Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 25 januari 2007
gepubliceerd op 05 maart 2007

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de statuten van de "Société wallonne des Eaux" die op 30 november 2006 zijn aangenomen door de algemene vergadering van de vennoten

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2007200660
pub.
05/03/2007
prom.
25/01/2007
ELI
eli/besluit/2007/01/25/2007200660/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

25 JANUARI 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de statuten van de "Société wallonne des Eaux" (Waalse Watermaatschappij) die op 30 november 2006 zijn aangenomen door de algemene vergadering van de vennoten


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, inzonderheid op artikel 6, § 1, II, 4°;

Gelet op boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt;

Gelet op artikel D.349 van het Waterwetboek;

Gelet op de kennisgeving op 7 december 2006 van de beslissing tot aanneming van de nieuwe statuten door de buitengewone algemene vergadering van de vennoten van de "Société wallonne des Eaux" op 30 november 2006;

Op de voordracht van de Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme, Besluit :

Artikel 1.De statuten van de "Société wallonne des Eaux", zoals aangenomen door de buitengewone algemene vergadering van 30 november 2006 en weergegeven in de bijlage hieronder, zijn goedgekeurd.

Art. 2.De Minister tot wiens bevoegdheden het Waterbeleid behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 25 januari 2007.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme, B. LUTGEN

Bijlage Statuten van de "Société wallonne des Eaux" - Titel I : Benaming - Zetel - Doel - Duur Artikel 1 : Vorm en benaming Artikel 2 : Zetel Artikel 3 : Doel Artikel 4 : Openbare opdrachten Artikel 5 : Duur Artikel 6 : Dwingende bepalingen - Titel II : Vennoten - Sociale aandelen - Verantwoordelijkheid Artikel 7 : Hoedanigheid van vennoot Artikel 8 : Kapitaal Artikel 9 : Sociale aandelen - Storting - Verplichtingen Artikel 10 : Verantwoordelijkheid Artikel 11 : Gemeentelijke meerderheid Artikel 12 : Overdracht van aandelen - Titel III : Register van de vennoten - Toelating - Ontslag - Uitsluiting Artikel 13 : Register van de vennoten Artikel 14 : Toelating Artikel 15 : Verlies van de hoedanigheid van vennoot Artikel 16 : Ontslag Artikel 17 : Uitsluiting - Titel IV : Administratie Artikel 18 : Algemeenheden Artikel 19 : Raad van bestuur Artikel 20 : Evenredige aanwijzing van een deel van de raad van bestuur Artikel 21 : Vacante post van bestuurder Artikel 22 : Bevoegdheden van de raad van bestuur Artikel 23 : Delegaties Artikel 24 : Werking van de raad van bestuur Artikel 25 : Exploitatiefilialen Artikel 26 : Exploitatieraden Artikel 27 : Bevoegdheden van de exploitatieraad Artikel 28 : Delegaties - Uitvoerend comité Artikel 29 : Werking van de exploitatieraad Artikel 30 : Directiecomité Artikel 31 : Bevoegdheden van het directiecomité Artikel 32 : Werking van het directiecomité Artikel 33 : Dagelijks beheer van de filialen Artikel 34 : Controle Artikel 35 : Controle op de rekeningen - Titel V : Algemene vergadering Artikel 36 : Samenstelling en bevoegdheid Artikel 37 : Algemene vergadering Artikel 38 : Gewone algemene vergadering.

Artikel 39 : Buitengewone algemene vergadering Artikel 40 : Oproepingen Artikel 41 : Stemming Artikel 42 : Notulen - Titel VI : Balans - Verdeling Artikel 43 : Sociaal dienstjaar Artikel 44 : Boekhouding - Algemeenheden Artikel 45 : Exploitatieboekhouding Artikel 46 : Financieringsplan en begroting Artikel 47 : Verdeling van het resultaat. - Titel VII : Diverse bepalingen Artikel 48 : Overdracht of stopzetting van de exploitatie van een distributie-infrastructuur Artikel 49 : Het nemen van participaties TITEL I. - BENAMING - ZETEL - DOEL - DUUR

Artikel 1.Vorm en benaming.

De maatschappij, die een burgerlijk doel heeft, neemt de vorm aan van een coöperatieve maatschappij met beperkte aansprakelijkheid.

Ze heet "Société wallonne des Eaux", afgekort : "SWDE".

In alle akten, facturen en documenten wordt deze benaming onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "burgerlijke maatschappij die de vorm van een coöperatieve maatschappij met beperkte aansprakelijkheid heeft aangenomen".

De "SWDE" is een publiekrechtelijke rechtspersoon en heeft geen commercieel karakter.

Er wordt afgeweken van artikel 66 van het Wetboek van maatschappijen.

Art. 2.Zetel.

De maatschappelijke en administratieve zetel van de "SWDE" is gevestigd rue de la Concorde 41, te Verviers.

Art. 3.Doel. § 1. De "SWDE" heeft als doel : ? de waterproductie; ? de waterdistributie via leidingen; ? de bescherming van de grondwaterbronnen; ? de uitvoering van elke handeling betreffende de waterkringloop. § 2. In dat kader vervult ze openbare opdrachten, zoals uitvoerig omschreven in artikel 4 van deze statuten.

De overige opdrachten, die geen openbare opdrachten zijn in de zin van artikel 4 van deze statuten, kunnen slechts een aanvullend karakter hebben t.a.v. de gezamenlijke activiteiten van de "SWDE".

Art. 4.Openbare opdrachten. § 1. De openbare opdrachten die uitsluitend op het grondgebied van het Waalse Gewest worden uitgeoefend zijn de volgende : 1° de waterproductie;2° de watervoorziening via leidingen;3° de bescherming van het voor menselijke consumptie bestemde water in het kader van de opdrachten die bij artikel 332, § 2, 2° van Boek II van het Milieuwetboek aan de "SPGE" worden toevertrouwd;4° het nakomen van alle verplichtingen voortvloeiend uit wettelijke en reglementaire voorschriften betreffende de waterkringloop;5° het vervullen van elke opdracht die aan de verdelers toevertrouwd wordt in het kader van de reglementaire bepalingen betreffende de berekening, de heffing, de inning, de vrijstelling en de terugbetaling van de belasting op het lozen van industrieel en huishoudelijk afvalwater. Om haar opdrachten te vervullen, mag de "SWDE" de nodige infrastructuur kopen, bouwen, onderhouden, beheren en uitbaten. Onder infrastructuur wordt o.a. verstaan het geheel van de voorzieningen voor de winning, de aanvoer, de opslag (watertoren, reservoirs,...), de stuwing, het oppompen, de behandeling, de verdeling, de telling en de desbetreffende toebehoren, alsmede de terreinen waarop ze gelegen zijn, met inbegrip van de innemingen van de ondergrond en de erfdienstbaarheden waarvan de "SWDE" eigenaar is. § 2. De openbare opdrachten die de Maatschappij ook buiten het grondgebied van het Waalse Gewest mag vervullen in samenwerking met de bevoegde gewestelijke instellingen, met name het "Awex" (Waals Exportagentschap) en het Directoraat-generaal Buitenlandse Betrekkingen, zijn : 1° de valorisering van de Waalse knowhow in de sector van de waterproductie en -distributie, zonder industriële, commerciële of financiële risico's te nemen; 2° de dienstverleningen van humanitaire aard of i.v.m. ontwikkelingshulp inzake voorziening en toegang tot drinkwater in het kader van samenwerkingsprogramma's. § 3. De Maatschappij mag haar openbare opdrachten niet uitvoeren ten nadele van de in het Waalse Gewest gevestigde operatoren die een gelijkaardige activiteit uitoefenen. » . § 4. De voorschriften, modaliteiten en doelstellingen volgens dewelke de "SWDE" de haar toevertrouwde openbare opdrachten vervult, liggen vast in het beheerscontract dat ze voor vijf jaar met het Waalse Gewest gesloten heeft.

Art. 5.Duur.

