← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering tot definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van een industriële bedrijfsruimte en twee gemengde bedrijfsruimtes als uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte gelegen langs de N5 en van een landbouwgeboed en een natuurgebied op het grondgebied van de gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes). - Addendum"
Besluit van de Waalse Regering tot definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van een industriële bedrijfsruimte en twee gemengde bedrijfsruimtes als uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte gelegen langs de N5 en van een landbouwgeboed en een natuurgebied op het grondgebied van de gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes). - Addendum | Arrêté du Gouvernement wallon adoptant définitivement la révision du plan de secteur de Philippeville-Couvin portant sur l'inscription d'une zone d'activité économique industrielle et de deux zones d'activité économique mixte, en extension de la zone d'activité économique industrielle sise le long de la N5, ainsi que d'une zone agricole et d'une zone naturelle sur le territoire de la commune de Couvin (Mariembourg et Frasnes). - Addendum |
---|---|
23 MEI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot definitieve | 23 MAI 2024. - Arrêté du Gouvernement wallon adoptant définitivement |
aanneming van de herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin | la révision du plan de secteur de Philippeville-Couvin (planches 57/4 |
(bladen 57/4 en 57/8) met betrekking tot de opneming van een | et 57/8) portant sur l'inscription d'une zone d'activité économique |
industriële bedrijfsruimte en twee gemengde bedrijfsruimtes als | industrielle et de deux zones d'activité économique mixte, en |
uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte gelegen langs de N5 en | extension de la zone d'activité économique industrielle sise le long |
van een landbouwgeboed en een natuurgebied op het grondgebied van de | de la N5, ainsi que d'une zone agricole et d'une zone naturelle sur le |
gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes). - Addendum | territoire de la commune de Couvin (Mariembourg et Frasnes). - Addendum |
Bovengenoemd besluit, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 31 | L'arrêté susmentionné, publié au Moniteur belge du 31 juillet 2024, à |
juli 2024, bladzijde 91684, wordt aangevuld met volgend advies: | la page 91684, est complété par l'avis suivant : |
Avies van de beleidsgroep "Ruimtelijke Ordening" van 27 januari 2023 | Avis du Pôle « Aménagement du territoire » du 27 janvier 2023 |
A.T.23.11.AV; | A.T.23.11.AV |
Herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin tot opneming van | Révision du plan de secteur de Philippeville-Couvin visant |
met industriële en gemengde economische bedrijfsruimtes als | l'inscription de zones d'activité économique industrielle et mixte en |
uitbreiding van de economische bedrijfsruimte Mariembourg in Couvin - | extension de la zone d'activité économique de Mariembourg à Couvin - |
Ontwerpplan | Projet de plan |
Inleidende informatie | Données introductives |
Aanvraag: | Demande : |
Initiatiefnemer: | Initiateur : |
"Bureau Economique de la Province de Namur" (BEP) ; | Bureau économique de la province de Namur (BEP) |
Aanvrager : | Demandeur : |
Waalse Regering | Gouvernement wallon |
Auteur van het MER : | Auteur du RIE : |
Pissart SA Bevoegde autoriteit: Waalse Regering Advies: Wettelijke basis: | Pissart SA Autorité compétente : Gouvernement wallon Avis : Référence légale : |
Art.D.II.49, § 7 van het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling | Art.D.II.49 § 7 du CoDT |
Datum van verzending van het dossier: | Date d'envoi du dossier : |
6/12/2022 | 6/12/2022 |
Termijn voor het uitbrengen van adviezen | Délai de remise d'avis : |
60 dagen | 60 jours |
Verhoor: | Audition : |
24/01/2023 | 24/01/2023 |
Project: | Projet : |
Ligging en situatie gewestplan: | Localisation & situation au plan de secteur : |
Herzieningsomtrek: zuidelijke en westelijke uitbreiding van de | Périmètre de révision : en extension sud et ouest de la zone |
economische bedrijfsruimte Mariembourg (ZAE) - landbouwgebied, | d'activité économique (ZAE) de Mariembourg - zone agricole, zone |
industriële economische bedrijfsruimte; | d'activité économique industrielle ; |
Compensatie: gebied met aanhorigheden van ontginningen ten oosten van | Compensation : zone de dépendances d'extraction à l'est de la ZAE de |
