Etaamb.openjustice.be
Document van 02 april 1997
gepubliceerd op 07 juni 1997

Nieuwe bepalingen betreffende de inschrijving als **** in de bevolkingsregisters. - Wijzigingen van de Algemene Onderrichtingen van 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het ****

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
1997000259
pub.
07/06/1997
prom.
02/04/1997
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


2 APRIL 1997. **** bepalingen betreffende de inschrijving als **** in de bevolkingsregisters. - **** van de Algemene **** van 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het ****


**** **** van de Wetgeving en van de **** Instellingen **** van de Verkiezingen en van de Bevolking **** de Dames en **** Burgemeesters en Schepenen **** informatie aan: de Dame en de **** **** de Dame en de **** Arrondissementscommissarissen De wet van 24 januari 1997 houdende wijziging van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een **** van de natuurlijke personen geeft een wettelijke basis aan het begrip "****", dat reeds op een beperkende wijze toegepast werd in het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het ****, inzonderheid voor de personen die in een mobiele woning verblijven en voor de daklozen.

**** genoemde wet bepaalt op een beperkende wijze de categorieën van personen waarop en de voorwaarden onder dewelke dit begrip van toepassing is.

**** kunnen, overeenkomstig de voornoemde wet, benevens de personen die in een mobiele woning verblijven, enkel de personen die om **** of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen in **** geen verblijfplaats hebben of meer hebben, op een **** ingeschreven worden.

De wetgever heeft dit begrip op geen enkel andere categorie van personen toepasselijk gemaakt. **** volgt dat de personen die wegens andere motieven dan de twee redenen die in de wet bepaald zijn, in **** geen verblijfplaats hebben of meer hebben, niet in aanmerking komen voor een ****. **** kunnen de in artikel 18, eerste lid, 1°, 3°, 4°, 5° en 7° bedoelde personen die als tijdelijk afwezig beschouwd worden en die geen verblijfplaats meer hebben in ****, zich voortaan niet meer laten inschrijven op een ****, hetgeen voor hen in het verleden mogelijk was ingevolge de Algemene **** van 7 oktober 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het **** (nummers 98 en 103).

**** bepalingen moeten dus herzien worden.

**** voornoemde wet bevestigt het principe van het referentie-adres op het adres van een natuurlijke persoon, maar zij voorziet in een afwijking van dit principe in de volgende gevallen: - de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben, kunnen onder bepaalde voorwaarden ingeschreven worden op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn; - de militairen en de leden van hun gezin, die in garnizoen zijn in het buitenland en die in **** geen verblijfplaats hebben, worden ingeschreven op het door de **** van **** vastgestelde ****.

**** koninklijk besluit van 21 februari 1997 voert artikel 1, § 2, van de voornoemde wet van 19 juli 1991, zoals het ingevoegd werd door de wet van 24 januari 1997, uit en heeft artikel 20 van het bovenvermelde koninklijk besluit van 16 juli 1992 vervangen door een nieuwe beschikking, die het volgende bepaalt: - de wijzen van inschrijving in de bevolkingsregisters voor de personen die in een mobiele woning verblijven; - de gevallen waarin de personen die om **** tijdelijk afwezig zijn, hun inschrijving op een **** kunnen aanvragen; - de voorwaarden om als **** ingeschreven te worden op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, voor de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben, alsmede de voorwaarden waaraan het behoud van de inschrijving van deze personen verbonden is.

**** verbiedt het genoemde koninklijk besluit elke vergoeding voor de toekenning van een **** en het stelt elke overtreding van de bepalingen van artikel 20 strafbaar.

**** dienen aan de voornoemde Algemene **** van 7 oktober 1992 volgende wijzigingen aangebracht te worden : ****. In **** **** van **** ****: 1. **** bepalingen van nummer 11 betreffende het **** worden vervangen door de volgende bepalingen : "- ****: **** begrip **** wordt gedefinieerd in artikel 1, § 2, tweede lid, van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een **** van de natuurlijke personen, zoals gewijzigd bij de wet van 24 januari 1997. **** **** is het adres van een natuurlijke persoon die ingeschreven is in het bevolkingsregister van de gemeente waar hij zijn **** heeft gevestigd en waar, met de toestemming van de laatstgenoemde, een persoon zonder verblijfplaats is ingeschreven. Als het **** om het adres van een gezin, moet de toestemming verleend worden door de ****. **** adres **** **** kan geen **** zijn. **** geldt evenmin voor een gewone brievenbus in een gebouw waar niemand zorgt voor de eventuele post.

