gepubliceerd op 18 december 2018
Uittreksel uit arrest ****. 78/2018 van 21 juni 2018 **** 6846 en 6847 In zake : de vorderingen tot schorsing van artikel 12/1, § 2, van het decreet van de **** **** van 29 maart 2017 betreffende de studie geneeskunde en de Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters ****. **** en ****. Alen, en de rechters (...)
                            <****>   Uittreksel uit arrest ****. 78/2018 van 21 juni 2018    **** 6846 en 6847    In zake : de vorderingen tot schorsing van artikel 12/1, § 2, van het    decreet van de **** Gemeenschap van 29 maart 2017 betreffende de    studie geneeskunde en de studie tandheelkunde, ingevoegd bij artikel 1    van het decreet van de **** Gemeenschap van 20 december 2017    betreffende de bijzondere toestand van de studenten die zich voor de    studie geneeskunde en de studie tandheelkunde tijdens het academiejaar    2016-2017 hebben ingeschreven, ingesteld door **** **** en    anderen en door **** **** en anderen.****><****>Het **** Hof,    samengesteld uit de voorzitters ****. **** en ****. ****, en de    rechters ****. ****, ****.-****. ****, ****.-****. ****, ****. ****, ****. **** ****, ****. ****, ****. **** en ****. ****, bijgestaan door de    griffier ****. ****, onder voorzitterschap van voorzitter ****. ****,    wijst na beraad het volgende arrest :    ****. Onderwerp van de vorderingen en rechtspleging    **** twee verzoekschriften die aan het **** zijn toegezonden bij op 7    februari 2018 ter post aangetekende brieven en ter griffie zijn    ingekomen op 9 februari 2018, zijn vorderingen tot schorsing ingesteld    van artikel 12/1, § 2, van het decreet van de **** Gemeenschap van    29 maart 2017 betreffende de studie geneeskunde en de studie    tandheelkunde, ingevoegd bij artikel 1 van het decreet van de ****    Gemeenschap van 20 december 2017 betreffende de bijzondere toestand    van de studenten die zich voor de studie geneeskunde en de studie    tandheelkunde tijdens het academiejaar 2016-2017 hebben ingeschreven    (bekendgemaakt in het **** Staatsblad van 18 januari 2018)    respectievelijk door **** ****, **** ****, **** ****,    **** ****, **** ****, **** ****, ****    ****, **** ****, **** ****, **** ****, **** **** ****,    **** ****, **** ****, **** ****, **** ****,    **** ****, **** de **** ****'****, **** ****, ****    ****, **** ****, **** ****, **** ****, **** ****,    **** ****, **** el **** ****, **** **** et ****    **** en door **** ****, **** **** ****, ****    ****, **** ****, **** **** **** **** en ****    ****, bijgestaan en vertegenwoordigd door ****. ****. **** en ****. ****. ****, advocaten bij de balie te ****.****><****>**** dezelfde verzoekschriften vorderen de **** partijen    eveneens de vernietiging van dezelfde ****.    (...)    ****. **** rechte    (...)    **** aanzien van de bestreden bepaling en de context ervan    ****.1. **** artikelen 1 en 13 van het decreet van de **** Gemeenschap    van 29 maart 2017 «*****» (hierna : decreet van 29 maart 2017) bepalen :    « <****>****_article">Artikel 1.§ 1. **** alleen toegang tot de studie van de eerste    cyclus in de geneeskunde en tot de studie van de eerste cyclus in de    tandheelkunde met het oog op het behalen van de graad die ze    bekrachtigt, de studenten die voldoen aan de algemene voorwaarden voor    de toegang tot de studies van de eerste cyclus bedoeld in artikel 107    van het decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het    **** en de academische organisatie van de studies,    en die houder zijn van een ****, uitgereikt na een ****- en    toelatingsexamen voor de studie van de eerste cyclus in de geneeskunde    en/of de studie van de eerste cyclus in de tandheelkunde, hierna '    ****- en toelatingsexamen ' genoemd.    § 2. Vanaf het academiejaar 2017-2018, organiseert de **** een    ****- en toelatingsexamen.****><****>Voor het academiejaar 2017-2018, wordt het ****- en    toelatingsexamen op gecentraliseerde wijze op 8 september 2017    georganiseerd. De uiterste **** wordt op 1 augustus 2017    vastgesteld. **** behoorlijk met redenen omklede overmacht, kan de    **** van die datums afwijken.****><****>Vanaf het academiejaar 2018-2019, op de voordracht van de **** ('    **** de **** et ****'**** supérieur ') (Academie    **** en Hoger ****), kan de **** het ****- en    toelatingsexamen organiseren op gecentraliseerde wijze of binnen elke    universitaire instelling die ertoe wordt gemachtigd de studie van de    eerste cyclus in de geneeskunde en/of de studie van de eerste cyclus    in de tandheelkunde te organiseren en deze organiseert.****><****>Vanaf het academiejaar 2018-2019, op de voordracht van de ****, kan de    **** het ****- en toelatingsexamen een eerste keer gedurende de    eerste veertien dagen van juli en een tweede keer gedurende de periode    van 15 augustus tot 15 september organiseren.****><****>Vanaf het academiejaar 2018-2019, op de voordracht van de ****, stelt    de **** de uiterste ****(s) en de examendatum(s)    vast.    § 3. **** aan dat ****- en toelatingsexamen deel te nemen, schrijft    de kandidaat zich in op een **** dat door de **** wordt    gecentraliseerd.****><****>**** **** voor dat examen wordt op 30,00 ****    vastgesteld. Indien het examen twee keer per academiejaar wordt    georganiseerd, wordt het **** bij elke inschrijving voor    het examen gevorderd. **** inschrijvingsgeld wordt aan de **** betaald    en wordt door de **** aan de kandidaat terugbetaald op voorwaarde dat    deze aan het ****- en toelatingsexamen werkelijk deelneemt.****><****>**** die inschrijving vermeldt de kandidaat : ****_list">1° de keuze van de studierichting (geneeskunde of tandheelkunde);****_list">2° of hij als verblijvende student kan worden beschouwd in de zin van    artikel 1 van het decreet van 16 juni 2006 tot regeling van het aantal    studenten in sommige cursussen van de eerste cyclus van het hoger    onderwijs.**** student bezorgt de gegevens waardoor zijn hoedanigheid    van verblijvende student kan worden bewezen.