Etaamb.openjustice.be
Plan De Secteur
publié le 05 février 1998

DEPARTEMENT DE L'ENVIRONNEMENT ET DE L'INFRASTRUCTURE Plan de secteur « Gentse en Kanaalzone ». - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes de Lovendegem, Evergem, Gent, Lochristi Un arrêté du Gouvernement flamand du 9 décember 1997 fixe définitivement une modification partielle(...)

source
ministere de la communaute flamande
numac
1998035099
pub.
05/02/1998
prom.
--
moniteur
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE


DEPARTEMENT DE L'ENVIRONNEMENT ET DE L'INFRASTRUCTURE Plan de secteur « Gentse en Kanaalzone ». - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes de Lovendegem, Evergem, Gent, Lochristi, Wachtebeke et Zelzate Un arrêté du Gouvernement flamand du 9 décember 1997 fixe définitivement une modification partielle de l'arrêté royal du 14 septembre 1977 portant fixation du plan de secteur « Gentse en Kanaalzone » pour les parties du territoire des communes de Lovendegem, Evergem, Gent, Lochristi, Wachtebeke et Zelzate telles qu'indiquées sur les plans d'affectation en annexe et pour les parties des feuilles 14/2, 14/5, 14/6 et 14/7 telles que comprises dans les annexes 1re à 3 comprise au présent arrêté.

Le plan de la situation physique et juridique appartenant aux parties non-normatives du plan de secteur précité définitivement fixé, est compris dans les annexes 4 à 6 comprise au présent arrêté.

Le Ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.

Provincie Oost-Vlaanderen. - Streekcommissie van advies voor de ruimtelijke ordening Uittreksel uit de vergadering van 12 september 1997 Aanwezig : Voorzitter dd. : voor punt 1 : E. Van Meenen vanaf punt 2 : A. Vercamer Leden : J. Timmermans, G. Deckers, F. De Vilder, A. De Maght-Aelbrecht, J. Caudron, P. Martens, S. Van Rouveroij, A. Vanden Bossche, D. Baeckelandt, L. Daels, P. Van Tittelboom, P. De Decker, M. Hoffmann, J. Rutgeerts, G. Schuerman, P. Saey, M. Vermeulen, G. Storme.

Vanwege R.O.H.M. : A. Stevens - afd. ROHM Oost-Vlaanderen W. Vanheel - afd. Ruimtelijke Planning Secretariaat : N. Bleyenberg Verontschuldigd : H. Balthazar, W. Merchie, H. Rupus, I. Verleyen, P. Wille, G. Allaert, W. Goemaere, B. Van Schoote.

Afwezig : O. Adriaensen, M. Heughebaert.

Agenda A. De notulen van de vergaderingen van 8 augustus 1997, te 15 uur en 16 uur worden goedgekeurd.

B.2. Gewestplan Gentse en Kanaalzone, gedeeltelijke herziening te Lovendegem, Evergem, Gent, Lochristi, Wachtebeke en Zelzate De Commissie, Wordt uitgenodigd, om in toepassing van artikel 11, § 4 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd op 22 oktober 1996, advies te verlenen over het dossier betreffende de gedeeltelijke herziening van het gewestplan Gentse en Kanaalzone op het grondgebied van de gemeenten Lovendegem, Evergem, Gent, Lochristi, Wachtebeke en Zelzate, waarvan het ontwerplan voorlopig vastgesteld werd bij besluit van de Vlaamse regering van 3 december 1996 ( Belgisch Staatsblad 31 januari 1997) en de Gouverneur belast met het openbaar onderzoek;

Neemt kennis van de inhoud van het dossier dat bestaat uit het besluit van de Vlaamse regering, het bestemmingsplan (fragment kaartbladen 14/2, 14/5, 14/6 en 14/7), plan met de fysische en juridische toestand, de toepasselijke wettelijke bepalingen, de stukken waaruit blijkt dat het openbaar onderzoek gehouden werd van 17 april tot en met 16 juni 1997, de ingediende bezwaren, en de adviezen van de gemeenten en van de Bestendige Deputatie;

