gepubliceerd op 18 maart 2016
Besluit 2015/1199 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen
GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD
3 MAART 2016. - Besluit 2015/1199 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen
Het lid van het College, Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 met betrekking tot de insluiting van de gehandicapte persoon, artikel 24, eerste lid;
Gelet op besluit 2014/152 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en de hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen houdende toepassing van de artikelen 19,1° en 48 van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 met betrekking tot de insluiting van de gehandicapte persoon, artikel 3, § 1, 1e lid;
Gelet op het advies van de afdeling `Gehandicapte personen' van de Franstalige Brusselse Adviesraad voor Bijstand aan personen en Gezondheid, gegeven op 1 juli 2015;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 1 oktober 2015;
Gelet op het akkoord van het Collegelid belast met de Begroting, gegeven op 15 februari 2016;
Gelet op de dringendheid om, voor de periode van 1 juli 2015 tot 31 december 2015, de lijst met de modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen aan te nemen;
Gelet op advies 58.408/4 van de Raad van State, gegeven op 30 november 2015, in toepassing van artikel 84, § 1, 1e lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit regelt, in toepassing van artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 ervan.
Art. 2.Overeenkomstig artikel 3, § 1 van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen houdende toepassing van de artikelen 19, 1° en 48 van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 januari 2014 betreffende de insluiting van de gehandicapte personen, worden de modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen betreffende de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in hoofdstuk III van hetzelfde besluit in de lijst in bijlage van dit besluit vastgelegd.
Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 juli 2015.
Brussel, 3 maart 2016.
Het lid van het College, Mevr. C. FREMAULT
Bijlage Bijlage bij het besluit 2015/1199 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen 1. Algemene bepalingen Deze bepalingen zijn van toepassing op de aanvragen die zijn ingediend vanaf de datum van het van kracht worden van besluit 2014/152, ofwel 1 juli 2015.De vroegere individuele beslissingen blijven geldig tot hun vervaldatum. 1.1. Alle maximumbedragen of referentiebedragen die in deze lijst staan, kunnen jaarlijks herzien worden. Ze zijn aangeduid btw niet inbegrepen (behoudens tegenovergestelde bepaling). 1.2. De leverings- en installatiekosten en de Recupeltaks zijn in de maximumbedragen van deze lijst opgenomen. 1.3. De vervangingstermijn, die voor bepaalde hulpmiddelen in de lijst vermeld zijn, wordt bepaald in functie van de facturatiedatum van de vorige prestatie. 1.4. Indien de prestatie moet worden vervangen of hersteld ingevolge schade of diefstal, kan de nieuwe tegemoetkoming alleen worden overwogen op voorlegging van het proces-verbaal van de politie. De tegemoetkoming kan alleen betrekking hebben op de eventuele kosten die hoger liggen dan het bedrag dat door de verzekering wordt gedekt.
Derhalve moet de gehandicapte persoon de nodige stappen op het gebied van verzekering nemen en daarvan het bewijs aan de administratie leveren; bij gebrek daaraan zal de administratie de vervangingskosten niet vergoeden.
Dit punt is niet van toepassing op punt 5.3 van de lijst (aanpassing van een voertuig). 1.5. Rekening houdend met de verplichtingen en de doelstellingen van de rusthuizen, ouderenverblijven en verblijfscentra voor volwassenen worden bepaalde prestaties uitgesloten voor de gehandicapte personen in dit soort instelling.
De uitgesloten prestaties zijn de volgende : - inrichting roerend en onroerend goed zoals bedoeld in punt 7 van deze lijst; - aanvullende uitrusting zoals bedoeld in punt 8 van deze lijst; - uitrustingsgoederen zoals bedoeld in punt 9 van deze lijst; - onderhoud en herstel voor de voornoemde prestaties.
Alle andere prestaties in deze lijst kunnen toegekend worden voor zover de persoon aan de vereiste voorwaarden voldoet.
Wanneer een gehandicapte persoon in een verblijfscentrum voor volwassenen woont en ergens anders gedomicilieerd is (privéwoning gelegen in het Brussels Gewest), kan geen enkele tegemoetkoming die met het domicilie verband houdt, toegekend worden zonder attest van het verblijfscentrum dat de frequentie en de duur van terugkeer naar het domicilie vermeldt. 2. Communicatiehulpmiddelen 2.1. Videoloepen en loepen Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen; - ofwel een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking vertoont die lezen zonder videoloep onmogelijk maakt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Algemene voorwaarden De aanvraag van een videoloep met een dubbele camerafunctie moet door een verklaring van de school of de werkplek worden verantwoord.
Vervangingstermijn : 5 jaar 2.1.1. Videoloepen Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Klassieke videoloep
4.300 euro
Videoloep met dubbele camerafunctie
6.450 euro
Sprekende videoloep
4.500 euro
2.1.2. Loepen De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Elektronische loep met scherm
1.500 euro
Elektronische zakloep (met of zonder optie beeldopname)
800 euro
2.2. Aangepaste telefoon of telefoonondersteuning De tegemoetkoming dekt in geen geval de aansluiting op het netwerk of de gesprekskosten.
Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel aan het beste oor, zonder apparatuur, een gemiddeld gehoorverlies van ten minste 60 dB vertonen; - ofwel een spraakgebrek vertonen waardoor functioneel spreken niet mogelijk is; - ofwel, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen; ofwel een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking vertoont die lezen zonder het gebruik van één van onderstaande prestaties onmogelijk maakt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Indien het wegens de handicap niet mogelijk is om een telefoontoestel met geluidsversterking te gebruiken, dan kan de toekenning van een faxapparaat worden overwogen. In dat geval dekt de tegemoetkoming alleen de fax van de aanvrager en niet die van de persoon waarmee de aanvrager communiceert.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Vervangingstermijn : 4 jaar Modaliteiten Een forfaitair bedrag van 50 euro blijft altijd voor rekening van de gehandicapte persoon bij de aankoop van een telefoon of gsm. Dat bedrag vertegenwoordigt de standaardkosten van een dergelijk apparaat.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Telefoon met geluidsversterking en/of ingebouwde flash
190 euro
Versterker voor een telefoontoestel
112 euro
Gsm-toestel met spraaksynthese
440 euro
Gsm-toestel met spraakfunctie
185 euro
Spraaksynthese voor gsm
255 euro
Fax
135 euro
2.3. Brailleschrijfmachine Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager na optische correctie aan elk oog ofwel een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 1/10 vertonen, ofwel een gezichtsveld kleiner dan 20°.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd en waarin vermeld wordt of de aanvrager braille kent of een opleiding braille volgt.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Mechanische machine (koffer inbegrepen)
900 euro
Elektrische machine (koffer inbegrepen)
1.182 euro
2.4. Computers - printers - schermen Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een aanzienlijke functionele deficiëntie van de bovenste ledematen vertonen (krachtvermindering, spasticiteit, coördinatie- en/of gevoeligheidsstoornissen, gewrichtsaandoeningen, morfologische vervorming, ...), waardoor met de hand schrijven moeilijk wordt; - ofwel, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen, waardoor met de hand schrijven zeer moeilijk of onmogelijk wordt; en een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking heeft die het schrijven zonder het gebruik van een computer onmogelijk maakt. - ofwel een zware vorm van dysartrie, een afasie of een andere neurocognitieve stoornis vertonen, die het gebruik van een computer of een ander aangepast communicatiemiddel noodzakelijk maken.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een bewijs dat de aanvrager over voldoende basiskennis beschikt om het informatica-instrument te gebruiken of dat hij daartoe een opleiding volgt.
Algemene voorwaarden Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor de aankoop van informatica-apparatuur voor gebruik in het buitengewoon onderwijs, behalve in het geval van thuisgebruik (oefeningen, taken), op basis van een document dat door het schoolhoofd is opgesteld en waarin de capaciteiten worden gepreciseerd waarover de aanvrager beschikt om de gevraagde informatica-apparatuur te gebruiken.
De tegemoetkoming wordt niet toegekend voor de aankoop van gewone computers en printers die worden gebruikt : - in het kader van bezoldigde beroepsactiviteiten; - in het kader van vrijwilligerswerk; - in het kader van een schoolopleiding of een beroepsopleiding gericht op informatica.
Vervangingstermijn : De tegemoetkoming voor een gewone computer of printer kan ten vroegste na vier jaar opnieuw worden toegekend.
Onderhoud en herstel Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor het eventuele onderhoud en het herstel van dit materiaal.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Computer met basissoftware, toetsenbord en muis, MET scherm
700 euro
Computer voor kantoor met basissoftware, toetsenbord en muis ZONDER scherm
500 euro
Draagbare computer met basissoftware
700 euro
Gewone printer
100 euro
Scherm
200 euro
Communicatietoestel van het Tellustype
10.000 euro
2.5. Specifiek materiaal voor blinden en slechtzienden Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen, waardoor met de hand schrijven zeer moeilijk of onmogelijk wordt; ofwel een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking heeft die het schrijven of het lezen zonder het gebruik van één of meer van de onderstaande prestaties onmogelijk maakt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd. In het bijzondere geval dat het materiaal wordt gebruikt voor een schoolopleiding of een beroepsopleiding, moet dit bewijsstuk uitgaan van de directeur van die instelling; - de transcriptie van lessen in brailleschrift, in grote letters of op cd-rom, moet worden verwezenlijkt door een door de overheid erkende instelling.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Brailleleesregel : voor een versie met 40 of 44 braillecellen voor een versie met 66 of 70 braillecellen voor een versie met 80 braillecellen
5.807 euro 10.900 euro 12.109 euro
Elektronische blocnotes met spraaksynthese
8.048 euro
Elektronische blocnotes met spraaksynthese en schermleessoftware
11.053 euro
Sprekende rekenmachine
562 euro
Dictafoon
350 euro
Brailleprinter
3.739 euro
Schermleessoftware - met vocale en braille-output - met vocale en braille-output en vergrotingssoftware
1.936 euro 2.038 euro
Spraaksynthese Spraaksynthese bijkomende taal Meertalige spraaksynthese
500 euro 337 euro 800 euro
Vergrotingssoftware
663 euro
Software voor karakterherkenning Software voor karakterherkenning met scanner Software voor karakterherkenning met meertalige spraaksynthese Scanner
174 euro 367 euro 1.200 euro 193 euro
Daisy-speler
300 euro
Vergrote fotokopieën, per blad
0,20 euro
Transcriptie van lessen (ook scannen en coderen) in braille, in grote letters of op cd-rom, per braillebladzijde
1,56 euro
Cd-opname
30 euro per opname uur
Leesmachine (niet cumuleerbaar met een software voor karakterherkenning)
2.500 euro
Kleurendetector
205 euro
Etikettenlezer
220 euro
2.6. Specifiek materiaal voor doven en slechthorenden Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een auditieve beperking vertoont die het gebruik van het materiaal rechtvaardigt en die door een rapport van een dienst voor audiofonologie wordt gestaafd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Flitslamp (met of zonder stopcontact) - per eenheid
125 euro
Draadloze geluidszender - FM-apparatuur
2.288 euro
Signaal brand
142 euro
Signaal deurbel
92 euro
Signaal huilende baby
110 euro
Wekker met flitslamp
222 euro
Trilwekker
156 euro
Reiswekker met trilfunctie
40 euro
Trilkussen
35 euro
Vibrator zakformaat
125 euro
Oplader vibrator zakformaat
50 euro
Magnetische lus
260 euro
Infraroodkoptelefoon
260 euro
2.7. Uurprestaties voor gebarentaalvertolking of transliteratie Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager een gehoorverlies aantonen dat zijn toelating tot de Brusselse Franstalige Dienst voor mindervaliden verantwoordt.
