Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 21 maart 2024
gepubliceerd op 26 maart 2024

Ordonnantie houdende goedkeuring van de algemene rekening en eindregeling van de begroting van de Haven van Brussel voor het jaar 2017

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024002868
pub.
26/03/2024
prom.
21/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 MAART 2024. - Ordonnantie houdende goedkeuring van de algemene rekening en eindregeling van de begroting van de Haven van Brussel voor het jaar 2017 (1)


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt : TITEL I - Uitvoeringsrekening van de begroting HOOFDSTUK I - Middelenbegroting

Artikel 1.De raming van de vastgestelde rechten van de Haven van Brussel voor het begrotingsjaar 2017 bedraagt, in overeenstemming met de bijgaande tabel "Uitvoeringsrekening van de begroting - Middelenbegroting": . . . . . 33.584.000,00 €

Art. 2.De ten voordele van de diensten van de Haven van Brussel vastgestelde rechten voor het begrotingsjaar 2017 bedragen, in overeenstemming met de bijgevoegde tabel "Uitvoeringsrekening van de begroting - Middelenbegroting" . . . . . 32.451.000,00 € HOOFDSTUK II - Algemene uitgavenbegroting

Art. 3.De raming van de vastleggingskredieten ten laste van de Haven van Brussel voor het begrotingsjaar 2017 bedraagt, overeenkomstig de bijgaande tabel "Uitvoeringsrekening van de begroting - Algemene uitgavenbegroting": . . . . . 31.753.000,00 €

Art. 4.De bedragen die tijdens het begrotingsjaar 2017 werden vastgelegd uit hoofde van verbintenissen ontstaan of aangegaan tijdens dit begrotingsjaar en, voor de recurrente verbintenissen waarvan de gevolgen zich over meerdere jaren uitstrekken, de tijdens het begrotingsjaar opeisbare bedragen, vertegenwoordigen in het totaal, overeenkomstig de bijgaande tabel "Uitvoeringsrekening van de begroting - Algemene Uitgavenbegroting": . . . . . 28.682.000,00 €

Art. 5.De vereffeningskredieten ten laste van de Diensten van de Haven van Brussel voor het begrotingsjaar 2017 bedragen, overeenkomstig de bijgaande tabel "Uitvoeringsrekening van de begroting - Algemene Uitgavenbegroting": . . . . . 34.339.000,00 €

Art. 6.De bedragen die tijdens het begrotingsjaar 2017 werden vereffend uit hoofde van de vastgestelde rechten die voortvloeien uit voorafgaandelijk of gelijktijdig vastgelegde verbintenissen bedragen, overeenkomstig de bijgaande tabel "Uitvoeringsrekening van de begroting - Algemene Uitgavenbegroting": . . . . . 31.580.000,00 €

Art. 7.Conform artikel 62 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle en de artikelen 3 en 4 van deze ordonnantie: a) beloopt het uitstaand bedrag van de vastleggingen op 1 januari 2017 : .. . . . 8.934.121,71 € b) bedragen de kredieten vermeld krachtens artikel 3 : .. . . . 31.753.000,00 € c) bedragen de aangerekende vastleggingen : .. . . . 28.682.000,00 € d) bedraagt het verschil tussen de aangerekende vastleggingen vermeld in punt c) en de kredieten vermeld in punt b) : .. . . . 3.071.000,00 € e) bedragen de geannuleerde vastleggingen : .. . . . 0,00 € f) bedragen de geannuleerde kredieten op het einde van het begrotingsjaar 2017 : .. . . . 3.071.000,00 € g) beloopt het uitstaand bedrag van de vastleggingen op 31 december 2017 : .. . . . 6.036.121,71 € en dit in overeenstemming met de bijgaande tabellen "Bijlage bij de uitvoeringsrekening (artikel 62 OOBBC) betreffende de vastleggingskredieten".

