gepubliceerd op 04 maart 2000
Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de wijzigingen van de statuten van de "Société wallonne des Distributions d'Eau"
3 FEBRUARI 2000. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de wijzigingen van de statuten van de "Société wallonne des Distributions d'Eau" (Waalse Watervoorzieningsmaatschappij)
De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, V, 1°;
Gelet op het decreet van 23 april 1986 houdende oprichting van een "Société wallonne des Distributions d'Eau", gewijzigd bij de decreten van 5 november 1987 en 25 juli 1991, inzonderheid op artikel 3;
Gelet op de kennisgeving, d.d. 20 januari 2000, van de beslissing tot wijziging van de statuten, aangenomen door de buitengewone algemene vergaderingen van de "Société wallonne des Distributions d'Eau" van 26 mei 1998 en 15 december 1999;
Op de voordracht van de Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, Besluit :
Artikel 1.De bijgaande wijzigingen van de statuten van de "Société wallonne des Distributions d'Eau" zoals vastgesteld in bovenvermelde beslissingen van de buitengewone algemene vergaderingen van 26 mei 1998 en 15 december 1999 worden goedgekeurd.
Art. 2.De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 3 februari 2000.
De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET
Bijlage Statuten van de "Société wallonne des Distributions d'Eau" HOOFDSTUK I. - Oprichting, zetel, doel en duur van de maatschappij
Artikel 1.§ 1. Er wordt een vereniging onder de naam "Société wallonne des Distributions d'Eau" opgericht in de vorm van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid tussen het Waalse Gewest, de provincies, de gemeenten, de intercommunales, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de privaatrechtelijk personen die maatschappelijke aandelen van de Nationale Maatschappij voor Watervoorziening bezitten en die onder het Waalse Gewest ressorteren of met deze statuten zullen instemmen.
De "Société Publique de Gestion de l'Eau" (Openbare Maatschappij voor Waterbeheer), afgekort "S.P.G.E. » , en andere publiekrechtelijk personen kunnen tevens vennoten worden van de "Société wallonne des Distributions d'Eau". De deelnemingen van de "S.P.G.E. » in het kapitaal van de "SWDE" mogen nochtans niet hoger zijn dan 20 %.
De maatschappelijke zetel van de "SWDE" is te Verviers, rue de la Concorde, 41, gevestigd. § 2. De gedecentraliseerde directies worden door de Raad van Bestuur vastgesteld. Er wordt afgeweken van artikel 4 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen.
Art. 2.De maatschappij heeft als doel : 1. de studie, de oprichting en het beheer van openbare waterproductie-, watertoevoer- en watervoorzieningsdiensten in het Waalse Gewest;2. alle handelingen uit te voeren of te laten uitvoeren die haar in staat stellen te voldoen aan de verplichtingen betreffende de sanering van het geproduceerde water bestemd voor de openbare voorziening en de bescherming van het tot drinkwater verwerkbaar water en in het algemeen aan alle verplichtingen voortvloeiend uit wettelijke en reglementaire voorschriften betreffende de watercyclus;3. de studie en de oprichting van watertoevoer- en watervoorzieningsnetten buiten het Waalse Gewest voor rekening van derden;4. elke technische opdracht waarvan de Waalse Regering de aard en de uitoefeningsvoorwaarden bepaalt en waardoor het Waalse Gewest het aantal vuilvrachtseenheden kan vaststellen met het oog op de berekening van de belasting op het lozen van industrieel en huishoudelijk afvalwater;5. de deelneming in openbare of private, bestaande of op te richten, Belgische of internationale instellingen die al dan niet rechtstreeks met goedkeuring van de Waalse Regering aan de verwezenlijking van haar doel kunnen bijdragen;6° de industriële of commerciële uitbating van installaties voor waterproductie en toevoer voor rekening van derden;7° de levering van water aan watervoorzieningsmaatschappijen die niet aangesloten zijn, met inbegrip van watervoorzieningsmaatschappijen die een buiten het Waalse Gewest gelegen grondgebied bevoorraden. Ze kan alle opdrachten die op haar doel betrekking hebben vervullen.
Art. 3.De Maatschappij wordt opgericht voor een periode die afloopt op de datum van inwerkingtreding van een decreet waarbij haar ontbinding wordt uitgesproken en tot regeling van haar vereffening en van de toestand van haar personeelsleden.
Art. 4.De Maatschappij houdt in haar maatschappelijke zetel een register bij, dat de vennoten ter plaatse kunnen raadplegen en waarin voor elke van hen de volgende gegevens worden vermeld : 1° zijn naam, voornamen, of handelsnaam en woonplaats;2° de datum van zijn toetreding, uittreding of uitsluiting;3° het aantal maatschappelijke aandelen die hij bezit alsmede de inschrijvingen op nieuwe aandelen, de terugbetalingen en de overdrachten van aandelen met de datum ervan;4° het bedrag van de verrichte stortingen en de sommen die als terugbetaling van de aandelen worden gehaald. De Directeur-generaal is belast met de inschrijvingen.
De inschrijvingen geschieden op grond van documenten met bewijskracht die gedateerd en ondertekend zijn. Zij vinden plaats in de volgorde van hun datum.
