt voor dit gebied zijn huidige
bestemming - agrarisch gebied - te laten behouden. bestemming - agrarisch gebied - te laten behouden.
De Commissie vestigt de aandacht op een strookje, ten noorden van het De Commissie vestigt de aandacht op een strookje, ten noorden van het
vroegere militaire domein (Lichtenberg), met bestemming agrarisch vroegere militaire domein (Lichtenberg), met bestemming agrarisch
gebied dat niet werd opgenomen in de voorziene wijziging. gebied dat niet werd opgenomen in de voorziene wijziging.
1.2. Wijziging gebied Volmolen 1.2. Wijziging gebied Volmolen
1.2.1. Gedeelte achter het Station 1.2.1. Gedeelte achter het Station
De Commissie adviseert het voorstel, zoals omschreven in het besluit De Commissie adviseert het voorstel, zoals omschreven in het besluit
van de Vlaamse regering en het bijhorende bestemmingsplan, ongunstig van de Vlaamse regering en het bijhorende bestemmingsplan, ongunstig
en stelt voor het in herziening gestelde gebied in te vullen als volgt en stelt voor het in herziening gestelde gebied in te vullen als volgt
: :
a) Woongebied : achter het station, zoals voorzien doch beperkt tot a) Woongebied : achter het station, zoals voorzien doch beperkt tot
het gedeelte gelegen tussen het Station en de Fabriekstraat; het gedeelte gelegen tussen het Station en de Fabriekstraat;
b) Industriegebied : het gedeelte langs de Fabriekstraat waar nu reeds b) Industriegebied : het gedeelte langs de Fabriekstraat waar nu reeds
bedrijven gevestigd zijn tot aan de Volmolenweg, en tot achter de bedrijven gevestigd zijn tot aan de Volmolenweg, en tot achter de
huidige vestigingen zoals voorgesteld door de stad Sint-Truiden; huidige vestigingen zoals voorgesteld door de stad Sint-Truiden;
c) Het gedeelte ten westen van de Fabriekstraat vanaf de Volmolenweg c) Het gedeelte ten westen van de Fabriekstraat vanaf de Volmolenweg
dient voorzien te worden als landelijk woongebied; dient voorzien te worden als landelijk woongebied;
d) Het gebied gelegen langs de Volmolenweg, eigendom van het OCMW, d) Het gebied gelegen langs de Volmolenweg, eigendom van het OCMW,
waar nu de volkstuintjes gevestigd zijn wordt als projectzone waar nu de volkstuintjes gevestigd zijn wordt als projectzone
voorgesteld; voorgesteld;
e) Het overblijvende gebied dient behouden te blijven als e) Het overblijvende gebied dient behouden te blijven als
landschappelijk waardevol agrarisch gebied met inbegrip van de hoeve landschappelijk waardevol agrarisch gebied met inbegrip van de hoeve
Blavier. Blavier.
1.2.2. Beekvallei 1.2.2. Beekvallei
De Commissie brengt ongunstig advies uit over het voorstel dit gebied De Commissie brengt ongunstig advies uit over het voorstel dit gebied
te wijzigen in natuurgebied. te wijzigen in natuurgebied.
Dit gedeelte is in gebruik als agrarisch gebied; een bestemming als Dit gedeelte is in gebruik als agrarisch gebied; een bestemming als
natuurgebied maakt het voor de landbouw onmogelijk de gronden als natuurgebied maakt het voor de landbouw onmogelijk de gronden als
dusdanig in gebruik te houden, gelet op de voorschriften voorzien in dusdanig in gebruik te houden, gelet op de voorschriften voorzien in
artikel 15, § 4, van het decreet van 23 januari 1991 inzake de artikel 15, § 4, van het decreet van 23 januari 1991 inzake de
bescherming van het !eefmi!ieu tegen de verontreiniging door bescherming van het !eefmi!ieu tegen de verontreiniging door
meststoffen. meststoffen.
De Commissie stelt voor dit gebied te bestemmen als landschappelijk De Commissie stelt voor dit gebied te bestemmen als landschappelijk
waardevol agrarisch gebied. waardevol agrarisch gebied.
Om dit gebied voldoende te beschermen. vraagt de Commissie de punt-en Om dit gebied voldoende te beschermen. vraagt de Commissie de punt-en
lijnvormige, elementen in de bijzondere voorschriften van een op te lijnvormige, elementen in de bijzondere voorschriften van een op te
stellen BPA op te nemen. stellen BPA op te nemen.
1.3. Wijziging Berg op Zoom 1.3. Wijziging Berg op Zoom
De Commissie adviseert gunstig wat betreft de zone "landelijk De Commissie adviseert gunstig wat betreft de zone "landelijk
woongebied" en de daarachter voorziene K.M.O.- zone. Deze zone dient woongebied" en de daarachter voorziene K.M.O.- zone. Deze zone dient
evenwel te worden uitgebreid tot aan de spoorweg, met een bufferzone evenwel te worden uitgebreid tot aan de spoorweg, met een bufferzone
van 50 m, langs de huidige en de oude spoorwegbedding, kant van 50 m, langs de huidige en de oude spoorwegbedding, kant
Tiensesteenweg. Tiensesteenweg.
Het gebied vóór de spoorweg is te zeer aangetast om een andere Het gebied vóór de spoorweg is te zeer aangetast om een andere
bestemming te krijgen. bestemming te krijgen.
Bovendien kan de spoorweg op deze wijze als scheiding tussen twee Bovendien kan de spoorweg op deze wijze als scheiding tussen twee
verschillende zones dienstig zijn. verschillende zones dienstig zijn.
Ook het gebied tussen de Tiensesteenweg en de Steenweg op Zoutleeuw Ook het gebied tussen de Tiensesteenweg en de Steenweg op Zoutleeuw
blijft K.M.O.-zone. blijft K.M.O.-zone.
1.4. Wijziging te Halmaal 1.4. Wijziging te Halmaal
De Commissie adviseert de voorziene wijziging naar natuurgebied De Commissie adviseert de voorziene wijziging naar natuurgebied
ongunstig, omwille van de negatieve gevolgen voor de landbouw (zie ongunstig, omwille van de negatieve gevolgen voor de landbouw (zie
1.2.2.). 1.2.2.).
De Commissie stelt voor dit gebied te wijzigen in landschappelijk De Commissie stelt voor dit gebied te wijzigen in landschappelijk
waardevol agrarisch gebied. waardevol agrarisch gebied.
2.2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie 2.2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie
Inhoud Inhoud
- Wat betreft de wijziging van het militair domein te Brustem wordt - Wat betreft de wijziging van het militair domein te Brustem wordt
een gunstig advies gegeven. een gunstig advies gegeven.
- Wat betreft de wijziging van het gebied Volmolen wordt een ongunstig - Wat betreft de wijziging van het gebied Volmolen wordt een ongunstig
advies gegeven daar deze wijziging onvoldoende rekening houdt met de advies gegeven daar deze wijziging onvoldoende rekening houdt met de
concrete situaties en met de opties van de stad Sint-Truiden voor dit concrete situaties en met de opties van de stad Sint-Truiden voor dit
gebied. Voorgesteld wordt voor dit gebied de bestemmingen aan te gebied. Voorgesteld wordt voor dit gebied de bestemmingen aan te
passen en deze in overeenstemming te brengen met de bestemmingen en de passen en deze in overeenstemming te brengen met de bestemmingen en de
opties voorzien in het BPA "Nieuw Stationskwartier" in stadium van opties voorzien in het BPA "Nieuw Stationskwartier" in stadium van
voorontwerp van de stad Sint-Truiden. voorontwerp van de stad Sint-Truiden.
- Wat betreft de optie de vallei van Molenbeek te beschermen kan deze - Wat betreft de optie de vallei van Molenbeek te beschermen kan deze
optie principieel bijgetreden worden, doch de bestemming natuurgebied optie principieel bijgetreden worden, doch de bestemming natuurgebied
kan gelet op het reële agrarisch gebruik van de gronden niet kan gelet op het reële agrarisch gebruik van de gronden niet
bijgetreden worden en voorgesteld wordt deze bestemming te wijzigingen bijgetreden worden en voorgesteld wordt deze bestemming te wijzigingen
in agrarisch gebied met ecologisch belang. Het agrarisch bedrijf in agrarisch gebied met ecologisch belang. Het agrarisch bedrijf
gesitueerd langs de Tiensesteenweg dat aansluit bij deze zone wordt gesitueerd langs de Tiensesteenweg dat aansluit bij deze zone wordt
best bestemd als agrarisch gebied in plaats van ambachtelijk gebied. best bestemd als agrarisch gebied in plaats van ambachtelijk gebied.
