Etaamb.openjustice.be
Arrest Van Het Grondwettelijk Hof
gepubliceerd op 24 april 1998

**** ****. 37/98 van 1 april 1998 **** 1145 In zake : het beroep tot gedeeltelijke vernietiging van de wet van 30 december 1996 tot wijziging van de wet van 19 juli 1991 tot regeling van het beroep van privé-detective, ingesteld door de Het ****, samengesteld uit de voorzitters ****. **** **** en ****. ****, en de rechters ****. (...)

bron
arbitragehof
numac
1998021158
pub.
24/04/1998
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode
<****> ********><****>
**** ****. 37/98 van 1 april 1998 **** 1145 **** zake : het beroep tot gedeeltelijke vernietiging van de wet van 30 december 1996 tot wijziging van de wet van 19 juli 1991 tot regeling van het beroep van privé-detective, ingesteld door de ****.****.****. Nationaal **** der **** en anderen.****><****>**** ****, samengesteld uit de voorzitters ****. **** **** en ****. ****, en de rechters ****. ****, ****. **** ****, ****. ****, ****. **** en ****. ****, bijgestaan door de griffier ****. ****, onder voorzitterschap van voorzitter ****. **** ****, wijst na beraad het volgende arrest : ****. **** van het beroep.****><****>**** verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 14 augustus 1997 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 18 augustus 1997, is beroep tot gehele of gedeeltelijke vernietiging ingesteld van artikel 3, § 1, 5°, en § 2, 6°, van de wet van 19 juli 1991 tot regeling van het beroep van privé-detective, zoals gewijzigd bij artikel 3 van de wet van 30 december 1996 tot wijziging van voormelde wet (bekendgemaakt in het Belgisch **** van 14 februari 1997), door de ****.****.****. Nationaal **** der ****, met zetel te 1030 ****, **** 77, de ****.****.****. **** van de **** uit de **** ****, met zetel te 1000 ****, **** 24, bus 6, de ****.****.****. Koninklijk Onderling **** der **** ****, met zetel te 1030 ****, **** 77, ****. ****, wonende te ***** ****, **** de **** 16, ****. ****, wonende te ***** ****, **** **** 6/1, ****. ****, wonende te ***** ****, **** **** 26, ****. ****, wonende te 4000 ****, **** **** **** 10, en ****. ****, wonende te ***** ****, **** **** 37.****><****>****. **** rechtspleging.****><****>**** beschikking van 18 augustus 1997 heeft de voorzitter in functie de rechters van de zetel aangewezen overeenkomstig de artikelen 58 en 59 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het ****.****><****>**** rechters-verslaggevers hebben geoordeeld dat er geen aanleiding was om artikel 71 of 72 van de organieke wet toe te passen.****><****>**** het beroep is **** overeenkomstig artikel 76 van de organieke wet bij op 26 september 1997 ter post aangetekende brieven.****><****>**** bij artikel 74 van de organieke wet voorgeschreven bericht is bekendgemaakt in het Belgisch **** van 1 oktober 1997.****><****>De ****, **** 16, 1000 ****, heeft een memorie ingediend bij op 28 oktober 1997 ter post aangetekende brief.****><****>Van die memorie is **** overeenkomstig artikel 89 van de organieke wet bij op 20 november 1997 ter post aangetekende brief.****><****>**** **** partijen hebben een memorie van antwoord ingediend bij op 29 november 1997 ter post aangetekende brief.****><****>**** beschikking van 22 januari 1998 heeft het Hof de termijn waarbinnen het arrest moet worden gewezen, verlengd tot 14 augustus 1998.****><****>**** beschikking van 25 februari 1998 heeft het Hof de zaak in gereedheid verklaard en de dag van de terechtzitting bepaald op 18 maart 1998.****><****>Van die beschikking is **** aan de partijen en hun advocaten bij op 26 februari 1998 ter post aangetekende brieven.****><****>Op de openbare terechtzitting van 18 maart 1998 : - zijn verschenen : . ****. ****. **** ****, advocaat bij de balie te ****, voor de **** partijen; . ****. ****. ****, advocaat bij de balie te ****, voor de ****; - hebben de rechters-verslaggevers ****. **** en ****. **** verslag uitgebracht; - zijn de voornoemde advocaten gehoord; - is de zaak in beraad genomen.****><****>**** rechtspleging is gevoerd overeenkomstig de artikelen 62 en volgende van de organieke wet, die betrekking hebben op het gebruik van de talen voor het Hof.****><****>****. **** van de bestreden bepaling.****><****>Artikel 3 van de wet van 30 december 1996 tot wijziging van de wet van 19 juli 1991 tot regeling van het beroep van privé-detective vervangt artikel 3 van de wet van 19 juli 1991, dat betrekking heeft op de voorwaarden waaronder een vergunning voor de uitoefening van het beroep van privé-detective kan worden verleend, door de volgende bepaling : « § 1. Indien de aanvrager een vestigingsplaats in **** heeft, wordt de vergunning slechts verleend indien hij voldoet aan de volgende voorwaarden : ****_list">1° niet veroordeeld zijn, zelfs niet met uitstel, tot een gevangenisstraf van ten minste zes maanden wegens enig misdrijf, of tot een lagere correctionele straf wegens huisvredebreuk, schending van het briefgeheim, opzettelijk toebrengen van slagen of verwondingen, diefstal, afpersing, misbruik van vertrouwen, oplichting, valsheid in geschrifte, aanranding van de eerbaarheid, verkrachting, inbreuk op de **** en de wetgeving op de verdovende middelen, misdrijven bepaald bij artikel 379 tot 