Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 25/05/2016
← Terug naar "Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 4 februari 2010 houdende bepaling door de Regering, op grond van een advies uitgebracht door het IFC (Instituut voor opleiding tijdens de loopbaan), van het opleidingsplan van de module waarin onder andere de inhoud van de opleiding, alsook de doelstellingen van de opleiding en de te verwerven vaardigheden vastgelegd worden met toepassing van artikel 25, § 3, van het decreet van 30 april 2009 houdende uitvoering van het protocol van akkoord van 20 juni 2008 gesloten voor de periode 2009-2010 met de representatieve vakverenigingen van de onderwijssector "
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 4 februari 2010 houdende bepaling door de Regering, op grond van een advies uitgebracht door het IFC (Instituut voor opleiding tijdens de loopbaan), van het opleidingsplan van de module waarin onder andere de inhoud van de opleiding, alsook de doelstellingen van de opleiding en de te verwerven vaardigheden vastgelegd worden met toepassing van artikel 25, § 3, van het decreet van 30 april 2009 houdende uitvoering van het protocol van akkoord van 20 juni 2008 gesloten voor de periode 2009-2010 met de representatieve vakverenigingen van de onderwijssector Arrêté du Gouvernement de la Communauté française modifiant l'arrêté du Gouvernement de la Communauté française du 4 février 2010 portant détermination, par le Gouvernement, sur la base d'un avis remis par l'Institut de la formation en cours de carrière, du plan de formation du module qui fixe notamment le contenu de la formation, les objectifs de la formation et les compétences à acquérir en application de l'article 25, § 3, du décret du 30 avril 2009 portant exécution du protocole d'accord du 20 juin 2008 conclu pour la période 2009-2010 avec les organisations syndicales représentatives du secteur de l'enseignement
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FRANÇAISE
25 MEI 2016. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot 25 MAI 2016. - Arrêté du Gouvernement de la Communauté française
wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap
van 4 februari 2010 houdende bepaling door de Regering, op grond van modifiant l'arrêté du Gouvernement de la Communauté française du 4
een advies uitgebracht door het IFC ("Institut de la formation en février 2010 portant détermination, par le Gouvernement, sur la base
cours de carrière") (Instituut voor opleiding tijdens de loopbaan), d'un avis remis par l'Institut de la formation en cours de carrière,
van het opleidingsplan van de module waarin onder andere de inhoud van du plan de formation du module qui fixe notamment le contenu de la
de opleiding, alsook de doelstellingen van de opleiding en de te formation, les objectifs de la formation et les compétences à acquérir
verwerven vaardigheden vastgelegd worden met toepassing van artikel
25, § 3, van het decreet van 30 april 2009 houdende uitvoering van het en application de l'article 25, § 3, du décret du 30 avril 2009
protocol van akkoord van 20 juni 2008 gesloten voor de periode portant exécution du protocole d'accord du 20 juin 2008 conclu pour la
2009-2010 met de representatieve vakverenigingen van de période 2009-2010 avec les organisations syndicales représentatives du
onderwijssector secteur de l'enseignement
De Regering van de Franse Gemeenschap, Le Gouvernement de la Communauté française,
Gelet op het decreet van 30 april 2009 houdende uitvoering van het Vu le décret du 30 avril 2009 portant exécution du protocole d'accord
Protocol van akkoord van 20 juni 2008 gesloten voor de periode du 20 juin 2008 conclu pour la période 2009-2010 avec les
2009-2010 met de representatieve vakverenigingen van de organisations syndicales représentatives du secteur de l'enseignement
onderwijssector, op de artikelen 24 en 25; en ses articles 24 et 25;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 4 Vu l'arrêté du Gouvernement de la Communauté française du 4 février
februari 2010 houdende bepaling door de Regering, op grond van een 2010 portant détermination, par le Gouvernement, sur la base d'un avis
advies uitgebracht door het IFC ("Institut de la formation en cours de remis par l'Institut de la formation en cours de carrière, du plan de
carrière") (Instituut voor opleiding tijdens de loopbaan), van het
opleidingsplan van de module waarin onder andere de inhoud van de formation du module qui fixe notamment le contenu de la formation, les
opleiding, alsook de doelstellingen van de opleiding en de te objectifs de la formation et les compétences à acquérir en application
verwerven vaardigheden vastgelegd worden met toepassing van artikel
25, § 3, van het decreet van 30 april 2009 houdende uitvoering van het de l'article 25, § 3, du décret du 30 avril 2009 portant exécution du
protocol van akkoord van 20 juni 2008 gesloten voor de periode protocole d'accord du 20 juin 2008 conclu pour la période 2009-2010
2009-2010 met de representatieve vakverenigingen van de avec les organisations syndicales représentatives du secteur de
onderwijssector; l'enseignement;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Instituut voor Vu l'avis du conseil d'administration de l'Institut de la formation en
opleiding tijdens de loopbaan van 25 februari 2016 met toepassing van cours de carrière du 25 février 2016 en application de l'article 25
artikel 25 van dat decreet; dudit décret;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 mei Vu l'avis de l'Inspection des Finances, donné le 12 mai 2016;
2016; Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 19 mei Vu l'accord du Ministre du Budget, donné le 19 mai 2016;
2016; Op de voordracht van de Minister van Onderwijs; Sur la proposition de la Ministre de l'Education;
Na beraadslaging, Après délibération,
Besluit : Arrête :

