Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de toekenning van doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek | Arrêté du Gouvernement flamand réglant l'octroi de bourses de doctorat pour la réalisation de projets de recherche stratégique de base |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID 29 MEI 2009. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de toekenning van doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek De Vlaamse Regering, | AUTORITE FLAMANDE 29 MAI 2009. - Arrêté du Gouvernement flamand réglant l'octroi de bourses de doctorat pour la réalisation de projets de recherche stratégique de base Le Gouvernement flamand, |
Gelet op het decreet van 23 januari 1991 betreffende de oprichting van | Vu le décret du 23 janvier 1991 concernant la création d'un « |
een Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en | Instituut voor de aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en |
Technologie in Vlaanderen, artikel 6, 1°, vervangen bij het decreet | Technologie in Vlaanderen » (Institut pour l'Encouragement à |
van 18 mei 1999, en artikel 7bis, § 1, ingevoegd bij het decreet van | l'Innovation par la Recherche scientifique et technologique en |
18 mei 1999; | Flandre), notamment l'article 6, 1°, remplacé par le décret du 18 mai |
1999 et l'article 7bis, § 1er, inséré par le décret du 18 mai 1999; | |
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 januari 1994 | Vu l'arrêté du Gouvernement flamand du 26 janvier 1994 réglant |
houdende regeling van de toekenning van specialisatiebeurzen door het | l'octroi de bourses de spécialisation par le "Vlaams Instituut voor de |
Vlaams Instituut voor de Bevordering van het | Bevordering van het Wetenschappelijk-technologisch Onderzoek in de |
Wetenschappelijk-technologisch Onderzoek in de Industrie; | Industrie" (IWT) "Institut flamand pour la promotion de la recherche |
scientifique-technologique dans l'industrie); | |
Overwegende de Communautaire kaderregeling van de Europese Commissie | Considérant l'encadrement communautaire de la Commission européenne |
inzake staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (2006/C | des aides d'Etat à la recherche, au développement et à l'innovation |
323/01); | (2006/C 323/01); |
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 3 april 2009; | Vu l'accord du Ministre flamand chargé du budget, donné le 3 avril 2009; |
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 3 maart 2009; | Vu l'avis de l'Inspection des Finances, rendu le 3 mars 2009; |
Gelet op het advies van de Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid, gegeven op 12 maart 2009; | Vu l'avis du Conseil flamand de la Politique scientifique, rendu le 12 mars 2009; |
Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Instituut voor de | Vu l'avis du conseil d'administration de l'"Instituut voor de |
Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in | Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in |
Vlaanderen, gegeven op 19 maart 2009; | Vlaanderen", rendu le 19 mars 2009; |
Gelet op advies 46.467/1 van de Raad van State, gegeven op 30 april | Vu l'avis 46.467/1 du Conseil d'Etat, donné le 30 avril 2009, en |
2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de | application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er, 1°, des lois |
gecoördineerde wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 | coordonnées sur le Conseil d'Etat; |
januari 1973; | |
Op voorstel van de Vlaamse minister van Economie, Ondernemen, | Sur la proposition de la Ministre flamande de l'Economie, de |
Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel; | l'Entreprise, des Sciences, de l'Innovation et du Commerce extérieur; |
Na beraadslaging, | Après délibération, |
Besluit : | Arrête : |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : |
Article 1er.Dans le présent arrêté, on entend par : |
1°IWT : het Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door | 1° IWT : l'"Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door |
Wetenschap en Technologie in Vlaanderen; | Wetenschap en Technologie in Vlaanderen" (l'Institut pour |
l'Encouragement à l'Innovation par la Recherche scientifique et | |
technologique en Flandre); | |
2° specialisatiebeurzen : de doctoraatsbeurzen toegekend door het IWT | 2° bourses de spécialisation : les bourses de doctorat octroyées par |
in de periode tussen 1 oktober 1994 en de datum van inwerkingtreding | l'IWT dans la période entre le 1er octobre 1994 et la date d'entrée en |
van dit besluit. | vigueur du présent arrêté. |
3° strategisch basisonderzoek : kwalitatief hoogwaardig generisch | 3° recherche stratégique de base : une recherche générique |
onderzoek, dat beoogt wetenschappelijke of technologische capaciteit | qualitativement supérieure, qui vise le développement d'une capacité |
op te bouwen als basis voor economische en/of maatschappelijke | scientifique ou technologique, qui constitue la base d'applications |
toepassingen die : | économiques et/ou sociales qui : |
a) bij de aanvang van het onderzoek nog niet duidelijk zijn | a) ne sont pas encore définies clairement au début de la recherche; |
gedefinieerd; b) slechts effectief kunnen worden ontwikkeld door middel van | b) ne peuvent être développées effectivement qu'au moyen de recherches |
vervolgonderzoek; | complémentaires; |
4° beurstermijn : de beursperiode die na evaluatie van de | 4° période de bourse : la période de bourse qui est octroyée au |
beursaanvraag aan de kandidaat-bursaal wordt toegekend. | candidat boursier après l'évaluation de la demande de bourse. |
5° hoger-onderwijsinstelling : een universiteit of een hogeschool; | 5° institution d'enseignement supérieur : une université ou un institut supérieur; |
6° onderzoekscentrum : een entiteit, ongeacht haar rechtsvorm | 6° centre de recherche : une entité, quel que soit son statut légal |
(publiek- of privaatrechtelijke organisatie) of financieringswijze, | (organisme de droit public ou privé) ou son mode de financement, dont |
die zich in hoofdzaak bezighoudt met het verrichten van fundamenteel | le but premier est d'exercer des activités de recherche fondamentale, |
onderzoek, industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling en het | de recherche industrielle ou de développement expérimental et de |
verspreiden van de resultaten daarvan door middel van onderwijs, | diffuser leurs résultats par l'enseignement, la publication ou le |