Een afschrift van de inschrijvingen in het register van de vennoten die hen betreffen, wordt door de Directeur-generaal afgegeven aan de aandeelhouders die er schriftelijk om vragen. Deze afschriften mogen niet als bewijs worden gebruikt tegen de vermeldingen in het register van de vennoten. HOOFDSTUK II. - Sociaal fonds Leningen en obligaties
Art. 5.Onverminderd artikel 19 van het decreet van 23 april 1986 houdende oprichting van de "S.W.D.E. » bestaat het maatschappelijk kapitaal uit aandelen A en B die ingeschreven zijn in even veel reeksen aandelen als er onderscheiden diensten voor waterproductie-, watertoevoer- en watervoorzieningsdiensten bestaan, of waarvan het doel noodzakelijk is voor het vervullen van de in artikel 2 van deze statuten bedoelde opdrachten; het Gewest, de "SPGE", de provincies, de intercommunales, de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiek- en privaatrechtelijk personen mogen op deze aandelen inschrijven.
De vennoten staan slechts ten belope van hun inbrengen voor de schulden van de vennootschap in. Er wordt afgeweken van artikel 147 ter van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen.
Het maatschappelijk kapitaal is onbeperkt.
Art. 6.Wat de verhouding van de inbrengen van de verschillende partijen voor de oprichting van het sociaal fonds ook moge zijn, beschikken het Gewest, de provincies en de gemeenten altijd over de meerderheid van stemmen in de verschillende beheer- en controleorganen van de Maatschappij.
Art. 7.§ 1. Het minimum sociaal fonds wordt op tien miljard BEF vastgesteld.
Het sociaal aanvangsfonds wordt op 15 341 555 BEF vastgesteld.
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit nominatieve aandelen A van duizend frank ieder en uit nominatieve aandelen B van één miljoen frank ieder.
Er bestaan twee categorieën aandelen B : de aandelen B1 uitgegeven ter vertegenwoordiging van inbrengen van financiële instellingen en de aandelen B2 uitgegeven in ruil voor inbrengen in natura die verschillend zijn van de inbrengen in volle eigendom.
Er moet op elk ogenblik geheel ingeschreven worden op een aantal maatschappelijke aandelen gelijk aan het minimum kapitaal; deze aandelen moeten ook volgestort worden. § 2. Op elk aandeel ter vertegenwoordiging van een inbreng in contanten en elk aandeel ter vertegenwoordiging van een inbreng in natura moet 25 % gestort worden. § 3. De inbrengen in natura kunnen slechts vergoed worden door aandelen die het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen, als ze bestaan in vermogensbestanddelen die voor economische waardering vatbaar zijn, met uitzondering van activa voortvloeiend uit verplichtingen betreffende de uitvoering van werken of de dienstverlening. Er wordt afgeweken van de artikelen 147bis, § 2, 147 quater en 147 sexies van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen.
Art. 8.Wat de aan iedere dienst toekomende aandelen A betreft, worden de stortingen mits opzegging van één maand op de door de Raad van Bestuur vastgestelde data verricht; het Gewest, de "SPGE", de provincies, de gemeenten en de intercommunales hebben de mogelijkheid hun inbrengen met jaarlijkse annuïteiten af te lossen.
De titels van de ingeschreven annuïteiten worden onmiddellijk afgegeven aan de Maatschappij. Ze zijn onvervreemdbaar.
Art. 9.Elke achterstallige storting zal van rechtswege en zonder aanmaning interest opbrengen ten gunste van de Maatschappij tegen de op burgerlijk of commercieel niveau wettelijke rentekoers.
Onder voorbehoud van de goedkeuring van de algemene vergadering en op advies van het betrokken adviescomité kan de Raad van Bestuur na een twee maanden later gegeven dubbele waarschuwing de uitsluiting van de vennoten die achter zijn met de stortingen, uitspreken. De uitgesloten vennoot kan een beroep doen op de Waalse Regering die beslist na de ophelderingen van de Raad van Bestuur te hebben gehoord.
Art. 10.Geen storting van gelden mag boven de gevraagde quotiteiten door een vennoot worden verricht zonder de toestemming van de Raad van Bestuur.
Art. 11.De maatschappelijke aandelen A en B2 kunnen slechts met goedkeuring van de Raad van Bestuur overgedragen worden aan het Gewest, de provincies, de gemeenten, de verenigde intercommunales of de "SPGE".
Schrapping van het tweede lid. (De maatschappelijke aandelen B mogen slechts met goedkeuring van de Raad van Bestuur aan vennoten worden overgedragen. Nochtans, wanneer deze aandelen volgestort zijn en als de inschrijver, via de toekenning van het dividend, de in de volstortingsvoorwaarden van die aandelen bepaalde bedragen geheel heeft teruggekregen, worden die aandelen van ambtswege ter beschikking van de Raad van Bestuur gesteld die ze op advies van het adviescomité van de betrokken dienst verdeelt tussen de verenigde gemeenten en intercommunales van de betrokken dienst).
Art. 12.Met goedkeuring van de Waalse Regering en in afwijking van artikel 52 ter van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen kan de maatschappij leningen aangaan of obligaties uitgeven ter vertegenwoordiging van de annuïteiten die de gemeenten, de intercommunales, de provincies, het Gewest en de "SPGE" haar moeten betalen voor de financiering van de terugkoop van bestaande installaties of van de specifieke installaties van eerste inrichting en, bij wijze van overgangsmaatregel, van de investeringen die in aanmerking komen voor de subsidiëringvoorwaarden bepaald in het besluit van de Waalse Regering van 28 december 1987. Deze leningen en obligaties moeten hoogstens in negentig jaar afgelost worden. HOOFDSTUK III. - Toetreding, uittreding, uitsluiting van de vennoten en terugneming van gestorte gelden
Art. 13.De toetreding van nieuwe vennoten wordt uitgesproken door de Raad van Bestuur die de voorwaarden ervan bepaalt.