****><****>Samen met de universitaire instellingen die ertoe worden gemachtigd de    studie van de eerste cyclus in de geneeskunde en/of de studie van de    eerste cyclus in de tandheelkunde te organiseren en deze organiseren,    kijkt de **** na of de student als verblijvende student kan worden    beschouwd. **** **** zendt de lijst van verblijvende studenten en niet    verblijvende studenten die voor het ****- en toelatingsexamen    ingeschreven zijn naar de examencommissie voor het ****- en    toelatingsexamen uiterlijk de dag waarop het ****- en    toelatingsexamen wordt georganiseerd.****><****>Indien het examen op gecentraliseerde wijze wordt georganiseerd,    vermeldt de kandidaat de universitaire instelling die ertoe wordt    gemachtigd de studie van de eerste cyclus in de geneeskunde en de    studie van de eerste cyclus in de tandheelkunde te organiseren en deze    organiseert, waarin hij zijn studie **** voort te zetten als hij    slaagt.****><****>Indien het examen wordt georganiseerd binnen elke universitaire    instelling die ertoe wordt gemachtigd de studie van de eerste cyclus    in de geneeskunde en/of de studie van de eerste cyclus in de    tandheelkunde te organiseren en deze organiseert, vermeldt de    kandidaat de universitaire instelling waarin hij het ****- en    toelatingsexamen **** af te leggen. Als hij slaagt, zet de kandidaat    zijn studie voort bij dezelfde universitaire instelling.****><****>De kandidaat kan zijn inschrijving vóór het ****- en    toelatingsexamen intrekken tot uiterlijk drie werkdagen vóór de datum    van het examen. **** in het tweede lid bedoelde inschrijvingsgeld wordt    hem dan door de **** terugbetaald.    § 4. Indien het examen wordt georganiseerd in alle universitaire    instellingen die ertoe worden gemachtigd de studie van de eerste    cyclus in de geneeskunde en/of de studie van de eerste cyclus in de    tandheelkunde te organiseren en deze organiseren, zendt de ****, na de    uiterste **** en vóór de organisatie van het examen,    naar die instellingen de lijst van de kandidaten die voor het examen    ingeschreven zijn.    § 5. **** afwijking van § 1, worden ook tot de studie van de eerste    cyclus in de geneeskunde en tot de studie van de eerste cyclus in de    tandheelkunde toegelaten, de studenten die, om een bijzondere    **** te behalen, in het kader van hun cursus master    specialisatie in de geneeskunde of in de tandheelkunde, het onderwijs    van de eerste cyclus of de tweede cyclus respectief in de    tandheelkunde of in de geneeskunde moeten volgen.    § 6. **** studenten die zich voor de studie van de eerste cyclus en de    tweede cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde wensen in te    schrijven, met uitzondering van de master specialisatie, en die    **** hebben verworven of opgeteld op grond van een academische    graad voor de verwerving waarvan de in § 1 vermelde bijkomende    voorwaarde niet van toepassing is, leggen het ****- en    toelatingsexamen af ».    « <****>****_article">Art. 13.**** studenten die ingeschreven zijn voor de studie van de    eerste cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde vóór de    inwerkingtreding van dit decreet en die geen attest voor toelating tot    het vervolg van het programma van de cyclus, uitgereikt op het einde    van het vergelijkend examen, hebben bekomen, moeten het in artikel 1    bedoelde ****- en toelatingsexamen afleggen om in hun    studieprogramma de **** van het vervolg van het programma    van de eerste cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde op te    kunnen nemen.****><****>Met het oog op de inschrijving van die studenten voor het ****- en    toelatingsexamen, zendt elke universitaire instelling die ertoe wordt    gemachtigd de studie van de eerste cyclus in de geneeskunde en/of in    de tandheelkunde te organiseren en deze organiseert, voor uiterlijk 31    juli 2017, de lijst van de studenten die gedurende het academiejaar    2016-2017 ingeschreven waren in de geneeskunde en in de tandheelkunde,    naar de ****. Ze worden geacht ingeschreven te zijn voor het ****-    en toelatingsexamen. **** afwijking van artikel 1, § 3, worden ze    vrijgesteld van de betaling van het geld van de inschrijving voor het    examen ».****><****>****.2. Bij zijn arrest ****. 142/2017 van 30 november 2017 heeft het ****    dat artikel 13 vernietigd, doch enkel in zoverre het de studenten die    vóór de inwerkingtreding van dat decreet zijn ingeschreven voor de    studies van de eerste cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde,    die een verminderd programma hebben gevolgd en die geslaagd zijn voor    de cursussen waarin hun **** voorziet, verhindert    om de eerste 60 **** van het studieprogramma van de eerste    cyclus te verwerven alvorens te slagen voor het ****- en    toelatingsexamen.****><****>****.3. Bij zijn arrest ****. 46/2018 van 29 maart 2018 heeft het **** voor    recht gezegd :    «*****».****><****>****.4. **** decreet van de **** Gemeenschap van 20 december 2017 «*****», bekendgemaakt in het    **** Staatsblad van 18 januari 2018, bepaalt :    « <****>****_article">Artikel 1.In het decreet van 29 maart 2017 betreffende de studie    geneeskunde en de studie tandheelkunde, wordt een artikel 12/1    ingevoegd, **** als volgt :    ' <****>****_article">Art. 12/1.§ 1. **** afwijking van de artikelen 1 en 13, eerste lid,    van dit decreet en van artikel 110/2 van het decreet van 7 november    2013 tot bepaling van het **** en de academische    organisatie van de studies, kunnen de studenten die ingeschreven zijn    voor de studie geneeskunde en de studie tandheelkunde gedurende het    academiejaar 2016-2017 die minstens 45 **** van de 60 eerste    **** van het studieprogramma van de eerste cyclus hebben    verworven, de **** van het vervolg van het programma van    de eerste cyclus van de studie geneeskunde en de studie tandheelkunde    in hun studieprogramma opnemen.    § 2. **** afwijking van de artikelen 1 en 13, eerste lid, van dit    decreet, kunnen de studenten die geslaagd zijn voor een    **** in 2016-2017 voor de studie geneeskunde en de    studie tandheelkunde en die het bewijs leveren dat ze minstens 45    **** van de 60 eerste **** van het studieprogramma van    de eerste cyclus hebben verworven, de **** van het    vervolg van het programma van de eerste cyclus van de studie    geneeskunde en de studie tandheelkunde in hun studieprogramma opnemen.    '.    <****>****_article">Art. 2.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 12/2 ingevoegd,    **** als volgt :    ' <****>****_article">Art. 12/2.Voor het academiejaar 2017-2018, worden de studenten die    ingeschreven waren voor de studie geneeskunde en de studie    tandheelkunde gedurende het academiejaar 2016-2017 die minstens 45    **** van de 60 eerste **** van het studieprogramma van    de eerste cyclus hebben verworven en die zich na de uiterste datum    voor de inschrijving voor de studie geneeskunde en de studie    tandheelkunde inschrijven gedurende het academiejaar 2017-2018, geacht    voor deze studies sinds 14 september 2017 ingeschreven te zijn.****><****>**** de studenten bedoeld bij het eerste lid die over een inschrijving    in een andere cursus beschikken dan de studie geneeskunde of de studie    tandheelkunde en die deze wensen te behouden terwijl ze hun studie    geneeskunde of studie tandheelkunde voortzetten, wordt enkel hun    inschrijving voor de studie geneeskunde of studie tandheelkunde in    aanmerking genomen voor de financiering zoals bepaald in het decreet    van 11 april 2014 houdende aanpassing van de financiering van de    inrichtingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe ****. '.    <****>****_article">Art. 3.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 12/3 ingevoegd,    **** als volgt :    ' <****>****_article">Art. 12/3.Voor het academiejaar 2017-2018, betalen de studenten die    ingeschreven waren voor de studie geneeskunde en de studie    tandheelkunde gedurende het academiejaar 2016-2017 die minstens 45    **** van de 60 eerste **** van het studieprogramma van    de eerste cyclus hebben verworven en die zich na de uiterste datum    voor de inschrijving voor de studie geneeskunde en de studie    tandheelkunde inschrijven gedurende het academiejaar 2017-2018 en die    hun oorspronkelijke inschrijving voor een andere cursus dan de studie    geneeskunde of de studie tandheelkunde wensen in te trekken, enkel het    inschrijvingsgeld bij de instelling voor hoger onderwijs waarbij ze    ingeschreven zijn voor de studie geneeskunde en de studie    tandheelkunde.****><****>**** afwijking van artikel 102, § 2, van het decreet van 7 november 2013    tot bepaling van het **** en de academische    organisatie van de studies, kunnen deze studenten op eigen aanvraag    vóór 15 februari 2018 hun inschrijving intrekken voor deze cursus    zonder dat 10 % van het bedrag van het inschrijvingsgeld betaald moet    worden. '.    <****>****_article">Art. 4.**** decreet heeft uitwerking met ingang van het academiejaar    2017-2018 ».****><****>****.5.1.1. **** de parlementaire voorbereiding van het decreet van 20    december 2017 blijkt dat de **** allereerst is opgetreden om    de situatie van de studenten van het academiejaar 2016-2017 die waren    geslaagd maar hun studies niet mochten voortzetten, definitief te    regulariseren naar aanleiding van arresten van de **** van State    waarin **** vragen aan het **** Hof werden gesteld    (zaken ****. 6764 ****.****.) :    «*****» (****.****><****>****., **** ****, 2017-2018, ****. 571/1, ****. 3 en 4).****><****>****.5.1.2. Bij zijn arrest ****. 45/2018 van 29 maart 2018 heeft het ****    beslist, aangezien de bepalingen van het decreet van 20 december 2017    van toepassing zijn op de studenten die waren geslaagd maar hun    studies niet mochten voortzetten, verzoekers voor de **** van State,    om de zaken ****. 6764 ****.****. terug te zenden naar het verwijzende    rechtscollege, opdat dat laatste kan oordelen of het antwoord op de    **** vragen nuttig is.****><****>****.5.2.1. **** de parlementaire voorbereiding van het decreet van 20    december 2017 blijkt overigens dat de ****, naar aanleiding    van een opmerking van de afdeling wetgeving van de **** van ****, de    voorziene regeling heeft uitgebreid tot de studenten die een    **** hebben genoten in de loop van het    academiejaar 2016-2017 op voorwaarde dat zij na afloop van het    academiejaar 2017-2018 45 van de eerste 60 **** van de cyclus    hebben behaald :    «*****» (****., ****. 4).****><****>****.5.2.2. In haar advies over het voorontwerp van decreet dat het    decreet van 20 december 2017 is geworden, heeft de afdeling wetgeving    van de **** van **** de volgende opmerking geformuleerd :    « Bij zijn arrest ****. 142/2017 van 30 november 2017 heeft het    **** **** ' artikel 13 van het decreet van de ****    Gemeenschap van 29 maart 2017 betreffende de studie geneeskunde en de    studie tandheelkunde ' vernietigd, ' doch enkel in zoverre het de    studenten die vóór de inwerkingtreding van dat decreet zijn    ingeschreven voor de studies van de eerste cyclus in de geneeskunde en    in de tandheelkunde, die een verminderd programma hebben gevolgd en    die geslaagd zijn voor de cursussen waarin hun    **** voorziet, verhindert om de eerste 60    **** van het studieprogramma van de eerste cyclus te verwerven    alvorens te slagen voor het ****- en toelatingsexamen '.****><****>Die vernietiging berust op het volgende motief :    ' ****.13.4. Het middel dat is afgeleid uit de schending van de artikelen    10, 11 en 24, § 3, van de ****, in samenhang gelezen met artikel 2    van het **** Aanvullend **** bij het **** **** voor de    rechten van de mens, is gegrond, doch uitsluitend in zoverre artikel    13 van het bestreden decreet de studenten, die vóór de    inwerkingtreding van dat decreet zijn ingeschreven voor de studies van    de eerste cyclus in de geneeskunde en tandheelkunde, die een    verminderd programma hebben gevolgd en die zijn geslaagd voor de    cursussen waarin hun **** voorziet, verhindert om    de eerste 60 **** van het studieprogramma van de eerste cyclus    te verwerven alvorens te slagen voor het ****- en toelatingsexamen    '.