Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Bericht van --
← Terug naar "Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 Bij beschikking van 13 december 2021, waarvan de expeditie ter griffie van het Hof is ingekomen op 13 januari 2022, heeft een onderzoeksrechter van de Franstalige Re « A.1. Schenden artikel 11 van de wet van 22 december 2020 en artikel 2 van de wet van 2 april 2021(...)"
Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 Bij beschikking van 13 december 2021, waarvan de expeditie ter griffie van het Hof is ingekomen op 13 januari 2022, heeft een onderzoeksrechter van de Franstalige Re « A.1. Schenden artikel 11 van de wet van 22 december 2020 en artikel 2 van de wet van 2 april 2021(...) Avis prescrit par l'article 74 de la loi spéciale du 6 janvier 1989 Par ordonnance du 13 décembre 2021, dont l'expédition est parvenue au greffe de la Cour le 13 janvier 2022, un juge d'instruction du Tribunal de première instance francophone de « A.1. L'article 11 de la loi du 22.12.2020 et l'article 2 de la loi d'assentiment du 2 avril 2021 (...)
GRONDWETTELIJK HOF COUR CONSTITUTIONNELLE
Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 Avis prescrit par l'article 74 de la loi spéciale du 6 janvier 1989
januari 1989 Bij beschikking van 13 december 2021, waarvan de expeditie ter griffie Par ordonnance du 13 décembre 2021, dont l'expédition est parvenue au
van het Hof is ingekomen op 13 januari 2022, heeft een greffe de la Cour le 13 janvier 2022, un juge d'instruction du
onderzoeksrechter van de Franstalige Rechtbank van eerste aanleg te Tribunal de première instance francophone de Bruxelles a posé les
Brussel de volgende prejudiciële vragen gesteld : questions préjudicielles suivantes :
« A.1. Schenden artikel 11 van de wet van 22 december 2020 en artikel « A.1. L'article 11 de la loi du 22.12.2020 et l'article 2 de la loi
2 van de wet van 2 april 2021 houdende instemming met het d'assentiment du 2 avril 2021 à l'accord de coopération du 12.03.2021
samenwerkingsakkoord van 12 maart 2021 (meer in het bijzonder de
artikelen 2, § 2, 3, 4, 5, 6 en 10 van dat akkoord) niet artikel 22 (plus particulièrement, les articles 2 § 2, 3, 4, 5, 6 et 10 dudit
van de Grondwet, alsook artikel 8 van het Europees Verdrag van 4 accord) ne violent-ils pas l'article 22 de la Constitution, ainsi que
november 1950 tot bescherming van de rechten van de mens en de l'article 8 de la Convention européenne de sauvegarde des droits de
fundamentele vrijheden, in samenhang gelezen met de artikelen 5, lid l'homme et des libertés fondamentales du 04.11.1950, lus conjointement
1, 6, leden 1 en 3, en 9, leden 1, 2, i), en 3, van de AVG, in zoverre avec les articles 5.1 et 6.1 et 6.3 et 9 § 1, 2, i et 3 du RGPD, en ce
: que :
- eerste onderdeel : noch de doeleinden van de verwerking, noch de 1ère branche : ni les finalités du traitement, ni les destinataires
ontvangers van de gegevens, noch de categorieën van gegevens voldoende des données, ni les catégories de données ne sont définis de manière
duidelijk en uitdrukkelijk worden omschreven, teneinde te beantwoorden suffisamment claire et explicite, de manière à répondre à l'exigence
aan de vereiste van wettigheid en voorzienbaarheid van de norm ? de légalité et prévisibilité de la norme ?
- tweede onderdeel : de voorwaarde van evenredigheid van de inmenging 2ème branche : la condition de proportionnalité de l'ingérence dans la
in het privéleven niet kan worden beoordeeld ten aanzien van het
gebrek aan precisie van de nagestreefde doeleinden zoals zij vie privée ne peut être appréciée au regard du manque de précision des
voortvloeien uit de hiervoor bedoelde wet en het hiervoor bedoelde finalités poursuivies telles qu'elles résultent de la loi et de
samenwerkingsakkoord ? l'accord de coopération susvisés ?
A.2. Schenden artikel 11 van de wet van 22 december 2020 en artikel 2 A.2. L'article 11 de la loi du 22.12.2020 et l'article 2 de la loi
van de wet van 2 april 2021 houdende instemming met het d'assentiment du 2 avril 2021 à l'accord de coopération du 12.03.2021
samenwerkingsakkoord van 12 maart 2021 (meer in het bijzonder de
artikelen 2, § 2, 3, 4, 5, 6 en 10 van dat akkoord) niet artikel 22 (plus particulièrement, les articles 2 § 2, 3, 4, 5, 6 et 10 dudit
van de Grondwet, alsook artikel 8 van het Europees Verdrag van 4 accord) ne violent-ils pas l'article 22 de la Constitution, ainsi que
november 1950 tot bescherming van de rechten van de mens en de l'article 8 de la Convention européenne de sauvegarde des droits de
fundamentele vrijheden, in samenhang gelezen met de artikelen 5, lid l'homme et des libertés fondamentales du 04.11.1950, lus conjointement
1, 6, leden 1 en 3, 9, leden 1, 2, i), en 3, en 35 van de AVG, in avec les articles 5.1 et 6.1 et 6.3 et 9 § 1, 2, i, 3 et 35 du RGPD,
zoverre de voorwaarde van evenredigheid van de inmenging in het en ce que la condition de proportionnalité de l'ingérence dans la vie
privéleven niet kan worden beoordeeld wegens het niet uitvoeren van privée ne peut être appréciée, en raison de l'absence de réalisation
een concrete epidemiologische analyse alsook wegens het niet uitvoeren d'une analyse épidémiologique concrète ainsi qu'en raison de l'absence
van een echte effectbeoordeling ? de réalisation d'une réelle analyse d'impact ?
