Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Erratum van 13/06/2003
← Terug naar "Ministerieel besluit betreffende het programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak Erratum "
Ministerieel besluit betreffende het programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak Erratum Arrêté ministériel relatif au programme de reconversion dans le secteur du tabac brut. - Erratum
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE
13 JUNI 2003. - Ministerieel besluit betreffende het programma voor 13 JUIN 2003. - Arrêté ministériel relatif au programme de
omschakeling in de sector ruwe tabak Erratum reconversion dans le secteur du tabac brut. - Erratum
In het Belgisch Staatsblad van 28 juli 2003 werd op bl. 39462 het Au Moniteur belge du 28 juillet 2003, p. 39462-39463 a été publié
genoemde ministerieel besluit van 13 juni 2003 bekendgemaakt evenwel l'arrêté ministériel susmentionné du 13 juin 2003, toutefois sans
zonder de bijlage. l'annexe.
Hieronder volgt deze bijlage. Cette annexe suit ci-dessous.
Bijlage Bijlage
Programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak Programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak
1. Titel van het plan 1. Titel van het plan
Programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak Programma voor omschakeling in de sector ruwe tabak
(ter uitvoering van Verordening (EG) nr. 2182/2002) (ter uitvoering van Verordening (EG) nr. 2182/2002)
2. Lidstaat en bestuurlijke regio 2. Lidstaat en bestuurlijke regio
Het ingediende plan heeft betrekking op het Vlaamse Gewest van de Het ingediende plan heeft betrekking op het Vlaamse Gewest van de
lidstaat België. lidstaat België.
Het plan heeft geografisch gezien betrekking op de provincies Oost- en Het plan heeft geografisch gezien betrekking op de provincies Oost- en
West-Vlaanderen binnen het Vlaamse Gewest, meer bepaald de gemeenten West-Vlaanderen binnen het Vlaamse Gewest, meer bepaald de gemeenten
Ichtegem, Kortrijk, Zwevegem, Wevelgem, Anzegem, Avelgem, Diksmuide, Ichtegem, Kortrijk, Zwevegem, Wevelgem, Anzegem, Avelgem, Diksmuide,
Kortemark, Vleteren, Lo-Reninge, Houthulst, Koekelare, Alveringem, Kortemark, Vleteren, Lo-Reninge, Houthulst, Koekelare, Alveringem,
Tielt, Wielsbeke, Dentergem, Harelbeke, Pittem, Wingene, Meulebeke, Tielt, Wielsbeke, Dentergem, Harelbeke, Pittem, Wingene, Meulebeke,
lngelmunster, Oostrozebeke, Waregem, Roeselare, Lichtervelde, Torhout, lngelmunster, Oostrozebeke, Waregem, Roeselare, Lichtervelde, Torhout,
Hooglede, Staden, Aardooie, Lendelede, Izegem, Ledegem, Moorslede, Hooglede, Staden, Aardooie, Lendelede, Izegem, Ledegem, Moorslede,
leper, Langemark-Poelkapelle, Menen, Wervik, Heuvelland, Poperinge en leper, Langemark-Poelkapelle, Menen, Wervik, Heuvelland, Poperinge en
Zonnebeke in West-Vlaanderen en de gemeenten Stekene, Aalst, Ninove, Zonnebeke in West-Vlaanderen en de gemeenten Stekene, Aalst, Ninove,
Geraardsbergen, Lierde, Brakel en Deinze in Oost-Vlaanderen. Geraardsbergen, Lierde, Brakel en Deinze in Oost-Vlaanderen.
3. Gekwantificeerde beschrijving van de bestaande situatie 3. Gekwantificeerde beschrijving van de bestaande situatie
3.1. Gekwantificeerde beschrijving van de bestaande situatie 3.1. Gekwantificeerde beschrijving van de bestaande situatie
In vergelijking met Italië, Griekenland, Spanje en Frankrijk, wordt In vergelijking met Italië, Griekenland, Spanje en Frankrijk, wordt
ons land onder de kleine tabaksproducenten gerangschikt. De Belgische ons land onder de kleine tabaksproducenten gerangschikt. De Belgische
teelt was in 2002 goed voor ongeveer 391 ha (430 ha in 1992). De teelt was in 2002 goed voor ongeveer 391 ha (430 ha in 1992). De
productie bedroeg 1388 ton in 2001 (1 065 ton in 1991). productie bedroeg 1388 ton in 2001 (1 065 ton in 1991).
Momenteel zijn er nog vier streken in België waar tabak verbouwd wordt Momenteel zijn er nog vier streken in België waar tabak verbouwd wordt
: de streek van Zuid-West-Vlaanderen en Comines-Warneton met de stad : de streek van Zuid-West-Vlaanderen en Comines-Warneton met de stad
Wervik als centrum, de streek van Geraardsbergen (Oost-Vlaanderen) met Wervik als centrum, de streek van Geraardsbergen (Oost-Vlaanderen) met
Appelterre als centrum, de streek van Ath (Henegouwen) met Flobecq als Appelterre als centrum, de streek van Ath (Henegouwen) met Flobecq als
centrum en ten slotte de Semoisstreek. Iedere streek verbouwt een centrum en ten slotte de Semoisstreek. Iedere streek verbouwt een
eigen, specifieke variëteit en er worden twee verschillende eigen, specifieke variëteit en er worden twee verschillende
oogsttechnieken gebruikt : bladoogst en stamoogst. oogsttechnieken gebruikt : bladoogst en stamoogst.
Dit programma tot omschakeling in de sector ruwe tabak heeft Dit programma tot omschakeling in de sector ruwe tabak heeft
betrekking op het Vlaamse Gewest, en zodoende worden verder enkel de betrekking op het Vlaamse Gewest, en zodoende worden verder enkel de
Vlaamse gegevens weergegeven, goed voor 96 % van de Belgische Vlaamse gegevens weergegeven, goed voor 96 % van de Belgische
gegevens. gegevens.
Pour la consultation du tableau, voir image Pour la consultation du tableau, voir image
Uit de bovenstaande tabel blijkt dat in West-Vlaanderen het Uit de bovenstaande tabel blijkt dat in West-Vlaanderen het
onbetwistbare tabakscentrum van België kan worden gevonden. Er dient onbetwistbare tabakscentrum van België kan worden gevonden. Er dient
op gewezen te worden dat sommige telers meerdere variëteiten telen. op gewezen te worden dat sommige telers meerdere variëteiten telen.
Het Vlaamse Gewest telde 227 telers in 2002. Het Vlaamse Gewest telde 227 telers in 2002.
De verdeling van de telers wordt afhankelijk van hun leeftijd en De verdeling van de telers wordt afhankelijk van hun leeftijd en
quotum in tabel 2, per soortengroep, weergegeven. quotum in tabel 2, per soortengroep, weergegeven.
Pour la consultation du tableau, voir image Pour la consultation du tableau, voir image
De tabaksteelt in Vlaanderen is een familieaangelegenheid. Dit De tabaksteelt in Vlaanderen is een familieaangelegenheid. Dit
betekent dat de arbeid voor de teelt vooral door de planter en zijn betekent dat de arbeid voor de teelt vooral door de planter en zijn
gezin wordt geleverd. Extra arbeidskrachten worden tijdens de oogst gezin wordt geleverd. Extra arbeidskrachten worden tijdens de oogst
ingehuurd. ingehuurd.
3.2. Beschrijving van de richtsnoeren van de reconversieacties 3.2. Beschrijving van de richtsnoeren van de reconversieacties
Door middel van reconversieacties wil men : Door middel van reconversieacties wil men :
1° streven naar het waarborgen van een inkomen voor de ex-producenten 1° streven naar het waarborgen van een inkomen voor de ex-producenten
van tabak, na het uitvoeren van de reconversieacties in het kader van van tabak, na het uitvoeren van de reconversieacties in het kader van
het project; het project;
2° de bestaande landbouwproductie, andere dan tabak, op het 2° de bestaande landbouwproductie, andere dan tabak, op het
tabaksbedrijf behouden en specialiseren door nieuwe mogelijkheden te tabaksbedrijf behouden en specialiseren door nieuwe mogelijkheden te
creëren en nieuwe werkgelegenheid te scheppen of kostenbesparend te creëren en nieuwe werkgelegenheid te scheppen of kostenbesparend te
werken om te voldoen aan de steeds strenger wordende milieu- en werken om te voldoen aan de steeds strenger wordende milieu- en
welzijnsnormen (bijvoorbeeld groepshuisvesting van varkens voor het welzijnsnormen (bijvoorbeeld groepshuisvesting van varkens voor het
bestaande varkensbestand); bestaande varkensbestand);
3° streven naar een goede opleiding van de ex-producenten van tabak, 3° streven naar een goede opleiding van de ex-producenten van tabak,
zodat een heroriëntatie buiten de productie van tabak werkgelegenheid zodat een heroriëntatie buiten de productie van tabak werkgelegenheid
en inkomen biedt in het kader van een duurzame (economisch, ecologisch en inkomen biedt in het kader van een duurzame (economisch, ecologisch
en sociaal) en milieuvriendelijke landbouw. en sociaal) en milieuvriendelijke landbouw.
