gepubliceerd op 04 augustus 2016
Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles-international »
21 JULI 2016. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 05/12/2008 pub. 12/02/2009 numac 2009027023 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van het administratieve en bezoldigingsstatuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles international » sluiten tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles-international »
De Waalse Regering, Gelet op het samenwerkingsakkoord van 20 maart 2008 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", artikel 4;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 05/12/2008 pub. 12/02/2009 numac 2009027023 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van het administratieve en bezoldigingsstatuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles international » sluiten tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles-International »;
Gelet op het advies van het directiecomité van « Wallonie-Bruxelles international », uitgebracht op 8 maart 2016;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 13 april 2016;
Gelet op de instemming van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 21 april 2016;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 21 april 2016;
Gelet op het rapport van 21 april 2016 opgesteld artikel 3, 2°, overeenkomstig het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;
Gelet op het onderhandelingsprotocol nr. 702 van het Sectorcomité nr.
XVI, opgesteld op 27 mei 2016;
Gelet op advies nr. 59.579/4 van de Raad van State, gegeven op 6 juli 2016, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het decreet van 8 mei 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2008 pub. 23/05/2008 numac 2008201771 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming, wat betreft de materies waarvan de uitoefening door de Franse Gemeenschap is overgedragen, met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008 type decreet prom. 08/05/2008 pub. 26/05/2008 numac 2008201773 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008 sluiten houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008;
Gelet op het decreet van 8 mei 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2008 pub. 23/05/2008 numac 2008201771 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming, wat betreft de materies waarvan de uitoefening door de Franse Gemeenschap is overgedragen, met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008 type decreet prom. 08/05/2008 pub. 26/05/2008 numac 2008201773 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008 sluiten houdende instemming, wat betreft de materies waarvan de uitoefening door de Franse Gemeenschap is overgedragen, met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles";
Op de voordracht van de Minister-President en van de Minister van Ambtenarenzaken, Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.In de artikelen 277 en 294 van het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 05/12/2008 pub. 12/02/2009 numac 2009027023 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van het administratieve en bezoldigingsstatuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles international » sluiten tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles-International » worden de woorden « operationeel plan » telkens vervangen door de woorden « bestuurscontract ».
In boek II, titel II, hoofdstuk II, afdeling 5, van hetzelfde besluit worden de woorden « operationeel plan » vervangen door de woorden « bestuurscontract ».
Art. 2.Artikel 276 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « Art 276. § 1. Er wordt een bestuurscontract voor de instelling opgemaakt, overeenkomstig artikel 276/1.
Het bestuurscontract, dat een strategische planning over vijf jaar inhoudt, bevat minstens : 1° een omschrijving van de opdrachten;2° een analyse van het leefmilieu en van de voornaamste actoren;3° de strategische en operationele doelstellingen;4° de strategische projecten; 5° de bestemming van de begrotingsmiddelen en van de logistieke hulpmiddelen i.v.m. de informatie- en communicatietechnologieën; 6° de personeelsplannen en de personeelsformaties bedoeld in artikel 10;7° de modaliteietn inzake de werking tussen de Regeringen en de instelling;8° de modaliteiten inzake externe communicatie. § 2. De mandataris baseert zich op het vade-mecum/de vademecums dat/die door de Regering zijn aangenomen om het bestuurscontract op te maken. ».
Art. 3.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met de artikelen 276/1 tot 276/4, luidend als volgt : «
Art. 276/1.Binnen zes maanden na de aanwijzing van de mandatarissen van rang A2 richt(en) de leidend ambtenaar (ambtenaren) een ontwerp van bestuurscontract aan de Regeringen.
De Regeringen en de leidend ambtenaar (ambtenaren) onderhandelen over het ontwerp van bestuurscontract.
De Regeringen nemen het bestuurscontract aan binnen twaalf maanden na de aanwijzing van de mandatarissen.
Art. 276/2.De leidend ambtenaar (ambtenaren) richt(en) jaarlijks, na de stemming van de begroting door de Parlementen, een opvolgingsrapport over het bestuurscontract aan de Regeringen via de Minister(s) bevoegd voor internationale betrekkingen.