de economische bedrijfsruimte Mariembourg en de N5 Voorgestelde bestemmingen: Industriële bedrijfsruimte (Industriële bedrijfsruimte), gemengde bedrijfsruimte (Gemengde bedrijfsruimte) Compensaties: landbouwgebied LANDBOUWGEBIED | Mariembourg et de la N5 Affectations proposées : Zone d'activité économique industrielle (ZAEI), zone d'activité économique mixte (ZAEM) Compensations : Zone agricole (ZA), zone naturelle (ZN) |
Korte beschrijving van het project en de context ervan : | Brève description du projet et de son contexte : |
Het ontwerp tot herziening van het gewestplan heeft betrekking op de | Le projet de révision de plan de secteur a pour objet l'inscription de |
opneming van : | : |
- een industriële bedrijfsruimte van 28,54 ha als uitbreiding van de | - une ZAEI de 28,54 ha en extension à la ZAE de Mariembourg assortie |
bedrijfsruimte van Mariembourg met het aanvullende voorschrift "*S.90" | de la prescription supplémentaire « *S.90 » (parallèlement au RAVeL, |
(parallel aan de RAVeL is een gebied gereserveerd voor de reactivering | un espace est réservé à la remise en service de l'ancienne ligne de |
van de oude spoorlijn die ten noorden ligt en die de steengroeve van | chemin de fer située au nord et reliant la carrière de Frasnes à la |
Frasnes verbindt met de lijn Charleroi-Couvin - omtrek of isolatie van | ligne Charleroi-Couvin - périmètre ou dispositif d'isolement de |
minimaal 10 m); | minimum 10 m) ; |
- twee gemengde bedrijfsruimtes: de eerste met een oppervlakte van | |
9,81 ha als uitbreiding van de bedrijfsruimte Mariembourg, met de | - deux ZAEM: une première de 9,81 ha en extension à la ZAE de |
aanvullende bepaling "*S.89" (detailhandel en dienstverlening aan het | Mariembourg assortie de la prescription supplémentaire « *S.89 » |
publiek niet toegestaan, tenzij deze een aanvulling vormen op de | (commerces de détails et services à la population non-autorisés sauf |
activiteiten die zijn toegestaan in de zone - omtrek of afscheiding | s'ils sont auxiliaires des activités admises dans la zone - périmètre |
van ten minste 8 m langs de bosrand en 5 m elders); en de tweede met | ou dispositif d'isolement de minimum 8 m le long de la lisière |
een oppervlakte van 1,49 ha aan de andere kant van de N5 (secundaire | forestière et de 5 m ailleurs ; et une seconde de 1,49 ha de l'autre |
omtrek); | côté de le N5 (périmètre secondaire) ; |
- een landbouwgebied als planologische compensatie, in totaal 34,23 ha; | - une ZA en tant que compensation planologique, de 34,23 ha au total ; |
- een natuurgebied als planologische compensatie, in totaal 3,11 ha. | - une ZN en tant que compensation planologique de 3,11 ha. |
AANHEF De Beleidsgroep wijst op hetvolgende : - Op 30/08/2019 heeft de gewestelijke commissie ruimtelijke ordening een gunstig advies uitgebracht over de ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek (ref: CRAT/16/AV.335); - Op 13/10/2017 is genoemde commissie op de hoogte gesteld van de voortgang van de voorlopige analyses en het opstellen van het MER - | PREAMBULE Le Pôle rappelle que : - En date du 9/09/20146, la CRAT a émis un avis favorable sur le projet de contenu du RIE (réf. : CRAT/16/AV.335) ; - En date du 13/10/2017, la CRAT a pris acte de l'évolution des |
fase 1 (ref. : CRAT/17/AV.419); - Op 28/06/2019 is de beleidsgroep op de hoogte gesteld van de voortgang van de voorlopige analyses en het opstellen van het MER - verbeterde fase 1 en fase 2 (ref. : AT.19.67.AV). ADVIEZEN De Beleidsgroep Ruimtelijke Ordening brengt advies uit over de ontwerpherziening van het gewestplan Philippeville-Couvin met het oog op de opneming, bij wijze van compensatie, van een industriële bedrijfsruimte en twee zones met gemengde bedrijfsruimten, alsook een landbouwzone en een natuurzone, als uitbreiding van de bedrijfsruimte Mariembourg. Gunstig Dit project voorziet in een bewezen behoefte aan bedrijfsruimte. De Beleidsgroep verwelkomt de ontwikkeling van het project, dat meer in overeenstemming is met de eisen van artikel 1 § 1 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling door het bereiken van een beter evenwicht tussen economische en natuurbehoudsdoelstellingen. Hij waardeert ook het feit dat het grootste deel van de compensatie de opneming van landbouwgebied beoogt. De Beleidsgroep merkt op dat het project een significante impact zal hebben op een landbouwer die overigens een overnemer heeft gevonden. Hij vraagt dat er oplossingen gevonden worden om de