****><****>**** dat arrest heeft het **** niet de grieven onderzocht die ten aanzien    van dat artikel 13 zijn geformuleerd op grond van dezelfde middelen in    verband met de studenten die minstens 45 van de eerste 60 ****    van de eerste cyclus in de geneeskunde en de tandheelkunde op het    einde van het academiejaar 2016-2017 hebben behaald, zonder het attest    voor toelating tot het vervolg van het programma van de cyclus te    hebben verkregen dat na afloop van het vergelijkend examen is    uitgereikt (****.13.1, tweede en derde alinea). **** als de studenten die    een verminderd programma hebben gevolgd en zijn geslaagd voor de    cursussen waarin hun **** voorziet, zijn de    studenten die minstens 45 **** hebben behaald, zonder    ****, nochtans eveneens, op grond van dat artikel    13, ertoe gehouden het in artikel 1 van hetzelfde decreet beoogde    ****- en toelatingsexamen af te leggen om de **** van    het vervolg van het programma van de eerste cyclus in de geneeskunde    en de tandheelkunde in hun studieprogramma te kunnen opnemen. Het    **** Hof heeft zich ertoe beperkt de derde grief van het    middel te onderzoeken (grief met betrekking tot de studenten die zijn    geslaagd voor de cursussen waarin hun ****    voorziet) omdat alleen de **** partij die de **** had    behaald waarin haar **** voorzag, nog belang had    om in rechte te treden (****.13.2 en ****.4.5).****><****>**** de staat van de wetgeving zoals die voortvloeit uit dat arrest    moeten alle studenten die zijn ingeschreven voor de studies van de    eerste cyclus in de geneeskunde en de tandheelkunde vóór de    inwerkingtreding van het decreet van 29 maart 2017 maar die niet het    attest voor toegang tot het vervolg van het programma hebben verkregen    dat wordt uitgereikt na afloop van het vergelijkend examen, dus zijn    geslaagd voor het ****- en toelatingsexamen waarin artikel 1 van    dat decreet voorziet om de **** van het vervolg van het    programma van de eerste cyclus te kunnen opnemen in hun    studieprogramma. **** door het **** Hof uitgesproken    vernietiging heeft alleen tot gevolg de studenten die de ****    hebben behaald waarin hun **** voorziet, toe te    staan om de eerste zestig **** van het studieprogramma van de    eerste cyclus te verwerven alvorens te slagen voor het ****- en    toelatingsexamen.****><****>Het ontworpen artikel 12/1 strekt evenwel ertoe de studenten die in de    loop van het academiejaar 2016-2017 zullen zijn ingeschreven voor een    programma dat de eerste 60 **** van de eerste cyclus in de    geneeskunde en de tandheelkunde omvat, en die minstens 45 ****    van die eerste 60 **** zullen hebben verworven en de proef van    het vergelijkend examen zullen hebben afgelegd die in 2017 wordt    georganiseerd, van dat **** vrij te stellen. Aldus    geformuleerd strekt die bepaling ertoe de studenten op wie het ****    van het arrest van het **** **** betrekking heeft, uit te    sluiten van die vrijstelling, aangezien die studenten, wegens hun    ****, in 2016-2017 geen programma zullen hebben    gehad dat de eerste 60 **** van de eerste cyclus omvat en    evenmin het vergelijkend examen zullen hebben kunnen afleggen. Die    uitsluiting van de vrijstelling zou een discriminatie vormen ten    aanzien van die categorie van studenten. **** de ****, zoals    het voorontwerp bepaalt, immers vaststelt dat de studenten die in    2016-2017 zijn ingeschreven voor de eerste **** en die reeds    minstens 45 **** van het programma hebben behaald, het    ****- en toelatingsexamen niet meer zullen moeten afleggen, kan    niet langer de eis worden verantwoord dat de studenten van dezelfde    groep die in 2016-2017 zijn geslaagd voor een verminderd programma,    aan dat ****- en toelatingsexamen zouden worden onderworpen indien    zij eveneens na afloop van het academiejaar 2017-2018 aantonen dat zij    45 van de eerste 60 **** van de cyclus hebben behaald.****><****>Het voorontwerp zal worden herzien waarbij eveneens rekening zal    worden gehouden met die opmerking » (****., ****. 14-15).****><****>****.5.3. **** de parlementaire voorbereiding van het decreet van 20    december 2017 wordt eveneens aangegeven :    «*****» (****.****., ****    ****, 2017-2018, **** ****. 7, ****. 50).****><****>**** aanzien van de studenten die voorlopig zijn ingeschreven op grond    van de beschikking van 8 december 2017 waarbij de voorzitter van de    **** van eerste aanleg te **** aan het **** de ****    vragen heeft gesteld die aanleiding hebben gegeven tot het voormelde    arrest ****. 46/2018, is erop gewezen :    «*****» (****.).****><****>**** aanzien van de vordering tot schorsing    ****.6.1. **** **** partijen vorderen de schorsing en de    vernietiging van artikel 12/1, § 2, van het decreet van 29 maart 2017,    zoals ingevoegd bij artikel 1 van het decreet van 20 december 2017.****><****>**** artikel 4 van het decreet van 20 december 2017 heeft die    bepaling uitwerking met ingang van het academiejaar 2017-2018.****><****>****.6.2. **** bepaling laat de studenten die in 2016-2017 zijn geslaagd    voor een **** in de geneeskunde en de tandheelkunde    en die, na afloop van het academiejaar 2017-2018, aantonen dat zij 45    **** van de eerste 60 **** van het studieprogramma van    de eerste cyclus hebben behaald, toe tot het vervolg van het programma    van de eerste cyclus in de geneeskunde en de tandheelkunde.****><****>**** aanzien van het belang van de **** partijen    ****.7.1. **** de vordering tot schorsing ondergeschikt is aan het beroep    tot vernietiging, dient de ontvankelijkheid van dat laatste, en in het    bijzonder het bestaan van het vereiste belang, reeds te worden    nagegaan bij het onderzoek van de vordering tot schorsing.****><****>****.7.2. De **** en de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het    **** Hof vereisen dat elke natuurlijke persoon of    rechtspersoon die een beroep tot vernietiging instelt, doet blijken    van een belang. Van het vereiste belang doen slechts blijken de    personen wier situatie door de bestreden norm rechtstreeks en    ongunstig zou kunnen worden geraakt.****><****>****.8.1. **** **** partijen zijn allen studenten in de geneeskunde    of tandheelkunde, al dan niet gebonden door een    ****, die op het einde van het academiejaar    2016-2017 tussen 30 en 44 **** hebben gevalideerd.****><****>**** **** partijen in de zaak ****. 6846 hebben zich niet kunnen    inschrijven voor de studies geneeskunde en tandheelkunde voor het    academiejaar 2017-2018, aangezien zij niet waren geslaagd voor het    **** van 8 september 2017. Zij zijn thans ingeschreven in    andere richtingen waarbinnen zij **** kunnen valideren die    zullen kunnen worden gevaloriseerd in de geneeskunde of de    tandheelkunde indien zij de studies geneeskunde of tandheelkunde    kunnen hervatten.