Deze heroriëntatie binnen de landbouw maakt gebruik van gezonde Deze heroriëntatie binnen de landbouw maakt gebruik van gezonde
productiemethoden om producten van hoge kwaliteit te leveren die productiemethoden om producten van hoge kwaliteit te leveren die
beantwoorden aan de verwachtingen van de samenleving. Deze beantwoorden aan de verwachtingen van de samenleving. Deze
heroriëntatie dient tevens voldoende concurrentievermogen te heroriëntatie dient tevens voldoende concurrentievermogen te
waarborgen, om het ontstaan van probleemgebieden in de sterk waarborgen, om het ontstaan van probleemgebieden in de sterk
geconcentreerde productiezones van tabak binnen Vlaanderen te geconcentreerde productiezones van tabak binnen Vlaanderen te
vermijden; vermijden;
4° streven naar een landbouw die optimaal gebruik maakt van de 4° streven naar een landbouw die optimaal gebruik maakt van de
bestaande afzetstructuren in de productiegebieden van tabak; bestaande afzetstructuren in de productiegebieden van tabak;
5° een leegloop van het platteland vermijden. Bij een eventuele 5° een leegloop van het platteland vermijden. Bij een eventuele
uitstap uit de tabaksector zal de partner van de ex-tabaksteler immers uitstap uit de tabaksector zal de partner van de ex-tabaksteler immers
in overweging nemen om buitenshuis te gaan werken. Een landbouwbedrijf in overweging nemen om buitenshuis te gaan werken. Een landbouwbedrijf
zonder boerin is zeer vaak een risicobedrijf. Het blijkt dat vrouwen zonder boerin is zeer vaak een risicobedrijf. Het blijkt dat vrouwen
belangrijke dragers zijn van de sociale en economische revitalisering belangrijke dragers zijn van de sociale en economische revitalisering
van het platteland en sterk betrokken zijn bij vele praktische van het platteland en sterk betrokken zijn bij vele praktische
initiatieven inzake plattelandsontwikkeling; initiatieven inzake plattelandsontwikkeling;
6° een landbouw nastreven die goede afzetstructuren biedt voor de 6° een landbouw nastreven die goede afzetstructuren biedt voor de
kwaliteitsproducten, geproduceerd door de ex-producenten van tabak. kwaliteitsproducten, geproduceerd door de ex-producenten van tabak.
Het ondersteunen van particuliere initiatieven ter inrichting van Het ondersteunen van particuliere initiatieven ter inrichting van
hoevewinkels is hier een goed voorbeeld van; hoevewinkels is hier een goed voorbeeld van;
7° een landbouw nastreven met een grote verscheidenheid, die naast 7° een landbouw nastreven met een grote verscheidenheid, die naast
productie ook ijvert voor het behoud van de verscheidenheid van het productie ook ijvert voor het behoud van de verscheidenheid van het
landschap. Bovendien dient deze landbouw vitale en actieve landschap. Bovendien dient deze landbouw vitale en actieve
plattelandsgemeenschappen die werkgelegenheid scheppen en behouden te plattelandsgemeenschappen die werkgelegenheid scheppen en behouden te
ondersteunen; ondersteunen;
8° streven naar een landbouw die adequaat bijdraagt aan de ruimtelijke 8° streven naar een landbouw die adequaat bijdraagt aan de ruimtelijke
ordening en aan de bescherming van het milieu; ordening en aan de bescherming van het milieu;
9° een landbouw die multifunctionaliteit nastreeft en die naast een 9° een landbouw die multifunctionaliteit nastreeft en die naast een
rol voor de economie, het milieu en de samenleving tevens ijvert voor rol voor de economie, het milieu en de samenleving tevens ijvert voor
het behoud van het landschap en bijgevolg het toerisme verder het behoud van het landschap en bijgevolg het toerisme verder
ontwikkelt. ontwikkelt.
3.3. Beschrijving van de betrokken bedrijven 3.3. Beschrijving van de betrokken bedrijven
3.3.1 Kenmerken op bedriifsniveau 3.3.1 Kenmerken op bedriifsniveau
De bedrijfskenmerken van de tabaksteelt in Vlaanderen komen overeen De bedrijfskenmerken van de tabaksteelt in Vlaanderen komen overeen
met die voor de tabaksteelt in heel België en geven een gemiddelde van met die voor de tabaksteelt in heel België en geven een gemiddelde van
1,56 ha per teler in 2002, komende van 1,13 in 1992. De telers in de 1,56 ha per teler in 2002, komende van 1,13 in 1992. De telers in de
andere productiestreken dan Zuid-West-Vlaanderen en Henegouwen hebben andere productiestreken dan Zuid-West-Vlaanderen en Henegouwen hebben
gemiddeld minder dan 1 hectare. gemiddeld minder dan 1 hectare.
De gemiddelde opbrengst per hectare bedroeg in 2001 voor de telers in De gemiddelde opbrengst per hectare bedroeg in 2001 voor de telers in
de streek Zuid-West-Vlaanderen en Henegouwen 3 474 kg en voor de de streek Zuid-West-Vlaanderen en Henegouwen 3 474 kg en voor de
andere streken 1 830 kg. Gemiddeld voor alle streken kwam men in 2001 andere streken 1 830 kg. Gemiddeld voor alle streken kwam men in 2001
aan 2 400 kg per hectare. aan 2 400 kg per hectare.
De arbeid voor de teelt wordt vooral door de planter en zijn gezin De arbeid voor de teelt wordt vooral door de planter en zijn gezin
geleverd. Extra arbeidskrachten worden tijdens de oogst ingehuurd. geleverd. Extra arbeidskrachten worden tijdens de oogst ingehuurd.
Het aantal arbeidsuren per hectare schommelt rond de 1 600 uur voor Het aantal arbeidsuren per hectare schommelt rond de 1 600 uur voor
bladoogst en 1 200 uur voor stamoogst. Rekening houdend met 460 uren bladoogst en 1 200 uur voor stamoogst. Rekening houdend met 460 uren
loonwerk (voor oogst) verkrijgt men nog 1 140 uren eigen werk per loonwerk (voor oogst) verkrijgt men nog 1 140 uren eigen werk per
hectare voor bladoogst. hectare voor bladoogst.
De prijzen voor de oogst 2001 variëren binnen het type dark air cured De prijzen voor de oogst 2001 variëren binnen het type dark air cured
(DAC) tussen 0,9795 euro en 2,7429 euro per kg. Gemiddeld geeft dit (DAC) tussen 0,9795 euro en 2,7429 euro per kg. Gemiddeld geeft dit
voor het DAC-type 1,19 euro per kg. Het type light air cured (LAC) voor het DAC-type 1,19 euro per kg. Het type light air cured (LAC)
(variëteit Burley) haalde 1,21 euro per kg in 2001. (variëteit Burley) haalde 1,21 euro per kg in 2001.
Het bruto-inkomen per hectare [(prijs + premie) x gemiddelde Het bruto-inkomen per hectare [(prijs + premie) x gemiddelde
opbrengst] ligt tussen de 14.000 à 15.000 euro voor de Burley- en opbrengst] ligt tussen de 14.000 à 15.000 euro voor de Burley- en
Filippijn-variëteit (de meest geproduceerde variëteiten). Filippijn-variëteit (de meest geproduceerde variëteiten).
Na aftrek van de bedrijfskosten en de oogstlonen per hectare (4.388 Na aftrek van de bedrijfskosten en de oogstlonen per hectare (4.388
euro en 2.454 euro respectievelijk) komt men op een geschat belastbaar euro en 2.454 euro respectievelijk) komt men op een geschat belastbaar
netto-inkomen van 8.080 euro per hectare voor de Filippijn-variëteit netto-inkomen van 8.080 euro per hectare voor de Filippijn-variëteit
en 7.290 euro per hectare voor de Burley-variëteit. en 7.290 euro per hectare voor de Burley-variëteit.
Het aandeel van het inkomen van tabak in het totale bedrijfsinkomen is Het aandeel van het inkomen van tabak in het totale bedrijfsinkomen is
zeer moeilijk samen te vatten. Het relatieve belang van de andere zeer moeilijk samen te vatten. Het relatieve belang van de andere
takken (zoals mestvee, varkensvee, melkvee, pluimvee, akkerbouw, takken (zoals mestvee, varkensvee, melkvee, pluimvee, akkerbouw,
tuinbouw, enzovoort) op het bedrijf speelt hier natuurlijk een tuinbouw, enzovoort) op het bedrijf speelt hier natuurlijk een
belangrijke rol. Elke tak heeft immers nog zijn eigen rendement en belangrijke rol. Elke tak heeft immers nog zijn eigen rendement en
productiewaarde per hectare of dier. Op een bedrijf waar tabak productiewaarde per hectare of dier. Op een bedrijf waar tabak
gecombineerd wordt met akkerbouw, kan verondersteld worden dat het gecombineerd wordt met akkerbouw, kan verondersteld worden dat het
tabaksinkomen relatief belangrijker zal zijn dan een bedrijf waar tabaksinkomen relatief belangrijker zal zijn dan een bedrijf waar
tabak gecombineerd wordt met groenteteelt. tabak gecombineerd wordt met groenteteelt.
Na onderzoek van een summier aantal individuele tabakstelers komt men Na onderzoek van een summier aantal individuele tabakstelers komt men
tot de conclusie dat zowel bij hoge als bij lage totale tot de conclusie dat zowel bij hoge als bij lage totale
bedrijfsinkomens het aandeel van tabak in het totale inkomen enorm kan bedrijfsinkomens het aandeel van tabak in het totale inkomen enorm kan
fluctueren. Bij totale bruto opbrengsten van het bedrijf van 30.000 fluctueren. Bij totale bruto opbrengsten van het bedrijf van 30.000
tot 250.000 euro zag men totale bruto-opbrengsten van tabak op dat tot 250.000 euro zag men totale bruto-opbrengsten van tabak op dat
bedrijf van 5.000 tot 66.000 euro. bedrijf van 5.000 tot 66.000 euro.
