gepubliceerd op 08 augustus 2008
Uittreksel uit arrest ****. 94/2008 van 26 juni 2008 **** 4153, 4159, 4161, 4162, 4165, 4166, 4168, 4169 en 4170 In zake : de beroepen tot gehele of gedeeltelijke vernietiging van de wet van 2 juni 2006 tot wijziging van het koninklijk Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters ****. **** en ****. ****, en de rechter(...)
                            <****>   Uittreksel uit arrest ****. 94/2008 van 26 juni 2008    **** 4153, 4159, 4161, 4162, 4165, 4166, 4168, 4169 en 4170    In zake : de beroepen tot gehele of gedeeltelijke vernietiging van de    wet van 2 juni 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 30    maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de    **** wat betreft de benoeming in de graad van aanstelling    van bepaalde personeelsleden van de algemene directie van de    gerechtelijke politie, ingesteld door **** **** en anderen.****><****>**** Grondwettelijk Hof,    samengesteld uit de voorzitters ***** en ****. ****, en de    rechters ****. ****, ****. ****, ****. De ****, ****. ****, ****. ****,    ****.-****. ****, ****.-****. ****, ****. ****, ****. **** en ****. ****    ****, bijgestaan door de griffier ****.-****. ****, onder    voorzitterschap van voorzitter ****. ****,    wijst na beraad het volgende arrest :    ****. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging ****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 28    februari 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen    op 1 maart 2007, heeft **** ****, wonende te ***** ****,    **** 15, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen    2 tot 4 van de wet van 2 juni 2006 tot wijziging van het koninklijk    besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het    personeel van de **** wat betreft de benoeming in de graad    van aanstelling van bepaalde personeelsleden van de algemene directie    van de gerechtelijke politie (bekendgemaakt in het **** ****    van 8 september 2006).****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 6 maart    2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 7    maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 2 van    dezelfde wet door **** ****, wonende te ***** ****, ****    **** de **** 27, en **** ****, wonende te ***** ****,    **** 70/1.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 7 maart    2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 8    maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van dezelfde wet door    de **** «*****», met zetel te 1070    ****, **** 23, **** ****, wonende te *****    ****-la-****, **** des **** de **** 28, **** ****,    wonende te ***** ****, **** 81, **** **** ****,    wonende te ***** ****, **** **** **** 29, **** ****, wonende    te 4257 ****, **** de **** 84, **** ****, wonende te *****    ****, **** **** 35, **** ****, wonende te ***** ****, **** de    la **** 58, **** ****, wonende te ***** ****, **** des Prés    5, **** ****, wonende te ***** ****, **** de **** 7,    **** ****, wonende te ***** ****, **** de **** 22,    **** ****, wonende te ***** ****, **** **** 160, ****    ****, wonende te ***** ****, **** **** 27, en    **** ****, wonende te ***** ****, **** ****-Vue 24.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 7 maart    2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 8    maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 2    tot 4 van dezelfde wet door **** ****, **** ****, ****    ****, **** **** ****, **** **** ****, **** ****, ****    ****, **** ****, **** ****, **** ****, **** ****,    **** ****, **** **** ****, **** **** ****, ****    ****, **** ****, **** **** en **** ****, die    keuze van woonplaats doen te 1080 ****, **** 61.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart    2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 9    maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 2 van    dezelfde wet door **** ****, wonende te ***** ****, ****    1****, en **** ****, wonende te ***** ****, **** 75.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart    2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 9    maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 2 en    3 van dezelfde wet door **** ****, wonende te ***** ****,    **** 27, **** ****, wonende te *****    ****-****, **** de **** 137, **** ****,    wonende te ***** ****-****, ****-**** 1****, en **** ****    ****, wonende te ***** ****, **** 62.