****><****>**** **** partijen in de zaak ****. 6847 hebben zich voorlopig    kunnen inschrijven voor de studies geneeskunde en tandheelkunde,    teneinde hun eerste jaar van de cyclus in de loop van het academiejaar    2017-2018 voort te zetten, en dit op grond van de beschikking van 8    december 2017 van de voorzitter van de **** Rechtbank van    eerste aanleg te ****, zitting houdend in kort geding, waarbij de    **** vragen zijn gesteld die aanleiding hebben gegeven tot het    voormelde arrest ****. 46/2018.****><****>****.8.2. **** **** partijen doen blijken van hun belang om in    rechte te treden door het feit dat zij menen te worden gediscrimineerd    door de bestreden bepaling, daar zij zich zouden bevinden in een    situatie die vergelijkbaar is met die van de in de bestreden bepaling    beoogde studenten.****><****>****.8.3. In hun hoedanigheid van studenten die zijn ingeschreven in de    geneeskunde en de tandheelkunde voor het academiejaar 2016-2017, die    op het einde van het academiejaar 2016-2017 tussen 30 en 44    **** hebben gevalideerd en die hun studies geneeskunde en    tandheelkunde wensen te kunnen voortzetten na afloop van het    academiejaar 2017-2018, lijken de **** partijen te kunnen    worden geraakt door een bepaling die een specifieke overgangsregeling    invoert voor het vervolg van het programma van de eerste cyclus in de    geneeskunde en de tandheelkunde ten behoeve van sommige studenten die    zijn ingeschreven voor de studies geneeskunde en tandheelkunde voor    het academiejaar 2016-2017.****><****>****.9. Uit het beperkte onderzoek van de ontvankelijkheid van het beroep    tot vernietiging waartoe het **** in het kader van de vordering tot    schorsing is kunnen overgaan, blijkt niet dat het beroep tot    vernietiging - en dus de vordering tot schorsing - onontvankelijk moet    worden geacht.****><****>**** aanzien van de ****    ****.10. **** luid van artikel 20, 1°, van de bijzondere wet van 6    januari 1989 op het **** **** dient aan twee ****    te zijn voldaan opdat tot schorsing kan worden besloten :    - de middelen die worden aangevoerd moeten ernstig zijn;    - de onmiddellijke uitvoering van de bestreden maatregel moet een    moeilijk te herstellen ernstig nadeel kunnen berokkenen.****><****>**** de twee voorwaarden cumulatief zijn, leidt de vaststelling dat    één van die voorwaarden niet is vervuld tot verwerping van de    vordering tot schorsing.****><****>Wat het risico van een moeilijk te herstellen ernstig nadeel betreft    ****.11. De schorsing van een wetsbepaling door het **** moet het mogelijk    maken te vermijden dat voor de **** partijen een ernstig nadeel    voortvloeit uit de onmiddellijke toepassing van de bestreden normen,    nadeel dat niet of moeilijk zou kunnen worden hersteld in geval van    een vernietiging van die normen.****><****>****.12. **** artikel 22 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 blijkt    dat, om te voldoen aan de tweede voorwaarde van artikel 20, 1°, van    die wet, de persoon die een vordering tot schorsing instelt, in zijn    verzoekschrift concrete en precieze feiten moet uiteenzetten waaruit    voldoende blijkt dat de onmiddellijke toepassing van de bepalingen    waarvan hij de vernietiging vordert, hem een moeilijk te herstellen    ernstig nadeel kan berokkenen.****><****>**** persoon moet met name het bestaan van het risico van een nadeel,    de ernst ervan en het verband tussen dat risico en de toepassing van    de bestreden bepalingen aantonen.****><****>****.13.1. **** **** partijen voeren, als risico van een moeilijk te    herstellen ernstig nadeel, aan dat indien de bestreden bepaling niet    wordt geschorst teneinde te worden uitgebreid tot hun situatie, zij    een studiejaar zouden verliezen of zouden kunnen worden uitgesloten    van de toegang tot de studies geneeskunde of tandheelkunde, of niet in    aanmerking zouden komen voor financiering voor het volgende    academiejaar op grond van het decreet van 11 april 2014 tot aanpassing    van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de    nieuwe organisatie van de studies. Zij zouden aldus een onherstelbaar    moreel nadeel ondergaan dat op termijn de onmogelijkheid met zich zou    meebrengen om het gekozen beroep uit te oefenen, hetgeen ook een    moeilijk te herstellen financieel nadeel veroorzaakt. **** dringende    noodzakelijkheid zou eveneens verantwoord zijn door het feit dat de    **** om het **** in juni 2018 af te leggen, kortbij    is.****><****>****.13.2. **** **** **** voert aan dat niet is voldaan    aan de ****, aangezien het aangevoerde nadeel niet    voortvloeit uit de bestreden bepaling, maar uit artikel 13 van het    decreet van 29 maart 2017, zoals geïnterpreteerd door het **** bij zijn    arrest ****. 142/2017. **** bepaald zullen de **** partijen    alleen wanneer zij niet slagen voor het ****, dat in principe    op 5 juli en 9 september 2018 moet plaatshebben, een moeilijk te    herstellen ernstig nadeel kunnen aanvoeren dat bestaat in de    uitsluiting van de toegang tot de studies geneeskunde of    tandheelkunde. **** andere aangevoerde nadelen zouden onnauwkeurig of    hypothetisch zijn.****><****>**** **** **** heeft overigens vragen bij het nuttige    effect van een eventuele schorsing van de bestreden bepaling, ten    aanzien van het aangevoerde nadeel, aangezien een **** op    zich geen lacune in de wetgeving kan opvullen.****><****>****.14. Bij zijn voormelde arrest ****. 46/2018 heeft het **** geoordeeld :    « **** aanzien van de eerste **** vraag    ****.3. **** de eerste **** vraag wordt het **** verzocht zich uit    te spreken over de bestaanbaarheid van de in het geding zijnde    bepaling, zoals zij ingevolge het arrest ****. 