← Terug naar "Ministerieel besluit betreffende het programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak Erratum "
| Ministerieel besluit betreffende het programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak Erratum | Arrêté ministériel relatif au programme de reconversion dans le secteur du tabac brut. - Erratum |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP | MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE |
| 13 JUNI 2003. - Ministerieel besluit betreffende het programma voor | 13 JUIN 2003. - Arrêté ministériel relatif au programme de |
| omschakeling in de sector ruwe tabak Erratum | reconversion dans le secteur du tabac brut. - Erratum |
| In het Belgisch Staatsblad van 28 juli 2003 werd op bl. 39462 het | Au Moniteur belge du 28 juillet 2003, p. 39462-39463 a été publié |
| genoemde ministerieel besluit van 13 juni 2003 bekendgemaakt evenwel | l'arrêté ministériel susmentionné du 13 juin 2003, toutefois sans |
| zonder de bijlage. | l'annexe. |
| Hieronder volgt deze bijlage. | Cette annexe suit ci-dessous. |
| Bijlage | Bijlage |
| Programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak | Programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak |
| 1. Titel van het plan | 1. Titel van het plan |
| Programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak | Programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak |
| (ter uitvoering van Verordening (EG) nr. 2182/2002) | (ter uitvoering van Verordening (EG) nr. 2182/2002) |
| 2. Lidstaat en bestuurlijke regio | 2. Lidstaat en bestuurlijke regio |
| Het ingediende plan heeft betrekking op het Vlaamse Gewest van de | Het ingediende plan heeft betrekking op het Vlaamse Gewest van de |
| lidstaat België. | lidstaat België. |
| Het plan heeft geografisch gezien betrekking op de provincies Oost- en | Het plan heeft geografisch gezien betrekking op de provincies Oost- en |
| West-Vlaanderen binnen het Vlaamse Gewest, meer bepaald de gemeenten | West-Vlaanderen binnen het Vlaamse Gewest, meer bepaald de gemeenten |
| Ichtegem, Kortrijk, Zwevegem, Wevelgem, Anzegem, Avelgem, Diksmuide, | Ichtegem, Kortrijk, Zwevegem, Wevelgem, Anzegem, Avelgem, Diksmuide, |
| Kortemark, Vleteren, Lo-Reninge, Houthulst, Koekelare, Alveringem, | Kortemark, Vleteren, Lo-Reninge, Houthulst, Koekelare, Alveringem, |
| Tielt, Wielsbeke, Dentergem, Harelbeke, Pittem, Wingene, Meulebeke, | Tielt, Wielsbeke, Dentergem, Harelbeke, Pittem, Wingene, Meulebeke, |
| lngelmunster, Oostrozebeke, Waregem, Roeselare, Lichtervelde, Torhout, | lngelmunster, Oostrozebeke, Waregem, Roeselare, Lichtervelde, Torhout, |
| Hooglede, Staden, Aardooie, Lendelede, Izegem, Ledegem, Moorslede, | Hooglede, Staden, Aardooie, Lendelede, Izegem, Ledegem, Moorslede, |
| leper, Langemark-Poelkapelle, Menen, Wervik, Heuvelland, Poperinge en | leper, Langemark-Poelkapelle, Menen, Wervik, Heuvelland, Poperinge en |
| Zonnebeke in West-Vlaanderen en de gemeenten Stekene, Aalst, Ninove, | Zonnebeke in West-Vlaanderen en de gemeenten Stekene, Aalst, Ninove, |
| Geraardsbergen, Lierde, Brakel en Deinze in Oost-Vlaanderen. | Geraardsbergen, Lierde, Brakel en Deinze in Oost-Vlaanderen. |
| 3. Gekwantificeerde beschrijving van de bestaande situatie | 3. Gekwantificeerde beschrijving van de bestaande situatie |
| 3.1. Gekwantificeerde beschrijving van de bestaande situatie | 3.1. Gekwantificeerde beschrijving van de bestaande situatie |
| In vergelijking met Italië, Griekenland, Spanje en Frankrijk, wordt | In vergelijking met Italië, Griekenland, Spanje en Frankrijk, wordt |
| ons land onder de kleine tabaksproducenten gerangschikt. De Belgische | ons land onder de kleine tabaksproducenten gerangschikt. De Belgische |
| teelt was in 2002 goed voor ongeveer 391 ha (430 ha in 1992). De | teelt was in 2002 goed voor ongeveer 391 ha (430 ha in 1992). De |
| productie bedroeg 1388 ton in 2001 (1 065 ton in 1991). | productie bedroeg 1388 ton in 2001 (1 065 ton in 1991). |
| Momenteel zijn er nog vier streken in België waar tabak verbouwd wordt | Momenteel zijn er nog vier streken in België waar tabak verbouwd wordt |
| : de streek van Zuid-West-Vlaanderen en Comines-Warneton met de stad | : de streek van Zuid-West-Vlaanderen en Comines-Warneton met de stad |
| Wervik als centrum, de streek van Geraardsbergen (Oost-Vlaanderen) met | Wervik als centrum, de streek van Geraardsbergen (Oost-Vlaanderen) met |
| Appelterre als centrum, de streek van Ath (Henegouwen) met Flobecq als | Appelterre als centrum, de streek van Ath (Henegouwen) met Flobecq als |
| centrum en ten slotte de Semoisstreek. Iedere streek verbouwt een | centrum en ten slotte de Semoisstreek. Iedere streek verbouwt een |
| eigen, specifieke variëteit en er worden twee verschillende | eigen, specifieke variëteit en er worden twee verschillende |
| oogsttechnieken gebruikt : bladoogst en stamoogst. | oogsttechnieken gebruikt : bladoogst en stamoogst. |
| Dit programma tot omschakeling in de sector ruwe tabak heeft | Dit programma tot omschakeling in de sector ruwe tabak heeft |
| betrekking op het Vlaamse Gewest, en zodoende worden verder enkel de | betrekking op het Vlaamse Gewest, en zodoende worden verder enkel de |
| Vlaamse gegevens weergegeven, goed voor 96 % van de Belgische | Vlaamse gegevens weergegeven, goed voor 96 % van de Belgische |
| gegevens. | gegevens. |
| Pour la consultation du tableau, voir image | Pour la consultation du tableau, voir image |
| Uit de bovenstaande tabel blijkt dat in West-Vlaanderen het | Uit de bovenstaande tabel blijkt dat in West-Vlaanderen het |
| onbetwistbare tabakscentrum van België kan worden gevonden. Er dient | onbetwistbare tabakscentrum van België kan worden gevonden. Er dient |
| op gewezen te worden dat sommige telers meerdere variëteiten telen. | op gewezen te worden dat sommige telers meerdere variëteiten telen. |
| Het Vlaamse Gewest telde 227 telers in 2002. | Het Vlaamse Gewest telde 227 telers in 2002. |
| De verdeling van de telers wordt afhankelijk van hun leeftijd en | De verdeling van de telers wordt afhankelijk van hun leeftijd en |
| quotum in tabel 2, per soortengroep, weergegeven. | quotum in tabel 2, per soortengroep, weergegeven. |
| Pour la consultation du tableau, voir image | Pour la consultation du tableau, voir image |
| De tabaksteelt in Vlaanderen is een familieaangelegenheid. Dit | De tabaksteelt in Vlaanderen is een familieaangelegenheid. Dit |
| betekent dat de arbeid voor de teelt vooral door de planter en zijn | betekent dat de arbeid voor de teelt vooral door de planter en zijn |
| gezin wordt geleverd. Extra arbeidskrachten worden tijdens de oogst | gezin wordt geleverd. Extra arbeidskrachten worden tijdens de oogst |
| ingehuurd. | ingehuurd. |
| 3.2. Beschrijving van de richtsnoeren van de reconversieacties | 3.2. Beschrijving van de richtsnoeren van de reconversieacties |
| Door middel van reconversieacties wil men : | Door middel van reconversieacties wil men : |
| 1° streven naar het waarborgen van een inkomen voor de ex-producenten | 1° streven naar het waarborgen van een inkomen voor de ex-producenten |
| van tabak, na het uitvoeren van de reconversieacties in het kader van | van tabak, na het uitvoeren van de reconversieacties in het kader van |
| het project; | het project; |
| 2° de bestaande landbouwproductie, andere dan tabak, op het | 2° de bestaande landbouwproductie, andere dan tabak, op het |
| tabaksbedrijf behouden en specialiseren door nieuwe mogelijkheden te | tabaksbedrijf behouden en specialiseren door nieuwe mogelijkheden te |
| creëren en nieuwe werkgelegenheid te scheppen of kostenbesparend te | creëren en nieuwe werkgelegenheid te scheppen of kostenbesparend te |
| werken om te voldoen aan de steeds strenger wordende milieu- en | werken om te voldoen aan de steeds strenger wordende milieu- en |
| welzijnsnormen (bijvoorbeeld groepshuisvesting van varkens voor het | welzijnsnormen (bijvoorbeeld groepshuisvesting van varkens voor het |
| bestaande varkensbestand); | bestaande varkensbestand); |
| 3° streven naar een goede opleiding van de ex-producenten van tabak, | 3° streven naar een goede opleiding van de ex-producenten van tabak, |
| zodat een heroriëntatie buiten de productie van tabak werkgelegenheid | zodat een heroriëntatie buiten de productie van tabak werkgelegenheid |
| en inkomen biedt in het kader van een duurzame (economisch, ecologisch | en inkomen biedt in het kader van een duurzame (economisch, ecologisch |
| en sociaal) en milieuvriendelijke landbouw. | en sociaal) en milieuvriendelijke landbouw. |
| Deze heroriëntatie binnen de landbouw maakt gebruik van gezonde | Deze heroriëntatie binnen de landbouw maakt gebruik van gezonde |
| productiemethoden om producten van hoge kwaliteit te leveren die | productiemethoden om producten van hoge kwaliteit te leveren die |
| beantwoorden aan de verwachtingen van de samenleving. Deze | beantwoorden aan de verwachtingen van de samenleving. Deze |
| heroriëntatie dient tevens voldoende concurrentievermogen te | heroriëntatie dient tevens voldoende concurrentievermogen te |
| waarborgen, om het ontstaan van probleemgebieden in de sterk | waarborgen, om het ontstaan van probleemgebieden in de sterk |
| geconcentreerde productiezones van tabak binnen Vlaanderen te | geconcentreerde productiezones van tabak binnen Vlaanderen te |
| vermijden; | vermijden; |
| 4° streven naar een landbouw die optimaal gebruik maakt van de | 4° streven naar een landbouw die optimaal gebruik maakt van de |