Als de nieuwe vennoten van een bestaande dienst deel moeten uitmaken, mag de Raad zich slechts uitspreken na het adviescomité van deze dienst te hebben gehoord.
Als de toetreding van een nieuwe vennoot in een dienst de verhoging van het kapitaal van deze dienst vereist, mag de toetreding slechts op advies van het adviescomité van deze dienst door de Raad worden uitgesproken.
Als de Raad van Bestuur de toetreding weigert, kan de betrokkene een beroep doen op de Waalse Regering die beslist na de ophelderingen van de Raad te hebben gehoord.
Art. 14.Elke nieuwe vennoot moet, bij zijn toetreding, op het bedrag van zijn participatie in aandelen A een bedrag storten dat verhoudingsgewijs gelijk is aan de gevraagde stortingen op het deel in het kapitaal A van de andere vennoten van de dienst waarvan hij deel zal uitmaken.
De volstortingsvoorwaarden van de aandelen B ingeschreven door een nieuwe vennoot worden door de Raad van Bestuur vastgesteld.
Art. 15.Elke uittredingsaanvraag van een vennoot wordt voorgelegd aan de Raad van Bestuur op advies van het adviescomité van de dienst waarvan de betrokkene deel uitmaakt.
De beslissing van de Raad van Bestuur wordt met redenen omkleed en moet door de Waalse Regering goedgekeurd worden.
In geval van weigering kan de vennoot een beroep instellen bij de Waalse Regering.
In afwijking van artikel 153 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen zal het bedrag van het aan de afgetreden vennoot terug te betalen aandeel vastgesteld worden door de Raad van Bestuur na advies van het adviescomité van de dienst.
Schrapping van het derde lid (Wordt echter als afgetreden vennoot van ambtswege beschouwd, de houder van aandelen B van wie alle aandelen overeenkomstig artikel 9 van de statuten ter beschikking van de Raad van Bestuur zijn gesteld).
Art. 16.Wanneer een vennoot de verplichtingen die hij tegenover de Maatschappij heeft aangegaan, niet nakomt, mag de Raad van Bestuur na advies van het adviescomité van de dienst waarvan hij deel uitmaakt, en, onder voorbehoud van goedkeuring door de algemene vergadering, hem met een met redenen omklede beslissing uitsluiten, behalve wanneer de uitgesloten vennoot een beroep heeft ingesteld bij de Waalse Regering.
In afwijking van artikel 153 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen wordt het bedrag van het aan de uitgesloten vennoot terug te betalen aandeel vastgesteld door de Raad van Bestuur na advies van het adviescomité van de dienst.
Er wordt afgeweken van artikel 152 van de gecoördineerde wetten.
Art. 17.Geen stortingsterugneming mag worden verricht zonder de goedkeuring van de Raad van Bestuur behoudens beroep bij de algemene vergadering. HOOFDSTUK IV. - Bestuur van de Maatschappij Directie en toezicht § 1. De Raad van Bestuur
Art. 18.De Maatschappij wordt beheerd door een Raad van Bestuur en een directeur-generaal bijgestaan door een adjunct-directeur-generaal.
De Raad van Bestuur bestaat uit twaalf leden, onder wie een voorzitter, een eerste ondervoorzitter en een tweede ondervoorzitter.
Bij afwezigheid of verhindering wordt de voorzitter vervangen door de eerste ondervoorzitter.
Bij afwezigheid of verhindering wordt de eerste ondervoorzitter vervangen door de tweede ondervoorzitter.
Bij afwezigheid of verhindering van de tweede ondervoorzitter wordt de Raad voorgezeten door het lid met de grootste anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit wordt de Raad voorgezeten door het oudste lid in leeftijd.
Art. 19.§ 1. De leden van de Raad van Bestuur worden benoemd en kunnen voor de ene helft, onder wie de voorzitter, door de Waalse Regering, ontslagen worden en voor de andere helft door de algemene vergadering van de vennoten, met uitzondering van het Gewest en de "SPGE". § 2. Onder de door de Waalse Regering benoemde leden worden twee leden op de voordracht van de "SPGE" aangewezen. § 3. Ten minste zes bestuurders worden aangewezen onder de burgemeesters, schepenen, gemeenteraadsleden, voorzitters en leden van de raden voor maatschappelijk welzijn van de OCMW'S van de verenigde gemeenten. § 4. De Raad van Bestuur wijst een eerste en een tweede ondervoorzitter onder zijn leden aan. § 5. De voorzitter, ondervoorzitters en de andere bestuurders worden voor zes jaar benoemd; hun mandaat mag voor dezelfde termijn eeuwig worden hernieuwd. § 6. Om de drie jaar en voor de eerste keer drie jaar na de eerste gewone algemene vergadering leggen zes leden van de Raad, onder wie drie benoemd door de Waalse Regering en drie door de algemene vergadering, hun ambt neer. De orde van aftreden zal voor de eerste keer bij loting bepaald worden. § 7. Wanneer een plaats van bestuurder benoemd door de algemene vergadering openvalt, kan de Raad van Bestuur er tijdelijk in voorzien; bij haar eerste vereniging gaat de algemene vergadering over tot de definitieve verkiezing. § 8. Degene die aangewezen is om de voorzitter, een ondervoorzitter of een bestuurder vóór het verstrijken van het mandaat te vervangen, voleindigt het onderbroken mandaat. § 9. De bestuurder die bovendien gemeenteraadslid of lid van de raad voor maatschappelijk welzijn is en die deze hoedanigheid zou verliezen, wordt van ambtswege ontslagnemer en vervangen op de eerstvolgende algemene vergadering na het verlies van deze hoedanigheid. § 10. Met instemming van de algemene vergadering van de vennoten kan de Raad van Bestuur waarnemers machtigen zijn zittingen met raadgevende stem bij te wonen.
