Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 06/02/2025
← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 februari 2025 betreffende de wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke regering van 10 november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest"
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 februari 2025 betreffende de wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke regering van 10 november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 6 février 2025 portant modification de l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 10 novembre 2021 fixant le règlement d'ordre intérieur de la commission d'évaluation des mandataires des services publics régionaux de Bruxelles et des organismes d'intérêt public de la Région de Bruxelles-Capitale
6 FEBRUARI 2025. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering 6 FEVRIER 2025. - Arrêté du Gouvernement de la Région de
van 6 februari 2025 betreffende de wijziging van het besluit van de Bruxelles-Capitale du 6 février 2025 portant modification de l'arrêté
Brusselse Hoofdstedelijke regering van 10 november 2021 tot bepaling du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 10 novembre 2021
van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de fixant le règlement d'ordre intérieur de la commission d'évaluation
mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en des mandataires des services publics régionaux de Bruxelles et des
van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest organismes d'intérêt public de la Région de Bruxelles-Capitale
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Le Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale,
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Vu la loi spéciale du 12 janvier 1989 relative aux institutions
Brusselse instellingen, artikel 40, § 1, gewijzigd door de bijzondere bruxelloises, l'article 40, § 1, modifié par la loi spéciale du 16
wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur; juillet 1993 visant à achever la structure fédérale de l'Etat ;
Gelet op de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige Vu la loi du 16 mars 1954 relative au contrôle de certains organismes
instellingen van openbaar nut, artikel 11, § 1, gewijzigd door de wet van 24 december 2002; d'intérêt public, l'article 11, § 1er, modifié par la loi du 24 décembre 2002 ;
Gelet op de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van het Vu l'ordonnance du 19 juillet 1990 portant création de l'Agence
Gewestelijk Agentschap voor Netheid, artikel 8, § 2; régionale pour la propreté, l'article 8, § 2 ;
Gelet op de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van de Vu l'ordonnance du 19 juillet 1990 portant création d'un Service
Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische d'incendie et d'aide médicale urgente de la Région de
Hulp, artikelen 6, lid 4 en 8, tweede lid, gewijzigd door de Bruxelles-Capitale, les articles 6, alinéa 4 et 8, alinéa 2, modifiés
ordonnantie van 9 juli 2015; par l'ordonnance du 9 juillet 2015 ;
Gelet op de ordonnantie van 3 december 1992 betreffende de exploitatie Vu l'ordonnance du 3 décembre 1992 relative à l'exploitation et au
en de ontwikkeling van het kanaal, de haven, de voorhaven, en de développement du canal, du port, de l'avant-port et de leurs
aanhorigheden ervan in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, artikel dépendances dans la Région de Bruxelles-Capitale, l'article 17,
17, gewijzigd door de ordonnanties van 29 maart 2001 en 6 november modifié par les ordonnances du 29 mars 2001 et du 6 novembre 2003 ;
2003; Gelet op de ordonnantie van 18 januari 2001 houdende organisatie en Vu l'ordonnance du 18 janvier 2001 portant organisation et
werking van Actiris, artikelen 23, lid 3 en 34, eerste paragraaf, fonctionnement d'Actiris, les articles 23, alinéa 3 et 34, premier
gewijzigd door de ordonnantie van 8 december 2016; paragraphe, modifiés par l'ordonnance du 8 décembre 2016 ;
Gelet op de ordonnantie van 26 juni 2003 houdende oprichting van Vu l'ordonnance du 26 juin 2003 portant création d'Innoviris,
Innoviris, artikel 9; l'article 9 ;
Gelet op de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Vu l'ordonnance du 17 juillet 2003 portant le Code bruxellois du
Huisvestingscode, artikel 40 ingevoegd door de ordonnantie van 1 april 2004; Logement, l'article 40 inséré par l'ordonnance du 1er avril 2004 ;
Gelet op de ordonnantie van 29 juli 2015 houdende oprichting van het Vu l'ordonnance du 29 juillet 2015 portant création du Bureau
Brussels Planningsbureau, artikel 10; bruxellois de la planification, l'article 10 ;
Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van Vu l'arrêté royal du 8 mars 1989 créant Bruxelles Environnement,
Leefmilieu Brussel, artikel 1, § 2, gewijzigd door de ordonnantie van l'article 1er, § 2, modifié par l'ordonnance du 3 mai 2018 et confirmé
3 mei 2018 en bekrachtigd bij de wet van 16 juni 1989 houdende diverse par la loi du 16 juin 1989 portant diverses réformes