142/2017 van het **** van    toepassing is, met de artikelen 10, 11, 13 en 24 van de ****, al    dan niet in samenhang gelezen met artikel 13, lid 2, ****), van het    **** **** inzake economische, sociale en culturele    rechten, in zoverre zij de studenten die zijn ingeschreven voor de    studies van de eerste cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde    (Blok 1) tijdens het academiejaar 2016-2017, zijnde vóór de    inwerkingtreding van het decreet, die een verminderd programma hebben    gevolgd en die niet geslaagd zijn voor alle cursussen waarin hun    **** voorziet, maar die 30 tot 44 ****    hebben gevalideerd op het einde van het academiejaar 2016-2017,    verschillend behandelt.****><****>****.4. Bij zijn voormelde arrest ****. 142/2017 heeft het **** geoordeeld :    ' ****.13.3. De gelijke behandeling, ten aanzien van de verplichting om    een ****- en toelatingsexamen voor de studies geneeskunde en    tandheelkunde af te leggen, van de studenten die reeds ingeschreven    zijn voor de studies van de eerste cyclus in de geneeskunde en    tandheelkunde en die de in hun **** bepaalde    **** hebben behaald en de studenten die reeds zijn    ingeschreven voor de studies van de eerste cyclus in de geneeskunde en    tandheelkunde en die niet alle in hun ****    bepaalde **** hebben behaald, vergt een redelijke    verantwoording, rekening houdend met het beginsel van gelijkheid en    niet discriminatie en met de vrijheid en gelijkheid van onderwijs.****><****>****, de eerstgenoemde studenten zijn geslaagd voor het in hun    **** bepaalde programma en met dat slagen moet    rekening worden gehouden om hun bekwaamheid te beoordelen om het    tweede deel van dat eerste jaar voort te zetten en om voor het    ****- en toelatingsexamen te slagen, zodat ze toegelaten worden tot    het vervolg van het programma van de cyclus. **** redelijkerwijze    kan worden verantwoord dat de **** studenten die voor minder    dan de helft van het eerste jaar van de cyclus geslaagd zijn niet    toestaat dat eerste jaar voort te zetten zonder te slagen voor het    ****- en toelatingsexamen, volstaat die verantwoording niet wanneer    de student geslaagd is voor de helft van dat eerste jaar.****><****>**** de in ****.2 geciteerde parlementaire voorbereiding blijkt dat de    **** de studenten die reeds voor de studies in de medische    wetenschappen en de tandheelkundige wetenschappen zijn ingeschreven    verplicht om het **** en toelatingsexamen af te leggen indien    zij niet het attest voor toelating tot het vervolg van het programma    van de cyclus hebben verkregen om " de gevolgen van het vergelijkend    examen " niet " te vernietigen ".****><****>**** studenten die, zoals de **** partij een verminderd programma    hebben gevolgd, met toepassing van artikel 150, § 2, van het decreet    van 7 november 2013, behoren echter niet tot de groep van studenten    die gehouden waren tot het vergelijkend examen dat werd georganiseerd    in juni 2017. Zij werden uitgesloten van deelname aan dat vergelijkend    examen voor toelating tot het vervolg van het programma van de cyclus,    aangezien hun jaarlijks, verminderd, programma hen niet in staat    stelde de eerste 60 **** van het programma van de cyclus te    behalen.****><****>**** is op het einde van het academiejaar 2017-2018 dat zij ertoe    gehouden zouden zijn om het vergelijkend examen af te leggen en zich    nuttig te rangschikken, voor zover zij 45 **** hebben behaald,    indien het bestreden decreet niet in werking was getreden. ****    ****- en toelatingsexamen dat zij met toepassing van artikel 13 van    het bestreden decreet moeten afleggen, is voor hen niet een nieuwe    kans om hun studies in de medische wetenschappen of de tandheelkundige    wetenschappen te kunnen voortzetten. **** die studenten hun studies    niet konden voortzetten bij gebrek aan een attest voor toelating tot    het vervolg van het programma van de cyclus, dat wordt uitgereikt na    het vergelijkend examen en dat het redelijkerwijze kan worden    verantwoord dat zij moeten slagen voor het ****- en    toelatingsexamen dat het vergelijkend examen vervangt, is het niet    redelijk verantwoord, voor die studenten, de verplichting om te slagen    voor een vergelijkend toelatingsexamen op het einde van het eerste    jaar van de cyclus dat zij niet konden afleggen in 2016-2017 te    vervangen door de verplichting om in september 2017 te slagen voor een    ****- en toelatingsexamen tot de cyclus om gedurende het    academiejaar 2017-2018 het verminderd programma te kunnen voortzetten    dat zij gedurende het academiejaar 2016-2017 hebben aangevat en    waarvoor zij geslaagd zijn.****><****>****.13.4. Het middel dat is afgeleid uit de schending van de artikelen    10, 11 en 24, § 3, van de ****, in samenhang gelezen met artikel 2    van het **** Aanvullend **** bij het **** **** voor de    rechten van de mens, is gegrond, doch uitsluitend in zoverre artikel    13 van het bestreden decreet de studenten, die vóór de    inwerkingtreding van dat decreet zijn ingeschreven voor de studies van    de eerste cyclus in de geneeskunde en tandheelkunde, die een    verminderd programma hebben gevolgd en die zijn geslaagd voor de    cursussen waarin hun **** voorziet, verhindert om    de eerste 60 **** van het studieprogramma van de eerste cyclus    te verwerven alvorens te slagen voor het ****- en toelatingsexamen.****><****>****.13.5. Artikel 13 van het bestreden decreet dient te worden    vernietigd in de in ****.13.4 aangegeven mate '.****><****>****.5.1. **** de eerste **** vraag te beantwoorden, dient het ****    te onderzoeken of de studenten die vóór de inwerkingtreding van het    decreet van 29 maart 2017 zijn ingeschreven voor de studies van de    eerste cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde, die een    verminderd programma hebben gevolgd en die niet geslaagd zijn voor    alle cursussen waarin hun **** voorziet maar die    30 tot 44 **** hebben gevalideerd op het einde van het    academiejaar 2016-2017, zich bevinden in een situatie die niet    essentieel verschilt van die van de studenten die vóór de    inwerkingtreding van hetzelfde decreet zijn ingeschreven voor de    studies van de eerste cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde,    die een verminderd programma hebben gevolgd en die geslaagd zijn voor    alle cursussen waarin hun **** voorziet.