3.3.2. Kenmerken op niveau van de productiezones 3.3.2. Kenmerken op niveau van de productiezones
In 1999 werd een enquête uitgevoerd door de producentenvereniging BTT In 1999 werd een enquête uitgevoerd door de producentenvereniging BTT
(Belgische Tabakstelers CV) voor de regio's rond Roeselare, Wervik, (Belgische Tabakstelers CV) voor de regio's rond Roeselare, Wervik,
Zonnebeke en leper. Deze enquête werd verwerkt door het West-Vlaams Zonnebeke en leper. Deze enquête werd verwerkt door het West-Vlaams
Proefcentrum voor de Akkerbouw (WPA vzw), dat past binnen het Proefcentrum voor de Akkerbouw (WPA vzw), dat past binnen het
Provinciaal Onderzoeks- en Voorlichtingscentrum voor Land- en Tuinbouw Provinciaal Onderzoeks- en Voorlichtingscentrum voor Land- en Tuinbouw
(POVLT) van Rumbeke-Beitem (aantal telers werd aangepast voor 2002). (POVLT) van Rumbeke-Beitem (aantal telers werd aangepast voor 2002).
De typering van het WestVlaamse tabaksbedrijf overeenkomstig de De typering van het WestVlaamse tabaksbedrijf overeenkomstig de
resultaten is opgenomen in tabellen 3 en 4. resultaten is opgenomen in tabellen 3 en 4.
De vaak gehoorde stelling dat tabak vooral voorkomt op kleine tot zeer De vaak gehoorde stelling dat tabak vooral voorkomt op kleine tot zeer
kleine bedrijven klopt in zekere mate. Het bedrijfsoppervlak van bijna kleine bedrijven klopt in zekere mate. Het bedrijfsoppervlak van bijna
25 % van de tabaksproducerende bedrijven is immers kleiner dan 10 25 % van de tabaksproducerende bedrijven is immers kleiner dan 10
hectare. Een bedrijfsoppervlakte van 10 tot 20 hectare komt in 45 % hectare. Een bedrijfsoppervlakte van 10 tot 20 hectare komt in 45 %
tot 76 % van de gevallen voor. In het westelijk deel van het tot 76 % van de gevallen voor. In het westelijk deel van het
productiegebied komen echter ook grotere bedrijven (tussen 20 en 30 productiegebied komen echter ook grotere bedrijven (tussen 20 en 30
hectare) voor. hectare) voor.
Pour la consultation du tableau, voir image Pour la consultation du tableau, voir image
Het tabaksareaal op het bedrijf is in de regio's rond Roeselare, Het tabaksareaal op het bedrijf is in de regio's rond Roeselare,
Zonnebeke en leper vrij gelijkopend : 30 à 40 % van de bedrijven telen Zonnebeke en leper vrij gelijkopend : 30 à 40 % van de bedrijven telen
minder dan 1 hectare tabak, 43 à 60 % van de bedrijven hebben een minder dan 1 hectare tabak, 43 à 60 % van de bedrijven hebben een
tabaksareaal tussen 1 en 2 hectare en een beperkt aantal bedrijven tabaksareaal tussen 1 en 2 hectare en een beperkt aantal bedrijven
teelt meer dan 2 hectare tabak. In de regio rond Wervik echter is het teelt meer dan 2 hectare tabak. In de regio rond Wervik echter is het
aantal kleinere (< 1 hectare) tabaksproducenten minder frequent en aantal kleinere (< 1 hectare) tabaksproducenten minder frequent en
komt het aantal grotere tabaksproducenten (> 2 hectare) meer voor dan komt het aantal grotere tabaksproducenten (> 2 hectare) meer voor dan
in de drie andere regio's. in de drie andere regio's.
Tabak wordt bijna steeds gecombineerd met een vorm van veeteelt (87 % Tabak wordt bijna steeds gecombineerd met een vorm van veeteelt (87 %
van de bedrijven). Het stabiele inkomen uit tabak kan immers de van de bedrijven). Het stabiele inkomen uit tabak kan immers de
fluctuerende prijzen van bijvoorbeeld de varkensteelt opvangen. fluctuerende prijzen van bijvoorbeeld de varkensteelt opvangen.
Waar in de regio's rond leper en Wervik de 'klassieke' combinatie Waar in de regio's rond leper en Wervik de 'klassieke' combinatie
tabak + veeteelt, al dan niet gecombineerd met akkerbouw, nog voor tabak + veeteelt, al dan niet gecombineerd met akkerbouw, nog voor
ongeveer de helft van de bedrijven van toepassing is (47 à 55 %), zien ongeveer de helft van de bedrijven van toepassing is (47 à 55 %), zien
we dat vooral in de regio's rond Roeselare en Zonnebeke de we dat vooral in de regio's rond Roeselare en Zonnebeke de
tabaksproductie in belangrijke mate aangevuld wordt met 'nieuwe' tabaksproductie in belangrijke mate aangevuld wordt met 'nieuwe'
activiteiten. Het betreft in de eerste plaats de teelt van activiteiten. Het betreft in de eerste plaats de teelt van
industriegroenten (54 à 68 %), hoewel vooral in de regio rond industriegroenten (54 à 68 %), hoewel vooral in de regio rond
Roeselare ook verse groenten vrij frequent in het teeltschema worden Roeselare ook verse groenten vrij frequent in het teeltschema worden
opgenomen (39 %). In de regio's rond leper en Wervik is deze evolutie opgenomen (39 %). In de regio's rond leper en Wervik is deze evolutie
minder uitgesproken, zij het zeker aanwezig. Ook de relatief grotere minder uitgesproken, zij het zeker aanwezig. Ook de relatief grotere
bedrijfsarealen (zie boven) wijzen erop dat in het westelijk deel van bedrijfsarealen (zie boven) wijzen erop dat in het westelijk deel van
het productiegebied het accent veeleer op meer 'klassieke' het productiegebied het accent veeleer op meer 'klassieke'
akkerbouwbedrijven ligt. akkerbouwbedrijven ligt.
Samenvattend kunnen we stellen dat de bedrijven in de regio rond Samenvattend kunnen we stellen dat de bedrijven in de regio rond
Roeselare het sterkst gedifferentieerd zijn (gemiddeld 2,6 Roeselare het sterkst gedifferentieerd zijn (gemiddeld 2,6
bedrijfstakken aanvullend op tabak), terwijl de bedrijven rond Wervik bedrijfstakken aanvullend op tabak), terwijl de bedrijven rond Wervik
het sterkst gespecialiseerd zijn (gemiddeld 1,8 bedrijfstakken het sterkst gespecialiseerd zijn (gemiddeld 1,8 bedrijfstakken
aanvullend op tabak). De andere regio's situeren zich daar tussenin aanvullend op tabak). De andere regio's situeren zich daar tussenin
(2,1 à 2,2 bedrijfstakken aanvullend op tabak). (2,1 à 2,2 bedrijfstakken aanvullend op tabak).
3.4. Beschrijving van de sociaal-economische context van de 3.4. Beschrijving van de sociaal-economische context van de
productiezones (1) productiezones (1)
Bij het zoeken naar alternatieven voor de tabaksteelt moet men voor Bij het zoeken naar alternatieven voor de tabaksteelt moet men voor
ogen houden dat de relatief kleine oppervlakte die op het bedrijf ogen houden dat de relatief kleine oppervlakte die op het bedrijf
vrijkomt een behoorlijk inkomen per hectare opleverde en in vrijkomt een behoorlijk inkomen per hectare opleverde en in
welbepaalde periodes van het jaar heel wat arbeidsuren per hectare welbepaalde periodes van het jaar heel wat arbeidsuren per hectare
opslorpte. opslorpte.
Naar aanleiding van een symposium "Zijn er rendabele alternatieven Naar aanleiding van een symposium "Zijn er rendabele alternatieven
voor de tabaksteelt ?" dat op 10 maart 2003 in samenwerking met het voor de tabaksteelt ?" dat op 10 maart 2003 in samenwerking met het
POVLT van Rumbeke-Beitem georganiseerd werd door het Tabakssyndicaat, POVLT van Rumbeke-Beitem georganiseerd werd door het Tabakssyndicaat,
is gebleken dat in de productiezones van tabak wel degelijk nog is gebleken dat in de productiezones van tabak wel degelijk nog
ontwikkelingspotentieel aanwezig is voor de tabakstelers. Voorwaarde ontwikkelingspotentieel aanwezig is voor de tabakstelers. Voorwaarde
is wel dat zij naast het optimale gebruik van de aanwezige troeven, is wel dat zij naast het optimale gebruik van de aanwezige troeven,
een grondige kennis verwerven van de nieuwe teelt en een voldoende een grondige kennis verwerven van de nieuwe teelt en een voldoende
grote massa produceren van een kwaliteitsproduct. De telers zullen grote massa produceren van een kwaliteitsproduct. De telers zullen
zelf moeten uitmaken welke teelt het meest geschikt is op hun bedrijf zelf moeten uitmaken welke teelt het meest geschikt is op hun bedrijf
met betrekking tot vervanging van het inkomen uit tabak, de met betrekking tot vervanging van het inkomen uit tabak, de
werkplanning op het bedrijf, de teelttechnische kennis en de werkplanning op het bedrijf, de teelttechnische kennis en de
bereikbaarheid van de afzetstructuren. bereikbaarheid van de afzetstructuren.
3.4.1. Ontwikkelinqspotentieel 3.4.1. Ontwikkelinqspotentieel
Wat de tuinbouw betreft, daalt het aantal arbeidsplaatsen zeker niet. Wat de tuinbouw betreft, daalt het aantal arbeidsplaatsen zeker niet.