Administratieve voorwaarden De aanvraag moet schriftelijk zijn opgesteld en moet het voorwerp uitmaken van een beslissing waarin een geldigheidsduur wordt vastgelegd. Gedurende de geldigheidsperiode moet de persoon, indien hij niet meer aan de in het reglement gepreciseerde toekenningsvoorwaarden voldoet (hangt af van het Vlaams Agentschap VAPH, niet meer woonachtig in het Brussels Gewest,...), de administratie daarvan verwittigen op straffe van terugbetaling van de prestatie.
Door deze beslissing wordt het aantal uurprestaties beperkt tot 45 uur per jaar.
Wanneer, op het einde van het kalenderjaar, de 45 uurprestaties niet zijn uitgeput, dan kunnen ze naar het volgende jaar worden overgedragen. Zo is het aantal uurprestaties cumuleerbaar van jaar tot jaar voor zover de geldigheidsperiode van de beslissing niet werd overschreden. Op het einde van deze geldigheidsperiode gaan de uurprestaties die niet zijn opgebruikt definitief verloren.
Modaliteiten
Het aantal uurprestaties toegekend per kalenderjaar bedraagt 45.
Waarde van de prestatie : 45 euro/uur Eventueel verhoogd met verplaatsingskosten, namelijk 4,52 euro voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 10,46 euro voor verplaatsingen buiten de zone Brussel.
De uurprestaties worden door een erkende of met tariefafspraak werkende tolkendienst voor doven afgeleverd, op basis van een individuele beslissing van de administratie.
De tegemoetkoming wordt aan de tolkendienst voor doven toegekend die de prestaties vergoed heeft. 3. Absorberende producten voor incontinente personen Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - een doktersvoorschrift overhandigen ter bevestiging dat hij overdag en/of 's nachts aan urine- en/of fecale incontinentie lijdt als gevolg van neurologische ruggenmergletsels of van aangeboren of opgelopen letsels aan het urine- of darmstelsel, of dat zijn handicap is te wijten aan een psychomotorische, mentale of psychologische ontwikkelingsstoornis. - ten minste 4 jaar oud zijn; - voor een eerste aanvraag moet in het medische verslag worden gepreciseerd of het om een levenslange aandoening gaat, dan wel om een omkeerbare aandoening.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De aanvraag moet schriftelijk worden geformuleerd.
Algemene voorwaarden De tegemoetkoming dekt in geen geval zalven en poeders.
Vervangingstermijn : De termijn waarna een nieuwe aanvraag kan worden ingediend, wordt door het multidisciplinaire team vastgelegd, dat op die manier de geldigheidsduur van de beslissing bepaalt.
Bij afloop van de geldigheid van de beslissing kan deze worden verlengd op basis van de medische gegevens en/of op basis van alle andere gegevens met betrekking tot de toekenningsvoorwaarden.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Per kalenderjaar
Overdag en 's nachts
's Nachts
Kind vanaf 4 jaar en minder dan 8 jaar (of tot 30 kg)
595 euro
120 euro
Volwassene en kind vanaf 8 jaar (of + 30 kg)
930 euro
186 euro
4. Materiaal ter preventie van doorligwonden 4.1. Kussens tegen doorligwonden Een kussen tegen doorligwonden is een prestatie die is opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV. De terugbetaling ervan door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging kan volledig zijn of aanleiding geven tot bijkomende kosten.
De Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden, waarvan de rol zeer klein is, treedt alleen op in het geval van een cumulatie of van een vroegtijdige vervanging.
Medische en administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een kopie van het dossier 'eenheidsloket' dat de volgende elementen bevat : - het bewijs van de weigering van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging; - een functioneel medisch verslag om de prestatie en het doorlopende gebruik ervan te motiveren; - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk betreffende het gebruik van een tweede rolstoel.
Algemene voorwaarden Vervangingstermijn : De vervangingstermijnen van de administratie zijn dezelfde als die welke door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging worden toegepast.
