gepubliceerd op 10 mei 2016
Besluit 2015/1737 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in sectie 2 van hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen
17 MAART 2016. - Besluit 2015/1737 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in sectie 2 van hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen
Het Collegelid, Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 met betrekking tot de insluiting van de gehandicapte persoon, artikel 24;
Gelet op besluit 2014/152 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en de hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen houdende toepassing van de artikelen 19,1° en 48 van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 met betrekking tot de insluiting van de gehandicapte persoon, artikel 3, § 1, 1e lid;
Gelet op het advies van de afdeling "Gehandicapte personen" van de Franstalige Brusselse Adviesraad voor Bijstand aan personen en Gezondheid, gegeven op 14 oktober 2015;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 26 januari 2016;
Gelet op het akkoord van het Collegelid, belast met de begroting, Gelet op advies 58 923/4 van de Raad van State, gegeven op 7 maart 2016, in toepassing van artikel 84, § 1, 1e lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit regelt, in toepassing van artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 ervan.
Art. 2.Overeenkomstig artikel 3, § 1, alinea 1 van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen houdende toepassing van de artikelen 19, 1° en 48 van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 betreffende de insluiting van de gehandicapte personen, worden de modaliteiten en criteria betreffende de tegemoetkomingen bedoeld in hoofdstuk III van hetzelfde besluit in de lijst in bijlage van dit besluit vastgelegd.
Art. 3.Het onderhavig besluit heeft uitwerking op 1 april 2016, met uitzondering van de punten 2.7. en 3 van de in bijlage bijgevoegde lijst die hun uitwerking hebben op 1 januari 2017, terwijl de bepalingen voorafgaand aan punten 2.7. en 3 van de vorige bijgevoegde lijst in de tussentijd in voege blijven.
Brussel, op 17 maart 2016.
Het Collegelid : Mevr. C. FREMAULT
Bijlage bij het besluit 2015/1737 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in sectie 2 van hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen 1. Algemene bepalingen Deze bepalingen zijn van toepassing op de aanvragen die zijn ingediend vanaf de datum van het van kracht worden van deze lijst.De vroegere individuele beslissingen blijven geldig tot hun vervaldatum. 1.1. Alle maximumbedragen of referentiebedragen die in deze lijst staan, kunnen jaarlijks herzien worden. Ze zijn aangeduid B.T.W. niet inbegrepen (behoudens tegenovergestelde bepaling). 1.2. De leverings- en installatiekosten en de Recupeltaks zijn in de maximumbedragen van deze lijst opgenomen. 1.3. Een vervanging van het materiaal dat in deze bijlage wordt vermeld, kan worden toegekend voor zover het materiaal in kwestie niet meer overeenstemt met de specifieke behoeften van de gehandicapte persoon.
Evenzo kan de vervanging van het materiaal dat in deze bijlage wordt vermeld, worden toegekend voor zover het materiaal niet kan worden hersteld, wat door de leverancier wordt bevestigd, of voor zover de kosten van de herstelling niet in verhouding staan tot die van nieuw en gelijkaardig materiaal.
De vervangingstermijn, die voor bepaalde hulpmiddelen in de lijst vermeld zijn, wordt bepaald in functie van de facturatiedatum van de vorige prestatie. 1.4. Indien de prestatie moet worden vervangen of hersteld ingevolge schade of diefstal, kan de nieuwe tegemoetkoming alleen worden overwogen op voorlegging van het proces-verbaal van de politie. De tegemoetkoming kan alleen betrekking hebben op de eventuele kosten die hoger liggen dan het bedrag dat door de verzekering wordt gedekt.
Derhalve moet de gehandicapte persoon de nodige stappen op het gebied van verzekering nemen en daarvan het bewijs aan de administratie leveren; bij gebrek daaraan zal de administratie de vervangingskosten niet vergoeden.
Dit punt is niet van toepassing op punt 5.3 van de lijst (aanpassing van een voertuig). 1.5. Rekening houdend met de verplichtingen en de doelstellingen van de rusthuizen, ouderenverblijven en verblijfscentra voor volwassenen worden bepaalde prestaties uitgesloten voor de gehandicapte personen in dit soort instelling.
De uitgesloten prestaties zijn de volgende : - inrichting roerend en onroerend goed zoals bedoeld in punt 7 van deze lijst; - aanvullende uitrusting zoals bedoeld in punt 8 van deze lijst; - uitrustingsgoederen zoals bedoeld in punt 9 van deze lijst; - onderhoud en herstel voor de voornoemde prestaties.
Alle andere prestaties in deze lijst kunnen toegekend worden voor zover de persoon aan de vereiste voorwaarden voldoet.
Wanneer een gehandicapte persoon in een verblijfscentrum voor volwassenen woont en ergens anders gedomicilieerd is (privéwoning gelegen in het Brussels Gewest), kan geen enkele tegemoetkoming die met het domicilie verband houdt, toegekend worden zonder attest van het verblijfscentrum dat de frequentie en de duur van terugkeer naar het domicilie vermeldt. 1.6. Bepaalde voorwaarden voor tegemoetkoming zijn gebaseerd op de typeringen van de International Classification of Functioning, Disability and Health. Deze werd door de Wereldgezondheidsorganisatie opgesteld om de functioneringsbeperkingen uit het dagelijks leven te classificeren.