Advies : Advies :
De Commissie neemt kennis van dit advies, en treedt het gedeeltelijk De Commissie neemt kennis van dit advies, en treedt het gedeeltelijk
bij. bij.
Argumentatie : Argumentatie :
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
De Commissie wenst geen toevoeging van het begrip "ecologisch belang" De Commissie wenst geen toevoeging van het begrip "ecologisch belang"
aan de zone voor landschappelijk waardevol gebied. aan de zone voor landschappelijk waardevol gebied.
Artikel 15, § 4, 1°, voorziet immers dat ecologische waardevolle Artikel 15, § 4, 1°, voorziet immers dat ecologische waardevolle
gebieden een lagere bemestingsnorm krijgen. Hierdoor zal de gebieden een lagere bemestingsnorm krijgen. Hierdoor zal de
landbouwexploitatie sterk bemoeilijkt worden. Enerzijds kan de landbouwexploitatie sterk bemoeilijkt worden. Enerzijds kan de
landbouwgrond niet voldoende bemest worden voor een verantwoorde landbouwgrond niet voldoende bemest worden voor een verantwoorde
exploitatie. exploitatie.
Anderzijds zullen de daar gevestigde landbouwbedrijven niet meer Anderzijds zullen de daar gevestigde landbouwbedrijven niet meer
voldoen aan de eisen van het mestdecreet wat betreft het aantal voldoen aan de eisen van het mestdecreet wat betreft het aantal
noodzakelijk beschikbare gronden in relatie tot de aanwezige noodzakelijk beschikbare gronden in relatie tot de aanwezige
veestapel. veestapel.
3. ADVIES OVER DE ADVIEZEN VAN DE BETROKKEN GEMEENTERADEN 3. ADVIES OVER DE ADVIEZEN VAN DE BETROKKEN GEMEENTERADEN
3.1. Advies van de stad Bilzen d.d. 14 april 1997 : 3.1. Advies van de stad Bilzen d.d. 14 april 1997 :
Inhoud : Inhoud :
De gemeente wenst geen opmerking en te maken over de voorgestelde De gemeente wenst geen opmerking en te maken over de voorgestelde
wijzigingen van het gewestplan Sint-Truiden - Tongeren zoals wijzigingen van het gewestplan Sint-Truiden - Tongeren zoals
vastgelegd bij besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996. vastgelegd bij besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996.
Advies : Advies :
De Commissie neemt kennis van dit besluit De Commissie neemt kennis van dit besluit
3.2. Advies van de gemeente Hoeselt d.d. 30 april 1997. 3.2. Advies van de gemeente Hoeselt d.d. 30 april 1997.
Inhoud : Inhoud :
Het besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996 houdende Het besluit van de Vlaamse regering van 22 oktober 1996 houdende
gedeeltelijke voorlopige vaststelling van het ontwerp-gewestplan gedeeltelijke voorlopige vaststelling van het ontwerp-gewestplan
Sint-Truiden - Tongeren in Sint-Truiden wordt gunstig geadviseerd. Sint-Truiden - Tongeren in Sint-Truiden wordt gunstig geadviseerd.
Advies : Advies :
De Commissie neemt kennis van dit besluit. De Commissie neemt kennis van dit besluit.
3.3. Advies van de stad Sint-Truiden d.d. 26 mei 1997. 3.3. Advies van de stad Sint-Truiden d.d. 26 mei 1997.
Inhoud : Inhoud :
De gemeenteraad van Sint-Truiden adviseert het ontwerp tot wijziging De gemeenteraad van Sint-Truiden adviseert het ontwerp tot wijziging
van een gedeelte van het gewestplan Sint-Truiden ongunstig en bepaalt van een gedeelte van het gewestplan Sint-Truiden ongunstig en bepaalt
zijn standpunt als volgt : zijn standpunt als volgt :
a) het gebied gelegen in Halmaal ten zuiden van de Leeuwerweg, a) het gebied gelegen in Halmaal ten zuiden van de Leeuwerweg,
momenteel op het gewestplan bestemd als landschappelijk waardevol momenteel op het gewestplan bestemd als landschappelijk waardevol
agrarisch gebied en op het wijzigingsvoorstel van de Vlaamse regering agrarisch gebied en op het wijzigingsvoorstel van de Vlaamse regering
bestemd als natuurgebied, dient als landschappelijk waardevol bestemd als natuurgebied, dient als landschappelijk waardevol
agrarisch gebied met ecologisch belang bestemd te worden; agrarisch gebied met ecologisch belang bestemd te worden;
b) het gebied "Berg op Zoom" ten zuiden van de Tiensesteenweg, b) het gebied "Berg op Zoom" ten zuiden van de Tiensesteenweg,
momenteel op het gewestplan bestemd als (van noord naar zuid) momenteel op het gewestplan bestemd als (van noord naar zuid)
landelijke woonzone, gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebied landelijke woonzone, gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebied
voor kleine en middelgrote ondernemingen (tot aan de oude spoorweg voor kleine en middelgrote ondernemingen (tot aan de oude spoorweg
Tienen - Sint-Truiden en de spoorweg Landen - Sint-Truiden), Tienen - Sint-Truiden en de spoorweg Landen - Sint-Truiden),
landbouwzone en landschappelijk waardevol agrarisch gebied, en op het landbouwzone en landschappelijk waardevol agrarisch gebied, en op het
voornoemd wijzigingsvoorstel bestemd als landelijke woonzone (50 m), voornoemd wijzigingsvoorstel bestemd als landelijke woonzone (50 m),
dan tot aan de oude spoorweg : landschappelijk waardevol agrarisch dan tot aan de oude spoorweg : landschappelijk waardevol agrarisch
gebied, gebied voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, natuurgebied gebied, gebied voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, natuurgebied
en landbouw-zone, dient te worden bestemd als landelijke woonzone (50 en landbouw-zone, dient te worden bestemd als landelijke woonzone (50
m), daarachter : gebied voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, m), daarachter : gebied voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s,
daarachter een bufferzone van 50 m breedte langs de bedding van de daarachter een bufferzone van 50 m breedte langs de bedding van de
oude spoorweg en de huidige spoorweg Landen - Sint-Truiden, aan de oude spoorweg en de huidige spoorweg Landen - Sint-Truiden, aan de
kant van de Tiensesteenweg; kant van de Tiensesteenweg;
c) het gebied achter de oude en de huidige spoorweg tot aan de c) het gebied achter de oude en de huidige spoorweg tot aan de
Halmaalweg, op het huidige gewestplan bestemd als landbouwgebied en Halmaalweg, op het huidige gewestplan bestemd als landbouwgebied en
landschappelijk waardevol agrarisch gebied en op het voornoemd landschappelijk waardevol agrarisch gebied en op het voornoemd
wijzigingsvoorstel bestemd als natuurgebied, dient helemaal bestemd te wijzigingsvoorstel bestemd als natuurgebied, dient helemaal bestemd te
worden als landschappelijk waardevol agrarisch gebied met ecologisch worden als landschappelijk waardevol agrarisch gebied met ecologisch
belang; belang;
d) de kleine driehoekige gebieden gelegen tussen de Tiensesteenweg d) de kleine driehoekige gebieden gelegen tussen de Tiensesteenweg
(N3) en de Zoutleeuwsesteenweg en tussen de Tiensesteenweg en de (N3) en de Zoutleeuwsesteenweg en tussen de Tiensesteenweg en de
Omleiding (N3), op het huidige gewestplan bestemd als zone voor Omleiding (N3), op het huidige gewestplan bestemd als zone voor
ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s en op het wijzigingsvoorstel ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s en op het wijzigingsvoorstel
bestemd als natuurgebied, dient bestemd te blijven als zone voor bestemd als natuurgebied, dient bestemd te blijven als zone voor
ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s. ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s.