Art. 20.De Raad van Bestuur heeft de meest uitgebrachte machten om de Maatschappij te beheren en te besturen. De Raad is bevoegd voor alles dat door de statuten niet uitdrukkelijk wordt toegewezen aan de algemene vergadering.
Boven de bevoegdheden die hem door de statuten uitdrukkelijk worden toegekend, voorziet de Raad in alle sociale zaken, met name : hij bepaalt het kapitaal verbonden aan het oprichten van elke dienst; hij beslist over de uitgifte van nieuwe aandelen A en B; hij beslist over het oprichten, het overnemen en het uitbreiden van watervoorzieningsdiensten alsmede, op eensluidend advies van de betrokken adviescomités, over de fusie van hun diensten; hij verkrijgt en vervreemdt alle roerende en onroerende goederen; hij sluit alle overeenkomsten, aankopen en opdrachten met het oog op de vestiging en exploitatie van de opgerichte of op te richten diensten; hij zorgt voor het aangaan van leningen en de uitgifte van obligaties; hij verstrekt de waarborgen voor de verbintenissen die de Maatschappij heeft aangegaan en neemt de waarborgen aan voor de verbintenissen die tegenover haar zijn aangegaan; hij bepaalt de wijze waarop de beschikbare gelden worden belegd en beschikt over de in deposito of op een rekening-courant gegeven gelden; hij stelt de reglementen betreffende de organisatie van de diensten en de bestuurs- of huishoudelijk reglementen vast; hij bepaalt en wijzigt de tarieven; hij richt de technisch comités en andere comités op, die hij nodig acht; hij benoemt, schorst en ontslaat alle personeelsleden en werknemers, bepaalt hun wedden, lonen en gratificaties en kan hun bevoegdheden en bestemmingen vaststellen; hij stelt de personeelsformatie en het administratief en geldelijk statuut van de ambtenaren aan de Waalse Regering voor; hij laat het voeren van rechtsgedingen toe; hij onderhandelt, gaat dadingen en compromissen aan betreffende alle interessen van de Maatschappij; hij krijgt alle sommen en waarden die aan de Maatschappij toekomen; hij doet afstand van alle zakelijke rechten, voorrechten en rechtsvorderingen tot ontbinding en verleent de opheffing van alle bevoorrechte of hypothecaire inschrijvingen, overdrachten, beslagleggingen, verzetten en andere belemmeringen zonder de betaling te moeten rechtvaardigen; hij vordert de openbare verklaringen en onteigent namens de Maatschappij met voorafgaande goedkeuring van de Waalse Regering; hij maakt jaarlijks een inventaris, de jaarrekeningen en een beheerverslag op overeenkomstig de in artikel 77 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen bedoelde voorschriften en bezorgt de Waalse Regering of het Lid dat ze daartoe afvaardigt, een verslag over de verrichtingen en de toestand van de Maatschappij; de laatste balans wordt erbij gevoegd; hij bepaalt de uitkeringen en het eventueel presentiegeld van de afgevaardigden van de vennoten bij de adviescomités en bij de algemene vergadering; hij treft alle maatregelen i.v.m. artikel 2.3° van deze statuten; hij neemt alle beslissingen die nodig zijn voor de industriële en commerciële uitbating voor rekening van derden van de installaties voor waterproductie, -toevoer, en voorziening die aan de "S.W.D.E. » worden toevertrouwd; bij elke uitgifte van aandelen B beslist hij over de voordelen die deze aandelen zullen genieten; in ieder geval komen de aandelen B niet in aanmerking voor een vergoeding; hij beslist over de participaties in het kapitaal van openbare of private instellingen of maatschappijen die al dan niet rechtstreeks kunnen bijdragen tot het maatschappelijk doel van de "S.W.D.E. » ; hij legt jaarlijks een verslag voor aan de algemene vergadering van de vennoten over de toestand van hierboven vermelde participaties; hij wijst zijn vertegenwoordigers aan binnen de directie-, bestuurs- of controleorganen, maatschappijen of regies die de "S.W.D.E. » beheert of in het kapitaal waarvan ze participatie heeft genomen; hij zorgt voor de goede afloop van de technische opdrachten die door het Waalse Gewest aan de "S.W.D.E. » worden toevertrouwd; met het oog op de toepassing van de artikelen 6 en 42 van deze statuten bepaalt hij de rentevoet alsmede het in aanmerking te nemen aantal jaren voor de berekening van door het Gewest, de "SPGE", de provincies, de gemeenten en de intercommunales ingeschreven annuïteiten; hij stelt ook de voet en het in aanmerking te nemen aantal jaren vast voor de berekening van de fictieve annuïteit verbonden aan de door de gemeenten en intercommunales of rechtens haar verrichte stortingen voor de volstorting van de aandelen A.
Art. 21.De Raad van Bestuur kan een deel van zijn bevoegdheden delegeren aan de voorzitter of, bij afwezigheid of verhindering, aan zijn plaatsvervanger die ze op advies van de directeur-generaal zal uitoefenen.