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart    2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 12    maart 2007, heeft **** ****, wonende te ***** ****,    **** 110, beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 3 van    dezelfde wet.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart    2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 12    maart 2007, heeft **** **** ****, wonende te ***** ****,    **** 69, beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 2 van    dezelfde wet.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart    2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 12    maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 3 van    dezelfde wet door **** ****, wonende te ***** ****,    **** 50, **** **** ****, wonende te ***** ****,    **** 27****, en **** ****, wonende te ***** ****,    **** 6.   Die zaken, ingeschreven onder de nummers 4153, 4159, 4161, 4162, 4165,    4166, 4168, 4169 en 4170 van de rol van het ****, werden samengevoegd.    (...)    ****. **** recht    (...)    ****.1. **** beroepen tot vernietiging zijn gericht tegen de wet van 2 juni    2006 «*****». Die wet bepaalt :    « <****>****_article">Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel    78 van de ****.    <****>****_article">Art. 2.**** het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van    de rechtspositie van het personeel van de **** wordt een    artikel ****.****.15**** ingevoegd, **** :    ' Art. ****.****.15****. - § 1. **** actuele personeelsleden van het    **** die op 1 januari 2001 houder zijn van het brevet van de    aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de    ****- en **** van de rijkswacht, die vanaf die    datum ononderbroken zijn aangewezen voor een betrekking van de    algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie en die    geen laatste evaluatie met **** "onvoldoende" hebben, kunnen    worden bevorderd door overgang naar het middenkader mits zij een    bijzondere opleiding voor de overgang naar het middenkader volgen.    § 2. **** programma van de in § 1 bedoelde opleiding wordt bepaald door    de ****. **** bedraagt niet minder dan 140 uren en wordt gespreid    over maximaal twee jaren.****><****>**** toelating tot de opleiding wordt vastgesteld door de in § 1    bedoelde personeelsleden in te delen in vijf gelijke groepen in    dalende volgorde van ouderdom van hun in § 1 bedoeld brevet en, bij    gelijke ouderdom van dat brevet, van ****; elk jaar    worden de kandidaten van de volgende groep tot de opleiding    toegelaten, voor zover zij geen laatste evaluatie met ****    "onvoldoende" hebben.    § 3. **** in § 2, tweede lid, bedoelde personeelsleden van de eerste    groep die aan alle voorwaarden ter zake beantwoorden, worden bevorderd    op 1 januari 2008; de anderen worden bevorderd op 1 januari van het    jaar dat volgt op dat waarin zij de opleiding hebben voltooid.****><****>**** die krachtens § 1 worden bevorderd, worden gedurende vijf jaar    vanaf de bevordering uitgesloten van de mobiliteit voor andere    betrekkingen dan die in de algemene directie gerechtelijke politie van    de federale politie.****><****>**** bevorderingen worden niet aangerekend op het aantal    personeelsleden dat wordt toegelaten tot de basisopleiding voor het    middenkader. '.    <****>****_article">Art. 3.**** hetzelfde koninklijk besluit wordt een artikel    ****.****.16**** ingevoegd, **** :    'Art. ****.****.16****. - § 1. **** actuele personeelsleden van het    middenkader die op 1 januari 2001 houder zijn van het brevet van de    aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de    ****- en **** van de rijkswacht, die vanaf die    datum ononderbroken zijn aangewezen voor een betrekking van de    algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie, die    er gedurende minstens vijf jaar zijn aangesteld tot de graad van    commissaris en die geen laatste evaluatie met ****    "onvoldoende" hebben, kunnen worden bevorderd door overgang naar het    **** mits zij een bijzondere opleiding voor de overgang    naar het **** volgen.    § 2. **** programma van de in § 1 bedoelde opleiding wordt bepaald door    de ****. **** bedraagt niet minder dan 210 uren en wordt gespreid    over maximaal twee jaren.****><****>**** toelating tot de eerste vijf **** wordt vastgesteld    door de in § 1 bedoelde personeelsleden die niet onder het    toepassingsgebied van artikel ****.