e) het gebied "Staaien", "Volmolen", "Grevensmolen", tussen de e) het gebied "Staaien", "Volmolen", "Grevensmolen", tussen de
Zoutleeuwsesteenweg, Tiensesteenweg, Spoorweg, momenteel op het Zoutleeuwsesteenweg, Tiensesteenweg, Spoorweg, momenteel op het
huidige gewestplan bestemd als zone voor ambachtelijke bedrijven en huidige gewestplan bestemd als zone voor ambachtelijke bedrijven en
K.M.O.'s, woonuitbreidingsgebied en landschappelijk waardevol K.M.O.'s, woonuitbreidingsgebied en landschappelijk waardevol
agrarisch gebied en op het wijzigingsvoorstel bestemd als agrarisch gebied en op het wijzigingsvoorstel bestemd als
natuurgebied, zone voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, woonzone natuurgebied, zone voor ambachtelijke bedrijven en K.M.O.'s, woonzone
en landschappelijk waardevol agrarisch gebied, dient bestemd te worden en landschappelijk waardevol agrarisch gebied, dient bestemd te worden
zoals voorzien op het ontwerp van verruimd B.P.A. "Nieuw zoals voorzien op het ontwerp van verruimd B.P.A. "Nieuw
Stationskwartier" waarvan een kopie in bijlage. De rest van het in het Stationskwartier" waarvan een kopie in bijlage. De rest van het in het
wijzigingsvoorstel begrepen gebied dient te worden bestemd als wijzigingsvoorstel begrepen gebied dient te worden bestemd als
landschappelijk waardevol agrarisch gebied met ecologisch belang; landschappelijk waardevol agrarisch gebied met ecologisch belang;
f) de kleine gebiedjes op Lichtenberg ten zuiden van de N3 nu op het f) de kleine gebiedjes op Lichtenberg ten zuiden van de N3 nu op het
gewestplan bestemd als landbouwgebieden, kunnen zoals op het voorstel gewestplan bestemd als landbouwgebieden, kunnen zoals op het voorstel
tot gewestplanwijziging als lokale bedrijventerreinen met openbaar tot gewestplanwijziging als lokale bedrijventerreinen met openbaar
karakter en een regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter karakter en een regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter
bestemd worden; bestemd worden;
g) het gebied gelegen op het vliegveld van Brustem, op het gewestplan g) het gebied gelegen op het vliegveld van Brustem, op het gewestplan
aangeduid als agrarisch gebied en op het voorstel tot wijziging aangeduid als agrarisch gebied en op het voorstel tot wijziging
bestemd als reserve industriegebied dient terug bestemd als bestemd als reserve industriegebied dient terug bestemd als
landbouwzone zoals voorzien bij het besluit van de Vlaamse regering landbouwzone zoals voorzien bij het besluit van de Vlaamse regering
d.d. 9 juli 1996. d.d. 9 juli 1996.
Advies : Advies :
De Commissie neemt kennis van dit besluit en treedt het gedeeltelijk De Commissie neemt kennis van dit besluit en treedt het gedeeltelijk
bij. bij.
a) Dit voorstel wordt gedeeltelijk bijgetreden. a) Dit voorstel wordt gedeeltelijk bijgetreden.
b) Dit voorstel wordt bijgetreden. b) Dit voorstel wordt bijgetreden.
c) Dit voorstel wordt bijgetreden in de mate dat voorgesteld wordt het c) Dit voorstel wordt bijgetreden in de mate dat voorgesteld wordt het
gebied te bestemmen als landschappelijk waardevol agrarisch gebied. De gebied te bestemmen als landschappelijk waardevol agrarisch gebied. De
Commissie gaat evenwel niet akkoord met de toevoeging "van ecologisch Commissie gaat evenwel niet akkoord met de toevoeging "van ecologisch
belang". belang".
d) Dit voorstel wordt bijgetreden. d) Dit voorstel wordt bijgetreden.
e) Dit voorstel wordt bijgetreden, met uitzondering van de toevoeging" e) Dit voorstel wordt bijgetreden, met uitzondering van de toevoeging"
van ecologisch belang" voor het voorgestelde landschappelijk waardevol van ecologisch belang" voor het voorgestelde landschappelijk waardevol
agrarisch gebied. agrarisch gebied.
f) Dit voorstel wordt bijgetreden. f) Dit voorstel wordt bijgetreden.
g) Dit voorstel wordt bijgetreden. g) Dit voorstel wordt bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
a) c) d) Zie ook onze argumentatie in punt 2.2. a) c) d) Zie ook onze argumentatie in punt 2.2.
3.4. De gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Herstappe, Kortessem, 3.4. De gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Herstappe, Kortessem,
Nieuwerkerken, Riemst,Tongeren, Voeren en Wellen hebben geen advies Nieuwerkerken, Riemst,Tongeren, Voeren en Wellen hebben geen advies
uitgebracht, zodat zij geacht worden een gunstig advies te hebben uitgebracht, zodat zij geacht worden een gunstig advies te hebben
uitgebracht. uitgebracht.
4. ADVIES OVER DE TIJDIG ONTVANGEN BEZWAARSCHRIFTEN 4. ADVIES OVER DE TIJDIG ONTVANGEN BEZWAARSCHRIFTEN
Noot : Noot :
- het openbaar onderzoek had plaats van 3 februari 1997 tot en met 3 - het openbaar onderzoek had plaats van 3 februari 1997 tot en met 3
april 1997; april 1997;
- er werden in totaal 42 bezwaarschriften ingediend; - er werden in totaal 42 bezwaarschriften ingediend;
- deze werden ondertekend door 112 personen; - deze werden ondertekend door 112 personen;
- 8 bezwaarschriften zijn individuele bezwaarschriften; - 8 bezwaarschriften zijn individuele bezwaarschriften;
- 33 bezwaarschriften zijn type-bezwaarschriften; - 33 bezwaarschriften zijn type-bezwaarschriften;
- 41 bezwaarschriften werden binnen de termijn ontvangen; - 41 bezwaarschriften werden binnen de termijn ontvangen;
- de poststempel op het bezwaarschrift, of de dagstempel indien de - de poststempel op het bezwaarschrift, of de dagstempel indien de
poststempel niet kan worden vastgesteld, is bepalend voor de datum van poststempel niet kan worden vastgesteld, is bepalend voor de datum van
ontvangst; ontvangst;
- het laattijdig bezwaarschrift werd niet behandeld. - het laattijdig bezwaarschrift werd niet behandeld.
4.1. Werkwijze van behandeling 4.1. Werkwijze van behandeling
De Commissie heeft de ingediende bezwaren voorzien van een De Commissie heeft de ingediende bezwaren voorzien van een
registratienummer, een stempel met ontvangstdatum en een typecode. registratienummer, een stempel met ontvangstdatum en een typecode.
Bij de behandeling word naast de indiener steeds een korte inhoud van Bij de behandeling word naast de indiener steeds een korte inhoud van
het bezwaar weergegeven. het bezwaar weergegeven.
Deze inhoud is indicatief. Voor de volledige inhoud wordt verwezen Deze inhoud is indicatief. Voor de volledige inhoud wordt verwezen
naar de oorspronkelijke tekst van het bezwaarschrift. naar de oorspronkelijke tekst van het bezwaarschrift.
Bij de inhoud is steeds nagegaan welke de ruimtelijke beperkingen Bij de inhoud is steeds nagegaan welke de ruimtelijke beperkingen
en/of wijzigingen zijn die de indiener stelt en welke zijn/haar en/of wijzigingen zijn die de indiener stelt en welke zijn/haar
argumenten hiervoor zijn. argumenten hiervoor zijn.
4.1.1. Behandeling van de individuele bezwaarschriften 4.1.1. Behandeling van de individuele bezwaarschriften
BEZWAAR NR. 1 BEZWAAR NR. 1
Indiener : Libens Lambert-Renotte Madeleine, Gorsemweg 154, 3800 Indiener : Libens Lambert-Renotte Madeleine, Gorsemweg 154, 3800
Sint-Truiden. Sint-Truiden.
Inhoud : Inhoud :
Bezwaarindieners zijn eigenaar van een perceel grond, grenzend aan de Bezwaarindieners zijn eigenaar van een perceel grond, grenzend aan de
Fabrieksstraat met 54,90 m en aan de Volmolenweg met 139,10 m. Zij Fabrieksstraat met 54,90 m en aan de Volmolenweg met 139,10 m. Zij
menen dat hun perceel over de volledige diepte als bouwgrond kan menen dat hun perceel over de volledige diepte als bouwgrond kan
ingekleurd worden, zoals het aanpalende perceel, eigendom van het ingekleurd worden, zoals het aanpalende perceel, eigendom van het
O.C.M.W., ook over de volledige diepte als bouwgrond wordt ingekleurd. O.C.M.W., ook over de volledige diepte als bouwgrond wordt ingekleurd.
Volgens het ontwerp-plan wordt hun eigendom tot op 50 m ingekleurd als Volgens het ontwerp-plan wordt hun eigendom tot op 50 m ingekleurd als
bouwgrond, en het achterliggende stuk als landbouwgrond. bouwgrond, en het achterliggende stuk als landbouwgrond.