institutionele hervormingen, artikel 41; institutionnelles, l'article 41 ;
Overwegende het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van Considérant l'arrêté du Gouvernement de la Région de
24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de Bruxelles-Capitale du 24 août 2017 portant le statut administratif et
bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor pécuniaire des agents du personnel opérationnel du Service d'Incendie
Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, en in het bijzonder Boek IV - Het mandaat; et d'Aide médicale urgente, en particulier le Livre IV - Du mandat ;
Overwegende het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van Considérant l'arrêté du Gouvernement de la Région de
21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de Bruxelles-Capitale du 21 mars 2018 portant le statut administratif et
bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke pécuniaire des agents des services publics régionaux de Bruxelles, en
overheidsdiensten van Brussel, en in het bijzonder Boek IV - Het particulier le Livre IV - Du mandat ;
mandaat; Overwegende het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van Considérant l'arrêté du Gouvernement de la Région de
21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de Bruxelles-Capitale du 21 mars 2018 portant le statut administratif et
bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van pécuniaire des agents des organismes d'intérêt public de la Région
openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en in het bijzonder Boek IV - Het mandaat; Bruxelles-Capitale, en particulier le Livre IV - Du mandat ;
Overwegende het besluit van 28 januari 2021 van de Brusselse Considérant l'arrêté du 28 janvier 2021 du Gouvernement de la Région
Hoofdstedelijke Regering betreffende het mandaat van de leidend de Bruxelles-Capitale concernant le mandat du Fonctionnaire dirigeant,
ambtenaar, de adjunct-leidend-ambtenaar en de inspecteurs-generaal van du Fonctionnaire dirigeant adjoint et des Inspecteurs généraux de
het Gewestelijk Agentschap voor Netheid, in bijzonderheid artikels 2 l'Agence régionale pour la propreté, en particulier les articles 2 à 3
en 3; ;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 Vu l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale de 10
november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de novembre 2021 fixant le règlement d'ordre intérieur de la commission
evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de gewestelijke d'évaluation des mandataires des services publics régionaux de
overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van openbaar nut Bruxelles et des organismes d'intérêt public de la Région de
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; Bruxelles-Capitale
Gelet op de gelijke kansentest, uitgevoerd op 13 juni 2023 conform Vu le test d'égalité des chances réalisé le 13 juin 2023 conformément
artikel 2 van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de à l'article 2 de l'ordonnance du 4 octobre 2018 tendant à
gelijkenkansentest;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van Brupartners gegeven op l'introduction du test d'égalité des chances ;
7 november 2023; Gelet op het advies van het beheerscomité van Actiris, gegeven op 23 Vu l'avis du conseil d'administration du Brupartners donné le 7
november 2023; novembre 2023 ;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van de Haven van Brussel Vu l'avis du Comité de gestion d'Actiris donné le 23 novembre 2023 ;
gegeven op 24 november 2023; Vu l'avis du conseil d'administration du Port de Bruxelles donné le 24
novembre 2023 ;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van de Brusselse Vu l'avis du conseil d'administration de la Société du Logement de la
Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij, gegeven op 12 september 2024; Région de Bruxelles-Capitale, donné le 12 septembre 2024 ;
Gelet op de beslissing van 18 december 2023 waarbij de Vu la décision du 18 décembre 2023 dans laquelle l'Autorité de
Gegevensbeschermingsautoriteit verwijst naar haar advies nr. 65/2023 van 29 september 2023; protection des données renvoie à son avis n° 65/2023 du 29 septembre 2023 ;
Gelet op het protocol nr. 2024-03 van 20 februari 2024 van het Vu le protocole n° 2024-03 du 20 février 2024 du Comité du Secteur XV
Sectorcomité XV; ;
Gelet op advies nr. 76.713/4 van de Raad van State, gegeven op Vu l'avis n° 76.713/4 du Conseil d'Etat, donné le 03/07/2024, en
03/07/2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de application de l'article 84, § 1, alinéa 1, 2°, des lois sur le
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973 ;
Op voorstel van de minister van Openbaar Ambt, Sur la proposition du ministre de la Fonction publique,
Na beraadslaging, Après délibération,
Besluit : Arrête :
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen CHAPITRE 1. - Modifications