Integendeel, het aantal vast tewerkgestelden in de sector tuinbouw Integendeel, het aantal vast tewerkgestelden in de sector tuinbouw
stijgt nog ieder jaar, vooral in de streek Roeselare-Tielt. Het is een stijgt nog ieder jaar, vooral in de streek Roeselare-Tielt. Het is een
economisch sterke sector en de overgang van landbouw naar groenten in economisch sterke sector en de overgang van landbouw naar groenten in
openlucht is maar een kleine stap. openlucht is maar een kleine stap.
1° Groenten voor de verse markt (bv. veldsla, peterselie, courgettes, 1° Groenten voor de verse markt (bv. veldsla, peterselie, courgettes,
prei, witloofwortelteelt, aardbeien, paddestoelen) bieden een prei, witloofwortelteelt, aardbeien, paddestoelen) bieden een
interessant alternatief. Sommige teelten kunnen immers gedijen onder interessant alternatief. Sommige teelten kunnen immers gedijen onder
de droogserres van de tabaksteelt. Er dient evenwel rekening gehouden de droogserres van de tabaksteelt. Er dient evenwel rekening gehouden
te worden met de vrije markt, die fluctuerende prijzen veroorzaakt. te worden met de vrije markt, die fluctuerende prijzen veroorzaakt.
Ook moet men vers kunnen oogsten (beschikbaarheid personeel) en snel Ook moet men vers kunnen oogsten (beschikbaarheid personeel) en snel
kunnen leveren aan de veiling (snel voorkoelen). Inspelen op de markt kunnen leveren aan de veiling (snel voorkoelen). Inspelen op de markt
(vervroeging of verlating van het seizoen) kan een prijsvoordeel (vervroeging of verlating van het seizoen) kan een prijsvoordeel
leveren. Klimatologische effecten kunnen hun weerslag hebben op de leveren. Klimatologische effecten kunnen hun weerslag hebben op de
oogst. Teeltspecifieke vereisten (aardbeiteelt : geteelde variëteit is oogst. Teeltspecifieke vereisten (aardbeiteelt : geteelde variëteit is
belangrijk; witloofwortelen : grond met relatief laag N-gehalte belangrijk; witloofwortelen : grond met relatief laag N-gehalte
vereist) moeten in acht genomen worden. Aansluiting bij een erkende vereist) moeten in acht genomen worden. Aansluiting bij een erkende
telersvereniging is een noodzaak. Er moet gewezen worden op de telersvereniging is een noodzaak. Er moet gewezen worden op de
toenemende professionalisering binnen de tuinbouw. Een steeds toenemende professionalisering binnen de tuinbouw. Een steeds
verdergaande specialisatie (know how) is vereist en teeltspecifieke verdergaande specialisatie (know how) is vereist en teeltspecifieke
machines zijn soms noodzakelijk voor het planten en oogsten. machines zijn soms noodzakelijk voor het planten en oogsten.
In tabel 5 worden de Bruto Standaardsaldi (BSS) van een reeks teelten In tabel 5 worden de Bruto Standaardsaldi (BSS) van een reeks teelten
weergegeven. Het BSS is per definitie de geldwaarde van de weergegeven. Het BSS is per definitie de geldwaarde van de
brutoproductie (premies inclusief) die, na aftrek van bepaalde brutoproductie (premies inclusief) die, na aftrek van bepaalde
bijbehorende specifieke kosten, overeenstemt met de gemiddelde bijbehorende specifieke kosten, overeenstemt met de gemiddelde
situatie in een bepaalde regio (het hele grondgebied van België wordt situatie in een bepaalde regio (het hele grondgebied van België wordt
als 1 regio beschouwd). Een greep uit de teelten met een BSS groter of als 1 regio beschouwd). Een greep uit de teelten met een BSS groter of
gelijk aan dat van tabak en waarvan de BSS stijgen tussen 1996-2000, gelijk aan dat van tabak en waarvan de BSS stijgen tussen 1996-2000,
wordt weergegeven. Deze tabel is louter informatief en kan een extra wordt weergegeven. Deze tabel is louter informatief en kan een extra
richting geven aan reconversie. richting geven aan reconversie.
Pour la consultation du tableau, voir image Pour la consultation du tableau, voir image
2° Industriegroenten (bv. bloemkool, wortelen, spinazie) bieden een 2° Industriegroenten (bv. bloemkool, wortelen, spinazie) bieden een
minder goed alternatief, daar enkel bloemkool in eenzelfde uurloon als minder goed alternatief, daar enkel bloemkool in eenzelfde uurloon als
voor de tabaksteelt kan voorzien. Nieuwe telers wordt afgeraden om in voor de tabaksteelt kan voorzien. Nieuwe telers wordt afgeraden om in
deze sector te beginnen. Het bestaande aanbod zou al voldoende zijn. deze sector te beginnen. Het bestaande aanbod zou al voldoende zijn.
De concurrentie van de Oost-Europese landen en de verwachte toeloop De concurrentie van de Oost-Europese landen en de verwachte toeloop
als gevolg van de Mid Term Review (MTR) zou namelijk al een als gevolg van de Mid Term Review (MTR) zou namelijk al een
prijsdaling tot gevolg kunnen hebben. De tabakstelers die wel al prijsdaling tot gevolg kunnen hebben. De tabakstelers die wel al
actief zijn in deze sector, zouden zich verder kunnen specialiseren of actief zijn in deze sector, zouden zich verder kunnen specialiseren of
zouden kunnen uitbreiden in die teelt om een voldoende grote productie zouden kunnen uitbreiden in die teelt om een voldoende grote productie
te bereiken. Op basis van contractteelt kunnen wel vaste prijzen te bereiken. Op basis van contractteelt kunnen wel vaste prijzen
verkregen worden in de sector van de industriegroenten; verkregen worden in de sector van de industriegroenten;
3° Binnen de sierteelt zouden vooral nichemarkten en veredeling 3° Binnen de sierteelt zouden vooral nichemarkten en veredeling
mogelijke alternatieven kunnen bieden. Een ondoorzichtige markt en een mogelijke alternatieven kunnen bieden. Een ondoorzichtige markt en een
slecht gestructureerde commercialisatie van de producten doen kenners slecht gestructureerde commercialisatie van de producten doen kenners
besluiten dat deze teelt echter niet direct een geschikt alternatief besluiten dat deze teelt echter niet direct een geschikt alternatief
kan bieden; kan bieden;
4° Binnen de akkerbouw levert de productie van pootgoed het beste 4° Binnen de akkerbouw levert de productie van pootgoed het beste
alternatief, maar kenners beweren dat er in West-Vlaanderen hiervoor alternatief, maar kenners beweren dat er in West-Vlaanderen hiervoor
geen markt zou zijn; geen markt zou zijn;
5° Wat de veehouderij betreft zijn de beperkingen op het vlak van 5° Wat de veehouderij betreft zijn de beperkingen op het vlak van
grond en mestafzet van dien aard dat uitbreiding geen haalbaar grond en mestafzet van dien aard dat uitbreiding geen haalbaar
alternatief biedt. De onzekerheid over de gevolgen van de MTR leveren alternatief biedt. De onzekerheid over de gevolgen van de MTR leveren
nog extra druk op de sector, daar nu zelfs de stabiele melkveesector nog extra druk op de sector, daar nu zelfs de stabiele melkveesector
geen garanties meer kan leveren. Binnen de veehouderij heeft men wel geen garanties meer kan leveren. Binnen de veehouderij heeft men wel
de mogelijkheid om te investeren in dierenwelzijn, hygiëne, de mogelijkheid om te investeren in dierenwelzijn, hygiëne,
milieunormen enzovoort; milieunormen enzovoort;
6° Overschakelen op biologische teelten is een zeer verregaande 6° Overschakelen op biologische teelten is een zeer verregaande
omschakeling en moet op bedrijfsniveau gezien worden; omschakeling en moet op bedrijfsniveau gezien worden;
7° Verbreding of diversificatie op het bedrijf kan onderverdeeld 7° Verbreding of diversificatie op het bedrijf kan onderverdeeld
worden in vier grote groepen : worden in vier grote groepen :
a) recreatief en educatief gerichte acties; a) recreatief en educatief gerichte acties;
b) natuur. en landschap; b) natuur. en landschap;
c) sociaal gerichte acties; c) sociaal gerichte acties;
d) innovatieve, productgerichte acties. d) innovatieve, productgerichte acties.
Hieronder situeren zich de mogelijkheden van hoevetoerisme, Hieronder situeren zich de mogelijkheden van hoevetoerisme,
hoeveverkoop e.a. hoeveverkoop e.a.
De ligging van het bedrijf (concurrentiepositie), de werkverdeling en De ligging van het bedrijf (concurrentiepositie), de werkverdeling en
aanwezige creativiteit op het bedrijf zijn hiervoor zeer bepalend en aanwezige creativiteit op het bedrijf zijn hiervoor zeer bepalend en
moeten per bedrijf afgewogen worden; moeten per bedrijf afgewogen worden;
8° Plattelandsvernieuwing en natuurbeheer kunnen net zo goed als 8° Plattelandsvernieuwing en natuurbeheer kunnen net zo goed als
kwaliteitsproductie en agrotoerisme zorgen voor een additioneel kwaliteitsproductie en agrotoerisme zorgen voor een additioneel
landbouwersinkomen. landbouwersinkomen.
Geen van de bovenvermelde activiteiten heeft echter kans op slagen Geen van de bovenvermelde activiteiten heeft echter kans op slagen
indien ze niet ondersteund wordt door infrastructuur, praktijkgericht indien ze niet ondersteund wordt door infrastructuur, praktijkgericht
onderzoek, neutrale voorlichting, opleiding en ondersteuning van de onderzoek, neutrale voorlichting, opleiding en ondersteuning van de
landbouwer. landbouwer.