Advies : Advies :
Dit voorstel wordt niet bijgetreden. Dit voorstel wordt niet bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
Volgens het voorstel van de Commissie wordt een landelijk woongebied Volgens het voorstel van de Commissie wordt een landelijk woongebied
voorzien ten westen van de Fabriekstraat vanaf de Volmolenweg. Dit voorzien ten westen van de Fabriekstraat vanaf de Volmolenweg. Dit
heeft tot gevolg dat de eerste 50 meter als bouwgrond kan worden heeft tot gevolg dat de eerste 50 meter als bouwgrond kan worden
beschouwd. Aan de westzijde van de Volmolenweg en grenzend aan de beschouwd. Aan de westzijde van de Volmolenweg en grenzend aan de
Fabriekstraat adviseert de Commissie het behoud van de KMO-zone, Fabriekstraat adviseert de Commissie het behoud van de KMO-zone,
vermits ter plaatse reeds bedrijven gevestigd zijn. Het voorzien van vermits ter plaatse reeds bedrijven gevestigd zijn. Het voorzien van
woongebied aan deze zijde van de Fabriekstraat is daarom niet woongebied aan deze zijde van de Fabriekstraat is daarom niet
aangewezen. aangewezen.
BEZWAAR NR. 2 BEZWAAR NR. 2
Indiener : N.V. Raepers, Tiensesteenweg 240, 3800 Sint-Truiden. Indiener : N.V. Raepers, Tiensesteenweg 240, 3800 Sint-Truiden.
Inhoud : Inhoud :
Bezwaarindiener is eigenaar van een perceel grond gelegen in de Bezwaarindiener is eigenaar van een perceel grond gelegen in de
K.M.O.-zone en wenst daar een K.M.O. uit te baten. Het bedoelde K.M.O.-zone en wenst daar een K.M.O. uit te baten. Het bedoelde
perceel wordt nu ingekleurd als groene zone. Hij vraagt het behoud van perceel wordt nu ingekleurd als groene zone. Hij vraagt het behoud van
de K.M.O.-zone. de K.M.O.-zone.
Advies : Advies :
Dit voorstel wordt bijgetreden. Dit voorstel wordt bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. De Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. De
Commissie stelt voor KMO-gebied te voorzien tot aan de huidige en oude Commissie stelt voor KMO-gebied te voorzien tot aan de huidige en oude
spoorwegbedding, met een bufferzone van 50 meter vanaf de spoorwegbedding, met een bufferzone van 50 meter vanaf de
spoorwegbedding. spoorwegbedding.
BEZWAAR NR. 3 BEZWAAR NR. 3
Indiener : N.V. V.F.M., Fabriekstraat 15, 3800 Sint- Truiden. Indiener : N.V. V.F.M., Fabriekstraat 15, 3800 Sint- Truiden.
Inhoud : Inhoud :
- De N.V. V.F.M. is eigenaar van een aantal percelen grond die tot op - De N.V. V.F.M. is eigenaar van een aantal percelen grond die tot op
heden in de ambachtelijke zone zijn gelegen, en, in het voorstel tot heden in de ambachtelijke zone zijn gelegen, en, in het voorstel tot
gewestplanwijziging, als bouwzone worden ingekleurd. De laatste 4 gewestplanwijziging, als bouwzone worden ingekleurd. De laatste 4
jaren heeft de firma een investering gedaan van ruim 54 miljoen. De jaren heeft de firma een investering gedaan van ruim 54 miljoen. De
bestaande gieterij en deze investering maakt het hen in geen enkel bestaande gieterij en deze investering maakt het hen in geen enkel
geval mogelijk te verhuizen. Om nog uitbreidingsmogelijkheden te geval mogelijk te verhuizen. Om nog uitbreidingsmogelijkheden te
hebben is het noodzakelijk dat de gronden in de ambachtelijke zone hebben is het noodzakelijk dat de gronden in de ambachtelijke zone
blijven. blijven.
- Om de uitbreiding te kunnen verzekeren, zijn zij eveneens kandidaat - Om de uitbreiding te kunnen verzekeren, zijn zij eveneens kandidaat
de percelen, eigendom van de heer en Mevr. Roosen, en gelegen binnen de percelen, eigendom van de heer en Mevr. Roosen, en gelegen binnen
hetzelfde gebied, te kopen. hetzelfde gebied, te kopen.
Advies : Advies :
Dit voorstel wordt bijgetreden. Dit voorstel wordt bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
BEZWAAR NR. 4 BEZWAAR NR. 4
Indiener : Peter Gutterman-Annie Belet, Toekomststraat 17, 3800 Indiener : Peter Gutterman-Annie Belet, Toekomststraat 17, 3800
Sint-Truiden. Sint-Truiden.
Inhoud : Inhoud :
a) Bezwaarindiener is eigenaar van gronden, gelegen in het a) Bezwaarindiener is eigenaar van gronden, gelegen in het
landbouwgebied "De vetweiden" op de grens tussen Sint- Truiden en landbouwgebied "De vetweiden" op de grens tussen Sint- Truiden en
fusiegemeente Halmaal. De gewestplanwijziging maakt een fundamentele fusiegemeente Halmaal. De gewestplanwijziging maakt een fundamentele
minwaarde uit van zijn eigendom. Deze gronden maken een inherent deel minwaarde uit van zijn eigendom. Deze gronden maken een inherent deel
uit van zijn paardenfokkerij. uit van zijn paardenfokkerij.
b) Voor het gedeelte van de percelen grenzend aan de Molenbeek, werd b) Voor het gedeelte van de percelen grenzend aan de Molenbeek, werd
een andere bestemming voorzien, waardoor de weidefunctie tot een een andere bestemming voorzien, waardoor de weidefunctie tot een
minimum wordt herleid. minimum wordt herleid.
c) De nieuwe bestemming zal invloed hebben op de houtwinning. Hij c) De nieuwe bestemming zal invloed hebben op de houtwinning. Hij
maakt voorbehoud voor de schade die hij hierdoor ondervindt. maakt voorbehoud voor de schade die hij hierdoor ondervindt.
d) Verandering van de loop van de Molenbeek zou tevens een noodlottige d) Verandering van de loop van de Molenbeek zou tevens een noodlottige
invloed hebben op de woonzone, die onder het niveau van de beek invloed hebben op de woonzone, die onder het niveau van de beek
liggen. liggen.
Advies : Advies :
a) b) Deze bezwaren worden bijgetreden. a) b) Deze bezwaren worden bijgetreden.
c) d) De Commissie neemt kennis van deze argumenten c) d) De Commissie neemt kennis van deze argumenten
Argumentatie : Argumentatie :
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
BEZWAAR NR. 5 BEZWAAR NR. 5
Indiener : Auto Nova N.V., Zoutleeuwsesteenweg 2, 3800 Sint-Truiden. Indiener : Auto Nova N.V., Zoutleeuwsesteenweg 2, 3800 Sint-Truiden.
Inhoud : Inhoud :
Sinds 1988 werd een nieuwe garage geopend op Staaien (kruising Sinds 1988 werd een nieuwe garage geopend op Staaien (kruising
Tiensesteenweg/Zoutleeuwsesteenweg), op een terrein in de Tiensesteenweg/Zoutleeuwsesteenweg), op een terrein in de
ambachtelijke zone. ambachtelijke zone.
De voorziene gewestplanwijzigin zou tot gevolg hebben dat het bedrijf De voorziene gewestplanwijzigin zou tot gevolg hebben dat het bedrijf
gedeeltelijk in natuurgebied is gevestigd. gedeeltelijk in natuurgebied is gevestigd.
Advies : Advies :
Dit bezwaar wordt bijgetreden. Dit bezwaar wordt bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
BEZWAAR NR. 18 BEZWAAR NR. 18
Indiener : Appeltans Urbain, Halmaalweg 207, 3800 Sint-Truiden. Indiener : Appeltans Urbain, Halmaalweg 207, 3800 Sint-Truiden.
Inhoud : Inhoud :
Door de gewestplanwijziging komen de woning en de tuin die Door de gewestplanwijziging komen de woning en de tuin die
bezwaarindiener in 1996 heeft gekocht, gedeeltelijk in natuurgebied te bezwaarindiener in 1996 heeft gekocht, gedeeltelijk in natuurgebied te
liggen. Het is volgens hem zinloos een woongebied te laten raken aan liggen. Het is volgens hem zinloos een woongebied te laten raken aan
een natuurgebied. een natuurgebied.
Advies : Advies :
Dit bezwaar wordt bijgetreden. Dit bezwaar wordt bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
BEZWAAR NR. 38 BEZWAAR NR. 38
Indiener : BAZIMO N.V., Dambordsstraat 26, 1000 Brussel. Indiener : BAZIMO N.V., Dambordsstraat 26, 1000 Brussel.
Inhoud : Inhoud :
De N.V. Bazimo is eigenaar van een perceel grond, groot 7 ha 14 a 55 De N.V. Bazimo is eigenaar van een perceel grond, groot 7 ha 14 a 55
ca, volgens het huidige gewestplan gelegen in een gebied voor ca, volgens het huidige gewestplan gelegen in een gebied voor
ambachtelijke bedrijven en voor K.M.O.-ondernemingen. ambachtelijke bedrijven en voor K.M.O.-ondernemingen.