****.18 vallen en die reeds vóór de    aanvang van de eerste **** beantwoorden aan de overige    voorwaarden, in te delen in vijf gelijke groepen in dalende volgorde    van ****, met voorrang evenwel voor de houders van het    brevet van **** bij de rijkswacht en, vervolgens, voor    hen die een door de minister bepaald **** bekleden.****><****>**** in § 1 bedoelde personeelsleden die onder het toepassingsgebied van    artikel ****.****.18 vallen en die reeds vóór de aanvang van de eerste    **** aan de overige voorwaarden voldoen, worden toegelaten    tot de **** van hun keuze.****><****>**** andere in § 1 bedoelde personeelsleden worden toegelaten tot de    **** die volgt op de dag waarop zij aan de overige    voorwaarden beantwoorden en ten vroegste in 2011.****><****>Personeelsleden wiens laatste evaluatie de ****    "onvoldoende" draagt, worden niet toegelaten tot de opleiding.    § 3. **** in § 2, tweede lid, bedoelde personeelsleden van de eerste    groep die aan alle voorwaarden ter zake beantwoorden, worden bevorderd    op 1 januari 2008; de anderen worden bevorderd op 1 januari van het    jaar dat volgt op dat waarin zij de opleiding hebben voltooid.****><****>**** de benoeming in de graad van commissaris wordt hen de loonschaal    ****2 toegekend met **** nul.****><****>**** die krachtens § 1 worden bevorderd, worden gedurende vijf jaar    vanaf de bevordering uitgesloten van de mobiliteit voor andere    betrekkingen dan die in de algemene directie gerechtelijke politie van    de federale politie.****><****>**** bevorderingen worden niet aangerekend op de aanwervingen van    officieren.'.    <****>****_article">Art. 4.**** hetzelfde koninklijk besluit wordt een artikel ****.****.18bis    ingevoegd, **** :    'Art. ****.****.18bis. - § 1. **** personeelslid dat krachtens artikel    ****.****.15**** wordt bevorderd door overgang naar het middenkader    verwerft de loonschaal ****1.1 of ****2.1, naargelang het maximum van de    loonschaal die het als lid van het **** vóór de bevordering    genoot, vermeerderd met het jaarlijks bedrag van de toelage bedoeld in    artikel ****.****.21, § 1, derde lid, 1°, minder of meer bedraagt dan het    maximum van de loonschaal ****1.1.    § 2. **** afwijking van de artikelen ****.****.3 tot ****.****.9 wordt de    geldelijke anciënniteit van het in § 1 bedoelde personeelslid op de    datum van die bevordering herberekend door, binnen de loonschaal ****1.1,    respectievelijk ****2.1 de anciënniteit te bepalen die overeenstemt met    het bedrag van de wedde dat gelijk is aan of onmiddellijk hoger is dan    de volledige wedde, zoals bedoeld in artikel ****.****.3, 2°, die het daags    vóór die bevordering genoot, vermeerderd met het jaarlijks bedrag van    de toelage bedoeld in artikel ****.****.21, § 1, derde lid, 1°.****><****>De krachtens het eerste lid **** anciënniteit wordt na de    bevordering aangevuld met de vanaf dan gepresteerde werkelijke    diensten zoals bedoeld in artikel ****.****.4.    § 3. **** in § 1 bedoelde personeelslid verliest vanaf die bevordering    definitief het recht op de in artikel ****.****.21, § 1, bedoelde    toelage.'.    <****>****_article">Art. 5.Deze wet treedt in werking de dag nadat ze in het ****    **** wordt bekendgemaakt ».****><****>****.2. **** middelen zijn afgeleid uit de schending van de artikelen 10 en    11 van de ****, omdat de bestreden bepalingen een verschil in    behandeling in het leven roepen tussen de actuele personeelsleden van    het basis- en middenkader die op 1 januari 2001 houder zijn van het    brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang    verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht en    vanaf die datum zijn aangewezen voor een betrekking bij de algemene    directie gerechtelijke politie van de federale politie, die onder    bepaalde voorwaarden kunnen worden bevorderd naar het midden- of het    ****, en derhalve ook kunnen worden benoemd in de hogere    graad waarin zij waren aangesteld, enerzijds, en de personeelsleden    die aan die voorwaarden niet voldoen, omdat ze zijn aangesteld voor    een betrekking hetzij bij de algemene directie gerechtelijke politie    van de federale politie, zonder evenwel te beschikken over het    voormelde brevet, hetzij bij andere directies van de federale politie    en bij de lokale politie, en derhalve niet die mogelijkheid van    bevordering hebben, anderzijds. **** **** partijen voeren aan dat    voor het aldus ingestelde verschil in behandeling geen objectieve en    redelijke verantwoording bestaat.