3.4.2. Troeven 3.4.2. Troeven
Een sociaal-economische doorlichting laat blijken dat de landbouw een Een sociaal-economische doorlichting laat blijken dat de landbouw een
belangrijke sector is in de productiezones van tabak. Het belangrijke sector is in de productiezones van tabak. Het
concurrentiële voordeel in heel wat sectoren berust op heel specifieke concurrentiële voordeel in heel wat sectoren berust op heel specifieke
factoren die slechts beschikbaar zijn in bepaalde regio's. Deze factoren die slechts beschikbaar zijn in bepaalde regio's. Deze
factoren zijn enkel lokaal aanwezig omdat ze het resultaat zijn van factoren zijn enkel lokaal aanwezig omdat ze het resultaat zijn van
een unieke sociaal-economische evolutie. In die zin kunnen sterke een unieke sociaal-economische evolutie. In die zin kunnen sterke
geografische concentraties in bepaalde sectoren ontstaan. geografische concentraties in bepaalde sectoren ontstaan.
1° De diepvriesgroente-industrie in de regio's rond Roeselare en 1° De diepvriesgroente-industrie in de regio's rond Roeselare en
Zonnebeke is hiervan een voorbeeld (aanwezigheid diepvriesbedrijven ); Zonnebeke is hiervan een voorbeeld (aanwezigheid diepvriesbedrijven );
2° Ook de aanwezigheid van de REO-veiling in Roeselare en Afcowest in 2° Ook de aanwezigheid van de REO-veiling in Roeselare en Afcowest in
Poperinge zorgt ervoor dat verse groenten vrij frequent in het Poperinge zorgt ervoor dat verse groenten vrij frequent in het
teeltschema worden opgenomen. De uitbreiding van de glas- en teeltschema worden opgenomen. De uitbreiding van de glas- en
openluchttuinbouw is ook voor de REO-veiling van primordiaal belang, openluchttuinbouw is ook voor de REO-veiling van primordiaal belang,
wil ze een rol spelen in het Europese veilingsgebeuren. Deze wil ze een rol spelen in het Europese veilingsgebeuren. Deze
REO-veiling staat open voor leveringen van nieuwe telers en heeft een REO-veiling staat open voor leveringen van nieuwe telers en heeft een
Landbouwdienst, die instaat voor teeltbegeleiding, bemestingsadviezen, Landbouwdienst, die instaat voor teeltbegeleiding, bemestingsadviezen,
waarschuwingen enzovoort. Deze dienst kan bovendien de telers perfect waarschuwingen enzovoort. Deze dienst kan bovendien de telers perfect
opvangen en begeleiden; opvangen en begeleiden;
3° In de regio is de erkende telersvereniging voor groenten en fruit 3° In de regio is de erkende telersvereniging voor groenten en fruit
(Greenbow) onder andere actief op het gebied van de biologische teelt (Greenbow) onder andere actief op het gebied van de biologische teelt
(ATALANTA); (ATALANTA);
4° De aanwezigheid van het POVLT van Rumbeke-Beitem met zijn research 4° De aanwezigheid van het POVLT van Rumbeke-Beitem met zijn research
en zijn stimulerende rol is een positieve factor voor de reconversie en zijn stimulerende rol is een positieve factor voor de reconversie
naar onder andere de tuinbouw. De verdere evolutie, zowel binnen de naar onder andere de tuinbouw. De verdere evolutie, zowel binnen de
landbouw als binnen de tuinbouw, met steeds verdergaande landbouw als binnen de tuinbouw, met steeds verdergaande
schaalvergroting en intensifiëring eist een steeds verder doorgedreven schaalvergroting en intensifiëring eist een steeds verder doorgedreven
scholing. Het POVLT van Rumbeke-Beitem heeft vooral een rol te spelen scholing. Het POVLT van Rumbeke-Beitem heeft vooral een rol te spelen
als begeleider bij opduikende problemen, die een adequate en snelle als begeleider bij opduikende problemen, die een adequate en snelle
technische oplossing en begeleiding vereisen en als voorlichter bij technische oplossing en begeleiding vereisen en als voorlichter bij
het voorstellen van nieuwe technieken; het voorstellen van nieuwe technieken;
5° Ook de bestaande centra voor volwassenenvorming , zoals het 5° Ook de bestaande centra voor volwassenenvorming , zoals het
"Nationaal Centrum voor Beroepsvorming in de Landbouw" en het "Nationaal Centrum voor Beroepsvorming in de Landbouw" en het
"Praktijkcentrum voor Land- en Tuinbouw" hebben een belangrijke rol te "Praktijkcentrum voor Land- en Tuinbouw" hebben een belangrijke rol te
vervullen in het voortdurend op peil houden van het kennisniveau van vervullen in het voortdurend op peil houden van het kennisniveau van
de bedrijfsleiders; de bedrijfsleiders;
6° Daarnaast ligt er een belangrijke taak weggelegd voor de VDAB om 6° Daarnaast ligt er een belangrijke taak weggelegd voor de VDAB om
werklozen op te leiden zodat voldoende bekwame land- en werklozen op te leiden zodat voldoende bekwame land- en
tuinbouwhelpers aan de sector geboden worden. Het is in de streek van tuinbouwhelpers aan de sector geboden worden. Het is in de streek van
Roeselare-Tielt moeilijk om arbeidskrachten te vinden die in de landen Roeselare-Tielt moeilijk om arbeidskrachten te vinden die in de landen
tuinbouwsector willen en kunnen werken. Toch ligt hier een unieke kans tuinbouwsector willen en kunnen werken. Toch ligt hier een unieke kans
om laaggeschoolden, via bijscholing, een kans te geven op een vaste om laaggeschoolden, via bijscholing, een kans te geven op een vaste
baan; baan;
7° De aanwezigheid van verschillende slachterijen in de productiezones 7° De aanwezigheid van verschillende slachterijen in de productiezones
van tabak vormen een goede afzetbasis voor de verschillende van tabak vormen een goede afzetbasis voor de verschillende
veeteelttoepassingen; veeteelttoepassingen;
8° Bestaand onderzoek : initiatieven in het kader van het 8° Bestaand onderzoek : initiatieven in het kader van het
5b-programma. 5b-programma.
Van 1994 tot 2000 liep in een groot deel van de Westhoek het Europese Van 1994 tot 2000 liep in een groot deel van de Westhoek het Europese
5b-programma. Het bestendigen van de land- en tuinbouwactiviteit stond 5b-programma. Het bestendigen van de land- en tuinbouwactiviteit stond
voor 46.193.173 ECU totale kostprijs of 21.854.833 ECU totale voor 46.193.173 ECU totale kostprijs of 21.854.833 ECU totale
overheidssteun (Europese, Vlaamse, provincie en gemeenten) overheidssteun (Europese, Vlaamse, provincie en gemeenten)
ingeschreven in dit programma. Men beoogde vooral de consolidatie van ingeschreven in dit programma. Men beoogde vooral de consolidatie van
de werkgelegenheid in de land- en tuinbouwsector, alsook in de de werkgelegenheid in de land- en tuinbouwsector, alsook in de
toeleverende en verwerkende sector via een diversificatie in de toeleverende en verwerkende sector via een diversificatie in de
landbouwproductie en een versterking van de agroindustrie. Voor de landbouwproductie en een versterking van de agroindustrie. Voor de
agro-industrie werd concrete financiële ondersteuning uitgetrokken. agro-industrie werd concrete financiële ondersteuning uitgetrokken.
Binnen de landbouw zelf werkte men vooral met proefprojecten voor Binnen de landbouw zelf werkte men vooral met proefprojecten voor
nieuwe teelten (sierteelt, aardappelpootgoed enzovoort) en met nieuwe teelten (sierteelt, aardappelpootgoed enzovoort) en met
kwaliteitsverhoging (bv. integrale kwaliteitszorg bij varkensteelt). kwaliteitsverhoging (bv. integrale kwaliteitszorg bij varkensteelt).
Tevens werd aandacht besteed aan randvoorwaarden zoals milieu Tevens werd aandacht besteed aan randvoorwaarden zoals milieu
(milieu-adviesdienst, verminderen van afvalwaters op melkveebedrijven (milieu-adviesdienst, verminderen van afvalwaters op melkveebedrijven
enzovoort) en aan nieuwe functies die konden ontstaan binnen het enzovoort) en aan nieuwe functies die konden ontstaan binnen het
landbouwbedrijf (verkoop en promotie van hoeveproducten). Bovendien landbouwbedrijf (verkoop en promotie van hoeveproducten). Bovendien
werd de sector vertrouwd gemaakt met nieuwe technologieën (Agri-net) werd de sector vertrouwd gemaakt met nieuwe technologieën (Agri-net)
en werd er naast adviesverlening (cursussen, landbouw 5bmagazine) en werd er naast adviesverlening (cursussen, landbouw 5bmagazine)
concrete ondersteuning geboden via de oprichting van een coöperatieve concrete ondersteuning geboden via de oprichting van een coöperatieve
voor groente-afzet. Een eerste idee voor de voortzetting van projecten voor groente-afzet. Een eerste idee voor de voortzetting van projecten
ging in de richting van reconversie naar de groenteteelt en naar de ging in de richting van reconversie naar de groenteteelt en naar de
verwerking van aardappelen. Dit idee is gesteund op een verdere goede verwerking van aardappelen. Dit idee is gesteund op een verdere goede
uitbouw van onderzoek en voorlichting, alsook het verlenen van uitbouw van onderzoek en voorlichting, alsook het verlenen van
investeringssteun bij concrete projecten; investeringssteun bij concrete projecten;
9° West-Vlaanderen bezit troeven als plattelandsgebied (toerisme, 9° West-Vlaanderen bezit troeven als plattelandsgebied (toerisme,
landbouw, recreatie) en heeft ruimtelijke en ecologische kwaliteiten landbouw, recreatie) en heeft ruimtelijke en ecologische kwaliteiten
(open ruimte, aantrekkelijk landschap, geconcentreerde bebouwing en (open ruimte, aantrekkelijk landschap, geconcentreerde bebouwing en
industrie). In relatie daarmee is het mogelijk om het koeveen industrie). In relatie daarmee is het mogelijk om het koeveen
plattelandstoerisme verder uit te bouwen. Daarnaast heeft plattelandstoerisme verder uit te bouwen. Daarnaast heeft
West-Vlaanderen duidelijk een aantrekkingskracht als West-Vlaanderen duidelijk een aantrekkingskracht als
cultuur-historische regio. cultuur-historische regio.
