gepubliceerd op 09 juni 2010
Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Les Marronniers"
27 MEI 2010. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Les Marronniers"
De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, voor het laatst gewijzigd op 30 april 2009, inzonderheid op artikel 14;
Gelet op het huishoudelijk reglement aangenomen door de Raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Les Marronniers" tijdens zijn zitting van 11 maart 2010;
Op de voordracht van de Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.
Art. 2.Bijgaand huishoudelijk reglement van de Raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Les Marronniers" is goedgekeurd door de Regering.
Art. 3.Het besluit van de Waalse Regering van 22 januari 2004Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 22/01/2004 pub. 19/07/2004 numac 2004202376 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het Psychiatrisch Ziekenhuis "Les Marronniers" type besluit van de waalse regering prom. 22/01/2004 pub. 19/07/2004 numac 2004202375 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het Psychiatrisch Ziekenhuis « Le Chêne aux Haies » sluiten tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Les Marronniers" wordt opgeheven.
Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 12 maart 2010.
Art. 5.De Minister van Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 27 mei 2010.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX
HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE RAAD VAN BESTUUR VAN HET PSYCHIATRISCH ZIEKENHUIS "LES MARRONNIERS", afgekort : CRP De Raad van bestuur, Gelet op het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, hierna het "decreet" genoemd, Besluit : HOOFDSTUK I. - Raad van bestuur Afdeling 1. - Zittingen van de Raad van bestuur
Artikel 1.De vergaderingen van de Raad van bestuur zijn voorbehouden aan de leden van de Raad van bestuur en aan de personen die er met raadgevende stem aan deelnemen zoals bepaald bij artikel 8, §§ 1 en 2, van het decreet.
De Secretaris bedoeld in artikel 15 van het decreet woont de vergaderingen van de Raad van bestuur van rechtswege bij.
Hij wordt belast met de voorbereiding van de vraagstukken die aan de Raad van bestuur overgelegd worden en zorgt voor de opstelling van de notulen.
De Raad van bestuur mag één of meer personen bedoeld in artikel 8, §§ 3 en 4 van het decreet uitnodigen.
Op voorstel van de voorzitter kan de Raad van bestuur ook beslissen om zijn vergaderingen te laten bijwonen door één of meer vaste uitgenodigden van wie hij de lijst vastlegt.
Die hoedanigheid van vaste uitgenodigde kan altijd ingetrokken worden door de Raad van bestuur.
Art. 2.De Raad van bestuur vergadert telkens als gevorderd door de aangelegenheden waarvoor hij bevoegd is en minstens vier keer per jaar.
De zittingen vinden plaats in de lokalen van het "CRP". In uitzonderlijke gevallen kunnen ze op elke andere plek plaatsvinden.
In buitengewone omstandigheden en/of om dringende redenen kan de Raad een zitting houden volgens via een schriftelijke procedure (bijv. : brief, fax, of mail).
In dat geval wordt het ontwerp van beraadslaging van de Raad samen met de agenda en het dossier verstrekt. De leden van de Raad worden erom verzocht hun waarnemingen en/of bemerkingen schriftelijk mee te delen binnen een termijn van drie werkdagen.
In geval van uitdrukkelijk verzet van een gewoon lid van de Raad dat stemgerechtigd is wordt het ontwerp van beraadslaging verschoven naar de agenda van de volgende zitting van de Raad.
De eventuele waarnemingen, bemerkingen of commentaren zonder gevolg voor het ontwerp van beraadslaging worden aan de notulen (van de vorige vergadering) toegevoegd.
Art. 3.De voorzitter, of één van de ondervoorzitters indien hij verhinderd is, roept de leden van de Raad van bestuur op, alsook de personen die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen.
Hij handelt : 1) hetzij op eigen initiatief, 2) hetzij ter uitvoering van een vorige beslissing van de Raad, 3) hetzij op schriftelijk verzoek van minstens 2 leden, 4) hetzij op schriftelijk verzoek van de voorzitter van het Directiecomité, 5) hetzij op schriftelijk verzoek van de Minister van Gezondheid. In geval van een schriftelijk verzoek worden de datum en het uur van de vergadering door de voorzitter vastgelegd binnen vijftien kalenderdagen na ontvangst van het verzoek.
