Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vastlegging van de lijst van educatieve masteropleidingen | Arrêté du Gouvernement flamand établissant la liste des formations de master en sciences de l'éducation |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | AUTORITE FLAMANDE |
13 JULI 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de | 13 JUILLET 2018. - Arrêté du Gouvernement flamand établissant la liste |
vastlegging van de lijst van educatieve masteropleidingen | des formations de master en sciences de l'éducation |
DE VLAAMSE REGERING, | LE GOUVERNEMENT FLAMAND, |
Gelet op de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013, bekrachtigd bij | Vu le Code de l'Enseignement supérieur du 11 octobre 2013, sanctionné |
het decreet van 20 december 2013, artikel II.114, § 2 en § 3, | par le décret du 20 décembre 2013, l'article II.114, §§ 2 et 3, |
vervangen bij het decreet van 4 mei 2018; | remplacé par le décret du 4 mai 2018 ; |
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor begroting, gegeven op 16 november 2017; | Vu l'accord du Ministre flamand chargé du budget, donné le 16 novembre 2017 ; |
Gelet op protocol nr. 94 van 4 mei 2018 houdende de conclusies van de | Vu le protocole n° 94 du 4 mai 2018 portant les conclusions des |
onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke | négociations menées en réunion commune du Comité sectoriel X, de la |
vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap | |
van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke | sous-section « Communauté flamande » de la section 2 du Comité des |
overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, | services publics provinciaux et locaux et du comité coordinateur de |
vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van | négociation, visé au décret du 5 avril 1995 portant création de |
onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs; | comités de négociation dans l'enseignement libre subventionné ; |
Gelet op protocol nr. 87 van 4 mei 2018 houdende de conclusies van de | Vu le protocole n° 87 du 4 mai 2018 portant les conclusions des |
onderhandelingen die werden gevoerd in het Vlaams | négociations menées au sein du Comité flamand de négociation pour |
Onderhandelingscomité voor het Hoger Onderwijs, vermeld in de Codex | l'Enseignement supérieur, visé au Code de l'Enseignement supérieur, |
Hoger Onderwijs, gecodificeerd op 11 oktober 2013; | codifié le 11 octobre 2013 ; |
Gelet op advies 63481/1 van de Raad van State, gegeven op 13 juni | Vu l'avis 63.481/1 du Conseil d'Etat, donné le 13 juin 2018, en |
2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er, 2°, des lois sur le |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973 ; |
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs; | Sur la proposition de la Ministre flamande de l'Enseignement ; |
Na beraadslaging, | Après délibération, |
Besluit : | Arrête : |
Artikel 1.De universiteiten kunnen de volgende educatieve |
Article 1er.Les universités peuvent dispenser les formations |
masteropleidingen aanbieden: | suivantes de master en sciences de l'éducation : |
1° een educatieve masteropleiding Cultuurwetenschappen, met een | 1° une formation de master en sciences de l'éducation « |
Cultuurwetenschappen » (sciences culturelles), ayant un volume des | |
studieomvang van 120 studiepunten, binnen het studiegebied | études de 120 unités d'études dans la discipline « histoire » ou la |
geschiedenis of het studiegebied archeologie en kunstwetenschappen of | discipline « archéologie et sciences de l'art » ou la discipline « philosophie et sciences morales » ; |