| bestaande afzetstructuren in de productiegebieden van tabak; | bestaande afzetstructuren in de productiegebieden van tabak; |
| 5° een leegloop van het platteland vermijden. Bij een eventuele | 5° een leegloop van het platteland vermijden. Bij een eventuele |
| uitstap uit de tabaksector zal de partner van de ex-tabaksteler immers | uitstap uit de tabaksector zal de partner van de ex-tabaksteler immers |
| in overweging nemen om buitenshuis te gaan werken. Een landbouwbedrijf | in overweging nemen om buitenshuis te gaan werken. Een landbouwbedrijf |
| zonder boerin is zeer vaak een risicobedrijf. Het blijkt dat vrouwen | zonder boerin is zeer vaak een risicobedrijf. Het blijkt dat vrouwen |
| belangrijke dragers zijn van de sociale en economische revitalisering | belangrijke dragers zijn van de sociale en economische revitalisering |
| van het platteland en sterk betrokken zijn bij vele praktische | van het platteland en sterk betrokken zijn bij vele praktische |
| initiatieven inzake plattelandsontwikkeling; | initiatieven inzake plattelandsontwikkeling; |
| 6° een landbouw nastreven die goede afzetstructuren biedt voor de | 6° een landbouw nastreven die goede afzetstructuren biedt voor de |
| kwaliteitsproducten, geproduceerd door de ex-producenten van tabak. | kwaliteitsproducten, geproduceerd door de ex-producenten van tabak. |
| Het ondersteunen van particuliere initiatieven ter inrichting van | Het ondersteunen van particuliere initiatieven ter inrichting van |
| hoevewinkels is hier een goed voorbeeld van; | hoevewinkels is hier een goed voorbeeld van; |
| 7° een landbouw nastreven met een grote verscheidenheid, die naast | 7° een landbouw nastreven met een grote verscheidenheid, die naast |
| productie ook ijvert voor het behoud van de verscheidenheid van het | productie ook ijvert voor het behoud van de verscheidenheid van het |
| landschap. Bovendien dient deze landbouw vitale en actieve | landschap. Bovendien dient deze landbouw vitale en actieve |
| plattelandsgemeenschappen die werkgelegenheid scheppen en behouden te | plattelandsgemeenschappen die werkgelegenheid scheppen en behouden te |
| ondersteunen; | ondersteunen; |
| 8° streven naar een landbouw die adequaat bijdraagt aan de ruimtelijke | 8° streven naar een landbouw die adequaat bijdraagt aan de ruimtelijke |
| ordening en aan de bescherming van het milieu; | ordening en aan de bescherming van het milieu; |
| 9° een landbouw die multifunctionaliteit nastreeft en die naast een | 9° een landbouw die multifunctionaliteit nastreeft en die naast een |
| rol voor de economie, het milieu en de samenleving tevens ijvert voor | rol voor de economie, het milieu en de samenleving tevens ijvert voor |
| het behoud van het landschap en bijgevolg het toerisme verder | het behoud van het landschap en bijgevolg het toerisme verder |
| ontwikkelt. | ontwikkelt. |
| 3.3. Beschrijving van de betrokken bedrijven | 3.3. Beschrijving van de betrokken bedrijven |
| 3.3.1 Kenmerken op bedriifsniveau | 3.3.1 Kenmerken op bedriifsniveau |
| De bedrijfskenmerken van de tabaksteelt in Vlaanderen komen overeen | De bedrijfskenmerken van de tabaksteelt in Vlaanderen komen overeen |
| met die voor de tabaksteelt in heel België en geven een gemiddelde van | met die voor de tabaksteelt in heel België en geven een gemiddelde van |
| 1,56 ha per teler in 2002, komende van 1,13 in 1992. De telers in de | 1,56 ha per teler in 2002, komende van 1,13 in 1992. De telers in de |
| andere productiestreken dan Zuid-West-Vlaanderen en Henegouwen hebben | andere productiestreken dan Zuid-West-Vlaanderen en Henegouwen hebben |
| gemiddeld minder dan 1 hectare. | gemiddeld minder dan 1 hectare. |
| De gemiddelde opbrengst per hectare bedroeg in 2001 voor de telers in | De gemiddelde opbrengst per hectare bedroeg in 2001 voor de telers in |
| de streek Zuid-West-Vlaanderen en Henegouwen 3 474 kg en voor de | de streek Zuid-West-Vlaanderen en Henegouwen 3 474 kg en voor de |
| andere streken 1 830 kg. Gemiddeld voor alle streken kwam men in 2001 | andere streken 1 830 kg. Gemiddeld voor alle streken kwam men in 2001 |
| aan 2 400 kg per hectare. | aan 2 400 kg per hectare. |
| De arbeid voor de teelt wordt vooral door de planter en zijn gezin | De arbeid voor de teelt wordt vooral door de planter en zijn gezin |
| geleverd. Extra arbeidskrachten worden tijdens de oogst ingehuurd. | geleverd. Extra arbeidskrachten worden tijdens de oogst ingehuurd. |
| Het aantal arbeidsuren per hectare schommelt rond de 1 600 uur voor | Het aantal arbeidsuren per hectare schommelt rond de 1 600 uur voor |
| bladoogst en 1 200 uur voor stamoogst. Rekening houdend met 460 uren | bladoogst en 1 200 uur voor stamoogst. Rekening houdend met 460 uren |
| loonwerk (voor oogst) verkrijgt men nog 1 140 uren eigen werk per | loonwerk (voor oogst) verkrijgt men nog 1 140 uren eigen werk per |
| hectare voor bladoogst. | hectare voor bladoogst. |
| De prijzen voor de oogst 2001 variëren binnen het type dark air cured | De prijzen voor de oogst 2001 variëren binnen het type dark air cured |
| (DAC) tussen 0,9795 euro en 2,7429 euro per kg. Gemiddeld geeft dit | (DAC) tussen 0,9795 euro en 2,7429 euro per kg. Gemiddeld geeft dit |
| voor het DAC-type 1,19 euro per kg. Het type light air cured (LAC) | voor het DAC-type 1,19 euro per kg. Het type light air cured (LAC) |
| (variëteit Burley) haalde 1,21 euro per kg in 2001. | (variëteit Burley) haalde 1,21 euro per kg in 2001. |
| Het bruto-inkomen per hectare [(prijs + premie) x gemiddelde | Het bruto-inkomen per hectare [(prijs + premie) x gemiddelde |
| opbrengst] ligt tussen de 14.000 à 15.000 euro voor de Burley- en | opbrengst] ligt tussen de 14.000 à 15.000 euro voor de Burley- en |
| Filippijn-variëteit (de meest geproduceerde variëteiten). | Filippijn-variëteit (de meest geproduceerde variëteiten). |
| Na aftrek van de bedrijfskosten en de oogstlonen per hectare (4.388 | Na aftrek van de bedrijfskosten en de oogstlonen per hectare (4.388 |
| euro en 2.454 euro respectievelijk) komt men op een geschat belastbaar | euro en 2.454 euro respectievelijk) komt men op een geschat belastbaar |
| netto-inkomen van 8.080 euro per hectare voor de Filippijn-variëteit | netto-inkomen van 8.080 euro per hectare voor de Filippijn-variëteit |
| en 7.290 euro per hectare voor de Burley-variëteit. | en 7.290 euro per hectare voor de Burley-variëteit. |
| Het aandeel van het inkomen van tabak in het totale bedrijfsinkomen is | Het aandeel van het inkomen van tabak in het totale bedrijfsinkomen is |
| zeer moeilijk samen te vatten. Het relatieve belang van de andere | zeer moeilijk samen te vatten. Het relatieve belang van de andere |
| takken (zoals mestvee, varkensvee, melkvee, pluimvee, akkerbouw, | takken (zoals mestvee, varkensvee, melkvee, pluimvee, akkerbouw, |
| tuinbouw, enzovoort) op het bedrijf speelt hier natuurlijk een | tuinbouw, enzovoort) op het bedrijf speelt hier natuurlijk een |
| belangrijke rol. Elke tak heeft immers nog zijn eigen rendement en | belangrijke rol. Elke tak heeft immers nog zijn eigen rendement en |
| productiewaarde per hectare of dier. Op een bedrijf waar tabak | productiewaarde per hectare of dier. Op een bedrijf waar tabak |
| gecombineerd wordt met akkerbouw, kan verondersteld worden dat het | gecombineerd wordt met akkerbouw, kan verondersteld worden dat het |
| tabaksinkomen relatief belangrijker zal zijn dan een bedrijf waar | tabaksinkomen relatief belangrijker zal zijn dan een bedrijf waar |
| tabak gecombineerd wordt met groenteteelt. | tabak gecombineerd wordt met groenteteelt. |
| Na onderzoek van een summier aantal individuele tabakstelers komt men | Na onderzoek van een summier aantal individuele tabakstelers komt men |
| tot de conclusie dat zowel bij hoge als bij lage totale | tot de conclusie dat zowel bij hoge als bij lage totale |
| bedrijfsinkomens het aandeel van tabak in het totale inkomen enorm kan | bedrijfsinkomens het aandeel van tabak in het totale inkomen enorm kan |
| fluctueren. Bij totale bruto opbrengsten van het bedrijf van 30.000 | fluctueren. Bij totale bruto opbrengsten van het bedrijf van 30.000 |
| tot 250.000 euro zag men totale bruto-opbrengsten van tabak op dat | tot 250.000 euro zag men totale bruto-opbrengsten van tabak op dat |
| bedrijf van 5.000 tot 66.000 euro. | bedrijf van 5.000 tot 66.000 euro. |
| 3.3.2. Kenmerken op niveau van de productiezones | 3.3.2. Kenmerken op niveau van de productiezones |
| In 1999 werd een enquête uitgevoerd door de producentenvereniging BTT | In 1999 werd een enquête uitgevoerd door de producentenvereniging BTT |
| (Belgische Tabakstelers CV) voor de regio's rond Roeselare, Wervik, | (Belgische Tabakstelers CV) voor de regio's rond Roeselare, Wervik, |
| Zonnebeke en leper. Deze enquête werd verwerkt door het West-Vlaams | Zonnebeke en leper. Deze enquête werd verwerkt door het West-Vlaams |
| Proefcentrum voor de Akkerbouw (WPA vzw), dat past binnen het | Proefcentrum voor de Akkerbouw (WPA vzw), dat past binnen het |
| Provinciaal Onderzoeks- en Voorlichtingscentrum voor Land- en Tuinbouw | Provinciaal Onderzoeks- en Voorlichtingscentrum voor Land- en Tuinbouw |
| (POVLT) van Rumbeke-Beitem (aantal telers werd aangepast voor 2002). | (POVLT) van Rumbeke-Beitem (aantal telers werd aangepast voor 2002). |
| De typering van het WestVlaamse tabaksbedrijf overeenkomstig de | De typering van het WestVlaamse tabaksbedrijf overeenkomstig de |