386ter van het Strafwetboek, omkoping van ambtenaren, gebruikmaking van valse namen, heling, uitgifte van ongedekte cheques, meineed, valsmunterij, overtreding van de artikelen 259bis en 314bis van het Strafwetboek, overtreding van artikel 111 van de wet van 21 maart 1991 houdende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, overtreding van de wet van 8 december 1992 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van ****, overtredingen van artikel 227 van het Strafwetboek. Personen die wegens soortgelijke feiten in het buitenland een in kracht van gewijsde gegane veroordeling hebben opgelopen of die in het buitenland veroordeeld zijn tot een gevangenisstraf van tenminste zes maanden wegens enig misdrijf, worden geacht niet aan de hierboven gestelde voorwaarde te voldoen; ****_list">2° onderdaan zijn van een lidstaat van de **** Unie;****_list">3° niet tegelijkertijd activiteiten uitoefenen in een ****, een **** of een interne bewakingsdienst, activiteiten betreffende de vervaardiging van, de handel in en het dragen van wapens en de handel in munitie dan wel enige andere activiteit verrichten die, doordat ze door een privé-detective wordt uitgeoefend, een gevaar kan opleveren voor de openbare orde of voor de in- of uitwendige veiligheid van de ****. **** ambtshalve beschouwd als houdende een gevaar voor de openbare orde in de zin van het eerste lid, de gelijktijdige uitoefening van het beroep van detective en van een **** die toegang geeft tot ****, tenzij het beroep van detective een inherent bestanddeel van de genoemde activiteit is; ****_list">4° voldoen aan de door de **** vastgestelde voorwaarden inzake beroepsopleiding en ervaring;****_list">5° sinds vijf jaar geen lid zijn geweest van een politie- of inlichtingendienst zoals bepaald in de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten, noch een militair of openbaar ambt hebben bekleed dat voorkomt op een door de **** bepaalde lijst, met dien verstande dat die termijn op tien jaar wordt gebracht voor degenen die werden afgezet of van **** ontslagen uit het ambt;****_list">6° volle 21 jaar oud zijn. § 2. Indien de aanvrager geen vestigingsplaats in **** heeft, wordt de vergunning slechts verleend indien hij voldoet aan de volgende voorwaarden : ****_list">1° geen van de in § 1, 1°, bedoelde veroordelingen opgelopen hebben;****_list">2° onderdaan zijn van een lidstaat van de **** Unie;****_list">3° een vestigingsplaats hebben gekozen bij een in **** gevestigde vergunde privé-detective die ervoor instaat dat de aanvrager de artikelen 5, 6 en 7 naleeft;****_list">4° niet tegelijkertijd in België of in het buitenland een activiteit uitoefenen die gelijkwaardig is aan de in § 1, 3°, vermelde activiteiten;****_list">5° met goed gevolg de ingevolge § 1, 4°, bepaalde opleiding beëindigd of een gelijkwaardige opleiding genoten hebben;****_list">6° in de loop van de vijf jaar die aan de aanvraag voorafgaan, geen lid zijn geweest van een dienst of geen ambt hebben bekleed, dat gelijkgesteld kan worden met deze vermeld in § 1, 5°;****_list">7° volle 21 jaar oud zijn. § 3. **** privé-detective moet gedurende de gehele periode tijdens welke hij zijn beroepswerkzaamheden uitoefent, voldoen aan de in dit artikel opgesomde voorwaarden.****><****>**** privé-detective bij wie de in § 2 bedoelde detective zijn vestigingsplaats heeft gekozen, moet gedurende dezelfde periode over de in artikel 2, § 1, eerste lid, bepaalde vergunning beschikken en mag niet het voorwerp hebben uitgemaakt van een schorsing of intrekking van deze vergunning. § 4. **** van de verificatie van de in §§ 1 tot 3 opgesomde voorwaarden, beschikt de minister van Binnenlandse **** over een **** betreffende de door de detective of de kandidaat detective gepleegde feiten die, zelfs als ze niet het voorwerp hebben uitgemaakt van een strafrechtelijke veroordeling, een ernstige tekortkoming van de **** uitmaken en daarom raken aan het vertrouwen in de betrokkene. » ****. **** rechte. - **** - ****.****><****>****.1.1. **** beroep is in **** gericht tegen artikel 3, § 1, 5°, en § 2, 6°, van de wet van 19 juli 1991 tot regeling van het beroep van privé-detective, vervangen door de wet van 30 december 1996, en subsidiair tegen de zinsnede «*****», die voorkomt in vermelde bepalingen. **** beroep is tevens gericht tegen artikel 3 van de wet van 30 december 1996.****><****>****.1.2. **** bestreden beroepsverbod vormt een deel van onder meer het statuut van de leden van de **** gewapende macht, in het bijzonder de militairen. De **** van **** heeft bij arrest ****. 41.795 van 27 januari 1993 het koninklijk besluit ter uitvoering van artikel 5, 5°, van de wet van 10 april 1990 op de **** vernietigd wegens schending van een substantiële ****. **** artikel komt overeen met het thans bestreden artikel 3, § 1, 5°, van de wet van 30 december 1996.****><****>**** **** partijen, natuurlijke personen, zijn allen hetzij militairen in actieve dienst, hetzij gewezen militairen. **** verzoekers bekleden ook een mandaat in de verenigingen zonder winstoogmerk die optreden. **** verzoeker **** werd bij arrest van het **** **** van 21 mei 1997 veroordeeld tot de afzetting.