publicaties of technologieoverdracht, buiten de hoger | transfert de technologie, en dehors des institutions d'enseignement |
onderwijsinstellingen; alle winst wordt opnieuw geïnvesteerd in die | supérieur; les profits étant intégralement réinvestis dans ces |
activiteiten, in de verspreiding van de resultaten daarvan, of in | activités, dans la diffusion de leurs résultats ou dans |
onderwijs. Ondernemingen die invloed over dergelijke entiteit kunnen | l'enseignement. Les entreprises qui peuvent exercer une influence sur |
uitoefenen door middel van bijvoorbeeld aandeelhouders of leden, | une telle entité, par exemple en leur qualité d'actionnaire ou de |
genieten geen preferente toegang tot de onderzoekscapaciteit van een | membre, ne bénéficient d'aucun accès privilégié aux capacités de |
dergelijke entiteit of tot de resultaten van haar onderzoek. | recherche d'une telle entité ou aux résultats de ses recherches. |
Art. 2.§ 1 Het IWT is belast met het wetenschappelijk, administratief |
Art. 2.§ 1er. L'IWT est chargé de la gestion scientifique, |
en financieel beheer van het stelsel van de doctoraatsbeurzen voor de | administrative et financière du régime des bourses de doctorat pour la |
uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek ten bate van | réalisation de projets de recherche stratégique de base au bénéfice de |
doctorandi aan de universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap. | doctorants aux universités en Région flamande. |
§ 2 De Raad van Bestuur van het IWT kent de doctoraatsbeurzen aan de | § 2. Le Conseil d'Administration de l'IWT octroie ces bourses de |
kandidaat-bursalen toe na advies van de commissies van deskundigen. | doctorat aux candidats boursiers sur avis des commissions d'experts. |
§ 3 De beurzen dienen aan de genieters ervan de mogelijkheid te bieden | § 3. Les bourses doivent offrir à leurs bénéficiaires la possibilité |
een doctoraatsproefschrift voor te bereiden als neerslag van de | de préparer une thèse de doctorat en tant que résultat de la |
uitvoering van het door hen geformuleerde onderzoeksproject onder de | réalisation du projet de recherche formulé par eux, sous l'encadrement |
wetenschappelijke begeleiding van een lid van het zelfstandig | |
academisch personeel (ZAP), een onderzoeksdirecteur van het Fonds voor | scientifique d'un membre du personnel académique autonome (ZAP), d'un |
Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen, of een andere onderzoeker | directeur de recherche du "Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - |
verbonden aan de universiteit op voorwaarde dat de universitaire | Vlaanderen", ou d'un autre chercheur lié à l'université, à condition |
overheid garant staat voor de kwaliteit en de continuïteit van de | que l'autorité universitaire se porte garant pour la qualité et la |
begeleiding. | continuité de l'encadrement. |
Het geformuleerde onderzoeksproject situeert zich als strategisch | Le projet de recherche formulé se situe comme recherche stratégique de |
basisonderzoek door : | base par : |
1° zijn potentieel voor een economische toepasbaarheid op termijn; | 1° son potentiel pour une applicabilité économique à terme; |
2° zijn potentieel voor een maatschappelijke toepasbaarheid op | 2° son potentiel pour une applicabilité sociale à terme. |
termijn. Art. 3.De regeling voor toekenning van doctoraatsbeurzen staat open |
Art. 3.Le régime pour l'octroi de bourses de doctorat est ouvert aux |
voor : | : |
1° kandidaat-bursalen die onderdaan zijn van een lidstaat van de | 1° candidats boursiers qui sont ressortissants d'un Etat membre de |
Europese Economische Ruimte of onderdaan zijn van Zwitserland, evenals | l'Espace économique européen ou ressortissants de la Suisse, ainsi que |
2° kandidaat-bursalen die geen onderdaan zijn van een lidstaat van de | 2° candidats boursiers qui ne sont pas ressortissants d'un Etat membre |
Europese Economische Ruimte of van Zwitserland, maar houder zijn van | de l'Espace économique européen ou de la Suisse, mais qui sont |
een diploma dat voldoet aan de diplomavereisten voor kandidaatstelling | titulaire d'un diplôme qui remplit les exigences de diplôme pour une |
en uitgereikt werd in de Europese Economische Ruimte of Zwitserland. | candidature, et qui a été délivré dans l'Espace économique européen ou en Suisse. |
Art. 4.De aanvragers moeten houder zijn van een diploma dat minstens |
Art. 4.Les demandeurs doivent être titulaire d'un diplôme qui est au |
evenwaardig is aan een Master-diploma dat aansluit op een | moins équivalent à un diplôme de Master qui suit un diplôme de |
Bachelordiploma en uitgereikt werd in België. Buitenlandse diploma's | Bachelor, et qui a été délivré en Belgique. Des diplômes étrangers |
dienen als gelijkwaardig te worden erkend met een Vlaams | doivent être reconnus comme étant équivalent à un diplôme de Master |
Master-diploma overeenkomstig het decreet van 12 juni 1991 betreffende | flamand conformément au décret du 12 juin 1991 relatif aux universités |
de universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap, het decreet van 4 april | dans la Communauté flamande, au décret du 4 avril 2003 relatif à la |
2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in | restructuration de l'enseignement supérieur en Flandre, au décret du |
Vlaanderen, het decreet van 30 april 2004 betreffende flexibilisering | 30 avril 2004 relatif à la flexibilisation de l'enseignement supérieur |
van het hoger onderwijs in Vlaanderen en houdende dringende | en Flandre et portant des mesures urgentes en matière d'enseignement |
hogeronderwijsmaatregelen, de Europese richtlijnen of een bilateraal | supérieur, aux directives européennes ou à un accord bilatéral. |
akkoord. Art. 5.Het Master-diploma of daarmee gelijkwaardig diploma moet |
Art. 5.Le diplôme de Master ou le diplôme équivalent doit être obtenu |
minstens met de vermelding onderscheiding behaald zijn, of anders met | au moins avec la mention "distinction", ou sinon être déclaré comme |
een dergelijke vermelding als evenwaardig verklaard worden door de | étant équivalent avec une pareille mention par l'université, et doit |
universiteit en is maximaal 5 jaar voor de beursaanvraag behaald. Bij | être obtenu au maximum 5 ans avant la demande de bourse. Pour les |
kandidaten die houder zijn van meerdere Master-diploma's zijn beide | candidats qui sont titulaire de plusieurs diplômes de Master, les deux |
bepalingen van toepassing op het diploma dat inhoudelijk het meest | dispositions s'appliquent au diplôme qui s'aligne le plus sur la thèse |