het studiegebied wijsbegeerte en moraalwetenschapen; | 2° une formation de master en sciences de l'éducation « |
2° een educatieve masteropleiding Maatschappijwetenschappen, met een | Maatschappijwetenschappen » (sciences sociales), ayant un volume des |
studieomvang van 90 studiepunten, binnen het studiegebied politieke en | études de 90 unités d'études dans la discipline « sciences politiques |
sociale wetenschappen; | et sociales » ; |
3° een educatieve masteropleiding Economie, met een studieomvang van | 3° une formation de master en sciences de l'éducation « Economie » |
90 studiepunten, binnen het studiegebied economische en toegepaste | (économie), ayant un volume des études de 90 unités d'études dans la |
economische wetenschappen of het studiegebied handelswetenschappen en | discipline « sciences économiques et sciences économiques appliquées » |
bedrijfskunde; | ou la discipline « sciences commerciales et gestion d'entreprise » ; |
4° een educatieve masteropleiding Levensbeschouwing, met een | 4° une formation de master en sciences de l'éducation « |
Levensbeschouwing » (opinion philosophique), ayant un volume des | |
studieomvang van 90 studiepunten, binnen het studiegebied | études de 90 unités d'études dans la discipline « théologie, sciences |
godgeleerdheid, godsdienstwetenschappen en kerkelijk recht; | religieuses et droit canon » ; |
5° een educatieve masteropleiding Lichamelijke Opvoeding, met een | 5° une formation de master en sciences de l'éducation « Lichamelijke |
studieomvang van 120 studiepunten, binnen het studiegebied bewegings- | opvoeding » (éducation physique), ayant un volume des études de 120 |
unités d'études dans la discipline « sciences du mouvement et de | |
réadaptation motrice » ; | |
en revalidatiewetenschappen; | 6° une formation de master en sciences de l'éducation « Wetenschappen |
6° een educatieve masteropleiding Wetenschappen en Technologie, met | en Technologie » (sciences et technologie), ayant un volume des études |
een studieomvang van 120 studiepunten, binnen het studiegebied | de 120 unités d'études dans la discipline « sciences » ; |
wetenschappen; | |
7° een educatieve masteropleiding Gedragswetenschappen, met een | 7° une formation de master en sciences de l'éducation « |
Gedragswetenschappen » (sciences comportementales), ayant un volume | |
studieomvang van 120 studiepunten, binnen het studiegebied psychologie | des études de 120 unités d'études dans la discipline « psychologie et sciences de l'éducation » ; |
en pedagogische wetenschappen; | 8° une formation de master en sciences de l'éducation « |
8° een educatieve masteropleiding Ontwerpwetenschappen, met een | Ontwerpwetenschappen » (sciences de la conception), ayant un volume |
studieomvang van 120 studiepunten, binnen het studiegebied | des études de 120 unités d'études dans la discipline « architecture » ; |
architectuur; | 9° une formation de master en sciences de l'éducation « Talen » |
9° een educatieve masteropleiding Talen, met een studieomvang van 120 | (langues), ayant un volume des études de 120 unités d'études dans la |
studiepunten, binnen het studiegebied taal- en letterkunde of het | discipline « langue et littérature » ou la discipline « linguistique appliquée » ; |
studiegebied toegepaste taalkunde; | 10° une formation de master en sciences de l'éducation « |
10° een educatieve masteropleiding Gezondheidswetenschappen, met een | Gezondheidswetenschappen » (sciences de la santé), ayant un volume des |
studieomvang van 120 studiepunten, binnen het studiegebied sociale | études de 120 unités d'études dans la discipline « sciences sociales |