De typeringen zijn de volgende : 0 : Geen enkele moeilijkheid (kan de activiteit alleen uitvoeren). 1 : Lichte moeilijkheid (kan de activiteit alleen uitvoeren maar op een traag tempo en/of gestimuleerd en/of onder toezicht). 2 : Gemiddelde moeilijkheid (kan de activiteit alleen uitvoeren maar met een ander technisch hulpmiddel dan het gevraagde). 3 : Ernstige moeilijkheid (kan de activiteit niet uitvoeren zonder menselijke hulp of zonder gevraagd hulpmiddel). 4 : Absolute moeilijkheid (kan de activiteit niet uitvoeren zonder menselijke hulp en zonder gevraagd hulpmiddel). 8 : Niet gepreciseerd (het item werd niet geëvalueerd). 9 : Zonder voorwerp (niet toepasbaar). 2. Communicatiehulpmiddelen 2.1. Videoloepen, loepen en schermen Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen; - ofwel een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking vertoont die lezen zonder videoloep onmogelijk maakt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Algemene voorwaarden De aanvraag van een videoloep met een dubbele camerafunctie moet door een verklaring van de school of de werkplek worden verantwoord.
De aanvraag voor een elektronische loep met scherm moet verantwoord worden door een attest verbonden aan een professioneel gebruik.
Vervangingstermijn : 5 jaar Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Klassieke videoloep
4 300 euro
Videoloep met dubbele camerafunctie
6 450 euro
Sprekende videoloep
4 500 euro
Scherm
200 euro
Elektronische loep met scherm
1 200 euro
Elektronische zakloep (met of zonder optie beeldopname)
650 euro
2.2. Aangepaste telefoon of telefoonondersteuning De tegemoetkoming dekt in geen geval de aansluiting op het netwerk of de gesprekskosten.
Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel aan het beste oor, zonder apparatuur, een gemiddeld gehoorverlies van ten minste 60 dB vertonen; - ofwel een spraakgebrek vertonen waardoor functioneel spreken niet mogelijk is; - ofwel, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen; ofwel een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking vertoont die lezen zonder het gebruik van één van onderstaande prestaties onmogelijk maakt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Indien het wegens de handicap niet mogelijk is om een telefoontoestel met geluidsversterking te gebruiken, dan kan de toekenning van een faxapparaat worden overwogen. In dat geval dekt de tegemoetkoming alleen de fax van de aanvrager en niet die van de persoon waarmee de aanvrager communiceert.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Vervangingstermijn : 4 jaar Modaliteiten Een forfaitair bedrag van 50 euro incl. BTW blijft altijd voor rekening van de gehandicapte persoon bij de aankoop van een telefoon of gsm. Dat bedrag vertegenwoordigt de standaardkosten van een dergelijk apparaat.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Telefoon met geluidsversterking en/of ingebouwde flash
190 euro
Versterker voor een telefoontoestel
110 euro
Gsm-toestel met spraaksynthese
440 euro
Gsm-toestel met spraakfunctie
190 euro
Spraaksynthese voor gsm
260 euro
Fax
140 euro
2.3. Brailleschrijfmachine Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager na optische correctie aan elk oog ofwel een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 1/10 vertonen, ofwel een gezichtsveld kleiner dan 20°.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd en waarin vermeld wordt of de aanvrager braille kent of een opleiding braille volgt.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Mechanische machine (koffer inbegrepen)
900 euro
Elektrische machine (koffer inbegrepen)
1.200 euro
2.4. Computers - communicatietoestellen - printers en scanners Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een aanzienlijke functionele deficiëntie van de bovenste ledematen vertonen (krachtvermindering, spasticiteit, coördinatie- en/of gevoeligheidsstoornissen, gewrichtsaandoeningen, morfologische vervorming, ...), waardoor met de hand schrijven moeilijk wordt; - ofwel, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen, waardoor met de hand schrijven zeer moeilijk of onmogelijk wordt; en een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking heeft die het schrijven zonder het gebruik van een computer onmogelijk maakt. - ofwel een zware vorm van dysartrie, een afasie of een andere neurocognitieve stoornis vertonen, die het gebruik van een computer of een ander aangepast communicatiemiddel noodzakelijk maken.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een bewijs dat de aanvrager over voldoende basiskennis beschikt om het informatica-instrument te gebruiken of dat hij daartoe een opleiding volgt.
Algemene voorwaarden Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor de aankoop van informatica-apparatuur voor gebruik in het buitengewoon onderwijs, behalve in het geval van thuisgebruik (oefeningen, taken), op basis van een document dat door het schoolhoofd is opgesteld en waarin de capaciteiten worden gepreciseerd waarover de aanvrager beschikt om de gevraagde informatica-apparatuur te gebruiken.
De tegemoetkoming wordt niet toegekend voor de aankoop van gewone computers en printers die worden gebruikt : - in het kader van bezoldigde beroepsactiviteiten; - in het kader van vrijwilligerswerk; - in het kader van een schoolopleiding of een beroepsopleiding gericht op informatica.
De tegemoetkoming voor een computer kan niet gecumuleerd worden met een tegemoetkoming voor een tablet.
Vervangingstermijn : De tegemoetkoming voor een gewone computer of printer kan ten vroegste na vier jaar opnieuw worden toegekend.
Onderhoud en herstel Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor het eventuele onderhoud en het herstel van dit materiaal.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Computer of tablet
500 euro
Gewone printer
50 euro
Communicatietoestel
10.000 euro
Scanner
80 euro
2.5. Specifiek materiaal voor blinden en slechtzienden Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen, waardoor met de hand schrijven zeer moeilijk of onmogelijk wordt; ofwel een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking heeft die het schrijven of het lezen zonder het gebruik van één of meer van de onderstaande prestaties onmogelijk maakt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd. In het bijzondere geval dat het materiaal wordt gebruikt voor een schoolopleiding of een beroepsopleiding, moet dit bewijsstuk uitgaan van de directeur van die instelling; - de transcriptie van lessen in brailleschrift, in grote letters of op cd-rom, moet worden verwezenlijkt door een door de overheid erkende instelling.
Algemene voorwaarden De aanvragen voor een Brailleleesregel versie met 80 braillecellen, schermafleessoftware versie pro en meertalige spraaksynthese moeten verantwoord worden via een attest gerelateerd aan een professioneel gebruik.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Brailleleesregel versie met 40 of 44 braillecellen Brailleleesregel versie met 80 braillecellen
5 900 euro 12 100 euro
Elektronisch notitieblok met spraaksynthese
8.050 euro
Elektronische blocnotes met spraaksynthese en schermleessoftware
11.050 euro
Dictafoon
350 euro
Brailleprinter
3.750 euro
Schermleessoftware - met vocale en braille-output - met vocale en braille-output en vergrotingssoftware - professionele versie
1 950 euro 2 050 euro 2.800 euro
Spraaksynthese Meertalige spraaksynthese
500 euro 800 euro
Vergrotingssoftware
660 euro
Programma voor de herkenning van tekens
170 euro
Toestel voor het lezen van boeken
300 euro
Vergrote fotokopieën, per blad
0,20 euro
Transcriptie van lessen (ook scannen en coderen) in braille, in grote letters of op cd-rom, per braillebladzijde
1,60 euro
Cd-opname
30 euro per opname-uur
Leesmachine (niet cumuleerbaar met een software voor karakterherkenning)
2.500 euro
Kleurendetector
210 euro
Etikettenlezer
220 euro
2.6. Specifiek materiaal voor doven en slechthorenden Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een ernstige moeilijkheden om te horen (d115) vertoont die het gebruik van het materiaal rechtvaardigen en die door een rapport van een dienst voor audiofonologie worden gestaafd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Flitslamp (met of zonder stopcontact) - per eenheid
130 euro
Draadloze geluidszender - FM-apparatuur
2.300 euro
Signaal brand
140 euro
Signaal deurbel
90 euro
Signaal huilende baby
110 euro
Wekker met flitslamp
220 euro
Trilwekker
160 euro
Reiswekker met trilfunctie
40 euro
Trilkussen
40 euro
Vibrator zakformaat
130 euro
Oplader vibrator zakformaat
50 euro
Magnetische lus
260 euro
Infraroodkoptelefoon
260 euro
2.7. Uurprestaties voor gebarentaalvertolking of transliteratie Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager een gehoorverlies aantonen dat zijn toelating tot de Brusselse Franstalige Dienst voor mindervaliden verantwoordt.
Administratieve voorwaarden De aanvraag moet schriftelijk zijn opgesteld en moet het voorwerp uitmaken van een beslissing waarin een geldigheidsduur wordt vastgelegd. Gedurende de geldigheidsperiode moet de persoon, indien hij niet meer aan de in het reglement gepreciseerde toekenningsvoorwaarden voldoet (hangt af van het Vlaams Agentschap VAPH, niet meer woonachtig in het Brussels Gewest,...), de administratie daarvan verwittigen op straffe van terugbetaling van de prestatie.
Door deze beslissing wordt het aantal uurprestaties beperkt tot 50 uur per jaar.
Wanneer, op het einde van het kalenderjaar, de 50 gepresteerde uren niet zijn opgebruikt, dan kunnen ze niet meer naar het volgende jaar worden overgedragen.
Modaliteiten
Het aantal uurprestaties toegekend per kalenderjaar bedraagt 50.
Waarde van de prestatie : 45 euro / uur Eventueel verhoogd met verplaatsingskosten, namelijk 4,52 euro voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 10,46 euro voor verplaatsingen buiten de zone Brussel.
De uurprestaties worden door een erkende of met tariefafspraak werkende tolkendienst voor doven afgeleverd, op basis van een individuele beslissing van de administratie.
De tegemoetkoming wordt aan de tolkendienst voor doven toegekend die de prestaties vergoed heeft. 3. Absorberende producten voor incontinente personen Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - een doktersvoorschrift overhandigen ter bevestiging dat hij overdag en/of 's nachts aan urine- en/of fecale incontinentie lijdt als gevolg van neurologische ruggenmergletsels of van aangeboren of opgelopen letsels aan het urine- of darmstelsel, of dat zijn handicap is te wijten aan een psychomotorische, mentale of psychologische ontwikkelingsstoornis. - ten minste 4 jaar oud zijn; - voor een eerste aanvraag moet in het medische verslag worden gepreciseerd of het om een levenslange aandoening gaat, dan wel om een omkeerbare aandoening.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De aanvraag moet schriftelijk worden geformuleerd.
Algemene voorwaarden De tegemoetkoming dekt in geen geval zalven en poeders.
Geldigheidsduur : De duur van de geldigheid van de beslissing betreffende de absorberende producten voor incontinentie wordt door het multidisciplinair team vastgelegd.
Bij afloop van de geldigheid van de beslissing kan deze worden verlengd op basis van de medische gegevens en/of op basis van alle andere gegevens met betrekking tot de toekenningsvoorwaarden.
Modaliteiten De hieronder gespecificeerde bedragen zijn bedragen incl. BTW. Wat betreft de tegemoetkomingen die beperkt zijn tot nachtelijke incontinentie, wordt het bedrag dat in de beslissing is opgenomen in één keer zonder verantwoordingsstuk toegekend (forfaitair bedrag).
Wat betreft de incontinentie, zowel 's nachts als overdag, gebeurt de terugbetaling in 3 schijven. De eerste schijf van 200 (kind van 4 tot 8 jaar) of van 300 (8 jaar en meer) wordt zonder verantwoordingsstuk toegekend (forfaitair bedrag). Om de tweede schijf van 200 of 300 te activeren is het absoluut noodzakelijk om de verantwoordingsstukken over het opgebruiken van de eerste schijf over te maken. Ook om de derde en laatste schijf (saldo van het globale jaarlijks toegekende bedrag) te activeren is het absoluut noodzakelijk om de verantwoordingsstukken over het opgebruiken van de tweede schijf over te maken.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Per kalenderjaar
Overdag en 's nachts
's Nachts
Kind vanaf 4 jaar en minder dan 8 jaar (of tot 30 kg)
600 euro incl. BTW
100 euro incl. BTW
Volwassene en kind vanaf 8 jaar (of + 30 kg)
900 euro incl. BTW
200 euro incl. BTW
4. Materiaal ter preventie van doorligwonden 4.1. Kussens tegen doorligwonden Een kussen tegen doorligwonden is een prestatie die is opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV. De terugbetaling ervan door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging kan volledig zijn of aanleiding geven tot bijkomende kosten.
De Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden, waarvan de rol zeer klein is, treedt alleen op in het geval van een cumulatie of van een vroegtijdige vervanging.
Medische en administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een kopie van het dossier 'eenheidsloket' dat de volgende elementen bevat : - het bewijs van de weigering van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging; - een functioneel medisch verslag om de prestatie en het doorlopende gebruik ervan te motiveren; - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk betreffende het gebruik van een tweede rolstoel.
Algemene voorwaarden Vervangingstermijn : De vervangingstermijnen van de administratie zijn dezelfde als die welke door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging worden toegepast.
Vervanging : De voorwaarden voor de vervanging van een kussen tegen doorligwonden vóór het einde van de vervangingstermijn zijn dezelfde als die welke door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging worden toegepast : - ofwel moet de aanvrager een door een gespecialiseerde arts gemotiveerd voorschrift voorleggen waarin wordt bevestigd dat de evolutie van de aandoening de aanleiding voor de aanvraag is; - ofwel moet de aanvrager een attest van een door het RIZIV erkende hulpverlener voorleggen waarin wordt bevestigd dat het kussen tegen doorligwonden niet kan worden hersteld en dat de slijtage niet is toe te schrijven aan hardhandig of ongepast gebruik.
Het kussen tegen doorligwonden moet op de lijst staan van de geregistreerde kussens tegen doorligwonden die in aanmerking komen om te worden terugbetaald door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.
Op straffe van weigering mag de aankoop van het kussen niet voorafgaan aan de beslissing van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot : de waarde van een kussen tegen doorligwonden, bepaald door de nomenclatuur van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en volgens de daarbij horende bedragen voor terugbetaling. 4.2. Matrassen tegen doorligwonden 4.2.1. Matrassen (voor de preventie van doorligwonden) - Medische voorwaarden - Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een risico op doorligwonden heeft.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Vervangingstermijn : 5 jaar Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Matras type 1 (preventie van doorligwonden)
320 euro
4.2.2. Matrassen (hoog risico op doorligwonden en/of doorligwonden in het verleden) Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een hoog risico op doorligwonden vertoont.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Vervangingstermijn : 5 jaar Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Matras type 2 (hoog risico op doorligwonden)
1.300 euro
5. Mobiliteitshulpmiddelen 5.1. Rolstoelen en aanpassingen De rolstoel (inclusief aanpassingen) is een prestatie die is opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV. De terugbetaling ervan door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging kan volledig zijn of aanleiding geven tot bijkomende kosten.
De Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden, waarvan de rol zeer klein is, treedt alleen op in het geval van een cumulatie of van een vroegtijdige vervanging, met andere woorden exclusief voor aanpassingen die niet zijn opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV en een onmisbaar karakter hebben.
Specifieke voorwaarden Mogelijkheid tot cumulatie : De administratie komt tegemoet in de kosten van een bijkomende rolstoel naast deze waarover de gehandicapte persoon al beschikt, indien tijdens de vervangingstermijn van de door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging toegekende prestatie, een tweede rolstoel wordt voorgeschreven en gerechtvaardigd vanwege een welbepaald gebruik.
De aanpassingen voor rolstoelen die kunnen worden toegestaan, zijn die welke niet zijn opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV. Medische en administratieve voorwaarden Voor de aanvraag is een kopie van het dossier 'eenheidsloket' nodig.
Algemene voorwaarden Vervangingstermijn : De vervangingstermijnen van de administratie zijn dezelfde als die welke door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging worden toegepast.
Vervanging : De voorwaarden voor de vervanging van een rolstoel vóór het einde van de vervangingstermijn zijn dezelfde als die welke door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging worden toegepast : - ofwel moet de aanvrager een door een gespecialiseerde arts gemotiveerd voorschrift voorleggen waarin wordt bevestigd dat de evolutie van de aandoening de aanleiding voor de aanvraag is; - ofwel moet de aanvrager een attest van een door het RIZIV erkende hulpverlener voorleggen waarin wordt bevestigd dat de rolstoel niet kan worden hersteld en dat de slijtage niet is toe te schrijven aan hardhandig of ongepast gebruik.
De rolstoel moet op de lijst staan van rolstoelen die in aanmerking komen om te worden terugbetaald door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.
De weigering tot tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging kan de aanvrager niet ten laste worden gelegd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot : de waarde van de rolstoel, bepaald door de nomenclatuur van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en volgens de daarbij horende bedragen voor terugbetaling. 5.2. Buggy-major Medische voorwaarden Op basis van elementen uit het medische dossier van de betrokkene, dient ernstige of abslolute moeilijkheden te vertonen om te stappen (d450 : te voet vooruitgaan) en minstens 4 jaar oud te zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Buggy-major
360 euro
5.3. Aanpassing van een voertuig Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een handicap vertoont die de aanpassing rechtvaardigt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een rapport van het Belgische Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigAanpassing (CARA); - indien de aanvrager het voertuig zelf bestuurt, een afschrift van zijn aangepaste rijbewijs, met daarin de voorwaarden en/of beperkingen en de aanpassingen; de kandidaat voor een rijbewijs moet een rijgeschiktheidsattest overhandigen;
Algemene voorwaarden Er wordt geen tegemoetkoming verleend voor een bestaande aanpassing aan een tweedehands gekocht voertuig.
Er wordt geen tegemoetkoming verleend voor de halfautomatische versnellingsbak, de standaardafstandsbediening, de centrale vergrendeling van deuren, de elektrische bediening van ruiten en achteruitkijkspiegels en de klimaatregeling van het voertuig.
Indien de aanvrager passagier is, kan de aanvraag slechts betrekking hebben op inrichtingen voor toegang tot het voertuig.
Vervanging : - zoals vermeld in punt 1.4. van deze lijst, wordt de aanpassing geen tweede keer bekostigd indien het voertuig hersteld of vervangen moet worden ingevolge schade of diefstal. De gehandicapte persoon moet dus de nodige maatregelen op het gebied van verzekeringen treffen; - In het geval van vervanging van het voertuig vóór de termijn vermeld in het volgende punt, is een tegemoetkoming voor een nieuwe aanpassing slechts mogelijk indien de administratie vooraf haar instemming heeft gegeven voor de vervanging van het voertuig ingevolge het intensieve professionele gebruik ervan of een verergering van de handicap.
Vervangingstermijn : - de termijn bedraagt 7 jaar. - deze termijn wordt vastgelegd op 3 jaar voor aanpassingen die worden uitgevoerd op een voertuig dat ten minste 6 jaar oud is.
Onderhoud en herstel : - er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor het onderhoud van aanpassingen voor voertuigen vermeld onder punten 5.3.1., 5.3.2. en 5.3.3; - alleen de kosten van de gerichte reparaties (uitgezonderd automatische transmissie) kunnen worden overwogen in de voorwaarden waarin wordt voorzien onder punt 11 van deze bijlage.
Modaliteiten Vanaf een leeftijd van 4 jaar van het voertuig wordt het bedrag van de tegemoetkoming verminderd met 20 % per jaar. De maximale vermindering bedraagt 60 %.
Om de leeftijd van de wagen te bepalen, wordt rekening gehouden met de precieze datum van de eerste inverkeerstelling van het voertuig.
De tegemoetkoming kan slechts worden betaald op voorlegging van een afschrift van het erkenningsattest van het omgevormde voertuig, opgemaakt overeenkomstig de reglementaire bepalingen ter zake.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot : 5.3.1. Aanpassingen betreffende het besturen
Gas en remmen onder het stuur (mechanisch systeem)
1.250 euro
Gas en remmen onder het stuur (pneumatisch systeem)
2.150 euro
Gasbediening en remmen op het stuur (mechanisch systeem)
1.800 euro
Gasbediening en remmen op het stuur (elektronisch systeem)
2.700 euro
Automatische transmissie
880 euro
Verplaatsing gaspedaal
280 euro
Inklapbaar of demonteerbaar gaspedaal en/of rempedaal
260 euro
Verplaatsing elektrische bediening
1.850 euro
Knop op stuur geschroefd
50 euro
Afscherming pedaal
210 euro
5.3.2. Aanpassingen voor secundaire functies
Elektrische afstelling van bestuurderszitplaats
790 euro
Ergonomische bestuurderszitplaats
1.500 euro
Veiligheidsgordel van het harnastype
230 euro
5.3.3. Verschillende aanpassingen voor toegang van de gehandicapte persoon tot het voertuig Het totaalbedrag van de tegemoetkoming voor de verschillende aanpassingen die de gehandicapte persoon toegang tot het voertuig geven, mag niet hoger zijn dan 9.000 euro.
Toegang tot het voertuig
Draaistoel
1.000 euro
Uitschuifbare draaistoel
1.250 euro
Aangepast kinderzitje (met inbegrip van abductiebouten, hoofdsteun, gordel,...)