Art. 22.De Raad van Bestuur vergadert zo vaak als het belang van de Maatschappij het vergt na bijeenroeping van zijn voorzitter of van zijn plaatsvervanger; hij moet vergaderen wanneer vier bestuurders erom verzoeken.
De aanwezigheid van de meerderheid van de leden is nodig om op geldige wijze te beraadslagen.
De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden; bij staking van stemmen heeft de voorzitter beslissende stem.
Bij onthouding van de voorzitter van de vergadering en bij staking van stemmen wordt het voorstel verworpen.
Art. 23.Als de Raad tweemaal en na regelmatige bijeenroepingen niet in voldoende aantal aanwezig is, beraadslaagt hij op geldige wijze op de vergadering volgend op de derde bijeenroeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, over de punten die drie keer achtereen op de agenda komen te staan.
Art. 24.De beraadslagingen van de Raad van Bestuur worden genotuleerd in een bijzonder register dat in de zetel van de Maatschappij wordt bijgehouden. De notulen worden ondertekend door de leden die hebben beraadslaagd.
Art. 25.Overeenkomstig artikel 9 van het decreet van 23 april 1986 en de artikelen 9 en 10 van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut wonen twee commissarissen aangewezen door de Waalse Regering met raadgevende stem de vergaderingen van bestuurs- en controleorganen van de Maatschappij bij.
Een commissaris is het lid van de Waalse Regering tot wiens bevoegdheden het Water behoort of zijn vertegenwoordiger, de andere is het lid van de Waalse Regering tot wiens bevoegdheden de Begroting behoort of zijn vertegenwoordiger.
Art. 26.Jaarlijks wordt een tussen de voorzitter en de leden van de Raad van Bestuur te verdelen bedrag gebracht op de structuur- en werkingskosten volgens een reglement dat ze met goedkeuring van de Waalse Regering moeten bepalen. § 2. De Directeur-generaal
Art. 27.De Directeur-generaal en de Adjunct-directeur-generaal worden benoemd en kunnen worden ontslagen door de Waalse Regering.
De Waalse Regering regelt hetgeen betrekking heeft op de wedde en de duur van de ambten van Directeur-generaal en Adjunct-directeur-generaal.
Bij afwezigheid of verhindering van de Directeur-generaal worden zijn ambten door de Adjunct-directeur-generaal vervuld.
Bij afwezigheid of verhindering van de Directeur-generaal en van de Adjunct-directeur-generaal kan de Raad van Bestuur één van zijn leden aanwijzen om hun ambten tijdelijk te vervullen.
Art. 28.De Directeur-generaal bijgestaan door de Adjunct-directeur-generaal is met name belast met de uitvoering van de beslissingen van de Raad van Bestuur en met het dagelijks beheer van de zaken van de Maatschappij waarvan hij rekenschap geeft aan de Raad van Bestuur.
De Directeur-generaal woont de vergaderingen van de Raad van Bestuur met raadgevende stem bij.
De Adjunct-directeur-generaal neemt het secretariaat ervan waar.
Ten aanzien van derden vertegenwoordigt de Directeur-generaal de Maatschappij in alle akten betreffende het dagelijks beheer.
Het voeren van rechtsgedingen worden op zijn vordering en door zijn zorg gedaan.
Overeenkomstig de beslissingen van de Raad van Bestuur tekent hij alle overeenkomsten en akten zonder een volmacht te moeten voorleggen.
Hij geeft ook de afschriften en uittreksels af van de notulen van de Raad van Bestuur, de algemene vergadering, het toezichtcomité en de adviescomités. § 3. Het toezicht op de Maatschappij
Art. 29.Het toezichtcomité bestaat uit zes commissarissen.
Vijf commissarissen worden door de verenigde provincies voorgedragen.
Ze worden benoemd en kunnen door de algemene vergadering ontslagen worden. Hun mandaat loopt één jaar en kan voor onbepaalde tijd hernieuwd worden.
Wanneer een plaats van commissaris openvalt, voorziet de algemene vergadering er bij haar eerste vergadering in.
Nochtans, als het aantal commissarissen tengevolge van overlijden of andere redenen met meer dan de helft verminderd wordt, moet de Raad van Bestuur de algemene vergadering onmiddellijk bijeenroepen om in de vervanging van de te kort zijnde commissarissen te voorzien.
Degene die een commissaris vóór het verstrijken van zijn mandaat moet vervangen, voleindigt in voorkomend geval het onderbroken mandaat.
De zesde commissaris is de Directeur-generaal van de Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu van het Ministerie van het Waalse Gewest of, in voorkomend geval, de Inspecteur-generaal van het Water van hetzelfde directoraat-generaal.
Jaarlijks wordt een tussen de commissarissen te verdelen bedrag gebracht op de structuur- en werkingskosten, volgens een reglement dat de Raad van Bestuur met goedkeuring van de Waalse Regering moet bepalen.
Art. 30.Het toezichtcomité geeft zijn advies over de zaken die hem voorgelegd worden door de Raad van Bestuur.
De commissarissen hebben een onbeperkt toezichtrecht over alle verrichtingen van de Maatschappij. Ze kunnen kennis nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en andere geschriften zonder verplaatsing van deze documenten.
Ieder semester bezorgt de Raad van Bestuur de commissarissen een staat van de activa en passiva van de Maatschappij.
De commissarissen moeten het resultaat van hun opdracht met de voorstellen die ze behoorlijk achten, voorleggen aan de algemene vergadering en haar de wijze waarop ze de inventarissen hebben gecontroleerd, mededelen.