gezondheidswetenschappen of het studiegebieden Geneeskunde of het | de la santé » ou la discipline « médecine » ou la discipline « |
studiegebied Biomedische wetenschappen. | sciences biomédicales ». |
Art. 2.§ 1. De student van de educatieve masteropleiding, vermeld in |
Art. 2.§ 1er. L'étudiant de la formation de master en sciences de |
artikel 1 kiest uit de onderstaande lijst minstens één vakdidactiek, | l'éducation, visée à l'article 1er, choisit de la liste ci-dessous au |
binnen de mogelijkheden die de universiteit aanbiedt: | moins une didactique spéciale parmi les possibilités offertes par |
l'université : | |
1° Aardrijkskunde; | 1° Aardrijkskunde (géographie) ; |
2° Arabisch; | 2° Arabisch (arabe) ; |
3° Architectuur; | 3° Architectuur (architecture) ; |
4° Bio-engineering; | 4° Bio-engineering (ingénierie biologique) ; |
5° Biologie; | 5° Biologie (biologie) ; |
6° Bulgaars; | 6° Bulgaars (bulgare) ; |
7° Chemie; | 7° Chemie (chimie) ; |
8° Chinees; | 8° Chinees (chinois) ; |
9° Cultuurwetenschappen; | 9° Cultuurwetenschappen ; |
10° Deens; | 10° Deens (danois) ; |
11° Duits; | 11° Duits (allemand) ; |
12° Economie; | 12° Economie ; |
13° Engels; | 13° Engels (anglais) ; |
14° Engineering en technologie; | 14° Engineering en technologie (ingénierie et technologie) ; |
15° Frans; | 15° Frans (français) ; |
16° Fysica; | 16° Fysica (physique) ; |
17° Gedragswetenschappen; | 17° Gedragswetenschappen ; |
18° Geschiedenis; | 18° Geschiedenis (histoire) ; |
19° Gezondheidswetenschappen: diergeneeskunde; | 19° Gezondheidswetenschappen : diergeneeskunde (médecine vétérinaire) |
20° Gezondheidswetenschappen: farmaceutische wetenschappen; | ; 20° Gezondheidswetenschappen : farmaceutische wetenschappen (sciences |
pharmaceutiques) ; | |
21° Gezondheidswetenschappen: medische wetenschappen; | 21° Gezondheidswetenschappen : medische wetenschappen (sciences médi-cales) ; |
22° Gezondheidswetenschappen: tandheelkunde; | 22° Gezondheidswetenschappen : tandheelkunde (dentisterie) ; |
23° Gezondheidswetenschappen: verpleegwetenschappen; | 23° Gezondheidswetenschappen : verpleegwetenschappen (sciences |
24° Godsdienst ( met diplomaspecificatie met betrekking tot de erkende | infirmières) ; 24° Godsdienst (religion) (assortie de la spécification mentionnée sur |
godsdienst); | le diplôme relative à la religion agréée) ; |
25° Grieks; | 25° Grieks (grec) ; |
26° Japans; | 26° Japans (japonais) ; |
27° Informatica; | 27° Informatica (informatique) ; |
28° Italiaans; | 28° Italiaans (italien) ; |
29° Latijn; | 29° Latijn (latin) ; |
30° Kunstwetenschappen; | 30° Kunstwetenschappen (sciences de l'art) ; |
31° Lichamelijke Opvoeding; | 31° Lichamelijke opvoeding ; |
32° Maatschappijwetenschappen; | 32° Maatschappijwetenschappen ; |
33° Moraalwetenschappen; | 33° Moraalwetenschappen (sciences morales) ; |
34° Musicologie; | 34° Musicologie (musicologie) ; |
35° Nautische wetenschappen; | 35° Nautische wetenschappen (sciences nautiques) ; |
36° Nederlands; | 36° Nederlands ; |
37° Nederlands - niet thuistaal; | 37° Nederlands - niet thuistaal (néerlandais - l'étudiant n'ayant pas |
le néerlandais comme langue familiale) ; | |
38° Ontwerp; | 38° Ontwerp (dessin) ; |
39° Oud Grieks; | 39° Oud Grieks (grec ancien) ; |
40° PAV-maatschappelijke vorming; | 40° PAV-maatschappelijke vorming (projet cours généraux |
(PAV)-éducation sociale) ; | |
41° Pools; | 41° Pools (polonais) ; |
42° Portugees; | 42° Portugees (portugais) ; |
43° Psychologie en pedagogische wetenschappen; | 43° Psychologie en pedagogische wetenschappen (psychologie et sciences |