De "SWDE" wordt opgericht voor onbepaalde duur.

Ze kan slechts ontbonden worden krachtens een decreet waarin de modaliteiten van haar vereffening en de toestand van de personeelsleden vastliggen.

Art. 6.Dwingende bepalingen.

De wettelijke en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de coöperatieve maatschappijen met beperkte aansprakelijkheid gelden ook voor de "SWDE" voor zover het Waterwetboek er niet van afwijkt op grond van haar publiek karakter. De voorziene afwijkingen worden vermeld in deze statuten. § 2. De "SWDE" is niet onderworpen aan de bepalingen van de Faillissementswet van 8 augustus 1997, noch aan de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord. § 3. De "SWDE" geniet vrijstelling van uitvoering voor de goederen die geheel of gedeeltelijk bestemd zijn voor de uitvoering van haar openbare opdrachten.

TITEL II. - VENNOTEN - SOCIALE AANDELEN - VERANTWOORDELIJKHEID

Art. 7.Hoedanigheid van vennoot.

Het Waalse Gewest, de provincies, de gemeenten, de intercommunales, de "Société publique de Gestion de l'Eau (SPGE)", de publiek- of privaatrechtelijke personen, waarvan de lijst opgenomen is in het vennotenregister dat op de maatschappelijke zetel ingekeken kan worden, hebben de hoedanigheid van vennoot.

De toetreding van een gemeente brengt van rechtswege een exclusieve onttrekking jegens de "SWDE" van de bevoegdheid van deze gemeente inzake openbare dienstverlening van de waterproductie en/of -distributie op betrokken geografisch grondgebied.

Er wordt afgeweken van de artikelen 366 tot 376 van het Wetboek van maatschappijen.

Art. 8.Kapitaal.

Het maatschappelijk kapitaal is onbeperkt.

Het bedraagt oorspronkelijk euro 380.307.214,45.

Het vaste deel van het kapitaal is vastgelegd op euro 250.000.000.

Het kapitaal is wisselend, zonder wijziging van de statuten wat betreft de overschrijdingen van dat vaste bedrag.

Art. 9.Sociale aandelen - storting - verplichtingen. § 1. Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit drie soorten aandelen : ? de aandelen A, die participaties in het kapitaal vertegenwoordigen en die elk een nominale waarde van euro 25 hebben; op die aandelen kan ingetekend worden door de gemeenten, de intercommunales, de provincies, het Gewest en de "SPGE"; ze worden Ap-aandelen genoemd wanneer ze de participaties in het kapitaal van de productie vertegenwoordigen en Ad-aandelen wanneer ze de participaties in het kapitaal van de distributie vertegenwoordigen.

De gemeentelijke aandelen worden specifiek geïdentificeerd; ? de aandelen B, die participaties in het kapitaal vertegenwoordigen betreffende specifieke activiteiten in verband met het doel. Op die aandelen kan ingetekend worden door het Waalse Gewest, de "SPGE", de provincies, de intercommunales, de gemeenten en de publiekrechtelijke personen. De raad van bestuur bepaalt hun nominale waarde, die niet kleiner mag zijn dan euro 25, en bepaalt de rechten die eraan gebonden zijn. Ze zijn voorzien van een index waarmee deze rechten kunnen worden geïdentificeerd; ? de aandelen C, of de aandelen tot kapitaalvorming, die elk een nominale waarde van euro 25 hebben.

De globale participatie van de "SPGE" mag niet hoger zijn dan 20 % van het totaalaantal aandelen.

Er moet elk ogenblik integraal ingetekend worden op een aantal maatschappelijke aandelen dat overeenstemt met het vaste kapitaalgedeelte. Die aandelen moeten volgestort worden. § 2. Op elk aandeel dat een inbreng in contanten vertegenwoordigt moet 25 % gestort worden en op elk aandeel dat een inbreng in natura vertegenwoordigt moet 100 % gestort worden.

Naast de aandelen die de inbrengen vertegenwoordigen mogen onder welke benaming ook geen effecten worden vrijgegeven die maatschappelijke rechten vertegenwoordigen of recht geven op een deel van de winsten. § 3. De inbrengen in natura kunnen slechts vergoed worden door aandelen die het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen als ze bestaan in vermogensbestanddelen die voor economische waardering vatbaar zijn, met uitzondering van activa voortvloeiend uit verplichtingen betreffende de uitvoering van werken of de verlening van diensten.

Er wordt afgeweken van de artikelen 395, 398, 399, 422 en 423 van het Wetboek van maatschappijen.

Wat de aandelen A betreft, worden de stortingen mits opzegging van één maand op de door de raad van bestuur vastgelegde data verricht, waarbij de gemeenten de mogelijkheid hebben om hun inbrengen bij annuïteiten af te lossen.

De titels van de ingeschreven annuïteiten worden onmiddellijk overgedragen aan de "SWDE". Ze zijn onvervreemdbaar. § 4. Elke achterstallige storting zal van rechtswege en zonder aanmaning interest ten gunste van de "SWDE" opbrengen tegen de op burgerlijk of commercieel niveau geldende wettelijke rentekoers.

Onder voorbehoud van de goedkeuring van de algemene vergadering kan de raad van bestuur na een twee maanden later gegeven dubbele waarschuwing de uitsluiting uitspreken van de vennoten die hun stortingen nog niet hebben verricht. De uitgesloten vennoot mag in beroep gaan bij de Waalse Regering, die beslist na de uitleg van de raad van bestuur te hebben gehoord. § 5. Een vennoot mag geen gelden boven de gevraagde quotiteiten storten zonder de toestemming van de raad van bestuur.

Art. 10.Verantwoordelijkheid.

De vennoten staan in voor de maatschappelijke schulden ten belope van hun inbreng. Er wordt afgeweken van de artikelen 401, 405 en 424 van het Wetboek van maatschappijen.

Ze zijn niet hoofdelijk verbonden en er is geen ondeelbaarheid tussen hen.

Art. 11.Gemeentelijke meerderheid.

De gemeentelijke aandeelhouders vertegenwoordigen steeds minimum 50 % van het kapitaal, plus één aandeel.

Ongeacht de omvang van de inbreng van de verschillende partijen bij de kapitaalvorming, beschikken de gemeenten steeds over de meerderheid van stemmen in de verschillende beheersorganen van de "SWDE ", behalve in het directiecomité.

Art. 12.Overdracht van aandelen.

De aandelen C mogen niet afgestaan worden.

De overige aandelen van een vennoot mogen slechts aan een andere vennoot worden afgestaan, mits toestemming van de raad van bestuur.

TITEL III. - REGISTER VAN VENNOTEN - TOELATING - ONTSLAG - UITSLUITING

Art. 13.Register van vennoten. § 1. De "SWDE" houdt op haar maatschappelijke zetel een register bij die ter plaatse ingezien mag worden door de vennoten en die voor ieder van hen de volgende gegevens bevat : 1. de handelsnaam en de woonplaats;2. de datum van toetreding, uittreding of uitsluiting;3. het aantal maatschappelijke aandelen waarvan hij houder is, alsmede de inschrijving op nieuwe aandelen, de terugbetalingen en de overdracht van aandelen met vermelding van de datum;4. het bedrag van de verrichte stortingen en de sommen die als terugbetaling van aandelen zijn opgenomen. § 2. De inschrijvingen in het register van de vennoten geschieden op grond van gedateerde en getekende bewijsstukken, in de volgorde van hun datum van overlegging.

De aandeelhouders die er schriftelijk om verzoeken, kunnen een afschrift verkrijgen van de hen betreffende gegevens die in het register van de vennoten vermeld staan.

Die afschriften mogen niet als bewijs gebruikt worden tegen de gegevens die in het register van de vennoten staan.

De uittreding van een vennoot wordt vastgesteld door het te melden in het register van de vennoten.

