Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Document van 29/01/2008
← Terug naar "Blokkering van de staatstussenkomst wanneer twee O.C.M.W.'s kostenstaten indienen voor dezelfde persoon m.b.t. dezelfde periode "
Blokkering van de staatstussenkomst wanneer twee O.C.M.W.'s kostenstaten indienen voor dezelfde persoon m.b.t. dezelfde periode Blocage de l'intervention de l'Etat lorsque deux C.P.A.S. introduisent des états de frais pour la même personne concernant la même période
PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE 29 JANUARI 2008. - Blokkering van de staatstussenkomst wanneer twee O.C.M.W.'s kostenstaten indienen voor dezelfde persoon m.b.t. dezelfde periode Aan de dames en heren Voorzitters van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn Mevrouw, mijnheer de voorzitter, Langs deze weg wens ik enkele verduidelijkingen aan te brengen met betrekking tot de terugbetalingsaanvragen inzake het recht op maatschappelijke integratie (RMI) bij de POD Maatschappelijke Integratie. Wanneer nieuwe terugbetalingsformulieren met betrekking tot het recht op maatschappelijke integratie worden opgeladen in de toepassing Prima, worden deze formulieren nu ook gecontroleerd op eventuele dubbele steunverlening (overlappingen) door verschillende O.C.M.W.'s. Ingevolge deze controle wordt de betaling van de Staatstoelage (B-formulier) met betrekking tot een begunstigde waarvoor reeds een aanvraag geregistreerd is in een ander O.C.M.W. voor dezelfde periode geblokkeerd tot er een oplossing voor het probleem wordt gevonden. De betrokken O.C.M.W.'s worden van de blokkering van hun aanvraag tot terugbetaling op de hoogte gebracht door middel van een brief in hun instellingspagina en door een antwoordbericht via XML. Om overlappingen in de steunverlening te vermijden wens ik hierbij nogmaals te benadrukken dat de beslissingen van het O.C.M.W. voorafgegaan worden door een sociaal onderzoek. In het kader van dit verplicht sociaal onderzoek neemt het centrum elke onderzoeksmaatregel die vereist is. Het O.C.M.W. zal derhalve bij de opening van elk nieuw dossier inzake het recht op maatschappelijke integratie de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) raadplegen om aldus na te gaan of de betrokken persoon niet reeds geïntegreerd is in een ander O.C.M.W.. Indien de betrokken persoon immers reeds geïntegreerd in een ander centrum, dient het tweede O.C.M.W. contact op te nemen met het eerste. Daarom mag niet gewacht worden met de integratie van een hulpaanvrager in de KSZ tot op het moment van de beslissing, maar dient een nieuwe aanvraag onmiddellijk geïntegreerd te worden in onderzoek (hoedanigheidscode 001). Aldus kan een overlapping van steunverlening vermeden worden. Ik dring er overigens op aan dat deze consultatie van de KSZ niet éénmalig zou blijven bij de opening van een nieuw dossier, maar ook nadien geregeld en minstens bij de jaarlijkse herziening zou plaatsvinden. Indien spijts de voormelde consultatie van de KSZ en het overleg tussen de betrokken centra er toch een overlapping van steunverlening is kunnen gebeuren, kunnen de betrokken O.C.M.W.'s eerst in onderling overleg een praktische oplossing zoeken. Het onbevoegd O.C.M.W. moet daartoe een regularisatie B-formulier of een C-formulier opsturen, waardoor de uitbetaling op basis van het geblokkeerd formulier alsnog aan het bevoegd O.C.M.W. kan gebeuren. De O.C.M.W.'s die betrokken zijn bij het opheffen van een blokkering worden enkel verwittigd door een brief in hun instellingspagina ( Personal Page). Wanneer die informele benadering tot niets leidt, zal de minister bevoegd voor maatschappelijke integratie via zijn administratie met toepassing van de artikelen 18, 32 e.v. van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie beslissen aan welk openbaar centrum de uitbetaling van de Staatstoelage zal gebeuren. De betrokken O.C.M.W.'s zijn er toe gehouden aan het ter zake door de POD ingestelde