| resultaten is opgenomen in tabellen 3 en 4. | resultaten is opgenomen in tabellen 3 en 4. |
| De vaak gehoorde stelling dat tabak vooral voorkomt op kleine tot zeer | De vaak gehoorde stelling dat tabak vooral voorkomt op kleine tot zeer |
| kleine bedrijven klopt in zekere mate. Het bedrijfsoppervlak van bijna | kleine bedrijven klopt in zekere mate. Het bedrijfsoppervlak van bijna |
| 25 % van de tabaksproducerende bedrijven is immers kleiner dan 10 | 25 % van de tabaksproducerende bedrijven is immers kleiner dan 10 |
| hectare. Een bedrijfsoppervlakte van 10 tot 20 hectare komt in 45 % | hectare. Een bedrijfsoppervlakte van 10 tot 20 hectare komt in 45 % |
| tot 76 % van de gevallen voor. In het westelijk deel van het | tot 76 % van de gevallen voor. In het westelijk deel van het |
| productiegebied komen echter ook grotere bedrijven (tussen 20 en 30 | productiegebied komen echter ook grotere bedrijven (tussen 20 en 30 |
| hectare) voor. | hectare) voor. |
| Pour la consultation du tableau, voir image | Pour la consultation du tableau, voir image |
| Het tabaksareaal op het bedrijf is in de regio's rond Roeselare, | Het tabaksareaal op het bedrijf is in de regio's rond Roeselare, |
| Zonnebeke en leper vrij gelijkopend : 30 à 40 % van de bedrijven telen | Zonnebeke en leper vrij gelijkopend : 30 à 40 % van de bedrijven telen |
| minder dan 1 hectare tabak, 43 à 60 % van de bedrijven hebben een | minder dan 1 hectare tabak, 43 à 60 % van de bedrijven hebben een |
| tabaksareaal tussen 1 en 2 hectare en een beperkt aantal bedrijven | tabaksareaal tussen 1 en 2 hectare en een beperkt aantal bedrijven |
| teelt meer dan 2 hectare tabak. In de regio rond Wervik echter is het | teelt meer dan 2 hectare tabak. In de regio rond Wervik echter is het |
| aantal kleinere (< 1 hectare) tabaksproducenten minder frequent en | aantal kleinere (< 1 hectare) tabaksproducenten minder frequent en |
| komt het aantal grotere tabaksproducenten (> 2 hectare) meer voor dan | komt het aantal grotere tabaksproducenten (> 2 hectare) meer voor dan |
| in de drie andere regio's. | in de drie andere regio's. |
| Tabak wordt bijna steeds gecombineerd met een vorm van veeteelt (87 % | Tabak wordt bijna steeds gecombineerd met een vorm van veeteelt (87 % |
| van de bedrijven). Het stabiele inkomen uit tabak kan immers de | van de bedrijven). Het stabiele inkomen uit tabak kan immers de |
| fluctuerende prijzen van bijvoorbeeld de varkensteelt opvangen. | fluctuerende prijzen van bijvoorbeeld de varkensteelt opvangen. |
| Waar in de regio's rond leper en Wervik de 'klassieke' combinatie | Waar in de regio's rond leper en Wervik de 'klassieke' combinatie |
| tabak + veeteelt, al dan niet gecombineerd met akkerbouw, nog voor | tabak + veeteelt, al dan niet gecombineerd met akkerbouw, nog voor |
| ongeveer de helft van de bedrijven van toepassing is (47 à 55 %), zien | ongeveer de helft van de bedrijven van toepassing is (47 à 55 %), zien |
| we dat vooral in de regio's rond Roeselare en Zonnebeke de | we dat vooral in de regio's rond Roeselare en Zonnebeke de |
| tabaksproductie in belangrijke mate aangevuld wordt met 'nieuwe' | tabaksproductie in belangrijke mate aangevuld wordt met 'nieuwe' |
| activiteiten. Het betreft in de eerste plaats de teelt van | activiteiten. Het betreft in de eerste plaats de teelt van |
| industriegroenten (54 à 68 %), hoewel vooral in de regio rond | industriegroenten (54 à 68 %), hoewel vooral in de regio rond |
| Roeselare ook verse groenten vrij frequent in het teeltschema worden | Roeselare ook verse groenten vrij frequent in het teeltschema worden |
| opgenomen (39 %). In de regio's rond leper en Wervik is deze evolutie | opgenomen (39 %). In de regio's rond leper en Wervik is deze evolutie |
| minder uitgesproken, zij het zeker aanwezig. Ook de relatief grotere | minder uitgesproken, zij het zeker aanwezig. Ook de relatief grotere |
| bedrijfsarealen (zie boven) wijzen erop dat in het westelijk deel van | bedrijfsarealen (zie boven) wijzen erop dat in het westelijk deel van |
| het productiegebied het accent veeleer op meer 'klassieke' | het productiegebied het accent veeleer op meer 'klassieke' |
| akkerbouwbedrijven ligt. | akkerbouwbedrijven ligt. |
| Samenvattend kunnen we stellen dat de bedrijven in de regio rond | Samenvattend kunnen we stellen dat de bedrijven in de regio rond |
| Roeselare het sterkst gedifferentieerd zijn (gemiddeld 2,6 | Roeselare het sterkst gedifferentieerd zijn (gemiddeld 2,6 |
| bedrijfstakken aanvullend op tabak), terwijl de bedrijven rond Wervik | bedrijfstakken aanvullend op tabak), terwijl de bedrijven rond Wervik |
| het sterkst gespecialiseerd zijn (gemiddeld 1,8 bedrijfstakken | het sterkst gespecialiseerd zijn (gemiddeld 1,8 bedrijfstakken |
| aanvullend op tabak). De andere regio's situeren zich daar tussenin | aanvullend op tabak). De andere regio's situeren zich daar tussenin |
| (2,1 à 2,2 bedrijfstakken aanvullend op tabak). | (2,1 à 2,2 bedrijfstakken aanvullend op tabak). |
| 3.4. Beschrijving van de sociaal-economische context van de | 3.4. Beschrijving van de sociaal-economische context van de |
| productiezones (1) | productiezones (1) |
| Bij het zoeken naar alternatieven voor de tabaksteelt moet men voor | Bij het zoeken naar alternatieven voor de tabaksteelt moet men voor |
| ogen houden dat de relatief kleine oppervlakte die op het bedrijf | ogen houden dat de relatief kleine oppervlakte die op het bedrijf |
| vrijkomt een behoorlijk inkomen per hectare opleverde en in | vrijkomt een behoorlijk inkomen per hectare opleverde en in |
| welbepaalde periodes van het jaar heel wat arbeidsuren per hectare | welbepaalde periodes van het jaar heel wat arbeidsuren per hectare |
| opslorpte. | opslorpte. |
| Naar aanleiding van een symposium "Zijn er rendabele alternatieven | Naar aanleiding van een symposium "Zijn er rendabele alternatieven |
| voor de tabaksteelt ?" dat op 10 maart 2003 in samenwerking met het | voor de tabaksteelt ?" dat op 10 maart 2003 in samenwerking met het |
| POVLT van Rumbeke-Beitem georganiseerd werd door het Tabakssyndicaat, | POVLT van Rumbeke-Beitem georganiseerd werd door het Tabakssyndicaat, |
| is gebleken dat in de productiezones van tabak wel degelijk nog | is gebleken dat in de productiezones van tabak wel degelijk nog |
| ontwikkelingspotentieel aanwezig is voor de tabakstelers. Voorwaarde | ontwikkelingspotentieel aanwezig is voor de tabakstelers. Voorwaarde |
| is wel dat zij naast het optimale gebruik van de aanwezige troeven, | is wel dat zij naast het optimale gebruik van de aanwezige troeven, |
| een grondige kennis verwerven van de nieuwe teelt en een voldoende | een grondige kennis verwerven van de nieuwe teelt en een voldoende |
| grote massa produceren van een kwaliteitsproduct. De telers zullen | grote massa produceren van een kwaliteitsproduct. De telers zullen |
| zelf moeten uitmaken welke teelt het meest geschikt is op hun bedrijf | zelf moeten uitmaken welke teelt het meest geschikt is op hun bedrijf |
| met betrekking tot vervanging van het inkomen uit tabak, de | met betrekking tot vervanging van het inkomen uit tabak, de |
| werkplanning op het bedrijf, de teelttechnische kennis en de | werkplanning op het bedrijf, de teelttechnische kennis en de |
| bereikbaarheid van de afzetstructuren. | bereikbaarheid van de afzetstructuren. |
| 3.4.1. Ontwikkelinqspotentieel | 3.4.1. Ontwikkelinqspotentieel |
| Wat de tuinbouw betreft, daalt het aantal arbeidsplaatsen zeker niet. | Wat de tuinbouw betreft, daalt het aantal arbeidsplaatsen zeker niet. |
| Integendeel, het aantal vast tewerkgestelden in de sector tuinbouw | Integendeel, het aantal vast tewerkgestelden in de sector tuinbouw |
| stijgt nog ieder jaar, vooral in de streek Roeselare-Tielt. Het is een | stijgt nog ieder jaar, vooral in de streek Roeselare-Tielt. Het is een |
| economisch sterke sector en de overgang van landbouw naar groenten in | economisch sterke sector en de overgang van landbouw naar groenten in |
| openlucht is maar een kleine stap. | openlucht is maar een kleine stap. |
| 1° Groenten voor de verse markt (bv. veldsla, peterselie, courgettes, | 1° Groenten voor de verse markt (bv. veldsla, peterselie, courgettes, |
| prei, witloofwortelteelt, aardbeien, paddestoelen) bieden een | prei, witloofwortelteelt, aardbeien, paddestoelen) bieden een |
| interessant alternatief. Sommige teelten kunnen immers gedijen onder | interessant alternatief. Sommige teelten kunnen immers gedijen onder |
| de droogserres van de tabaksteelt. Er dient evenwel rekening gehouden | de droogserres van de tabaksteelt. Er dient evenwel rekening gehouden |
| te worden met de vrije markt, die fluctuerende prijzen veroorzaakt. | te worden met de vrije markt, die fluctuerende prijzen veroorzaakt. |
| Ook moet men vers kunnen oogsten (beschikbaarheid personeel) en snel | Ook moet men vers kunnen oogsten (beschikbaarheid personeel) en snel |
| kunnen leveren aan de veiling (snel voorkoelen). Inspelen op de markt | kunnen leveren aan de veiling (snel voorkoelen). Inspelen op de markt |
| (vervroeging of verlating van het seizoen) kan een prijsvoordeel | (vervroeging of verlating van het seizoen) kan een prijsvoordeel |
| leveren. Klimatologische effecten kunnen hun weerslag hebben op de | leveren. Klimatologische effecten kunnen hun weerslag hebben op de |
| oogst. Teeltspecifieke vereisten (aardbeiteelt : geteelde variëteit is | oogst. Teeltspecifieke vereisten (aardbeiteelt : geteelde variëteit is |
