gepubliceerd op 06 juni 2024
Gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofd-stedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschaps-commissie tot wijziging van artikelen 25, 27 en 28 van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 16 mei 2019 betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen
16 MEI 2024. - Gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofd-stedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschaps-commissie tot wijziging van artikelen 25, 27 en 28 van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 16 mei 2019 betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen (1)
Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt :
Artikel 1.Dit gezamenlijk decreet en ordonnantie regelt een aangelegenheid bedoeld in de artikelen 39, 135 en 135bis van de Grondwet, alsook in de artikelen 127 en 128 van de Grondwet krachtens artikel 138 ervan.
Art. 2.In artikel 25 van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 16 mei 2019 betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt aangevuld met een punt 1° bis, luidend als volgt: "1° bis: de afwijzingen van opvragingen van hergebruik, bedoeld in hoofdstuk II, artikel 9;"; 2° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 3, luidend als volgt: " § 3.De Commissie of haar voorzitter brengt advies uit over elk project dat van invloed kan zijn op de bevoegdheden of de werking van de Commissie.
Het advies wordt uitgebracht binnen dertig dagen na de datum van ontvangst van het volledige dossier waarin om het advies wordt verzocht.".
Art. 3.In artikel 27 van hetzelfde gezamenlijk decreet en ordonnantie, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt het derde lid vervangen als volgt: "De in het eerste lid bedoelde termijnen worden onderbroken bij indiening van een bezwaarschrift bij de Brusselse ombudsman.Een nieuwe termijn van dertig dagen of vijf dagen begint te lopen: a) hetzij zodra de aanvrager van de ombudsman de kennisgeving ontvangt dat zijn tussenkomst is afgerond; b) hetzij na het verstrijken van een termijn van vier maanden, te rekenen vanaf de indiening van het bezwaarschrift, indien de in a) bedoelde kennisgeving niet eerder plaatsvond."; 2° in paragraaf 3 worden de woorden "de aanvraag tot hergebruik" of ingevoegd tussen de woorden "een beslissing die" en de woorden "de opvraging bedoeld in hoofdstuk III" en de woorden "tot hergebruik of" worden ingevoegd tussen de woorden "van de aanvraag" en de woorden "tot verbetering en".
Art. 4.In artikel 28, § 1, van hetzelfde gezamenlijk decreet en ordonnantie, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het tweede lid, worden de woorden "het hergebruik of" ingevoegd tussen de woorden "waarvan" en de woorden "de verbetering";2° in het vierde lid, worden de woorden "of de documenten waarvan het hergebruik gevraagd is" ingevoegd tussen het woord "milieu-informatie" en de woorden "over te maken".
Art. 5.Dit gezamenlijk decreet en ordonnantie treedt in werking op 1 juni 2024.
Kondigen dit gezamenlijk decreet en ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 16 mei 2024.
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota (1) Documenten van het Parlement: Gewone zitting 2023-2024 A-873/1 Ontwerp van gezamenlijk decreet en ordonnantie A-873/2 Huishoudelijk reglement A-873/3 Verslag Integraal verslag: Bespreking: vergadering van donderdag van 2 mei 2024 Aanneming: vergadering van vrijdag 3 mei 2024