aansluit bij het doctoraatsonderzoek voor zover dit diploma behaald | de doctorat quant au fond, dans la mesure où ce diplôme a été obtenu |
werd binnen een termijn van maximaal vijf jaar na het behalen van het | dans un délai de cinq ans au maximum après l'obtention du premier |
eerste Master-diploma. | diplôme de Master. |
Art. 6.Bij de beoordeling van de ingediende beursaanvragen zijn de |
Art. 6.Pour l'évaluation des demandes de bourse introduites, les |
volgende evaluatiecriteria van toepassing : | critères d'évaluation suivants s'appliquent : |
1° de wetenschappelijke vakkennis van de kandidaat-bursaal en zijn | 1° les connaissances professionnelles scientifiques du candidat |
potentiële bekwaamheid tot het zelfstandig uitvoeren van | boursier et son aptitude potentielle à la réalisation autonome de la |
doctoraatsonderzoek; | thèse de doctorat; |
2° de wetenschappelijke kwaliteit en relevantie van het | 2° la qualité et la pertinence scientifiques du projet de recherche, |
onderzoeksproject, en de realiseerbaarheid ervan binnen een periode | et sa faisabilité dans une période de quatre ans; |
van vier jaar; 3° de strategische aard van het onderzoeksproject m.b.t. het | 3° la nature stratégique du projet de recherche en ce qui concerne le |
potentieel voor een economische en/of maatschappelijke toepasbaarheid | potentiel d'une applicabilité économique et/ou sociale des résultats à terme. |
van de resultaten op termijn. | Art. 7.Le Conseil d'Administration de l'IWT établit, dans un |
Art. 7.De Raad van Bestuur van het IWT legt in een uitvoerend |
règlement exécutif, les règles spécifiques relatives à la forme et au |
reglement de nadere regels vast betreffende de vorm en de inhoud, de | contenu, au traitement et à la sélection des demandes de bourse, au |
behandeling en selectie van de beursaanvragen, binnen de | sein des conditions de sélection fixées dans le présent arrêté. Le cas |
selectievoorwaarden vastgelegd in dit besluit. Dit reglement bepaalt | échéant, ce règlement arrête également la manière dont tous les |
desgevallend eveneens de wijze waarop alle kandidaat-bursalen worden | candidats boursiers sont informés de l'évaluation de leur demande de |
ingelicht over de beoordeling van hun beursaanvraag. Het reglement | bourse. Le règlement prévoit également la possibilité que les |
voorziet ook in de mogelijkheid dat kandidaat-bursalen die hun | candidats boursiers qui n'ont pas encore terminé leur formation avec |
opleiding nog niet met succes hebben afgerond op het tijdstip dat de | fruit au moment de l'introduction de la demande, peuvent également |
aanvraag ingediend wordt, ook een beursaanvraag kunnen indienen, mits | introduire une demande de bourse à condition qu'ils remplissent |
zij op een nader te bepalen deadline volledig voldoen aan alle voorwaarden vermeld in dit besluit. Art. 8.De beoordeling van de ingediende beursaanvragen voor de 1ste beurstermijn gebeurt door een commissie van deskundigen samengesteld door de Raad van Bestuur van het IWT. Het aantal, de samenstelling en de werking van deze commissies wordt door de Raad van Bestuur van het IWT in het reglement, vermeld in artikel 7, nader bepaald. De commissies van deskundigen adviseren de Raad van Bestuur van het IWT voor zijn beslissing over elke beursaanvraag. De Raad van Bestuur van het IWT draagt zorg voor een regelmatige vernieuwing en een optimale samenstelling van deze commissies. Ten minste een derde van het aantal leden dient rechtstreeks betrokken te zijn bij onderzoek en ontwikkeling in het bedrijfsleven. Ten minste een derde van het aantal leden is verbonden aan een hoger-onderwijsinstelling of een onderzoekscentrum. Art. 9.De voorwaarden en bepalingen voor toekenning en behoud van de beurs die de raad van bestuur, binnen de beperkingen naar toelatings- en selectievoorwaarden vastgelegd in dit besluit, heeft bepaald worden |
entièrement toutes les conditions visées dans le présent arrêté à une date à fixer. Art. 8.L'évaluation des demandes de bourse introduites pour la première période de bourse se fait par une commission d'experts composée par le Conseil d'Administration de l'IWT. Le nombre, la composition et le fonctionnement de ces commissions sont déterminés par le Conseil d'Administration de l'IWT dans le règlement, visé à l'article 7. Les commissions d'experts conseillent le Conseil d'Administration de l'IWT pour sa décision sur chaque demande de bourse. Le Conseil d'Administration de l'IWT assure un renouvellement régulier et une composition optimale de ces commissions. Au moins un tiers du nombre de membres doivent être associés directement à la recherche et au développement dans les entreprises. Au moins un tiers du nombre de membres sont liés à une institution d'enseignement supérieur ou un centre de recherche. Art. 9.Les conditions et dispositions relatives à l'octroi et au maintien de la bourse que le conseil d'administration a établies, dans les limites des conditions d'admission et de sélection fixées dans le |
opgenomen in een overeenkomst die het IWT sluit met de bursaal Het | présent arrêté, sont reprises dans une convention que l'IWT conclut |
betreft een typeovereenkomst, goedgekeurd door de raad van bestuur. De | avec le boursier. Il s'agit d'une convention-type approuvée par le |
beurs gaat ten vroegste in op 1 oktober en ten laatste op 1 januari | conseil d'administration. La bourse commence au plus tôt le 1er |
van hetzelfde academiejaar. De beurs wordt beëindigd van zodra de | octobre et au plus tard le 1er janvier de la même année académique. La |
bursaal deze voorwaarden niet meer naleeft. Indien de bursaal zijn | bourse est terminée dès que le boursier ne respecte plus ces |
doctoraatsproefschrift heeft verdedigd voor het einde van de termijn, | conditions. Si le boursier a soutenu sa thèse de doctorat avant la fin |
loopt de beurs toch door tot het einde van de termijn. | de la période, la bourse continue quand même jusqu'à la fin de la |
Art. 10.De doctoraatsbeurzen voor strategisch basisonderzoek worden |
période. Art. 10.Les bourses de doctorat pour la recherche de base stratégique |
toegekend als twee aaneensluitende beurstermijnen van twee jaar. In de | sont octroyées comme deux périodes de bourse continues de deux ans. Au |
loop van de eerste beurstermijn dient de bursaal bij het IWT een | cours de la première période de bourse, le boursier introduit auprès |