****><****>**** eerste drie **** partijen zijn verenigingen zonder winstoogmerk waarvan de statuten zijn gepubliceerd in de bijlagen tot het Belgisch ****. **** behartigen de belangen van de militairen.****><****>****.2.1. **** worden twee middelen aangevoerd.****><****>****.2.2. **** eerste middel is afgeleid uit de schending van de artikelen 10 en 11 van de ****, afzonderlijk genomen en gecombineerd met de artikelen 23, derde lid, 1°, en 182 van de ****.****><****>**** bestreden bepalingen machtigen de **** om een lijst op te maken van de titularissen van een militair of openbaar ambt, waarvoor een beroepsverbod van respectievelijk vijf of tien jaar geldt naargelang ze al dan niet eervol ontslagen werden. **** leggen een beroepsverbod op, uit te werken volgens de modaliteiten gekozen door de ****, en maken deel uit van het statuut van de gewapende macht. De schending van de waarborgen verleend door de artikelen 23 en 182 van de **** kan bijgevolg op ontvankelijke wijze worden aangevoerd. **** betrokken grondrechten - de vrije **** en de vrijheid van arbeid verwoord in artikel 23 en het **** verwoord in artikel 182 - hebben rechtstreekse werking. **** leggen de wetgever de verplichting op zelf een eventuele **** vast te leggen en zich te onthouden van elke delegatie aan de uitvoerende macht.****><****>**** stelt men een autonome schending van de artikelen 10 en 11 van de **** vast, wanneer men de situatie van verzoekers vergelijkt met die van andere (****) onderdanen. **** is wellicht een objectief onderscheid, namelijk het al of niet bekleden van een openbaar of militair ambt. **** is evenwel onredelijk dat de loutere hoedanigheid van ambtenaar of militair een aanneembaar motief kan uitmaken voor het beroepsverbod. Indien de wetgever een bepaalde doelstelling beoogt, dan nog is het kennelijk onredelijk erin te voorzien dat alle leden van de overheidssector in aanmerking (moeten) kunnen komen voor het beroepsverbod. De omstandigheid dat de **** zelf criteria zal aanwenden, is ter zake irrelevant.****><****>****.2.3. Het tweede middel is afgeleid uit de schending van de artikelen 10 en 11 van de ****.****><****>**** bestreden bepaling verhoogt de referentieperiode van vijf naar tien jaar wanneer de betrokken ambtenaar of militair werd afgezet of van **** werd ontslagen. **** is discriminerend. **** verzoekers zien allereerst de **** zelf van de doelstellingen van de wetgever niet in. **** facto aannemen dat men de burgermaatschappij voor een dergelijke ambtenaar of militair moet behoeden voor een periode van tien jaar lijkt een loutere bewering, die elke verantwoording ontbeert. **** persoon kan trouwens worden afgezet om veelvuldige redenen die geen enkel verband houden met het ongeoorloofd behandelen van vertrouwelijke informatie of persoonlijke gegevens. Hij kan die sanctie bijvoorbeeld hebben opgelopen omdat het statuut die mogelijkheid biedt om een hangende **** af te sluiten of omdat hij zijn vrijwillig ontslag niet verkrijgt.****><****>**** zijn de aangewende middelen kennelijk onevenredig met de beoogde doelstelling. **** ziet niet in waarom een persoon - die reeds te kampen heeft met de uitermate nadelige gevolgen van een afzetting of ontslag van **** - bij wijze van bijkomende sanctie een dubbel zo lang beroepsverbod zou moeten oplopen. **** zou men minstens oog moeten hebben voor de precieze redenen van die statutaire maatregelen om daarna in voorkomend geval de **** te verlengen. **** bestreden bepaling is, gelet op de algemeenheid ervan, dus onredelijk en kennelijk niet (in alle gevallen) voor een redelijke verantwoording vatbaar.****><****>**** van de ****.****><****>****.3.1. **** bestreden bepaling is identiek aan die welke voorheen bestond, te weten artikel 3, 6°, van de wet van 19 juli 1991 tot regeling van het beroep van privé-detective. **** enige verschilpunt betreft het feit dat de wet van 30 december 1996 heeft gespecificeerd wat er onder politie- en inlichtingendienst dient te worden verstaan.****><****>**** wordt thans verwezen naar de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten.****><****>**** beroep dat wordt ingesteld tegen een onderscheid dat werd ingevoerd door een bepaling die **** **** niet meer met een beroep tot vernietiging kan worden bestreden, is niet ontvankelijk.****><****>Weliswaar kent de **** de rechtspraak van het Hof die stelt dat wanneer de wetgever in een nieuwe wetgeving een vroegere bepaling overneemt, die omstandigheid in beginsel niet verhindert dat tegen de overgenomen bepaling een beroep kan worden ingesteld binnen zes maanden na de bekendmaking ervan, vermits de wetgever aldus zijn wil te kennen geeft om ter zake wetgevend op te treden. **** moet erop worden gewezen dat de **** partijen ook gehouden zijn tot het in acht nemen van de beginselen van behoorlijk burgerschap die tot uiting komen in de rechtspraak van de **** van State. **** valt op dat geen enkele verzoeker het nodig heeft geoordeeld om een **** in te stellen tegen het koninklijk besluit van 28 september 1992 tot vaststelling van de openbare en militaire ambten zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, 6°, van de wet van 19 juli 1991, dat verschenen is in het Belgisch **** van 27 oktober ****_list">1992. **** het feit dat noch tegen de wet van 19 juli 1991, die een identieke bepaling als de thans bestreden bepaling bevatte, noch tegen het uitvoeringsbesluit werd geageerd, moet worden afgeleid dat de verzoekers hun recht hebben «*****» om de nietigverklaring te vorderen van een gelijkluidende bepaling. **** haar gewichtigheid en de belangrijkheid van de gevolgen die **** **** gelden, belangt de vernietiging in de eerste plaats de openbare orde aan. **** past dan ook niet dat de geldigheid van wetten, decreten en ordonnanties gedurende een onbepaalde tijd onzeker zou blijven naar gelang van de spoed welke de partijen aan de dag leggen om een beroep tot nietigverklaring in te stellen. Uit dat beginsel, dat moet worden verbonden met de rechtszekerheid, volgt dat het beroep in ieder geval op straffe van niet-ontvankelijkheid moet worden ingesteld binnen zes maanden na de publicatie van de bestreden norm in het Belgisch ****, en dat dit ook geldt voor, zoals in casu, bevestigende wetten.****><****>**** beroep is bijgevolg onontvankelijk **** ****.****><****>****.3.2. **** bestreden bepalingen hebben betrekking op het statuut van de privé-detective en niet op het statuut van de militairen. **** gewezen militairen kunnen worden geraakt, en dan nog enkel diegenen die minder dan vijf (of tien) jaar geleden een militair ambt hebben bekleed.****><****>**** belang van alle **** partijen is onverbrekelijk verbonden met de inhoud van het koninklijk besluit dat uitvoering moet geven aan de bestreden norm. **** wanneer de (individuele) verzoekers voorkomen in de door de **** te bepalen of bepaalde lijst van militaire of openbare ambten, kunnen zij volhouden dat de bestreden wetsbepaling op hen van toepassing is. **** bepaling die niet van toepassing is op de **** partijen kan hun geen enkel nadeel berokkenen, zodat het beroep ertegen niet ontvankelijk is. **** enkele der **** partijen toont aan dat haar situatie door de bestreden norm rechtstreeks en ongunstig zou kunnen worden geraakt.****><****>****.3.3. **** belang van de **** verenigingen mag niet beperkt zijn tot de individuele belangen van de leden. Uit de uiteenzetting van de middelen blijkt dat de **** partijen zich in hoofdzaak erover beklagen dat de mogelijkheid bestaat dat zij als militair of gewezen militair niet binnen een periode van vijf of tien jaar het beroep van privé-detective kunnen uitoefenen. **** **** hier dus om een individueel belang van de leden. **** valt ook niet in te zien hoe de bestreden norm het maatschappelijk doel van de **** verenigingen zou kunnen raken.****><****>****.3.4. **** enkele van de **** partijen kan aantonen dat zij onder toepassing valt van artikel 1, 3°, van het koninklijk besluit van 28 september 1992 en kan dus aantonen dat zij, ingevolge het uitvoeringsbesluit, rechtstreeks en ongunstig wordt geraakt door de bestreden norm.****><****>****.4.1. **** het eerste middel betreft moet allereerst worden opgemerkt dat de bestreden norm niet het statuut van de militairen regelt, maar wel de uitoefening van het beroep van privé-detective. **** loutere feit dat een gewezen militair gedurende een bepaalde periode niet kan optreden of niet kan worden erkend als privé-detective betekent niet dat aldus het statuut van de militairen wordt geregeld.****><****>**** artikel 182 van de **** de normatieve bevoegdheid voorbehoudt aan de federale wetgever, sluit het evenwel niet uit dat de wetgever een beperkte **** toekent aan de ****. **** wetgever heeft het algemeen beginsel vastgelegd dat personen die een militair ambt hebben bekleed gedurende een bepaalde periode moeten wachten vooraleer zij de vergunning kunnen verkrijgen om het beroep van privé-detective uit te oefenen. Aan de **** wordt enkel de bevoegdheid verleend om het begrip «*****» te beperken, door het opstellen van een lijst. Het opstellen van een lijst door de **** kan de doelgroep enkel beperken. Een dergelijke situatie kan de verzoekers niet tot nadeel strekken. **** artikel 182 van de **** de wetgever ermee belast de rechten en de verplichtingen van de militairen te regelen, ontleent de **** niettemin aan artikel 107 van de **** de bevoegdheid om de draagwijdte van die rechten en verplichtingen te bepalen. **** bestreden norm, of beter artikel 3, 6°, van de wet van 19 juli 1991, legt het algemeen beginsel vast. **** gewezen openbare ambtenaren of militairen kunnen gedurende een bepaalde periode geen vergunning verkrijgen om het beroep van privé-detective uit te oefenen. **** wet geeft aan de uitvoerende macht de bevoegdheid om de lijst op te stellen van de ambten waarvoor dat verbod geldt. De uitvoerende macht geeft dat algemeen beginsel aldus concrete inhoud. **** zou trouwens grondwettelijk onmogelijk zijn geweest dat de wetgever die regeling in detail zou uitwerken. De oprichting en de organisatie van de diensten van het algemeen bestuur en de rechtspositie van het daarin **** personeel, wat de burgerlijke ambtenaren betreft, worden door de **** bepaald. **** **** hier om een door de **** aan de **** gereserveerde bevoegdheid. **** wetgever zou het beginsel van de scheiding der machten miskennen wanneer hij dat terrein zou betreden, behoudens voor de aangelegenheden die de **** aan de wet voorbehoudt.