4. Beschrijving van de voorgestelde strategische doelstellingen, de 4. Beschrijving van de voorgestelde strategische doelstellingen, de
overeenkomende prioriteiten bij de reconversie van de tabaksproductie overeenkomende prioriteiten bij de reconversie van de tabaksproductie
en de verwachte effecten hiervan en de verwachte effecten hiervan
4.1. De voorgestelde strategische doelstellingen, de overeenkomende 4.1. De voorgestelde strategische doelstellingen, de overeenkomende
prioriteiten bij de reconversie van de productie van tabak en de prioriteiten bij de reconversie van de productie van tabak en de
verwachte effecten verwachte effecten
De strategische doelstellingen, meer bepaald het streven naar een De strategische doelstellingen, meer bepaald het streven naar een
economisch (inkomen), ecologisch (milieu-landschap-platteland-open economisch (inkomen), ecologisch (milieu-landschap-platteland-open
ruimte) en sociaal (samenleving-tewerkstelling) duurzame landbouw ruimte) en sociaal (samenleving-tewerkstelling) duurzame landbouw
(multifunctioneel), kunnen geformuleerd worden onder vorm van (multifunctioneel), kunnen geformuleerd worden onder vorm van
prioriteiten bij de reconversie. Dit wordt weergegeven in tabel 6, prioriteiten bij de reconversie. Dit wordt weergegeven in tabel 6,
waarbij ook wordt aangegeven in welke mate specifieke kenmerken van de waarbij ook wordt aangegeven in welke mate specifieke kenmerken van de
gebieden in kwestie in acht genomen worden, en wat de verwachte gebieden in kwestie in acht genomen worden, en wat de verwachte
effecten zijn. effecten zijn.
De hoofprioriteiten van de reconversie zijn weliswaar : De hoofprioriteiten van de reconversie zijn weliswaar :
* een alternatief inkomen garanderen; * een alternatief inkomen garanderen;
* de landbouw ter plaatse houden; * de landbouw ter plaatse houden;
* behoud van het plattelandskarakter en ondersteuning van het * behoud van het plattelandskarakter en ondersteuning van het
toerisme, waarbij individuele acties voorrang hebben op acties van toerisme, waarbij individuele acties voorrang hebben op acties van
algemeen belang. algemeen belang.
4.2. Beschrijving en effecten van andere maatregelen 4.2. Beschrijving en effecten van andere maatregelen
In België zijn geen andere communautaire of nationale maatregelen die In België zijn geen andere communautaire of nationale maatregelen die
specifiek vastgesteld zijn om de ex-producenten van tabak te helpen specifiek vastgesteld zijn om de ex-producenten van tabak te helpen
heroriënteren. heroriënteren.
Pour la consultation du tableau, voir image Pour la consultation du tableau, voir image
5. Indicatieve algemene financiële tabel (EOGFL-jaar) 5. Indicatieve algemene financiële tabel (EOGFL-jaar)
Met toepassing van Verordening (EG) nr. 2182/2002 stellen de lidstaten Met toepassing van Verordening (EG) nr. 2182/2002 stellen de lidstaten
jaarlijks een provisoir financieringsplan op voor de acties met jaarlijks een provisoir financieringsplan op voor de acties met
betrekking tot de geselecteerde steunaanvragen en projecten. Ze delen betrekking tot de geselecteerde steunaanvragen en projecten. Ze delen
dit plan aan de Commissie mee. dit plan aan de Commissie mee.
Het financieringsplan omvat de minimaal vereiste gegevens van de Het financieringsplan omvat de minimaal vereiste gegevens van de
begunstigde van het project, meer bepaald de identificatie van de begunstigde van het project, meer bepaald de identificatie van de
begunstigde en het project, de waarde per project en de berekende begunstigde en het project, de waarde per project en de berekende
EU-financiering op basis van de door de lidstaat vastgestelde EU-financiering op basis van de door de lidstaat vastgestelde
toekenningspercentages zoals vermeld in artikel 16, eerste lid van toekenningspercentages zoals vermeld in artikel 16, eerste lid van
Verordening (EG) nr. 2182/2002. Verordening (EG) nr. 2182/2002.
6. Beschrijving van de nationale bepalinqen die voor de uitvoering van 6. Beschrijving van de nationale bepalinqen die voor de uitvoering van
de plannen worden overwogen, in het bijzonder de afspraken met de plannen worden overwogen, in het bijzonder de afspraken met
betrekking tot controles betrekking tot controles
In Vlaanderen kunnen tabaksproducenten die met ingang van de oogst In Vlaanderen kunnen tabaksproducenten die met ingang van de oogst
2002 hebben deelgenomen aan de opkoopregeling, genoemd in artikel 14, 2002 hebben deelgenomen aan de opkoopregeling, genoemd in artikel 14,
eerste lid van Verordening (EEG) nr. 2075/1992 en van wie het eerste lid van Verordening (EEG) nr. 2075/1992 en van wie het
definitief opgekochte quotum ten minste 500 kg betreft, in aanmerking definitief opgekochte quotum ten minste 500 kg betreft, in aanmerking
komen voor steun uit het Fonds. Zij kunnen een project voor een komen voor steun uit het Fonds. Zij kunnen een project voor een
individuele omschakelingsactie (gedetailleerde beschrijving), samen individuele omschakelingsactie (gedetailleerde beschrijving), samen
met een steunaanvraag indienen bij de administratie met een steunaanvraag indienen bij de administratie
Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw van het ministerie van de Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw van het ministerie van de
Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel. Dit Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel. Dit
project moet uiterlijk op 1 mei 2003 zijn ingediend, en uiterlijk op 1 project moet uiterlijk op 1 mei 2003 zijn ingediend, en uiterlijk op 1
maart voor de daarop volgende jaren. De aanvraag om steun kan enkel maart voor de daarop volgende jaren. De aanvraag om steun kan enkel
ingediend worden in het eerste jaar waarin de begunstigde geen quotum ingediend worden in het eerste jaar waarin de begunstigde geen quotum
meer toegewezen krijgt. meer toegewezen krijgt.
In Vlaanderen kunnen overheidsinstanties van de tabakproductiegebieden In Vlaanderen kunnen overheidsinstanties van de tabakproductiegebieden
en overheidsinstanties voor agronomisch onderzoek en/of voor en overheidsinstanties voor agronomisch onderzoek en/of voor
plattelandseconomie in aanmerking komen voor steun uit het Fonds voor plattelandseconomie in aanmerking komen voor steun uit het Fonds voor
omschakelingsacties en studies van algemeen belang. Ze moeten omschakelingsacties en studies van algemeen belang. Ze moeten
uiterlijk op 1 mei 2003 en uiterlijk op 1 maart voor de daarop uiterlijk op 1 mei 2003 en uiterlijk op 1 maart voor de daarop
volgende jaren een project voor een omschakelingsactie of -studie van volgende jaren een project voor een omschakelingsactie of -studie van
algemeen belang (gedetailleerde beschrijving), samen met een algemeen belang (gedetailleerde beschrijving), samen met een
steunaanvraag indienen bij de administratie Landbouwproductiebeheer, steunaanvraag indienen bij de administratie Landbouwproductiebeheer,
dienst Akkerbouw van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, dienst Akkerbouw van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3,
Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel. Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel.
De ingediende projecten komen in aanmerking voor de financiering met De ingediende projecten komen in aanmerking voor de financiering met
de middelen van het Fonds indien ze beantwoorden aan de de middelen van het Fonds indien ze beantwoorden aan de
selectiecriteria die in het programma zijn vastgesteld. De selectiecriteria die in het programma zijn vastgesteld. De
steunaanvragen en projecten worden door de administratie steunaanvragen en projecten worden door de administratie
Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw aan de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw aan de administratie
Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten bezorgd. Vóór 20 mei Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten bezorgd. Vóór 20 mei
2003 en vóór 20 maart van de daarop volgende jaren zal de 2003 en vóór 20 maart van de daarop volgende jaren zal de
administratie Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten administratie Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten
onderzoeken of de ingediende projecten en steunaanvragen aan de onderzoeken of de ingediende projecten en steunaanvragen aan de
selectiecriteria van het programma voldoen. De geselecteerde projecten selectiecriteria van het programma voldoen. De geselecteerde projecten
en steunaanvragen worden in het voorlopig financieringsplan opgenomen en steunaanvragen worden in het voorlopig financieringsplan opgenomen
zoals voorgeschreven door de Commissie. De administratie zoals voorgeschreven door de Commissie. De administratie
Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw stelt een database op, zoals Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw stelt een database op, zoals
voorgeschreven door de Commissie, met alle gegevens van de voorgeschreven door de Commissie, met alle gegevens van de
steunaanvragers waarvan het project werd geselecteerd. Deze database steunaanvragers waarvan het project werd geselecteerd. Deze database
staat te allen tijde ter beschikking van zowel de administratie staat te allen tijde ter beschikking van zowel de administratie
Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten als van de diensten van Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten als van de diensten van
de Europese Commissie. de Europese Commissie.