TITEL II - Jaarrekening HOOFDSTUK I - Balans op 31 december 2017

Art. 8.De balans op 31 december 2017 is als volgt:

ACTIVA

ACTIF

20/28

VASTE ACTIVA

354.283.539,89 €

ACTIFS IMMOBILISES

20

Oprichtingskosten

0,00 €

Frais d'établissement

21

Immateriële vaste activa

46.096,63 €

Immobilisations incorporelles

22/27

Materiële vaste activa

354.073.735,48 €

Immobilisations corporelles

22

A. Terreinen en gebouwen

316.309.385,45 €

A. Terrains et constructions

23

B. Installaties, machines en uitrusting

309.371,03 €

B. Installations, machines et outillage

24

C. Meubilair en rollend materieel

208.128,70 €

C. Mobilier et matériel roulant

25

D. Leasing en soortgelijke rechten

20.574.120,55 €

D. Location-financement et droits similaires

26

E. Overige materiële vaste activa

456.697,47 €

E. Autres immobilisations corporelles

27

F. Activa in aanbouw en vooruitbetalingen

16.216.032,28 €

F. Immobilisations en cours et acomptes versés

28

Financiële vaste activa

163.707,78 €

Immobilisations financières


29/58

VLOTTENDE ACTIVA

22.360.550,53 €

ACTIFS CIRCULANTS

29

Vorderingen op meer dan één jaar

0,00 €

Créances à plus d'un an

290

A. Handelsvorderingen

0,00 €

A. Créances commerciales

291

B. Overige vorderingen

0,00 €

B. Autres créances

3

Voorraden en bestellingen in uitvoering

0,00 €

Stocks et commandes en cours d'exécution

30/36

A. Voorraden

0,00 €

A. Stocks

37

B. Bestellingen in uitvoering

0,00 €

B. Commandes en cours d'exécution

40/41

Vorderingen op ten hoogste één jaar

21.802.248,80 €

Créances à un an au plus

40

A. Handelsvorderingen

5.153.227,36 €

A. Créances commerciales

41

B. Overige vorderingen

16.649.021,44 €

B. Autres créances

50/53

Geldbeleggingen

0,00 €

Placements de trésorerie

54/58

Liquide middelen

294.693,96 €

Valeurs disponibles

490/1

Overlopende rekeningen

263.607,77 €

Comptes de régularisation

20/58

TOTAAL DER ACTIVA

376.644.090,42 €

TOTAL DE L' ACTIF


PASSIVA

PASSIF

10/15

EIGEN VERMOGEN

323.752.620,75 €

CAPITAUX PROPRES

10

Kapitaal

2.273.234,45 €

Capital

100

A. Geplaatst kapitaal

2.276.612,12 €

A. Capital souscrit

101

B. Niet-opgevraagd kapitaal

3.377,67 €

B. Capital non appelé (-)

11

Uitgiftepremies

893.188,00 €

Prime d'émission

12

Herwaarderingsmeerwaarden

246.470.691,01 €

Plus-values de réévaluation

13

Reserves

4.024.607,18 €

Réserves

130

Wettelijke reserve

227.661,21 €

Réserve légale

131

Onbeschikbare reserves

2.595.625,68 €

Réserves indisponibles

133

Beschikbare reserves

1.201.320,29 €

Réserves disponibles

14

Overgedragen winst

11.789.611,07 €

Bénéfice reporté

141

Overgedragen verlies (-)

0,00 €

Perte reportée (-)