****><****>****.4.2. **** verzoekers verwijzen ten onrechte naar artikel 23 van de ****. **** bepaling bestond nog niet op het ogenblik van het tot stand komen van de wet van 19 juli 1991. **** bepaling is op zich niet uitvoerbaar. Zij kan immers niet in die zin worden geïnterpreteerd dat zij een absoluut recht verleent. **** economische en sociale rechten vervat in artikel 23 van de **** hebben geen directe werking en kunnen derhalve niet voor de rechter worden afgedwongen louter op grond van hun inschrijving in de ****. **** staat aan de wetgever om aan die rechten concreet gestalte te geven en de **** ervan te bepalen. Ook de ****-verbintenis die het zou bevatten mag niet blind worden toegepast. Er kan een **** gebeuren met bijvoorbeeld het algemeen belang of met andere grondrechten. **** maatregel is bijgevolg pas in strijd met artikel 23 van de **** wanneer de schending dermate ernstig is dat ze iedere beroepsuitoefening onmogelijk maakt.****><****>**** enkel een termijn vast te stellen gedurende welke ex-militairen geen aanvraag tot vergunning als privé-detective kunnen indienen, heeft de wetgever de uitoefening van een beroep niet onmogelijk gemaakt, doch enkel in zekere mate aan banden gelegd.****><****>****.4.3. **** eerste doelstelling van de wet van 19 juli 1991 is de uitoefening van het beroep van privé-detective te controleren door het slechts toegankelijk te maken voor betrouwbare personen die een adequate opleiding hebben gevolgd. **** van de voornaamste redenen voor het ontwerpen van de wetgeving was het beheersbaar en controleerbaar maken van de sector der privé-detectives. Die sector heeft in de jaren 1989-1990 een vrij grote expansie gekend, zonder dat enige controle erop werd uitgeoefend. **** gebrek aan controle leidde ertoe dat ook een aantal niet betrouwbare personen zich als privé-detective gingen vestigen. **** wet van 19 juli 1991 was de eerste wetgeving in West-**** tot reglementering van het beroep van privé-detective. **** beheersbaar maken van de sector is echter een werk dat verscheidene jaren in beslag neemt, mede omdat men gestart is met de sanering zonder een echt goede kennis van wat zich op het terrein afspeelde.****><****>Vele functies, onder andere in de openbare en militaire sector, geven toegang tot vertrouwelijke inlichtingen die de betrokken personen enkel meedelen omdat de bewaarder van de informatie gehouden is tot de meest strikte discretie. **** zou vanzelfsprekend onduldbaar zijn dat een persoon die **** over die inlichtingen beschikt, ertoe zou worden verleid ze in de hoedanigheid van detective met andere oogmerken aan te wenden. **** **** zou onvermijdelijk zijn. **** zou een dergelijke situatie aanleiding kunnen geven tot oneerlijke concurrentie, aangezien de betrokken personen, die vroeger een militair of openbaar ambt zouden hebben uitgeoefend, en in die hoedanigheid over geheime of vertrouwelijke informatie konden beschikken, een voordeel zouden genieten ten opzichte van andere privé-detectives, die vroeger dergelijke informatie niet zouden hebben kunnen verkrijgen.****><****>Een der grote doelstellingen van de wet van 19 juli 1991 was de collusie tussen de politie- en inlichtingendiensten en de private opsporing te verhinderen en de grote overloop vanuit bepaalde openbare en militaire ambten naar de privé-sector te vermijden. **** wetgever wou inzonderheid tegengaan dat ervaren mensen, werkzaam in de publieke sector, over zouden stappen naar de privé-sector. De overheid investeert immers in opleidingen, terwijl het niet aangewezen zou zijn dat het bedrijfsleven over de meest gekwalificeerde elementen zou beschikken. Ook na een eventuele overgang naar de privé-sector blijven er altijd contacten bestaan met vroegere collega's. **** gevaar is niet denkbeeldig dat er een informeel **** zou ontstaan tussen publieke en private speurders. **** wetgever wou dat gevaar beperken door een tijdelijk **** in de wet op te nemen.****><****>**** staat niet aan het Hof te zeggen of een termijn onredelijk is, noch te oordelen of een andere termijn buitensporig is, aangezien die kwestie tot de **** van de wetgever behoort.****><****>**** staat niet aan het **** vooruit te lopen op de manier waarop de aangevochten wet zal worden toegepast. **** ruim en onnauwkeurig de bij de aangevochten bepaling aan de **** gegeven machtiging ook zou kunnen zijn, zij staat hem geenszins toe af te wijken van het beginsel volgens hetwelk een verschil in behandeling dat door een norm tussen verschillende categorieën van personen in het leven wordt geroepen, moet berusten op een objectieve en redelijke verantwoording, die wordt beoordeeld ten aanzien van het doel en de gevolgen van de desbetreffende maatregel. **** staat aan de administratieve en justitiële rechter toezicht uit te oefenen op de maatregel waarmee de **** de **** toegekende machtiging zou hebben overschreden.****><****>****.4.4. **** het tweede middel laten de **** partijen gelden dat het discriminerend is de referentieperiode van vijf naar tien jaar te verhogen wanneer de betrokken ambtenaar of militair is afgezet of van **** is ontslagen.****><****>**** afzetting is de zwaarste **** voor ambtenaren, wat erop wijst dat de betrokken ambtenaar in ieder geval een onregelmatig gedrag heeft vertoond. **** wetgever vermocht aldus een langere termijn op te leggen, vooraleer die gewezen **** zich als privé-detective zou mogen vestigen.