beursaanvraag voor een 2de beurstermijn in, samen met een | de l'IWT une demande de bourse pour une deuxième période de bourse, |
voortgangsverslag en het advies van de promotor over de aangevraagde | ensemble avec un rapport d'avancement et l'avis du promoteur sur la |
verlenging van de beurs. Op basis van deze documenten beslist het IWT | prolongation demandée de la bourse. Sur la base de ces documents, |
over de toekenning van de tweede beurstermijn. Bij deze beslissing | l'IWT décide de l'octroi de la deuxième période de bourse. Pour cette |
volgt het IWT het advies van de promotor maar heeft het IWT het recht | décision, l'IWT suit l'avis du promoteur, mais l'IWT a le droit de |
om promotor en/of bursaal op gelijk welk ogenblik op te roepen om | convoquer le promoteur et/ou le boursier à quelque moment que ce soit |
toelichtingen te verschaffen over het verloop van de | à donner des explications relatives au déroulement des travaux de |
doctoraatswerkzaamheden. | doctorat. |
De bursaal heeft het recht, ongeacht het advies van de promotor, om | Le boursier a le droit, quelque soit l'avis du promoteur, de demander |
het IWT te verzoeken voor een commissie van externe deskundigen te | à l'IWT de pouvoir se présenter devant une commission d'experts |
kunnen verschijnen voor de verdediging van zijn beursaanvraag. | externes pour la soutenance de sa demande de bourse. |
Het oordeel over al dan niet toekenning van de beursverlenging van de | L'avis sur l'octroi ou non de la prolongation de bourse de la |
commissie heeft steeds voorrang op het advies van de promotor. | commission a toujours la priorité sur l'avis du promoteur. |
Art. 11.Jaarlijks vóór 1 oktober stelt de Raad van Bestuur van het |
Art. 11.Annuellement avant le 1er octobre, le Conseil |
IWT de nieuwe bedragen van de doctoraatsbeurzen eerste en tweede | d'Administration de l'IWT arrête les nouveaux montants des bourses de |
beurstermijn voor het komende academiejaar vast zodat de globale | doctorat des première et deuxième périodes de bourse pour l'année |
evolutie van hun nettobedrag gelijke tred houdt met de globale | académique à venir, de sorte que l'évolution globale de leur montant |
evolutie van het netto-salaris van de leden van het assisterend | net est au même niveau que l'évolution globale du salaire net des |
academisch personeel van de universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap. | membres du personnel académique assistant des universités dans la |
De Raad van Bestuur van het IWT houdt rekening met het indexcijfer van | Communauté flamande. Le Conseil d'Administration de l'IWT tient compte |
de salarissen van het assisterend academisch personeel op 1 oktober | de l'indice des salaires du personnel académique assistant le 1er |
(WB1). | octobre (WB1). |
Van het netto-bedrag van de beurs wordt per maand een bedrag van 24,79 | Par mois, un montant de 24,79 euros est retenu du montant net de la |
euro ingehouden. Het gecumuleerde bedrag van deze inhoudingen wordt | |
uitbetaald aan de bursaal in de vorm van een premie indien de | bourse. Le montant cumulé de ces retenues est payé au boursier sous la |
betrokken bursaal zijn doctoraatsproefschrift heeft verdedigd voor de | forme d'une prime si le boursier concerné a soutenu sa thèse de |
afloop van de tweede beurstermijn of binnen de zes maanden na het | doctorat avant l'expiration de la deuxième période de bourse ou dans |
einde van de tweede beurstermijn. | les six mois suivant la fin de la deuxième période de bourse. |
Art. 12.§ 1. Tegelijkertijd met de beurs wordt een |
Art. 12.§ 1er. Simultanément avec la bourse, une indemnité des frais |
projectkostenvergoeding toegekend. De projectkostenvergoeding dekt de | de projet est accordée. L'indemnité des frais de projet couvre les |
kosten van de universiteit voor de uitvoering van de activiteiten van | frais exposés par l'université pour la réalisation des activités du |
het doctoraatsproject. | projet de doctorat. |
§ 2. Het bedrag van de projectkostenvergoeding wordt door de Raad van | § 2. Le montant de l'indemnité des frais de projet est arrêté par le |
Bestuur van het IWT uniform voor alle bursalen, en per termijn van | Conseil d'Administration de l'IWT, de manière uniforme pour tous les |
twee jaar vastgesteld, rekening houdend met de middelen die daarvoor | boursiers, et par période de deux ans, en tenant compte des ressources |
uitgetrokken zijn in de toelage, vermeld in artikel 14. | prévues à cet effet à l'allocation visée à l'article 14. |
§ 3. De projectkostenvergoeding wordt uitbetaald per maand tegelijkertijd met de uitbetaling van de beurs en in de mate dat die uitbetaling verschuldigd is. § 4. Op het ogenblik dat de bursaal zijn activiteiten voor het project definitief staakt, eindigt het recht op de projectkostenvergoeding voor de universiteit. Wanneer het IWT een einde stelt aan de beurs van de bursaal, eindigt het recht op de projectkostenvergoeding voor de universiteit op het einde van de maand, waarin het IWT zijn beslissing mededeelt aan de bursaal en aan de universiteit. | § 3. L'indemnité des frais de projet est payée par mois, simultanément avec le paiement de la bourse, et dans la mesure où ce paiement est dû. § 4. Au moment où le boursier cesse définitivement ses activités pour le projet, le droit à l'indemnité des frais de projet pour l'université prend fin. Lorsque l'IWT met fin à la bourse du boursier, le droit à l'indemnité des frais de projet pour l'université prend fin à la fin du mois auquel l'IWT communique sa décision au boursier et à l'université. |
§ 5. De gemachtigde van de universiteit verbindt er zich namens zijn | § 5. Le mandataire de l'université s'engage au nom de l'institution |
instelling in de overeenkomst tot toekenning van de beurs toe om in | dans la convention d'octroi de la bourse à faire respecter les |
verband met de projectkostenvergoeding de volgende gebruiksvoorwaarden | conditions d'utilisation générales suivantes en ce qui concerne |
in het algemeen na te doen leven : | l'indemnité des frais de projet : |
1° kosten alleen als projectkosten te verrekenen met de schriftelijke | 1° ne porter en compte des frais en tant que frais de projet que |
goedkeuring van de bursaal en de wetenschappelijk promotor; | moyennant l'approbation écrite du boursier et du promoteur |
2° geen aandeel te verrekenen van centrale beheerskosten en algemene | scientifique; 2° ne pas porter en compte une partie des frais de gestion centrale et |
exploitatiekosten zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering | des frais généraux d'exploitation, tels que visés à l'arrêté du |