| belangrijk; witloofwortelen : grond met relatief laag N-gehalte | belangrijk; witloofwortelen : grond met relatief laag N-gehalte |
| vereist) moeten in acht genomen worden. Aansluiting bij een erkende | vereist) moeten in acht genomen worden. Aansluiting bij een erkende |
| telersvereniging is een noodzaak. Er moet gewezen worden op de | telersvereniging is een noodzaak. Er moet gewezen worden op de |
| toenemende professionalisering binnen de tuinbouw. Een steeds | toenemende professionalisering binnen de tuinbouw. Een steeds |
| verdergaande specialisatie (know how) is vereist en teeltspecifieke | verdergaande specialisatie (know how) is vereist en teeltspecifieke |
| machines zijn soms noodzakelijk voor het planten en oogsten. | machines zijn soms noodzakelijk voor het planten en oogsten. |
| In tabel 5 worden de Bruto Standaardsaldi (BSS) van een reeks teelten | In tabel 5 worden de Bruto Standaardsaldi (BSS) van een reeks teelten |
| weergegeven. Het BSS is per definitie de geldwaarde van de | weergegeven. Het BSS is per definitie de geldwaarde van de |
| brutoproductie (premies inclusief) die, na aftrek van bepaalde | brutoproductie (premies inclusief) die, na aftrek van bepaalde |
| bijbehorende specifieke kosten, overeenstemt met de gemiddelde | bijbehorende specifieke kosten, overeenstemt met de gemiddelde |
| situatie in een bepaalde regio (het hele grondgebied van België wordt | situatie in een bepaalde regio (het hele grondgebied van België wordt |
| als 1 regio beschouwd). Een greep uit de teelten met een BSS groter of | als 1 regio beschouwd). Een greep uit de teelten met een BSS groter of |
| gelijk aan dat van tabak en waarvan de BSS stijgen tussen 1996-2000, | gelijk aan dat van tabak en waarvan de BSS stijgen tussen 1996-2000, |
| wordt weergegeven. Deze tabel is louter informatief en kan een extra | wordt weergegeven. Deze tabel is louter informatief en kan een extra |
| richting geven aan reconversie. | richting geven aan reconversie. |
| Pour la consultation du tableau, voir image | Pour la consultation du tableau, voir image |
| 2° Industriegroenten (bv. bloemkool, wortelen, spinazie) bieden een | 2° Industriegroenten (bv. bloemkool, wortelen, spinazie) bieden een |
| minder goed alternatief, daar enkel bloemkool in eenzelfde uurloon als | minder goed alternatief, daar enkel bloemkool in eenzelfde uurloon als |
| voor de tabaksteelt kan voorzien. Nieuwe telers wordt afgeraden om in | voor de tabaksteelt kan voorzien. Nieuwe telers wordt afgeraden om in |
| deze sector te beginnen. Het bestaande aanbod zou al voldoende zijn. | deze sector te beginnen. Het bestaande aanbod zou al voldoende zijn. |
| De concurrentie van de Oost-Europese landen en de verwachte toeloop | De concurrentie van de Oost-Europese landen en de verwachte toeloop |
| als gevolg van de Mid Term Review (MTR) zou namelijk al een | als gevolg van de Mid Term Review (MTR) zou namelijk al een |
| prijsdaling tot gevolg kunnen hebben. De tabakstelers die wel al | prijsdaling tot gevolg kunnen hebben. De tabakstelers die wel al |
| actief zijn in deze sector, zouden zich verder kunnen specialiseren of | actief zijn in deze sector, zouden zich verder kunnen specialiseren of |
| zouden kunnen uitbreiden in die teelt om een voldoende grote productie | zouden kunnen uitbreiden in die teelt om een voldoende grote productie |
| te bereiken. Op basis van contractteelt kunnen wel vaste prijzen | te bereiken. Op basis van contractteelt kunnen wel vaste prijzen |
| verkregen worden in de sector van de industriegroenten; | verkregen worden in de sector van de industriegroenten; |
| 3° Binnen de sierteelt zouden vooral nichemarkten en veredeling | 3° Binnen de sierteelt zouden vooral nichemarkten en veredeling |
| mogelijke alternatieven kunnen bieden. Een ondoorzichtige markt en een | mogelijke alternatieven kunnen bieden. Een ondoorzichtige markt en een |
| slecht gestructureerde commercialisatie van de producten doen kenners | slecht gestructureerde commercialisatie van de producten doen kenners |
| besluiten dat deze teelt echter niet direct een geschikt alternatief | besluiten dat deze teelt echter niet direct een geschikt alternatief |
| kan bieden; | kan bieden; |
| 4° Binnen de akkerbouw levert de productie van pootgoed het beste | 4° Binnen de akkerbouw levert de productie van pootgoed het beste |
| alternatief, maar kenners beweren dat er in West-Vlaanderen hiervoor | alternatief, maar kenners beweren dat er in West-Vlaanderen hiervoor |
| geen markt zou zijn; | geen markt zou zijn; |
| 5° Wat de veehouderij betreft zijn de beperkingen op het vlak van | 5° Wat de veehouderij betreft zijn de beperkingen op het vlak van |
| grond en mestafzet van dien aard dat uitbreiding geen haalbaar | grond en mestafzet van dien aard dat uitbreiding geen haalbaar |
| alternatief biedt. De onzekerheid over de gevolgen van de MTR leveren | alternatief biedt. De onzekerheid over de gevolgen van de MTR leveren |
| nog extra druk op de sector, daar nu zelfs de stabiele melkveesector | nog extra druk op de sector, daar nu zelfs de stabiele melkveesector |
| geen garanties meer kan leveren. Binnen de veehouderij heeft men wel | geen garanties meer kan leveren. Binnen de veehouderij heeft men wel |
| de mogelijkheid om te investeren in dierenwelzijn, hygiëne, | de mogelijkheid om te investeren in dierenwelzijn, hygiëne, |
| milieunormen enzovoort; | milieunormen enzovoort; |
| 6° Overschakelen op biologische teelten is een zeer verregaande | 6° Overschakelen op biologische teelten is een zeer verregaande |
| omschakeling en moet op bedrijfsniveau gezien worden; | omschakeling en moet op bedrijfsniveau gezien worden; |
| 7° Verbreding of diversificatie op het bedrijf kan onderverdeeld | 7° Verbreding of diversificatie op het bedrijf kan onderverdeeld |
| worden in vier grote groepen : | worden in vier grote groepen : |
| a) recreatief en educatief gerichte acties; | a) recreatief en educatief gerichte acties; |
| b) natuur. en landschap; | b) natuur. en landschap; |
| c) sociaal gerichte acties; | c) sociaal gerichte acties; |
| d) innovatieve, productgerichte acties. | d) innovatieve, productgerichte acties. |
| Hieronder situeren zich de mogelijkheden van hoevetoerisme, | Hieronder situeren zich de mogelijkheden van hoevetoerisme, |
| hoeveverkoop e.a. | hoeveverkoop e.a. |
| De ligging van het bedrijf (concurrentiepositie), de werkverdeling en | De ligging van het bedrijf (concurrentiepositie), de werkverdeling en |
| aanwezige creativiteit op het bedrijf zijn hiervoor zeer bepalend en | aanwezige creativiteit op het bedrijf zijn hiervoor zeer bepalend en |
| moeten per bedrijf afgewogen worden; | moeten per bedrijf afgewogen worden; |
| 8° Plattelandsvernieuwing en natuurbeheer kunnen net zo goed als | 8° Plattelandsvernieuwing en natuurbeheer kunnen net zo goed als |
| kwaliteitsproductie en agrotoerisme zorgen voor een additioneel | kwaliteitsproductie en agrotoerisme zorgen voor een additioneel |
| landbouwersinkomen. | landbouwersinkomen. |
| Geen van de bovenvermelde activiteiten heeft echter kans op slagen | Geen van de bovenvermelde activiteiten heeft echter kans op slagen |
| indien ze niet ondersteund wordt door infrastructuur, praktijkgericht | indien ze niet ondersteund wordt door infrastructuur, praktijkgericht |
| onderzoek, neutrale voorlichting, opleiding en ondersteuning van de | onderzoek, neutrale voorlichting, opleiding en ondersteuning van de |
| landbouwer. | landbouwer. |
| 3.4.2. Troeven | 3.4.2. Troeven |
| Een sociaal-economische doorlichting laat blijken dat de landbouw een | Een sociaal-economische doorlichting laat blijken dat de landbouw een |
| belangrijke sector is in de productiezones van tabak. Het | belangrijke sector is in de productiezones van tabak. Het |
| concurrentiële voordeel in heel wat sectoren berust op heel specifieke | concurrentiële voordeel in heel wat sectoren berust op heel specifieke |
| factoren die slechts beschikbaar zijn in bepaalde regio's. Deze | factoren die slechts beschikbaar zijn in bepaalde regio's. Deze |
| factoren zijn enkel lokaal aanwezig omdat ze het resultaat zijn van | factoren zijn enkel lokaal aanwezig omdat ze het resultaat zijn van |
| een unieke sociaal-economische evolutie. In die zin kunnen sterke | een unieke sociaal-economische evolutie. In die zin kunnen sterke |
| geografische concentraties in bepaalde sectoren ontstaan. | geografische concentraties in bepaalde sectoren ontstaan. |
| 1° De diepvriesgroente-industrie in de regio's rond Roeselare en | 1° De diepvriesgroente-industrie in de regio's rond Roeselare en |
| Zonnebeke is hiervan een voorbeeld (aanwezigheid diepvriesbedrijven ); | Zonnebeke is hiervan een voorbeeld (aanwezigheid diepvriesbedrijven ); |
| 2° Ook de aanwezigheid van de REO-veiling in Roeselare en Afcowest in | 2° Ook de aanwezigheid van de REO-veiling in Roeselare en Afcowest in |
| Poperinge zorgt ervoor dat verse groenten vrij frequent in het | Poperinge zorgt ervoor dat verse groenten vrij frequent in het |
| teeltschema worden opgenomen. De uitbreiding van de glas- en | teeltschema worden opgenomen. De uitbreiding van de glas- en |
| openluchttuinbouw is ook voor de REO-veiling van primordiaal belang, | openluchttuinbouw is ook voor de REO-veiling van primordiaal belang, |
| wil ze een rol spelen in het Europese veilingsgebeuren. Deze | wil ze een rol spelen in het Europese veilingsgebeuren. Deze |
