Etaamb.openjustice.be
Bericht
gepubliceerd op 07 april 2006

Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën Te begeven leidinggevende functies De vier hierna vermelde leidinggevende wetenschappelijke functies zijn te begeven (voltijdse functies) : - Hoofd van Afdeling 1 "Toezi(...) - Hoofd van Afdeling 2 "Digitale dienstverlening en archivering " (trap III der leidingge(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2006021043
pub.
07/04/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën Te begeven leidinggevende functies (m/v) De vier hierna vermelde leidinggevende wetenschappelijke functies zijn te begeven (voltijdse functies) : - Hoofd van Afdeling 1 "Toezicht, advisering en coördinatie van verwerving en selectie" (trap III der leidinggevende functies). - Hoofd van Afdeling 2 "Digitale dienstverlening en archivering " (trap III der leidinggevende functies). - Hoofd van Afdeling 3 "Externe betrekkingen en coördinatie van communicatie, valorisatie en publiekswerking" (trap III der leidinggevende functies). - Hoofd van Afdeling 9 "Rijksarchieven in de Vlaamse provinciën - Oost-Vlaanderen" (trap III der leidinggevende functies). 1. Taalrol. De functies van hoofd van de afdelingen 1, 2 en 3 zijn toegankelijk voor kandidaten (m/v) ingedeeld bij de Nederlandse of Franse taalrol of die op één van deze beide taalrollen kunnen worden ingedeeld.

De functie van hoofd van afdeling 9 is toegankelijk voor kandidaten (m/v) wier kennis van het Nederlands wordt vastgesteld volgens de regels bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken; deze kennis is bewezen indien uit de vereiste universitaire diploma's blijkt dat de kandidaat het onderwijs heeft genoten in voormelde taal. 2. Situering. Het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, kortweg het Rijksarchief genoemd, is een wetenschappelijke instelling van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid. De instelling bestaat uit het Algemeen Rijksarchief te Brussel en uit 17 Rijksarchieven verspreid over het gehele land.

Het Rijksarchief oefent toezicht uit op de goede bewaring van de archieven die door een overheid werden tot stand gebracht en beheerd.

Het geeft in dit verband richtlijnen en aanbevelingen, verricht controlebezoeken, organiseert cursussen voor ambtenaren en treedt op als raadgever voor de bouw en de inrichting van archiefbewaarplaatsen en voor de organisatie van het archiefbeheer binnen een overheidsbestuur.

Het Rijksarchief verwerft en bewaart (na selectie) archieven van minstens 30 jaar oud van hoven en rechtbanken, openbare besturen en notarissen, alsook van de private sector en particulieren (bedrijven, politici, verenigingen en genootschappen, grote families, enz. die een belangrijke rol hebben gespeeld in het maatschappelijk leven). Zij ziet erop toe dat overheidsarchieven volgens de archivistische normen worden overgedragen.

Het beschikbaar stellen van deze archiefbescheiden aan het publiek, met bescherming van de privacy van bepaalde gegevens, behoort tot de hoofdopdrachten van de instelling. Het Rijksarchief stelt in zijn 18 studiezalen infrastructuur ter beschikking van een ruim en gevarieerd publiek. De rechtstreekse dienstverlening via het internet (de digitale leeszaal) is één van de prioriteiten voor de instelling.

Eén van de hoofdtaken van het wetenschappelijk personeel bestaat in het toegankelijk maken van de immense hoeveelheid nauwelijks ontsloten archief die zich in de instelling bevindt via de realisatie van een wetenschappelijk instrumentarium (weg- en zoekwijzers, archievenoverzichten en gidsen, inventarissen, institutionele studies) dat de onderzoeker moet toelaten de gewenste informatie vrij trefzeker en binnen redelijke tijd op te sporen.

Het Rijksarchief is een kenniscentrum inzake historische informatie en archiefbeheer. Het wetenschappelijk personeel van het Rijksarchief verricht permanent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de archivistiek, de conservering en de institutionele geschiedenis van de archiefvormende instellingen, zulks ter ondersteuning van een verantwoorde vervulling van de bovengenoemde opdrachten op het stuk van verwerving, bewaring, ontsluiting en beschikbaarstelling.

Het Rijksarchief coördineert tenslotte het archiefbeleid op nationaal niveau en streeft naar een doeltreffende samenwerking in internationaal verband.