****><****>****.3. **** bestreden wet voert voor een bepaalde categorie van    personeelsleden van de algemene directie gerechtelijke politie bij de    federale politie de mogelijkheid in tot bevordering naar een graad in    het midden- (artikel 2) of het **** (artikel 3).****><****>**** mogelijkheid is evenwel onderworpen aan een aantal voorwaarden :    zij geldt slechts voor personeelsleden van het basis- of middenkader;    die personeelsleden moeten op 1 januari 2001 houder zijn van het    brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang    verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht;    zij moeten vanaf de voormelde datum ononderbroken zijn aangewezen voor    een betrekking van de algemene directie gerechtelijke politie van de    federale politie; zij mogen geen laatste evaluatie met ****    «*****» hebben; zij moeten een bijzondere opleiding voor de    overgang naar het midden- of **** volgen, die    respectievelijk 140 uren (overgang naar middenkader) en 210 uren    (overgang naar ****) duurt. **** de bevordering naar het    **** is bovendien vereist dat de betrokken personeelsleden    gedurende ten minste vijf jaar zijn aangesteld in de graad van    commissaris. **** artikel ****.****.21 van het koninklijk besluit van 30    maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de    **** was voorzien in de aanstelling van personeelsleden met    de graad van inspecteur van politie, in de graad van hoofdinspecteur    van politie voor de duur van hun aanwijzing, op datum van    inwerkingtreding van dat besluit, voor de algemene directie    gerechtelijke politie of voor de **** gerechtelijke    eenheden, zodat ook voor de bevordering tot hoofdinspecteur is voldaan    aan de voorwaarde van voorafgaande aanstelling in die graad.****><****>**** personeelsleden die met inachtneming van de door de bestreden wet    ingevoerde modaliteiten worden bevorderd, zijn gedurende een periode    van vijf jaar vanaf de bevordering uitgesloten van de mobiliteit voor    andere betrekkingen dan die in de algemene directie gerechtelijke    politie van de federale politie. Artikel 4 regelt het pecuniair    statuut van de door overgang naar het middenkader bevorderde    personeelsleden.****><****>**** aanzien van de ontvankelijkheid    ****.4. De **** voert aan dat een aantal verzoekers geen belang    meer hebben bij het door hen ingestelde beroep tot vernietiging,    hetzij omdat zij werden opgeroepen voor de in de bestreden wet    bedoelde opleiding, waaruit voortvloeit dat de bestreden wet op hen    toepasselijk is, hetzij omdat het **** om aangestelde    hoofdcommissarissen van politie die allen zullen worden bevorderd in    die graad bij toepassing van de wet van 15 mei 2007 «*****».****><****>****.5. Aangezien voor elk van de bestreden bepalingen verzoekers hun    belang hebben aangetoond, dient het **** de exceptie met betrekking tot    het belang van enkele verzoekers in het bijzonder, niet te    onderzoeken.****><****>**** gronde    ****.6. **** aangeklaagde verschillen in behandeling berusten op    verschillende, cumulatief toepasselijke criteria, namelijk de aard en    de datum van het door de personeelsleden behaalde brevet, de aard van    de betrekking en de dienst waarvoor zij zijn aangewezen en de datum    waarop dit geschiedde, en het resultaat van de laatste evaluatie. ****    criteria kunnen als objectieve criteria worden aangemerkt.****><****>****.7. **** de bestreden bepalingen beoogde de wetgever een mechanisme in    te voeren «*****»    (****. ****., Kamer, 2005-2006, **** 51-2302/001, ****. 5).****><****>**** tot dan bestaande, als «*****» omschreven situatie binnen    de algemene directie van de gerechtelijke politie, die de bestreden    regeling tracht te remediëren, vloeide voort uit het feit dat die    directie werd opgericht door samenvoeging van alle leden van de    gewezen gerechtelijke politie en alle leden van de ****- en    **** van de vroegere rijkswacht. **** ****    van die beide vroegere korpsen en eenheden waren evenwel radicaal    verschillend. **** gewezen entiteiten zouden echter binnen de    algemene directie worden samengevoegd en hun leden zouden dezelfde    opdrachten vervullen. **** de verschillen in **** weg te    werken, was besloten tot de aanstelling van personeelsleden van de    vroegere BOB in een hogere graad :    «*****» (****. ****., Kamer, 2005-2006, **** 51-2302/001,    ****. 4 en 5).