Art. 31.§ 1. De algemene vergadering benoemt een commissaris-revisor, overeenkomstig de artikelen 64 tot 67 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen.
De door de algemene vergadering gekozen commissaris-revisor wordt voor drie jaar benoemd.
Wanneer een plaats van commissaris-revisor vóór het verstrijken van de normale termijn openvalt, voorziet de algemene vergadering er bij haar eerste vergadering in.
Degene die een commissaris-revisor moet vervangen, voleindigt het mandaat van zijn voorganger.
Ieder trimester wordt een staat van de kastoestand aan de commissaris-revisor overgemaakt.
De commissaris-revisor moet de resultaten van zijn opdracht onderwerpen aan de goedkeuring van de algemene vergadering en haar voorstellen doen die hij nuttig acht. § 2. Overeenkomstig artikel 13 van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut kan de Waalse Regering één of meer revisoren aanwijzen onder de leden van het Instituut voor ondernemingsrevisoren. § 3. De overeenkomstig de §§ 1 en 2 aangewezen revisoren bezorgen de algemene vergadering een gezamenlijk rapport. § 4. De adviescomités.
Art. 32.Er wordt voor elke dienst in uitbating een adviescomité opgericht voorgezeten door een afgevaardigde van de Raad van Bestuur en samengesteld van de vennoten die maatschappelijke aandelen A en B bezitten, met uitzondering van het Gewest, de "SPGE" en de provincies.
De werking van deze comités wordt bepaald door een reglement van de Raad van Bestuur dat door de algemene vergadering is goedgekeurd.
Elk comité vergadert minstens één keer per jaar om de jaarrekeningen te onderzoeken.
Alle comités die onder dezelfde gedecentraliseerde directie ressorteren, worden minstens één keer per jaar bijeengeroepen voor een gemeenschappelijke vergadering.
Wanneer de dienst bevoegd is voor de hele Maatschappij, wordt de gewone algemene vergadering voorafgegaan door de vergadering van het adviescomité die op dezelfde plaats wordt gehouden.
Aan het advies van dit comité worden verplicht onderworpen : 1. ieder project tot uitbreiding, inkrimping of wijziging van de dienst;2. ieder project tot fusie van de dienst met één of verschillende diensten;3. ieder project tot wijziging van de waterverkoopstarieven;4. de beperking en het gebruik van het voorzorgsfonds van de dienst;5. ieder voorstel tot toetreding van een nieuw lid dat eventueel deel zou uitmaken van deze dienst;6. ieder voorstel tot uittreding of uitsluiting van een vennoot die van deze dienst deel uitmaakt;7. ieder werkprogramma hebbende een belang voor de dienst. HOOFDSTUK V. - De algemene vergadering
Art. 33.De algemene vergadering bestaat uit de vennoten, de leden van de Raad van Bestuur, de Directeur-generaal, de Adjunct-directeur-generaal en de leden van het toezichtcomité.
Elke vennoot mag zich bij schriftelijke volmacht slechts door één afgevaardigde laten vertegenwoordigen bij de algemene vergadering. De vennoten hebben zoveel stemmen als ze aandelen bezitten.
Niemand mag nochtans aan de stemming deelnemen voor een aantal aandelen groter dan het vijfde deel van de in de vergadering vertegenwoordigde aandelen.
Voor de benoeming van de bestuurders wordt deze bepaling berekend afgezien van de aandelen van het Gewest en de "SPGE".
Art. 34.Een gewone algemene vergadering van de vennoten wordt jaarlijks en voor de eerste keer in 1987 te Verviers op de laatste dinsdag van maand mei om vijftien uur gehouden.
Art. 35.Het maatschappelijk boekjaar valt samen met het kalenderjaar.
Aan het einde van elk maatschappelijk boekjaar maakt de Raad van Bestuur de inventaris, de balans, de resultatenrekening en zijn bijlagen op. Ze worden onderworpen aan de goedkeuring van de algemene vergadering.
De jaarlijkse algemene vergadering neemt kennis van de beheersverslagen van de bestuurders, de commissaris(sen)-revisor en het toezichtcomité en beslist over de goedkeuring van de jaarrekeningen.
Na goedkeuring van de jaarrekeningen spreekt de vergadering zich uit over de ontlasting van de bestuurders, de commissaris(sen)-revisor en de leden van het toezichtcomité.
De jaarrekeningen worden binnen dertig dagen na hun goedkeuring op de griffie van de handelsrechtbank neergelegd.
De algemene vergadering kiest en benoemt de bestuurders, de commissaris-revisor en de commissarissen ter vervanging van de aftredende, ontslagnemende of overleden titularissen.
De vertegenwoordigers van het Gewest en de "SPGE" mogen de bestuurders niet aanwijzen.
Art. 36.De Raad van Bestuur kan buitengewone algemene vergaderingen bijeenroepen.
Op verzoek van het toezichtcomité, van een commissaris-revisor of van vennoten die het vijfde van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen, moet hij ze binnen dertig dagen bijeenroepen.
Dit verzoek bevat de agenda met de punten die door de vergadering behandeld moeten worden.
Art. 37.De oproepingen voor elke algemene vergadering bevatten de agenda en worden minstens twintig dagen vóór de algemene vergadering bij aangetekend schrijven gestuurd en via een bericht in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. De algemene vergadering mag niet beslissen over een vraag die niet op de agenda komt.
Art. 38.Het bureau van de algemene vergadering bestaat uit de leden van de Raad van Bestuur, de Directeur-generaal en de Adjunct-directeur-generaal.
