Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 14 januari 2010
gepubliceerd op 25 januari 2010

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies"

bron
waalse overheidsdienst
numac
2010200205
pub.
25/01/2010
prom.
14/01/2010
ELI
eli/besluit/2010/01/14/2010200205/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 JANUARI 2010. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies"


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, voor het laatst gewijzigd op 30 april 2009, inzonderheid op artikel 17/6;

Gelet op het huishoudelijk reglement aangenomen door de raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies" tijdens zijn zitting van 30 september 2009;

Op de voordracht van de Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

Art. 2.Het bijgevoegde huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies" is goedgekeurd door de Regering.

Art. 3.Het besluit van de Waalse Regering van 22 januari 2004Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 22/01/2004 pub. 19/07/2004 numac 2004202375 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het Psychiatrisch Ziekenhuis « Le Chêne aux Haies » sluiten tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies" wordt opgeheven.

Art. 4.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 oktober 2009.

Art. 5.De Minister van Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 14 januari 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

Bijlage Huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies" Afdeling 1. - Zittingen van de raad van bestuur

Artikel 1.De raad van bestuur is samengesteld uit zes leden die door de Waalse Regering aangewezen worden. Een afgevaardigde van de Intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré" (afgekort : "CHU") en de Regeringscommissaris wonen de zittingen van de raad van bestuur met raadgevende stem bij. Elke persoon kan op voorstel van de raad van bestuur of op initiatief van de voorzitter (voorzitster) uitgenodigd worden om één van de vergaderingen bij te wonen ten einde hen de nodige technische informatie te verstrekken.

Art. 2.Onverminderd de bevoegdheden van de Waalse Regering, beschikt de raad van bestuur over alle bevoegdheden die nodig zijn voor de administratie van het Centrum, dat blijft bestaan als werkgever van het statutair personeel.

De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet publiek.

Ze worden voorgezeten door de voorzitter (voorzitster) van de raad van bestuur of, in geval van afwezigheid, door de ondervoorzitter (ondervoorzitster).

De raad van bestuur kan sommige bevoegdheden aan zijn voorzitter (voorzitster) overdragen.

Art. 3.De raad van bestuur vergadert telkens als nodig, al naar gelang van zijn residuele bevoegdheden, na oproeping door de voorzitter (voorzitster). Indien de voorzitter (voorzitster) verhinderd is, wordt die bevoegdheid door de ondervoorzitter (ondervoorzitster) uitgeoefend.

De voorzitter (voorzitster) roept een raad van bestuur bijeen op schriftelijk verzoek van minstens drie bestuurders.

Art. 4.De secretaris (secretaresse) van de raad van bestuur wordt onder de personeelsleden van het "CHU" aangewezen op de voordracht van de directeur (directrice) van het "CHU". Afdeling 2. - Bevoegdheid om te beslissen over de agenda van de

vergaderingen van de raad van bestuur

Art. 5.De voorzitter (voorzitster) bepaalt de agenda en roept de leden van de raad van bestuur bijeen binnen een termijn van minstens tien kalenderdagen.

Indien de voorzitter (voorzitster) verhinderd is, wordt die bevoegdheid door de ondervoorzitter (ondervoorzitster) uitgeoefend.

De documentatie betreffende de agendapunten wordt zo spoedig mogelijk naar de leden van de raad van bestuur gestuurd.

Er wordt een punt door de voorzitter (voorzitster) op de agenda opgenomen op verzoek van minstens drie leden.

Art. 6.Behalve behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid zal elk agendapunt dat op een beslissing uitmondt het voorwerp zijn van een ontwerp van beraadslaging, dat een memorie van toelichting en een ontwerp van beslissing inhoudt.

Art. 7.De bijeenroeping van de raad van bestuur gebeurt schriftelijk en vermeldt de agenda, de plaats, de dag en het uur van de vergadering. Op de agenda wordt systematisch voorzien in een punt "varia". Alleen de "secundaire" punten kunnen in dat kader besproken worden. Om dringende redenen kan de voorzitter (voorzitster) evenwel een punt aan de agenda toevoegen indien het belangrijk geacht wordt.

Art. 8.Tijdens de raad van bestuur gaat de voorzitter (voorzitster) voor elk agendapunt te werk als volgt : ? hij geeft er uitleg over of verzoekt om uitleg erover; ? hij geeft het woord aan de leden van de raad van bestuur die het vragen; ? hij sluit de discussie; ? hij bepaalt het onderwerp van de stemming en laat tot de stemming overgaan.