Artikel 1.In artikel 3 van het besluit van de Brusselse

Article 1er.Dans l'article 3 de l'arrêté du Gouvernement de la Région

Hoofdstedelijke Regering van 10 november 2021 tot bepaling van het de Bruxelles-Capitale du 10 novembre 2021 fixant le règlement d'ordre
huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de intérieur de la commission d'évaluation des mandataires des services
mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en publics régionaux de Bruxelles et des organismes d'intérêt public de
van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk la Région de Bruxelles-Capitale, les mots « boulevard Emile Jacqmain
Gewest worden de woorden "Emile Jacqmainlaan 20 te 1000 Brussel"
vervangen door "Sint-Lazarusplein 2, 1035 Brussel". 20 à 1000 Bruxelles » sont remplacés par « Place Saint-Lazare 2, 1035 Bruxelles ».

Art. 2.Artikel 4 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke

Art. 2.L'article 4 de l'arrêté du Gouvernement de la Région de

Regering van 10 november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk Bruxelles-Capitale du 10 novembre 2021 fixant le règlement d'ordre
reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de intérieur de la commission d'évaluation des mandataires des services
gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van publics régionaux de Bruxelles et des organismes d'intérêt public de
openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waarvan de la Région de Bruxelles-Capitale, dont le texte actuel formera le
bestaande tekst paragraaf 1 zal vormen, wordt aangevuld met een paragraaf 2 en 3, luidende: paragraphe 1, est complété par un paragraphe 2 et un paragraphe 3, rédigés comme suit :
" § 2 Indien het secretariaat kennis neemt van omstandigheden waardoor « § 2 Dans le cas où le secrétariat aurait connaissance de
een lid van de evaluatiecommissie zijn of haar onafhankelijkheid of circonstances susceptibles d'empêcher un membre de la commission
onpartijdigheid niet kan garanderen of die aanleiding kunnen geven tot d'évaluation de garantir son indépendance ou impartialité, ou qui
of kunnen worden opgevat als aanleiding gevend tot een peuvent donner lieu ou être perçues comme donnant lieu à un conflit
belangenconflict, zoals bepaald in artikel 10 van het besluit van de d'intérêts, comme prévu à l'article 10 de l'arrêté du Gouvernement de
Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het la Région de Bruxelles-Capitale du 21 mars 2018 portant le statut
administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren administratif et pécuniaire des agents des services publics régionaux
van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, en indien het lid de Bruxelles, et si le membre de la commission d'évaluation n'a pas
van de evaluatiecommissie zelf geen initiatief heeft genomen om dit te lui-même pris l'initiative de le signaler au secrétariat comme prévu à
signaleren aan het secretariaat zoals voorzien in artikel 11 vierde l'article 11, quatrième alinéa, le secrétariat en informe
lid, stelt het secretariaat het betrokken jurylid en de minister van immédiatement le membre concerné ainsi que le ministre en charge de la
Openbaar Ambt daarvan onmiddellijk in kennis. Fonction publique.
Het lid van de evaluatiecommissie wiens onafhankelijkheid of Le membre de la commission d'évaluation dont l'indépendance ou
onpartijdigheid in het gedrang kan komen of voor wie een l'impartialité risque d'être affectée ou pour lequel un conflit
belangenconflict dreigt te ontstaan, onthoudt zich van deelname aan de d'intérêt risque de se produire se récuse de la procédure d'évaluation
betrokken evaluatieprocedure. Indien het lid van oordeel is dat hij of
zij zich in de gegeven omstandigheden niet moet terugtrekken, stelt concernée. S'il estime ne pas devoir se récuser au vu des
deze het secretariaat hiervan in kennis per mail met een motivering circonstances, il en informe le secrétariat via courrier électronique
van de weigering tot terugtrekking. Het secretariaat stelt vervolgens en motivant sa décision de ne pas se récuser. Le secrétariat en
de minister van Openbaar Ambt hiervan in kennis, die een gemotiveerde informe alors le ministre de la Fonction publique, qui peut soumettre
beslissing tot uitsluiting van het lid van de evaluatiecommissie voor à l'approbation du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale une
de betrokken evaluatieprocedure ter goedkeuring kan voorleggen aan de décision motivée d'exclusion du membre de la commission d'évaluation
Regering van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest. pour la procédure d'évaluation en question.
§ 3 Naast de bepalingen in paragraaf 2 met betrekking tot § 3 Outre les dispositions du paragraphe 2 relatives à l'indépendance,
onafhankelijk, onpartijdigheid en belangenconflict, kan het
secretariaat op grond van de bepalingen 1 tot 6 van de deontologische à l'impartialité et au conflit d'intérêts, les dispositions 1 à 6 du
code, gevoegd als bijlage bij dit besluit, de in paragraaf 2 vermelde code de déontologie, annexé au présent arrêté, permettent au
procedure aanvatten.". secrétariat d'engager la procédure prévue au paragraphe 2. ».