De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur of bij gebreke van hem door zijn plaatsvervanger.
De voorzitter kiest de secretaris.
In geval van stemming neemt het bureau twee afgevaardigden van de vennoten als stemopnemers erbij.
Een aanwezigheidslijst met vermelding van de namen van de vennoten en het aantal aandelen die ze vertegenwoordigen, wordt door ieder van hen vóór de aanvang van de vergadering getekend.
Art. 39.De algemene vergadering wordt regelmatig samengesteld wat het aantal vertegenwoordigde aandelen ook moge zijn. De beslissingen worden bij meerderheid van de uitgebrachte of vertegenwoordigde stemmen genomen. Bij staking van stemmen wordt het voorstel verworpen.
Wanneer het nochtans beslissingen betreft, die betrekking hebben op wijzigingen van de statuten, op de uitsluiting van een vennoot, de afstand van de uitbating of de overdracht van het geheel of een gedeelte van een voorzieningsdienst, wordt de vergadering slechts op geldige wijze samengesteld als de leden die de vergadering bijwonen, minstens de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen.
Als deze voorwaarde niet wordt vervuld, is een nieuwe bijeenroeping nodig en beraadslaagt de nieuwe vergadering op geldige wijze wat het door de aanwezige vennoten vertegenwoordigde deel van het kapitaal ook moge zijn.
In om het even welk geval kan een voorstel slechts goedgekeurd worden bij volstrekte meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Elke wijziging van de staturen moet door de Waalse Regering goedgekeurd worden.
Art. 40.De geheime stemming is naar recht als ze door tien vennoten wordt gevraagd en is verplicht voor de benoemingen en afzettingen.
Het bureau moet de nodige maatregelen treffen om het volstrekte geheim van de stemming te verzekeren.
In een reglement dat hij aan de algemene vergadering voorlegt, bepaalt de Raad van Bestuur de beraadslagingswijze van deze vergadering en de nodige formaliteiten om er toegelaten te worden.
Art. 41.De notulen van de algemene vergadering worden ondertekend door de leden van het bureau en de vennoten die het wensen. HOOFDSTUK VI. - Rekeningen van de diensten rekeningen en balans verdeling van de winsten reservefonds
Art. 42.Er wordt een dienst genoemd "Service ERPE" opgericht; deze dienst registreert de verrichtingen betreffende de goederen verbonden voor de activiteit van de "ERPE" en waarvan de "SWDE" het vruchtgebruik heeft.
Deze dienst maakt het voorwerp uit van afzonderlijke rekeningen in de analytische uitbatingsboekhouding en zijn werking wordt bij overeenkomst of door de Raad van Bestuur geregeld.
De bepalingen van dit hoofdstuk zijn niet van toepassing op deze dienst.
Art. 43.§ 1. Voor elke waterproductie-, watertoevoer- of watervoorzieningsdienst en voor elke andere activiteit wordt in de maatschappelijke boekhouding afzonderlijke rekeningen bijgehouden. § 2. Het aandeel van elke andere activiteit dan waterproductie, -toevoer en voorziening in de structuur- en werkingskosten wordt bij overeenkomst of, in voorkomend geval, door de Raad van Bestuur vastgesteld. § 3. Na aftrek van de in § 2 bepaalde bedragen worden de structuur- en werkingskosten verdeeld tussen de verschillende waterproductie-, watertoevoer- en watervoorzieningsdiensten naar rata van het bedrag van de in oprichtings-, uitbreidings- en verbeteringswerken van de dienst geïnvesteerde kapitalen.
Art. 44.De bezoldiging van de maatschappelijke aandelen B zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur wordt ingeschreven als uitgave in de exploitatierekening van de betrokken dienst.
Wanneer het kapitaal van een dienst uitsluitend uit aandelen B bestaat, wordt de bezoldiging van dit kapitaal verdeeld tussen de diensten volgens dezelfde criteria als de structuur- en werkingskosten, behalve als een door de Raad van Bestuur goedgekeurde overeenkomst daarover anders beslist.
Art. 45.Als de rekening van een waterproductie- watertoevoer- of watervoorzieningsdienst met een debetsaldo wordt afgesloten, moet dit laatste door de inschrijvers op aandelen A van deze dienst, met uitzondering van het Gewest, de "SPGE" en de provincies, in speciën aangezuiverd worden. Er wordt afgeweken van artikel 1855, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek en van artikel 144 in fine van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen.
In de waterproductie- en watertoevoerdiensten wordt het aan te zuiveren bedrag verdeeld tussen de gemeentelijke en intercommunale vennoten evenredig met de gedurende het afgelopen boekjaar geproduceerde hoeveelheden water.
In de watervoorzieningsdiensten wordt het aan te zuiveren bedrag verdeeld tussen de gemeentelijke en intercommunale vennoten evenredig met de op hun respectievelijk grondgebied gebruikte hoeveelheden water.
Het moet binnen twee maanden met ingang van de overlegging van de rekening door de Maatschappij betaald worden.
Wanneer de rekening van een andere activiteit dan waterproductie, -toevoer, of voorziening met een debetsaldo wordt afgesloten, komt dit saldo ten laste van de structuur- en werkingskosten, behalve wanneer het anders is besloten in een door de Raad van Bestuur goedgekeurde overeenkomst.