15

Kapitaalsubsidies

58.301.289,04 €

Subsides en capital

16

VOORZIENINGEN EN UITGESTELDE BELASTINGEN

13.548.846,76 €

PROVISIONS ET IMPOTS DIFFERES

160/5

A. Voorzieningen voor risico's en kosten

13.548.846,76 €

A. Provisions pour risques et charges

168

B. Uitgestelde belastingen

0,00 €

B. Impôts différés

17/49

SCHULDEN

39.342.622,91 €

DETTES

17

Schulden op meer dan één jaar

18.687.426,16 €

Dettes à plus d'un an

170/4

A. Financiële schulden

18.687.426,16 €

A. Dettes financières

170

1. Achtergestelde leningen

0,00 €

1.Emprunts subordonnés

171

2. Niet-achtergestelde obligatieleningen

0,00 €

2.Emprunts obligataires non subordonnés

172

3. Leasingschulden en soortelijke schulden

0,00 €

3.Dettes de location-financement et assimilées

173

4. Kredietinstellingen

0,00 €

4.Etablissements de crédit

174

5. Overige leningen

0,00 €

5.Autres emprunts

175

B. Handelsschulden

0,00 €

B. Dettes commerciales

1750

1. Leveranciers

0,00 €

1.Fournisseurs

1751

2. Te betalen wissels

0,00 €

2.Effets à payer

176

C. Ontvangen vooruitbetalingen op bestellingen

0,00 €

C. Acomptes reçus sur commandes

178/9

D. Overige schulden

0,00 €

D. Autres dettes

42/48

Schulden op ten hoogste één jaar

10.402.992,53 €

Dettes à un an au plus

42

A. Schulden > één jaar die binnen het jaar vervallen

765.342,81 €

A. Dettes à plus d'un an échéant dans l'année

43

B. Financiële schulden

0,00 €

B. Dettes financières

430/8

1. Kredietinstellingen

0,00 €

1.Etablissements de crédit

439

2. Overige leningen

0,00 €

2.Autres emprunts

44

C. Handelsschulden

7.279.307,20 €

C. Dettes commerciales

440/4

1. Leveranciers

7.279.307,20 €

1. Fournisseurs

441

2.Te betalen wissels

0,00 €

2. Effets à payer

46

D.Ontvangen vooruitbetalingen op bestellingen

1.093.949,58 €

D. Acomptes reçus sur commandes

45

E. Schulden m.b.t. belastingen, bezold. en soc. lasten

886.188,58 €

E. Dettes fiscales, salariales et sociales

450/3

1. Belastingen

298.393,06 €

1. Impôts

454/9

2.Bezoldigingen en sociale lasten

587.795,52 €

2. Rémunérations et charges sociales

47/48

F.Overige schulden

378.204,36 €

F. Autres dettes

492/3

Overlopende rekeningen

10.252.204,22 €

Comptes de régularisation

10/49

TOTAAL DER PASSIVA

376.644.090,42 €

TOTAL DU PASSIF


HOOFDSTUK 2 - Resultatenrekening

Art. 9.De resultatenrekening op 31 december 2017 is als volgt :

70/74

Bedrijfsopbrengsten

33.412.841,53 €

Ventes et prestations

70/74

A. Omzet

33.421.841,53 €

A. Chiffres d'affaires


60/64

Bedrijfskosten (-)

26.084.696,88 €

Coûts des ventes et prestations (-)

60

A. Handelsgoederen, grond- en hulpstoffen

0,00 €

A. Approvisionnements et marchandises

600/8

1. Inkopen

0,00 €

1.Achats

609

2. Wijziging in de voorraad (toename -,afname +)

0,00 €

2.Variation des stocks (augmentation -, réd. +)

61

B. Diensten en diverse goederen

7.333.774,23 €

B. Services et biens divers

62

C. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen

9.006.302,36 €

C. Rémunérations, charges sociales et pensions

D. Afschrijvingen en waardeverminderingen op

D. Amort. et réductions de valeur sur frais d'étab.

630

oprichtingskosten, imm. en materiële vaste activa

5.313.256,50 €

sur immobilisation incorporelles et corp.

E. Waardeverminderingen op voorraden, BIU en

E. Réd. de valeur sur stocks, sur commandes en

631/4

handelsvord. (toevoegingen +, terugnemingen -)

10.807,39 €

cours d'ex. et sur créances com. (dot. +, rep. -)

F. Voorzieningen voor risico's en kosten

F. Provisions pour risques et charges ( dotations +

635/7

(toevoegingen +, bestedingen en terugnemingen -)

1.057.575,78 €

utilisations et reprises - )

640/8

G. Anderen bedrijfskosten

3.302.209,02 €

G. Autres charges d'exploitation

649

H. Als herstructureringskosten geactiveerde bedrijfskosten (-)

0,00 €

H. Charges d'exploitation portées à l'actif au titre de frais de restructuration (-)


9901

Bedrijfswinst (verlies) (+)/(-)

7.328.144,65 €

Bénéfice (perte) d'exploitation (+)/(-)


75

Financiële opbrengsten

3.407.667,70 €

Produits financiers

750/751

Opbrengsten uit financiële en uit vlottende activa

49.912,95 €

Produits des immobilisations financières/ actifs circulants

752/9

Andere financiële opbrengsten

3.357.754,75 €

Autres produits financiers


65

Financiële kosten (-)

865.376,62 €

Charges financières (- )