Vervanging : De voorwaarden voor de vervanging van een kussen tegen doorligwonden vóór het einde van de vervangingstermijn zijn dezelfde als die welke door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging worden toegepast : - ofwel moet de aanvrager een door een gespecialiseerde arts gemotiveerd voorschrift voorleggen waarin wordt bevestigd dat de evolutie van de aandoening de aanleiding voor de aanvraag is; - ofwel moet de aanvrager een attest van een door het RIZIV erkende hulpverlener voorleggen waarin wordt bevestigd dat het kussen tegen doorligwonden niet kan worden hersteld en dat de slijtage niet is toe te schrijven aan hardhandig of ongepast gebruik.
Het kussen tegen doorligwonden moet op de lijst staan van de geregistreerde kussens tegen doorligwonden die in aanmerking komen om te worden terugbetaald door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.
Op straffe van weigering mag de aankoop van het kussen niet voorafgaan aan de beslissing van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot : de waarde van een kussen tegen doorligwonden, bepaald door de nomenclatuur van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en volgens de daarbij horende bedragen voor terugbetaling. 4.2. Matrassen tegen doorligwonden 4.2.1. Matrassen (voor de preventie van doorligwonden) - Medische voorwaarden - Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een risico op doorligwonden heeft.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Vervangingstermijn : 5 jaar Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Matras type 1 (preventie van doorligwonden)
306 euro
4.2.2. Matrassen (hoog risico op doorligwonden en/of doorligwonden in het verleden) Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een hoog risico op doorligwonden vertoont.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Vervangingstermijn : 5 jaar Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Matras type 2 (hoog risico op doorligwonden)
1.638 euro
5. Mobiliteitshulpmiddelen 5.1. Rolstoelen en aanpassingen De rolstoel (inclusief aanpassingen) is een prestatie die is opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV. De terugbetaling ervan door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging kan volledig zijn of aanleiding geven tot bijkomende kosten.
De Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden, waarvan de rol zeer klein is, treedt alleen op in het geval van een cumulatie of van een vroegtijdige vervanging, met andere woorden exclusief voor aanpassingen die niet zijn opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV en een onmisbaar karakter hebben.
Specifieke voorwaarden Mogelijkheid tot cumulatie : De administratie komt tegemoet in de kosten van een bijkomende rolstoel naast deze waarover de gehandicapte persoon al beschikt, indien tijdens de vervangingstermijn van de door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging toegekende prestatie, een tweede rolstoel wordt voorgeschreven en gerechtvaardigd vanwege een welbepaald gebruik.
De aanpassingen voor rolstoelen die kunnen worden toegestaan, zijn die welke niet zijn opgenomen in de nomenclatuur van het RIZIV. Medische en administratieve voorwaarden Voor de aanvraag is een kopie van het dossier 'eenheidsloket' nodig.
Algemene voorwaarden Vervangingstermijn : De vervangingstermijnen van de administratie zijn dezelfde als die welke door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging worden toegepast.
Vervanging : De voorwaarden voor de vervanging van een rolstoel vóór het einde van de vervangingstermijn zijn dezelfde als die welke door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging worden toegepast : - ofwel moet de aanvrager een door een gespecialiseerde arts gemotiveerd voorschrift voorleggen waarin wordt bevestigd dat de evolutie van de aandoening de aanleiding voor de aanvraag is; - ofwel moet de aanvrager een attest van een door het RIZIV erkende hulpverlener voorleggen waarin wordt bevestigd dat de rolstoel niet kan worden hersteld en dat de slijtage niet is toe te schrijven aan hardhandig of ongepast gebruik.
De rolstoel moet op de lijst staan van rolstoelen die in aanmerking komen om te worden terugbetaald door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.
De weigering tot tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging kan de aanvrager niet ten laste worden gelegd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot : de waarde van de rolstoel, bepaald door de nomenclatuur van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en volgens de daarbij horende bedragen voor terugbetaling. 5.2. Buggy Major Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - grote moeilijkheden hebben om te lopen; - ten minste 4 jaar oud zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Buggy-major
360 euro
5.3. Aanpassing van een voertuig Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een handicap vertoont die de aanpassing rechtvaardigt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een rapport van het Belgische Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigAanpassing (CARA); - indien de aanvrager het voertuig zelf bestuurt, een afschrift van zijn aangepaste rijbewijs, met daarin de voorwaarden en/of beperkingen en de aanpassingen; de kandidaat voor een rijbewijs moet een rijgeschiktheidsattest overhandigen;
Algemene voorwaarden Er wordt geen tegemoetkoming verleend voor een bestaande aanpassing aan een tweedehands gekocht voertuig.
Er wordt geen tegemoetkoming verleend voor de standaardafstandsbediening, de centrale vergrendeling van deuren, de elektrische bediening van ruiten en achteruitkijkspiegels en de klimaatregeling van het voertuig.
Indien de aanvrager passagier is, kan de aanvraag slechts betrekking hebben op inrichtingen voor toegang tot het voertuig.
Vervanging : - zoals vermeld in punt 1.4. van deze lijst, wordt de aanpassing geen tweede keer bekostigd indien het voertuig hersteld of vervangen moet worden ingevolge schade of diefstal. De gehandicapte persoon moet dus de nodige maatregelen op het gebied van verzekeringen treffen; - In het geval van vervanging van het voertuig vóór de termijn vermeld in het volgende punt, is een tegemoetkoming voor een nieuwe aanpassing slechts mogelijk indien de administratie vooraf haar instemming heeft gegeven voor de vervanging van het voertuig ingevolge het intensieve professionele gebruik ervan of een verergering van de handicap.