| REO-veiling staat open voor leveringen van nieuwe telers en heeft een | REO-veiling staat open voor leveringen van nieuwe telers en heeft een |
| Landbouwdienst, die instaat voor teeltbegeleiding, bemestingsadviezen, | Landbouwdienst, die instaat voor teeltbegeleiding, bemestingsadviezen, |
| waarschuwingen enzovoort. Deze dienst kan bovendien de telers perfect | waarschuwingen enzovoort. Deze dienst kan bovendien de telers perfect |
| opvangen en begeleiden; | opvangen en begeleiden; |
| 3° In de regio is de erkende telersvereniging voor groenten en fruit | 3° In de regio is de erkende telersvereniging voor groenten en fruit |
| (Greenbow) onder andere actief op het gebied van de biologische teelt | (Greenbow) onder andere actief op het gebied van de biologische teelt |
| (ATALANTA); | (ATALANTA); |
| 4° De aanwezigheid van het POVLT van Rumbeke-Beitem met zijn research | 4° De aanwezigheid van het POVLT van Rumbeke-Beitem met zijn research |
| en zijn stimulerende rol is een positieve factor voor de reconversie | en zijn stimulerende rol is een positieve factor voor de reconversie |
| naar onder andere de tuinbouw. De verdere evolutie, zowel binnen de | naar onder andere de tuinbouw. De verdere evolutie, zowel binnen de |
| landbouw als binnen de tuinbouw, met steeds verdergaande | landbouw als binnen de tuinbouw, met steeds verdergaande |
| schaalvergroting en intensifiëring eist een steeds verder doorgedreven | schaalvergroting en intensifiëring eist een steeds verder doorgedreven |
| scholing. Het POVLT van Rumbeke-Beitem heeft vooral een rol te spelen | scholing. Het POVLT van Rumbeke-Beitem heeft vooral een rol te spelen |
| als begeleider bij opduikende problemen, die een adequate en snelle | als begeleider bij opduikende problemen, die een adequate en snelle |
| technische oplossing en begeleiding vereisen en als voorlichter bij | technische oplossing en begeleiding vereisen en als voorlichter bij |
| het voorstellen van nieuwe technieken; | het voorstellen van nieuwe technieken; |
| 5° Ook de bestaande centra voor volwassenenvorming , zoals het | 5° Ook de bestaande centra voor volwassenenvorming , zoals het |
| "Nationaal Centrum voor Beroepsvorming in de Landbouw" en het | "Nationaal Centrum voor Beroepsvorming in de Landbouw" en het |
| "Praktijkcentrum voor Land- en Tuinbouw" hebben een belangrijke rol te | "Praktijkcentrum voor Land- en Tuinbouw" hebben een belangrijke rol te |
| vervullen in het voortdurend op peil houden van het kennisniveau van | vervullen in het voortdurend op peil houden van het kennisniveau van |
| de bedrijfsleiders; | de bedrijfsleiders; |
| 6° Daarnaast ligt er een belangrijke taak weggelegd voor de VDAB om | 6° Daarnaast ligt er een belangrijke taak weggelegd voor de VDAB om |
| werklozen op te leiden zodat voldoende bekwame land- en | werklozen op te leiden zodat voldoende bekwame land- en |
| tuinbouwhelpers aan de sector geboden worden. Het is in de streek van | tuinbouwhelpers aan de sector geboden worden. Het is in de streek van |
| Roeselare-Tielt moeilijk om arbeidskrachten te vinden die in de landen | Roeselare-Tielt moeilijk om arbeidskrachten te vinden die in de landen |
| tuinbouwsector willen en kunnen werken. Toch ligt hier een unieke kans | tuinbouwsector willen en kunnen werken. Toch ligt hier een unieke kans |
| om laaggeschoolden, via bijscholing, een kans te geven op een vaste | om laaggeschoolden, via bijscholing, een kans te geven op een vaste |
| baan; | baan; |
| 7° De aanwezigheid van verschillende slachterijen in de productiezones | 7° De aanwezigheid van verschillende slachterijen in de productiezones |
| van tabak vormen een goede afzetbasis voor de verschillende | van tabak vormen een goede afzetbasis voor de verschillende |
| veeteelttoepassingen; | veeteelttoepassingen; |
| 8° Bestaand onderzoek : initiatieven in het kader van het | 8° Bestaand onderzoek : initiatieven in het kader van het |
| 5b-programma. | 5b-programma. |
| Van 1994 tot 2000 liep in een groot deel van de Westhoek het Europese | Van 1994 tot 2000 liep in een groot deel van de Westhoek het Europese |
| 5b-programma. Het bestendigen van de land- en tuinbouwactiviteit stond | 5b-programma. Het bestendigen van de land- en tuinbouwactiviteit stond |
| voor 46.193.173 ECU totale kostprijs of 21.854.833 ECU totale | voor 46.193.173 ECU totale kostprijs of 21.854.833 ECU totale |
| overheidssteun (Europese, Vlaamse, provincie en gemeenten) | overheidssteun (Europese, Vlaamse, provincie en gemeenten) |
| ingeschreven in dit programma. Men beoogde vooral de consolidatie van | ingeschreven in dit programma. Men beoogde vooral de consolidatie van |
| de werkgelegenheid in de land- en tuinbouwsector, alsook in de | de werkgelegenheid in de land- en tuinbouwsector, alsook in de |
| toeleverende en verwerkende sector via een diversificatie in de | toeleverende en verwerkende sector via een diversificatie in de |
| landbouwproductie en een versterking van de agroindustrie. Voor de | landbouwproductie en een versterking van de agroindustrie. Voor de |
| agro-industrie werd concrete financiële ondersteuning uitgetrokken. | agro-industrie werd concrete financiële ondersteuning uitgetrokken. |
| Binnen de landbouw zelf werkte men vooral met proefprojecten voor | Binnen de landbouw zelf werkte men vooral met proefprojecten voor |
| nieuwe teelten (sierteelt, aardappelpootgoed enzovoort) en met | nieuwe teelten (sierteelt, aardappelpootgoed enzovoort) en met |
| kwaliteitsverhoging (bv. integrale kwaliteitszorg bij varkensteelt). | kwaliteitsverhoging (bv. integrale kwaliteitszorg bij varkensteelt). |
| Tevens werd aandacht besteed aan randvoorwaarden zoals milieu | Tevens werd aandacht besteed aan randvoorwaarden zoals milieu |
| (milieu-adviesdienst, verminderen van afvalwaters op melkveebedrijven | (milieu-adviesdienst, verminderen van afvalwaters op melkveebedrijven |
| enzovoort) en aan nieuwe functies die konden ontstaan binnen het | enzovoort) en aan nieuwe functies die konden ontstaan binnen het |
| landbouwbedrijf (verkoop en promotie van hoeveproducten). Bovendien | landbouwbedrijf (verkoop en promotie van hoeveproducten). Bovendien |
| werd de sector vertrouwd gemaakt met nieuwe technologieën (Agri-net) | werd de sector vertrouwd gemaakt met nieuwe technologieën (Agri-net) |
| en werd er naast adviesverlening (cursussen, landbouw 5bmagazine) | en werd er naast adviesverlening (cursussen, landbouw 5bmagazine) |
| concrete ondersteuning geboden via de oprichting van een coöperatieve | concrete ondersteuning geboden via de oprichting van een coöperatieve |
| voor groente-afzet. Een eerste idee voor de voortzetting van projecten | voor groente-afzet. Een eerste idee voor de voortzetting van projecten |
| ging in de richting van reconversie naar de groenteteelt en naar de | ging in de richting van reconversie naar de groenteteelt en naar de |
| verwerking van aardappelen. Dit idee is gesteund op een verdere goede | verwerking van aardappelen. Dit idee is gesteund op een verdere goede |
| uitbouw van onderzoek en voorlichting, alsook het verlenen van | uitbouw van onderzoek en voorlichting, alsook het verlenen van |
| investeringssteun bij concrete projecten; | investeringssteun bij concrete projecten; |
| 9° West-Vlaanderen bezit troeven als plattelandsgebied (toerisme, | 9° West-Vlaanderen bezit troeven als plattelandsgebied (toerisme, |
| landbouw, recreatie) en heeft ruimtelijke en ecologische kwaliteiten | landbouw, recreatie) en heeft ruimtelijke en ecologische kwaliteiten |
| (open ruimte, aantrekkelijk landschap, geconcentreerde bebouwing en | (open ruimte, aantrekkelijk landschap, geconcentreerde bebouwing en |
| industrie). In relatie daarmee is het mogelijk om het koeveen | industrie). In relatie daarmee is het mogelijk om het koeveen |
| plattelandstoerisme verder uit te bouwen. Daarnaast heeft | plattelandstoerisme verder uit te bouwen. Daarnaast heeft |
| West-Vlaanderen duidelijk een aantrekkingskracht als | West-Vlaanderen duidelijk een aantrekkingskracht als |
| cultuur-historische regio. | cultuur-historische regio. |
| 4. Beschrijving van de voorgestelde strategische doelstellingen, de | 4. Beschrijving van de voorgestelde strategische doelstellingen, de |
| overeenkomende prioriteiten bij de reconversie van de tabaksproductie | overeenkomende prioriteiten bij de reconversie van de tabaksproductie |
| en de verwachte effecten hiervan | en de verwachte effecten hiervan |
| 4.1. De voorgestelde strategische doelstellingen, de overeenkomende | 4.1. De voorgestelde strategische doelstellingen, de overeenkomende |
| prioriteiten bij de reconversie van de productie van tabak en de | prioriteiten bij de reconversie van de productie van tabak en de |
| verwachte effecten | verwachte effecten |
| De strategische doelstellingen, meer bepaald het streven naar een | De strategische doelstellingen, meer bepaald het streven naar een |
| economisch (inkomen), ecologisch (milieu-landschap-platteland-open | economisch (inkomen), ecologisch (milieu-landschap-platteland-open |
| ruimte) en sociaal (samenleving-tewerkstelling) duurzame landbouw | ruimte) en sociaal (samenleving-tewerkstelling) duurzame landbouw |
| (multifunctioneel), kunnen geformuleerd worden onder vorm van | (multifunctioneel), kunnen geformuleerd worden onder vorm van |
| prioriteiten bij de reconversie. Dit wordt weergegeven in tabel 6, | prioriteiten bij de reconversie. Dit wordt weergegeven in tabel 6, |