Art. 46.Na aftrek van de uitgaven zal het overschot van de ontvangsten van elke waterproductie-, watertoevoer- en watervoorzieningsdienst dienen om : 1. De aan alle diensten gemene reserve te vormen ten belope van 1/20e van dit overschot.Wanneer het reservefonds 1/10e van het maatschappelijk kapitaal bereikt, worden geen inhoudingen meer toegepast. 2. Een dividend toe te kennen aan de houders van aandelen A van deze dienst, met uitzondering van het Gewest, de "SPGE" en de provincies, tenzij het aandelen betreft, waarop tijdelijk werd ingeschreven door de openbare overheid rechtens de gemeenten waarvan de toetreding niet onmiddellijk is bekomen. Het dividend zal berekend worden naar rata van de financiële lasten die gedurende het betrokken boekjaar ten laste zijn gekomen van elke vennoot die aandelen A bezit. Voor deze berekening kan de Raad van Bestuur elke storting in contanten als volstorting van aandelen veranderen in een fictieve annuïteit. De Raad van Bestuur kan ook de financiële lasten van de leningen aangegaan door een voor de waterproductie en voorziening verenigde gemeente in aanmerking nemen.
Voor de gemeenten en intercommunales of voor de door het Gewest of de provincies ten ontlasting van de gemeenten inschreven aandelen zal het dividend nochtans het bedrag dat met de rentevoet en de aflossing van de verrichte stortingen of met het bedrag van de ingeschreven annuïteit overeenstemt, niet overschrijden. Het dividend zal niet meer toegekend worden wanneer hun maatschappelijke aandelen volledig afgelost zullen worden.
Voor de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de privaatrechtelijk personen mag het dividend niet hoger zijn dan 4 % van de als volstorting van de aandelen A verrichte stortingen. 3. Als er na deze verdeling een overschot blijft en als het voor een vroeger boekjaar aan de vennoten toegekende dividend lager is gebleven dan de in § 2 vastgestelde grenzen, mag de algemene vergadering op voorstel van de Raad van Bestuur en na advies van het betrokken adviescomité het overschot tot maximum de helft aanwenden voor de betaling van een bijkomend dividend voor het betrokken boekjaar zonder dat de wettelijke grenzen mogen worden overschreden. In voorkomend geval wordt het bijkomende dividend verdeeld tussen de vennoten van de dienst na rata van de vroegere ongedekte financiële lasten zonder rekening te houden met de financiële lasten van het boekjaar.
Het overschot zal worden aangewend voor de oprichting in elke dienst van een voorzorgsfonds.
Het plafond van het voorzorgsfonds zal worden bepaald door de Raad van Bestuur na advies van het adviescomité van de dienst. 4. Wanneer het plafond van het voorzorgsfonds wordt bereikt, wordt het overschot van de dienst op voorstel van de Raad van Bestuur en na advies van het betrokken adviescomité terugbetaald aan de gemeenten, intercommunales en privaatrechtelijk personen die klant zijn van deze dienst.
Art. 47.Na aftrek van de wettelijke reserve wordt het winstsaldo van de rekeningen van de andere activiteiten dan waterproductie, -toevoer of voorziening aangewend voor de eventuele dekking van de vroegere verliezen die overeenkomstig artikel 41 ten laste van de structuur- en werkingskosten zijn gekomen. Het overschot wordt bestemd voor een bevorderingsfonds waarvan het gebruik op voorstel van de Raad van Bestuur door de algemene vergadering van de vennoten wordt besloten.
Art. 48.Het voorzorgsfonds is bestemd om werken voor de uitbreiding, wijziging en verbetering van de waterproductie, -toevoer en -voorziening te financieren.
Wanneer deze werken de eerste inrichting betreffen, wordt het aandeel in het maatschappelijk kapitaal van elke vennoot, met uitzondering van het Gewest, de "SPGE" en de provincies, evenwel tot het verschuldigde bedrag verhoogd. HOOFDSTUK VII. - Ontbinding overdracht of beëindiging van de uitbating
Art. 49.De ontbinding van de Maatschappij mag alleen op de datum van inwerkingtreding van een decreet tot regeling van haar ontbinding en van de toestand van haar personeelsleden uitgesproken worden.
Art. 50.De Maatschappij zal door de Waalse Regering toegelaten worden om op de door haar te bepalen voorwaarden : 1° één van haar voorzieningsdiensten helemaal of gedeeltelijk aan een gemeente of een intercommunale over te dragen;2° de uitbating van één van haar diensten te beëindigen op voorstel van de meerderheid van de vennoten die maatschappelijke aandelen ingeschreven voor de oprichting van deze dienst bezitten. In geval van toepassing van artikel 7 van het decreet van 23 april 1986 ten gevolge van volkomen overdracht of beëindiging van de uitbating van een watervoorzieningsdienst maken de vennoten die maatschappelijke aandelen van de dienst bezitten, niet meer deel uit van de Maatschappij tenzij ze aandelen betreffende andere diensten bezitten.
Er zal overgegaan worden tot de vereffening van het maatschappelijk bezit van de overgedragen of verlaten dienst.
Als de grondslagen voor de verdeling van dit bezit bij de oprichting van de dienst niet zijn vastgesteld, zal het aan elke vennoot verschuldigde aandeel na advies van het adviescomité van de betrokken dienst bepaald worden door de Raad van Bestuur onverminderd alle vergoedingen of schadevergoedingen die aan de Maatschappij verschuldigd zouden zijn.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 3 februari 2000 tot goedkeuring van de wijzigingen van de statuten van de "Société wallonne des Distributions d'Eau" Namen, 3 februari 2000.
De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET