Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Franse Gemeenschapscommissie van 29 april 2004
gepubliceerd op 01 juni 2004

Besluit 2004/47 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot wijziging van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 houdende individuele bepalingen voor de sociale integratie en de inschakeling in het arbeidsproces van gehandicapte personen en besluit 99/262/E1 van 25 april 2002 houdende erkenning en betoelaging van de dagcentra en onthaalcentra voor gehandicapte personen

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2004031288
pub.
01/06/2004
prom.
29/04/2004
ELI
eli/besluit/2004/04/29/2004031288/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

29 APRIL 2004. - Besluit 2004/47 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot wijziging van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 houdende individuele bepalingen voor de sociale integratie en de inschakeling in het arbeidsproces van gehandicapte personen en besluit 99/262/E1 van 25 april 2002 houdende erkenning en betoelaging van de dagcentra en onthaalcentra voor gehandicapte personen


Het College, Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 4 maart 1999 houdende de sociale integratie en de inschakeling in het arbeidsproces van gehandicapte personen, inzonderheid op artikelen 14, 15, 16, 21, 22, 23, 24, 33, 34 en 36;

Gelet op besluit 99/262/A van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 25 februari 2000 houdende de individuele bepalingen voor sociale integratie en inschakeling in het beroepsproces van gehandicapte personen;

Gelet op besluit 99/262/E1 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 25 april 2002 betreffende de erkenning en de betoelaging van de dagcentra en onthaalcentra voor gehandicapte personen;

Gelet op besluit 99/262/E3 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 28 november 2002 betreffende de begeleidingsnormen in dagcentra en verblijfcentra voor gehandicapte personen;

Gelet op het advies van de Afdeling « Gehandicapte Personen » van de Franstalige Brusselse Adviesraad voor Bijstand aan Personen en Gezondheid van 13 november 2003;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 4 februari 2004;

Gelet op het akkoord van het Collegelid belast met Begroting van 9 februari 2004;

Gelet op de beraadslaging van het College van 12 februari 2004 omtrent het verzoek om een advies van de Raad van State binnen een termijn van maximaal één maand;

Gelet op het advies van de Raad van State, overeenkomstig artikel 84, lid 1, 1°, van de samengeschakelde wetten betreffende de Raad van State;

Op voorstel van het Collegelid belast met Gehandicaptenbeleid, Besluit :

Artikel 1.Het besluit regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet, krachtens artikel 138 van de Grondwet.

Art. 2.In artikel 14, 3°, 3e lid, van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 vervangen door besluit 99/262/E3 van 28 november 2002, worden de woorden « zes maanden » vervangen door de woorden « drie maanden ».

Art. 3.Artikel 15 van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 wordt vervangen door « De gehandicapte persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger moet aan het bestuur alle gegevens overhandigen die noodzakelijk zijn voor de bestudering van de aanvraag. Indien de gehandicapte persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger niet alle gegevens heeft overhandigd die noodzakelijk zijn voor het bestuderen van de aanvraag, dan stelt het bestuur deze per brief in kennis van de ontbrekende gegevens die binnen een termijn van drie maanden moeten verstrekt worden. Indien bij het verstrijken van deze termijn het bestuur de gevraagde informatie nog niet ontvangen heeft, dan stelt het bestuur de gehandicapte persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger in kennis bij aangetekend schrijven van het feit dat een nieuwe termijn van drie maanden toegekend wordt, bij het verstrijken van deze termijn zal de aanvraag als nietig beschouwd worden ».

Art. 4.Artikel 29, 2e lid, van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 wordt vervangen door « In de gevallen die niet in bijlage 1 van het besluit voorzien zijn, kan het pluridisciplinair team volgens de algemene voorwaarden van het besluit een tussenkomst toekennen in de tenlasteneming van de individuele bijstand voor hun integratie. Het bestuur zal zesmaandelijks verslag uit brengen bij het Collegelid bevoegd voor Gehandicaptenbeleid over de toestand van de tussenkomst die zo werden toegekend waarbij het soort en het bedrag van de tegemoetkomingen gepreciseerd worden ».

Art. 5.In artikel 29 van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 wordt een derde lid toegevoegd dat luidt als volgt : « In geen enkel geval zal de goedgekeurde tegemoetkoming hoger zijn van 15.000 euro, en het globale bedrag van de krachtens dit artikel toegekende steun is beperkt tot 20 % van het bedrag dat op de begroting voorzien is voor individuele steun zoals voorzien in het kader van 16, 1°, van het decreet ».

Art. 6.In artikel 40 van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 wordt een derde lid toegevoegd dat luidt als volgt : « Het Centrum, het Bedrijf of de Dienst moet aan het bestuur alle gegevens overhandigen die noodzakelijk zijn voor de bestudering van de aanvraag. Indien het Centrum, het Bedrijf of de Dienst niet alle gegevens heeft overhandigd die noodzakelijk zijn voor het bestuderen van de aanvraag, dan stelt het bestuur deze per brief in kennis van de ontbrekende gegevens die binnen een termijn van drie maanden moeten verstrekt worden. Indien bij het verstrijken van deze termijn het bestuur de gevraagde informatie nog niet ontvangen heeft, dan stelt deze het Centrum, het Bedrijf of de Dienst in kennis bij aangetekend schrijven van het feit dat een nieuwe termijn van drie maanden toegekend wordt, bij het verstrijken van deze termijn zal de aanvraag als nietig beschouwd worden ».

Art. 7.In artikel 73, 1e lid, van besluit 99/262/A van 25 februari 2000, vervangen door besluit 99/262/E3 van 28 november 2002, worden de woorden « drie dagen » vervangen door « vijf dagen ».

Art. 8.In artikel 75 van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 vervangen door besluit 99/262/E3 van 28 november 2002, wordt een tweede lid toegevoegd dat luidt als volgt : « In geval van weigering van tegemoetkoming wordt deze van kracht op de dag van de kennisgeving ».

Art. 9.In artikel 78, 1e lid, van besluit 99/262/A van 25 februari 2000, vervangen door besluit 99/262/E3 van 28 november 2002, worden de woorden « drie dagen » vervangen door « vijf dagen ».

Art. 10.In artikel 80 van besluit 99/262/A van 25 februari 2000 vervangen door besluit 99/262/E3 van 28 november 2002, wordt een tweede lid toegevoegd dat luidt als volgt : « In geval van weigering van tegemoetkoming wordt deze van kracht op de dag van de kennisgeving ».

Art. 11.In artikel 19, 1e lid, van besluit 99/262/E1 van 25 april 2002 worden de woorden toegevoegd : « 11. Een verplichting tot voorafgaandelijk overleg tussen het Centrum en de gehandicapte persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger moet georganiseerd worden inzake : 1° de ontbinding van de overeenkomst van tenlasteneming wanneer dat voorzien is vóór het verstrijken van de termijn die oorspronkelijk in de overeenkomst werd vastgelegd;2° de maatregelen die ingang vinden omwille van de evolutie van de fysieke of mentale toestand van de gehandicapte persoon, behoudens overmacht of ernstige dringendheid, in die gevallen moet het overleg plaatsvinden binnen de drie werkdagen na het nemen van de maatregelen ».

Art. 12.Het Collegelid dat bevoegd is voor Gehandicaptenbeleid wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 29 april 2004.

Namens het College van de Franse Gemeenschapscommissie : E. TOMAS, Voorzitter van het College.

W. DRAPS, Collegelid belast met Gehandicaptenbeleid.

A. HUTCHINSON, Collegelid belast met Begroting.

^