In het ontwerp tot wijziging van het gewestplan wordt dit perceel In het ontwerp tot wijziging van het gewestplan wordt dit perceel
ingekleurd als natuurgebied. ingekleurd als natuurgebied.
Hiertegen wordt bezwaar ingediend gesteund op volgende motieven : Hiertegen wordt bezwaar ingediend gesteund op volgende motieven :
a) De herbestemming tot "natuurgebied" van de ambachtelijke zone a) De herbestemming tot "natuurgebied" van de ambachtelijke zone
"Fabriekstraat" en "Berg op Zoom" blijkt een compensatie te zijn voor "Fabriekstraat" en "Berg op Zoom" blijkt een compensatie te zijn voor
de herbestemming van het militaire domein van Brustem tot de herbestemming van het militaire domein van Brustem tot
industriegebied. Deze situatie schept een niet verantwoorde industriegebied. Deze situatie schept een niet verantwoorde
ongelijkheid en heeft een discriminerend effect ten opzichte van de ongelijkheid en heeft een discriminerend effect ten opzichte van de
vennootschap. Hun eigendom wordt nu getroffen door een absoluut vennootschap. Hun eigendom wordt nu getroffen door een absoluut
bouwverbod met een ontzaglijke waardevermindering tot gevolg, terwijl bouwverbod met een ontzaglijke waardevermindering tot gevolg, terwijl
het militair domein zonder reden wordt opgewaardeerd tot het militair domein zonder reden wordt opgewaardeerd tot
industriegebied. De reden van dit verschil in behandeling steunt op industriegebied. De reden van dit verschil in behandeling steunt op
niet verantwoorde motieven. niet verantwoorde motieven.
b) Het perceel is gelegen langs een goed uitgeruste weg, voorzien van b) Het perceel is gelegen langs een goed uitgeruste weg, voorzien van
openbare riolering en van water- en electriciteitsleidingen. De openbare riolering en van water- en electriciteitsleidingen. De
ligging is bijzonder goed bereikbaar gezien de nabijheid van de weg ligging is bijzonder goed bereikbaar gezien de nabijheid van de weg
Brussel- Luik. Het sluit daarenboven direct aan bij het centrum van Brussel- Luik. Het sluit daarenboven direct aan bij het centrum van
Sint-Truiden en bij de ambachtelijke zone langs de Tiensesteenweg die Sint-Truiden en bij de ambachtelijke zone langs de Tiensesteenweg die
volgens het ontwerp-plan behouden blijft. volgens het ontwerp-plan behouden blijft.
Het behoud van de bestemming voor ambachtelijke bedrijven en voor Het behoud van de bestemming voor ambachtelijke bedrijven en voor
K.M.O.'s is derhalve planologisch verantwoord. K.M.O.'s is derhalve planologisch verantwoord.
c) De motieven die in 1977 werden gebruikt om dit perceel als c) De motieven die in 1977 werden gebruikt om dit perceel als
ambachtelijk gebied in te kleuren, zijn nog steeds geldig. Buiten de ambachtelijk gebied in te kleuren, zijn nog steeds geldig. Buiten de
compensatie voor het militair domein, kan geen enkel nieuw en compensatie voor het militair domein, kan geen enkel nieuw en
objectief element de bestemmingswijziging verantwoorden. objectief element de bestemmingswijziging verantwoorden.
d) De voorgestelde bestemmingen zijn niet conform met de opties van d) De voorgestelde bestemmingen zijn niet conform met de opties van
het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.
Het aaneengesloten geheel van 80 ha van het militair domein leent zich Het aaneengesloten geheel van 80 ha van het militair domein leent zich
perfect tot de creatie van een grote eenheid natuur of natuur in perfect tot de creatie van een grote eenheid natuur of natuur in
ontwikkeling. De opportuniteit van de bestemming industriegebied van ontwikkeling. De opportuniteit van de bestemming industriegebied van
dit terrein wordt in vraag gesteld. dit terrein wordt in vraag gesteld.
Advies : Advies :
a) De Commissie neemt kennis van deze zienswijze. a) De Commissie neemt kennis van deze zienswijze.
b) c) Deze argumenten worden bijgetreden. b) c) Deze argumenten worden bijgetreden.
d) De Commissie neemt kennis van dit argument. d) De Commissie neemt kennis van dit argument.
Argumentatie : Argumentatie :
a) De Commissie neemt kennis. a) De Commissie neemt kennis.
c) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied c) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied
d) De bestemming van 80 ha industriegebied op het vroegere militaire d) De bestemming van 80 ha industriegebied op het vroegere militaire
domein valt buiten het nu voorgestelde plangebied. domein valt buiten het nu voorgestelde plangebied.
BEZWAAR NR. 39 BEZWAAR NR. 39
Indiener : Natuurbeschermingsactie Limburg, Boogstraat 35, 3530 Indiener : Natuurbeschermingsactie Limburg, Boogstraat 35, 3530
Houthalen-Helchteren. Houthalen-Helchteren.
Inhoud : Inhoud :
a) Het woongebied achter het station. a) Het woongebied achter het station.
De uitbreiding van het woongebied ten westen van de Fabriekstraat is De uitbreiding van het woongebied ten westen van de Fabriekstraat is
minder aangewezen doordat hier deels een industriële vestiging is minder aangewezen doordat hier deels een industriële vestiging is
gelegen en deels omdat beter de wegzate als begrenzing van de gelegen en deels omdat beter de wegzate als begrenzing van de
landbouwzone kan fungeren. landbouwzone kan fungeren.
De uitbreiding van de woonzone langs de Volmolenweg is onaanvaardbaar De uitbreiding van de woonzone langs de Volmolenweg is onaanvaardbaar
omdat daardoor een aanzet wordt gegeven om het woongebied verder uit omdat daardoor een aanzet wordt gegeven om het woongebied verder uit
te breiden in het landelijk gebied. Volgens het besluit zouden in de te breiden in het landelijk gebied. Volgens het besluit zouden in de
gemeente nog voldoende woonzones aanwezig zijn. gemeente nog voldoende woonzones aanwezig zijn.
b) De K.M.O.-zone Staaien. b) De K.M.O.-zone Staaien.
Het lijkt aangewezen deze zone aan te passen aan de bestaande Het lijkt aangewezen deze zone aan te passen aan de bestaande
toestand. Door de voorgestelde afbakening komt een bestaand bedrijf toestand. Door de voorgestelde afbakening komt een bestaand bedrijf
deels te liggen in het woongebied aan de Fabriekstraat en deels in het deels te liggen in het woongebied aan de Fabriekstraat en deels in het
achterliggend landbouwgebied. achterliggend landbouwgebied.
c) De omgeving van het kruispunt Tiensesteenweg met de omleidingsweg c) De omgeving van het kruispunt Tiensesteenweg met de omleidingsweg
kan beter als bufferzone worden aangeduid. kan beter als bufferzone worden aangeduid.
d) Tussen de Tiensesteenweg en de Zoutleeuwsesteenweg blijft een klein d) Tussen de Tiensesteenweg en de Zoutleeuwsesteenweg blijft een klein
geïsoleerd gebied als K.M.O.-zone, dat blijkbaar niet is opgenomen in geïsoleerd gebied als K.M.O.-zone, dat blijkbaar niet is opgenomen in
de gewestplanwijziging. de gewestplanwijziging.
e) Het aangegeven natuurgebied. e) Het aangegeven natuurgebied.
De aanduiding van delen van de vallei van de Molenbeek als De aanduiding van delen van de vallei van de Molenbeek als
natuurgebied lijkt niet aangewezen : natuurgebied lijkt niet aangewezen :
- de als natuurgebied aangegeven zones worden momenteel door de - de als natuurgebied aangegeven zones worden momenteel door de
landbouw gebruikt en vrij extensief beheerd; landbouw gebruikt en vrij extensief beheerd;
- landschappelijk dient dit gebied in zijn huidige toestand behouden - landschappelijk dient dit gebied in zijn huidige toestand behouden
te blijven, omzetten i natuurgebied zou inhouden dat de aanwezige te blijven, omzetten i natuurgebied zou inhouden dat de aanwezige
landbouw op termijn moet verdwijnen; landbouw op termijn moet verdwijnen;
- de huidige toestand ten westen van Halmaal-dorp sluit goed aan bij - de huidige toestand ten westen van Halmaal-dorp sluit goed aan bij
het woongebied van Halmaal. het woongebied van Halmaal.
Er moet wel rekening gehouden worden met de vaststelling dat het Er moet wel rekening gehouden worden met de vaststelling dat het
recreatiegebied aangegeven op het oude gewestplan nog niet is recreatiegebied aangegeven op het oude gewestplan nog niet is
gerealiseerd en, indien hieraan nood is, het beter elders gerealiseerd gerealiseerd en, indien hieraan nood is, het beter elders gerealiseerd
wordt. wordt.