Artikel 1.Artikel 4 van het besluit van de Regering van de Franse

Article 1er.L'article 4 de l'arrêté du Gouvernement de la Communauté

Gemeenschap van 4 februari 2010 houdende bepaling door de Regering, op française du 4 février 2010 portant détermination, par le
grond van een advies uitgebracht door het IFC ("Institut de la Gouvernement, sur la base d'un avis remis par l'Institut de la
formation en cours de carrière") (Instituut voor opleiding tijdens de formation en cours de carrière, du plan de formation du module qui
loopbaan), van het opleidingsplan van de module waarin onder andere de fixe notamment le contenu de la formation, les objectifs de la
inhoud van de opleiding, alsook de doelstellingen van de opleiding en formation et les compétences à acquérir en application de l'article
de te verwerven vaardigheden vastgelegd worden met toepassing van
artikel 25, § 3, van het decreet van 30 april 2009 houdende uitvoering 25, § 3, du décret du 30 avril 2009 portant exécution du protocole
van het protocol van akkoord van 20 juni 2008 gesloten voor de periode d'accord du 20 juin 2008 conclu pour la période 2009-2010 avec les
2009-2010 met de representatieve vakverenigingen van de organisations syndicales représentatives du secteur de l'enseignement,
onderwijssector, wordt vervangen als volgt : est remplacé par ce qui suit : « Art.4. - Pour le volet consacré à la
"

Art. 4.Voor het luik bestemd voor de cognitieve psychologie van het

psychologie cognitive de l'enfant (20 heures) pour les élèves de 5 à
kind (20 uren) voor de leerlingen van 5 tot 12 jaar, heeft de bij de 12 ans, la formation prévue par le module développe les objectifs
module bedoelde opleiding de volgende bijzondere doelstellingen : particuliers suivants :
- de verschillende stappen kennen van de ontwikkeling van het kind -connaître les différentes étapes du développement de l'enfant entre 5
tussen 5 en 12 jaar op psychologisch, sociaal en cognitief vlak; et 12 ans dans ses dimensions psychologiques, sociale et cognitive;
- de schoolmotivatie tussen 5 en 12 jaar begrijpen; - comprendre les mécanismes de motivation scolaire entre 5 et 12 ans;
- de praktijk van de waarneming die tot een diagnose leidt, ontwikkelen.". - développer la pratique de l'observation diagnostique. ».