**** andere woorden, de vaststelling van een **** veronderstelt niet alleen de instemming van de persoon die op dat adres ingeschreven is, maar ook de verzekering van de interventie van die persoon voor het ophalen van de post en het doorsturen ervan aan de bestemmeling. Het moet noodzakelijkerwijze het adres zijn van een natuurlijke persoon, behalve, in voorkomend geval, voor het militair personeel en het **** van de ****, dat in garnizoen is in het buitenland (****. nummer 98) en voor de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben (****. nummer 103).

**** inschrijving op een **** is beperkt tot het adres dat in de aanvraag en in de toestemming is opgegeven.

**** geval van adreswijziging, moet een nieuwe aanvraag ingediend worden.

De mogelijkheid om op een **** ingeschreven te worden is strikt beperkt tot de **** categorieën van personen : 1° de personen die in een mobiele woning verblijven;2° de personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen buiten de gemeente;3° de leden van het **** en het militair personeel van de **** in garnizoen in het buitenland en hun gezin;4° de leden van het diplomatieke en het consulaire personeel en hun gezin;5° de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;6° de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben.» 2. Aan nummer 11 wordt een laatste lid toegevoegd, **** als volgt: - gezin -: "De persoon of het gezin dat op een **** ingeschreven is vormt een afzonderlijk gezin dat moet onderscheiden worden van het gezin van de persoon die instemt met deze inschrijving.**** regel geldt eveneens voor het **** op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn of op het door de **** van **** vastgestelde adres." 3. In nummer 11 - Mobiele woning, worden de woorden "of ****" geschrapt.4. **** vijfde lid van nummer 17**** wordt vervangen door de volgende tekst: "**** de personen die in nummer 11 - **** - vijfde lid, worden opgesomd, moet het eventueel **** vermeld worden, alsmede de naam en de voornamen van de persoon die ingestemd heeft met de genoemde inschrijving. **** tijdelijk adres in het **** of in het buitenland kan een nuttig gegeven vormen voor het doorsturen van de administratieve correspondentie." 5. Aan het nummer 78 worden een vijfde, een zesde en zevende lid toegevoegd, **** als volgt: "**** college van burgemeester en schepenen gelast de afvoering van **** uit de registers van eenieder die ingeschreven is op een ****, die niet meer de voorwaarden vervult voor deze inschrijving en waarvan de **** niet kan geregulariseerd worden. **** geval doet zich voor wanneer een persoon die als **** ingeschreven is bij een natuurlijke persoon zijn toestand niet in orde gebracht heeft, wanneer deze natuurlijke persoon van verblijfplaats veranderd is, overleden is of ambtshalve afgevoerd werd.

**** gelast het college van burgemeester en schepenen ook de afvoering van **** op basis van de documenten die overgelegd worden door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn in het geval bedoeld in nummer 102, wanneer een persoon als **** ingeschreven is op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn." ****. In **** **** van **** ****: 1. Aan nummer 89 wordt een punt **** toegevoegd, **** als volgt: "****) Inschrijving op een **** hetzij op grond van de schriftelijke toestemming van de natuurlijke persoon die aan dit adres ingeschreven is, uitgedrukt in het document dat conform is aan het **** model, hetzij op grond van het attest uitgereikt door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat conform is aan het model bepaald door de **** tot wiens bevoegdheid de openbare centra voor maatschappelijk welzijn behoren, hetzij op grond van de schriftelijke toestemming van de **** van Landsverdediging of van zijn vertegenwoordiger. **** inschrijving gebeurt op de datum van de toestemming, die op het document opgegeven is (de datum die vermeld is in deel **** van het onderstaand model) of op de datum van het attest, dat afgegeven werd door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn." **** de raadpleging van de tabel, zie beeld ****. In **** **** van **** ****: 1. Het nummer 98 wordt vervangen door de volgende tekst: "**** de categorieën van personen bedoeld in ****.96, 1° tot 4° en 6° tot 9°, is het nodig zich ervan te vergewissen dat ze in de gemeente over een reëel adres beschikken (adres van de **** van het gezin waartoe ze behoren, adres van de onbewoonde woning voor zover er maatregelen getroffen zijn opdat hen alle administratieve stukken doorgezonden worden). **** inschrijving bij het gemeentebestuur is verboden.