van 14 juli 1993 tot regeling van de centrale beheerskosten en de | Gouvernement flamand du 14 juillet 1993 réglant le remboursement des |
algemene exploitatiekosten van de universiteiten, verbonden aan de | frais de gestion centrale et des frais généraux d'exploitation des |
uitvoering van de wetenschappelijke activiteiten die door de Vlaamse | universités, ayant trait à la réalisation des activités scientifiques |
gemeenschap gefinancierd worden; | financées par la Communauté flamande; |
3° geen uitgaven te imputeren, die al werden aangerekend op een andere | 3° ne pas imputer des dépenses qui ont déjà été imputées sur un autre |
financiering. | financement. |
§ 6. De gemachtigde van de universiteit verklaart er zich tevens toe | § 6. Le mandataire de l'université se déclare également prêt à |
bereid om tegenover het IWT of zijn aangestelde de toepassing van de | prouver, à l'égard de l'IWT ou son préposé, l'application des |
gebruiksvoorwaarden, vermeld in voorgaande paragraaf, te bewijzen | conditions d'utilisation visées au paragraphe précédent, selon les |
volgens de modaliteiten die de Raad van Bestuur van het IWT per | modalités fixées par université par le Conseil d'Administration de |
universiteit bepaalt. | l'IWT. |
§ 7. Indien het IWT vaststelt dat aan de voorwaarden, vermeld in | § 7. Si l'IWT constate que les conditions visées au paragraphe 5, 1°, |
paragraaf 5, 1° niet is voldaan zal de universiteit zich onmiddellijk in regel stellen met dit voorschrift voor alle projecten die op dat ogenblik lopen. Indien blijkt dat niet aan de voorwaarden, vermeld in paragraaf 5, 2° en 3°, wordt voldaan, zal de aanrekening op de projectkostenvergoeding van elk op dat ogenblik lopend project beperkt worden tot de betalingen op de originele facturen van de leveranciers, die de terechte aanrekening als specifieke uitgave voor het project kunnen verantwoorden en betaalt de universiteit aan het IWT voor elk project het verschil terug tussen die aanrekeningen en de ontvangen projectkostenvergoedingen. | ne sont pas remplies, l'université se mettra immédiatement en règle avec cette prescription pour tous les projets en cours à ce moment-là. S'il paraît que les conditions, visées au paragraphe 5, 2° et 3°, ne sont pas remplies, l'imputation sur l'indemnité des frais de projet de chaque projet en cours à ce moment-là sera limitée aux paiements sur les factures originales des fournisseurs, qui peuvent justifier l'imputation juste comme dépense spécifique pour le projet, et l'université rembourse à l'IWT pour chaque projet la différence entre ces imputations et les indemnités des frais de projet reçues. |
§ 8. In geval de universiteit niet meewerkt aan de bewijsregeling, | § 8. Si l'université ne collabore pas au régime de la preuve, visé au |
vermeld in paragraaf 6 of in gebreke blijft ten opzichte van de | paragraphe 6, ou reste en défaut par rapport au régime, visé au |
regeling, vermeld in paragraaf 7, kan het IWT bij beslissing van de | paragraphe 7, l'IWT peut, par décision du Conseil d'Administration, |
Raad van Bestuur, de verdere uitbetaling van de | suspendre le paiement ultérieur de l'indemnité des frais de projet en |
projectkostenvergoeding geheel of gedeeltelijk opschorten voor alle of | tout ou en partie pour l'ensemble ou une partie des projets en cours |
een gedeelte van de lopende projecten bij die universiteit. | auprès de cette université. |
§ 9. De Raad van Bestuur van het IWT kan detailaspecten in verband met | § 9. Le Conseil d'Administration de l'IWT peut régler des aspects de |
de projectkostenvergoeding volgens dit artikel regelen in een | détail relatifs à l'indemnité des frais de projet selon le présent |
aanvullend reglement. | article dans un règlement complémentaire. |
§ 10. In toepassing van de Communautaire kaderregeling inzake | § 10. En application de l'encadrement communautaire des aides d'Etat à |
staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (2006/C 323/01) | la recherche, au développement et à l'innovation (2006/C 323/01), les |
verbinden alle begunstigden van de projectkostenvergoeding zich ertoe | bénéficiaires de l'indemnité des frais de projet s'engagent à établir |
de kosten en financiering van de door hen eventuele uitgeoefende | une distinction claire entre les frais et le fonctionnement des |
economische activiteiten duidelijk te onderscheiden van de in het | activités économiques éventuellement exercées par eux et l'indemnité |
kader van dit besluit ontvangen projectkostenvergoeding. | des frais de projet reçue dans le cadre du présent arrêté. |
Art. 13.De bursaal rapporteert op het einde van elke beurstermijn |
Art. 13.A la fin de chaque période de bourse, le boursier fait |
over de uitvoering van het onderzoeksproject. Er is tevens een | rapport sur l'exécution du projet de recherche. Il y a également une |
rapportageplicht indien de bursaal zelf vraagt het genot van de beurs | obligation de faire rapport si le boursier lui-même demande d'arrêter |
om welke reden dan ook te staken. | le bénéfice de la bourse pour quelque raison que ce soit. |
Art. 14.De Vlaamse Gemeenschap stelt jaarlijks financiële middelen |
Art. 14.La Communauté flamande met annuellement des moyens financiers |
ter beschikking van het IWT voor de bekostiging van de | à disposition de l'IWT pour payer les bourses de doctorat. |
doctoraatsbeurzen. De financiële middelen worden maandelijks per twaalfde voor de | Les moyens financiers sont mis à disposition de l'IWT mensuellement |
twintigste van elke maand ter beschikking gesteld van het IWT. | par douzième, avant le vingtième jour de chaque mois. |
Art. 15.De financiële middelen, vermeld in artikel 14, worden met |
Art. 15.Les moyens financiers, visés à l'article 14, sont adaptés |
ingang van het begrotingsjaar 1994 jaarlijks aangepast aan de evolutie | annuellement, à partir de l'année budgétaire 1994, à l'évolution des |
van de loonkosten volgens de volgende formule, onverminderd de | coûts salariaux selon la formule suivante, sans préjudice de l'octroi |
eventuele toekenning van aanvullende kredieten : M (t) = M (t - 1) x J, waarbij : | éventuel de crédits supplémentaires : M (t) = M (t - 1) x J, où : |
1° M (t) : de financiële middelen voor het jaar t; | 1° M (t) : les moyens financiers pour l'année t; |
2° M (t - 1) : de financiële middelen voor het jaar t - 1 inclusief de | 2° M (t - 1) : les moyens financiers pour l'année t - 1, y compris les |