economische levensvatbaarheid van zijn bedrijf te garanderen. In het algemeen merkt de Beleidsgroep op dat de maatregelen ter aanvulling van het wettelijk kader die de aanvrager zou kunnen nemen om de gevolgen voor de landbouw te compenseren, geen integrerend deel uitmaken van de aanvraagdossiers voor de herziening van het gewestplan die de Beleidsgroep ter analyse zijn voorgelegd. Deze maatregelen worden immers gedefinieerd nadat de economische herkenningsomtrek is aangenomen. Dit maakt het moeilijk om het dossier als geheel te analyseren. De Pôle betreurt ook dat het voorstel in het milieueffectrapport (MER) om de biologisch meest kwetsbare gebieden ten westen van de nieuwe industriële bedrijfsruimte op te nemen als natuurgebieden niet is aangenomen. Met betrekking tot zachte mobiliteit vraagt de beleidsgroep om aandacht voor zachte modusverbindingen tussen het bestaande park en de uitbreidingen. Hij vindt het belangrijk om een directe toegang vanaf de RAVeL tot deze gebieden te bieden (het MER beveelt ten minste twee punten aan: bij het gedeelte gemengede bedrijfsruimte en ter hoogte van de oversteek van de N5, richting industriële bedrijfsruimte). De heropening van spoorlijn 156 moet worden betrokken worden bij die denkoefening. Tot slot stelt de Beleidsgroep voor om het advies van het Nationaal Park Entre-Sambre-et-Meuse in te winnen, op zijn minst in het kader van de uitvoering van het project. Ten aanzien van de kwaliteit van het milieueffectenrapport is de Beleidsgroep Ruimtelijke Ordening van mening dat het de informatie bevat die nodig is voor de besluitvorming. De Beleidsgroep wil de zeer hoge kwaliteit ervan benadrukken. Voorzitter, S. SAELENS". | analyses préalables et la rédaction du RIE - Phase 1 (réf. : CRAT/17/AV.419) ; - En date du 28/06/2019, le Pôle a pris acte de l'évolution des analyses préalables et la rédaction du RIE - Phase 1 amendée et phase 2 (réf. : AT.19.67.AV) . AVIS Le Pôle Aménagement du territoire remet un avis favorable sur le projet de révision du plan de secteur de de Philippeville-Couvin en vue de l'inscription, en extension de la zone d'activité économique de Mariembourg à Couvin, d'une zone d'activité économique industrielle et de deux zones d'activités économique mixte ainsi que d'une zone agricole et d'une zone naturelle en guise de compensation. Ce projet rencontre des besoins avérés en zones d'activité économique. Le Pôle salue l'évolution du projet qui s'inscrit davantage dans le prescrit de l'article 1er § 1er du CoDT en permettant un meilleur équilibre entre les objectifs économiques et ceux de la conservation de la nature. Il apprécie également que les compensations visent à inscrire majoritairement de la zone agricole. Le Pôle constate que le projet impacte de manière significative un exploitant agricole qui a par ailleurs un repreneur. Il demande que des solutions soient trouvées afin de garantir la viabilité économique de son exploitation. De manière générale, le Pôle note que les mesures complémentaires au cadre légal que le demandeur pourrait prendre pour compenser les impacts sur l'agriculture ne font pas partie intégrante des dossiers de demande de révision de plan de secteur soumis à l'analyse du Pôle. En effet, la définition de ces mesures se fait après l'adoption du périmètre de reconnaissance économique. Cet état de fait ne facilite pas l'analyse du dossier dans son ensemble. Le Pôle regrette également que la proposition du rapport sur les incidences environnementales (RIE) d'inscrire en zone naturelle les zones les plus sensibles au niveau biologique à l'ouest de la nouvelle ZAEI n'ait pas été retenue. Concernant la mobilité douce, le Pôle demande d'être attentif aux connections modes doux entre le parc existant et ses extensions. Il estime important de prévoir des accès directs aménagés depuis le RAVeL vers ceux-ci (le RIE en recommande en au moins deux points : au niveau de la partie ZAEM et au pied du dispositif qui permettra la traversée de la N5, vers la ZAEI). La remise en service de la ligne de chemin de fer 156 devra être prise en compte dans la réflexion. Enfin, le Pôle suggère que l'avis du parc national de l'Entre-Sambre-et-Meuse soit demandé à tout le moins dans le cadre de la mise en oeuvre du projet. Concernant la qualité du rapport sur les incidences environnementales, le Pôle Aménagement du territoire estime que celui-ci contient les éléments nécessaires à la prise de décision. Le Pôle tient à souligner sa très bonne qualité. Président, S SAELENS ». |