De personen bedoeld in ****. 96, 2°, 6°, 8° en 9°, kunnen, wanneer ze in de gemeente over geen reëel adres beschikken, ingeschreven worden op een ****, aan het adres van de **** van een natuurlijke persoon. De personen bedoeld in ****. 96, 6° (het militair personeel en het **** van de **** **** in de ****.****.****., militairen die in het buitenland gedetacheerd zijn bij **** of **** organismen, of bij een militaire basis in het buitenland) die niet beschikken over een reëel adres of over een **** op het adres van een natuurlijke persoon, worden ingeschreven op het **** vastgesteld door de **** van Landsverdediging.

In het onderhavige geval **** het om het volgende adres: Burgerlijk **** ****, **** 1 te 1140 ****.

**** inschrijving zonder adres dient vervangen te worden door de inschrijving op een reëel adres of op een **** (deze mogelijkheid wordt alleen geboden aan de personen bedoeld in ****. 96, 2°, 6°, 8° en 9°)." 2. Het eerste, tweede en derde lid van ****.101 worden vervangen door de volgende tekst: "De mobiele woningen werden gedefinieerd in hoofdstuk ****, ****. 11.

De personen die in een mobiele woning verblijven, worden ingeschreven in de bevolkingsregisters van: - 1° hetzij de gemeente waar ze ten minste zes maanden per jaar aan een vast adres verblijven; - 2° hetzij de gemeente waar ze een **** hebben.

**** in het vorig lid, 1°, bedoelde personen die tijdelijk hun gemeente van inschrijving verlaten, moeten die op de hoogte brengen van elke afwezigheid van meer dan zes maanden." 3. Het nummer 102 wordt vervangen door de volgende tekst: "**** die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben. Artikel 20, §3, eerste en tweede lid van het voornoemde koninklijk besluit van 16 juli 1992, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 februari 1997, bepaalt de voorwaarden, waaraan de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben dienen te voldoen, om in aanmerking te komen voor een inschrijving op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

**** voorwaarden zijn de volgende: 1° in geen geval ingeschreven zijn in een gemeentelijk bevolkingsregister in België. **** de aanvrager reeds ingeschreven is in de bevolkingsregisters of in het **** van een gemeente op een reëel adres of op een ****, of indien hij reeds ingeschreven is in het ****, kan hij als **** niet ingeschreven worden op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

**** gemeente waar de aanvraag ingediend wordt, dient dit te controleren vooraleer ze de inschrijving verricht. 2° De maatschappelijke bijstand vragen in de zin van artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 op de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, of het bestaansminimum, waarin de wet van 7 augustus 1974 tot instelling van het recht op een bestaansminimum voorziet. **** is de taak van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, en niet van de gemeente, te controleren of deze voorwaarden vervuld zijn.

**** dit het geval is, levert het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een attest af, waarvan het model vastgesteld wordt door de ****, tot wiens bevoegdheid de openbare centra voor maatschappelijk welzijn behoren.

**** betrokkene begeeft zich, met zijn attest, naar het gemeentebestuur.

Nadat het gemeentebestuur gecontroleerd heeft of de betrokkene op deze datum niet ingeschreven is in een gemeentelijk register, schrijft het hem in op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (1), op de datum die vermeld is op het attest, uitgereikt door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Artikel 20, § 3, derde lid, van het voornoemde koninklijk besluit bepaalt dat de betrokkenen zich ten minste éénmaal per trimester dienen aan te bieden bij het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn om deze inschrijving te behouden. **** termijn begint te lopen vanaf de datum van inschrijving. De praktische schikkingen hieromtrent worden bepaald door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Artikel 20, § 4, van het koninklijk besluit regelt het probleem van afvoering van de registers wanneer de betrokken persoon niet meer de voorwaarden vervult om als **** ingeschreven te zijn op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

**** de betrokken persoon zich niet minstens éénmaal per trimester aanbiedt, of als hij niet meer de voorwaarden vervult bedoeld in artikel 20, § 3, eerste lid, van het voornoemde koninklijk besluit van 16 juli 1992, meldt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dit aan het college van burgemeester en schepenen, dat na kennisname van de documenten overgelegd door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, de beslissing neemt de betrokkene ambtshalve af te voeren van de registers. **** datum van afvoering van de registers is de datum van deze beslissing." 3. § 2 van ****.103 wordt vervangen door volgende tekst: "§ 2. De personen die opgesloten zijn in **** of in instellingen voor sociale bescherming die bij hun opsluiting tot een gezin behoorden, blijven tijdens hun opsluiting ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente waar dat gezin zijn verblijfplaats heeft. Zij worden beschouwd als tijdelijk afwezig uit de **** van het gezin en volgen diens lot bij veranderingen van ****.