Hoort de heer W. Vanheel van de Afdeling Ruimtelijke Planning van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap die de betreffende gewestplanwijziging toelicht waaruit blijkt dat, zoals aangegeven in de considerans van het besluit van de Vlaamse regering, het gaat om het intekenen van het tracé van een pijpleiding die een verbinding moet vormen tussen Zeebrugge en het Franse en Duitse aardgasnet en onderdeel is van een aardgastransportnetwerk in Noordwest-Europa, dat dergelijke werken van algemeen belang zijn en vroeger vergund werden bij toepassing van artikel 20 van de stedenbouwwet totdat de rechtspraak hierover anders geoordeeld heeft, dat de tracés van die pijpleidingen thans opgenomen worden in het gewestplan en tot de vaste en verplichte inhoud ervan behoren, dat dergelijke pijpleidingen evenwel jaren vooraf bestudeerd en gepland worden, ook in overleg met de administraties, dat het aldus mogelijk is dat nog niet integraal voldaan wordt aan het principe van bundeling van lijninfrastructuren volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen doch dit principe zeker benadert en in de toekomst volledig zal gevolgd worden;

Stelt vast dat het besluit van de Vlaamse regering op volgende overwegingen steunt : « Overwegende dat de aanleg van deze pijpleidingen onderdeel uitmaakt van het VTN-project (Versterking transit/transportnet, Distrigas NV) dat voorziet in een ondergrondse verbinding tussen Zeebrugge en het Franse en Duitse aardgasnet; dat deze verbinding een onderdeel is van het aardgastransportnetwerk in Noordwest-Europa vermits deze verbinding een rol speelt in de bevoorrading van Franse, Duitse, Luxemburgse en Spaanse afnemers van Nederlands, Engels en Noors gas; dat deze verbinding op termijn tevens een rol zal spelen in het transport van Russisch aardgas met mogelijk Engeland als bijkomende afnemer;

Overwegende dat het VTN-project naast de doorvoerfunctie ook bedoeld is voor levering aan Belgische aardgasgebruikers, zowel aan bedrijven, als aan de in het nationale energie-uitrustingsprogramma 1995-2005 vooropgestelde warmtekrachtkoppelingscentrales, als aan gezinnen;

Overwegende dat de voorliggende gewetplanwijziging kadert binnen een globale visie die ten aanzien van deze problematiek werd ontwikkeld;

Overwegende dat aan te leggen pijpleidingen tot de vaste en verplichte inhoud van het gewestplan behoren;

Overwegende dat voor de geplande gasvervoerleiding geen tracé is voorzien binnen de grafische voorschriften van het vroeger bij koninklijk besluit vastgestelde gewestplan;

Overwegende dat de geldende grafische voorschriften van het gewestplan in hun huidige vorm aldus de uitvoering van de werken noodzakelijk voor de aanleg van de gasleiding verhinderen. » Dat het eerste deel van het voorgesteld tracé van de pijpleiding het gewestplan Gentse en Kanaalzone binnenkomt aan de grens tussen Waarschoot en Lovendegem, deels terugloopt over de grens en dit gewestplan terug binnenkomt alwaar het achtereenvolgens loopt door een agrarisch gebied, een bufferzone, een industriezone, een agrarisch gebied, industriezone, agrarisch gebied, woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied tot de grens met Lokeren;

Dat voornoemd tracé daarbij deels parallel loopt met een bestaande hoogspanningsleiding, deels onder bestaande hoogspanningsleidingen tot aan het gehucht Droogte, waarrond gegaan wordt, en verder deels wel en deels niet een bestaande leiding volgt, terwijl het drukstation gepland wordt in de industriezone;

Dat een tweede tracé voorgesteld wordt vanaf de grens met Nederland in Zelzate tot aan voornoemd drukstation, en dit tracé door een landschappelijk waardevol agrarisch gebied, een bosgebied, een bufferzone, een bosgebied, agrarisch gebied en industriezone loopt;

Dat daarbij een bestaande weg gevolgd wordt tot de autoweg Antwerpen-Zeekust, een drukstation voorzien wordt in de bufferzone en een bestaande weg gevolgd, en het tracé verder de Kennedylaan volgt, deels rechts ervan in een agrarisch gebied en deels links ervan in het industriegebied;