| waarbij ook wordt aangegeven in welke mate specifieke kenmerken van de | waarbij ook wordt aangegeven in welke mate specifieke kenmerken van de |
| gebieden in kwestie in acht genomen worden, en wat de verwachte | gebieden in kwestie in acht genomen worden, en wat de verwachte |
| effecten zijn. | effecten zijn. |
| De hoofprioriteiten van de reconversie zijn weliswaar : | De hoofprioriteiten van de reconversie zijn weliswaar : |
| * een alternatief inkomen garanderen; | * een alternatief inkomen garanderen; |
| * de landbouw ter plaatse houden; | * de landbouw ter plaatse houden; |
| * behoud van het plattelandskarakter en ondersteuning van het | * behoud van het plattelandskarakter en ondersteuning van het |
| toerisme, waarbij individuele acties voorrang hebben op acties van | toerisme, waarbij individuele acties voorrang hebben op acties van |
| algemeen belang. | algemeen belang. |
| 4.2. Beschrijving en effecten van andere maatregelen | 4.2. Beschrijving en effecten van andere maatregelen |
| In België zijn geen andere communautaire of nationale maatregelen die | In België zijn geen andere communautaire of nationale maatregelen die |
| specifiek vastgesteld zijn om de ex-producenten van tabak te helpen | specifiek vastgesteld zijn om de ex-producenten van tabak te helpen |
| heroriënteren. | heroriënteren. |
| Pour la consultation du tableau, voir image | Pour la consultation du tableau, voir image |
| 5. Indicatieve algemene financiële tabel (EOGFL-jaar) | 5. Indicatieve algemene financiële tabel (EOGFL-jaar) |
| Met toepassing van Verordening (EG) nr. 2182/2002 stellen de lidstaten | Met toepassing van Verordening (EG) nr. 2182/2002 stellen de lidstaten |
| jaarlijks een provisoir financieringsplan op voor de acties met | jaarlijks een provisoir financieringsplan op voor de acties met |
| betrekking tot de geselecteerde steunaanvragen en projecten. Ze delen | betrekking tot de geselecteerde steunaanvragen en projecten. Ze delen |
| dit plan aan de Commissie mee. | dit plan aan de Commissie mee. |
| Het financieringsplan omvat de minimaal vereiste gegevens van de | Het financieringsplan omvat de minimaal vereiste gegevens van de |
| begunstigde van het project, meer bepaald de identificatie van de | begunstigde van het project, meer bepaald de identificatie van de |
| begunstigde en het project, de waarde per project en de berekende | begunstigde en het project, de waarde per project en de berekende |
| EU-financiering op basis van de door de lidstaat vastgestelde | EU-financiering op basis van de door de lidstaat vastgestelde |
| toekenningspercentages zoals vermeld in artikel 16, eerste lid van | toekenningspercentages zoals vermeld in artikel 16, eerste lid van |
| Verordening (EG) nr. 2182/2002. | Verordening (EG) nr. 2182/2002. |
| 6. Beschrijving van de nationale bepalinqen die voor de uitvoering van | 6. Beschrijving van de nationale bepalinqen die voor de uitvoering van |
| de plannen worden overwogen, in het bijzonder de afspraken met | de plannen worden overwogen, in het bijzonder de afspraken met |
| betrekking tot controles | betrekking tot controles |
| In Vlaanderen kunnen tabaksproducenten die met ingang van de oogst | In Vlaanderen kunnen tabaksproducenten die met ingang van de oogst |
| 2002 hebben deelgenomen aan de opkoopregeling, genoemd in artikel 14, | 2002 hebben deelgenomen aan de opkoopregeling, genoemd in artikel 14, |
| eerste lid van Verordening (EEG) nr. 2075/1992 en van wie het | eerste lid van Verordening (EEG) nr. 2075/1992 en van wie het |
| definitief opgekochte quotum ten minste 500 kg betreft, in aanmerking | definitief opgekochte quotum ten minste 500 kg betreft, in aanmerking |
| komen voor steun uit het Fonds. Zij kunnen een project voor een | komen voor steun uit het Fonds. Zij kunnen een project voor een |
| individuele omschakelingsactie (gedetailleerde beschrijving), samen | individuele omschakelingsactie (gedetailleerde beschrijving), samen |
| met een steunaanvraag indienen bij de administratie | met een steunaanvraag indienen bij de administratie |
| Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw van het ministerie van de | Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw van het ministerie van de |
| Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel. Dit | Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel. Dit |
| project moet uiterlijk op 1 mei 2003 zijn ingediend, en uiterlijk op 1 | project moet uiterlijk op 1 mei 2003 zijn ingediend, en uiterlijk op 1 |
| maart voor de daarop volgende jaren. De aanvraag om steun kan enkel | maart voor de daarop volgende jaren. De aanvraag om steun kan enkel |
| ingediend worden in het eerste jaar waarin de begunstigde geen quotum | ingediend worden in het eerste jaar waarin de begunstigde geen quotum |
| meer toegewezen krijgt. | meer toegewezen krijgt. |
| In Vlaanderen kunnen overheidsinstanties van de tabakproductiegebieden | In Vlaanderen kunnen overheidsinstanties van de tabakproductiegebieden |
| en overheidsinstanties voor agronomisch onderzoek en/of voor | en overheidsinstanties voor agronomisch onderzoek en/of voor |
| plattelandseconomie in aanmerking komen voor steun uit het Fonds voor | plattelandseconomie in aanmerking komen voor steun uit het Fonds voor |
| omschakelingsacties en studies van algemeen belang. Ze moeten | omschakelingsacties en studies van algemeen belang. Ze moeten |
| uiterlijk op 1 mei 2003 en uiterlijk op 1 maart voor de daarop | uiterlijk op 1 mei 2003 en uiterlijk op 1 maart voor de daarop |
| volgende jaren een project voor een omschakelingsactie of -studie van | volgende jaren een project voor een omschakelingsactie of -studie van |
| algemeen belang (gedetailleerde beschrijving), samen met een | algemeen belang (gedetailleerde beschrijving), samen met een |
| steunaanvraag indienen bij de administratie Landbouwproductiebeheer, | steunaanvraag indienen bij de administratie Landbouwproductiebeheer, |
| dienst Akkerbouw van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, | dienst Akkerbouw van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, |
| Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel. | Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel. |
| De ingediende projecten komen in aanmerking voor de financiering met | De ingediende projecten komen in aanmerking voor de financiering met |
| de middelen van het Fonds indien ze beantwoorden aan de | de middelen van het Fonds indien ze beantwoorden aan de |
| selectiecriteria die in het programma zijn vastgesteld. De | selectiecriteria die in het programma zijn vastgesteld. De |
| steunaanvragen en projecten worden door de administratie | steunaanvragen en projecten worden door de administratie |
| Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw aan de administratie | Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw aan de administratie |
| Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten bezorgd. Vóór 20 mei | Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten bezorgd. Vóór 20 mei |
| 2003 en vóór 20 maart van de daarop volgende jaren zal de | 2003 en vóór 20 maart van de daarop volgende jaren zal de |
| administratie Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten | administratie Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten |
| onderzoeken of de ingediende projecten en steunaanvragen aan de | onderzoeken of de ingediende projecten en steunaanvragen aan de |
| selectiecriteria van het programma voldoen. De geselecteerde projecten | selectiecriteria van het programma voldoen. De geselecteerde projecten |
| en steunaanvragen worden in het voorlopig financieringsplan opgenomen | en steunaanvragen worden in het voorlopig financieringsplan opgenomen |
| zoals voorgeschreven door de Commissie. De administratie | zoals voorgeschreven door de Commissie. De administratie |
| Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw stelt een database op, zoals | Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw stelt een database op, zoals |
| voorgeschreven door de Commissie, met alle gegevens van de | voorgeschreven door de Commissie, met alle gegevens van de |
| steunaanvragers waarvan het project werd geselecteerd. Deze database | steunaanvragers waarvan het project werd geselecteerd. Deze database |
| staat te allen tijde ter beschikking van zowel de administratie | staat te allen tijde ter beschikking van zowel de administratie |
| Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten als van de diensten van | Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten als van de diensten van |
| de Europese Commissie. | de Europese Commissie. |
| De projecten en steunaanvragen die de administratie Landbouwbeleid, | De projecten en steunaanvragen die de administratie Landbouwbeleid, |
| dienst Plantaardige Producten heeft geselecteerd komen definitief voor | dienst Plantaardige Producten heeft geselecteerd komen definitief voor |
| financiering in aanmerking indien ze binnen de middelen vallen die | financiering in aanmerking indien ze binnen de middelen vallen die |
| definitief aan België zijn toegekend. Indien de goedgekeurde projecten | definitief aan België zijn toegekend. Indien de goedgekeurde projecten |
| niet alle binnen de middelen vallen die definitief aan België zijn | niet alle binnen de middelen vallen die definitief aan België zijn |
| toegekend, kan een tweede selectie binnen de lijst van goedgekeurde | toegekend, kan een tweede selectie binnen de lijst van goedgekeurde |