650

A. Kosten van schulden

853.843,96 €

A. Charges de dettes

651

B. Waardeverminderingen op vlottende activa andere dan bedoeld onder II.E. (toev. +, terugnem. -)

0,00 €

B. Réductions de valeur sur actifs circulants autres que ceux visés sub II.E (dotations +, reprises -)

652/9

C. Andere financiële kosten

11.532,66 €

C. Autres charges financières


9902

Winst (verlies) uit gewone bedrijfsuitoef. voor belast. (+)/(-)

9.870.435,73 €

Bénéfice (perte) courant avant impôts (+)/(-)


76

Uitzonderlijke opbrengsten

10.506,52 €

Produits exceptionnels

66

Uitzonderlijke kosten (-)

0,00 €

Charges exceptionnelles (-)


9903

Winst (verlies) van het boekjaar voor belast. (+)/(-)

9.880.942,25 €

Bénéfice (perte) de l'exercice avant impôts (+)/(-)


780

A. Onttrekking aan de uitgestelde belast. (+)

0,00 €

A. Prélèvement sur les impôts différés (+)

680

B. Overboek. naar de uitgestelde belast. (-)

0,00 €

B. Transfert aux impôts différés (-)


67/77

Belastingen op het resultaat (-)/(+)

38.388,94 €

Impôts sur le résultat (-)/(+)

9904

Winst (verlies) van het boekjaar (+)/(-)

9.842.553,31 €

Bénéfice (perte) de l'exercice (+)/(-)


789

Onttrekking aan de belastingvrije reserves (+)

0,00 €

Prélèvements sur les réserves immunisées (+)

689

Overboek.naar de belastingvrije reserves (-)

0,00 €

Transfert aux réserves immunisées (-)

0,00 €


9905

Te bestemmen winst (verlies) van het boekjaar (+)/(-)

9.842.553,31 €

Bénéfice (perte) de l'exercice à affecter (+)/(-)


HOOFDSTUK 3 - Samenvattende rekening van de begrotingsverrichtingen

Art. 10.De samenvattende rekening van de begrotingsverrichtingen van het jaar, in ontvangsten en uitgaven, is als volgt:

SEC

Benamingen

Libellés

80310

Diverse interne verrichtingen

415.000,00 €

Opérations internes diverses

81111

Bezoldiging volgens salarisschalen

6.392.000,00 €

Rémunération suivant les barèmes

81112

Overige bezoldigingselementen

0,00 €

Autres éléments de la rémunération

81120

Sociale bijdragen ten laste van de werkgevers, afgedragen aan instellingen of fondsen

2.237.000,00 €

Cotisations sociales à charge des employeurs versées à des institutions ou fonds

81131

Directe toelagen

0,00 €

Allocations directes

81133

Pensioenen van overheidspersoneel

0,00 €

Pensions du personnel du secteur administrations publiques

81140

Lonen in natura

234.000,00 €

Salaires en nature

81211

Algemene werkingskosten

4.273.000,00 €

Frais généraux de fonctionnement

81212

Huurgelden van gebouwen

94.000,00 €

Locations de bâtiments

81250

Indirecte belastingen betaald aan sub-sectoren van de overheid

3.133.000,00 €

Impôts indirects payés à des sous-secteurs du secteur administrations publiques

81611

Verkoop van niet-duurzame goederen en diensten aan andere sectoren dan de overheidssector Aan bedrijven

0,00 €

Ventes de biens non durables et de services à d'autres secteurs que le secteur des administrations publiques Aux entreprises

81410

Herstel en niet-waardevermeerderend onderhoud van wegen- en waterbouwkundige werken: kosten vergoed aan andere sectoren dan de overheidssector

3.421.000,00 €

Frais payés à des secteurs autres que le secteur des administrations publiques en matière de réparations et entretien d'ouvrages en matière de travaux routiers et hydrauliques n'augmentant pas la valeur

82110

Rente op overheidsschuld in euro

875.000,00 €

Intérêts de la dette publique en euros

83132

Overige exploitatiesubsidies aan andere producenten dan overheidsbedrijven

290.000,00 €


84322

Inkomensoverdrachten aan de lokale overheden Aan gemeenten Specifieke uitkeringen

9.000,00 €

Transferts de revenus aux administrations publiques locales Aux communes Contributions spécifiques