Art. 14.Toelating. § 1. De toetreding van nieuwe vennoten wordt uitgesproken door de raad van bestuur, die de voorwaarden daarvoor bepaalt. § 2. Als de raad van bestuur de toetreding weigert, kan de gegadigde-vennoot een beroep indienen bij de Waalse Regering, die beslist na de uitleg van de raad te hebben gehoord.

De volstortingsvoorwaarden voor de aandelen waarop ingetekend is door een nieuwe vennoot, worden door de raad van bestuur bepaald. § 4. Elke Waalse gemeente waarvoor de "SWDE" geheel of gedeeltelijk de huishoudelijke waterdistributie verzorgt, moet als vennoot worden opgenomen.

Art. 15.Verlies van de hoedanigheid van vennoot.

De vennoten houden op deel uit te maken van de "SWDE" na hun uittreding, uitsluiting, faillissement of bankroet, of na een verbod.

Art. 16.Uittreding.

Elke uittredingsaanvraag van een vennoot wordt gericht aan de raad van bestuur, die een verslag daarover opmaakt.

De raad van bestuur onderwerpt de aanvraag van de vennoot, samen met zijn verslag en het advies van de exploitatieraad van betrokken filiaal, aan de volgende algemene vergadering die over de aanvraag beslist.

De uittreding wordt pas aangenomen als twee derde van de leden van de algemene vergadering ermee instemt.

Als de algemene vergadering de uittreding weigert, kan de vennoot een beroep instellen bij de Waalse Regering. Het beroep moet binnen dertig dagen na de kennisgeving van de weigering bij aangetekend schrijven gericht worden aan de Minister die bevoegd is voor het waterbeleid.

In afwijking van de artikelen 374 en 376 van het Wetboek van maatschappijen wordt het bedrag van het aan de uitgetreden vennoot terug te betalen aandeel bepaald door de raad van bestuur.

Art. 17.Uitsluiting.

Wanneer een vennoot de verplichtingen niet nakomt die hij t.o.v. de "SWDE" heeft aangegaan, mag de algemene vergadering van de vennoten hem uitsluiten, na een gemotiveerd voorstel van de raad van bestuur.

In geval van onenigheid kan de uitgesloten vennoot een beroep instellen bij de Waalse Regering. Het beroep moet binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing tot uitsluiting bij aangetekend schrijven gericht worden aan de Minister die bevoegd is voor het waterbeleid.

In afwijking van de artikelen 374 en 376 van het Wetboek van maatschappijen wordt het bedrag van het aan de uitgesloten vennoot terug te betalen aandeel bepaald door de raad van bestuur.

Er wordt afgeweken van artikel 370 van het Wetboek van maatschappijen.

TITEL IV. - ADMINISTRATIE

Art. 18.Algemeen.

De "SWDE" wordt georganiseerd rondom een centrale structuur en voor haar opdracht van waterdistributie rondom acht exploitatiefilialen.

Een directiecomité ziet toe op het dagelijkse beheer, de vertegenwoordiging van de "SWDE" en de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur en de exploitatieraden.

Art. 19.Raad van bestuur. § 1. De maatschappij wordt bestuurd door een raad van bestuur. § 2. Hij bestaat uit 17 leden, onder wie een voorzitter en twee ondervoorzitters. § 3. Acht bestuurders worden door de Regering benoemd, van wie twee op de voordracht van de "SPGE". De bestuurder benoemd door de Waalse Regering heeft, overeenkomstig het decreet betreffende het statuut van de overheidsbestuurder, een mandaat van vijf jaar. § 4. Negen bestuurders worden door de algemene vergadering onder de leden van de exploitatieraden gekozen naar rata van minstens één bestuurder per exploitatiefiliaal samengesteld op de datum van hernieuwing van de raad van bestuur.

Het mandaat van de door de algemene vergadering gekozen bestuurder loopt zes jaar.

Deze mandaten kunnen met dezelfde duur verlengd worden. De mandaten van de door de algemene vergadering gekozen bestuurders worden vernieuwd bij de eerste gewone algemene vergadering na de provincieraads- en gemeenteraadsverkiezingen.

De door de algemene vergadering gekozen bestuurders moeten de hoedanigheid van burgemeester, schepen of gemeenteraadslid van een verenigde gemeente hebben.

Elke kandidatuur voor een mandaat van bestuurder bij de benoeming van de algemene vergadering moet door de exploitatieraad van het filiaal worden voorgedragen en bij aangetekend schrijven aan de raad van bestuur naar de maatschappelijke zetel gestuurd worden uiterlijk vijf werkdagen vóór de bijeenkomst van de algemene vergadering.

De bestuurder die gemeenteraadslid, schepen of burgemeester is en die hoedanigheid verliest, wordt van rechtswege geacht ontslag te nemen.

Hij wordt overeenkomstig artikel 21 vervangen.

Het mandaat eindigt van rechtswege de dag waarop betrokkene de leeftijd van 65 jaar bereikt, ongeacht de manier van aanwijzing. § 5. De Regering benoemt de voorzitter van de raad van bestuur. De twee ondervoorzitters worden door de raad van bestuur aangewezen uit zijn midden. Als de voorzitter niet door de algemene vergadering als bestuurder verkozen is, moet de eerste ondervoorzitter als bestuurder door de algemene vergadering verkozen zijn.

De voorzitter van de raad van bestuur bepaalt de agenda van de raad van bestuur, leidt de debatten en ondertekent het beheerscontract. § 6. Bij afwezigheid of verhindering wordt de voorzitter vervangen door de eerste ondervoorzitter.

Bij afwezigheid of verhindering wordt de eerste ondervoorzitter vervangen door de tweede ondervoorzitter.

Bij afwezigheid of verhindering van de tweede ondervoorzitter wordt de raad voorgezeten door het lid met de meeste anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit wordt de raad voorgezeten door het oudste lid. § 7. Elke bestuurder kan elk ogenblik ter plaatse inzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en doorgaans van alle documenten en geschriften van de "SWDE". Hij kan het directiecomité verzoeken om uitleg of om nuttige gegevens en alle onderzoeken instellen die hij nuttig acht voor de uitvoering van zijn mandaat. § 8. In het kader van een goed bestuur kan de raad van bestuur gespecialiseerde comités oprichten die specifieke vragen moeten onderzoeken en advies moeten verlenen op dat vlak. § 9. De raad van bestuur kan zich laten bijstaan door waarnemers, die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen.

Art. 20.Evenredige aanwijzing van een deel van de raad van bestuur. § 1. De door de algemene vergadering gekozen bestuurders worden aangewezen door de leden van de exploitatieraden naar evenredigheid van de gezamenlijke gemeenteraden van de verenigde gemeenten, rekening houdende met de eventuele individuele verklaringen van politieke verwantschap of hergroepering. § 2. Bij de berekening van de evenredigheid wordt de waarde van elke gemeentelijke vennoot gewogen naar gelang van het aantal sociale aandelen die hij bezit. Die waarde wordt vastgelegd op 31 december van het jaar vóór de hernieuwing van de raad van bestuur. § 3. Voor de berekening van de verdeling van de mandaten wordt een tabel opgemaakt. De tabel vermeldt voor elke verenigde gemeente het aantal aandelen die ze in de maatschappij bezit, het aantal leden van de gemeenteraad, het wegingscoëfficiënt (aantal aandelen in de maatschappij/aantal leden van de gemeenteraad), alsmede de verspreiding van de gemeenteraadsleden per politieke partij met een nationaal volgnummer, rekening houdende met de eventuele individuele verklaringen van politieke verwantschap en, in voorkomend geval per groepering, waarbij eveneens de eventuele zelfstandige raadsleden in aanmerking worden genomen.

De coëfficiënt wordt vervolgens voor elke verenigde gemeente toegepast op het aantal gemeenteraadsleden of aanverwanten per politieke partij.

Dezelfde berekening wordt uitgevoerd voor de groeperingen van raadsleden en voor de zelfstandigen.

Voor elke lijst of groepering wordt een totaal bepaald.