Dat volgende bezwaren ingediend werden : 1. Van de Velde-Pussemier : het voorgesteld tracé volgt de bestaande leidingen niet noch de principes van het Structuurplan Vlaanderen, tevens zijn de plannen onduidelijk en onleesbaar.2. CVP-fractie van Gentse gemeenteraad - akkoord met traject ten oosten van de Kennedylaan; - traject ter hoogte van Putteveldestraat en Speurdonkstraat te verplaatsen in noordelijke richting. 3. R.De Schoenmaecker - tegen tracé door de uitplant van de bloemisterij en verzoek het noordwaarts te verleggen; - verplaatsing schraapkolfstation. 4. G.Merckx - waarom wordt N49 niet gevolgd; - wat is de impact op spaarbekken van Kluizen; - schadevergoeding is onvoldoende. 5. N.V. Distrigas. - vraagt beperkte aanpassing tracé dat binnen de 60 dagen na de sluiting van het openbaar onderzoek door de gemeenteraden en de Bestendige Deputatie advies kon uitgebracht worden waarbij geen advies gelijkstaat met gunstig wat volgend resultaat geeft : 1. Assende : - 2.De Pinte : d.d. 23 juni 1997 - gunstig 3. Destelbergen : d.d. 23 juni 1997 - gunstig 4. Evergem : d.d. 26 juni 1997 - ongunstig 5. Gent : d.d. 23 juni 1997 - ongunstig 6. Laarne : d.d. 4 september 1997 - gunstig 7. Lochristi : d.d. 23 juni 1997 - gunstig 8. Lovendegem : d.d. 29 mei 1997 - ongunstig 9. Melle : - 10.Merelbeke : d.d. 17 juni 1997 - gunstig 11. Moerbeke : - 12.Nevele : d.d. 1 juli 1997 - gunstig 13. Oosterzele : - 14.Sint-Martens-Latem : d.d. 30 juni 1997 - gunstig 15. Wachtebeke : - 16.Wetteren : - 17. Zelzate : d.d. 6 augustus 1997 - gunstig 18. Bestendige Deputatie : d.d. 14 augustus 1997 - ongunstig Evalueert de gegevens van het dossier waarbij als meerderheidsstandpunt aangevoerd wordt dat in het besluit van de Vlaamse regering wel vermeld wordt dat de voorliggende gewestplanwijziging kadert binnen een globale visie die ten aanzien van deze problematiek werd ontwikkeld, doch dat niet aangegeven wordt wat die visie inhoudt, dat de enige visie die op Vlaams niveau bekend is vervat zit in de ontwikkelingsperspectieven m.b.t. pijpleidingen die opgenomen zijn in het ontwerp van Structuurplan Vlaanderen en die bestaat in het bundelen van pijpleidingen in leidingstroken, dat het ontwerp van gewijzigd gewestplan hieraan niet voldoet, dat op het plan zowel afzonderlijke leidingen als leidingstraten aangeduid zijn doch dat niet bekend is of en welke leidingen aldaar reeds bestaan noch of er in de toekomst leidingen kunnen bijkomen, dat evenmin een visie gegeven wordt op bestaande leidingenstelsels die op het gewestplan reeds aangeduid zijn, verspreid aangelegd werden en waarmee niet gebundeld wordt, dat de voorgestelde tracé andere bestemmingen bezwaren zoals agrarisch gebied dat geschonden wordt en nog meer zou geschaad worden bij latere bundeling met de reeds verspreide leidingen, en de versnippering van industriegebied waardoor de uitbouw ervan bemoeilijkt wordt, dat deze gewestplanwijziging derhalve onvoldoende gemotiveerd is, niet steunt op een duidelijk ruimtelijk beleid en een goede ruimtelijke ordening kan schaden, dat aldus de ongunstige adviezen van de gemeenteraden van Gent en Evergem en van de Bestendige Deputatie kunnen bijgetreden worden; dat de bezwaren 2, 3, 4 en 5 dienen verworpen omdat een tracéwijziging niet mogelijk is vermits dit niet het voorwerp was van het onderzoek en dat met bezwaar 1 kan ingestemd worden; en waarbij als minderheidsstandpunt gesteld wordt dat de plannen van Distrigas en de besprekingen met de overheid dateren van voor het Structuurplan Vlaanderen, dat de overheid moet instaan voor werken van algemeen belang die niet kunnen uitgesteld worden omwille van toekomstige principes, dat de voorgestelde gewestplanwijziging weliswaar deels steunt op een oude benadering doch ook reeds grotendeels rekening houdt met de recente visies en ontwikkelingsperspectieven;

Beslist met 3 stemmen voor, 16 tegen en 1 onthouding het betreffende ontwerp van gedeeltelijke herziening van het gewestplan Gentse en Kanaalzone ongunstig te adviseren.

Namens de Streekcommissie van Advies, De Secretaris, (get.) N. Bleyenberg.

De Voorzitter dd., (get.) A. Vercamer.

^