Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 22 juni 1999
gepubliceerd op 18 augustus 1999

Besluit van de **** regering tot wijziging van het besluit van de **** regering van 9 juni 1993 tot uitvoering van het decreet van 3 maart 1993 houdende regeling tot erkenning van de outplacement-, ****- en **** in het **** ****

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
1999036097
pub.
18/08/1999
prom.
22/06/1999
ELI
eli/besluit/1999/06/22/1999036097/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

22 JUNI 1999. - **** van de **** regering tot wijziging van het besluit van de **** regering van 9 juni 1993 tot uitvoering van het decreet van 3 maart 1993 houdende regeling tot erkenning van de outplacement-, ****- en **** in het **** ****


**** **** regering, Gelet op het decreet van 3 maart 1993 houdende regeling tot erkenning van de outplacement-, ****- en **** in het **** ****, inzonderheid op artikel 6, § 1, 9°;

Gelet op het besluit van de **** regering van 9 juni 1993 tot uitvoering van het decreet van 3 maart 1993 houdende regeling tot erkenning van de outplacement-, ****- en **** in het **** ****, inzonderheid op artikel 6, § 4, en artikel 7;

Gelet op het advies van de **** van Financiën, gegeven op 23 november 1998;

Gelet op de beraadslaging van de **** regering op 8 december 1998, betreffende de aanvraag om advies bij de **** van **** binnen een maand;

Gelet op het advies van de **** van State, gegeven op 27 mei 1999, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de **** van State;

**** voorstel van de **** minister van Leefmilieu en Tewerkstelling;

**** beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Artikel 6, § 4, van het besluit van de **** regering van 9 juni 1993 tot uitvoering van het decreet van 3 maart 1993 houdende regeling tot erkenning van de outplacement-, ****- en **** in het **** ****, wordt opgeheven.

Art. 2.Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : «*****»

Art. 3.**** **** minister bevoegd voor Tewerkstelling is belast met de uitvoering van dit besluit.

****, 22 juni 1999.

**** minister-president van de **** regering, ****. VAN DEN **** **** **** minister van Leefmilieu en ****, ****. ****

Bijlage ****) **** van de notie "****" Om na te gaan of er sprake is van **** wordt er uitgegaan van de aspecten van een persoon die gerapporteerd of besproken worden naar aanleiding van een **** voor een vacature. **** resulteert in een reeks uitspraken over de geschiktheid van de persoon in verhouding tot de **** en de omgeving, die gebaseerd zijn op **** die relatief stabiel blijven over tijd en plaatsen heen. **** van dergelijke trekken vindt men bijvoorbeeld terug in het "**** model" (openheid, ****, ****, ****, **** - **** & **** **** **** '85) of andere wetenschappelijk onderbouwde modellen van ****.

Deze uitspraken worden gedaan op basis van **** methoden die enerzijds een wetenschappelijke vooropleiding vereisen zoals (persoonlijkheids)vragenlijsten, **** technieken, methoden van interview en observatie (1) en anderzijds op opleiding en ervaring gestoelde kunde en vaardigheid vereisen om deze resultaten te interpreteren en te rapporteren in functie van de persoon voor wie deze resultaten bedoeld zijn. Onder kenmerken die in strikte zin niet onder persoonlijkheid vallen worden verstaan: intelligentie, vaardigheden, ****, belangstelling, biografische gegevens.

Om over deze laatste kenmerken verantwoorde uitspraken te doen, dient men beroep te doen op personen die voldoen aan de **** gesteld in het decreet (artikel 6, § 1, 9°) of die door hen worden ****. ****) Operationele definitie van "****" Werven en selecteren is een delicate materie die oordeelkundig en ethisch verantwoord moet gebeuren.**** betreft immers de begeleiding van mensen die een belangrijke **** nemen, met implicaties voor hun verdere toekomst en hun omgeving. **** volgt de operationele vertaling van het begrip "****" en wordt een antwoord gegeven op de volgende vraag : wie, met welke opleiding of training kan welke **** verrichten en methoden hanteren. 1. **** ****.****.****. **** testen en **** met een klinische grondslag Voorbeelden : ****, ****, boom, ****, ****. **** moeten afgenomen worden door een psycholoog, die de bevindingen interpreteert en het rapport tekent als volgt : «*****» Ook in de bevestiging van de opdracht naar de klant, dient het bureau te vermelden op welke methode(s) de evaluatie van persoonskenmerken of van de persoonlijkheid zal steunen. 2. **** ****.****.****. vragenlijsten met een **** inslag Voorbeelden: **** **** **** (****), 16****, ****, **** **** **** (****), tests ontworpen door psychologen en die kunnen aangekocht worden door niet-psychologen.