****><****>****.8. **** aanneming van regels die ertoe strekken in een ****    personeelsleden te integreren die afkomstig zijn van drie    **** waarbij die korpsen, wegens de specifieke opdrachten    waarvoor ze ****, aan verschillende statuten waren onderworpen,    impliceert dat aan de wetgever een voldoende **** wordt    gelaten, opdat een hervorming van een dergelijke omvang kan slagen.****><****>**** geldt evenzeer wanneer, zoals te dezen, de wetgever in die    aangelegenheid opnieuw optreedt.****><****>**** het niet aan het **** staat zijn beoordeling in de plaats te    stellen van die van de wetgever, is het, daarentegen, ertoe gemachtigd    te onderzoeken of de wetgever maatregelen heeft genomen die    redelijkerwijze verantwoord zijn ten aanzien van de door hem    nagestreefde doelstellingen.****><****>**** dat onderzoek dient ermee rekening te worden gehouden dat het te    dezen **** om een bijzonder complexe aangelegenheid waarbij een regel    die betrekking heeft op sommige aspecten ervan en die door bepaalde    categorieën van personeelsleden als discriminerend kan worden ervaren,    deel uitmaakt van een algehele regeling die tot doel heeft die    **** die elk hun eigen kenmerken hadden, te integreren.****><****>Hoewel sommige onderdelen van zulk een regeling, afzonderlijk    beschouwd, relatief minder gunstig kunnen zijn voor bepaalde    categorieën van personeelsleden, zijn zij daarom nog niet noodzakelijk    zonder redelijke verantwoording indien die regeling in haar geheel    wordt onderzocht. Het **** dient rekening te houden met het feit dat    een vernietiging van bepaalde onderdelen van een dergelijke regeling    het algehele evenwicht ervan zou kunnen verstoren.****><****>****.9. **** door de wetgever met de bestreden wet nagestreefde    doelstelling van valorisatie van de verworven ervaring van    personeelsleden door hun benoeming in de graad van aanstelling, kan op    zich als wettig worden beschouwd. **** dient evenwel te worden nagegaan    of de maatregel objectief en redelijk is verantwoord, rekening houdend    met de gevolgen waartoe hij aanleiding geeft.****><****>**** bestreden wet, die wijzigingen aanbrengt in de overgangsbepalingen    inzake de loopbaan van het operationeel kader, dient bovendien te    worden beoordeeld in het licht van het geheel van de maatregelen die    met betrekking tot de integratie van de personeelsleden van de gewezen    gerechtelijke politie en de personeelsleden van de ****- en    **** van de vroegere rijkswacht in het verleden werden    uitgevaardigd, in het bijzonder wanneer die reeds ter controle aan het    **** werden voorgelegd.****><****>****.10. **** de beoordeling, in het arrest ****. 102/2003 van 22 juli 2003,    van de aanstelling in de graad van commissaris van vroegere leden van    de ****- en **** van de vroegere rijkswacht werd de    evenredigheid van die maatregel uitdrukkelijk verantwoord door het    feit dat de aanstelling, door de aard zelf ervan, slechts een    functioneel voordeel toekent aan de begunstigden ervan, aangezien zij    onderworpen bleven aan de statutaire regels die van toepassing zijn op    het middenkader van de geïntegreerde politie en zij het voordeel van    de aanstelling verliezen wanneer zij de gerechtelijke pijler verlaten    (****.32.2.4). **** aanstelling die enkel de uitoefening meebrengt van de    functies die verbonden zijn aan de hogere graad waarin het    personeelslid wordt aangesteld, zonder dat het wordt onderworpen aan    de statutaire regels die voortvloeien uit het feit dat het tot die    graad behoort, vormde een relevante maatregel ten aanzien van de    doelstelling van de wetgever die erin bestond een evenwicht tot stand    te brengen tussen het aantal commissarissen die afkomstig zijn van de    gerechtelijke politie en die van de BOB (****.33.3).****><****>**** hetzelfde arrest werd bovendien door het **** gesteld dat de    maatregel waarbij de mogelijkheid van aanstelling in de graad van    hoofdinspecteur wordt geweigerd aan de leden van de voormalige    gemeentepolitie die equivalente **** uitoefenen, niet    kon worden verantwoord door het loutere bestaan van spanningen tussen    de vroegere gerechtelijke politie en de ****- en    **** van de vroegere rijkswacht (****.32.3.3).****><****>****.11. **** de in het voormelde arrest ook vastgestelde verschillen in    behandeling betreffende de valorisatie van de verschillende brevetten    te verhelpen, heeft de wetgever voorzien in een substantiële    uitbreiding van de valorisatie ervan, waarover het **** uitspraak heeft    gedaan in de arresten ****. 