onderzoek mee te werken en alle vereiste documenten, waaronder de dienstige gegevens van het sociaal onderzoek, het bewijs dat de KSZ werd geraadpleegd etc. voor te leggen. De Voorzitter, SERVICE PUBLIC FEDERAL DE PROGRAMMATION INTEGRATION SOCIALE, LUTTE CONTRE LA PAUVRETE ET ECONOMIE SOCIALE 29 JANVIER 2008. - Blocage de l'intervention de l'Etat lorsque deux C.P.A.S. introduisent des états de frais pour la même personne concernant la même période A Mesdames les Présidentes et Messieurs les Présidents des centres publics d'action sociale. Madame la Présidente, Monsieur le Président, Par la présente, je voudrais apporter quelques précisions au sujet des demandes de remboursement concernant le droit à l'intégration sociale (DIS) auprès du SPP Intégration sociale. Lorsque des nouveaux formulaires de remboursement concernant le droit à l'intégration sociale sont chargés dans l'application Prima, ces formulaires sont à présent également contrôlés en ce qui concerne les éventuels doubles octrois de l'aide par plusieurs C.P.A.S.. Suite à ce contrôle, le paiement de la subvention de l'Etat (formulaire B) concernant un bénéficiaire pour lequel une demande est déjà enregistrée auprès d'un autre C.P.A.S. pour la même période est bloqué jusqu'au moment où une solution au problème est trouvée. Les C.P.A.S. concernés sont informés du blocage de leur demande de remboursement au moyen d'une lettre sur leur page institutionnelle et d'un avis de réponse via XML. Afin d'éviter les chevauchements de l'aide octroyée, je souhaiterais à nouveau souligner que les décisions du C.P.A.S. sont précédées d'une enquête sociale. Dans le cadre de cette enquête sociale obligatoire, le centre prend toute mesure d'enquête nécessaire. Par conséquent, lors de l'ouverture de tout nouveau dossier en matière de droit à l'intégration sociale, le C.P.A.S. consultera la Banque-carrefour de la sécurité sociale (BCSS) afin de vérifier si la personne concernée n'est pas déjà intégrée dans un autre C.P.A.S.. En effet, si la personne concernée est déjà intégrée dans un autre centre, le deuxième C.P.A.S. doit prendre contact avec le premier. C'est pourquoi il ne faut pas attendre jusqu'au moment de la prise de décision pour intégrer le demandeur dans la BCSS. L'intégration de la demande doit donc être immédiatement effectuée en enquête (code de qualité 001). Un double octroi de l'aide peut ainsi être évité. J'insiste par ailleurs également sur le fait que cette consultation de la BCSS ne doit pas rester une opération unique lors de l'ouverture d'un nouveau dossier, mais qu'elle doit ultérieurement aussi avoir lieu d'une manière régulière et au moins lors de la révision annuelle. Si un double octroi de l'aide a malgré tout pu avoir lieu, en dépit de la consultation susvisée de la BCSS et de la concertation entre les centres concernés, les C.P.A.S. concernés peuvent d'abord rechercher une solution pratique de commun accord. Le C.P.A.S. incompétent doit envoyer à cet effet un formulaire de régularisation B ou un formulaire C, afin que le paiement puisse être quand même effectué au C.P.A.S. compétent sur la base du formulaire bloqué. Les C.P.A.S. concernés par la suppression d'un blocage ne sont avertis que par une lettre dans leur page institutionnelle (Personal Page). Lorsque cette approche informelle ne donne pas de résultats, le ministre compétent pour l'intégration sociale déterminera via son administration, en application des articles 18, 32 et suivants de la loi du 26 mai 2002 concernant le droit à l'intégration sociale, le centre public auquel la subvention d'Etat sera payée. Les C.P.A.S. concernés sont tenus de collaborer à l'enquête menée en la matière par le SPP Intégration sociale et de produire tous les documents exigés, parmi lesquels les données utiles de l'enquête sociale, la preuve de consultation de la BCSS, etc. Le Président,
J. Van Geertsom J. Van Geertsom
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x