****><****>Het ontslag van **** wordt vaak toegepast wanneer een ambtenaar niet meer voldoet aan de voorwaarden inzake politieke rechten, lichamelijke geschiktheid of wanneer hij definitief **** wordt bevonden, onder meer ten gevolge van negatieve beoordelingen.****><****>**** wordt in de definitieve **** voorzien wanneer de ambtenaar zich in een geval bevindt waarin de toepassing van de burgerlijke wetten en van de strafwetten de **** tot gevolg heeft. **** geldt voor de ambtenaar die ingevolge een **** procedure wordt afgezet.****><****>**** van antwoord van de **** partijen.****><****>****.5.1. **** exceptie van **** **** **** kan niet worden aangenomen. **** Hof heeft in zijn arrest ****. 81/95 geoordeeld dat zelfs wanneer men ervan uitgaat dat de betrokken bepaling een interpretatieve bepaling zou zijn, het **** er toch niet van ontheven is de bestaanbaarheid met de artikelen 10 en 11 van de **** te onderzoeken. **** geldt ook voor bevestigende bepalingen.****><****>**** wijziging van de **** op 31 januari 1994, waarbij artikel 23 van de **** werd ingevoegd, heeft overigens tot gevolg dat de wetgever van 30 december 1996 andere normen in acht diende te nemen dan op 19 juli 1991.****><****>De openbare orde vereist dat een tijdig **** rechter zich uitspreekt over een verzoekschrift.****><****>****.5.2. **** verweer van de **** inzake het belang faalt in rechte en in feite. **** wetgever heeft alomvattende bevoegdheden aan de **** toegekend. Bijgevolg kunnen de individuele verzoekers van de ene op de andere dag voorkomen op een door de **** opgestelde lijst.****><****>**** risico is wezenlijk, zeker wanneer men voor ogen houdt dat bepaalde verzoekers pas in ruste zijn gesteld of over één jaar in ruste zullen worden gesteld. Indien de wetgever zulk een bevoegdheid niet aan de **** had toegekend, dan zou het risico om een beroepsverbod op te lopen niet bestaan. **** voordeel dat voortspruit uit een **** is dus evident. **** het **** komt de **** vast te staan dat de bestaande lijst onwettig is. **** voordeel komt ten goede aan de leden van de verenigingen die nu reeds op de lijst van het beroepsverbod staan. De facto komen bepaalde leden van de verenigingen wel reeds voor op de lijst van het koninklijk besluit. **** het **** zal blijken dat die lijst onwettig is.****><****>****.5.3. **** het eerste middel betreft toonden de **** partijen in hun verzoekschrift reeds aan dat de bestreden bepaling wezenlijk deel uitmaakt van het statuut der militairen.****><****>**** verweer van de **** faalt om verscheidene redenen. **** militairen zijn te dezen het voorwerp van een beroepsverbod. De omstandigheid dat de **** het statuut der ambtenaren vastlegt is dus niet ter zake dienend. Vermits de wetgever een algemeen principe heeft ingevoerd volgens hetwelk alle militairen mogen voorkomen op de ****, zijn de bestreden wetsbepalingen zeker onredelijk vanwege de algemeenheid van de verboden categorie. Artikel 23 van de **** kan wel degelijk worden aangevoerd (arrest ****. 34/96) voor een wet die dateert van 1996.****><****>**** bestreden wetsbepalingen zijn geconcipieerd als verkapte ****. **** volstaat bijgevolg te verwijzen naar de **** ****. 81/95, 23/96 en 34/96. Uit de uiteenzetting van de **** blijkt ook dat de doelstelling van de wetgever ongeoorloofd is. **** ijvert immers om uit de sector van de privé-detectives de meest gekwalificeerde elementen te weren.****><****>**** betreft hier aan de wetgever expliciet voorbehouden bevoegdheden.****><****>**** louter afwachten van het resultaat van de toetsing van de koninklijke besluiten is dus geen aanvaardbare verantwoording.****><****>****.5.4. **** vanwege de verscheidenheid aan gevallen is het onredelijk om alle van **** ontslagen personen over dezelfde kam te scheren. **** ziet aldus niet in waarom een verdienstelijk ambtenaar die een **** oploopt en aldus ongeschikt wordt bevonden, verplicht wordt een verdubbelde **** van tien jaar in acht te nemen. - **** - **** aanzien van de omvang van het beroep.****><****>****.1.1. **** **** partijen vorderen in **** de vernietiging van artikel 3, § 1, 5°, en § 2, 6°, van de wet van 19 juli 1991 tot regeling van het beroep van privé-detective, vervangen door artikel 3 van de wet van 30 december 1996 tot wijziging van voormelde wet, en in bijkomende orde de vernietiging van de woorden «*****» die in het voormelde artikel 3, § 1, 5°, voorkomen.****><****>**** vorderen tevens de vernietiging van artikel 3 van de wet van 30 december 1996.****><****>****.1.2. Hoewel de **** partijen de vernietiging van het gehele artikel 3 van de wet van 30 december 1996 vorderen, stelt het **** vast dat de aangevoerde middelen uitsluitend gericht zijn tegen artikel 3, § 1, 5°, en § 2, 6°, van de wet van 19 juli 1991, gewijzigd bij de wet van 30 december 1996, in zoverre die bepalingen bepaalde militaire of openbare ambten beogen. **** beroep is derhalve daartoe beperkt.****><****>**** aanzien van de ontvankelijkheid van het beroep ****.2.1. De **** betwist de ontvankelijkheid **** **** van het beroep om reden dat de bestreden bepaling identiek is aan de daaraan voorafgaande bepaling van de wet van 19 juli 1991, die de verzoekers niet te gepasten tijde hebben bestreden en om reden dat zij evenmin het ter uitvoering daarvan genomen koninklijk besluit hebben bestreden.