de l'éducation) ; | |
44° Productontwikkeling; | 44° Productontwikkeling (conception de produits) ; |
45° Rechten; | 45° Rechten (droit) ; |
46° Russisch; | 46° Russisch (russe) ; |
47° Servisch-Kroatisch; | 47° Servisch-Kroatisch (serbo-croate) ; |
48° Spaans; | 48° Spaans (espagnol) ; |
49° Tsjechisch; | 49° Tsjechisch (tchèque) ; |
50° Turks; | 50° Turks (turc) ; |
51° Zweeds; | 51° Zweeds (suédois) ; |
52° Wijsbegeerte; | 52° Wijsbegeerte (philosophie) ; |
53° Wiskunde. | 53° Wiskunde (mathématiques). |
§ 2. De universiteiten leggen, binnen de schoot van de VLIR, eenduidig | § 2. Les universités fixent de façon univoque, au sein du Conseil |
vast welke academische bacheloropleidingen en masteropleidingen | Interuniversitaire Flamand (VLIR), les formations académiques de |
rechtstreeks toegang hebben tot een vakdidactiek, vermeld in paragraaf | bachelor et les formations de master qui ont directement accès à une |
1. | didactique spéciale, visée au paragraphe 1er. |
§ 3. De universiteiten maken, binnen de schoot van de VLIR, afspraken | § 3. Les universités prennent, au sein du VLIR, des engagements sur |
over mogelijke uitzonderingen op de in paragraaf 2 beschreven toegang. | les exceptions possibles à l'accès visé au paragraphe 2. |
Art. 3.De hogescholen kunnen, in het kader van een School of Arts, de |
Art. 3.Dans le cadre d'une School of Arts, les instituts supérieurs |
volgende educatieve masteropleidingen aanbieden: | peuvent dispenser les formations suivantes de master en sciences de |
1° een educatieve masteropleiding Audiovisuele en Beeldende Kunsten, | l'éducation : 1° une formation de master en sciences de l'éducation « Audiovisuele |
en Beeldende Kunsten » (arts audiovisuels et arts plastiques), ayant | |
met een studieomvang van 120 studiepunten, binnen het studiegebied | un volume des études de 120 unités d'études dans la discipline « arts |
audiovisuele en beeldende kunsten; | audiovisuels et arts plastiques » ; |
2° een educatieve masteropleiding Muziek en Podiumkunsten, met een | 2° une formation de master en sciences de l'éducation « Muziek en |
Podiumkunsten » (musique et arts de la scène), ayant un volume des | |
studieomvang van 120 studiepunten, binnen het studiegebied muziek en | études de 120 unités d'études dans la discipline « musique et arts de |
podiumkunsten. | la scène ». |
Art. 4.§ 1. De student van de educatieve masteropleiding, vermeld in |
Art. 4.§ 1er. L'étudiant de la formation de master en sciences de |
artikel 3 kiest uit de onderstaande lijst minstens één vakdidactiek, | l'éducation, visée à l'article 3, choisit de la liste ci-dessous au |
binnen de mogelijkheden die de hogeschool, in het kader van een School | moins une didactique spéciale parmi les possibilités offertes par |
of Arts, aanbiedt: | l'institut supérieur dans le cadre d'une School of Arts : |
1° Algemene vakdidactiek Audiovisuele Kunst; | 1° Didactique spéciale générale « Audiovisuele Kunst » ; |
2° Algemene vakdidactiek Beeldende Kunst; | 2° Didactique spéciale générale « Beeldende Kunst » ; |
3° Algemene vakdidactiek Dans; | 3° Didactique spéciale générale « Dans » (danse) ; |
4° Algemene vakdidactiek Drama; | 4° Didactique spéciale générale « Drama » (théâtre) ; |
5° Algemene vakdidactiek Muziek; | 5° Didactique spéciale générale « Muziek » ; |
6° Algemene vakdidactiek Productdesign; | 6° Didactique spéciale générale « Productdesign » ; |
7° Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten; | 7° Didactique spéciale dépassant les domaines « Kunsten » ; |