Art. 4.De oproepingen worden minstens vijf kalenderdagen voor de datum van de vergadering door de secretaris en op verzoek van de voorzitter bij gewoon schrijven verstuurd naar de leden van de Raad en naar de personen die de Raad met raadgevende stem bijwonen. De dag waarop de oproeping per post verzonden wordt en de dag van de vergadering worden niet in aanmerking genomen bij de berekening van dat aantal dagen.
De oproepingen vermelden de dag, het uur en de plaats van de vergadering, alsook de agenda.
De bijkomende dossiers worden bij de agenda gevoegd of, bij wijze van uitzondering, tijdens de zitting overgemaakt.
In geval van dringende noodzakelijkheid worden de oproepingen, op verzoek van de voogdijminister of van minstens twee leden van de Raad van bestuur minstens twee kalenderdagen voor de datum van de vergadering door de secretaris op verzoek van de voorzitter via de snelste middelen verstuurd naar de leden van de Raad en naar de personen die de Raad met raadgevende stem bijwonen. De dringende noodzakelijkheid wordt door de leden van de Raad van bestuur goedgekeurd aan het begin van de zitting die volgt op de situatie van dringende noodzakelijkheid.
Art. 5.Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter beslissen de leden van de Raad van bestuur tijdens de zitting welke ondervoorzitter die zitting zal voorzitten. Indien zowel de voorzitter als de twee ondervoorzitters afwezig zijn, wordt de zitting voorgezeten door het oudste lid van de Raad. Afdeling 2. - Bevoegdheid om te beslissen over de agenda van de
vergaderingen van de Raad van bestuur
Art. 6.De voorzitter is bevoegd om over de agenda te beslissen.
Elk agendapunt waarover beslist moet worden is het voorwerp van een ontwerp van beraadslaging, behalve behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid.
Een bestuurder mag verzoeken om de opneming van een punt op de agenda van een volgende vergadering van de Raad van bestuur. Dat punt wordt slechts op de agenda van de eerstkomende Raad van bestuur opgenomen als de voorzitter dat verzoek schriftelijk ontvangt binnen vijftien kalenderdagen na de laatste Raad van bestuur.
Het verzoek moet gemotiveerd zijn en, desgevallend, van documentatie voorzien.
Voor elk agendapunt van de vergaderingen van de Raad van bestuur wordt de gehele documentatie die dat punt betreft ter inzage gelegd van de leden van de Raad.
Art. 7.De verschillende agendapunten worden in de vastgelegde volgorde besproken, tenzij de Raad daar anders over beslist. De Raad kan evenwel bij meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden beslissen dat een bijkomend punt op de agenda geplaatst wordt.
Indien er geweigerd wordt een bijkomend punt op de agenda te plaatsen, wordt akte gegeven van het voorstel, dat pas op de volgende zitting besproken zal kunnen worden. Afdeling 3. - Stemming en wijze van beraadslaging
Art. 8.De Raad kan slechts beraadslagen indien de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
De afwezige leden kunnen zich bij volmacht laten vertegenwoordigen.
Elk aanwezig lid kan slechts over één enkele volmacht beschikken.
Elk lid dat de Raad van bestuur niet kan bijwonen verwittigt de secretaris en geeft hem schriftelijk kennis van zijn eventuele bemerkingen i.v.m. de notulen van de vorige vergadering. Die bemerkingen worden tijdens de zitting medegedeeld.
Indien het aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, zal de raad op geldige wijze beraadslagen na een nieuwe bijeenroeping voor dezelfde agenda, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De termijnen van verzending van de nieuwe oproeping liggen vast in artikel 4 van dit reglement.
In de gevallen bedoeld in artikel 13 van het decreet kan de Raad van bestuur op geldige wijze beraadslagen in afwezigheid van één van zijn leden.
Art. 9.De beslissingen van de Raad van bestuur worden bij consensus genomen.