De projecten en steunaanvragen die de administratie Landbouwbeleid, De projecten en steunaanvragen die de administratie Landbouwbeleid,
dienst Plantaardige Producten heeft geselecteerd komen definitief voor dienst Plantaardige Producten heeft geselecteerd komen definitief voor
financiering in aanmerking indien ze binnen de middelen vallen die financiering in aanmerking indien ze binnen de middelen vallen die
definitief aan België zijn toegekend. Indien de goedgekeurde projecten definitief aan België zijn toegekend. Indien de goedgekeurde projecten
niet alle binnen de middelen vallen die definitief aan België zijn niet alle binnen de middelen vallen die definitief aan België zijn
toegekend, kan een tweede selectie binnen de lijst van goedgekeurde toegekend, kan een tweede selectie binnen de lijst van goedgekeurde
projecten doorgevoerd worden. Daartoe worden de geselecteerde projecten doorgevoerd worden. Daartoe worden de geselecteerde
projecten gerangschikt op basis van de indieningsdatum. De eerst projecten gerangschikt op basis van de indieningsdatum. De eerst
ingediende projecten zullen voorrang hebben. Bij eenzelfde ingediende projecten zullen voorrang hebben. Bij eenzelfde
indieningsdatum wordt een derde selectie op basis van een indieningsdatum wordt een derde selectie op basis van een
effectentabel doorgevoerd. Die effectentabel bevat mogelijke effecten effectentabel doorgevoerd. Die effectentabel bevat mogelijke effecten
van omschakelingsacties. Het project dat de hoogste score voor van omschakelingsacties. Het project dat de hoogste score voor
effecten heeft, zal voorrang krijgen. effecten heeft, zal voorrang krijgen.
De aanvrager van steun voor projecten in het kader van artikel 13 en De aanvrager van steun voor projecten in het kader van artikel 13 en
14 van Verordening (EG) nr. 2182/2002 moet een verklaring ondertekenen 14 van Verordening (EG) nr. 2182/2002 moet een verklaring ondertekenen
waarin hij zich ertoe verbindt om voor één en hetzelfde project geen waarin hij zich ertoe verbindt om voor één en hetzelfde project geen
steunaanvraag in het kader van een andere steunregeling in te dienen. steunaanvraag in het kader van een andere steunregeling in te dienen.
Hij wordt echter van die verplichting ontheven als het verzoek om Hij wordt echter van die verplichting ontheven als het verzoek om
financiering van zijn project in het kader van het Fonds definitief is financiering van zijn project in het kader van het Fonds definitief is
afgewezen. afgewezen.
Voor de uitgaven die voor steun in aanmerking komen, bedraagt de Voor de uitgaven die voor steun in aanmerking komen, bedraagt de
Europese steun 75 voor de acties, bedoeld in artikel 13, a en c , van Europese steun 75 voor de acties, bedoeld in artikel 13, a en c , van
Verordening (EG) nr. 2182/2002, en 100 voor de acties, bedoeld in Verordening (EG) nr. 2182/2002, en 100 voor de acties, bedoeld in
artikel 13, b , en 14 van dezelfde Verordening. De Vlaamse minister, artikel 13, b , en 14 van dezelfde Verordening. De Vlaamse minister,
bevoegd voor het landbouwbeleid, kan afwijkingen toestaan op deze bevoegd voor het landbouwbeleid, kan afwijkingen toestaan op deze
percentages. percentages.
Zo snel mogelijk en uiterlijk twee maanden na de definitieve Zo snel mogelijk en uiterlijk twee maanden na de definitieve
toekenning van de middelen deelt de administratie Landbouwbeleid, toekenning van de middelen deelt de administratie Landbouwbeleid,
dienst Plantaardige Producten van het ministerie van de Vlaamse dienst Plantaardige Producten van het ministerie van de Vlaamse
Gemeenschap de begunstigde per brief mee dat zijn project wel of niet Gemeenschap de begunstigde per brief mee dat zijn project wel of niet
is goedgekeurd. is goedgekeurd.
De administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw voert de De administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw voert de
controles uit, bedoeld in artikel 20, derde en vierde lid van controles uit, bedoeld in artikel 20, derde en vierde lid van
Verordening (EG) nr. 2182/2002. Deze controles omvatten met name Verordening (EG) nr. 2182/2002. Deze controles omvatten met name
administratieve controles en controles ter plaatse, zowel bij de start administratieve controles en controles ter plaatse, zowel bij de start
van het project als na de uitvoering ervan. van het project als na de uitvoering ervan.
Voor de controles bij de start van het project moet de begunstigde een Voor de controles bij de start van het project moet de begunstigde een
verzoek voor een controle ter plaatse van de start van zijn project verzoek voor een controle ter plaatse van de start van zijn project
indienen bij de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst indienen bij de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst
Akkerbouw. Akkerbouw.
Als de start van het project, conform de gedetailleerde beschrijving, Als de start van het project, conform de gedetailleerde beschrijving,
is vastgesteld en een borg van 120 % voor individuele acties en 110 % is vastgesteld en een borg van 120 % voor individuele acties en 110 %
voor acties van algemeen belang is gesteld, zal de dienst Akkerbouw voor acties van algemeen belang is gesteld, zal de dienst Akkerbouw
van de administratie Landbouwproductiebeheer een voorschot op de steun van de administratie Landbouwproductiebeheer een voorschot op de steun
betalen ten bedrage van 100 % van de toegekende steun. betalen ten bedrage van 100 % van de toegekende steun.
Controles bij de uitvoering van het project omvatten de controle van : Controles bij de uitvoering van het project omvatten de controle van :
- de concrete uitvoering van het project conform de gedetailleerde - de concrete uitvoering van het project conform de gedetailleerde
beschrijving; beschrijving;
- alle originele facturen en betaalbewijzen. - alle originele facturen en betaalbewijzen.
Overeenkomstig artikel 22, eerste en tweede lid van Verordening (EG) Overeenkomstig artikel 22, eerste en tweede lid van Verordening (EG)
nr. 2182/2002 betaalt de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst nr. 2182/2002 betaalt de administratie Landbouwproductiebeheer, dienst
Akkerbouw de steun aan de begunstigde na de controle van de volledige Akkerbouw de steun aan de begunstigde na de controle van de volledige
uitvoering van het project binnen de gestelde termijn van twee jaar. uitvoering van het project binnen de gestelde termijn van twee jaar.
Indien de uitvoering van het project niet binnen de gestelde termijn Indien de uitvoering van het project niet binnen de gestelde termijn
van twee jaar is beëindigd, zal de administratie van twee jaar is beëindigd, zal de administratie
Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw de steun niet uitbetalen. Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw de steun niet uitbetalen.
Indien een aanvrager van steun geen verklaring heeft ondertekend Indien een aanvrager van steun geen verklaring heeft ondertekend
waarin hij zich ertoe verbindt om voor een en hetzelfde project geen waarin hij zich ertoe verbindt om voor een en hetzelfde project geen
steunaanvraag in het kader van een andere steunregeling in te dienen, steunaanvraag in het kader van een andere steunregeling in te dienen,
verliest hij zijn rechten in het kader van het programma voor het verliest hij zijn rechten in het kader van het programma voor het
opkopen van quota, bedoeld in artikel 14 van Verordening (EEG) nr. opkopen van quota, bedoeld in artikel 14 van Verordening (EEG) nr.
2075/92 en verliest hij zijn steun voor de acties, bedoeld in artikel 2075/92 en verliest hij zijn steun voor de acties, bedoeld in artikel
13 en 14 van Verordening (EG) nr. 2182/2002. 13 en 14 van Verordening (EG) nr. 2182/2002.
Vóór de regionalisatie van de Landbouw in België waren er 2 Vóór de regionalisatie van de Landbouw in België waren er 2
betaalorganen actief : een Vlaams betaalorgaan en een federale betaalorganen actief : een Vlaams betaalorgaan en een federale
betaalorgaan. Het Vlaamse betaalorgaan van de ALT van het ministerie betaalorgaan. Het Vlaamse betaalorgaan van de ALT van het ministerie
van de Vlaamse Gemeenschap (administratie Land- en Tuinbouw) zorgde van de Vlaamse Gemeenschap (administratie Land- en Tuinbouw) zorgde
voor de uitbetaling van steun voor regionale maatregelen in het kader voor de uitbetaling van steun voor regionale maatregelen in het kader
van plattelandsontwikkeling (bv. VLIF-steun). Het federale van plattelandsontwikkeling (bv. VLIF-steun). Het federale
betaalorgaan van het federale ministerie van Middenstand en Landbouw betaalorgaan van het federale ministerie van Middenstand en Landbouw
("DG3", nu de "administratie Landbouwproductiebeheer') zorgde voor de ("DG3", nu de "administratie Landbouwproductiebeheer') zorgde voor de
uitbetaling van steunregelingen in de sectoren akkerbouw, vlees en uitbetaling van steunregelingen in de sectoren akkerbouw, vlees en
melk, en de nationale maatregelen in het kader van melk, en de nationale maatregelen in het kader van
plattelandsontwikkeling. plattelandsontwikkeling.