Vervangingstermijn : - de termijn bedraagt 7 jaar; - deze termijn wordt vastgelegd op 3 jaar voor aanpassingen die worden uitgevoerd op een voertuig dat ten minste 6 jaar oud is.
Onderhoud en herstel : - er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor het onderhoud van aanpassingen voor voertuigen vermeld onder punten 5.3.1., 5.3.2. en 5.3.3; - alleen de kosten van de gerichte reparaties (uitgezonderd automatische transmissie) kunnen worden overwogen in de voorwaarden waarin wordt voorzien onder punt 11 van deze bijlage.
Modaliteiten Vanaf een leeftijd van 6 jaar van het voertuig wordt het bedrag van de tegemoetkoming verminderd met 20% per jaar. De maximale vermindering bedraagt 60 %.
Om de leeftijd van de wagen te bepalen, wordt rekening gehouden met de precieze datum van de eerste inverkeerstelling van het voertuig.
De tegemoetkoming kan slechts worden betaald op voorlegging van een afschrift van het erkenningsattest van het omgevormde voertuig, opgemaakt overeenkomstig de reglementaire bepalingen ter zake.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot : 5.3.1. Aanpassingen betreffende het besturen
Gas en remmen onder het stuur (mechanisch systeem)
1.274 euro
Gas en remmen onder het stuur (pneumatisch systeem)
2.140 euro
Gasbediening en remmen op het stuur (mechanisch systeem)
1.783 euro
Gasbediening en remmen op het stuur (elektronisch systeem)
2.700 euro
Automatische transmissie
878 euro
Halfautomatische transmissie
1.579 euro
Verplaatsing gaspedaal
275 euro
Inklapbaar of demonteerbaar gaspedaal en/of rempedaal
255 euro
Verplaatsing elektrische bediening
1.834 euro
Knop op stuur geschroefd
51 euro
Afscherming pedaal
214 euro
5.3.2. Aanpassingen voor secundaire functies
Elektrische afstelling van bestuurderszitplaats
793 euro
Ergonomische bestuurderszitplaats
1.495 euro
Veiligheidsgordel van het harnastype
225 euro
5.3.3. Verschillende aanpassingen voor toegang van de gehandicapte persoon tot het voertuig Het totaalbedrag van de tegemoetkoming voor de verschillende aanpassingen die de gehandicapte persoon toegang tot het voertuig geven, mag niet hoger zijn dan 9.000 euro.
Toegang tot het voertuig
Draaistoel
1.019 euro
Uitschuifbare draaistoel
1.274 euro
Personenlift voor wagen (niet geschikt voor rolstoel)
2.883 euro
Toegang tot het voertuig met rolstoel
Achter- of zijliftplatform
5.803 euro
Al dan niet uitschuifbare hellende vlakken, bevestigd aan het voertuig
765 euro
Rails en bevestigingskit
968 euro
Aanpassing van de structuur van het voertuig voor een vlottere toegankelijkheid
Verlaging van de achtervloer
7.437 euro
Verhoging van het dak
693 euro
Vlakmaken van de vloer
693 euro
Hulpmiddelen om een rolstoel in de wagen te laden
Laden in kofferbak via manoeuvreerbare arm voor handbewogen, plooibare rolstoel
1.868 euro
Laden in kofferbak via manoeuvreerbare arm voor elektrische rolstoel
3.006 euro
Laden in cabine via manoeuvreerbare arm + aanpassing portier
5.603 euro
5.3.4. Technische controle van de voertuigen na de installatie van de aanpassing
Technische controle van de voertuigen verbonden aan het installeren van de aanpassing
33 euro
5.4. Specifieke rijlessen of specifieke lessen ter beoordeling van de rijgeschiktheid Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een handicap vertonen die bijkomende rijlessen voor een motorvoertuig rechtvaardigt; - ofwel een handicap vertonen die de aanpassing van het voertuig rechtvaardigt en waarbij specifieke rijlessen voor het besturen van dit voertuig nodig zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - gedetailleerde prijsopgave; - een rapport van het Belgische Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigAanpassing (CARA); - een met redenen omkleed attest van een gespecialiseerde arts; - een attest van een erkende rijschool waarin het benodigde aantal lesuren is vermeld.
Algemene voorwaarden De lessen moeten gericht zijn op het bepalen van de rijgeschiktheid of op het leren besturen van een motorvoertuig.
Modaliteiten Het maximale aantal uren bedraagt 15 uur voor de rijlessen en 15 uur voor het vaststellen van de rijgeschiktheid. De aanvraag kan niet worden vernieuwd.
Tegemoetkoming per uur
42 euro
5.5. Wandelstokken - krukken Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een bewegingshandicap vertoont die het permanente gebruik van wandelstokken rechtvaardigt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden Om de aanvraag te staven, is een bewijsstuk nodig waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Wandelstok
17 euro
Wandelstok met elleboogsteun
25 euro
Wandelstok met voorarmsteun
77 euro
Driepotige wandelstok
37 euro
Vierpotige wandelstok
43 euro
Kruk met okselsteun (per paar)
64 euro
5.6. Geleidehond Medische voorwaarden Op basis van gegevens van het medische dossier moet de aanvrager, na optische correctie aan elk oog, ofwel een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 1/10 vertonen, ofwel een gezichtsveld kleiner dan 20°.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave;- een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een rapport van een instelling die de integratie van blinde personen tot doel heeft en die door de overheid is erkend, waarin wordt verzekerd dat de hond bestemd voor de aanvrager goed is afgericht en dat de aanvrager over de juiste vaardigheden beschikt.
Modaliteiten De tegemoetkoming dekt alle aankoopkosten van de hond (in het bijzonder de aankoop van het dier, de personeels-, onderhouds- en africhtingskosten, diverse kosten zoals die van verzekering en dierenarts, eventueel verblijfkosten van de gehandicapte persoon).
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Geleidehond
5.000 euro
5.7. Aanleren van oriëntatie- en mobiliteitstechnieken Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - een visuele beperking van ten minste 60 % vertonen; - of een voorschrift van een in revalidatie erkende oogarts voorleggen.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een garantie dat de opleiding wordt gegeven door een instelling die erkend werd in het kader van de wetgeving betreffende de integratie van gehandicapte personen en dat ze zich richt tot personen met een visuele beperking.
Algemene voorwaarden - Het lesprogramma mag niet meer dan 100 lesuren bevatten voor cursussen voor volwassenen en niet meer dan 200 uur voor minderjarigen.
In geval van een grote en duurzame wijziging in de verplaatsingsgewoonten kan een aanvullende opleiding van maximaal 20 lesuren ten laste worden genomen.
Aan het eind van het lesprogramma moet de instelling aan de administratie een evaluatieverslag van de opleiding overhandigen.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Per opleidingsuur :
33 euro
5.8. Witte stok Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - een visuele beperking van ten minste 60 % vertonen; - of een voorschrift van een in revalidatie erkende oogarts voorleggen.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - een bewijsstuk waaruit blijkt dat de aanvrager de verplaatsingstechnieken beheerst of daartoe lessen volgt.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Witte stok
96 euro
6. Pedagogische begeleiding Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een visuele beperking vertonen, - ofwel een auditieve beperking vertonen, - ofwel een beschadiging van het centrale zenuwstelsel vertonen, - ofwel autistisch zijn, - ofwel een lichte verstandelijke beperking vertonen, - ofwel een andere beperking met lage prevalentie vertonen waarvoor, op basis van een gedetailleerd multidisciplinair verslag, is vastgesteld dat pedagogische begeleiding onontbeerlijk is. Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Op initiatief van de administratie kan een psycho-pedagogisch onderzoek van de vaardigheden van de aanvrager worden gevraagd.
Administratieve voorwaarden De aanvrager moet : - ofwel hogere, al dan niet universitaire studies volgen, erkend door één van de drie Gemeenschappen; - ofwel een door de Belgische overheid georganiseerde, erkende of gesubsidieerde beroepsopleiding volgen.
De aanvraag moet de steun hebben van een daartoe door het College van de Franse Gemeenschapscommissie of door het Agence wallonne pour l'Intégration des personnes handicapées erkende dienst.
Modaliteiten De tegemoetkoming heeft betrekking op : - de specifieke pedagogische hulp voor studenten of stagiairs; - de tolkprestaties in gebarentaal of transliteratie; - de coördinatie, het zoeken van begeleiders en hun omkadering.
Het jaarlijkse maximum bedraagt : - 450 uur voor personen met een visuele beperking; - 600 uur voor personen met een auditieve beperking; - 250 uur voor de andere beperkingen die onder de hierboven vermelde medische voorwaarden vallen.
Wanneer de duur van het onderwijs of de opleiding geen volledig voltijds uurrooster beslaat, wordt het maximumaantal in aanmerking genomen uren verhoudingsgewijs verminderd.
Dit aantal uren wordt vermeerderd met maximaal 20 uur per schooljaar en per gehandicapte persoon die ten minste 20 uurprestaties heeft gebruikt, om de gepresteerde uren die werden besteed aan de coördinatie, het zoeken van begeleiders en hun omkadering, te compenseren.
In afwijking van artikel 18, 1ste lid, van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de individuele bepalingen voor de inschakeling van gehandicapte personen in het arbeidsproces, wordt de tegemoetkoming toegekend aan de erkende pedagogische begeleidingsdienst die de prestaties heeft uitgevoerd.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Per uur
33 euro
7. Inrichting roerend en onroerend goed 7.1 Bouw of verbouwing van woning Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een bewegingshandicap vertonen waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt; - ofwel een neurologische stoornis vertonen waarvan de ernst de gevraagde inrichting rechtvaardigt; - ofwel een hart-longaandoening vertonen waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd; - minimaal twee gedetailleerde prijsopgaves; - indien de gehandicapte persoon of diens wettelijke vertegenwoordiger eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom; - indien de gehandicapte persoon huurder is, bepaalde garanties van de eigenaar met betrekking tot de duurzaamheid van de huur : - een geregistreerd huurcontract; - indien de eigenaar bloed- of aanverwant in de eerste of de tweede graad is, volstaat een schriftelijke verbintenis; - bovendien moet de eigenaar zich schriftelijk akkoord verklaren met de geplande aanpassingen.