Het rapport bedoeld in het eerste lid heeft betrekking op : 1° de evolutie i.v.m. het halen van de strategische doelstellingen en projecten; 2° de nieuwe risico's geïdentificeerd t.o.v. de uitvoering van het contract; 3° de voorstellen tot wijziging van het bestuurscontract. Het rapport bedoeld in het eerste lid waarborgt de cohesie tussen de inhoud van het bestuurscontract en de begroting die voor het jaar is gestemd.
Art. 276/3.De Regeringen en de leidend ambtenaar (ambtenaren) kunnen, op verzoek van één van de partijen, het bestuurscontract wijzigen volgens een procedure die in het vade-mecum (de vade-mecums) vastligt.
Tussen twee wijzigingen verstrijkt een termijn van minimum zes maanden.
Art. 276/4.Het bestuurscontract eindigt door het afsluiten van een nieuw bestuurscontract, overeenkomstig artikel 276/3.
Uiterlijk zes maanden na het verstrijken van het bestuurscontract legt (leggen) de leidend ambtenaar (ambtenaren) zijn (hun) evaluatie van het contract en van de uitvoering ervan aan de Regeringen over. Ze voegen er hun aanbevelingen voor het opmaken van het volgende bestuurscontract bij. ».
Art. 4.In artikel 277 van hetzelfde besluit worden de woorden « in artikel 276 » telkens vervangen door de woorden « in artikel 276/3 ».
De woorden « van het plan » worden geschrapt ».
In het tweede lid wordt de eerste formulering van de woorden « in artikel 276 » vervangen door de woorden « in artikel 286 ».
Art. 5.Artikel 286 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 286.§ 1. De Regeringen evalueren de mandatarissen van rang A2 twee jaar na hun aanwijzing en in de loop van het laatste jaar van de legislatuur op een tijdstip bepaald door de functionele minister(s). § 2. De evaluatie slaat op het niveau van de verwezenlijking van de opdrachten en doelstellingen alsook op de concrete prestaties die het resultaat zijn van de strategische en beleidsdoelstellingen die aan de opdrachtbrief en het bestuurscontract of het doelstellingencontract voldoen.
De evaluatie is gegrond op het jaarlijkse opvolgingsrapport. De functionele ministers kunnen de mandataris verzoeken om een bijkomend rapport. § 3. Indien een element in het rapport bedoeld in paragraaf 2, tweede lid, of elke andere behoorlijke vermelde omstandigheid het rechtvaardigt, beslissen de voor internationale betrekkingen bevoegde ministers dat een bijkomende evaluatie wordt doorgevoerd in de loop van het mandaat. ».
Art. 6.Artikel 287 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 287.De evaluatie is het voorwerp van één van de volgende meldingen : 1° « gunstig » : indien de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen vervat in de opdrachtbrief en in het bestuurscontract of het doelstellingencontract waarvoor de mandataris verantwoordelijk of medeverantwoordelijk is of waarin hij heeft bijgedragen, in het laatste geval evenwel enkel wat zijn bijdrage betreft, hetzij voldoende zijn gehaald op kwantitatief en kwalitatief vlak en binnen de voorgechreven termijnen, hetzij niet voldoende of niet binnen de voorgeschreven termijnen zijn gehaald maar dat, op basis van de rechtvaardigingselementen die de mandataris inroept, blijkt dat die toestand te wijten is aan onvoorspelbare omstandigheden of aan externe elementen die niet aan hem toe te schrijven zijn;2° « gereserveerd » : indien de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen vervat in de opdrachtbrief en in het bestuurscontract of het doelstellingencontract waarvoor de mandatatris verantwoordelijk of medeverantwoordelijk is of waarin hij heeft bijgedragen, in het laatste geval evenwel enkel wat zijn bijdrage betreft, slechts gedeeltelijk zijn gehaald op kwantitatief en kwalitatief vlak of niet binnen de voorgechreven termijnen;3° « ongunstig » : indien de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen vervat in de opdrachtbrief en in het bestuurscontract of het doelstellingencontract waarvoor de mandatatris verantwoordelijk of medeverantwoordelijk is of waarin hij heeft bijgedragen, in het laatste geval evenwel enkel wat zijn bijdrage betreft, onvoldoende zijn gehaald op kwantitatief en kwalitatief vlak of niet binnen de voorgechreven termijnen.».
Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen die ingaat op de dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art. 8.De Minister bevoegd voor internationale betrekkingen en de Minister van Ambtenarenzaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 21 juli 2016.
De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, C. LACROIX