A.3. Schenden de wet van 22 december 2020 en artikel 2 van de wet van A.3. La loi du 22.12.2020 et l'article 2 de la loi d'assentiment du 2
2 april 2021 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 12 avril 2021 à l'accord de coopération du 12.03.2021 ne violent-ils pas
maart 2021 niet artikel 22 van de Grondwet, alsook artikel 8 van het l'article 22 de la Constitution, ainsi que l'article 8 de la
Europees Verdrag van 4 november 1950 tot bescherming van de rechten Convention européenne de sauvegarde des droits de l'homme et des
van de mens en de fundamentele vrijheden, in samenhang gelezen met de libertés fondamentales du 04.11.1950, lus conjointement avec les
artikelen 15 en 16 van de AVG, in zoverre zij niet letterlijk voorzien articles 15 et 16 du RGPD en ce qu'ils ne prévoient pas textuellement
in een recht van inzage en, in voorkomend geval, op rectificatie van un droit d'accès, et le cas échéant de rectification, de la personne
de betrokkene wat betreft zijn persoonsgegevens die voorkomen in de concernée quant à ses données personnelles figurant dans la base de
databank met betrekking tot de vaccinaties ? données afférentes aux vaccinations ?
B.1. Schenden artikel 11 van de wet van 22 december 2020 en artikel 2 B.1. L'article 11 de la loi du 22.12.2020 et l'article 2 de la loi
van de wet van 2 april 2021 houdende instemming met het d'assentiment du 2 avril 2021 à l'accord de coopération du 12.03.2021
samenwerkingsakkoord van 12 maart 2021 (meer in het bijzonder de
artikelen 2, § 2, 3, 4, 5, 6 en 10 van dat akkoord) niet de artikelen (plus particulièrement, les articles 2 § 2, 3, 4, 5, 6 et 10 dudit
10 en 11 van de Grondwet, in zoverre zij, door de latere invoering van de bepalingen van het ' COVID Safe Ticket ' (samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 en de latere uitbreidingen ervan bij de samenwerkingsakkoorden van 23 september 2021), een discriminatie mogelijk maken tussen categorieën van gevaccineerde en niet-gevaccineerde burgers, die niet wordt verantwoord in termen van evenredigheid ? B.2. Schenden de wet van 22 december 2020 en artikel 2 van de wet van 2 april 2021 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 12 maart 2021 niet de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre de personen die niet over een internettoegang beschikken, in de onmogelijkheid verkeren om hun recht van inzage en, in voorkomend geval, op rectificatie concreet uit te oefenen, in tegenstelling tot de personen die over een internettoegang beschikken ? C.1. Schendt artikel 17 van de wet van 22 december 2020, dat strafsancties invoert, gelezen in combinatie met het samenwerkingsakkoord van 12 maart 2021, dat het koninklijk besluit van 24 december 2020 heeft vervangen, niet het beginsel van niet-retroactiviteit van de strafwet, in zoverre de nadere regels inzake registratie, die aanleiding kunnen geven tot dergelijke strafsancties, werden gewijzigd na de invoering van de strafsanctie, hetgeen tijdens de beschouwde periode (24 december 2020 tot 2 april 2021) voor de burger de voorzienbaarheid van het aan te nemen gedrag teneinde de toepassing van de strafwet te vermijden onmogelijk zou maken ? C.2. Schendt artikel 17 van de wet van 22 december 2020 niet artikel 12, tweede lid, van de Grondwet, in zoverre de door de wetgever aangenomen strafrechtelijke kwalificatie van het strafbaar gestelde gedrag niet begrijpelijk is voor de burger ? ». Die zaak is ingeschreven onder nummer 7729 van de rol van het Hof. De griffier, accord) ne violent-ils pas les articles 10 et 11 de la Constitution, en ce qu'ils permettent, par l'instauration ultérieure du dispositif du ' Covid Safe Ticket ' (accord de coopération des 14.07.2021 et ses extensions ultérieures par les accords de coopération du 23.09.2021), une discrimination entre catégories de citoyens vaccinés et non vaccinés, non justifiée en terme de proportionnalité ? B.2. La loi du 22.12.2020 et l'article 2 de la loi d'assentiment du 2 avril 2021 à l'accord de coopération du 12.03.2021 ne violent-ils pas les articles 10 et 11 de la Constitution, en ce que les personnes ne disposant pas d'un accès à l'internet sont dans l'impossibilité de mettre concrètement en oeuvre leur droit de consultation et, le cas échéant de rectification, à la différence des personnes disposant d'un accès à l'internet ? C.1. L'article 17 de la loi du 22.12.2020 qui institue des sanctions pénales, lu en conjugaison avec l'accord de coopération du 12.03.2021, qui s'est substitué à l'A.R. du 24.12.2020, ne viole-t-il pas le principe de non-rétroactivité de la loi pénale, en ce que les modalités à enregistrer, susceptibles de donner lieu à de telles sanctions pénales, ont été modifiées après l'instauration de la sanction pénale, ce qui rendrait impossible, durant la période considérée (24.12.2020 - 02.04.2021) pour le citoyen, la prévisibilité du comportement à adopter pour éviter l'application de la loi pénale ? C.2. L'article 17 de la loi du 22.12.2020 ne viole-t-il pas l'article 12 alinéa 2 de la Constitution, en ce que la qualification pénale adoptée par le législateur du comportement incriminé n'est pas compréhensible pour le citoyen ? ». Cette affaire est inscrite sous le numéro 7729 du rôle de la Cour. Le greffier,
P.-Y. Dutilleux P.-Y. Dutilleux
^