Algemene voorwaarden De werkzaamheden mogen niet van start gaan voordat de administratie haar toestemming heeft gegeven. Er zal geen enkele factuur zonder voorafgaande beslissing in aanmerking worden genomen.
De werkzaamheden moeten in de woning van de aanvrager worden verricht.
De voorschriften inzake stedenbouw evenals de door het Brussels Gewest voorgeschreven technische normen op het gebied van toegankelijkheid van woningen voor gehandicapte personen moeten worden nageleefd.
Er wordt geen tegemoetkoming toegekend voor de aanleg van terrassen.
Er wordt geen tegemoetkoming toegekend indien de werkzaamheden voor collectieve woningen zijn bestemd.
Vervanging : De maximale tegemoetkoming wordt slechts een keer toegekend. Indien de aanvrager echter de ouderlijke woning, waar aanpassingswerken werden uitgevoerd, verlaat, om zelfstandig te gaan leven, dan kan er opnieuw een maximaal bedrag worden toegekend.
Onderhoud en herstel : Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor het onderhoud en het herstel van de bouw- of verbouwingswerken.
Modaliteiten De tegemoetkoming kan worden opgesplitst, maar kan in totaal nooit meer bedragen dan het maximumbedrag bepaald per aanvrager. Dat maximumbedrag bedraagt 12.000 euro.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Bouw of verbouwing (maximale tegemoetkoming)
12.000 euro
Werkzaamheden verbonden aan de vervanging van een badkuip door een inloopdouche
4.000 euro
Werkzaamheden verbonden aan de vervanging van een verhoogde douche door een inloopdouche
3.000 euro
Aanpassing of bouw van een wc
2.000 euro
Aanpassing of bouw van een wastafel
2.000 euro
Creatie, aanpassing of herinrichting van kamers
4.000 euro
Vergroting van een deuropening met plaatsing van een schuifdeur
1.300 euro per deur
7.2. Toestellen om niveauverschillen te overbruggen Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige bewegingshandicap vertonen; - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen; - ofwel een ernstige hart-longaandoening vertonen.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een rapport waarin de keuze en de plaatsing van het toestel in het licht van de configuratie van de woning van de aanvrager wordt gerechtvaardigd; - indien de gehandicapte persoon of diens wettelijke vertegenwoordiger eigenaar van de woning is, een bewijs van eigendom; - indien de gehandicapte persoon huurder is, bepaalde garanties van de eigenaar met betrekking tot de duurzaamheid van de huur bekomen : - een geregistreerd huurcontract; - indien de eigenaar bloed- of aanverwant in de eerste of de tweede graad is, volstaat een schriftelijke verbintenis; - bovendien moet de eigenaar zich schriftelijk akkoord verklaren met de geplande aanpassingen. - een verklaring van een erkende controle-instantie waarin de naleving van de geldende veiligheids- en conformiteitsnormen wordt bevestigd.
Daartoe moet het toestel : - voorzien zijn van een CE-markering; - vergezeld gaan van een EG-verklaring van overeenstemming, opgesteld door de fabrikant. 7.2.1. Liften of hefplateaus Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Systemen met X-vormig onderstel om kleine hoogteverschillen te overbruggen
3.597 euro
Systemen om hoogteverschillen tot 3 m te overbruggen
12.374 euro
Lift of systemen om hoogteverschillen van meer dan 3 m te overbruggen
17.789 euro
Inrichtingswerken verbonden aan de plaatsing van het hefplateau of de lift
1.768 euro
7.2.2. Trapliften Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Traplift met stoel voor een verdieping (recht of met een of twee bochten)
7.640 euro
Traplift met stoel voor meer dan een verdieping
11.206 euro
Traplift met platform voor rolstoel
13.639 euro
7.2.3. Vervoerbare trapliften voor rolstoelen Het toestel moet voornamelijk dienen om in de woning van de aanvrager te worden gebruikt.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Vervoerbare traplift voor rolstoel
5.181 euro
7.2.4. Verplaatsbare hellende vlakken Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Verplaatsbare hellende vlakken
884 euro
7.3. Toestellen voor het openen en sluiten van deuren Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige bewegingshandicap vertonen; - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen; - ofwel een ernstige hart-longaandoening vertonen.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd. 7.3.1. Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de garagepoort Algemene voorwaarden De gehandicapte persoon moet bestuurder van een voertuig zijn. Zo niet, dan moet de garage voor hem de enige toegangsweg tot de woning zijn.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de garagepoort
710 euro
7.3.2. Afstandsbediening voor het openen en sluiten van de voordeur Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Openen van de deur met parlofoon
710 euro
Motorisering met elektronische bediening en vergrendeling
2.058 euro
8. Aanvullende uitrusting Algemene voorwaarden Het moet gaan om materialen, apparaten of aanpassingen van meubels, met uitzondering van werken aan onroerende goederen. Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een handicap vertoont waarvan de aard en de ernst de uitrusting verantwoorden.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming kan worden opgesplitst, maar kan in totaal nooit meer bedragen dan het maximumbedrag bepaald per aanvrager.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Totaalbedrag van tegemoetkomingen voor verschillende uitrustingen
2.065 euro
9. Uitrustingsgoederen 9.1 Elektrisch in de hoogte verstelbare bedden en veringen Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen die hem belet zich alleen op te richten of op te staan; - ofwel een rolstoelgebruiker zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Elektrisch verstelbaar bed (hekken inbegrepen)
1.200 euro
9.2. Personenlift Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen die hem belet zich alleen op te richten of op te staan; - ofwel een rolstoelgebruiker zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot : 9.2.1. Statische personenlift (papegaaitype)