aanvullende kredieten van het jaar t - 1; | crédits supplémentaires de l'année t - 1; |
3° J = L(t)/L(t - 1) : de verhouding tussen de geraamde index van de | 3° J = L(t)/L(t - 1) : le rapport entre l'estimation de l'indice des |
eenheidsloonkosten op het einde van het begrotingsjaar t en de | coûts salariaux unitaires à la fin de l'année budgétaire t et |
geraamde index van de eenheidsloonkosten op het einde van het | l'estimation de l'indice des coûts salariaux unitaires à la fin de |
begrotingsjaar t-1. | l'année budgétaire t-1. |
De Vlaamse Gemeenschap voorziet eveneens de middelen voor het betalen | La Communauté flamande prévoit également les moyens pour payer |
van de projectkostenvergoeding, vermeld in artikel 12. | l'indemnité des frais de projet, visée à l'article 12. |
Art. 16.Het IWT kan ten hoogste 2 % van de toelage, vermeld in |
Art. 16.L'IWT peut affecter au maximum 2 % de l'allocation, visée à |
artikel 14, aanwenden voor het dekken van de beheerskosten. | l'article 14, pour couvrir les frais de gestion. |
Art. 17.Het IWT rapporteert jaarlijks over het wetenschappelijk, |
Art. 17.L'IWT fait annuellement rapport relatif à la gestion |
administratief en financieel beheer van het stelsel van de | scientifique, administrative et financière du régime des bourses de |
doctoraatsbeurzen. Het jaarverslag omvat minimaal een overzicht van alle aangevraagde en toegekende doctoraatsbeurzen met vermelding van de onderzoeksprojecten, een verdeling van de bursalen per universiteit en per wetenschapsdomein, en een gedetailleerd financieel verslag. Het jaarverslag bevat ook een hoofdstuk gewijd aan de ontwikkeling van het stelsel en aan de beleidsuitgangspunten en beleidsactiviteit ter zake. Art. 18.Indien uit het jaarverslag, vermeld in artikel 17, blijkt dat het IWT een deel van de overheidsbijdrage heeft gebruikt voor doeleinden in strijd met dit besluit, wordt een overeenkomstig bedrag in mindering gebracht van de maandelijkse termijnen, dan wel teruggevorderd. |
doctorat. Le rapport annuel comprend au minimum un aperçu de toutes les bourses de doctorat demandées et octroyées, avec mention des projets de recherche, une division des boursiers par université et par domaine scientifique, et un rapport financier détaillé. Le rapport annuel comprend également un chapitre consacré au développement du régime et aux points de départ et à l'activité de politique en la matière. Art. 18.S'il résulte du rapport annuel, visé à l'article 17, que l'IWT a utilisé une partie de la contribution publique à des fins contraires au présent arrêté, un montant correspondant est déduit des mensualités, soit recouvré. |
Art. 19.Het besluit van de Vlaamse Regering van 26 januari 1994 |
Art. 19.L'arrêté du Gouvernement flamand du 26 janvier 1994 réglant |
houdende regeling van de toekenning van specialisatiebeurzen door het | l'octroi de bourses de spécialisation par le "Vlaams Instituut voor de |
Vlaams Instituut voor de bevordering van het wetenschappelijk-technologisch onderzoek in de Industrie, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 29 juni 1994, 14 februari 1996 en 19 december 1997, wordt opgeheven. Art. 20.Dit besluit treedt in werking op de datum van de bekendmaking ervan in het Belgisch staatsblad, met uitzondering van artikel 2, § 3, tweede lid, 2°, en artikel 3, 2°, die in werking treden op een door de Vlaamse Regering te bepalen datum. Art. 21.De Vlaamse minister, bevoegd voor het technologisch innovatiebeleid, is belast met uitvoering van dit besluit. Brussel, 29 mei 2009. De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, P. CEYSENS Toelichting bij het besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de toekenning van doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek. Toelichting Dit besluit vervangt het besluit van de Vlaamse Regering van 26 januari 1994 houdende regeling van de toekenning van specialisatiebeurzen door het IWT en de hierop volgende besluiten van de Vlaamse Regering (29 juni 1994, 14 februari 1996 en 19 december 1997 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 januari 1994). De wijzigingen t.o.v. het besluit van 1994 kunnen in drie grote stappen samengevat worden. 1. Een wijziging van de finaliteit. a. Een focus van het onderwerp op strategisch basisonderzoek. b. De afschaffing van de beperking op basis van diploma's (studiegebieden) om toegang te krijgen tot het stelsel. 2. De afschaffing van de beperking tot EU-nationaliteit om toegang te krijgen tot het stelsel. 3. Vereenvoudiging van de evaluatie voor een tweede termijnbeurs. Artikel 1.3° Definitie van strategisch basisonderzoek. In het besluit wordt de definitie uit het decreet overgenomen. In de context van doctoraatsbeurs wordt de term strategisch basisonderzoek begrepen als doctoraatswaardig en vernieuwend onderzoek dat, in geval van succes, op langere termijn aanleiding kan geven tot toepassingen in de industrie en de maatschappij. Voor doctoraatsbeurzen voldoet strategisch basisonderzoek steeds aan minstens twee basiscriteria : 1. het onderzoek is vernieuwend en biedt voldoende intellectuele uitdagingen om een doctoraat uit te voeren; 2. het onderzoek biedt een duidelijk potentieel voor latere toepassingen met een economische of maatschappelijke finaliteit. De mogelijkheid om te resulteren in een toepassing in geval van succes en de adequate afstemming van de onderzoeksstrategie op deze mogelijkheid zijn beide essentiële elementen van het strategisch karakter van een doctoraatsaanvraag m.b.t. het potentieel voor latere toepassingen. 6° Voor de definitie van een onderzoeksorganisatie wordt de definitie overgenomen zoals bepaald in de Europese kaderregeling (2006/C 323/01). Art. 2.De finaliteit van het strategisch basisonderzoek kan zowel economisch als maatschappelijk zijn. Een economische finaliteit kan een bedrijfseconomische toepassing zijn in een aantal specifieke bedrijven, maar ook een collectief voordeel voor een sector, of een voordeel van socio-economische aard. Het Artikel 2 voorziet de mogelijkheid dat naast leden van het zelfstandig academisch personeel (ZAP) en onderzoeksdirecteurs van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen ook andere onderzoekers verbonden aan de universiteit kunnen optreden als wetenschappelijke begeleider, maar enkel op voorwaarde dat de universitaire overheid garant staat voor continuïteit en kwaliteit van de begeleiding. Om voldoende kwaliteit en continuïteit te kunnen bieden dient de begeleider minstens houder te zijn van een doctoraat en minstens een vooruitzicht op een aanstelling te hebben die de duur van het mandaat overspant. De verklaring van de universitaire overheid dient minstens deze twee punten te bevestigen. Art. 3.Het stelsel van de doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek staat ook open voor buitenlanders. De kandidaten voor een doctoraatsbeurs dienen ofwel onderdaan te zijn van een E.E.R.