****><****>****.2.2. **** blijkt uit de vergelijking tussen het nieuwe artikel 3, § 1, 5°, en § 2, 6°, en het oorspronkelijke artikel 3, 6°, van de wet van 19 juli 1991 dat de wetgever met de bestreden bepalingen de vroegere bepaling - deels letterlijk, deels inhoudelijk - heeft overgenomen, maar niettemin heeft hij zijn wil te kennen gegeven om in die aangelegenheid opnieuw wetgevend op te treden.****><****>Wanneer de wetgever in een nieuwe wetgeving een oude bepaling overneemt, verhindert die omstandigheid niet dat tegen de overgenomen bepaling een beroep zou kunnen worden ingesteld binnen zes maanden na de bekendmaking ervan.****><****>**** exceptie wordt verworpen.****><****>****.3.1. De **** betwist het belang van de **** partijen.****><****>****.3.2. De **** en de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het **** vereisen dat elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een beroep tot vernietiging instelt, doet blijken van een belang.****><****>**** het vereiste belang doen slechts blijken de personen wier situatie door de bestreden norm rechtstreeks en ongunstig zou kunnen worden geraakt.****><****>****.3.3. **** **** partijen die natuurlijke personen zijn, zijn hetzij militairen in actieve dienst, hetzij gewezen militairen. Zij kunnen rechtstreeks en ongunstig in hun situatie worden geraakt door een bepaling die de **** machtigt de militaire ambten aan te wijzen waarvan de titularissen gedurende een periode van vijf of tien jaar na beëindiging ervan uitgesloten zijn van de mogelijkheid om een vergunning te verkrijgen voor de uitoefening van het beroep van privé-detective.****><****>Zij doen daarentegen niet blijken van een belang bij de vernietiging van de bepalingen in zoverre die de **** machtigen andere openbare ambten aan te wijzen.****><****>****.3.4. **** ****.****.****. Nationaal **** der **** heeft luidens artikel 6 van haar statuten onder meer het bevorderen en verdedigen van de beroeps-, juridische, materiële en sociale belangen van de door haar vertegenwoordigde leden bij de bevoegde organen ten doel. **** raad van bestuur van de vereniging heeft op 8 juli 1997 beslist het beroep in te stellen.****><****>**** ****.****.****. **** van de **** uit de **** **** heeft zich luidens artikel 3 van haar statuten onder meer ten doel gesteld : «*****». **** raad van bestuur van de vereniging heeft op 4 juli 1997 beslist het beroep in te stellen.****><****>**** ****.****.****. Koninklijk Onderling **** der **** **** heeft luidens artikel 3 van haar statuten onder meer ten doel : «*****» en «*****». **** raad van bestuur van de vereniging heeft op 30 juli 1997 beslist het beroep in te stellen.****><****>****.3.5. **** een vereniging zonder winstoogmerk zich op een collectief belang beroept, is vereist dat haar maatschappelijk doel van bijzondere aard is en, derhalve, onderscheiden van het algemeen belang; dat dit belang niet tot de individuele belangen van de leden is beperkt; dat het maatschappelijk doel door de bestreden norm kan worden geraakt; dat dit maatschappelijk doel werkelijk wordt nagestreefd, wat moet blijken uit de concrete en duurzame werking van de vereniging, zowel in het verleden als in het heden.****><****>**** **** verenigingen zonder winstoogmerk voldoen aan die voorwaarden.****><****>****.3.6. **** bestreden bepalingen kunnen het maatschappelijk doel van de **** verenigingen, zoals omschreven in ****.3.4, rechtstreeks en ongunstig raken doordat zij het mogelijk maken dat de **** militaire ambten die door leden van de **** verenigingen worden of werden bekleed, aanwijst als zijnde ambten waarvan de titularissen gedurende een periode van vijf of tien jaar na beëindiging ervan uitgesloten zijn van de mogelijkheid om een vergunning te verkrijgen voor de uitoefening van het beroep van privé-detective. **** belang is onderscheiden, zowel van het algemeen belang als van de individuele belangen van elk van de leden van vermelde verenigingen, nu het een belang betreft dat alle militairen in actieve dienst of in ruste gemeen hebben.****><****>**** **** verenigingen doen daarentegen niet blijken van een belang bij de vernietiging van de bestreden bepalingen in zoverre die de **** machtigen andere openbare ambten aan te wijzen.****><****>**** gronde.****><****>**** het eerste middel betreft.****><****>****.4.1. **** het eerste middel, afgeleid uit de schending van de artikelen 10 en 11 van de ****, afzonderlijk genomen en gecombineerd met de artikelen 23, derde lid, 1°, en 182 van de ****, zouden de bestreden bepalingen de **** ten onrechte machtigen om ten aanzien van titularissen van een militair ambt afbreuk te doen aan de vrije **** en het ****, door de **** partijen beschouwd als grondrechten die worden gewaarborgd door voormelde ****. **** zou er geen redelijke verantwoording zijn voor de mogelijkheid dat alle militairen voor het beroepsverbod in aanmerking komen.