Om de vallei van de Molenbeek toch een zekere bescherming te bieden, Om de vallei van de Molenbeek toch een zekere bescherming te bieden,
rekening houdend met de waarde van het gebied is het aangewezen om het rekening houdend met de waarde van het gebied is het aangewezen om het
als natuurgebied aangegeven gebied aan te duiden als landbouwgebied als natuurgebied aangegeven gebied aan te duiden als landbouwgebied
met ecologische waarde. met ecologische waarde.
Advies : Advies :
a) Dit bezwaar wordt bijgetreden. a) Dit bezwaar wordt bijgetreden.
b) Dit bezwaar wordt bijgetreden. b) Dit bezwaar wordt bijgetreden.
c) Dit voorstel wordt niet bijgetreden. c) Dit voorstel wordt niet bijgetreden.
d) De Commissie neemt kennis van deze vaststelling. d) De Commissie neemt kennis van deze vaststelling.
e) Dit voorstel wordt gedeeltelijk bijgetreden. e) Dit voorstel wordt gedeeltelijk bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. a) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
b) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. b) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
c) De Commissie adviseert ter plaatse het behoud van een gedeelte van c) De Commissie adviseert ter plaatse het behoud van een gedeelte van
het KMO-gebied met daarachter een bufferzone langs de huidige en het KMO-gebied met daarachter een bufferzone langs de huidige en
vroegere spoorwegbedding. vroegere spoorwegbedding.
d) De Commissie neemt kennis. d) De Commissie neemt kennis.
e) Het begrip "ecologisch belang" wordt niet toegevoegd. e) Het begrip "ecologisch belang" wordt niet toegevoegd.
Zie argumentatie punt 2.2. Zie argumentatie punt 2.2.
BEHANDELINGEN VAN DE TYPE-BEZWAARSCHRIFTEN BEHANDELINGEN VAN DE TYPE-BEZWAARSCHRIFTEN
- Type B1 - Type B1
Er zijn 8 bezwaarschriften van het type B1, ondertekend door 8 Er zijn 8 bezwaarschriften van het type B1, ondertekend door 8
personen. personen.
Inhoud : Inhoud :
a) Het is niet correct reeds voor de definitieve vaststelling van het a) Het is niet correct reeds voor de definitieve vaststelling van het
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een gewestplanwijziging door te Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een gewestplanwijziging door te
voeren die helemaal niet dringend is en die een hypotheek zal leggen voeren die helemaal niet dringend is en die een hypotheek zal leggen
op mogelijk andere beleidsopties na de definitieve vaststelling van op mogelijk andere beleidsopties na de definitieve vaststelling van
het structuurplan. het structuurplan.
Bovendien is het besluit nergens gemotiveerd met enige studie. Bovendien is het besluit nergens gemotiveerd met enige studie.
b) De argumentatie die gegeven wordt voor de wijzigingen is dat b) De argumentatie die gegeven wordt voor de wijzigingen is dat
vermits er bijkomende bedrijventerreinen worden gecreëerd in de vermits er bijkomende bedrijventerreinen worden gecreëerd in de
omgeving van het vroegere militaire domein, de ambachtelijke zone van omgeving van het vroegere militaire domein, de ambachtelijke zone van
de Fabriekstraat en Berg op Zoom niet langer behouden dient te de Fabriekstraat en Berg op Zoom niet langer behouden dient te
blijven. Dezelfde redenering wordt toegepast voor het blijven. Dezelfde redenering wordt toegepast voor het
woonuitbreidingsgebied Volmolen. woonuitbreidingsgebied Volmolen.
De overheid stelt dat vermits een groot deel van deze gronden gelegen De overheid stelt dat vermits een groot deel van deze gronden gelegen
zijn in de vallei van de Molenbeek, een natuurfunctie zicht opdringt. zijn in de vallei van de Molenbeek, een natuurfunctie zicht opdringt.
Men gaat voorbij aan wat het grondgebruik van al deze gebieden van Men gaat voorbij aan wat het grondgebruik van al deze gebieden van
oudsher was en nog is : land- en tuinbouwexploitatie. oudsher was en nog is : land- en tuinbouwexploitatie.
c) De gewestplanherziening gaat veel verder dan de vernoemde gebieden c) De gewestplanherziening gaat veel verder dan de vernoemde gebieden
: :
men neemt een groot deel buiten deze gebieden op en men interpreteert men neemt een groot deel buiten deze gebieden op en men interpreteert
de omschrijving van vallei bijzonder breed. de omschrijving van vallei bijzonder breed.
d) Voor gebied in Halmaal wil men van agrarisch gebied dat nog altijd d) Voor gebied in Halmaal wil men van agrarisch gebied dat nog altijd
in exploitatie is, natuurgebied maken, met als enige verklaring dat de in exploitatie is, natuurgebied maken, met als enige verklaring dat de
gronden gelegen zijn in een beekvallei. gronden gelegen zijn in een beekvallei.
Het omzetten van landbouwgronden, in een vallei gelegen, naar Het omzetten van landbouwgronden, in een vallei gelegen, naar
natuurgebied zal de land- en tuinbouwsector enorme klappen toebedelen natuurgebied zal de land- en tuinbouwsector enorme klappen toebedelen
wat totaal onaanvaardbaar is. In het ontwerp Ruimtelijk Structuurplan wat totaal onaanvaardbaar is. In het ontwerp Ruimtelijk Structuurplan
Vlaanderen wordt Haspengouw één van de belangrijkste agrarische Vlaanderen wordt Haspengouw één van de belangrijkste agrarische
gebieden genoemd. gebieden genoemd.
e) De omzetting van agrarisch gebied naar natuurgebied heeft bijzonder e) De omzetting van agrarisch gebied naar natuurgebied heeft bijzonder
zware gevolgen. Het Mestactieplan stelt dat voor gronden gelegen in zware gevolgen. Het Mestactieplan stelt dat voor gronden gelegen in
natuurgebieden een nulbemesting van kracht is vanaf 1 oktober 1998. natuurgebieden een nulbemesting van kracht is vanaf 1 oktober 1998.
Dit heeft tot gevolg dat elke teelt is uitgesloten. Dit heeft tot gevolg dat elke teelt is uitgesloten.
f) Wat het gebied Staaien betreft wordt vastgesteld dat dit ook f) Wat het gebied Staaien betreft wordt vastgesteld dat dit ook
grotendeels wordt omgezet in natuurgebied. grotendeels wordt omgezet in natuurgebied.
Het gaat hierbij over gronden in exploitatie. Bovendien wordt een Het gaat hierbij over gronden in exploitatie. Bovendien wordt een
bestaande landbouwbedrijfszetel gewoonweg in de ambachtelijke zone bestaande landbouwbedrijfszetel gewoonweg in de ambachtelijke zone
gelaten waardoor een bijzondere zware hypotheek rust op dat bedrijf. gelaten waardoor een bijzondere zware hypotheek rust op dat bedrijf.
g) Hetzelfde fenomeen doet zich voor meer noordwaarts, namelijk in het g) Hetzelfde fenomeen doet zich voor meer noordwaarts, namelijk in het
woonuitbreidingsgebied en in het landschappelijk waardevol gebied. woonuitbreidingsgebied en in het landschappelijk waardevol gebied.
h) Bezwaarindieners vragen dat de gronden die door de land- en h) Bezwaarindieners vragen dat de gronden die door de land- en
tuinbouwsector gebruikt waren zou omgezet worden in agrarisch gebied tuinbouwsector gebruikt waren zou omgezet worden in agrarisch gebied
en dat de landbouwbedrijfszetel in Staaien eveneens mee zou worden en dat de landbouwbedrijfszetel in Staaien eveneens mee zou worden
opgenomen. opgenomen.
Advies : Advies :
a) De commissie neemt kennis van deze vaststelling. a) De commissie neemt kennis van deze vaststelling.
b) c) d) e) f) g) h) Deze bezwaren worden bijgetreden. b) c) d) e) f) g) h) Deze bezwaren worden bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) Dit punt is een vaststelling die als dusdanig niet het voorwerp a) Dit punt is een vaststelling die als dusdanig niet het voorwerp
uitmaakt van dit advies. uitmaakt van dit advies.
b) c) d) e) f) g) h) Zie het eigen advies van de Commissie over het b) c) d) e) f) g) h) Zie het eigen advies van de Commissie over het
plangebied. plangebied.