Deze totalen worden gedeeld door 1, 2, 3, 4, enz. De aldus bereikte quotiënten worden in dalende volgorde ingedeeld ten belope van een aantal quotiënten gelijk aan het aantal mandaten. Het laatste quotiënt dient als kiesdeler.

Het aantal zetels dat aan elke lijst of groepering wordt toegekend is gelijk aan het aantal keren dat het totaal de kiesdeler bevat.

De verdeling, aldus bepaald vóór elke gehele vernieuwing van de raad van bestuur, blijft van toepassing tijdens de hele duur van het mandaat van de op grond van bedoelde verdeling gekozen bestuurders. § 4. Vertegenwoordigers worden uitgesloten van de berekening van de verdeling van de mandaten als ze op lijsten van partijen worden verkozen die de democratische principes niet naleven die meer bepaald vermeld worden in het Verdrag tot bescherming van de rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden, in de additionele protocollen bij dit Verdrag van kracht in België, in de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden en in de wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die tijdens de tweede wereldoorlog door het nationaal-socialistische regime is gepleegd of elke andere vorm van genocide. § 5. De verdeling van de mandaten wordt aan de vennoten gestuurd, samen met de oproep tot de kandidaten ter gelegenheid van de bijeenroeping van de algemene vergadering die tot de vernieuwing moet overgaan.

Art. 21.Vacante post van bestuurder.

Als een plaats van bestuurder vacant is bij de benoeming van de algemene vergadering, hebben de overblijvende bestuurders het recht om ze overeenkomstig de evenredige regel bedoeld in artikel 20 van deze statuten in te vullen totdat de volgende algemene vergadering een definitieve benoeming uitspreekt.

De persoon die aangewezen wordt om een voorzitter, een ondervoorzitter of een bestuurder te vervangen vóór het verstrijken van diens mandaat, voleindigt het onderbroken mandaat.

Art. 22.Bevoegdheden van de raad van bestuur.

De raad van bestuur mag alle handelingen verrichten die nodig of nuttig zijn voor de uitvoering van het maatschappelijk doel van de "SWDE", met uitzondering van degene die worden toegewezen krachtens de wet en de statuten aan de algemene vergadering.

De raad van bestuur ziet toe op het dagelijkse beheer waargenomen door het directiecomité, dat daarover regelmatig verslag uitbrengt aan de raad. De raad van bestuur kan via zijn voorzitter het directiecomité elk ogenblik verzoeken om een verslag over de activiteiten van de maatschappij of over een deel ervan.

Naast de bevoegdheden die hem uitdrukkelijk worden toegekend krachtens Boek II van het Milieuwetboek of deze statuten, voorziet de raad in de volgende maatschappelijke zaken : hij beslist over de uitgifte van nieuwe aandelen overeenkomstig artikel 9; hij bepaalt de zetel van de exploitatiefilialen; behalve de materies die uitdrukkelijk worden voorzien in de wet of deze statuten bepaalt hij de materies die onder de bevoegdheid van het exploitatiefiliaal kunnen vallen; op grond van het jaarlijks activiteitenverslag van de exploitatiefilialen evalueert hij het beheer en de overeenstemming ervan met de strategische doelstellingen van de "Société"; hij kent de beroepsmogelijkheden inzake schorsing door het directiecomité van een beslissing van de exploitatieraad die in strijd is met de vastgelegde strategische doelstellingen; hij onderzoekt de vragen gesteld door de exploitatieraad van een filiaal; hij bepaalt en wijzigt de tarieven; hij keurt het administratief en geldelijk statuut van het personeel goed, alsook de personeelsformatie en het huishoudelijk reglement; hij benoemt de personeelsleden en neemt de personeelsleden van niveau A in dienst; hij kent de beroepsmogelijkheden inzake schorsing of ontslag van personeelsleden; hij beslist over de vervreemding van alle roerende en onroerende goederen; hij bepaalt welke minnelijk aangekochte onroerende goederen ten algemene nutte verworven worden en gaat namens de "SWDE" over tot de onteigeningen, met de voorafgaande toestemming van de Waalse Regering; hij keurt de actieplannen goed om de verwezenlijking van de doelstellingen van het beheerscontract opgesteld door de exploitatiefilialen te garanderen; hij beslist over de overname van distributienetten of over de installatie van waterproductie; hij maakt jaarlijks een inventaris, de jaarrekeningen en een beheerverslag op overeenkomstig de wettelijke voorschriften en bezorgt de Waalse Regering of het lid dat ze daartoe afvaardigt, een verslag over de verrichtingen en de toestand van de "SWDE". de laatste balans wordt erbij gevoegd; hij beslist bij tweederde meerderheid over elke rechtstreekse of onrechtstreekse participatie in Belgische of buitenlandse maatschappijen, verenigingen of publiek- of privaatrechtelijke instellingen waarvan het maatschappelijk doel overeenstemt met het doel van de "SWDE"; hij legt jaarlijks een verslag over aan de algemene vergadering van de vennoten over bovenbedoelde participaties; hij wijst de afgevaardigden van de "SWDE" aan onder de bestuurders, de leden van het directiecomité, de leden van de uitvoerende comités van de raden voor de exploitatie en de personeelsleden van de "SWDE"; hij keurt de met het Waalse Gewest te sluiten beheerscontracten goed bij een tweederde meerderheid; hij bepaalt de financieringsplannen en de jaarlijkse begrotingen; hij bepaalt het financieel beleid van de maatschappij en laat de leningen en uitgiften van verplichtingen toe; hij bepaalt het investeringsbeleid en de budgetten die daarbij horen; hij keurt het investeringsprogramma goed.

Art. 23.Delegaties.

De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden geheel of gedeeltelijk overdragen aan het directiecomité of aan de exploitatieraad van de exploitatiefilialen, behalve : 1° het uitstippelen van het algemeen beleid van de "SWDE";2° de bevoegdheden die uitdrukkelijk aan de raad van bestuur worden toegewezen krachtens de wet of deze statuten. Elke machtigingsakte moet duidelijk aangeven op welke bevoegdheden de machtiging slaat en de duur ervan.

Art. 24.Werking van de raad van bestuur. § 1. De raad van bestuur vergadert zo vaak als het belang van de " SWDE " het vergt, na bijeenroeping van zijn voorzitter of van diens plaatsvervanger. Hij moet bijeenkomen op verzoek van minstens één derde van de bestuurders. § 2. De raad van bestuur kan pas beraadslagen en beslissen als de meerderheid van de leden aanwezig is. De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen, behoudens de uitzonderingen bedoeld in deze statuten, in het Wetboek van maatschappijen of in Boek II van het Milieuwetboek.

Behoudens dwingende redenen mag de raad van bestuur niet beslissen over een punt dat niet op de agenda staat.

Bij staking van stemmen binnen de raad van bestuur is de stem van de voorzitter van de vergadering doorslaggevend. Bij stemonthouding van de voorzitter van de vergadering en bij staking van stemmen wordt het voorstel verworpen. § 3. Als de raad na regelmatige bijeenroepingen tweemaal niet het vereiste aantal leden telt, beraadslaagt hij rechtsgeldig op de vergadering na de derde bijeenroeping over de punten die drie keer achtereen op de agenda komen te staan, ongeacht het aantal aanwezige leden. § 4. De beraadslagingen van de raad van bestuur worden genotuleerd in een speciaal register dat op de zetel van de "SWDE" wordt bijgehouden.

De notulen worden ondertekend door de leden die aan de beraadslaging hebben deel genomen. § 5. De raad van bestuur bepaalt zijn huishoudelijk reglement, waarin met name de oproeptermijnen voor de vergaderingen en de oproepmodaliteiten vastliggen. § 6. De voorzitters van de exploitatieraden worden minstens één keer per jaar uitgenodigd op een vergadering van de raad van bestuur.

Tijdens deze vergadering wordt er informatie gegeven over de strategische opties van de "SWDE".