****><****>****.4.2. Blijkens de parlementaire voorbereiding van het oorspronkelijke artikel 3 van de wet van 19 juli 1991 - bepaling die grotendeels overeenstemt met het gedeeltelijk bestreden nieuwe artikel 3 van die wet - strekt die bepaling ertoe, door het opleggen van een aantal voorwaarden, de toegang tot het beroep van detective, vanwege het gevaar voor schending van het privé-leven van de burgers dat met de uitoefening van dat beroep verbonden is, af te schermen (****. ****., Senaat, 1990-1991, ****. 1259-1, ****. 1 en 6).****><****>**** in het geding zijnde voorwaarde beoogt te vermijden dat leden van reguliere **** naar het **** overstappen, te voorkomen dat het beroep van privé-detective door politieagenten en rijkswachters wordt uitgeoefend als **** en, meer in het algemeen, uit te sluiten dat een vermenging ontstaat tussen de activiteiten van privé-detectives en die van de openbare veiligheidsdiensten (ibidem, ****. 3 en 7).****><****>**** wetgever beoogt met de betrokken bepaling alle personen die bekleed zijn met een, zij het beperkte, politionele bevoegdheid en die uit dien hoofde toegang hebben tot vertrouwelijke informatie of tot **** (****. ****., Kamer, 1995-1996, ****. 557/1, ****. 3).****><****>****.4.3. Wanneer de wetgever, vanwege het gevaar voor inbreuk op het privé-leven van de burgers dat verbonden is aan de activiteit van een privé-detective, de toegang tot dat beroep **** te beperken tot personen die in ieder opzicht voldoende waarborgen bieden, is het bepalen van strenge **** voor dat beroep een geschikt middel om dat doel te bereiken.****><****>**** hij, inzonderheid met het oog op het voorkomen van iedere collusie tussen privé-detectives en leden van politie- en inlichtingendiensten en tevens met het oog op het afremmen van het overstappen van leden van politie- en inlichtingendiensten naar het beroep van privé-detective, bepaalt dat die personen het beroep van privé-detective pas kunnen uitoefenen na het verstrijken van een bepaalde periode nadat zij hun ambt hebben verlaten, neemt hij een maatregel die geschikt is om het beoogde doel te bereiken.****><****>**** bestreden maatregel is niet onevenredig met het beoogde doel, nu de machtiging die de wetgever aan de **** geeft om de lijst van de militaire ambten die zijn bedoeld op te stellen er niet toe strekt alle of een ruime categorie van militaire ambten te doen aanwijzen, doch slechts die militaire ambten welke vergeleken kunnen worden met ambten bij politie- en inlichtingendiensten. Het komt de gewone en de administratieve rechter, naar gelang van het geval, toe om na te gaan of die machtiging op een juiste wijze wordt aangewend.****><****>****.4.4. Artikel 23 van de ****, aangevoerd door de **** partijen, bepaalt weliswaar, enerzijds, dat «*****» en, anderzijds, dat die rechten «*****» omvatten. Uit die bepalingen kan echter niet worden afgeleid dat de wetgever, na de beginselen te hebben vastgesteld zoals hij heeft gedaan in de bestreden bepalingen, aan de **** niet bepaalde bevoegdheden zou kunnen opdragen.****><****>****.4.5. **** bestreden bepalingen zijn een onderdeel van het geheel aan voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om een vergunning voor de uitoefening van het beroep van privé-detective te kunnen verkrijgen.****><****>****, in zoverre zij aan personen die een door de **** aangewezen militair ambt hebben bekleed gedurende een bepaalde periode na de beëindiging daarvan de mogelijkheid ontzeggen een vergunning te verkrijgen om het beroep van privé-detective uit te oefenen, stellen zij rechten en verplichtingen van militairen vast als bedoeld in artikel 182 van de ****.****><****>Uit de wet volgt, zoals werd gepreciseerd in ****.4.3, dat door de **** enkel militairen kunnen worden beoogd die bekleed zijn met een bevoegdheid van politie of ter zake van inlichtingen. **** is voldaan aan de vereisten van het **** vervat in artikel 182 van de ****.****><****>****.4.6. **** middel kan niet worden aangenomen.****><****>**** het tweede middel betreft.****><****>****.5.1. **** het tweede middel, afgeleid uit de schending van de artikelen 10 en 11 van de ****, zou de verhoging van de referentieperiode van vijf naar tien jaar in geval van afzetting of ontslag van **** discriminerend zijn. De doelstelling die de wetgever daarmee zou nastreven, zou ongeoorloofd zijn. **** ieder geval zouden de aangewende middelen kennelijk onevenredig zijn met de beoogde doelstelling.****><****>****.5.2. De keuze van de wetgever om in geval van afzetting of ontslag van **** uit het ambt de referentieperiode te verdubbelen kan redelijkerwijze niet onevenredig worden geacht met de doelstelling die erin bestaat de toegang tot het beroep van privé-detective voor te behouden aan personen die in ieder opzicht, inzonderheid op vlak van de moraliteit, voldoende waarborgen bieden. **** staat niet aan het **** aan te geven dat die doelstelling ook met andere of minder vergaande maatregelen zou kunnen worden bereikt, nu die doelstelling met de gekritiseerde maatregel kan worden bereikt en die maatregel daarmee kennelijk niet onevenredig is.****><****>****.5.3. **** middel kan niet worden aangenomen.****><****>Om die redenen, het **** verwerpt het beroep.****><****>Aldus uitgesproken in het ****, het **** en het ****, overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het ****, op de openbare terechtzitting van 1 april 1998.****><****>**** griffier, ****. ****.****><****>**** voorzitter, ****. **** ****.
^