Deze tests worden afgenomen door een psycholoog of door een persoon die opgeleid werd door een psycholoog om deze testen op een vakkundige manier toe te passen. De interpretatie van de gegevens gebeurt door een psycholoog. Deze kan de interpretatie ook toevertrouwen aan een niet als psycholoog gediplomeerd consulent, mits de psycholoog borg staat voor de selectie van de test en voor de opleiding van de consulent. Hij toetst eveneens regelmatig de bekwaamheid in het interpreteren van de resultaten.

De consulent tekent het rapport al of niet na bespreking van de bevindingen met de psycholoog. In de overeenkomst tussen het bureau en de psycholoog is duidelijk omschreven welke vragenlijsten door welke consulent mogen worden toegepast, wat de opleiding inhoudt en hoe de psycholoog de kwaliteit van het werk zal opvolgen. Daarbij weegt de psycholoog en de moeilijkheidsgraad van de test af en de kennis en de vooropleiding van de consulent. De psycholoog is professioneel verantwoordelijk voor de kwaliteit van de rapportering over de ****. Indien een consulent niet-psycholoog de rapportering doet vermeldt deze «*****» Ook in de bevestiging van de opdracht naar de klant, dient het bureau te vermelden op welke methode(s) de evaluatie van persoonskenmerken of van de persoonlijkheid zal steunen.

Er dient ook telkens uitdrukkelijk vermeld te worden door wie (naam van de consulent) de betreffende **** werd uitgevoerd. 3. **** ****.****.****. gestandaardiseerde en computergestuurde interpretatie en rapportering **** bijzonder geval vormen de psychologische tests en **** die door een derde partij op een computergestuurde manier worden geïnterpreteerd en gerapporteerd. Deze kunnen op vraag van een klant aan het dossier worden toegevoegd op voorwaarde dat de consulent het rapport niet wijzigt en dat duidelijk verwezen wordt naar de test en naar het expertsysteem dat zorgt voor de verwerking en de rapportering van de gegevens. In dat geval wordt vermeld : «*****» Ook in de bevestiging van de opdracht naar de klant, dient het bureau te vermelden op welke methode(s) de evaluatie van persoonskenmerken of van de persoonlijkheid zal steunen.

Er dient ook telkens uitdrukkelijk vermeld te worden door wie (naam van de consulent) de betreffende **** werd uitgevoerd. 4. Rapportering of bespreking van **** ****.****.****. interviews of observatie In een rapportering kunnen indrukken weergegeven worden over de persoon, en zijn **** in verhouding tot de ****, gebaseerd op interview en observatie en op **** van de consulent. Deze indrukken moeten vooral steunen op **** gegevens verzameld in het interview en observatie, en worden verwoord in courant taalgebruik.

In dat geval dient het rapport te worden besloten als volgt : «*****» Ook in de bevestiging van de opdracht naar de klant, dient het bureau te vermelden op welke methode(s) de evaluatie van persoonskenmerken of van de persoonlijkheid zal steunen.

Er dient ook telkens uitdrukkelijk vermeld te worden door wie (naam van de consulent) de betreffende **** werd uitgevoerd.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de **** regering tot wijziging van artikel 6, § 4, en artikel 7 van het besluit van de **** regering van 9 juni 1993 tot uitvoering van het decreet van 3 maart 1993 houdende regeling tot erkenning van de outplacement-, ****- en **** in het **** ****.

**** minister-president van de **** regering, ****. VAN DEN **** **** **** minister van Leefmilieu en ****, ****. **** _______ Nota (1) Interview en observatie hebben verschillende functies zoals : (1) kennismaken met elkaar;(2) inwinnen en uitwisselen van informatie over **** gegevens; (3) toetsen van meningen en verduidelijkingen ervan; (4) afwegen van functie- en **** aan beroeps- en levenservaringen; (5) helpen tot uitdrukking brengen van en inlevend beluisteren van persoonlijke gevoelens en motivaties, of (6) helpen duiden, begrijpen en verwerken van problematische levenservaringen.

**** laatste (5) doch vooral (6) vergen een vakkundige scholing en behoort meer in het bijzonder tot het terrein van ****, terwijl de andere functies mits training niet tot het eigenlijke terrein van **** worden gerekend.

^