8° Specifieke vakdidactiek Audiovisuele Kunst: Auditieve vorming en | 8° Didactique spéciale spécifique « Audiovisuele Kunst » : « Auditieve |
creatie; | vorming en creatie » (formation auditive et création) ; |
9° Specifieke vakdidactiek Audiovisuele Kunst: Beeldende vorming en | 9° Didactique spéciale spécifique « Audiovisuele Kunst » : « Beeldende |
creatie; | vorming en creatie » ; |
10° Specifieke vakdidactiek Beeldende Kunst: Design, ontwerp en | 10° Didactique spéciale spécifique « Beeldende Kunst » : « Design, |
vormgeving; | ontwerp en vormgeving » (design, dessin et mise en forme) ; |
11° Specifieke vakdidactiek Beeldende Kunst: Vrije kunsten; | 11° Didactique spéciale spécifique « Beeldende Kunst » : « Vrije |
kunsten » (arts libéraux) ; | |
12° Specifieke vakdidactiek Dans: Hedendaagse dans; | 12° Didactique spéciale spécifique « Dans » : « Hedendaagse dans » |
(danse contemporaine) ; | |
13° Specifieke vakdidactiek Dans: Improvisatie en creatie; | 13° Didactique spéciale spécifique « Dans » : « Improvisatie en |
creatie » (improvisation et création) ; | |
14° Specifieke vakdidactiek Dans: Klassieke dans; | 14° Didactique spéciale spécifique « Dans » : « Klassieke dans » |
(danse classique) ; | |
15° Specifieke vakdidactiek Drama: Spelen; | 15° Didactique spéciale spécifique « Drama » : « Spelen » (jeux) ; |
16° Specifieke vakdidactiek Drama: Tekst en creatie; 17° Specifieke vakdidactiek Muziek: Creatie; 18° Specifieke vakdidactiek Muziek: Directie; 19° Specifieke vakdidactiek Muziek: Groepsmusiceren; 20° Specifieke vakdidactiek Muziek: Instrumentenbouw; 21° Specifieke vakdidactiek Muziek: instrument/zang. § 2. De hogeschool, in het kader van een Schools of Arts, leggen binnen de schoot van de VLHORA, eenduidig vast welke academische bacheloropleidingen en masteropleidingen rechtstreeks toegang hebben tot een vakdidactiek, vermeld in paragraaf 1. | 16° Didactique spéciale spécifique « Drama » : « Tekst en creatie » (texte et création) ; 17° Didactique spéciale spécifique « Muziek » : « Creatie » ; 18° Didactique spéciale spécifique « Muziek » : « Directie » (direction) ; 19° Didactique spéciale spécifique « Muziek » : « Groepsmusiceren » (faire de la musique en groupe) ; 20° Didactique spéciale spécifique « Muziek » : « Instrumentenbouw » (facture instrumentale) ; 21° Didactique spéciale spécifique « Muziek » : « Instrument/zang » (instruments/chant). § 2. Dans le cadre d'une School of Arts, les instituts supérieurs déterminent de façon univoque, au sein du Conseil des Instituts supérieurs flamands (VLHORA), quelles formations académiques de bachelor et quelles formations de master auront un accès direct à une didactique spéciale, visée au paragraphe 1er. |
§ 3. De Schools of Arts maken, binnen de schoot van de VLHORA, | § 3. Les Schools of Arts prennent, au sein du VLHORA, des engagements |
afspraken over mogelijke uitzonderingen op de in paragraaf 2 | sur les exceptions possibles à l'accès visé au paragraphe 2. |
beschreven toegang. | |
Art. 5.Dit besluit treedt in werking vanaf het academiejaar |
Art. 5.Le présent arrêté entre en vigueur à partir de l'année |
2019-2020. | académique 2019-2020. |
Art. 6.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met |
Art. 6.Le Ministre flamand ayant l'enseignement dans ses attributions |
de uitvoering van dit besluit. | est chargé de l'exécution du présent arrêté. |
Brussel, 13 juli 2018. | Bruxelles, le 13 juillet 2018. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | Le Ministre-Président du Gouvernement flamand, |
G. BOURGEOIS | G. BOURGEOIS |
De Vlaamse minister van Onderwijs, | La Ministre flamande de l'Enseignement, |
H. CREVITS | H. CREVITS |