**** die bij hun opsluiting haard noch gezin behouden hebben in een gemeente van het ****, worden ingeschreven op het adres van de **** of van de instelling voor sociale bescherming, voor zover de directeur van de inrichting akkoord ****. Bij ontstentenis van het akkoord van de directeur van de inrichting, wordt het geschil ter beslechting voorgelegd aan de **** van **** Zaken of zijn gemachtigde.

**** dezelfde wijze worden de in het eerste lid bedoelde gedetineerden ingeschreven op het adres van de **** of de instelling voor sociale bescherming waar ze opgesloten zijn, wanneer tijdens de periode van hun opsluiting de breuk van de band met het gezin of de haardstede waartoe ze behoorden op het ogenblik van hun opsluiting, vastgesteld en bevestigd werd door een schriftelijke verklaring van de **** van het genoemde gezin of de genoemde haardstede, waardoor laatstgenoemde de werkelijkheid en de **** van de breuk bevestigt en zich door dit feit verzet tegen het behoud van de inschrijving van de gedetineerde op het adres van het gezin.

**** inschrijving op het adres van de **** of de instelling voor sociale bescherming zijn er veranderingen van **** bij elke verandering van inrichting." In **** **** van **** ****: 1. **** ****.129, tweede lid: De woorden "en 20" worden toegevoegd na de woorden "(op artikelen 1 tot 14)." 2. **** ****.129 wordt een derde lid toegevoegd, **** als volgt: "Artikel 20, § 5, van het voornoemde koninklijk besluit verbiedt elke vorm van vergoeding voor het verlenen van een ****".

**** **** ****, **** **** van **** ****: 1. ****.33 wordt vervangen door de volgende tekst: 33. "**** die in een mobiele woning verblijven en personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben en die ingeschreven zijn op een ****. De oproepingsbrieven worden verzonden naar het **** van de betrokkene, ****.****.****. naar het adres van de natuurlijke persoon die ingestemd heeft met deze inschrijving of, wat de daklozen betreft - in voorkomend geval - naar het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, waar ze als **** ingeschreven zijn. **** centrum zorgt ervoor dat de oproepingsbrief aan de betrokkene overhandigd wordt." 2. ****.34, punt 2, wordt vervangen door de volgende tekst: 34. 2."**** betrokkene is ingeschreven op het door de **** van **** vastgestelde ****.

In het onderhavige geval **** het om het volgende adres: BURGERLIJK ALGEMEEN BESTUUR, **** 1 te 1140 ****. ****) De oproepingsbrief wordt dus naar dit adres gestuurd.**** Burgerlijk **** **** zorgt ervoor dat de oproepingsbrief aan de betrokkene bezorgd wordt. ****) **** de oproepingsbrief wordt de periode waarin de burger zich bij de gemeente dient te melden, op een jaar gebracht in plaats van 8 werkdagen.****) **** de betrokkene zich een jaar na het verzenden van de oproepingsbrief niet heeft gemeld om het basisdocument te ondertekenen, wordt dit geannuleerd. Een herinnering wijzend op de eventuele **** van het basisdocument zal evenwel aan de betrokkene verzonden worden, uiterlijk tien maanden na de datum waarop de oproepingsbrief verzonden werd. ****) Indien het basisdocument werd ondertekend, maar de betrokkene een jaar na de **** van de oproepingsbrief zijn identiteitskaart niet heeft afgehaald, wordt deze geannuleerd en vernietigd. Een herinnering wijzend op deze eventuele vernietiging zal de betrokkene toegezonden worden, uiterlijk elf maanden na de datum van het verzenden van de oproepingsbrief." 3. **** ****) van ****.38 wordt vervangen door de volgende tekst : ****) "Als een basisdocument geannuleerd moet worden, bevestigt de gemeente, nadat ze de **** verricht heeft via teleprocessing, deze **** door een schuine streep te trekken door dit document en door er de vermelding "geannuleerd" op aan te brengen.Deze streep wordt aangebracht vertrekkende van de linker bovenhoek naar de rechter benedenhoek.

Geen enkel teken of tekst mag aangebracht worden in de zone voor optische lezing onderaan het document." De **** van Binnenlandse ****, ****. **** **** **** de raadpleging van de voetnoot, zie beeld

^