Art. 25.Exploitatiefilialen. § 1. Voor de opdracht i.v.m de waterdistributie worden door de "SWDE" acht exploitatiefilialen opgericht op grond van één of meer onderstroomgebieden zoals omschreven in Boek II van het Milieuwetboek.

Elke gemeente kan onder het rechtsgebied van slechts één filiaal ressorteren.

De aansluiting bij een onderstroomgebied als het grondgebied van een gemeente twee of meer onderstroomgebieden bestrijkt, wordt bepaald op grond van het grootste aantal meters.

Het beheer van de aangesloten gemeenten gelegen in de Duitstalige Gemeenschap kan ressorteren onder het rechtsgebied van hetzelfde exploitatiefiliaal, alhoewel ze tot verschillende onderstroomgebieden behoren.

Het grondgebied dat onder de filialen ressorteert is afgebakend als volgt : - filiaal 1 : het grondgebied van de gemeenten die onder de onderstroomgebieden Schelde-Leie en Dender ressorteren; - filiaal 2 : het grondgebied van de gemeenten die onder het onderstroomgebied Haine ressorteren - filiaal 3 : het gondgebied van de gemeenten die onder de onderstroomgebieden Zenne en Dijle-Gete ressorteren; - filiaal 4 : het grondgebied van de gemeenten die onder het onderstroomgebied Samber ressorteren. - filiaal 5 : het gondgebied van de gemeenten die onder de onderstroomgebieden Vesder, Amblève en de Duitstalige gemeenten ressorteren. - filiaal 6 : het grondgebied van de gemeenten die onder het onderstroomgebied Maas stroomafwaarts ressorteren. - filiaal 7 : het grondgebied van de gemeenten die onder het onderstroomgebied Maas stroomopwaarts en Oise ressorteren. - filiaal 8 : het gondgebied van de gemeenten die onder de onderstroomgebieden Lesse, Semois-Chiers, Ourthe en Moezel ressorteren. § 2. Naar gelang van het nader bepaalde grondgebied vervult elk filiaal de openbare opdracht i.v.m. waterdistributie. Deze opdracht bestaat voornamelijk in de exploitatie van de waterdistributie-infrastructuur, de deelname aan het opmaken en uitvoeren van het investeringsprogramma en het overleg met de plaatselijke overheden voor de uitvoering van de waterdistributiewerken. § 3. Elk filiaal wordt door een exploitatieraad geleid. § 4. Het directiecomité wijst één van zijn leden aan om het dagelijks bestuur van het filiaal waar te nemen en om de overeenstemming tussen de beslissingen en de doelstellingen te controleren. Elk lid handelt in naam en voor rekening van het directiecomité.

Art. 26.Exploitatieraden. § 1. In elk exploitatiefiliaal wordt een exploitatieraad opgericht die uit minstens één vertegenwoordiger bestaat per gemeente die onder het rechtsgebied van het filiaal ressorteert.

Elke gemeente waarvan het grondgebied geheel of gedeeltelijk door de "SWDE" wordt bediend, beschikt over een vertegenwoordiger per aangesneden schijf van 15 000 meters voor huishoudelijk gebruik. § 2. De vertegenwoordigers van de gemeenten worden aangewezen naar evenredigheid van de gezamenlijke gemeenteraden van de gemeenten die ressorteren onder het (de) onderstroomgebied(en), rekening houdende met de eventuele individuele facultatieve verklaringen van verbinding of hergroepering. § 3. Voor de berekening van de verdeling van de mandaten wordt een tabel opgemaakt. De tabel vermeldt voor elke verenigde gemeente het aantal meters bediend in de gemeente, het aantal leden van de gemeenteraad, het wegingscoëfficiënt (aantal meters/aantal leden van de gemeenteraad), alsmede de verspreiding van de gemeenteraadsleden per politieke partij met een nationaal volgnummer, rekening houdende met de eventuele individuele verklaringen van politieke verwantschap en, in voorkomend geval per groepering, waarbij eveneens de eventuele zelfstandige raadsleden in aanmerking worden genomen.

De coëfficiënt wordt vervolgens voor elke verenigde gemeente toegepast op het aantal gekozen of aanverwante gemeenteraadsleden per politieke partij. Dezelfde berekening wordt uitgevoerd voor de groeperingen van raadsleden en voor de zelfstandigen.

Voor elke lijst of groepering wordt een totaal bepaald.

Deze totalen worden gedeeld door 1, 2, 3, 4, enz. De aldus bereikte quotiënten worden in dalende volgorde ingedeeld ten belope van een aantal quotiënten gelijk aan het aantal mandaten. Het laatste quotiënt dient als kiesdeler.

Het aantal zetels dat aan elke lijst of groepering wordt toegekend is gelijk aan het aantal keren dat het totaal de kiesdeler bevat.

De verdeling, aldus bepaald vóór elke gehele vernieuwing van de exploitatieraad, blijft van toepassing tijdens de hele duur van het mandaat van de op grond van bedoelde verdeling gekozen gemeentelijke vertegenwoordigers.

De gemeenten kiezen hun vertegenwoordigers binnen de exploitatieraad met de instemming van de raad van bestuur. § 3. Vertegenwoordigers worden uitgesloten van de berekening van de verdeling van de mandaten als ze op lijsten van partijen worden verkozen die de democratische principes niet naleven die meer bepaald vermeld worden in het Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden, in de additionele protocollen bij dit Verdrag van kracht in België, in de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenophobie ingegeven daden en in de wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die tijdens de Tweede Wereldoorlog door het nationaal-socialistische regime is gepleegd of elke andere vorm van genocide. § 4. De voorzitter wordt door de raad van bestuur onder de leden van de exploitatieraad aangewezen op de voordracht van de exploitatieraad.

De exploitatieraad wijst twee ondervoorzitters aan uit zijn midden. § 5. Het mandaat van de vertegenwoordigers van de gemeenten wordt voor zes jaar toegekend en is hernieuwbaar.

Als de vertegenwoordiger de hoedanigheid verliest waarvoor hij werd verkozen, wordt hij geacht ontslag te nemen.

Het mandaat is onverenigbaar met de hoedanigheid van personeelslid van de "SWDE"

Art. 27.Bevoegdheden van de exploitatieraad.

In het kader van de opdracht van de "société" m.b.t. waterdistributie en in het rechtsgebied van betrokken filiaal beschikt de exploitatieraad over de volgende bevoegdheden : § 1. Algemene opdrachten Hij verleent advies i.v.m. projecten betreffende acties die gevoerd moeten worden in het kader van een geïntegreerd beheer van de waterkringloop en van de verbetering van de waterkwaliteit.

Hij verleent advies i.v.m. de vestiging van de diensten van het filiaal.

Hij beraadslaagt over elk vraagstuk dat hem door de raad van bestuur of het directiecomité voorgelegd wordt.

Hij deelt elk voorstel tot verbetering van de dienst aan de raad van bestuur mee.

Hij verleent advies i.v.m. de budgettaire voorstellen betreffende de activiteit van het filiaal. § 2. Investeringen van het filiaal.

Hij keurt het leidend schema van de distributie-investeringen goed.

Hij legt de voorontwerpen inzake distributie-investeringen die in de jaarlijkse en meerjarenprogramma's van de "société" opgenomen kunnen worden aan de raad van bestuur over in het kader van de vastgelegde budgettaire kredieten.

In het kader van de vastgelegde budgettaire kredieten bepaalt hij de distributiewerken die het jaarlijks programma van de werken van het filiaal vormen, onverminderd de regels vastgelegd bij artikel 22. § 3. Exploitatie van het filiaal.

Hij legt een actieplan over aan de raad van bestuur om de verwezenlijking van de doelstellingen van het beheerscontract te garanderen.

Hij bezorgt de raad van bestuur jaarlijks een verslag over de activiteiten van het filiaal, op grond van het vastgelegde model.