Bij gebrek aan consensus wordt bedoeld beslissingsvoorstel onderworpen aan de stemming van de stemgerechtigde leden.
De stemming gebeurt bij handopsteken, tenzij een lid om de geheime stemming verzoekt.
De stemmingen over persoonsgebonden aangelegenheden (voordracht van kandidaten, aanwijzingen voor betrekkingen, preventieve schorsingen in het belang van de dienst,...) zijn het voorwerp van een geheime stemming indien een lid hierom verzoekt. Wanneer de stemming betrekking heeft op een tuchtmaatregel of op een schorsingsmaatregel in het belang van de dienst, is ze altijd geheim.
In dat geval overhandigt de secretaris een stembriefje aan elk lid.
Het stemgeheim wordt gewaarborgd door het gebruik van stembriefjes waarop de leden van de Raad van bestuur een cirkel moeten zwart inkleuren of aankruisen onder "ja"/"nee"/"onthouding".
In geval van geheime stemming : a) bestaat het bureau, voor de stemming en de telling, uit de voorzitter en de twee jongste leden van de Raad van bestuur, bijgestaan door de secretaris;b) worden de neergelegde stembriefjes nageteld vooraleer tot de telling overgegaan wordt;indien hun aantal niet overeenstemt met dat van de leden van de Raad van bestuur die aan de stemming deelgenomen hebben, worden de stembriefjes vernietigd en de leden van de Raad verzocht om opnieuw te stemmen; c) mag elk lid van de Raad van bestuur de regelmatigheid van de telling nagaan. Na elke geheime stemming maakt de voorzitter de uitslag bekend.
In geval van stemming bij handopsteken : - kan het lid dat zich onthoudt zijn onthouding motiveren; - kan het lid dat in minderheid gebracht wordt een minderheidsnota overleggen die bij de notulen gevoegd zal worden.
De beslissingen worden bij gewone meerderheid getroffen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Art. 10.De politie van de vergaderingen van de Raad van bestuur wordt waargenomen door de voorzitter of door zijn plaatsvervanger.
De voorzitter handelt : - op preventieve wijze, door het woord te geven aan het lid van de Raad van bestuur of aan de persoon die er met raadgevende stem aan deelneemt of door het hen te ontnemen indien ze zich niet aan het agendapunt houden, door over de agendapunten te laten stemmen; - op repressieve wijze, door het woord te ontnemen aan het lid van de Raad van bestuur of aan de persoon die er met raadgevende stem aan deelneemt indien ze de orde van de vergadering verstoren.
Beschouwd worden als verstoorder van de orde van de vergadering van de Raad van bestuur de leden of de personen die er met raadgevende stem aan deelnemen en die : - het woord nemen zonder de toestemming van de voorzitter; - aan het woord blijven hoewel de voorzitter het hen ontnomen heeft; - een ander lid van de raad onderbreken terwijl het aan het woord is.
Tot slot kan de voorzitter ook het lid van de Raad van bestuur of de persoon die er met raadgevende aan deelneemt uitsluiten indien ze de vergadering op de een of andere manier verstoren. Afdeling 4. - Geheimhoudingsplicht
Art. 11.De vergaderingen van de Raad van bestuur zijn niet publiek.
De leden en de personen die de vergaderingen hebben bijgewoond zijn verplicht tot geheimhouding van de meegedeelde documenten, de besprekingen, stemmingen en eventuele beraadslagingen.
De administratieve documenten overgelegd aan de Raad van bestuur kunnen slechts ingekeken, meegedeeld of uitgelegd worden onder de voorwaarden gesteld bij het decreet van 30 maart 2005 betreffende de openbaarheid van het bestuur.
Art. 12.De bevoegdheden van de Raad van bestuur kunnen slechts collegiaal uitgeoefend worden.
De beslissingen, die dus gemeenschappelijk genomen worden, gelden voor alle aanwezige leden.
De Secretaris maakt een ontwerp van notulen op en legt het ter advies aan de voorzitter van de zitting over alvorens het bij de agenda van de volgende zitting te voegen.