87112

Aankoop van gronden in andere sectoren dan de overheidssector

0,00 €

Achat de terrain dans d'autres secteurs que le secteur des administrations publiques

87200

Nieuwbouw van gebouwen

3.132.000,00 €

Constructions de bâtiments

87320

Waterbouwkundige werken

2.577.000,00 €

Travaux hydrauliques

87340

Overige werken

3.665.000,00 €

Autres ouvrages

87410

Verwerving van overige investeringsgoederen, waaronder immateriële goederen Aankoop van vervoermaterieel

18.000,00 €

Acquisitions d'autres biens d'investissement, y compris les biens incorporels Achats de matériel de transport

87422

Verwerving van overige investeringsgoederen, waaronder immateriële goederen Verwerving van overig materieel

68.000,00 €

Acquisitions d'autres biens d'investissement, y compris les biens incorporels Acquisitions d'autre matériel

87440

Verwerving van patenten, octrooien en andere immaterïele goederen

14.000,00 €


89110

Aflossingen van de schuld in euro

733.000,00 €

Remboursements de la dette en euros

Total budget uitgaven

31.580.000,00 €

Total budget dépenses

90600

Ontvangsten te verdelen over de hoofdgroepen 1 tot en met 9

49.000,00 €

Recettes à ventiler entre les groupes principaux 1 à 9

91120

Sociale bijdragen ten laste van de werkgevers, afgedragen aan instellingen of fondsen

0,00 €

Cotisations sociales à charge des employeurs versées à des institutions ou fonds

91211

Algemene werkingskosten

0,00 €

Frais généraux de fonctionnement

91250

Indirecte belastingen betaald aan subsectoren van de overheidssector

0,00 €

Impôts indirects payés à des sous-secteurs du secteur des administrations publiques

91611

Verkoop van niet-duurzame goederen en diensten Aan bedrijven

8.400.000,00 €

Ventes de biens non durables et de services à d'autres secteurs que le secteur administrations publiques Aux entreprises

91620

Verkoop van niet-duurzame goederen en diensten binnen de overheidssector

100.000,00 €

Ventes de biens non durables et de services à l'intérieur du secteur administrations publiques

92610

Rente-ontvangsten van andere sectoren dan de overheidssector

7.000,00 €

Perception d'intérêts d'autres secteurs que le secteur administrations publiques

92830

Huurgelden van gronden

4.116.000,00 €

Locations de terres

93810

Overige inkomensoverdrachten van bedrijven

0,00 €

Autres transferts de revenus des entreprises

94610

Inkomensoverdrachten binnen een institutionele groep: van de institutionele overheid

9.300.000,00 €

Transfert de revenus à l'intérieure d'un GI: du pouvoir institutionnel

94640

Inkomensoverdrachten binnen een institutionele groep: van administratieve openbare instellingen (AOI)

322.000,00 €

Transfert de revenus à l'intérieure d'un GI: des organismes administratifs publics

94940

Inkomensoverdrachten van de federale overheid

0,00 €

Transferts de revenus du pouvoir fédéral

95911

Kapitaaloverdrachten van EU-instellingen: investeringsbijdragen

0,00 €

Transferts en capital des institutions de l'UE: aides àl'investissement

96611

Investeringsbijdragen van de institutionele overheid

9.029.000,00 €

Aides à l'investissement du pouvoir institutionnel

96612

overgige kapitaaloverdrachten van de institutionele overheid

1.068.000,00 €

Autres transferts en capital du pouvoir institutionnel

97632

Verkoop van bestaande gebouwen aan andere sectoren dan de overheidssector

0,00 €

Ventes de bâtiments existants à d'autres secteurs que le secteur des administrations publiques

97710

Verkoop van vervoermaterieel

60.000,00 €

Ventes de matériel de transport

Totaal ontvangstenbegroting

32.451.000,00 €

Total budget Recettes

Resultaat

871.000,00 €

Résultat


Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 21 maart 2024.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota (1) Documenten van het Parlement: Gewone zitting 2021-2022 A-505/1 Ontwerp van ordonnantie Gewone zitting 2023-2024 A-505/2 Verslag (verwijzing) Integraal verslag: Bespreking en aanneming: vergadering van vrijdag 15 maart 2024

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^