Etaamb.openjustice.be
Erratum
gepubliceerd op 29 november 2023

Indicatoren voor het voorschrijfgedrag van de artsen houder van het artsendiploma en de huisartsen voor antibiotica. - Erratum Deze tekst annuleert en vervangt de bekendmaking nr. 2023/45981, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 20 novembe Indicator gepubliceerd overeenkomstig artikel 73, § 3 van de wet betreffende de verplichte ver(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2023047473
pub.
29/11/2023
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Indicatoren voor het voorschrijfgedrag van de artsen houder van het artsendiploma en de huisartsen voor antibiotica. - Erratum Deze tekst annuleert en vervangt de bekendmaking nr. 2023/45981, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 20 november 2023, blz. 107684.

Indicator gepubliceerd overeenkomstig artikel 73, § 3 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, GVU-wet.

Er werd door het comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging en de algemene raad van het RIZIV alsook door de regering geopteerd om een methode voor de integratie van de gezondheidszorgdoelstellingen in de keuzes van de ziekteverzekering te ontwikkelen, dit in combinatie met een dynamisch meerjarig budgettair kader en meer focus op appropriate care - de juiste zorg op de juiste plaats op het juiste moment en aan de juiste prijs.

De implementatie van indicatoren blijft één van de hefbomen om hiertoe te komen, met als doel efficiëntiewinsten te genereren door het terugdringen van inappropriate care.

De aldus vrijgekomen middelen worden terug geïnvesteerd binnen de gezondheidszorg.

Indicatoren zijn niet absoluut, waarbij gemotiveerde uitzonderingen steeds mogelijk blijven. In die zin is een indicator een verantwoordingsdrempel.

De indicatoren moeten peilen naar doelmatiger gebruik van de beschikbare middelen binnen de gezondheidszorg en zijn wetenschappelijk gefundeerd en rationeel.

De waarde van een indicator wordt berekend op basis van wetenschappelijke reviews en data-analyses in overleg met de beroepsorganisaties en wetenschappelijke verenigingen.

NOTA Het rapport van het Rekenhof "Beleid inzake het voorschrijven en afleveren van antibiotica" van december 2022 formuleert hieromtrent twintig aanbevelingen gericht aan de diverse gezondheidsadministraties.

Het RIZIV wordt hierbij gevat door de aanbevelingen 6, 9, 10 en 11: - 6: voorschrijvers van antibiotica verplichten de goede praktijken toe te passen of te vermelden waarom ze ervan afwijken. - 9: acties opzetten om de goede praktijken te evalueren en te controleren, zoals de actie die de DGEC al heeft uitgevoerd, in afwachting van bruikbare indicatoren van manifeste afwijking. - 10: de wettelijk voorgeschreven indicatoren van manifeste afwijking definiëren op basis van de beschikbare gegevens. - 11: voorschrijvers die de goede praktijken inzake antibiotica niet volgen, controleren via indicatoren van manifeste afwijking.

Om daartoe te komen, moeten er eerst indicatoren van manifeste afwijking worden gedefinieerd (= aanbeveling 10).

De NRKP (Nationale raad voor kwaliteitspromotie) formuleerde reeds een aantal aanbevelingen die werden gedeeld met het huisartsenkorps in januari 2019.

Die aanbevelingen worden nu grotendeels hernomen, evenwel met het invoeren van een verantwoordingsdrempel, aan de hand van een recente data-analyse en nationale en internationale richtlijnen.

De bestaande richtlijnen op basis van de onderzoeksresultaten opgenomen in de `Eurobarometer' en gevalideerd door de ECDC (European Centre for Disease prevention and Control) en aanbevelingen door BAPCOC (Belgische Commissie voor de coördinatie van het antibioticabeleid) worden weerhouden om deze verantwoordingsdrempel te bepalen.

Minstens 40% van de voorgeschreven antibiotica zijn overbodig bevonden.

Er wordt één kwantitatieve indicator gedefinieerd (per leeftijdscategorie) naast twee kwalitatieve indicatoren (zonder leeftijdscategorie).

Het invoeren van indicatoren is slechts één van de hefbomen om het overbodig antibioticagebruik tegen te gaan.

Bijkomende flankerende maatregelen moeten worden genomen in andere werkgroepen, maar vallen buiten de missie van de NRKP. Men beoogt een drastische vermindering van overbodige antibioticavoorschriften om onder meer de antibioticaresistentie in te dijken en de nosocomiale infecties maximaal te vermijden.

België kent jaarlijks een geschat aantal van 530 overlijdens te wijten aan de gevolgen van antibiotica-resistentie.

INDICATOREN Overeenkomstig artikel 122ter, § 4, 3° bis van het Koninklijk besluit van 3 juli 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/07/1996 pub. 19/12/2008 numac 2008001031 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 03/07/1996 pub. 10/12/2007 numac 2007000977 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester van het jaar 2007 sluiten tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, stelt de Nationale raad voor kwaliteitspromotie de volgende indicatoren vast: Kwantitatieve indicator per leeftijdscategorie Indicator 1: Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld waarbij : - pat_AB = aantal patiënten met een voorschrift voor een terugbetaald antibioticum (ATC J01) - pat_farma spec = aantal patiënten met een voorschrift voor een terugbetaalde farmaceutische specialiteit (geneesmiddelen met terugbetalingscategorie 0750514, 0750536, 0750551, 0750573, 0750595, 0753476, 0753491, 0758015, 0758030, 0758052, 0758074, 0758096, 0758111, 0758133) Kwalitatieve indicatoren Indicator 2: Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld waarbij: - DDD amoxi = aantal DDD aan voorgeschreven en terugbetaalde amoxicilline (ATC J01CA04) - DDD amoxiclav = aantal DDD aan voorgeschreven en terugbetaalde amoxicilline geassocieerd met clavulaanzuur (ATC J01CR02) Indicator 3: Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld waarbij: - DDD tweedelijnsAB = aantal DDD aan voorgeschreven en terugbetaalde tweedelijnsantibiotica [amoxicilline geassocieerd met clavulaanzuur (ATC J01CR02), cefalosporines (ATC J01D), chinolonen (ATC J01M), macroliden (ATC J01FA)] - DDD AB = aantal DDD aan voorgeschreven en terugbetaalde antibiotica (ATC J01) Afkortingen DDD = defined daily doses ATC = anatomical therapeutic chemical (classification) De waarde van elke indicator wordt berekend per kalenderjaar met de gegevens over de voorschrijver die beschikbaar zijn in de Farmanet-databank (artikel 165 GVU-wet, enkel en alleen de farmaceutische specialiteiten).

Dit houdt onder meer in dat er geen informatie beschikbaar is met betrekking tot de indicatie voor het voorschrift of over de eventuele comorbiditeit die aanwezig is bij de patiënt.

Farmanet dekt de afleveringen in de open officina's, die door het RIZIV zijn terugbetaald.

Zijn dus niet inbegrepen: de geneesmiddelen die in het ziekenhuis worden afgeleverd en de geneesmiddelen die worden afgeleverd door een open officina zonder tegemoetkoming van het RIZIV. De indicatoren zijn van toepassing op de artsen-voorschrijvers met de bevoegdheidscodes 000, 001, 002, 003, 004, 005, 006, 008 en 009 vanaf de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

^