12/2007 van 17 januari 2007 en ****. 27/2007    van 21 februari 2007. **** Hof heeft daarbij, onder meer in de    overwegingen ****.8.6 en ****.8.7 van het arrest ****. 12/2007, erkend dat de    valorisatie van bepaalde **** en geslaagden voor bepaalde    examens niet noodzakelijk identieke gevolgen dient te sorteren, op    voorwaarde dat de uitbreiding van de **** die aan de enen    wordt toegekend, voldoende substantieel is om de vergelijking met de    rechten van de anderen te doorstaan. **** dezelfde zin werd geoordeeld    dat het verschil in behandeling tussen **** en    niet-**** redelijk kan worden verantwoord door het voldoen aan    bepaalde voorwaarden, het geslaagd zijn voor ****, het    volgen van opleidingen en het uitoefenen van betrekkingen van het    hogere kader of een hogere graad gedurende enige tijd (****.12.2 van het    arrest ****. 12/2007).****><****>****.12. **** bestreden wet verleent aan slechts één categorie van    ****, namelijk de houders van het brevet van de aanvullende    gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en    **** van de rijkswacht, die aangesteld zijn in het    midden- of **** en ononderbroken aangewezen zijn voor een    betrekking van de algemene directie gerechtelijke politie van de    federale politie, de mogelijkheid om te worden benoemd in de graad    waarin is aangesteld.****><****>**** bijkomende voorwaarden die aan dat voordeel zijn verbonden, zijn de    volgende : de kandidaten mogen geen laatste evaluatie met    **** «*****» hebben verkregen en zij moeten een    bijzondere opleiding voor de overgang naar het midden- of    **** volgen, die respectievelijk 140 uren (overgang naar    middenkader) en 210 uren (overgang naar ****) duurt. Zodra    zij benoemd zijn, zijn zij bijkomend gedurende een periode van vijf    jaar vanaf de bevordering uitgesloten van de mobiliteit voor andere    betrekkingen dan die in de algemene directie gerechtelijke politie van    de federale politie.****><****>****.13. De **** verantwoordt die maatregel doordat de betrokken    personeelsleden reeds een specifieke opleiding hebben genoten en    werden ingezet voor taken die onontbeerlijk zijn binnen de    gerechtelijke zuil van de federale politie. Tevens wijst hij erop dat    de valorisatie niet onvoorwaardelijk is, vermits de betrokkenen geen    laatste evaluatie met **** «*****» mogen hebben    verkregen en zij een bijkomende opleiding moeten volgen.****><****>****.14. **** de **** partijen in de zaken ****. 4159, 4161, 4162    en 4165 aanvoeren, brengt de bestreden wet een verschil in behandeling    tot stand tussen de verschillende categorieën van aangestelde    hoofdinspecteurs en commissarissen binnen de algemene directie    gerechtelijke politie van de federale politie, naar gelang van de aard    van het brevet waarover de betrokkenen beschikken. **** het bijzonder    achten de houders van het brevet van operationeel **** zich    benadeeld.****><****>****.15. **** bestreden maatregel beoogt de gerezen spanningen binnen de    gerechtelijke zuil van de federale politie tussen de benoemde    hoofdinspecteurs en commissarissen en de aangestelde hoofdinspecteurs    en commissarissen die beschikken over het brevet van de aanvullende    gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en    **** van de vroegere rijkswacht weg te werken.****><****>**** bestreden maatregel berust op een objectief criterium, namelijk de    aard van het in aanmerking genomen brevet, en is relevant om het    voormelde doel te bereiken.****><****>****.16.1. Het **** dient nog na te gaan of de maatregel geen onevenredige    gevolgen heeft.****><****>**** is onmiskenbaar dat het voordeel dat door de artikelen 2 en 3 van    de bestreden wet wordt verleend aan die categorie van aangestelde    hoofdinspecteurs en commissarissen van politie kan worden beschouwd    als een belangrijk en substantieel voordeel, vermits zij, zonder enige    kwantitatieve beperking in de toegang tot de betrokken ambten, alle    statutaire en pecuniaire voordelen genieten van de graad waarin zij    voordien waren aangesteld, met mogelijkheid van onbeperkte mobiliteit    na vijf jaar, terwijl het ontbreken van die voordelen de evenredigheid    verantwoordde van de maatregel van de aanstelling in de hogere graad    die door het **** werd beoordeeld in het arrest ****. 102/2003.****><****>****.16.2. **** de door de **** partijen in de zaak ****. 