Art. 2.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 2.L'article 5 du même arrêté est remplacé par ce qui suit : «

"

Art. 5.Voor het luik bestemd voor de cognitieve psychologie van het

Art.5. - Pour le volet consacré à la psychologie cognitive de l'enfant
kind (20 uren) voor de leerlingen van 10 tot 15 jaar, heeft de bij de (20 heures) pour les élèves de 10 à 15 ans, la formation prévue par le
module bedoelde opleiding de volgende bijzondere doelstellingen : module développe les objectifs particuliers suivants :
- de verschillende stappen kennen van de ontwikkeling van het kind - connaître les différentes étapes du développement de l'enfant entre
tussen 10 en 15 jaar op psychologisch, sociaal en cognitief vlak; 10 et 15 ans dans ses dimensions psychologiques, sociale et cognitive;
- de schoolmotivatie tussen 10 en 15 jaar begrijpen; - comprendre les mécanismes de motivation scolaire entre 10 et 15 ans;
- de praktijk van de waarneming die tot een diagnose leidt, ontwikkelen.". - développer la pratique de l'observation diagnostique. ».

Art. 3.Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 3.L'article 6 du même arrêté est remplacé par ce qui suit : «

"

Art. 6.Voor het luik bestemd voor het onderwezen vak (40 uren) :

Art.6. - Pour le volet consacré à la discipline enseignée (40 heures)
- de referentiesystemen in verband met het betrokken onderwijsniveau : - s'approprier les référentiels liés au niveau d'enseignement et à la
en het betrokken vak leren kennen. Wanneer er, voor een vak, geen discipline concernés. lorsque, pour une discipline, il n'existe pas de
gemeenschappelijk referentiesysteem bestaat, rust de opleiding op de référentiel commun, la formation s'appuiera sur les éléments du décret
bestanddelen van het takendecreet; missions;
- leeractiviteiten analyseren in verband met het/de betrokken - analyser des activités d'apprentissage en lien avec le/s
referentiesysteem(emen), als deze bestaan, om : référentiel/s concerné/s, s'il/s existe/nt, en vue
o kennis te nemen van de vooruitgang van de leerprocessen (in het o de prendre connaissance de la progression des apprentissages (dans
betrokken vak) gedurende de periode van het lager onderwijs en van de la discipline concernée) aux cours de la scolarité primaire et au
lagere graad van het secundair onderwijs; degré inférieur du secondaire;
o de conceptuele sprongen in het leerproces vast te stellen, de o d'identifier les sauts conceptuels d'apprentissage, de reconnaître
mogelijke breekpunten in de leercursus te erkennen en te begrijpen; et de comprendre les points de rupture possible dans le cursus d'apprentissage;
o de maatregelen inzake pedagogische continuïteit te nemen om het o de créer des dispositifs de continuité pédagogique favorisant les
conceptuele leerproces in de hand te werken; apprentissages conceptuels;
- verschillende instrumenten voor de externe evaluatie (al dan niet - s'approprier et exploiter différents outils d'évaluation externe
bekrachtigd door een getuigschrift) alsook de didactische projecten in certificative et non certificative, ainsi que les pistes didactiques
verband daarmee, als deze bestaan, ontdekken en gebruiken. Leren qui y sont liées si elles existent. Apprendre à communiquer et à
communiceren en collegiaal spreken over de waarneming en de evaluatie échanger collégialement autour de l'observation et de l'évaluation des
van de leerresultaten en de moeilijkheden van de leerlingen; acquis et de difficultés des élèves;
- het kind of de jonge adolescent en de klassengroep gedurende hun - s'appuyer sur les observations de l'enfant ou du jeune adolescent et
leerproces waarnemen, om gedifferentieerde onderwijspraktijken toe te du groupe classe dans ses apprentissages pour mettre en place des
kunnen passen; de gevolgen van de gedifferentieerde praktijken op het pratiques d'enseignement différencié; mesurer l'impact des pratiques
leerproces van de leerlingen meten.". différenciées sur les apprentissages des élèves. ».

Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt ondertekend.

Art. 4.Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa signature.

Art. 5.De Minister van Leerplichtonderwijs wordt belast met de

Art. 5.Le Ministre ayant l'Enseignement obligatoire dans ses

uitvoering van dit besluit. attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Brussel, 25 mei 2016. Bruxelles, le 25 mai 2016.
De Minister-President, Le Ministre-Président,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Minister van Onderwijs, La Ministre de l'Education,
Mevr. M.-M. SCHYNS Mme M.-M. SCHYNS
^