Type B2 Type B2
Van dit type werden twee bezwaarschriften ingediend, ondertekend door Van dit type werden twee bezwaarschriften ingediend, ondertekend door
2 personen 2 personen
Inhoud : Inhoud :
a) De voorgestelde gewestplanwijziging getuigt niet van een globale a) De voorgestelde gewestplanwijziging getuigt niet van een globale
visie, omdat het gebied van het Militair Domein te Brustem in minder visie, omdat het gebied van het Militair Domein te Brustem in minder
dan zes maanden opnieuw in een wijziging wordt betrokken. dan zes maanden opnieuw in een wijziging wordt betrokken.
b) In haar beslissing tot herziening, wordt geen motivering b) In haar beslissing tot herziening, wordt geen motivering
aangegeven. aangegeven.
c) De omvorming van agrarisch gebied naar regionaal en lokaal c) De omvorming van agrarisch gebied naar regionaal en lokaal
bedrijventerrein : de visuele buffering t.a.v. de Luikersteenweg gaat bedrijventerrein : de visuele buffering t.a.v. de Luikersteenweg gaat
verloren en de nog bestaande oostelijke holle weg wordt belast. verloren en de nog bestaande oostelijke holle weg wordt belast.
Bovendien wordt agrarisch gebied omgezet zonder dat men nagaat wat de Bovendien wordt agrarisch gebied omgezet zonder dat men nagaat wat de
concrete gevolgen hiervan zijn voor de betrokken land- en concrete gevolgen hiervan zijn voor de betrokken land- en
tuinbouwbedrijven. tuinbouwbedrijven.
d) De omvorming van agrarisch gebied naar reservegebied voor d) De omvorming van agrarisch gebied naar reservegebied voor
industriële uitbreiding : Bij het ontwerp-plan van de vorige industriële uitbreiding : Bij het ontwerp-plan van de vorige
herziening had de Vlaamse regering een aanzienlijk deel voorzien voor herziening had de Vlaamse regering een aanzienlijk deel voorzien voor
bedrijventerreinen dat bij de definitieve vaststelling niet werd bedrijventerreinen dat bij de definitieve vaststelling niet werd
weerhouden. ook niet als reservegebied. weerhouden. ook niet als reservegebied.
Bij het nieuwe ontwerp gaat men plots in een volledig gaaf en Bij het nieuwe ontwerp gaat men plots in een volledig gaaf en
ongeschonden landbouwgebied een reservegebied voor bedrijventerreinen ongeschonden landbouwgebied een reservegebied voor bedrijventerreinen
aanduiden. Dit is in tegenspraak met het ontwerp RSV waar men als aanduiden. Dit is in tegenspraak met het ontwerp RSV waar men als
streefdoel heeft de open ruimte maximaal te beschermen streefdoel heeft de open ruimte maximaal te beschermen
Aan de westzijde van het vroegere vliegveld zijn er gebieden die reeds Aan de westzijde van het vroegere vliegveld zijn er gebieden die reeds
met infrastructuur zijn uitgerust en waar bijgevolg de open ruimte met infrastructuur zijn uitgerust en waar bijgevolg de open ruimte
veel minder hinder zou ondervinden. veel minder hinder zou ondervinden.
e) Het is niet correct voor de definitieve vaststelling van het e) Het is niet correct voor de definitieve vaststelling van het
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een gewestplanwijziging door te Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een gewestplanwijziging door te
voeren die een hypotheek legt op mogelijke andere beleidsopties. voeren die een hypotheek legt op mogelijke andere beleidsopties.
f) Het feit dat men nu reeds een reservegebied wil aanduiden grenzend f) Het feit dat men nu reeds een reservegebied wil aanduiden grenzend
aan een nog volledig te ontwikkelen bedrijventerrein is voorbarig. aan een nog volledig te ontwikkelen bedrijventerrein is voorbarig.
g) Men heeft niet onderzocht wat de gevolgen zijn voor de land- en g) Men heeft niet onderzocht wat de gevolgen zijn voor de land- en
tuinbouw, in die zin dat niet geweten is hoelang de betrokken tuinbouw, in die zin dat niet geweten is hoelang de betrokken
landbouwers de gronden nog kunnen bewerken. landbouwers de gronden nog kunnen bewerken.
Advies : Advies :
a) b) De commissie neemt kennis van deze argumenten. a) b) De commissie neemt kennis van deze argumenten.
c) dit bezwaar wordt niet bijgetreden. c) dit bezwaar wordt niet bijgetreden.
d) dit bezwaar wordt bijgetreden. d) dit bezwaar wordt bijgetreden.
e) de Commissie neemt kennis van dit argument. e) de Commissie neemt kennis van dit argument.
f) g) Deze bezwaren worden bijgetreden. f) g) Deze bezwaren worden bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) b) De huidige wijziging in verband met de restgebieden is een a) b) De huidige wijziging in verband met de restgebieden is een
gevolg van de vorige gewestplanwijziging. gevolg van de vorige gewestplanwijziging.
c) Het bijvoegen van deze percelen bij de reeds voorziene zones voor c) Het bijvoegen van deze percelen bij de reeds voorziene zones voor
regionale en lokale bedrijventerreinen heeft een meer afgebakende zone regionale en lokale bedrijventerreinen heeft een meer afgebakende zone
tot gevolg in plaats van een vermenging van twee verschillende tot gevolg in plaats van een vermenging van twee verschillende
functies. functies.
d) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. d) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
e) Dit punt is een vaststelling die als dusdanig niet het voorwerp e) Dit punt is een vaststelling die als dusdanig niet het voorwerp
uitmaakt van dit advies. uitmaakt van dit advies.
f) g) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. f) g) Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
Type B3 Type B3
Van dit type werden 19 bezwaarschriften ingediend, ondertekend door 86 Van dit type werden 19 bezwaarschriften ingediend, ondertekend door 86
personen. personen.
Inhoud : Inhoud :
Idem als type B1 en type B2. Idem als type B1 en type B2.
Advies : Advies :
zie type B1 en type B2. zie type B1 en type B2.
Argumentatie : Argumentatie :
zie type B1 en type B2. zie type B1 en type B2.
Type B4 Type B4
Van dit type werden 3 bezwaarschriften ingediend ondertekend door 3 Van dit type werden 3 bezwaarschriften ingediend ondertekend door 3
personen. personen.
Inhoud : Inhoud :
a) Vormelijke elementen : a) Vormelijke elementen :
1. Onregelmatigheid van het openbaar onderzoek : 1. Onregelmatigheid van het openbaar onderzoek :
Het ter inzage gelegde dossier bevat een afschrift van het besluit van Het ter inzage gelegde dossier bevat een afschrift van het besluit van
de Vlaamse Regering van 22 oktober 1996. De artikelen verwijzen naar de Vlaamse Regering van 22 oktober 1996. De artikelen verwijzen naar
de bijlage 1 en 2 gevoegd bij dit besluit. de bijlage 1 en 2 gevoegd bij dit besluit.
In het dossier komen evenwel de bijlagen voor gevoegd bij het besluit In het dossier komen evenwel de bijlagen voor gevoegd bij het besluit
van de Vlaamse Regering van 16 juli 1996, dat evenwel werd opgeheven van de Vlaamse Regering van 16 juli 1996, dat evenwel werd opgeheven
bij besluit van 20 november 1996 (?) uitdrukkelijk vervangen wordt bij besluit van 20 november 1996 (?) uitdrukkelijk vervangen wordt
verklaard zodat ook de bijiagen bij dat besluit van 16 juli 1996 verklaard zodat ook de bijiagen bij dat besluit van 16 juli 1996
vervangen zijn door deze gevoegd bij het besluit van 22 oktober 1996. vervangen zijn door deze gevoegd bij het besluit van 22 oktober 1996.
Deze laatsten ontbreken in het dossier. Dit betekent een substantiële Deze laatsten ontbreken in het dossier. Dit betekent een substantiële
onregelmatigheid, vermits onzekerheid bestaat over de juiste toedracht onregelmatigheid, vermits onzekerheid bestaat over de juiste toedracht
van de voorgenomen wijzigingen. van de voorgenomen wijzigingen.
2. Onbestaande motivering : de motivering van dit besluit bestaat 2. Onbestaande motivering : de motivering van dit besluit bestaat
exclusief uit elementen die in wezen slechts in een beschikkend exclusief uit elementen die in wezen slechts in een beschikkend
gedeelte thuishoren. gedeelte thuishoren.
3. Aanfluiting van de beginselen van behoorlijk bestuur. 3. Aanfluiting van de beginselen van behoorlijk bestuur.
Alles wijst erop dat dit besluit van de Vlaamse Regering een herziene Alles wijst erop dat dit besluit van de Vlaamse Regering een herziene
versie is van de klassieke Belgische compromis, ditmaal tussen een versie is van de klassieke Belgische compromis, ditmaal tussen een
"industriële" lobby en een "natuur" lobby. Er is evenwel geen "industriële" lobby en een "natuur" lobby. Er is evenwel geen
planologische noodzaak beide dossiers aan elkaar te verbinden planologische noodzaak beide dossiers aan elkaar te verbinden
b) Inhoudelijk : b) Inhoudelijk :
1. Bezwaarindieners zijn gekant tegen natuurgebiedsfunctie in de 1. Bezwaarindieners zijn gekant tegen natuurgebiedsfunctie in de
vallei van de Molenbeek. vallei van de Molenbeek.