****><****>****.5.2. Hoewel het juist is dat de ****, in tegenstelling tot    de laatstgenoemden, geslaagd zijn voor hun ****,    dient rekening te worden gehouden met de verscheidenheid aan    **** die de examencommissie kon opleggen aan de    studenten wier gemiddelde van de resultaten lager was dan 8/20 voor de    proeven van het einde van de eerste vier maanden, met toepassing van    artikel 150, § 2, van het decreet van de **** Gemeenschap van 7    november 2013, opgeheven bij artikel 17, 3°, van het decreet van 29    maart 2017.****><****>**** **** partij wier belang om in rechte te treden door het ****    werd aanvaard in het arrest ****. 142/2017, kreeg een    **** opgelegd met betrekking tot een dertigtal    ****. Het slagen voor een dergelijke overeenkomst stemde    bijgevolg overeen met het behalen van de helft van de **** van    het eerste jaar van de cyclus, criterium dat door het **** in    aanmerking is genomen in zijn arrest ****. 142/2017.****><****>**** de verwijzende rechter opmerkt, hebben de    **** die zijn opgelegd aan de eisende partijen    die een **** hebben gesloten, betrekking op te    behalen **** die variëren tussen 30 en 45 **** naar    gelang van de universiteiten en naar gelang van de studenten. Daaruit    vloeit voort dat een student de helft van de **** van het    eerste jaar van de cyclus kan hebben behaald en tevens niet geslaagd    is voor alle cursussen waarin zijn **** voorziet.****><****>**** de **** betrekking heeft op meer dan 30    ****, is het het behalen van 30 **** - de helft van de    60 **** van het eerste jaar van de cyclus - dat het relevante    criterium is om de bekwaamheid van de student te beoordelen om het    tweede deel van dat eerste jaar voort te zetten en om voor het    ****- en toelatingsexamen te slagen, zodat hij toegelaten wordt tot    het vervolg van het programma van de cyclus.****><****>****.5.3. Daarenboven werden alle studenten die een verminderd programma    hebben gevolgd, met toepassing van artikel 150, § 2, van het decreet    van 7 november 2013, ongeacht of zij al dan niet geslaagd zijn voor de    cursussen waarin hun **** voorziet, uitgesloten    van deelname aan dat vergelijkend examen voor toelating tot het    vervolg van het programma van de cyclus, aangezien hun jaarlijks,    verminderd, programma hen niet in staat stelde de eerste 60    **** van het programma van de cyclus te behalen tijdens het    academiejaar 2016-2017. **** is op het einde van het academiejaar    2017-2018, zijnde aan het einde van hun ****, dat    zij ertoe gehouden zouden zijn om het vergelijkend examen af te leggen    en zich nuttig te rangschikken, voor zover zij 45 **** hebben    behaald, indien het bestreden decreet niet in werking was getreden.****><****>**** die studenten hun studies niet konden voortzetten bij gebrek    aan een attest voor toelating tot het vervolg van het programma van de    cyclus, dat wordt uitgereikt na het vergelijkend examen, en dat het    redelijk verantwoord is hen op basis van artikel 13, eerste lid, van    het decreet van 29 maart 2017 op te leggen dat zij moeten slagen voor    het ****- en toelatingsexamen dat het vergelijkend examen vervangt,    is het niet redelijk verantwoord, voor die studenten, de verplichting    om te slagen voor een vergelijkend toelatingsexamen op het einde van    het eerste jaar van de cyclus dat zij niet konden afleggen in    2016-2017 te vervangen door de verplichting om in september 2017 te    slagen voor een ****- en toelatingsexamen tot de cyclus om    gedurende het academiejaar 2017-2018 het verminderd programma te    kunnen voortzetten dat zij gedurende het academiejaar 2016-2017 hebben    aangevat.****><****>****.6. **** eerste **** vraag dient bijgevolg bevestigend te    worden beantwoord.****><****>**** aanzien van de tweede **** vraag    ****.7. **** de tweede **** vraag wordt het **** verzocht zich uit    te spreken over de bestaanbaarheid van de in het geding zijnde    bepaling, zoals zij ingevolge het arrest ****. 142/2017 van het **** van    toepassing is, met de artikelen 10, 11, 13 en 24 van de ****, al    dan niet in samenhang gelezen met artikel 13, lid 2, ****), van het    **** **** inzake economische, sociale en culturele    rechten, in zoverre zij de studenten die zijn ingeschreven voor de    studies van de eerste cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde    (Blok 1) tijdens het academiejaar 2016-2017, zijnde vóór de    inwerkingtreding van het decreet van 29 maart 2017, die geen    verminderd programma hebben gevolgd maar die 30 tot 44 ****    hebben gevalideerd op het einde van het academiejaar 2016-2017,    verschillend behandelt.****><****>****.8.1. **** de tweede **** vraag te beantwoorden, dient het ****    te onderzoeken of de studenten die vóór de inwerkingtreding van het    decreet van 29 maart 2017 zijn ingeschreven voor de studies van de    eerste cyclus in de geneeskunde en in de tandheelkunde, die geen    verminderd programma hebben gevolgd maar die 30 tot 44 ****    hebben gevalideerd op het einde van het academiejaar 2016-2017, zich    in een situatie bevinden die niet essentieel verschillend is van die    van de studenten die vóór de inwerkingtreding van hetzelfde decreet    zijn ingeschreven voor de studies van de eerste cyclus in de    geneeskunde en in de tandheelkunde, die een verminderd programma    hebben gevolgd en die geslaagd zijn voor de cursussen waarin hun    **** voorziet.****><****>****.8.2. **** de in ****.5.2 vermelde redenen is het behalen van 30    **** het relevante criterium om de bekwaamheid van een student    te beoordelen om het tweede deel van dat eerste jaar voort te zetten    en om vervolgens voor het ****- en toelatingsexamen te slagen,    zodat hij toegelaten wordt tot het vervolg van het programma van de    cyclus. **** dat verband bevinden beide categorieën van studenten die in    de **** vraag met elkaar worden vergeleken, zich in dezelfde    situatie.