Hij bezorgt het directiecomité om de drie maanden de boordtabellen, op grond van het vastgelegde model. Hij organiseert de vergelijkende wervingsexamens of wervingsexamens van de personeelsleden van niveau C en D van het filiaal volgens de regels vastgelegd door de raad van bestuur en het directiecomité en onderwerpt zijn aanwervingsvoorstellen aan het directiecomité.

Hij gunt de opdrachten voor aanneming van distributiewerken volgens de delegaties toegekend door de raad van bestuur en in het kader van de vastgelegde budgettaire kredieten.

Hij gunt de opdrachten voor aanneming van leveringen en diensten bepaald door de raad van bestuur volgens de delegaties toegekend door de raad van bestuur.

Hij stelt de communicatieplannen op in het kader van een beheer gericht op de nabijheid.

Art. 28.Delegaties - Uitvoerend comité.

De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden gedeeltelijk overdragen aan een uitvoerend comité. De beslissing bepaald de omvang en de duur van deze overdracht die niet meer dan één jaar mag bedragen.

Het uitvoerend comité bestaat uit maximum zes leden van de exploitatieraad en een lid van het directiecomité dat het dagelijks beheer van het filiaal waarneemt.

De voorzitter, de twee ondervoorzitters van de exploitatieraad en de bestuurder gekozen door de algemene vergadering onder de leden van de exploitatieraad zijn lid van rechtswege.

Elk onderstroomgebied waarvan het filiaal meer dan 5 000 meters voor huishoudelijk gebruik in dienst heeft, moet vertegenwoordigd worden.

De samenstelling van het uitvoerend comité wordt onderworpen aan de goedkeuring van de raad van bestuur.

De beslissingen zijn collegiaal en worden met eenparigheid goedgekeurd. Een huishoudelijk reglement wordt door de raad van bestuur goedgekeurd.

Het uitvoerend comité legt regelmatig een activiteitenverslag over aan de exploitatieraad.

Art. 29.Werking van de exploitatieraad. § 1. De exploitatieraad vergadert zo vaak als het belang van het filiaal het vergt, na bijeenroeping door de voorzitter. Hij moet minstens vier keer per jaar bijeenkomen of op verzoek van minstens één derde van de bestuurders.

Een huishoudelijk reglement wordt door de raad van bestuur goedgekeurd. § 2. De exploitatieraad kan pas beraadslagen en beslissen als de meerderheid van de leden aanwezig is.

Bij gebreke daarvan komt de behoorlijk bijeengeroepen volgende exploitatieraad rechtsgeldig bijeen, ongeacht het aantal aanwezige leden en kan hij beslissen over een punt dat tijdens de vorige raad op de agenda is geplaatst. § 3. Elke vertegenwoordiger van de gemeenten beschikt over één stem binnen de exploitatieraad. De beslissingen worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Bij staking van stemmen wordt het voorstel verworpen. § 4. Om zijn beslissingen voor te bereiden, kan de exploitatieraad in zijn midden gespecialiseerde comités oprichten op grond van geografische sectoren die hij vastlegt.

Art. 30.Directiecomité. § 1. Het directiecomité bestaat uit maximum vijf leden, onder wie een voorzitter. Het kan pas op rechtsgeldig beraadslagen als de meerderheid van de leden aanwezig. § 2. De Waalse Regering benoemt de leden van het directiecomité voor een hernieuwbaar mandaat van zes jaar.

Als één van de leden bij zijn benoeming ouder is dan negenenvijftig jaar, verkort de Regering de duur van zijn mandaat om het te laten eindigen de dag waarop bedoeld lid de leeftijd van 65 jaar bereikt. § 3. De leden van het directiecomité kunnen slechts door de Waalse Regering ontslagen worden : 1° ofwel op voorstel van de raad van bestuur;2° ofwel op initiatief van de Waalse Regering, na advies van de raad van bestuur. § 4. De bezoldiging van de leden van het directiecomité is voor rekening van de "SWDE".

Art. 31.Bevoegdheden van het directiecomité. § 1. Overeenkomstig het princiep "Corporate Governance" is het directiecomité het managementorgaan van de "SWDE". Het neemt het dagelijkse beheer van de "société" waar. § 2. Het dagelijkse beheer omvat met name : De tenuitvoerlegging van het beheerscontract.

De werving van de personeelsleden, met uitzondering van de personeelsleden van niveau A, de schorsing, het ontslag van alle personeelsleden en werknemers en de bepaling van hun opdrachten en aanstellingen; de organisatie van de vergelijkende wervingsexamens of wervingsexamens van de personeelsleden, behalve het personeel van niveau C en D in de filialen; het vacant verklaren van de werkposten voor de gezamenlijke "SWDE"; de aanwerving van alle roerende en onroerende goederen; het sluiten van alle verdragen, aankopen en opdrachten voor de exploitatie van diensten naar gelang van de volmachten verleend door de raad van bestuur; het sluiten van leningen en de uitgifte van obligaties; het verstrekken van waarborgen als zekerheidstelling voor de door de "SWDE" aangegane verbintenissen en de aanneming van de waarborgen als zekerheidstelling voor de tegenover haar genomen verbintenissen; de belegging van de beschikbare gelden en de beschikking over de in deposito of op een rekening-courant gegeven gelden; de interne organisatie; de oprichting van de technische comités en andere comités die als nodig worden beschouwd; de voortzetting van de rechtsvorderingen; de bevoegdheid om daging en compromissen aan te gaan naar gelang van de door de raad van bestuur verleende volmachten; de boeking van alle sommen en waarden die aan de "SWDE" toekomen; de overdracht van alle zakelijke rechten, voorrechten en rechtsvorderingen tot ontbinding naar gelang van de door de raad van bestuur verleende volmachten en de verlening van de opheffing van alle bevoorrechte of hypothecaire inschrijvingen, overdrachten, inbeslagnemingen, verzetten en andere belemmeringen zonder enige betaling te moeten rechtvaardigen; het sluiten, overeenkomstig de beslissingen van de raad van bestuur, van alle overeenkomsten en akten zonder enige volmacht te moeten voorleggen; de afgifte van afschriften en uittreksels van de notulen van de raad van bestuur, van de algemene vergadering en van de exploitatieraden; de inschrijvingen in het register van de vennoten en de afgifte van de uittreksels van dat register; de vakbondsonderhandelingen en de vertegenwoordiging van de "SWDE" binnen de overleg- en onderhandelingscomités; de overlegging van een financieel verslag over de activiteiten van de filialen aan de raad van bestuur; de overlegging van een verslag over de boordtabellen van de exploitatiefilialen. § 3. De leden van het directiecomité wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende stem.

Art. 32.Werking van het directiecomité. § 1. De beraadslagingen van het directiecomité worden collegiaal genomen. De beslissingen worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen volgens de modaliteiten die in een huishoudelijk reglement vastliggen. § 2. Een huishoudelijk reglement, waarin de werking van het directiecomité vastligt, wordt goedgekeurd door de raad van bestuur. § 3. Het directiecomité wordt rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter, die bovendien belast is met de uitvoering van de beslissingen van het comité. § 4. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter worden zijn functies, bij gelijke anciënniteit, door het oudste lid uitgeoefend.

Art. 33.Dagelijks beheer van de filialen.

Het directiecomité wijst één van zijn leden aan om in naam en voor rekening van het directiecomité het dagelijks bestuur van het filiaal waar te nemen.

Dit lid zorgt voor de samenhang tussen de beslissingen genomen door het filiaal en de strategische doelstellingen van de "société".

Hij is secretaris van de exploitatieraad met raadgevende stem.

Hij moet de beslissingen van de exploitatieraad uitvoeren. Hij kan het directiecomité verzoeken om opschorting van de uitvoering van de beslissing van de exploitatieraad of van het uitvoerend comité als hij vindt dat deze beslissing strijdig is met de strategische doelstellingen van de "société".

Hij brengt maandelijks verslag uit bij het directiecomité over de activiteiten van het filiaal waarvan hij het dagelijkse beheer waarneemt.