| projecten doorgevoerd worden. Daartoe worden de geselecteerde | projecten doorgevoerd worden. Daartoe worden de geselecteerde |
| projecten gerangschikt op basis van de indieningsdatum. De eerst | projecten gerangschikt op basis van de indieningsdatum. De eerst |
| ingediende projecten zullen voorrang hebben. Bij eenzelfde | ingediende projecten zullen voorrang hebben. Bij eenzelfde |
| indieningsdatum wordt een derde selectie op basis van een | indieningsdatum wordt een derde selectie op basis van een |
| effectentabel doorgevoerd. Die effectentabel bevat mogelijke effecten | effectentabel doorgevoerd. Die effectentabel bevat mogelijke effecten |
| van omschakelingsacties. Het project dat de hoogste score voor | van omschakelingsacties. Het project dat de hoogste score voor |
| effecten heeft, zal voorrang krijgen. | effecten heeft, zal voorrang krijgen. |
| De aanvrager van steun voor projecten in het kader van artikel 13 en | De aanvrager van steun voor projecten in het kader van artikel 13 en |
| 14 van Verordening (EG) nr. 2182/2002 moet een verklaring ondertekenen | 14 van Verordening (EG) nr. 2182/2002 moet een verklaring ondertekenen |
| waarin hij zich ertoe verbindt om voor één en hetzelfde project geen | waarin hij zich ertoe verbindt om voor één en hetzelfde project geen |
| steunaanvraag in het kader van een andere steunregeling in te dienen. | steunaanvraag in het kader van een andere steunregeling in te dienen. |
| Hij wordt echter van die verplichting ontheven als het verzoek om | Hij wordt echter van die verplichting ontheven als het verzoek om |
| financiering van zijn project in het kader van het Fonds definitief is | financiering van zijn project in het kader van het Fonds definitief is |
| afgewezen. | afgewezen. |
| Voor de uitgaven die voor steun in aanmerking komen, bedraagt de | Voor de uitgaven die voor steun in aanmerking komen, bedraagt de |
| Europese steun 75 voor de acties, bedoeld in artikel 13, a en c , van | Europese steun 75 voor de acties, bedoeld in artikel 13, a en c , van |
| Verordening (EG) nr. 2182/2002, en 100 voor de acties, bedoeld in | Verordening (EG) nr. 2182/2002, en 100 voor de acties, bedoeld in |
| artikel 13, b , en 14 van dezelfde Verordening. De Vlaamse minister, | artikel 13, b , en 14 van dezelfde Verordening. De Vlaamse minister, |
| bevoegd voor het landbouwbeleid, kan afwijkingen toestaan op deze | bevoegd voor het landbouwbeleid, kan afwijkingen toestaan op deze |
| percentages. | percentages. |
| Zo snel mogelijk en uiterlijk twee maanden na de definitieve | Zo snel mogelijk en uiterlijk twee maanden na de definitieve |
| toekenning van de middelen deelt de administratie Landbouwbeleid, | toekenning van de middelen deelt de administratie Landbouwbeleid, |
| dienst Plantaardige Producten van het ministerie van de Vlaamse | dienst Plantaardige Producten van het ministerie van de Vlaamse |
| Gemeenschap de begunstigde per brief mee dat zijn project wel of niet | Gemeenschap de begunstigde per brief mee dat zijn project wel of niet |
| is goedgekeurd. | is goedgekeurd. |
| De administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw voert de | De administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw voert de |
| controles uit, bedoeld in artikel 20, derde en vierde lid van | controles uit, bedoeld in artikel 20, derde en vierde lid van |
| Verordening (EG) nr. 2182/2002. Deze controles omvatten met name | Verordening (EG) nr. 2182/2002. Deze controles omvatten met name |
| administratieve controles en controles ter plaatse, zowel bij de start | administratieve controles en controles ter plaatse, zowel bij de start |
| van het project als na de uitvoering ervan. | van het project als na de uitvoering ervan. |
| Voor de controles bij de start van het project moet de begunstigde een | Voor de controles bij de start van het project moet de begunstigde een |
| verzoek voor een controle ter plaatse van de start van zijn project | verzoek voor een controle ter plaatse van de start van zijn project |
| indienen bij de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst | indienen bij de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst |
| Akkerbouw. | Akkerbouw. |
| Als de start van het project, conform de gedetailleerde beschrijving, | Als de start van het project, conform de gedetailleerde beschrijving, |
| is vastgesteld en een borg van 120 % voor individuele acties en 110 % | is vastgesteld en een borg van 120 % voor individuele acties en 110 % |
| voor acties van algemeen belang is gesteld, zal de dienst Akkerbouw | voor acties van algemeen belang is gesteld, zal de dienst Akkerbouw |
| van de administratie Landbouwproductiebeheer een voorschot op de steun | van de administratie Landbouwproductiebeheer een voorschot op de steun |
| betalen ten bedrage van 100 % van de toegekende steun. | betalen ten bedrage van 100 % van de toegekende steun. |
| Controles bij de uitvoering van het project omvatten de controle van : | Controles bij de uitvoering van het project omvatten de controle van : |
| - de concrete uitvoering van het project conform de gedetailleerde | - de concrete uitvoering van het project conform de gedetailleerde |
| beschrijving; | beschrijving; |
| - alle originele facturen en betaalbewijzen. | - alle originele facturen en betaalbewijzen. |
| Overeenkomstig artikel 22, eerste en tweede lid van Verordening (EG) | Overeenkomstig artikel 22, eerste en tweede lid van Verordening (EG) |
| nr. 2182/2002 betaalt de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst | nr. 2182/2002 betaalt de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst |
| Akkerbouw de steun aan de begunstigde na de controle van de volledige | Akkerbouw de steun aan de begunstigde na de controle van de volledige |
| uitvoering van het project binnen de gestelde termijn van twee jaar. | uitvoering van het project binnen de gestelde termijn van twee jaar. |
| Indien de uitvoering van het project niet binnen de gestelde termijn | Indien de uitvoering van het project niet binnen de gestelde termijn |
| van twee jaar is beëindigd, zal de administratie | van twee jaar is beëindigd, zal de administratie |
| Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw de steun niet uitbetalen. | Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw de steun niet uitbetalen. |
| Indien een aanvrager van steun geen verklaring heeft ondertekend | Indien een aanvrager van steun geen verklaring heeft ondertekend |
| waarin hij zich ertoe verbindt om voor een en hetzelfde project geen | waarin hij zich ertoe verbindt om voor een en hetzelfde project geen |
| steunaanvraag in het kader van een andere steunregeling in te dienen, | steunaanvraag in het kader van een andere steunregeling in te dienen, |
| verliest hij zijn rechten in het kader van het programma voor het | verliest hij zijn rechten in het kader van het programma voor het |
| opkopen van quota, bedoeld in artikel 14 van Verordening (EEG) nr. | opkopen van quota, bedoeld in artikel 14 van Verordening (EEG) nr. |
| 2075/92 en verliest hij zijn steun voor de acties, bedoeld in artikel | 2075/92 en verliest hij zijn steun voor de acties, bedoeld in artikel |
| 13 en 14 van Verordening (EG) nr. 2182/2002. | 13 en 14 van Verordening (EG) nr. 2182/2002. |
| Vóór de regionalisatie van de Landbouw in België waren er 2 | Vóór de regionalisatie van de Landbouw in België waren er 2 |
| betaalorganen actief : een Vlaams betaalorgaan en een federale | betaalorganen actief : een Vlaams betaalorgaan en een federale |
| betaalorgaan. Het Vlaamse betaalorgaan van de ALT van het ministerie | betaalorgaan. Het Vlaamse betaalorgaan van de ALT van het ministerie |
| van de Vlaamse Gemeenschap (administratie Land- en Tuinbouw) zorgde | van de Vlaamse Gemeenschap (administratie Land- en Tuinbouw) zorgde |
| voor de uitbetaling van steun voor regionale maatregelen in het kader | voor de uitbetaling van steun voor regionale maatregelen in het kader |
| van plattelandsontwikkeling (bv. VLIF-steun). Het federale | van plattelandsontwikkeling (bv. VLIF-steun). Het federale |
| betaalorgaan van het federale ministerie van Middenstand en Landbouw | betaalorgaan van het federale ministerie van Middenstand en Landbouw |
| ("DG3", nu de "administratie Landbouwproductiebeheer') zorgde voor de | ("DG3", nu de "administratie Landbouwproductiebeheer') zorgde voor de |
| uitbetaling van steunregelingen in de sectoren akkerbouw, vlees en | uitbetaling van steunregelingen in de sectoren akkerbouw, vlees en |
| melk, en de nationale maatregelen in het kader van | melk, en de nationale maatregelen in het kader van |
| plattelandsontwikkeling. | plattelandsontwikkeling. |
| Momenteel wordt gewerkt aan een samensmelting van het bestaande | Momenteel wordt gewerkt aan een samensmelting van het bestaande |
| Vlaamse betaalorgaan van de ALT en het voormalige federale | Vlaamse betaalorgaan van de ALT en het voormalige federale |
| betaalorgaan. Die samensmelting werd goedgekeurd door de Vlaamse | betaalorgaan. Die samensmelting werd goedgekeurd door de Vlaamse |
| regering op 28 maart 2003. Vanaf 1 april 2003 bestaat er nog één | regering op 28 maart 2003. Vanaf 1 april 2003 bestaat er nog één |
| Vlaams betaalorgaan. Alle producenten zouden in een centrale databank | Vlaams betaalorgaan. Alle producenten zouden in een centrale databank |
| belanden en er zou gewerkt worden met één rekeningnummer per | belanden en er zou gewerkt worden met één rekeningnummer per |