Natuurwaarde van het gebied " Volmolen" : Natuurwaarde van het gebied " Volmolen" :
Het ontwerp van de Groene Hoofdstructuur Vlaanderen klasseert de Het ontwerp van de Groene Hoofdstructuur Vlaanderen klasseert de
natuurkerngebieden boven de natuurgebieden. De vallei van de Molenbeek natuurkerngebieden boven de natuurgebieden. De vallei van de Molenbeek
is daarin opgenomen als natuurontwikkelingsgebied, terwijl de aandacht is daarin opgenomen als natuurontwikkelingsgebied, terwijl de aandacht
in eerste instantie naar de natuurkerngebieden had moeten gaan. in eerste instantie naar de natuurkerngebieden had moeten gaan.
Volgens het regionaal Natuurontwikkelingsplan is het gebied "Volmolen" Volgens het regionaal Natuurontwikkelingsplan is het gebied "Volmolen"
integraal ingedeeld bij de "woongebieden, industriegebieden, en integraal ingedeeld bij de "woongebieden, industriegebieden, en
dienstverleningsgebieden" en is duidelijk afgescheiden van diverse dienstverleningsgebieden" en is duidelijk afgescheiden van diverse
goed afgelijnde prioritaire zones voor natuurontwikkeling. goed afgelijnde prioritaire zones voor natuurontwikkeling.
De Vlaamse regering heeft geen enkele studie of onderzoek laten De Vlaamse regering heeft geen enkele studie of onderzoek laten
uitvoeren, aan de hand waarvan zij haar voorstel motiveert. uitvoeren, aan de hand waarvan zij haar voorstel motiveert.
2. Woonnoden in Sint-Truiden : 2. Woonnoden in Sint-Truiden :
De Vlaamse regering meent, zonder de minste woonbehoeftenstudie, het De Vlaamse regering meent, zonder de minste woonbehoeftenstudie, het
voornaamste woonuitbreidingsgebied dat in Sint-Truiden (kern) nog voornaamste woonuitbreidingsgebied dat in Sint-Truiden (kern) nog
beschikbaar is te mogen opheffen met de ongenuanceerde verwijzing naar beschikbaar is te mogen opheffen met de ongenuanceerde verwijzing naar
een twintig jaar oud gewestplan. een twintig jaar oud gewestplan.
3. Landbouwtechnische aspecten : 3. Landbouwtechnische aspecten :
Met uitzondering van twee percelen bos wordt het gehele gebied Met uitzondering van twee percelen bos wordt het gehele gebied
"Volmolen" thans uitgebaat voor landbouwdoeleinden. De combinatie van "Volmolen" thans uitgebaat voor landbouwdoeleinden. De combinatie van
de kwalificatie natuurgebied met de toekomstige bemestingsnonmen zal de kwalificatie natuurgebied met de toekomstige bemestingsnonmen zal
elke rendabele landbouw onmogelijk maken. elke rendabele landbouw onmogelijk maken.
Besluit : Het voorstel tot herklassering van het gebied "Volmolen" tot Besluit : Het voorstel tot herklassering van het gebied "Volmolen" tot
natuurgebied berust op geen enkele studie. Verwijzend naar het natuurgebied berust op geen enkele studie. Verwijzend naar het
G.N.O.P. van 1995 dient "woon-, industrie-, of G.N.O.P. van 1995 dient "woon-, industrie-, of
dienstverleningsbestemming" te worden gehanteerd. Indien de overheid dienstverleningsbestemming" te worden gehanteerd. Indien de overheid
van oordeel is dat industriebestemming, gezien de uitbreiding op de van oordeel is dat industriebestemming, gezien de uitbreiding op de
basis Brustem, overbodig is geworden, blijven alleen woon- en basis Brustem, overbodig is geworden, blijven alleen woon- en
dienstverleningsbestemming over. dienstverleningsbestemming over.
Advies : Advies :
a) 1., 2., 3., : De Commissie neemt kennis van deze argumenten a) 1., 2., 3., : De Commissie neemt kennis van deze argumenten
b) 1. : De commissie neemt kennis van deze bezwaren en treedt ze b) 1. : De commissie neemt kennis van deze bezwaren en treedt ze
gedeeltelijk bij. gedeeltelijk bij.
2. Dit bezwaar wordt niet bijgetreden. 2. Dit bezwaar wordt niet bijgetreden.
3. Dit bezwaar wordt bijgetreden. 3. Dit bezwaar wordt bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) De Commissie neemt kennis. a) De Commissie neemt kennis.
b) 1. De Commissie is van oordeel dat de bestemming natuurgebied niet b) 1. De Commissie is van oordeel dat de bestemming natuurgebied niet
aangewezen is voor dit gebied. Zie hiervoor het eigen advies van de aangewezen is voor dit gebied. Zie hiervoor het eigen advies van de
Commissie over het plangebied. Commissie over het plangebied.
2. Het opheffen van het in het huidige gewestplan voorziene 2. Het opheffen van het in het huidige gewestplan voorziene
woonuitbreidingsgebied wordt gecompenseerd door het voorzien van een woonuitbreidingsgebied wordt gecompenseerd door het voorzien van een
woongebied, achter het station (omvorming KMO + uitbreidingsgebied). woongebied, achter het station (omvorming KMO + uitbreidingsgebied).
3. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. 3. Zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
Type AB 1 Type AB 1
Indiener : Blavier Luc, Tiense steenweg 231, 3800 Sint- Truiden. Indiener : Blavier Luc, Tiense steenweg 231, 3800 Sint- Truiden.
Inhoud : Inhoud :
a) zie type B1 a) zie type B1
b) bezwaarindiener baat een gemengd landbouwbedrijf uit aan de Tiense b) bezwaarindiener baat een gemengd landbouwbedrijf uit aan de Tiense
Steenweg, dat volgens het bestaande gewestplan gelegen is in de Steenweg, dat volgens het bestaande gewestplan gelegen is in de
ambachtelijke zone. De gronden die bij het bedrijf horen zijn gelegen ambachtelijke zone. De gronden die bij het bedrijf horen zijn gelegen
in ambachtelijke zone, woonuitbreidingsgebied en agrarisch gebied. in ambachtelijke zone, woonuitbreidingsgebied en agrarisch gebied.
Volgens de hier besproken voorlopige vaststelling van het gewestpian, Volgens de hier besproken voorlopige vaststelling van het gewestpian,
blijft de bedrijfszetel in de ambachtelijke zone gelegen en komen de blijft de bedrijfszetel in de ambachtelijke zone gelegen en komen de
bijbehorende gronden grotendeels in natuurgebied te liggen. In dat bijbehorende gronden grotendeels in natuurgebied te liggen. In dat
geval wordt het gebruik van deze gronden beperkt ingevolge de geval wordt het gebruik van deze gronden beperkt ingevolge de
maatregelen die o.a. voorzien worden door het mestactieplan. maatregelen die o.a. voorzien worden door het mestactieplan.
Bezwaarindiener vraagt dan ook dat de door hem gebruikte gronden en de Bezwaarindiener vraagt dan ook dat de door hem gebruikte gronden en de
bedrijfszetel worden omgezet in agrarisch gebied. bedrijfszetel worden omgezet in agrarisch gebied.
Advies : Advies :
a) zie type B1 a) zie type B1
b) Deze bezwaren worden bijgetreden. b) Deze bezwaren worden bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) zie type B1 a) zie type B1
b) zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied. b) zie het eigen advies van de Commissie over het plangebied.
De Commissie geeft aan de Voorzitter opdracht het advies zo snel De Commissie geeft aan de Voorzitter opdracht het advies zo snel
mogelijk aan de Gouverneur over te zenden en dit zeker voor het einde mogelijk aan de Gouverneur over te zenden en dit zeker voor het einde
van de adviestermijn. van de adviestermijn.
Gedaan in zitting van 14 juli 1997. Gedaan in zitting van 14 juli 1997.
Namens de Commissie : Namens de Commissie :
J. Ruyters, J. Ruyters,
Secretaris. Secretaris.
H. Houben-Bertrand, H. Houben-Bertrand,
Gouverneur-Voorzitter. Gouverneur-Voorzitter.
Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren. - Wijziging te Sint-Truiden. - Lijst Gewestplan Sint-Truiden-Tongeren. - Wijziging te Sint-Truiden. - Lijst
bezwaarschriften bezwaarschriften
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Pour la consultation du tableau, voir image
^