Momenteel wordt gewerkt aan een samensmelting van het bestaande Momenteel wordt gewerkt aan een samensmelting van het bestaande
Vlaamse betaalorgaan van de ALT en het voormalige federale Vlaamse betaalorgaan van de ALT en het voormalige federale
betaalorgaan. Die samensmelting werd goedgekeurd door de Vlaamse betaalorgaan. Die samensmelting werd goedgekeurd door de Vlaamse
regering op 28 maart 2003. Vanaf 1 april 2003 bestaat er nog één regering op 28 maart 2003. Vanaf 1 april 2003 bestaat er nog één
Vlaams betaalorgaan. Alle producenten zouden in een centrale databank Vlaams betaalorgaan. Alle producenten zouden in een centrale databank
belanden en er zou gewerkt worden met één rekeningnummer per belanden en er zou gewerkt worden met één rekeningnummer per
producent, zodat kruiscontroles mogelijk worden. Een tabaksproducent producent, zodat kruiscontroles mogelijk worden. Een tabaksproducent
die steun ontvangt voor een project in het kader van het die steun ontvangt voor een project in het kader van het
Gemeenschappelijk Fonds voor Tabak zou dus niet nog eens steun kunnen Gemeenschappelijk Fonds voor Tabak zou dus niet nog eens steun kunnen
ontvangen voor datzelfde project in het kader van een andere ontvangen voor datzelfde project in het kader van een andere
steunregeling. steunregeling.
Pour la consultation du tableau, voir image Pour la consultation du tableau, voir image
7. Opsomming van de selectiecriteria van de projecten die onderwerp 7. Opsomming van de selectiecriteria van de projecten die onderwerp
uitmaken van een aanvraag voor steun uitmaken van een aanvraag voor steun
7.1 Goedkeuringsprocedure 7.1 Goedkeuringsprocedure
1° Om in aanmerking te komen voor selectie moet aan de onderstaande 1° Om in aanmerking te komen voor selectie moet aan de onderstaande
minimumvereisten (punt 7.2) voldaan worden; minimumvereisten (punt 7.2) voldaan worden;
2° Indien aan de minimumvereisten voldaan is, wordt een eerste 2° Indien aan de minimumvereisten voldaan is, wordt een eerste
selectie van de projecten doorgevoerd. De lijst met geselecteerde selectie van de projecten doorgevoerd. De lijst met geselecteerde
projecten wordt gebruikt voor het opstellen van het financieringsplan projecten wordt gebruikt voor het opstellen van het financieringsplan
dat voor 31 mei 2003 en voor 31 maart voor de daaropvolgende jaren dat voor 31 mei 2003 en voor 31 maart voor de daaropvolgende jaren
moet worden ingediend bij de Europese Commissie; moet worden ingediend bij de Europese Commissie;
3° Een definitieve verdeling van de financiële middelen van het 3° Een definitieve verdeling van de financiële middelen van het
Gemeenschappelijk Fonds voor Tabak zal voor 30 juni 2003 en voor 31 Gemeenschappelijk Fonds voor Tabak zal voor 30 juni 2003 en voor 31
mei voor de daaropvolgende jaren plaatsvinden; mei voor de daaropvolgende jaren plaatsvinden;
4° Indien blijkt dat niet alle goedgekeurde projecten in België binnen 4° Indien blijkt dat niet alle goedgekeurde projecten in België binnen
de definitief toegekende middelen voor België vallen, zal een tweede de definitief toegekende middelen voor België vallen, zal een tweede
selectie doorgevoerd worden binnen de lijst van eerder goedgekeurde selectie doorgevoerd worden binnen de lijst van eerder goedgekeurde
projecten. Daartoe worden de geselecteerde projecten gerangschikt op projecten. Daartoe worden de geselecteerde projecten gerangschikt op
basis van hun indieningsdatum; basis van hun indieningsdatum;
5° Bij eenzelfde indieningsdatum wordt een derde selectie op basis van 5° Bij eenzelfde indieningsdatum wordt een derde selectie op basis van
een effectentabel doorgevoerd. een effectentabel doorgevoerd.
7.2. De minimumvereisten waaraan een project moet voldoen om voor 7.2. De minimumvereisten waaraan een project moet voldoen om voor
selectie in aanmerking te komen selectie in aanmerking te komen
1° De aanvrager heeft zijn quotum van minimum 500 kg definitief laten 1° De aanvrager heeft zijn quotum van minimum 500 kg definitief laten
opkopen in het kader van de opkoopregeling, genoemd in artikel 14, opkopen in het kader van de opkoopregeling, genoemd in artikel 14,
eerste lid van Verordening (EEG) nr. 2075/1992, of de aanvrager is een eerste lid van Verordening (EEG) nr. 2075/1992, of de aanvrager is een
overheidsinstantie voor agronomisch onderzoek en/of overheidsinstantie voor agronomisch onderzoek en/of
plattelandseconomie van de tabaksproductiezones; plattelandseconomie van de tabaksproductiezones;
2° De projectbeschrijving en de steunaanvraag moet voor 1 mei 2003 en 2° De projectbeschrijving en de steunaanvraag moet voor 1 mei 2003 en
voor 1 maart, voor de volgende jaren, zijn ingediend; voor 1 maart, voor de volgende jaren, zijn ingediend;
3° De formulieren van de steunaanvraag moeten volledig ingevuld zijn; 3° De formulieren van de steunaanvraag moeten volledig ingevuld zijn;
4° Een gedetailleerde beschrijving van het project (minstens één 4° Een gedetailleerde beschrijving van het project (minstens één
pagina) moet bij de steunaanvraag gevoegd worden; pagina) moet bij de steunaanvraag gevoegd worden;
5° De keuze van het project moet degelijk geargumenteerd worden; 5° De keuze van het project moet degelijk geargumenteerd worden;
6° De gedetailleerde projectbeschrijving moet de eventuele 6° De gedetailleerde projectbeschrijving moet de eventuele
economische-, sociale- en milieu-effecten van het project aantonen. economische-, sociale- en milieu-effecten van het project aantonen.
7.3. Selectiecriteria 7.3. Selectiecriteria
Eerste selectie : Eerste selectie :
- Het project moet beantwoorden aan de doelstellingen en - Het project moet beantwoorden aan de doelstellingen en
overeenkomstige prioriteiten van artikel 13 en 14 van Verordening (EG) overeenkomstige prioriteiten van artikel 13 en 14 van Verordening (EG)
nr. 2182/2002. Deze doelstellingen worden in punt 3.2 van dit nr. 2182/2002. Deze doelstellingen worden in punt 3.2 van dit
programma opgesomd als richtsnoeren en worden verder vertaald in programma opgesomd als richtsnoeren en worden verder vertaald in
prioriteiten voor omschakeling in punt 4 van het programma. prioriteiten voor omschakeling in punt 4 van het programma.
Individuele acties hebben hierbij voorrang op acties van algemeen Individuele acties hebben hierbij voorrang op acties van algemeen
belang. Toch wordt in voorkomend geval een minimum van 20 % van het belang. Toch wordt in voorkomend geval een minimum van 20 % van het
budget gereserveerd voor acties van algemeen belang. budget gereserveerd voor acties van algemeen belang.
Tweede selectie : Tweede selectie :
De projecten die overblijven na de eerste selectie, worden De projecten die overblijven na de eerste selectie, worden
gerangschikt volgens indieningsdatum. De eerst ingediende projecten gerangschikt volgens indieningsdatum. De eerst ingediende projecten
zullen voorrang hebben op de later ingediende projecten, tot de zullen voorrang hebben op de later ingediende projecten, tot de
definitief toegekende middelen voor België volledig zijn opgebruikt. definitief toegekende middelen voor België volledig zijn opgebruikt.
Derde selectie : Derde selectie :
- Bij eenzelfde indieningsdatum wordt op basis van een effectentabel - Bij eenzelfde indieningsdatum wordt op basis van een effectentabel
gewerkt. Die tabel bevat mogelijke effecten van omschakelingsacties. gewerkt. Die tabel bevat mogelijke effecten van omschakelingsacties.
Voor elk project wordt nagegaan welke effecten het heeft, vervolgens Voor elk project wordt nagegaan welke effecten het heeft, vervolgens
wordt een plusteken (+) geplaatst na elk verwacht effect, de projecten wordt een plusteken (+) geplaatst na elk verwacht effect, de projecten
met de meeste plustekens in de effectentabel zullen voorrang hebben. met de meeste plustekens in de effectentabel zullen voorrang hebben.
Pour la consultation du tableau, voir image Pour la consultation du tableau, voir image
8. De aangewezen bevoeqde autoriteiten en verantwoordelijke 8. De aangewezen bevoeqde autoriteiten en verantwoordelijke
instanties. instanties.
ALB = administratie Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten van ALB = administratie Landbouwbeleid, dienst Plantaardige Producten van
het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan
30, 1000 Brussel. 30, 1000 Brussel.
ALP = administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw van het ALP = administratie Landbouwproductiebeheer, dienst Akkerbouw van het
ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan 30, ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, WTC 3, Simon Bolivarlaan 30,
1000 Brussel. 1000 Brussel.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 13 juni Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 13 juni
2003 betreffende het programma voor omschakeling in de sector ruwe 2003 betreffende het programma voor omschakeling in de sector ruwe
tabak. tabak.
De Vlaamse minister van Leefmilieu, Landbouw en De Vlaamse minister van Leefmilieu, Landbouw en
Ontwikkelingssamenwerking, Ontwikkelingssamenwerking,
L. SANNEN L. SANNEN
_______ _______
Note Note
(1) Bronnen : (1) Bronnen :
- Streekvisie Regio Roeselare-Tielt, Streekplatform Roeselare-Tielt - Streekvisie Regio Roeselare-Tielt, Streekplatform Roeselare-Tielt
v.z.w., juni 1997. v.z.w., juni 1997.
- Een analyse van de economische dynamiek, Dr. W. Vanhaverbeke, NIBOR, - Een analyse van de economische dynamiek, Dr. W. Vanhaverbeke, NIBOR,
Universiteit Maastricht, december 1998, in opdracht van Streekplatform Universiteit Maastricht, december 1998, in opdracht van Streekplatform
Westhoek, v.z.w. Westhoek, v.z.w.
^