Art. 34.Controle. § 1. De "SWDE" valt onder de controlebevoegdheid van de Waalse Regering. De controle wordt uitgeoefend door twee regeringscommissarissen die benoemd en ontslagen worden door de Regering. § 2. De Regeringscommissarissen vervullen hun opdracht overeenkomstig het decreet betreffende de regeringscommissarissen.

De regeringscommissarissen worden uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur. Ze beschikken over de ruimste bevoegdheden om hun opdracht te vervullen. § 3. De bezoldigingen, vergoedingen en reiskosten die aan de regeringscommissarissen worden toegekend stemmen overeen met die van de gewone leden van de raad van bestuur. Die bedragen zijn voor rekening van de "SWDE".

Art. 35.Controle op de rekeningen. § 1. De controle op de financiële toestand, de jaarrekeningen en de regelmatigheid, ten aanzien van de wetgeving en de statuten, van de verrichtingen i.v.m. de jaarrekeningen, wordt opgedragen aan een college van commissarissen dat uit drie leden bestaat.

Hun beraadslagingen zijn collegiaal.

Hun verslagen en opmerkingen worden overgemaakt aan de Waalse Regering en aan de algemene vergadering. § 2. Twee leden van het college van commissarissen, onder wie de voorzitter, worden door de algemene vergadering benoemd onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren, overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van maatschappijen. Ze hebben de hoedanigheid van commissaris-revisor.

Het derde lid wordt door de Waalse Regering benoemd.

De commissarissen worden benoemd voor een verlengbare mandaat van drie jaar. Tijdens hun mandaat mogen ze alleen om ernstige redenen afgezet worden. § 3. De algemene vergadering bepaalt de bezoldiging van de commissarissen-revisoren. Die bezoldiging is voor rekening van de "SWDE".

De bezoldiging van de door de Waalse Regering benoemde commissaris ligt vast in het beheerscontract en is voor rekening van de "SWDE".

TITEL V. - ALGEMENE VERGADERING

Art. 36.Samenstelling en bevoegdheden. § 1. De algemene vergadering bestaat uit de vertegenwoordigers van de vennoten, de leden van de raad van bestuur en de leden van het directiecomité. § 2. Elke vennoot mag zich bij schriftelijke volmacht slechts door één afgevaardigde laten vertegenwoordigen bij de algemene vergadering.

De vennoten hebben zoveel stemmen in de algemene vergadering als ze aandelen bezitten, met uitzondering van de uitdrukkelijke bepalingen bedoeld in de wet, in Boek II van het Milieuwetboek of de statuten.

Niemand mag echter aan de stemming deelnemen voor een aantal aandelen dat groter is dan het vijfde deel van de in de vergadering vertegenwoordigde aandelen. § 3. Voor de benoeming van de bestuurders wordt die grens berekend zonder rekening te houden met de aandelen van het Gewest, de "SPGE", de provincies en de intercommunales. § 4. De algemene vergadering oefent de bevoegdheden uit die haar worden toegekend krachtens de wet, Boek II van het Milieuwetboek en deze statuten. § 5. De algemene vergadering regelt de bevoegdheden en de bezoldiging van de voorzitter, de twee ondervoorzitters en de bestuurders.

Ze regelt de bezoldiging van de voorzitters, ondervoorzitters en leden van de exploitatieraad van de exploitatiefilialen alsmede de bezoldiging van de leden van het uitvoerend comité van de exploitatiefilialen.

Art. 37.Algemene vergadering.

Het bureau van de algemene vergadering bestaat uit de voorzitter en de ondervoorzitters van de raad van bestuur, alsmede uit de voorzitter van het directiecomité.

De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur. Bij afwezigheid of verhindering wordt de voorzitter vervangen door de eerste ondervoorzitter. Bij afwezigheid of verhindering wordt de eerste ondervoorzitter vervangen door de tweede ondervoorzitter.

Bij afwezigheid van de tweede ondervoorzitter wordt de algemene vergadering voorgezeten door de bestuurder met de meeste anciënniteit.

Bij gelijke anciënniteit wordt de algemene vergadering voorgezeten door de oudste bestuurder.

Het secretariaat wordt waargenomen door de voorzitter van het directiecomité.

In geval van stemming neemt het bureau twee afgevaardigden van de vennoten als stemopnemers erbij.

Een presentielijst met de namen van de vennoten en het aantal aandelen die ze vertegenwoordigen, wordt door ieder van hen vóór de aanvang van de vergadering getekend.

Art. 38.Gewone algemene vergadering. § 1. Op de laatste dinsdag van de maand mei, om vijftien uur, wordt jaarlijks een gewone algemene vergadering van de vennoten gehouden in Verviers. § 2. De jaarlijkse algemene vergadering neemt kennis van de beheersverslagen van de bestuurders, de commissarissen-revisoren en het college van de commissarissen en beslist over de goedkeuring van de jaarrekeningen.

Na de goedkeuring van de jaarrekeningen spreekt de vergadering zich uit over de ontlasting van de bestuurders, de commissarissen-revisoren en het college van de commissarissen.

De jaarrekeningen worden binnen dertig dagen na goedkeuring ervan neergelegd bij de griffie van de handelsrechtbank van de zetel van de "SWDE". § 3. De algemene vergadering kiest en benoemt de bestuurders, de commissarissen-revisoren ter vervanging van de uittredende, ontslagnemende of overleden titularissen.

De vertegenwoordigers van het Waalse Gewest, de "SPGE", de provincies en de intercommunales mogen niet deelnemen aan de aanwijzing van de bestuurders.

Art. 39.Buitengewone algemene vergadering.

De raad van bestuur kan op eigen initiatief buitengewone algemene vergaderingen bijeenroepen.

Hij moet ze binnen dertig dagen bijeenroepen, op verzoek van het college van commissarissen of van vennoten die één vijfde van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen. Dat verzoek gaat vergezeld van een agenda met de door de vergadering te behandelen punten.

Art. 40.Oproepingen.

De oproepingen voor elke algemene vergadering bevatten de agenda en worden minstens twintig dagen vóór de algemene vergadering bij aangetekend schrijven verstuurd en via een bericht in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

De algemene vergadering mag niet beslissen over een punt dat niet op de agenda staat.

Art. 41.Stemming. § 1. De algemene vergadering wordt regelmatig samengesteld, ongeacht het aantal vertegenwoordigde aandelen.

De beslissingen worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Bij staking van stemmen wordt het voorstel verworpen. § 2. Wanneer evenwel beraadslaagd moet worden over wijzigingen in de statuten, de uitsluiting van een vennoot, de stopzetting van de uitbating of de overdracht van het geheel of een gedeelte van een distributienet, is de samenstelling van de vergadering pas geldig als de leden die de vergadering bijwonen minstens de helft van het maatschappelijk kapitaal en de helft van het kapitaal van de gemeentelijke vennoten vertegenwoordigen.

Als deze voorwaarde niet vervuld is, is een nieuwe bijeenroeping nodig en beraadslaagt de nieuwe vergadering rechtsgeldig, ongeacht het door de aanwezige vennoten vertegenwoordigde deel van het kapitaal.

In elk geval komt geen enkel voorstel in aanmerking zonder de volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, onverminderd de andere meerderheidsvoorwaarden waarin het Wetboek der maatschappijen voorziet, meer bepaald inzake de wijziging van het doel.

Elke wijziging in de statuten moet goedgekeurd worden door de Waalse Regering. § 3. Wat betreft de procedure voor de verkiezing van de bestuurders bij de benoeming van de algemene vergadering, moet elke afgevaardigde stemmen voor een aantal kandidaten gelijk aan het aantal in te vullen mandaten, met inachtneming van de evenredige vertegenwoordiging die van tevoren is bepaald, overeenkomstig artikel 21 van de statuten.