De punten worden besproken in de volgorde waarin de agenda voorziet, tenzij de voorzitter (voorzitster) of zijn (haar) plaatsvervanger (plaatsvervangster) daar anders over beslist. Afdeling 3. - Quorum en stemmodaliteiten

Art. 9.De raad van bestuur vergadert op geldige wijze wanneer minstens de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Het presentiegeld wordt slechts toegekend in geval van effectieve aanwezigheid van het lid.

Wanneer de voorzitter (voorzitster), na de vergadering van de raad van bestuur te hebben geopend, vaststelt dat de meerderheid van de leden in functie niet aanwezig of vertegenwoordigd is, sluit hij (zij) de vergadering.

Ook wanneer de voorzitter (voorzitster) tijdens de vergadering van de raad van bestuur vaststelt dat de meerderheid van de leden in functie niet meer aanwezig of vertegenwoordigd is, sluit hij (zij) de vergadering.

Art. 10.Indien de raad van bestuur een eerste keer bijeengeroepen werd en het aantal leden niet volstond om te beraadslagen, kan hij na een nieuwe bij aangetekend schrijven verstuurde bijeenroeping geldig beraadslagen over de onderwerpen die op de agenda van de vorige vergadering stonden, ongeacht het aantal aanwezige leden.

De beslissingen worden bij gewone meerderheid genomen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter (voorzitster) doorslaggevend. Er wordt bij handopsteken gestemd, behalve bij stemmingen die personen betreffen.

Na elke stemming maakt de voorzitter (voorzitster) de uitslag bekend.

Die uitslag wordt op algemene en niet nominatieve wijze in de notulen geacteerd (eenparigheid, ......... stemmen voor, ......... stemmen tegen en ......... onthouding(en)).

In geval van geheime stemming zorgen de voorzitter (voorzitster) en de secretaris (secretaresse) voor de stemopneming. Bij verhindering van de voorzitter (voorzitster) wordt de vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter (ondervoorzitster). Elk lid van de raad van bestuur mag de regelmatigheid van de stemopneming nagaan.

In geval van geheime stemming wordt het stemgeheim gegarandeerd door het gebruik van stembriefjes waarop de leden van de raad van bestuur een cirkel moeten zwart kleuren of aankruisen onder "ja"/"nee"/"onthouding".

De afwezige leden mogen bij volmacht stemmen. Elk aanwezig lid mag slechts over één enkele volmacht beschikken.

Anderzijds mogen de leden van de raad van bestuur die niet voortdurend aanwezig waren op het geheel van de zittingen in het kader van een disciplinaire procedure niet deelnemen aan de beraadslaging, noch aan de stemming betreffende de op te leggen disciplinaire sanctie.

Art. 11.Het is de leden van de raad van bestuur verboden (ongeacht of ze stemgerechtigd zijn of raadgevende stem hebben) op de vergadering te blijven bij de behandeling van of de beraadslaging over een punt betreffende een onderwerp waarbij ze een rechtstreeks belang hebben. Afdeling 4. - Discretieplicht - Mededeling van de beslissingen

Art. 12.Alle personen die een zitting van de raad van bestuur hebben bijgewoond zijn verplicht tot de geheimhouding van de besprekingen, stemmingen en eventuele beraadslagingen.

De leden hebben dus een discretieplicht in de uitoefening van hun opdracht. De strengste geheimhouding zal in acht genomen worden wat de debatten en stemmingen betreft. Afdeling 5. - Goedkeuring van de notulen van de vergaderingen van de

raad van bestuur

Art. 13.De beslissingen van de raad van bestuur worden opgenomen in notulen waarin de debatten en de uitslagen van de stemmingen bondig vermeld worden. Op verzoek van de minoritaire bestuurders bij een stemming, kan een minderheidsnota over het desbetreffende punt bij de notulen gevoegd worden. Anderzijds kan, in geval van onthouding van één of meer bestuurders bij een stemming, de motivering van die onthouding(en) in de notulen vermeld worden. De notulen worden op de volgende vergadering goedgekeurd en vervolgens door de voorzitter (voorzitster) geparafeerd. De verzendingen, uittreksels en afschriften worden door de voorzitter (voorzitster) getekend. De leden die aan de debatten hebben deelgenomen zijn verplicht tot geheimhouding.

Art. 14.Elk lid van de raad van bestuur heeft aan het begin van de vergadering het recht om opmerkingen te maken over de wijze waarop de notulen van de vorige vergadering zijn opgemaakt.

Die opmerkingen worden opgenomen in de notulen van de volgende vergadering.

Bij gebrek aan opmerking worden de notulen van de vorige vergadering geacht te zijn aangenomen en getekend door de voorzitter (voorzitster). Afdeling 6. - Toepassing

Art. 15.Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2009.

Dit reglement is van toepassing op alle deelnemers aan de raad van bestuur, zoals omschreven in artikel 1 ervan.

^