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt de bijlage vervangen door de

Art. 3.Dans le même arrêté, l'annexe est remplacée par l'annexe

bijlage gevoegd bij dit besluit. jointe au présent arrêté.
HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen CHAPITRE 2. - Dispositions finales

Art. 4.De minister bevoegd voor het Openbaar Ambt is belast met de

Art. 4.Le ministre de la Fonction publique est chargé de l'exécution

uitvoering van dit besluit. du présent arrêté.
Brussel, 6 februari 2025. Bruxelles, le 6 février 2025.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: Pour le Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale :
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Le Ministre-Président du Gouvernement de la Région de
belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Bruxelles-Capitale, chargé du Développement territorial et de la
Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van Rénovation urbaine, du Tourisme, de la Promotion de l'Image de
gewestelijk Belang, Bruxelles et du Biculturel d'Intérêt régional,
R. VERVOORT R. VERVOORT
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Le Ministre du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, chargé
Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en des Finances, du Budget, de la Fonction publique, de la Promotion du
van het Imago van Brussel, Multilinguisme et de l'Image de Bruxelles,
S. GATZ S. GATZ
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met La Ministre du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale,
Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, chargée de la Mobilité, des Travaux publics et de la Sécurité routière,
E. VAN DEN BRANDT E. VAN DEN BRANDT
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Le Ministre du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, chargé
Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, de la Transition climatique, de l'Environnement, de l'Energie et de la
Démocratie participative,
A. MARON A. MARON
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk Le Ministre du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, chargé
en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen en de l'Emploi et de la Formation professionnelle, de la Transition
Dierenwelzijn, numérique et des Pouvoirs locaux du Bien-être animal,
B. CLERFAYT B. CLERFAYT
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 februari 2025 Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 6 février
betreffende de wijziging van het besluit van de Brusselse 2025 portant modification de l'arrêté du Gouvernement de la Région de
Hoofdstedelijke regering van 10 november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Bijlage I Deontologische code evaluatiecommissie De leden van de commissie verbinden zich ertoe: 1. te handelen met loyaliteit, waardigheid, eerlijkheid, integriteit, onafhankelijkheid, ijver en competentie; 2. zowel de procedure als de mandaathouders te respecteren, alsook de waarden van de gewestelijke overheidsdiensten en instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; 3. hun onafhankelijkheid en onpartijdigheid te garanderen, die onlosmakelijk verbonden is aan het uitoefenen van hun functie; 4. vanaf zij ervan kennis hebben genomen elke omstandigheid te communiceren die van invloed kan zijn op hun onafhankelijkheid of een belangenconflict kan veroorzaken, of die als dusdanig beschouwd zou kunnen worden; 5. vertrouwelijk te handelen, in het bijzonder wat betreft de geheimhouding van bekomen informatie en deliberaties; 6. objectiviteit en neutraliteit te tonen, en een eerlijke behandeling te garanderen voor alle mandaathouders, zonder enige vorm van partijdigheid of discriminatie. Indien een lid van de evaluatiecommissie afwijkt van deze deontologische code, kan hij/zij niet langer zetelen. Datum: Naam en handtekening: Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 februari 2025 betreffende de wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke regering van 10 november 2021 tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de evaluatiecommissie voor de mandaathouders van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest" Bruxelles-Capitale du 10 novembre 2021 fixant le règlement d'ordre intérieur de la commission d'évaluation des mandataires des services publics régionaux de Bruxelles et des organismes d'intérêt public de la Région de Bruxelles-Capitale - Annexe I Code de déontologie commission d'évaluation Les membres de la commission s'engagent à : 1. agir avec loyauté, dignité, probité, intégrité, indépendance, diligence et compétence ; 2. respecter la procédure et les mandataires, ainsi que les valeurs des services publics régionaux et des organismes d'intérêt public de la Région de Bruxelles-Capitale ; 3. garantir leur indépendance et leur impartialité, qui sont indissociables de l'exercice de leur fonction ; 4. communiquer, dès qu'ils en ont connaissance, toute circonstance de nature à affecter leur indépendance ou à entraîner un conflit d'intérêts ou qui est susceptible d'être considérée comme telle ; 5. agir en toute confidentialité, en particulier en ce qui concerne le secret des informations reçues et des délibérations ; 6. faire preuve d'objectivité et de neutralité, et à garantir un traitement équitable à tous les mandataires, indépendamment de toute forme de partialité ou de discrimination. Si un membre de la commission d'évaluation déroge à ce code de déontologie, il/elle ne pourra plus siéger. Date : Nom et signature : Vu pour être annexé à l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 6 février 2025 portant modification de l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 10 novembre 2021 fixant le règlement d'ordre intérieur de la commission d'évaluation des mandataires des services publics régionaux de Bruxelles et des organismes d'intérêt public de la Région de Bruxelles-Capitale
^