- lidstaat (E.U. uitgebreid met IJsland Noorwegen en Liechtenstein) of van Zwitserland, ofwel houder te zijn van een diploma uitgereikt door een E.E.R.-lidstaat of Zwitserland. De diplomavereisten slaan op het diploma dat voldoet aan de diplomavereisten voor kandidaatstelling zoals toegelicht in Art. 4. Art. 4.In tegenstelling tot het voorgaande besluit van 26 januari 1994 is er niet langer een beperking op basis van studiegebied. De basisvereiste is dat de kandidaat houder is van een diploma dat minstens evenwaardig is aan een volwaardig Master-diploma (= Master diploma dat aansluit op een Bachelor-diploma) uitgereikt in België. Art. 5.Er zijn twee beperkingen die gelegd worden op het Master-diploma dat toegang geeft tot het doctoraatsonderzoek. Ten eerste dient dit diploma behaald te zijn met de vermelding onderscheiding of evenwaardig. Ten tweede dient dit diploma behaald te zijn binnen vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag. Wanneer een kandidaat meerdere Master-diploma's bezit zijn beide bepalingen van toepassing op het diploma dat aansluit bij het doctoraatsonderzoek. De reden hiervoor is om te vermijden dat kandidaten die na een eerste Master-diploma een tweede Master-diploma behalen, en doctoraatsonderzoek opstarten op basis van dit tweede diploma, zouden afgerekend worden op het eerste diploma dat niet langer relevant is voor hun doctoraatsonderzoek. Indien kandidaten met een tweede Master-diploma er toch zouden voor kiezen om een doctoraatsonderzoek op te starten dat aansluit bij hun eerste diploma, maar manifest geen relatie heeft met hun tweede diploma, wordt het eerste diploma in rekening genomen voor beide bepalingen. Bij kandidaten met meerdere Master-diploma's kunnen beide bepalingen enkel in rekening gebracht worden voor een ander dan het eerste diploma voor zover dit diploma behaald werd binnen een termijn van maximaal vijf jaar na het behalen van het eerste Master-diploma. Art. 6.Voor de evaluatie gelden drie grote beoordelingscriteria 1. De kwaliteit van de kandidaat-bursaal. Dit betreft zowel de wetenschappelijke vakkennis als zijn/haar potentiële bekwaamheid tot het zelfstandig beoefenen van een doctoraatsonderzoek. Redeneervermogen en kritische geest zijn hierbij twee belangrijke aandachtspunten. 2. De kwaliteit van het onderzoeksproject. Dit omvat de wetenschappelijke kwaliteit van het voorstel, maar ook de realiseerbaarheid binnen de beursperiode. 3. De strategische aard van het onderzoeksproject m.b.t. een mogelijke economische en/of maatschappelijke toepasbaarheid van de resultaten op termijn. Gezien het langetermijn-karakter en de opleidingscomponent mogen toepasbaarheid en strategisch karakter bij een doctoraatsbeurs niet te beperkend geïnterpreteerd te worden. De essentie is dat het doctoraatsonderzoek van een IWT-beurs niet langer enkel gepositioneerd wordt in functie van kennisopbouw maar tevens gezien wordt als middel om een bijdrage te leveren aan industrie en maatschappij. Het toepassingsgericht karakter wordt steeds benaderd vanuit de invalshoek dat de toekenning van beurzen opleiding van onderzoekers betreft. Het is de bedoeling de kandidaten te stimuleren onderzoek uit te voeren dat op lange termijn een bijdrage kan leveren aan de maatschappij of het bedrijfsleven. Het is geenszins de bedoeling om enkel nog zaken te steunen die renderen' op korte termijn. Er dient dus steeds voldoende ruimte te worden voorzien om te experimenteren en risico's te nemen. De toegevoegde waarde van het toepassingsgericht aspect ligt niet zozeer in de rechtstreekse valorisatie van de resultaten, maar in de opleiding van onderzoekers die leren denken vanuit een strategisch kader en leren hun onderzoek te positioneren in een ruimer toegepast kader. Bij de evaluatie van toepasbaarheid zal een appreciatie gegeven worden vanuit verschillende invalshoeken zoals hieronder toegelicht. -Strategisch belang van de onderzoeksaanpak voor de beoogde toepassingen (= relevantie). Draagt het onderzoek in geval van succes effectief bij tot de beoogde toepassingen ? Is de gekozen onderzoeksaanpak de beste om de beoogde toepassing te bereiken ? Hierbij dient rekening gehouden te worden met de complexiteit van de toepassing in verschillende domeinen. -Strategisch belang van de potentiële toepassingen voor mogelijke gebruikers. Aannemend dat de onderzoeksaanpak effectief gericht is naar een toepassing : is deze toepassing relevant ? Is er een aantoonbare impact voor industrie en maatschappij ? Is de impact van de toepassingen zoals beschreven in de aanvraag realistisch en geloofwaardig ? Is dit, rekening houdend met de complexiteit van de toepassing in verschillende domeinen, in de praktijk haalbaar ? Bij dit criterium wordt voor de beurzen met een economische finaliteit de meerwaarde voor de industrie in Vlaanderen opgenomen als een bonus, hoewel het geen vereiste is. -Aansluiting bij een ruimere strategische ambitie van het laboratorium. Is de toepassingsgerichte beursaanvraag een alleenstaand feit of sluit dit aan bij een ruimere ambitie van het laboratorium naar strategisch onderzoek ? Inpassing van een dergelijk doctoraatsproject in een bestaand strategisch onderzoekskader zal de geloofwaardigheid en haalbaarheid van de beoogde toepassing ten goede komen. Bij evaluatie mag deze invalshoek evenwel niet resulteren in een positieve discriminatie van kandidaten uit succesvolle laboratoria terwijl nieuwe initiatieven uit kleinere onderzoekgroepen gefnuikt zouden worden. -Bijdrage aan vorming van de student Biedt de beurs de mogelijkheid bij te dragen tot de vorming van de studenten m.b.t. toepassingsgericht onderzoek en is daar aandacht voor in de aanvraag ? Deze vier invalshoeken vormen de peilers waarop de score voor toepasbaarheid steunt. Voor projecten met een economische en maatschappelijke finaliteit gelden dezelfde deelcriteria, maar zal de invulling aangepast worden aan de specifieke finaliteit. De manier waarop de vier deelcriteria bijdragen tot één score zal verder uitgewerkt worden in een richtlijn door de Raad van Bestuur die door alle commissies van deskundigen op een eenvormige wijze zal geïmplementeerd