1.450 euro
Personenlift voor wagen (niet geschikt voor rolstoel)
2.900 euro
Toegang tot het voertuig met rolstoel
Achter- of zijliftplatform
5.800 euro
Al dan niet uitschuifbare hellende vlakken, bevestigd aan het voertuig
770 euro
Rails en bevestigingskit
970 euro
Aanpassing van de structuur van het voertuig voor een vlottere toegankelijkheid
Verlaging van de achtervloer
7.450 euro
Verhoging van het dak
690 euro
Vlakmaken van de vloer
690 euro
Hulpmiddelen om een rolstoel in de wagen te laden
Laden in kofferbak via manoeuvreerbare arm voor handbewogen, plooibare rolstoel
1.850 euro
Laden in kofferbak via manoeuvreerbare arm voor elektrische rolstoel
3.000 euro
Laden in cabine via manoeuvreerbare arm + aanpassing portier
5.600 euro
5.4. Specifieke rijlessen of specifieke lessen ter beoordeling van de rijgeschiktheid Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een handicap vertonen die bijkomende rijlessen voor een motorvoertuig rechtvaardigt; - ofwel een handicap vertonen die de aanpassing van het voertuig rechtvaardigt en waarbij specifieke rijlessen voor het besturen van dit voertuig nodig zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - gedetailleerde prijsopgave; - een rapport van het Belgische Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigAanpassing (CARA); - een met redenen omkleed attest van een gespecialiseerde arts; - een attest van een erkende rijschool waarin het benodigde aantal lesuren is vermeld.
Algemene voorwaarden De lessen moeten gericht zijn op het bepalen van de rijgeschiktheid of op het leren besturen van een motorvoertuig.
Modaliteiten Het maximale aantal uren bedraagt 15 uur voor de rijlessen en 15 uur voor het vaststellen van de rijgeschiktheid. De aanvraag kan niet worden vernieuwd.
Tegemoetkoming per uur
40 euro
5.5. Geleidehond Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet de aanvrager, na optische correctie aan elk oog, ofwel een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 1/10 vertonen, ofwel een gezichtsveld kleiner dan 20°.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave;- een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een rapport van een instelling die de integratie van blinde personen tot doel heeft en die door de overheid is erkend, waarin wordt verzekerd dat de hond bestemd voor de aanvrager goed is afgericht en dat de aanvrager over de juiste vaardigheden beschikt.
Modaliteiten De tegemoetkoming dekt alle aankoopkosten van de hond (in het bijzonder de aankoop van het dier, de personeels-, onderhouds- en africhtingskosten, diverse kosten zoals die van verzekering en dierenarts, eventueel verblijfkosten van de gehandicapte persoon).
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Geleidehond
6.000 euro
5.6. Aanleren van oriëntatie- en mobiliteitstechnieken Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - een visuele beperking van ten minste 60 % vertonen; - of een voorschrift van een in revalidatie erkende oogarts voorleggen.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een garantie dat de opleiding wordt gegeven door een instelling die erkend werd in het kader van de wetgeving betreffende de integratie van gehandicapte personen en dat ze zich richt tot personen met een visuele beperking.
Algemene voorwaarden - Het lesprogramma mag niet meer dan 100 lesuren bevatten voor cursussen voor volwassenen en niet meer dan 200 uur voor minderjarigen.
Aan het eind van het lesprogramma moet de instelling aan de administratie een evaluatieverslag van de opleiding overhandigen.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Per opleidingsuur :
33 euro
6. Pedagogische begeleiding Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een visuele beperking vertonen, - ofwel een auditieve beperking vertonen, - ofwel een beschadiging van het centrale zenuwstelsel vertonen, - ofwel autistisch zijn, - ofwel een lichte verstandelijke beperking vertonen, - ofwel een andere beperking met lage prevalentie vertonen waarvoor, op basis van een gedetailleerd multidisciplinair verslag, is vastgesteld dat pedagogische begeleiding onontbeerlijk is. Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Op initiatief van de administratie kan een psycho-pedagogisch onderzoek van de vaardigheden van de aanvrager worden gevraagd.
Administratieve voorwaarden De aanvrager moet : - ofwel hogere, al dan niet universitaire studies volgen, erkend door één van de drie Gemeenschappen; - ofwel een door de Belgische overheid georganiseerde, erkende of gesubsidieerde beroepsopleiding volgen.
De aanvraag moet de steun hebben van een daartoe door het College van de Franse Gemeenschapscommissie of door het Agence wallonne pour l'Intégration des personnes handicapées erkende dienst.
Modaliteiten De tegemoetkoming heeft betrekking op : - de specifieke pedagogische hulp voor studenten of stagiairs; - de tolkprestaties in gebarentaal of transliteratie; - de coördinatie, het zoeken van begeleiders en hun omkadering.
Het maximum bedraagt 600 uren per academiejaar of per opleiding voor personen met auditieve beperkingen en 500 uren voor personen met andere soorten beperkingen.
Wanneer de duur van het onderwijs of de opleiding geen volledig voltijds uurrooster beslaat, wordt het maximumaantal in aanmerking genomen uren verhoudingsgewijs verminderd.
In afwijking van artikel 22, 3ste lid, van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de individuele prestaties en de hulp bij tewerkstelling van gehandicapte personen, wordt de tegemoetkoming toegekend aan de erkende pedagogische begeleidingsdienst die de prestaties heeft uitgevoerd.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Per uur
30 euro
7. Inrichting roerend en onroerend goed 7.1 Bouw of verbouwing van woning Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een bewegingshandicap vertonen waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt; - ofwel een neurologische stoornis vertonen waarvan de ernst de gevraagde inrichting rechtvaardigt; - ofwel een hart-longaandoening vertonen waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - minimaal twee gedetailleerde prijsopgaves; - indien de gehandicapte persoon of diens wettelijke vertegenwoordiger eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom; - indien de gehandicapte persoon huurder is, bepaalde garanties van de eigenaar met betrekking tot de duurzaamheid van de huur : - een geregistreerd huurcontract; - indien de eigenaar bloed- of aanverwant in de eerste of de tweede graad is, volstaat een schriftelijke verbintenis; - bovendien moet de eigenaar zich schriftelijk akkoord verklaren met de geplande aanpassingen.