****><****>****.8.3. **** studenten die geen verminderd programma hebben gevolgd met    toepassing van artikel 150, § 2, van het decreet van 7 november 2013,    mochten deelnemen aan het vergelijkend examen voor toelating tot het    vervolg van het programma van de cyclus, aangezien hun jaarlijks    programma hen in staat stelde de eerste 60 **** van het    programma van de cyclus te behalen, in tegenstelling tot de studenten    die een verminderd programma hebben gevolgd. Evenwel worden de    attesten van toegang tot het vervolg van het programma, met toepassing    van artikel 110/4, § 2, tweede lid, van het decreet van 7 november    2013, opgeheven bij artikel 17, 1°, van het decreet van de ****    Gemeenschap van 29 maart 2017, uiterlijk op 13 september door de    examencommissie uitgereikt, in de volgorde van de rangschikking van    het vergelijkend examen en binnen de perken van de beschikbare    attesten, op voorwaarde dat de student minstens 45 van de eerste 60    **** van het programma van de studies van de eerste cyclus    heeft behaald. Dat verschil tussen studenten is bijgevolg niet    voldoende om aan studenten die 30 tot 44 **** van het eerste    jaar van de cyclus hebben behaald, de verplichting op te leggen om    reeds in september 2017 te slagen voor het ****- en    toelatingsexamen. **** studenten vermochten op legitieme wijze voorrang    te geven aan het behalen van minstens 30 **** in plaats van    aan het slagen voor een vergelijkend examen, waarvan het voordeel    afhankelijk wordt gemaakt van het behalen van 45 ****. **** de    inwerkingtreding van de in het geding zijnde bepaling zouden zij hun    eerste jaar van de cyclus tijdens het academiejaar 2017-2018 hebben    kunnen voortzetten en op het einde van dat jaar zouden zij ertoe    gehouden zijn om het vergelijkend examen af te leggen en zich nuttig    te rangschikken, voor zover zij 45 **** hebben behaald. Hoewel    het redelijk verantwoord is hen op basis van artikel 13, eerste lid,    van het decreet van 29 maart 2017 op te leggen dat zij op het einde    van het academiejaar 2017-2018 moeten slagen voor het ****- en    toelatingsexamen dat het vergelijkend examen vervangt, is het niet    redelijk verantwoord, voor die studenten, de verplichting om te slagen    voor een vergelijkend toelatingsexamen op het einde van het eerste    jaar van de cyclus te vervangen door de verplichting om in september    2017 te slagen voor een ****- en toelatingsexamen tot de cyclus.****><****>****.9. **** tweede **** vraag dient bevestigend te worden    beantwoord ».****><****>****.15.1. Bij zijn voormelde arrest ****. 46/2018 heeft het **** een    schending vastgesteld, door artikel 13 van het decreet van 29 maart    2017, van de artikelen 10, 11 en 24 van de ****, in zoverre het de    studenten die vóór de inwerkingtreding van dat decreet zijn    ingeschreven voor de studies van de eerste cyclus in de geneeskunde en    in de tandheelkunde, enerzijds, die een verminderd programma hebben    gevolgd, die niet geslaagd zijn voor alle cursussen waarin hun    **** voorziet maar die 30 tot 44 **** van    het eerste jaar van de cyclus hebben gevalideerd op het einde van het    academiejaar 2016-2017, en, anderzijds, die geen verminderd programma    hebben gevolgd maar die 30 tot 44 **** van het eerste jaar van    de cyclus hebben gevalideerd op het einde van het academiejaar    2016-2017, verhindert om de eerste 60 **** van het    studieprogramma van de eerste cyclus te verwerven alvorens te slagen    voor het ****- en toelatingsexamen.****><****>****.15.2. Die vaststelling van schending heeft tot gevolg dat de    studenten die zijn ingeschreven voor de studies van de eerste cyclus    in de geneeskunde en de tandheelkunde vóór de inwerkingtreding van het    decreet van 29 maart 2017, enerzijds, die een verminderd programma    hebben gevolgd, die niet zijn geslaagd voor alle cursussen waarin hun    **** voorziet maar die 30 tot 44 **** van    het eerste jaar van de cyclus op het einde van het academiejaar    2016-2017 hebben gevalideerd en, anderzijds, die geen    **** hebben gevolgd, maar die 30 tot 44 ****    van het eerste jaar van de cyclus op het einde van het academiejaar    2016-2017 hebben gevalideerd, zich kunnen inschrijven voor de studies    geneeskunde en tandheelkunde gedurende het academiejaar 2017-2018    teneinde de eerste 60 **** van het studieprogramma van de    eerste cyclus te behalen alvorens te slagen voor het ****- en    toelatingsexamen.****><****>Zoals het **** heeft geoordeeld in ****.5.3 en ****.8.3 van zijn voormelde    arrest ****. 46/2018, is het redelijk verantwoord die studenten, op het    einde van het academiejaar 2017-2018, op grond van artikel 13, eerste    lid, van het decreet van 29 maart 2017, ertoe te verplichten te slagen    voor het ****- en toelatingsexamen dat het vergelijkend examen    vervangt.****><****>****.16.1. **** bestreden bepaling stelt de studenten die in 2016-2017 zijn    geslaagd voor een **** in de geneeskunde en    tandheelkunde en die, op het einde van het academiejaar 2017-2018,    aantonen dat zij 45 **** van de eerste 60 **** van het    studieprogramma van de eerste cyclus hebben verworven, vrij van het    ****.****><****>****.16.2. Die vrijstelling van het ****, ten behoeve van    sommige studenten die zijn ingeschreven vóór de inwerkingtreding van    het decreet van 29 maart 2017, kan de **** partijen geen    moeilijk te herstellen ernstig nadeel berokkenen.****><****>De verschillende nadelen die de **** partijen aanvoeren, zullen    zich immers pas voordoen wanneer zij niet slagen voor het ****- en    toelatingsexamen na afloop van het academiejaar 2017-2018. Dergelijke    nadelen zijn niet alleen hypothetisch, maar vloeien overigens voort    uit de verplichting, waarin artikel 13, eerste lid, van het decreet    van 29 maart 2017 voorziet, om te slagen voor het ****- en    toelatingsexamen dat het vergelijkend examen vervangt, en niet uit de    vrijstelling van het **** waarin de bestreden bepaling    voorziet.****><****>De verschillende nadelen die de **** partijen aanvoeren,    vloeien derhalve niet voort uit de toepassing van de bestreden    bepaling.****><****>****.17. Daar niet is voldaan aan een van de bij artikel 20, 1°, van de    bijzondere wet van 6 januari 1989 vereiste voorwaarden, dienen de    vorderingen tot schorsing te worden verworpen.****><****>**** die redenen,    het ****    verwerpt de vorderingen tot schorsing.****><****>Aldus gewezen in het **** en het ****, overeenkomstig artikel    65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het **** Hof,    op 21 juni 2018.****><****>De griffier, **** voorzitter,    ****. **** ****. ****