Op voet
204 euro
Aan het bed bevestigd
112 euro
9.2.2. Elektrische personenlift De in aanmerking genomen kosten omvatten de plaatsingswerken.
Materiaal op wieltjes
2.824 euro
Materiaal opgehangen aan rails in een vertrek
4.779 euro
Materiaal opgehangen aan rails in meerdere vertrekken
6.329 euro
9.2.3. Badlift, werkend door druk van water of lucht of op batterijen
Badlift, werkend door druk van water of lucht of op batterijen (rotatieschijf inbegrepen)
1.050 euro
Badlift van het hangmattype met hoofdsteun en riemen
1.470 euro
9.3. Stoelen 9.3.1 Toiletstoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen die hem belet zich alleen op te richten of op te staan; - ofwel een rolstoelgebruiker zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Toiletstoel zonder wieltjes
153 euro
Toiletstoel met wieltjes
250 euro
Toiletstoel met speciale zitting, hoofdsteun, riemen, ...
902 euro
9.3.2. Douchestoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een ernstige bewegingshandicap vertoont waardoor het moeilijk of onmogelijk is om zonder steun rechtop te blijven staan.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Douchestoel aan de wand
279 euro
Douchestoel met 4 wieltjes, verwijderbare armsteunen, al dan niet met opening in de zitting
442 euro
Douchestoel met speciale zitting (riemen en hoofdsteun inbegrepen)
765 euro
Douchestoel met speciale zitting en met steun of mobiel kader met blokkeerbare wieltjes
1.360 euro
9.3.3. Badstoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager ernstige moeilijkheden vertoont om te kunnen blijven zitten.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Badstoel
199 euro
Badstoel met relaxzitje, riemen en hoofdsteun
1.250 euro
Polyvalente orthopedische toiletbril
1.450 euro
9.3.4. Brancard voor douche of bad Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager een ernstige handicap vertoont die het gebruik van de douche of het bad bemoeilijkt of onmogelijk maakt zonder het gevraagde hulpmiddel.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Brancard zonder hoogteregeling
1.377 euro
Brancard met hoogteregeling
2.403 euro
9.3.5. Ergonomische werkstoel Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen die hem belet zich alleen op te richten of op te staan; - ofwel een rolstoelgebruiker zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Model met gasvijzel
1.038 euro
Elektrisch en verstelbaar model
2.179 euro
9.3.6. Motoriseringssysteem voor elektrische relaxfauteuil Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager : - ofwel een ernstige neurologische stoornis vertonen die hem belet zich alleen op te richten of op te staan; - ofwel een rolstoelgebruiker zijn.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten Tegemoetkoming enkel voor de motorisering van de fauteuil De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Motorisering van de relaxfauteuil
530 euro
10. Kleine uitrustingen Algemene voorwaarden Het moet gaan om kleine uitrustingen die de gehandicapte persoon een grotere autonomie in het dagelijks leven bezorgen. Medische voorwaarden Op basis van de gegevens van het medische dossier moet blijken dat de aanvrager ernstige functionele beperkingen vertoont die uit zijn handicap voortvloeien en die hem beletten bepaalde activiteiten uit te voeren zonder het gevraagde technische hulpmiddel.
Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.
Administratieve voorwaarden De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende : - een gedetailleerde prijsopgave; - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
Modaliteiten Tegemoetkoming in de eenheidsprijs of in de toeslag ten opzichte van het basisproduct dat door een valide persoon kan worden gebruikt.
De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :
Eenheidsprijs of toeslag ten opzichte van basisproduct moet lager zijn dan
142 euro
Per aanvrager bedraagt het totaalbedrag van tegemoetkomingen voor kleine uitrustingen niet meer dan
600 euro
11. Onderhoud en herstel van bepaalde hulpmiddelen Algemene voorwaarden Het moet gaan om een prestatie die in aanmerking komt of kan komen om te worden betaald door de Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden, met uitzondering van : - punt 7.1. bouw of verbouwing; - in punt 2.4 : gewone computers en printers; - in punt 5.3.1 : automatische transmissie.
Voor punt 5.3 (aanpassing voertuig) wordt geen enkel onderhoud in aanmerking genomen. 11.1. Onderhoud Modaliteiten De jaarlijkse tegemoetkoming in de onderhoudskosten is beperkt tot :
Onderhoud
10 % van de waarde van de tegemoetkoming bij aankoop
11.2. Herstel Modaliteiten De tegemoetkoming in de herstelkosten is beperkt tot :
Herstelling
40 % van de waarde van de tegemoetkoming bij aankoop, berekend over de totale gebruiksduur van het hulpmiddel
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit 2015/1199 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van tot vaststelling van de lijst met modaliteiten en criteria van de tegemoetkomingen in verband met de hulpmiddelen voor insluiting bedoeld in hoofdstuk III van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 7 mei 2015 betreffende de individuele prestaties en hulpmiddelen ten behoeve van gehandicapte personen.
Het lid van het College, Mevr. C. FREMAULT