Algemene voorwaarden De werkzaamheden mogen niet van start gaan voordat de administratie haar toestemming heeft gegeven. Er zal geen enkele factuur zonder voorafgaande beslissing in aanmerking worden genomen.
De werkzaamheden moeten in de woning van de aanvrager worden verricht.
De voorschriften inzake stedenbouw evenals de door het Brussels Gewest voorgeschreven technische normen op het gebied van toegankelijkheid van woningen voor gehandicapte personen moeten worden nageleefd.
Er wordt geen tegemoetkoming toegekend voor de aanleg van terrassen.
Er wordt geen tegemoetkoming toegekend indien de werkzaamheden voor collectieve woningen zijn bestemd.
Vervanging : De maximale tegemoetkoming wordt slechts een keer toegekend. Indien de aanvrager echter de ouderlijke woning, waar aanpassingswerken werden uitgevoerd, verlaat, om zelfstandig te gaan leven, dan kan er opnieuw een maximaal bedrag worden toegekend.
Onderhoud en herstel : Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor het onderhoud en het herstel van de bouw- of verbouwingswerken.
Modaliteiten De tegemoetkoming kan worden opgesplitst, maar kan in totaal nooit meer bedragen dan het maximumbedrag bepaald per aanvrager. Dat maximumbedrag bedraagt 12.000 euro.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Bouw of verbouwing (maximale tegemoetkoming)
12.000 euro
Werkzaamheden verbonden aan de vervanging van een badkuip door een inloopdouche
4.000 euro
Werkzaamheden verbonden aan de vervanging van een verhoogde douche door een inloopdouche
3.000 euro
Aanpassing of bouw van een wc
2.000 euro
Aanpassing of bouw van een wastafel
2.000 euro
Creatie, aanpassing of herinrichting van kamers
4.000 euro
Vergroting van een deuropening met plaatsing van een schuifdeur
1.300 euro per deur
7.2. Toestellen om niveauverschillen te overbruggen Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige bewegingshandicap vertonen; - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen; - ofwel een ernstige hart-longaandoening vertonen.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - minimum twee gedetailleerde prijsopgaven; - een rapport waarin de keuze en de plaatsing van het toestel in het licht van de configuratie van de woning van de aanvrager wordt gerechtvaardigd; - indien de gehandicapte persoon of diens wettelijke vertegenwoordiger eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom; - indien de gehandicapte persoon huurder is, bepaalde garanties van de eigenaar met betrekking tot de duurzaamheid van de huur bekomen : - een geregistreerd huurcontract; - indien de eigenaar bloed- of aanverwant in de eerste of de tweede graad is, volstaat een schriftelijke verbintenis; - bovendien moet de eigenaar zich schriftelijk akkoord verklaren met de geplande aanpassingen. - een verklaring van een erkende controle-instantie waarin de naleving van de geldende veiligheids- en conformiteitsnormen wordt bevestigd.
Daartoe moet het toestel : - voorzien zijn van een CE-markering; - vergezeld gaan van een EG-verklaring van overeenstemming, opgesteld door de fabrikant. 7.2.1. Liften of hefplateaus Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Systemen met X-vormig onderstel om kleine hoogteverschillen te overbruggen
3.600 euro
Systemen om hoogteverschillen tot 3 m te overbruggen
12.350 euro
Lift of systemen om hoogteverschillen van meer dan 3 m te overbruggen
17.800 euro
Inrichtingswerken verbonden aan de plaatsing van het hefplateau of de lift
1.750 euro
7.2.2. Trapliften Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Traplift met stoel voor een verdieping (recht of met een of twee bochten)
7.650 euro
Traplift met stoel voor meer dan een verdieping
11.200 euro
Traplift met platform voor rolstoel
13.650 euro
7.2.3. Vervoerbare trapliften voor rolstoelen Het toestel moet voornamelijk dienen om in de woning van de aanvrager te worden gebruikt.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Vervoerbare traplift voor rolstoel
5.250 euro
7.2.4. Verplaatsbare hellende vlakken Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Verplaatsbare hellende vlakken
880 euro
7.3. Toestellen voor het openen en sluiten van deuren Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige bewegingshandicap vertonen; - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen; - ofwel een ernstige hart-longaandoening vertonen.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - minimum twee gedetailleerde prijsopgaven; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd. 7.3.1. Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de garagepoort Algemene voorwaarden De gehandicapte persoon moet bestuurder van een voertuig zijn. Zo niet, dan moet de garage voor hem de enige toegangsweg tot de woning zijn.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de garagepoort
710 euro
7.3.2. Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de voordeur Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Openen van de deur met parlofoon
710 euro
Motorisering met elektronische bediening en vergrendeling
2.050 euro
8. Aanvullende uitrusting Algemene voorwaarden Het moet gaan om materialen, apparaten of aanpassingen van meubels, met uitzondering van werken aan onroerende goederen. Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een handicap vertoont waarvan de aard en de ernst de uitrusting verantwoorden.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming kan worden opgesplitst, maar kan in totaal nooit meer bedragen dan het maximumbedrag bepaald per aanvrager.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Totaalbedrag van tegemoetkomingen voor verschillende uitrustingen
2.050 euro
9. Uitrustingsgoederen 9.1 Elektrisch in de hoogte verstelbare bedden en veringen - Park-box De tegemoetkoming voor de Park-box kan niet gecumuleerd worden met een elektrisch in de hoogte regelbaar bed. 9.1.1. Elektrisch in de hoogte verstelbare bed en veringen Medische voorwaarden Op basis van elementen uit het medische dossier moet de betrokkene ernstige of absolute moeilijkheden vertonen om zich neer te leggen (d4100 : vanuit om het even welke positie naar de neerliggende positie gaan en omgekeerd). Deze moeilijkheden zijn te wijten aan ofwel een neurologische deficiëntie ofwel het gebruik van een rolstoel.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Elektrisch regelbaar bed (leuningen en optrekbeugel inbegrepen)
900 euro
9.1.2. Park-box Medische voorwaarden Op basis van elementen uit het medisch dossier moet de betrokkene ernstige of absolute moeilijkheden vertonen om zijn of haar lichaam in een bepaalde positie te houden (d415 : indien nodig dezelfde positie aanhouden).