Al bijna twee eeuwen is het de opdracht van de wetenschappers van het Rijksarchief om de opmerkelijke collecties te bewaren en te beheren, aan wetenschappelijk onderzoek te doen en het verspreiden van deze kennis naar het brede publiek. 3. Functie-inhoud - Profiel (vereiste specifieke wetenschappelijke vaardigheden). 3.1. Hoofd van Afdeling 1 "Toezicht, advisering en coördinatie van verwerving en selectie". 3.1.1. Functie-inhoud. - Het hoofd van afdeling 1 is verantwoordelijk voor de coördinatie van het toezicht, de advisering en de selectie van archieven. - Hij/Zij is de drijvende kracht achter de projecten inzake archieftoezicht en kenniscentrum vermeld in het strategisch en operationeel plan. - Hij/Zij is verantwoordelijk voor de standaardisering van de inspectierapporten, brieven, overeenkomsten en richtlijnen voor bewaring, selectie en overdracht van archieven in goede, geordende en toegankelijke staat, voor het ontwikkelen van een kennismanagementsysteem "archieftoezicht", voor het centraliseren en on-line brengen van tools ten behoeve van openbare overheden en voor de kwaliteitscontrole van selectielijsten. - Hij/Zij neemt initiatieven om gebruikers van het kenniscentrum optimaal tevreden te stellen en formuleert voorstellen tot verbetering en implementeert deze na overleg met de Algemeen Rijksarchivaris. - Inzake de problematiek van de digitale archivering werkt hij/zij nauw samen met het hoofd van afdeling 2. - Hij/Zij staat onder de rechtstreekse leiding van de Algemeen Rijksarchivaris. 3.1.2. Vereist diploma.

De kandidaten (m/v) moeten houder/houdster zijn van het diploma van doctor behaald na verdediging in het openbaar van een doctoraatsproefschrift in de geschiedenis. 3.1.3. Vereiste competenties.

De kandidaten (m/v) moeten - ruime ervaring hebben in verband met de strategische planning van het archieftoezicht en de organisatie en de uitvoering van het archieftoezicht; - een grondige kennis hebben van de archieven en van de instellingen uit de periode na 1795. Studies in deze beide domeinen zijn ten zeerste gewenst; - ruime ervaring hebben in het verwerken van informatie omtrent de geschiedenis, de organisatie en de bevoegdheden van openbare archiefvormers en omtrent de archiefvorming; - een duidelijke visie hebben op de rol van het archieftoezicht; - over sterke coördinerende en organisatorische kwaliteiten beschikken; - in staat zijn vlot te communiceren en beschikken over een sterk coachend vermogen; - vertrouwd zijn met de problematiek van digitale archivering en het modern documentbeheer; - vertrouwd zijn met het opstellen van archiefselectielijsten en archiefbeheersplannen. 3.1.4. Volgend element is een voordeel. - Een uitstekende kennis van een andere landstaal en van het Engels zullen beschouwd worden als bijkomende troeven. 3.2. Hoofd van Afdeling 2 "Digitale dienstverlening en archivering". 3.2.1. Functie-inhoud. - Het hoofd van afdeling 2 is verantwoordelijk voor de digitale dienstverlening in de archief- en bibliotheekleeszalen van alle rijksarchieven, voor het opstellen van richtlijnen voor de verwerving, de bewaring en het beheer van digitale archieven bij de openbare archiefvormers (in overleg met het hoofd van afdeling 1) en voor de coördinatie van de verwerving en het beheer van digitale archieven en publicaties (e-depot). - Hij/Zij draagt de eindverantwoordelijkheid over de informaticadienst. - Hij/Zij coördineert de projecten inzake digitalisering van door het Rijksarchief beheerde archieven en inzake de archivering van digitale bestanden. - Hij/Zij staat in voor de uitvoering van het strategisch en operationeel plan voor wat de onderdelen digitale dienstverlening, digitalisering en digitale archivering betreft. - Hij/Zij staat onder de rechtstreekse leiding van de Algemeen Rijksarchivaris. 3.2.2. Vereist diploma.

De kandidaten (m/v) moeten houder/houdster zijn van het diploma van doctor behaald na verdediging in het openbaar van een doctoraatsproefschrift in de geschiedenis. 3.2.3. Vereiste competenties.

De kandidaten (m/v) moeten - ruime ervaring hebben met het opzetten en leiden van digitaliseringsprojecten; - een duidelijke visie hebben op projecten in het kader van de digitale dienstverlening; - ervaring hebben met archiefbeheersprogramma's en bibliotheekscatalogi; - ervaring hebben met de leiding van een informaticadienst; - vertrouwd zijn met internationale standaarden op het vlak van de bewaring, het beheer en de ontsluiting van archieven en bibliotheekmateriaal; - vertrouwd zijn met de problematiek van de langetermijnbewaring van digitale archieven; - vertrouwd zijn met het beheer van netwerken (LAN - WAN); - kunnen getuigen van leidinggevende capaciteiten; 3.2.4. Volgend element is een voordeel. - Een uitstekende kennis van een andere landstaal en van het Engels zullen beschouwd worden als bijkomende troeven. 3.3. Hoofd van Afdeling 3 "Externe betrekkingen en coördinatie van communicatie, valorisatie en publiekswerking". 3.3.1. Functie-inhoud. - Het hoofd van afdeling 3 is verantwoordelijk voor de externe betrekkingen van het Rijksarchief, voor de coördinatie van de communicatie, de valorisatie en de publiekswerking, voor de contacten met de media en voor het verwerven van fondsen (sponsoring, mecenaat). - Hij/Zij doet voorstellen in verband met verbeteringsprojecten inzake communicatie, valorisatie en publiekswerking en voert de projecten uit overeenkomstig het strategisch en operationeel plan. - Hij/Zij staat onder de rechtstreekse leiding van de Algemeen Rijksarchivaris. 3.3.2. Vereist diploma.