Stemonthoudingen zijn toegelaten. Elke andere stemming is nietig. Elke kandidaat behaalt evenveel stemmen als de afgevaardigde. Gekozen worden de kandidaten die op elke lijst de meeste stemmen hebben behaald, ten belope van het aantal mandaten behaald door de lijst bij de berekening van de evenredige vertegenwoordiging en van het aantal in te vullen mandaten. Bij staking van stemmen wordt (worden) de kandidaat (kandidaten) aangewezen die reeds zitting had (hadden) of, in voorkomend geval, de jongste(n). § 4. De geheime stemming is naar recht als ze door tien vennoten wordt gevraagd en is verplicht voor benoemingen en afzettingen.

Het bureau moet de nodige maatregelen treffen om het volstrekte geheim van de stemming te waarborgen. § 5. De wijze waarop de algemene vergadering beraadslaagt en de deelnemingsvoorwaarden worden door de raad van bestuur vastgelegd in een reglement dat hij aan de algemene vergadering voorlegt.

Art. 42.Notulen.

De notulen van de algemene vergadering worden ondertekend door de leden van het bureau en door de vennoten die erom verzoeken.

TITEL VI. - BALANS - VERDELING

Art. 43.Sociaal dienstjaar.

Het sociaal dienstjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

Art. 44.Boekhouding - Algemeen. § 1. Aan het einde van elk sociaal dienstjaar maakt de raad van bestuur de inventaris, de balans, de resultatenrekening en de bijlage hierbij op. Ze worden onderworpen aan de goedkeuring van de algemene vergadering. § 2. De jaarrekeningen, met de balans, en de resultatenrekening, met de bijlage, de verslagen van de raad van bestuur, van de commissarissen-revisoren en van het college van de commissarissen worden vijftien dagen vóór de vergadering neergelegd op de maatschappelijke zetel en ter beschikking gesteld van de vennoten.

Deze verslagen worden overeenkomstig het Wetboek van maatschappijen opgemaakt. § 3. De voorzitter maakt het activiteitenverslag van de "SWDE" jaarlijks over aan de Regering overeenkomstig het decreet betreffende het statuut van de overheidsbestuurder.

Art. 45.Exploitatieboekhouding.

De "SWDE" voert een analytische boekhouding overeenkomstig het Boekhoudplan van de watersector.

Ze voert een aparte boekhouding voor de activiteiten in verband met haar openbare opdrachten en voor de overige activiteiten.

De productie- en distributieactiviteiten maken het voorwerp uit van een aparte samenvattende rekening in de exploitatieboekhouding.

De productieactiviteiten worden opgedeeld in productie-eenheden en transportlijnen. De distributieactiviteiten worden per onderstroomgebied opgedeeld.

De productieactiviteiten moeten altijd in evenwicht zijn.

De exploitatiefilialen zijn het voorwerp van aparte rekeningen opdat de eigen werkingskosten geïdentificeerd kunnen worden.

De structuur- en werkingskosten die niet rechtstreeks toe te schrijven zijn aan de productie- of distributieactiviteiten worden onder deze laatste verdeeld op grond van sleutels die vastliggen in het Boekhoudplan van de watersector of op grond van objectieve criteria bepaald door de raad van bestuur.

De financiële lasten van de gemeentelijke en intergemeentelijke vennoten voor de investeringen worden in de boeken opgenomen vóór elke verdeling van het resultaat.

Art. 46.Financieringsplan en begroting.

De maatschappij maakt een financieringsplan en een jaarlijkse werkingsbegroting op. Ze worden opgevolgd en jaarlijks bijgewerkt.

Elke exploitatiefiliaal beschikt over een werkingsbegroting en een investeringsbegroting. Deze begrotingen moeten getoetst worden aan de verwezenlijkingen zoals ze uit de analytische boekhouding te voorschijn komen.

De exploitatieraad van elk filiaal is verantwoordelijk voor de inachtneming van bedoelde begrotingen.

Art. 47.Verdeling van het resultaat. § 1. De winst van de maatschappij dient om : 1. ten belope van 1/20e van dat resultaat de wettelijke reserve aan te leggen.De aanleg van de gemeenschappelijke wettelijke reserve is niet meer verplicht wanneer het reservefonds gelijk is aan één tiende van het maatschappelijk kapitaal; 2. een beschikbare reserve aan te leggen die nodig is voor de autofinanciering van het programma van de werken, o.a. de inrichting, de verbetering, de vernieuwing en de ombouw van de infrastructuren. § 2. De algemene vergadering mag gebruik maken van de beschikbare reserve om de verliezen van het boekjaar aan te zuiveren.

TITEL VII. - DIVERSE BEPALINGEN

Art. 48.Overdracht of stopzetting van de exploitatie van een distributie-infrastructuur.

De algemene vergadering kan bij tweederde meerderheid van de uitgebrachte stemmen, voorzover het totaal van de positieve stemmen uitgebracht door de gemeentelijke vennoten de volstrekte meerderheid van de door hen uitgebrachte stemmen vertegenwoordigt, haar distributie-infrastructuur geheel of gedeeltelijk onder de door haar bepaalde voorwaarden overdragen aan een gemeente of een intercommunale met een gelijkaardig doel.

Die overdracht zal pas effectief zijn na goedkeuring van de Waalse Regering, die moet beslissen binnen 60 dagen na ontvangst van het door de "SWDE" ingediende verzoek.

Bij gebrek aan beslissing van de Regering wordt de overdracht geacht te zijn goedgekeurd.

Art. 49.Het nemen van participaties. § 1. De raad van bestuur beslist bij tweederde meerderheid van de uitgebrachte stemmen over alle rechtstreekse of onrechtstreekse participaties in de Belgische of buitenlandse publiek- of privaatrechtelijke maatschappijen, verenigingen of instellingen waarvan het doel overeenstemt met dat van de "SWDE". § 2. De "SWDE" informeert de Regering als ze beslist participaties te nemen of af te staan. De Waalse Regering beschikt over dertig dagen, te rekenen van de dag waarop ze kennis neemt van de beslissing, om elke opmerking te formuleren die ze nuttig acht of om zich eventueel tegen de beslissing te verzetten. Bij gebreke daarvan wordt de beslissing geacht te zijn goedgekeurd. § 3. De vertegenwoordigers van de "SWDE" binnen de maatschappijen, verenigingen of instellingen waarin ze een participatie heeft genomen, worden door de raad van bestuur aangewezen onder de bestuurders, de leden van het directiecomité en de personeelsleden. § 4. In dat kader moet elke vertegenwoordiger van de "société" : 1. minstens jaarlijks verslag uitbrengen voor de raad van bestuur over de uitoefening van zijn mandaat en in ieder geval als de raad van bestuur hem daarom verzoekt; 2. voor de raad van bestuur steeds de informatie verstrekken die hem door een regeringscommissaris wordt gevraagd i.v.m. zijn mandaat of met de toestand van de maatschappij waar hij aangewezen is als vertegenwoordiger van de "SWDE".

Het mandaat van de vertegenwoordiger van de "SWDE" binnen de maatschappij(en) waarvoor hij aangewezen is, verstrijkt van rechtswege wanneer hij de hoedanigheid van bestuurder, van lid van het directiecomité of van personeelslid verliest. § 5. Als de maatschappij beslist om een maatschappij, een vereniging of een instelling waarin ze een participatie heeft genomen te betrekken bij de uitvoering van haar openbare opdrachten moet de rechtstreekse of onrechtstreekse participatie van de overheden in die maatschappij 50 % van het kapitaal overschrijden en volgens de statuten recht geven op meer dan 50 % van de stemmen en mandaten in alle organen van bedoelde maatschappij.

De maatschappij, vereniging of instelling die overeenkomstig het eerste lid belast wordt met de uitvoering van alle of van een gedeelte van de openbare opdrachten bedoeld in artikel 4 komt in aanmerking voor de maatregelen bepaald bij artikel 6. » Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de statuten van de "Société wallonne des Eaux" die zijn aangenomen door de algemene vergadering van de vennoten op 30 november 2006.

Namen, 25 januari 2007.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme, B. LUTGEN

^