worden. Dit is een onderdeel van het interne reglement waarvan sprake in het artikel 7. De toekenning van een bonus' voor de meerwaarde voor de industrie in Vlaanderen zal op een transparante en objectiveerbare manier opgenomen worden in bovenvernoemde richtlijn. Art. 8.De Raad van Bestuur stelt de commissies van deskundigen samen. De Raad van Bestuur regelt de werking van deze commissies in een intern reglement, waarbij aandacht zal geschonken worden aan het vermijden van mogelijke belangenconflicten. De Raad van Bestuur zal hierbij een duidelijk richtlijn uitvaardigen om te bepalen wanneer deskundigen uitgesloten worden op basis van affiliatie in geval deze te sterk overlapt met de affiliatie van de kandidaat. De Raad van Bestuur zal in het reglement ook voorzien in de ondertekening van een confidentialiteitsverklaring om vertrouwelijkheid te vrijwaren. Voor een optimale samenstelling van de commissies van deskundigen geldt dat ten minste een derde van het aantal leden betrokken dient te zijn bij onderzoek en ontwikkeling in de bedrijfswereld. Om een evenwicht te behouden werd dit artikel uitgebreid met de bepaling dat ten minste een derde van de leden dient verbonden te zijn aan een hoger onderwijsinstelling of een onderzoekscentrum. Art. 10.De doctoraatsbeurzen worden toegekend als twee aaneensluitende beurstermijnen. De evaluatie, toekenning en opvolging van de eerste beurstermijn verlopen grotendeels zoals gangbaar bij uitvoering van het besluit van 26 januari 1994. De toekenning van de tweede beurstermijn werd ingrijpend vereenvoudigd. De huidige procedure steunt op onderstaande elementen. Voor het bekomen van een tweede beurstermijn, moet de bursaal een beursaanvraag (inclusief een voortgangsrapport) en een advies van de promotor indienen bij het IWT. Bij de beslissing over de toekenning van een tweede beurstermijn baseert het IWT zich op het advies van de promotor maar heeft het IWT het recht om de promotor en/of bursaal op eender welk ogenblik op te roepen om toelichtingen te verschaffen over het verloop van de werkzaamheden. De bursaal heeft het recht, ongeacht het advies van de promotor, om het IWT te verzoeken voor een commissie van externe deskundigen te verschijnen voor de verdediging van de beursaanvraag. Het oordeel van deze commissie heeft steeds voorrang op het advies van de promotor bij de al dan niet toekenning van de beursverlenging. De raad van bestuur van het IWT legt in een reglement de modaliteiten hiervoor vast. De mogelijkheid om op eender welk ogenblik de promotor en/of bursaal op te roepen, is belangrijk om, in afwezigheid van een tussentijdse evaluatie door het IWT, misbruik te voorkomen. Voor de mogelijke repercussie bij het vaststellen van misbruik of niet correcte invulling van de afspraken bij steunverlening is geen nieuwe regelgeving vereist, daar dit neerkomt op een normale opvolging van de uitvoering van de contractuele afspraken. Een bijzondere vorm van opvolging betreft de invulling van de strategische doelstellingen waarvoor steun toegekend was. Bij evaluatie is de keuze voor onderzoeksonderwerpen met een potentieel voor economische of maatschappelijke toepasbaarheid op termijn een belangrijk selectiecriterium. Het is evident dat ook bij de uitvoering deze keuze dient gerespecteerd te blijven. Vanzelfsprekend zijn verschuivingen in werkplan en innovatiedoel mogelijk, maar het grotendeels achterwege blijven van de strategische context zou in strijd zijn met het principe van toekenning. Daarom zal het IWT het tussentijds verslag nazien op de invulling van het toegepaste karakter en bij twijfel over correcte uitvoering de kandidaat of promotor ter verantwoording roepen. Hierbij wordt de performantie van de kandidaat niet in vraag gesteld, maar ligt de nadruk op de correcte uitvoering van de projectdoelstellingen. Art. 11.Het artikel 11 regelt de modaliteiten voor het vaststellen van het beursbedrag. Tegelijkertijd met de beurs wordt een projectonkostenvergoeding toegekend. De modaliteiten voor deze projectonkostenvergoeding worden geregeld in het artikel 12. Art. 21.Het besluit treedt in werking op datum van publicatie, met uitzondering van de bepalingen van artikel 2, § 3, tweede lid 2° en artikel 3, 2°. Deze treden in werking op de datum die door de Vlaamse regering zal worden vastgesteld. Deze artikels betreffen de openstelling naar een maatschappelijke finaliteit en de openstelling naar kandidaten die geen onderdaan zijn van een E.E.R.-lidstaat of Zwitserland. In het huidige besluit wordt de mogelijkheid voorzien om beurzen te steunen met een potentiële economische of maatschappelijke toepasbaarheid. Bij inwerkingtreding van het besluit zal de toekenning beperkt blijven tot beurzen met een economische toepasbaarheid. De implementatie van beurzen met een zuivere maatschappelijke toepasbaarheid blijft vervolgens afhankelijk van een latere beslissing van de Vlaamse Regering. In artikel 3, 2° wordt de openstelling voorzien voor kandidaten die geen onderdaan zijn van een E.E.R. lidstaat of Zwitserland. Bij inwerkingtreding van het besluit blijft de toekenning van beurzen beperkt tot onderdanen van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland. Later zal dit verruimd worden naar kandidaten die in het bezit zijn van een diploma uitgereikt door een lidstaat van de E.E.R. of Zwitserland ongeacht hun nationaliteit, op de datum die door de Vlaamse regering zal worden vastgesteld Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de toekenning van doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek. De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, |
bevordering van het wetenschappelijk-technologisch onderzoek in de industrie" (IWT) (Institut flamand pour la promotion de la recherche scientifique-technologique dans l'industrie), modifié par les arrêtés du Gouvernement flamand des 29 juin 1994, 14 février 1996 et 19 décembre 1997, est abrogé. Art. 20.Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa publication au Moniteur belge, à l'exception de l'article 2, § 3, alinéa deux, 2°, et de l'article 3, 2°, qui entrent en vigueur à une date à fixer par le Gouvernement flamand. Art. 21.Le Ministre flamand qui a la politique de l'innovation technologique dans ses attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. Bruxelles, le 29 mai 2009. Le Ministre-Président du Gouvernement flamand, K. PEETERS La Ministre flamande de l'Economie, de l'Entreprise, des Sciences, de l'Innovation et du Commerce extérieur, |
P. CEYSENS | P. CEYSENS |