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Park-box
3.500 euro
9.2. Personenlift Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen die hem belet zich alleen op te richten of op te staan; - ofwel een rolstoelgebruiker zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot : 9.2.1. Statische personenlift (papegaaitype)
Op voet
200 euro
9.2.2. Elektrische personenlift De in aanmerking genomen kosten omvatten de plaatsingswerken.
Materiaal op wieltjes
2.800 euro
Materiaal opgehangen aan rails in een vertrek
4.800 euro
Materiaal opgehangen aan rails in meerdere vertrekken
6.350 euro
9.2.3. Badlift, werkend door druk van water of lucht of op batterijen
Badlift, werkend door druk van water of lucht of op batterijen (rotatieschijf inbegrepen)
1.050 euro
Badlift van het hangmattype met hoofdsteun en riemen
1.450 euro
9.3. Stoelen 9.3.1 Toiletstoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen die hem belet zich alleen op te richten of op te staan; - ofwel een rolstoelgebruiker zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Toiletstoel zonder wieltjes
150 euro
Toiletstoel met wieltjes
250 euro
9.3.2. Douchestoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een ernstige bewegingshandicap vertoont waardoor het moeilijk of onmogelijk is om zonder steun rechtop te blijven staan.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Douchestoel aan de wand
280 euro
Douchestoel met 4 wieltjes, verwijderbare armsteunen, al dan niet met opening in de zitting
440 euro
Douchestoel met speciale zitting (riemen en hoofdsteun inbegrepen)
750 euro
Douchestoel met speciale zitting en met steun of mobiel kader met blokkeerbare wieltjes
1.350 euro
9.3.3. Badstoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager ernstige moeilijkheden vertoont om te kunnen blijven zitten.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Badstoel
200 euro
Badstoel met relaxzitje, riemen en hoofdsteun
1.250 euro
Polyvalente orthopedische toiletbril
1.450 euro
9.3.4. Brancard voor douche of bad Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een ernstige handicap vertoont die het gebruik van de douche of het bad bemoeilijkt of onmogelijk maakt zonder het gevraagde hulpmiddel.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Brancard zonder hoogteregeling
1.400 euro
Brancard met hoogteregeling
2.400 euro
9.3.5. Ergonomische werkstoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen die hem belet zich alleen op te richten of op te staan; - ofwel een rolstoelgebruiker zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Model met gasvijzel
1.050 euro
Elektrisch en verstelbaar model
2.200 euro
10. Kleine uitrustingen Algemene voorwaarden Het moet gaan om kleine uitrustingen die de gehandicapte persoon een grotere autonomie in het dagelijks leven bezorgen. Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager ernstige functionele beperkingen vertoont die uit zijn handicap voortvloeien en die hem beletten bepaalde activiteiten uit te voeren zonder het gevraagde technische hulpmiddel.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Specifieke voorwaarden voor de aanvraag van een blindenstok : Medische voorwaarden Op basis van gegevens uit het medische dossier moet de aanvrager : - een visuele beperking van ten minste 60 % vertonen; - of een voorschrift van een in revalidatie erkende oogarts voorleggen.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een bewijsstuk waaruit blijkt dat de aanvrager de verplaatsingstechnieken beheerst of daartoe lessen volgt.
Modaliteiten Tegemoetkoming in de eenheidsprijs of in de toeslag ten opzichte van het basisproduct dat door een valide persoon kan worden gebruikt.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Eenheidsprijs of toeslag ten opzichte van basisproduct moet lager zijn dan
150 euro
Per aanvrager bedraagt het totaalbedrag van tegemoetkomingen voor kleine uitrustingen per periode van minimum 5 jaar niet meer dan
1.000 euro
11. Onderhoud en herstel van bepaalde hulpmiddelen Algemene voorwaarden Het moet gaan om een prestatie die in aanmerking komt of kan komen om te worden betaald door de Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden, met uitzondering van : - punt 7.1. bouw of verbouwing; - in punt 2.4 : gewone computers en printers; - in punt 5.3.1 : automatische transmissie. 11.1. Onderhoud Modaliteiten Het onderhoud betreft exclusief 2 soorten materiaal : de toestellen om niveauverschillen te overbruggen (punt 7.2. en de rolstoelen (punt 5.1.).
Jaarlijkse tegemoetkoming in de onderhoudskosten beperkt tot :
Onderhoud
10 % van de waarde van de tegemoetkoming bij aankoop
11.2. Herstel Modaliteiten De tegemoetkoming in de herstelkosten is beperkt tot :
Herstelling
40 % van de waarde van de tegemoetkoming bij aankoop, berekend over de totale gebruiksduur van het hulpmiddel
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit 2015/1737 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen.
Voor het College : Mevr. C. FREMAULT