De notulen bevatten een bondige omschrijving van de debatten, alsook de beslissingen. Afdeling 5. - Goedkeuring van de notulen van de vergaderingen van de
Raad van bestuur
Art. 13.Bij de opening van de vergaderingen van de Raad van bestuur wordt geen lezing gegeven van de notulen van de vorige vergadering.
Art. 14.Elk lid van de Raad van bestuur heeft aan het begin van de vergadering het recht om bemerkingen te maken over de wijze waarop de notulen van de vorige vergadering zijn opgemaakt.
Indien die bemerkingen aangenomen worden, wordt de secretaris ermee belast uiterlijk op de volgende zitting een nieuwe tekst conform de beslissing van de raad over te leggen.
Bij gebrek aan bemerking worden de notulen van de vorige vergadering geacht te zijn aangenomen en getekend door de voorzitter en de secretaris.
Al naar gelang van de aangelegenheid deelt de secretaris de beslissingen van de Raad van bestuur die in zijn notulen geakteerd worden mee aan betrokken afgevaardigde voor het dagelijkse beheer en geeft hij de directeurs van minstens rang A4 en de medische Raad kennis van de genomen beslissingen.
Art. 15.In geval van dringende noodzakelijkheid of van noodzaak kunnen notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de zitting opgesteld en meteen ter goedkeuring aan de Raad voorgelegd worden. De notulen worden op de volgende vergadering van de Raad van bestuur goedgekeurd.
Art. 16.Onverminderd de bevoegdheden van de Regering, beschikt de Raad van bestuur over alle bevoegdheden die nodig zijn voor het beheer van het centrum en is hij bevoegd o.a. voor het geheel van de aangelegenheden bedoeld in artikel 12 van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest. HOOFDSTUK II. - Bureau
Art. 17.Het Bureau bedoeld in artikel 9 van het decreet van 6 april 1995 wordt belast met : a) de uitvoering van de opdrachten die hem uitdrukkelijk toevertrouwd worden door de Raad van bestuur en met het uitbrengen van een verslag over de uitvoering van die opdrachten aan de Raad van bestuur;b) het uitwerken van de agenda van de zittingen van de Raad van bestuur en met de opvolging van de beslissingen genomen door de Raad van bestuur. Het Bureau vergadert regelmatig en telkens als de voorzitter of de ondervoorzitters het eisen of in samenspraak met de voorzitter of de ondervoorzitters, op verzoek van de directeur-generaal van het "CRP".
Het Bureau kan elke persoon uitnodigen die hij nuttig acht voor de uitvoering van zijn taak. De Raad van bestuur behoudt evenwel een besluitvormingsbevoegdheid m.b.t. de voorstellen van het Bureau, behalve voor de uitdrukkelijk overgedragen aangelegenheden. HOOFDSTUK III. - Werkgroepen en adviesorganen
Art. 18.De Raad kan werkgroepen oprichten om bepaalde vraagstukken te onderzoeken.
De aanwijzing van de voorzitter en de leden van de werkgroep is het voorwerp van een beslissing van de Raad. De voorzitter van de werkgroep brengt verslag uit aan de Raad over de evolutie van zijn werkzaamheden.
De opgerichte werkgroep kan één of meer deskundigen uitnodigen zonder de voorafgaande toestemming van de Raad van bestuur. De Raad van bestuur behoudt evenwel een besluitvormingsbevoegdheid m.b.t. de voorstellen van de werkgroep.
Art. 19.De Raad wijst zijn vertegenwoordigers aan binnen de advies-, overleg-, onderhandelings- of beroepsorganen opgericht en georganiseerd overeenkomstig het statuut van de personeelsleden van het "CRP".
Art. 20.Dit reglement vernietigt en vervangt het huishoudelijk reglement van de Raad van bestuur.
Dit reglement treedt in werking op 12 maart 2009.
Doornik, 11 maart 2009.
Dokter Yolande Husden, voorzitster van de raad van bestuur Mevr. Sophie Monnier, secretaresse