4161    aangebrachte en door de **** niet betwiste gegevens blijkt dat    de duur van de opleiding die werd genoten door de laatste promotie van    houders van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat    toegang verleende tot de ****- en **** van de    rijkswacht en de ervaring die door hen al dan niet werd opgedaan in    het operationele kader ervan en die werd opgedaan vóór de aanwijzing    voor de bedoelde betrekking, zeer verscheiden konden zijn. ****    opleiding en de specifieke aard van de opdrachten die de bevoordeelde    categorie van personeelsleden vervult, zijn niet van dien aard dat het    voordeel van de bevordering door overgang bedoeld in de artikelen 2 en    3 van de bestreden wet, ongeacht de **** van hun opleiding en    ongeacht de uitgeoefende taken die alle even essentieel zijn voor de    werking van de algemene directie gerechtelijke politie van de federale    politie, niet kan worden toegekend aan de aangestelde hoofdinspecteurs    en de commissarissen die onder die algemene directie vallen en die,    terwijl ze voldoen aan de andere in de bestreden bepalingen gestelde    voorwaarden, geen houder zijn van het voormelde brevet. **** aldus    binnen de algemene directie gerechtelijke politie van de federale    politie een nieuw verschil in behandeling in te voeren tussen    aangestelde hoofdinspecteurs en commissarissen van politie, heeft de    wetgever een discriminerende inbreuk gepleegd op de rechten van    diegenen onder hen die zich in de situatie bevinden die zonet werd    beschreven.****><****>****.17. In zoverre een verschil in behandeling wordt aangeklaagd tussen    aangestelde commissarissen en hoofdinspecteurs, naar gelang van de    aard van de directie binnen de federale politie waarin zij zijn    aangewezen, alsmede tussen de bij de bestreden wet betrokken categorie    van personeelsleden en de aangestelde commissarissen en    hoofdinspecteurs van de lokale politie, dient te worden vastgesteld    dat de maatregel redelijk is verantwoord om reden van het in ****.7    omschreven bijzondere doel dat ermee wordt nagestreefd, en dat    uitsluitend betrekking heeft op de algemene directie gerechtelijke    politie van de federale politie.****><****>****.18. In zoverre het verschil in behandeling wordt aangeklaagd tussen    aangestelde commissarissen en hoofdinspecteurs, enerzijds, en    aangestelde hoofdcommissarissen, anderzijds, blijkt dat dit    onderscheid thans niet meer bestaat, vermits bij de wet van 15 mei    2007 «*****» is voorzien in de benoeming van aangestelde hoofdcommissarissen    onder vergelijkbare voorwaarden, overigens ongeacht de directie van de    federale politie waartoe zij behoren en ongeacht of zij behoren tot de    federale dan wel tot de lokale politie. Onder voorbehoud van de    uitspraak over de beroepen tot vernietiging van die wet in de zaken    ****. 4380 en 4384, zijn de beroepen die tegen de thans bestreden wet    zijn ingesteld door drie verzoekers in de zaak ****. 4162 en door de    verzoekers in de zaak ****. 4166, in die mate zonder voorwerp.****><****>**** die redenen,    het ****    - vernietigt de artikelen 2 en 3 van de wet van 2 juni 2006 «*****», in zoverre zij, door het invoegen van de artikelen ****.****.15****    en ****.****.16**** in het voormelde koninklijk besluit van 30    maart 2001, het voordeel van de bevordering door overgang weigeren aan    de aangestelde hoofdinspecteurs en commissarissen van de algemene    directie gerechtelijke politie van de federale politie die, terwijl ze    voldoen aan de andere in die bepalingen gestelde voorwaarden, geen    houder zijn van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding    dat toegang verleende tot de ****- en **** van de    rijkswacht;    - beslist dat het onderzoek van de beroepen tot vernietiging gericht    tegen die wet in de zaak ****. 4162, in zoverre die beroepen zijn    ingesteld door een aangestelde hoofdcommissaris, en in de zaak ****.    4166 zal worden voorgezet, indien de beroepen tegen artikel 34 van de    wet van 15 mei 2007 «*****» in de zaken ****. 4380 en 4384 worden ingewilligd;    - beslist dat dezelfde beroepen tot vernietiging in het    tegenovergestelde geval van de rol van het **** zullen worden    geschrapt;    - verwerpt de beroepen voor het overige.****><****>Aldus uitgesproken in het ****, het **** en het ****,    overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op    de openbare terechtzitting van 26 juni 2008.****><****>**** griffier,    ****.-****. ****.****><****>De voorzitter,    ****. ****.