| producent, zodat kruiscontroles mogelijk worden. Een tabaksproducent | producent, zodat kruiscontroles mogelijk worden. Een tabaksproducent |
| die steun ontvangt voor een project in het kader van het | die steun ontvangt voor een project in het kader van het |
| Gemeenschappelijk Fonds voor Tabak zou dus niet nog eens steun kunnen | Gemeenschappelijk Fonds voor Tabak zou dus niet nog eens steun kunnen |
| ontvangen voor datzelfde project in het kader van een andere | ontvangen voor datzelfde project in het kader van een andere |
| steunregeling. | steunregeling. |
| Pour la consultation du tableau, voir image | Pour la consultation du tableau, voir image |
| 7. Opsomming van de selectiecriteria van de projecten die onderwerp | 7. Opsomming van de selectiecriteria van de projecten die onderwerp |
| uitmaken van een aanvraag voor steun | uitmaken van een aanvraag voor steun |
| 7.1 Goedkeuringsprocedure | 7.1 Goedkeuringsprocedure |
| 1° Om in aanmerking te komen voor selectie moet aan de onderstaande | 1° Om in aanmerking te komen voor selectie moet aan de onderstaande |
| minimumvereisten (punt 7.2) voldaan worden; | minimumvereisten (punt 7.2) voldaan worden; |
| 2° Indien aan de minimumvereisten voldaan is, wordt een eerste | 2° Indien aan de minimumvereisten voldaan is, wordt een eerste |
| selectie van de projecten doorgevoerd. De lijst met geselecteerde | selectie van de projecten doorgevoerd. De lijst met geselecteerde |
| projecten wordt gebruikt voor het opstellen van het financieringsplan | projecten wordt gebruikt voor het opstellen van het financieringsplan |
| dat voor 31 mei 2003 en voor 31 maart voor de daaropvolgende jaren | dat voor 31 mei 2003 en voor 31 maart voor de daaropvolgende jaren |
| moet worden ingediend bij de Europese Commissie; | moet worden ingediend bij de Europese Commissie; |
| 3° Een definitieve verdeling van de financiële middelen van het | 3° Een definitieve verdeling van de financiële middelen van het |
| Gemeenschappelijk Fonds voor Tabak zal voor 30 juni 2003 en voor 31 | Gemeenschappelijk Fonds voor Tabak zal voor 30 juni 2003 en voor 31 |
| mei voor de daaropvolgende jaren plaatsvinden; | mei voor de daaropvolgende jaren plaatsvinden; |
| 4° Indien blijkt dat niet alle goedgekeurde projecten in België binnen | 4° Indien blijkt dat niet alle goedgekeurde projecten in België binnen |
| de definitief toegekende middelen voor België vallen, zal een tweede | de definitief toegekende middelen voor België vallen, zal een tweede |
| selectie doorgevoerd worden binnen de lijst van eerder goedgekeurde | selectie doorgevoerd worden binnen de lijst van eerder goedgekeurde |
| projecten. Daartoe worden de geselecteerde projecten gerangschikt op | projecten. Daartoe worden de geselecteerde projecten gerangschikt op |
| basis van hun indieningsdatum; | basis van hun indieningsdatum; |
| 5° Bij eenzelfde indieningsdatum wordt een derde selectie op basis van | 5° Bij eenzelfde indieningsdatum wordt een derde selectie op basis van |
| een effectentabel doorgevoerd. | een effectentabel doorgevoerd. |
| 7.2. De minimumvereisten waaraan een project moet voldoen om voor | 7.2. De minimumvereisten waaraan een project moet voldoen om voor |
| selectie in aanmerking te komen | selectie in aanmerking te komen |
| 1° De aanvrager heeft zijn quotum van minimum 500 kg definitief laten | 1° De aanvrager heeft zijn quotum van minimum 500 kg definitief laten |
| opkopen in het kader van de opkoopregeling, genoemd in artikel 14, | opkopen in het kader van de opkoopregeling, genoemd in artikel 14, |
| eerste lid van Verordening (EEG) nr. 2075/1992, of de aanvrager is een | eerste lid van Verordening (EEG) nr. 2075/1992, of de aanvrager is een |
| overheidsinstantie voor agronomisch onderzoek en/of | overheidsinstantie voor agronomisch onderzoek en/of |
| plattelandseconomie van de tabaksproductiezones; | plattelandseconomie van de tabaksproductiezones; |
| 2° De projectbeschrijving en de steunaanvraag moet voor 1 mei 2003 en | 2° De projectbeschrijving en de steunaanvraag moet voor 1 mei 2003 en |
| voor 1 maart, voor de volgende jaren, zijn ingediend; | voor 1 maart, voor de volgende jaren, zijn ingediend; |
| 3° De formulieren van de steunaanvraag moeten volledig ingevuld zijn; | 3° De formulieren van de steunaanvraag moeten volledig ingevuld zijn; |
| 4° Een gedetailleerde beschrijving van het project (minstens één | 4° Een gedetailleerde beschrijving van het project (minstens één |
| pagina) moet bij de steunaanvraag gevoegd worden; | pagina) moet bij de steunaanvraag gevoegd worden; |
| 5° De keuze van het project moet degelijk geargumenteerd worden; | 5° De keuze van het project moet degelijk geargumenteerd worden; |
| 6° De gedetailleerde projectbeschrijving moet de eventuele | 6° De gedetailleerde projectbeschrijving moet de eventuele |
| economische-, sociale- en milieu-effecten van het project aantonen. | economische-, sociale- en milieu-effecten van het project aantonen. |
| 7.3. Selectiecriteria | 7.3. Selectiecriteria |
| Eerste selectie : | Eerste selectie : |
| - Het project moet beantwoorden aan de doelstellingen en | - Het project moet beantwoorden aan de doelstellingen en |
| overeenkomstige prioriteiten van artikel 13 en 14 van Verordening (EG) | overeenkomstige prioriteiten van artikel 13 en 14 van Verordening (EG) |
| nr. 2182/2002. Deze doelstellingen worden in punt 3.2 van dit | nr. 2182/2002. Deze doelstellingen worden in punt 3.2 van dit |
| programma opgesomd als richtsnoeren en worden verder vertaald in | programma opgesomd als richtsnoeren en worden verder vertaald in |
| prioriteiten voor omschakeling in punt 4 van het programma. | prioriteiten voor omschakeling in punt 4 van het programma. |
| Individuele acties hebben hierbij voorrang op acties van algemeen | Individuele acties hebben hierbij voorrang op acties van algemeen |
| belang. Toch wordt in voorkomend geval een minimum van 20 % van het | belang. Toch wordt in voorkomend geval een minimum van 20 % van het |
| budget gereserveerd voor acties van algemeen belang. | budget gereserveerd voor acties van algemeen belang. |
| Tweede selectie : | Tweede selectie : |
| De projecten die overblijven na de eerste selectie, worden | De projecten die overblijven na de eerste selectie, worden |
| gerangschikt volgens indieningsdatum. De eerst ingediende projecten | gerangschikt volgens indieningsdatum. De eerst ingediende projecten |
| zullen voorrang hebben op de later ingediende projecten, tot de | zullen voorrang hebben op de later ingediende projecten, tot de |
| definitief toegekende middelen voor België volledig zijn opgebruikt. | definitief toegekende middelen voor België volledig zijn opgebruikt. |
| Derde selectie : | Derde selectie : |
| - Bij eenzelfde indieningsdatum wordt op basis van een effectentabel | - Bij eenzelfde indieningsdatum wordt op basis van een effectentabel |
| gewerkt. Die tabel bevat mogelijke effecten van omschakelingsacties. | gewerkt. Die tabel bevat mogelijke effecten van omschakelingsacties. |
| Voor elk project wordt nagegaan welke effecten het heeft, vervolgens | Voor elk project wordt nagegaan welke effecten het heeft, vervolgens |
| wordt een plusteken (+) geplaatst na elk verwacht effect, de projecten | wordt een plusteken (+) geplaatst na elk verwacht effect, de projecten |
| met de meeste plustekens in de effectentabel zullen voorrang hebben. | met de meeste plustekens in de effectentabel zullen voorrang hebben. |
| Pour la consultation du tableau, voir image | Pour la consultation du tableau, voir image |
| 8. De aangewezen bevoeqde autoriteiten en verantwoordelijke | 8. De aangewezen bevoeqde autoriteiten en verantwoordelijke |
| instanties. | instanties. |
| ALB = administratie Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten van | ALB = administratie Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten van |
| het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan | het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan |
| 30, 1000 Brussel. | 30, 1000 Brussel. |
| ALP = administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw van het | ALP = administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw van het |
| ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan 30, | ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan 30, |
| 1000 Brussel. | 1000 Brussel. |
| Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 13 juni | Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 13 juni |
| 2003 betreffende het programma voor omschakeling in de sector ruwe | 2003 betreffende het programma voor omschakeling in de sector ruwe |
| tabak. | tabak. |
| De Vlaamse minister van Leefmilieu, Landbouw en | De Vlaamse minister van Leefmilieu, Landbouw en |
| Ontwikkelingssamenwerking, | Ontwikkelingssamenwerking, |
| L. SANNEN | L. SANNEN |
| _______ | _______ |
| Note | Note |
| (1) Bronnen : | (1) Bronnen : |
| - Streekvisie Regio Roeselare-Tielt, Streekplatform Roeselare-Tielt | - Streekvisie Regio Roeselare-Tielt, Streekplatform Roeselare-Tielt |
| v.z.w., juni 1997. | v.z.w., juni 1997. |
| - Een analyse van de economische dynamiek, Dr. W. Vanhaverbeke, NIBOR, | - Een analyse van de economische dynamiek, Dr. W. Vanhaverbeke, NIBOR, |
| Universiteit Maastricht, december 1998, in opdracht van Streekplatform | Universiteit Maastricht, december 1998, in opdracht van Streekplatform |
| Westhoek, v.z.w. | Westhoek, v.z.w. |