gepubliceerd op 22 maart 2007
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de beslissing van de Centrale Paritaire Commissie voor het confessioneel vrij niet-universitair hoger onderwijs van 9 juli 2003 betreffende de nadere regels voor de aanlegging van het beroepsdossier en de nadere regels voor de toegang ertoe
25 JANUARI 2007. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de beslissing van de Centrale Paritaire Commissie voor het confessioneel vrij niet-universitair hoger onderwijs van 9 juli 2003 betreffende de nadere regels voor de aanlegging van het beroepsdossier en de nadere regels voor de toegang ertoe
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 24 juli 1997 dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 177;
Gelet op de aanvraag van de Centrale Paritaire Commissie voor het confessioneel vrij niet-universitair hoger onderwijs;
Op de voordracht van de Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek en Internationale Betrekkingen en van de Minister van Ambtenarenzaken en Sport;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Wordt algemeen verbindend verklaard de beslissing van de Centrale Paritaire commissie voor het confessioneel vrij niet-universitair hoger onderwijs van 9 juli 2003 betreffende de nadere regels voor de aanlegging van het beroepsdossier en de nadere regels voor de toegang ertoe en luidend als volgt : « HOOFDSTUK I. - Nadere regels voor de aanlegging van het beroepsdossier
Art. 1.Het beroepsdossier omvat het bestuursdossier en, in voorkomend geval, het tuchtdossier.
Het beroepsdossier wordt beheerd door de inrichtende macht en haar afgevaardigden gemandateerd voor het personeelsbeheer.
Het personeelslid kan, op schriftelijke aanvraag, een afschrift bekomen van het geheel of een gedeelte van het beroepsdossier tegen de kostprijs.
Alle personen belast met het houden of het aanleggen van de beroepsdossiers, alsmede alle personen die toegelaten worden deze te raadplegen, zijn, volgens de gedragscode, gehouden tot de grootste vertrouwelijkheid.
Art. 2.Het bestuursdossier bestaat uit documententen betreffende het administratief en geldelijk statuut van het personeelslid. Deze documenten zijn, enerzijds, afkomstig van de relatie tussen de inrichtende macht en de subsidiërende macht en, anderzijds, van de relatie tussen de inrichtende macht en het personeelslid.
Het bestuursdossier bevat met name : 1° een exemplaar van elke aanwervingsovereenkomst van het personeelslid ondertekend door de partijen, en alle andere documenten, brieven of stukken betreffende de aanwervingsovereenkomst en de uitvoering ervan, zoals de verloven, afwezigheden, beschikbaarheden, individueel vormingsprogramma, occasionele opdracht,...; 2° alle documenten, brieven en stukken betreffende de administratieve toestand van het personeelslid door de Inrichtende macht bezorgd aan het Ministerie van de Franse Gemeenschap;3° alle documenten, brieven en stukken betreffende de administratieve toestand van het personeelslid ontvangen door de Inrichtende macht van het Ministerie van de Franse Gemeenschap (waaronder de berichten van goedkeuring van definitieve aanwerving);4° alle documenten over de evaluatie betreffende het betrokken lid en opgesteld, in het kader van hun bevoegdheden, door de inrichtende macht of haar afgevaardigden;5° de geschreven stukken waarmee het personeelslid de Inrichtende macht op de hoogte brengt van elke verandering in zijn persoonlijke situatie, voor zover de verandering in overeenstemming is met de aanwervingsovereenkomst en de uitvoering ervan, zijn administratief statuut of geldelijk statuut.Worden inzonderheid bedoeld : de veranderingen van de burgerlijke stand, van de nationaliteit, van de bekwaamheidsbewijzen, van de samenstelling van het gezin, van de woonplaats en van de cumulatie. Deze informatie moet, indien mogelijk, geleverd worden ten laatste veertien dagen na de verandering, behalve bij overmacht. Ze worden zo vlug mogelijk samen met de officiële vereiste documenten opgestuurd.
Mits het voorafgaand advies van de Inrichtende macht of van haar afgevaardigde gemandateerd voor het personeelsbeheer, heeft het personeelslid het recht om er bijkomende opmerkingen en stukken toe te voegen die hij nuttig acht om zijn dossier aan te vullen.
Het personeelslid kan de documenten betreffende de hierboven opgenomen punten 1° en 4° viseren waar zijn handtekening niet wordt vereist.
Behalve elke andere overeenkomst gesloten op de Ondernemingsraad, zal de Inrichtende macht of haar afgevaardigde een afschrift aan het personeelslid overhandigen van de documenten die zijn bekwaamheden beschrijven zoals overgebracht aan de administratie.
Art. 3.Het tuchtdossier bevat alle documenten die verzameld of opgesteld zijn met het oog op de toepassing van het tuchtstelsel bedoeld in titel III van het decreet van 24 juli 1997 dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.
Sommige stukken van het bestuursdossier kunnen aan het tuchtdossier overgebracht worden.
Het tuchtdossier wordt gehouden door de Inrichtende macht of haar afgevaardigden gemandateerd voor het personeelsbeheer.
De inrichtende macht of haar afgevaardigde legt elk stuk van zijn tuchtdossier voor aan de ondertekening voor visum van het personeelslid.
Het personeelslid kan, binnen de 5 werkdagen volgend op zijn handtekening voor visum, een bezwaarschrift indienen waarvoor hij binnen dezelfde termijn een ontvangstbewijs krijgt van de inrichtende macht of van een persoon die deze laatste daartoe volmacht geeft.
Binnen een termijn van 10 werkdagen volgend op zijn ondertekening voor visum, heeft het personeelslid eveneens het recht om zijn dossier aan te vullen met de bijkomende stukken die hij nuttig acht.
Als het personeelslid geen stukken kan leveren die afkomstig zijn van derden binnen de gestelde termijn, wordt hij ertoe gehouden aan te geven welke stukken, die hij nog niet bezit, hij wil indienen in het kader van zijn bezwaarschrift. HOOFDSTUK II. - Nadere regels voor de toegang tot het beroepsdossier Het personeelslid dat, indien hij dat wenst, wordt begeleid door een lid van de vakvereniging, van een vaste medewerker of een leider van de representatieve vakorganisatie, van een advocaat of een personeelslid in dienstactiviteit of met pensioen van het gesubsidieerd confessioneel vrij onderwijs, kan op afspraak zijn beroepsdossier op school raadplegen, maar zonder dat de documenten verplaatst worden.
In geval van individueel geschil, kan een syndicale afgevaardigde, een vaste medewerker of een leider van een vakvereniging, een advocaat, op schriftelijke aanvraag van het personeelslid, zonder de documenten te verplaatsen, het beroepsdossier van dat lid raadplegen.
In geval van een geschil over de vermoedelijke niet-naleving van één of meer statutaire regels tussen meerdere personeelsleden, kan een vaste medewerker of een leider van een vakvereniging, een advocaat, op gemeenschappelijke aanvraag van het (de) personeelslid (leden) betrokken bij het geschil, een document bekomen dat opgesteld wordt door de inrichtende macht. Dit document zal verplicht alle elementen moeten bevatten zodat de aanvrager de administratieve documenten die nuttig zijn voor het slechten van het geschil, volledig en geheel kan nakijken. »
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het ondertekend wordt.
Art. 3.De Minister tot wiens bevoegdheden de statuten van de personeelsleden van het hoger onderwijs behoren, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 25 januari 2007.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Vice-Presidente en Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek en Internationale Betrekkingen, Mevr. M.-D. SIMONET De Minister van Ambtenarenzaken en Sport, C. EERDEKENS