De kandidaten (m/v) moeten houder/houdster zijn van het diploma van doctor behaald na verdediging in het openbaar van een doctoraatsproefschrift in de alfawetenschappen. 3.3.3. Vereiste competenties.

De kandidaten (m/v) moeten - ruime ervaring hebben in strategisch plannen en in het organiseren en het uitvoeren van een beleid inzake externe communicatie; - het bewijs voorleggen ruime ervaring te hebben met de bewaring, het beheer en de valorisatie van documentair erfgoed; - een duidelijke visie hebben over de rol van communicatie in relatie tot de missie van het Rijksarchief; - kunnen getuigen van leidinggevende capaciteiten; - ervaring hebben met contacten met de pers, het organiseren van tentoonstellingen en evenementen; - ervaring hebben in het verwerven van fondsen (mecenaat, sponsoring). 3.3.4. Volgende elementen zijn een voordeel. - Een uitstekende kennis van een andere landstaal en van het Engels zullen beschouwd worden als bijkomende troeven. - Specialisatie in Communicatiewetenschappen, door studies en / of ervaring, strekt tot aanbeveling. 3.4. Hoofd van Afdeling 9 "Rijksarchieven in de Vlaamse provinciën - afdeling Oost-Vlaanderen". 3.4.1. Functie-inhoud. - Het hoofd van afdeling 9 is verantwoordelijk voor de publieksgerichte activiteiten van de afdeling, voor de verwerving, het beheer, de ontsluiting en de valorisatie van de archieven bestemd voor bewaring in de Rijksarchieven van de afdeling. - Hij/Zij is verantwoordelijk voor het archieftoezicht op openbare diensten met zetel in de provincie Oost-Vlaanderen. - Hij/Zij is verantwoordelijk voor de dagelijkse werking van de afdeling en rapporteert op operationeel, wetenschappelijk en administratief vlak aan het hoofd van departement II. - Hij/Zij stuurt het team van archivarissen en medewerkers aan en is de drijvende kracht achter de projecten vermeld in het strategisch en operationeel plan. - Hij/Zij staat in voor het optimaal aanwenden en ontwikkelen van de kennis en vaardigheden binnen de afdeling en formuleert voorstellen tot verbetering en implementeert deze na overleg met het hoofd van departement II. 3.4.2. Vereist diploma.

De kandidaten (m/v) moeten houder/houdster zijn van het diploma van doctor behaald na verdediging in het openbaar van een doctoraatsproefschrift in de geschiedenis. 3.4.3. Vereiste competenties.

De kandidaten (m/v) moeten - ruime ervaring hebben in het leiden van wetenschappelijke publieksgerichte diensten; - leiding kunnen geven aan de activiteiten van de afdeling op het vlak van de valorisering van wetenschappelijke resultaten en van het organiseren van publieksgerichte activiteiten; - een duidelijke visie hebben over de rol van de afdeling en ervaring hebben in strategisch plannen; - vertrouwd zijn met de archieven en instellingen, bij voorkeur in het ressort van de afdeling. Studies in deze beide domeinen zijn ten zeerste gewenst; - over sterke coördinerende en organisatorische kwaliteiten beschikken; - in staat zijn vlot te communiceren en beschikken over een sterk coachend vermogen; - vertrouwd zijn met de vigerende normen inzake verwerving, beheer, behoud en ontsluiting van archieven. 3.4.4. Volgend element is een voordeel : - Een uitstekende kennis van een andere landstaal en van het Engels zullen beschouwd worden als bijkomende troeven. 4. Arbeidsplaats. Afdeling 1 : Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel;

Afdeling 2 : Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel;

Afdeling 3 : Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel;

Afdeling 9 : Geraard de Duivelstraat 1, 9000 Gent. 5. Bijkomende inlichtingen. Nadere inlichtingen over de inhoud van deze functies kunnen ingewonnen worden bij de Heer Karel Velle, Algemeen Rijksarchivaris, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel (tel. : 02-513 76 80 - e-mail : karel.velle@arch.be). 6. Hoe solliciteren ? Solliciteren kan - Na te hebben kennis genomen van het selectiereglement dat onder meer de volledige toegangsvoorwaarden bevat en dat preciseert welke inlichtingen en documenten bij de kandidatuur dienen te worden gevoegd. Het selectiereglement kan worden bekomen bij de diensten van de POD Wetenschapsbeleid (tel. : 02 238 34 19 of 02 238 35 68) of via de website van deze POD (www.belspo.be, rubriek "vacatureberichten"). - tot en met de 15de werkdag volgend op de datum waarop deze vacatures worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, dus tot 2 mei 2006, bij aangetekende brief gericht aan de Heer L. Grauls, Hoofd van de Dienst Human Resources van de Federale Programmatorische Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid, Wetenschapsstraat 8 (1ste verd.), 1000 Brussel.

^