← Retour vers "Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur « Halle-Vilvoorde-Asse
». - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes
de Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel et Opwijk Un arrêté du Gouvernement flamand du 26 mai 2000
fixe définitivement le plan y joint de modificatio(...)"
| Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur « Halle-Vilvoorde-Asse ». - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes de Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel et Opwijk Un arrêté du Gouvernement flamand du 26 mai 2000 fixe définitivement le plan y joint de modificatio(...) | Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk Bij besluit van de Vlaamse regering van 26 mei Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...) |
|---|---|
| MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur « Halle-Vilvoorde-Asse ». - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes de Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel et Opwijk Un arrêté du Gouvernement flamand du 26 mai 2000 fixe définitivement | MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk Bij besluit van de Vlaamse regering van 26 mei 2000 wordt het |
| le plan y joint de modification partielle de l'arrêté royal du 7 mars | bijgevoegde plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk |
| besluit van 7 maart 1977 houdende vaststelling van het gewestplan | |
| 1977 portant fixation du plan de secteur "Halle-Vilvoorde-Asse" pour | Halle-Vilvoorde-Asse definitief vastgesteld voor de delen van de |
| des parties des feuilles 23/2,23/3,23/5 et 23/6 telles que comprises | kaartbladen 23/2, 23/3, 23/5 en 23/6 zoals vervat in de bijlagen 1 en |
| dans les annexes 1re et 2 au présent arrêté. | 2 bij dit besluit. |
| Le plan indiquant la situation physique et juridique existante | Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende |
| appartenant aux parties non normatives du plan de secteur susvisé fixé | tot de niet-normatieve delen van voornoemd definitief vastgesteld |
| définitivement est compris dans les annexes 3 et 4 au présent arrêté. | gewestplan is vervat in de bijlagen 3 en 4 bij dit besluit. |
| Le ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses | De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening is belast met |
| attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. | de uitvoering van dit besluit. |
| Advies van de Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening | Advies van de Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening |
| voor Vlaams-Brabant | voor Vlaams-Brabant |
| Vergadering van 28 maart 2000 - 14 uur | Vergadering van 28 maart 2000 - 14 uur |
| Aanwezig : | Aanwezig : |
| de heer De Witte : voorzitter; | de heer De Witte : voorzitter; |
| de heren Van Springel, Boogaerts, Ottenbourgh, Pardon, Anthoons, | de heren Van Springel, Boogaerts, Ottenbourgh, Pardon, Anthoons, |
| Cornelis, Pletinckx, Vanden Bosch, Geers, Schreurs, Leekens, Casaer, | Cornelis, Pletinckx, Vanden Bosch, Geers, Schreurs, Leekens, Casaer, |
| Vleeschouwers, Vaneerdewegh en Vandemaele : leden; | Vleeschouwers, Vaneerdewegh en Vandemaele : leden; |
| Mevr. Bom : lid; | Mevr. Bom : lid; |
| de heer Mertens : AROHM, afdeling Ruimtelijke Planning; | de heer Mertens : AROHM, afdeling Ruimtelijke Planning; |
| Mevr. Callebaut en de heer Lagast : provincie Vlaams-Brabant; | Mevr. Callebaut en de heer Lagast : provincie Vlaams-Brabant; |
| Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris. | Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris. |
| Verontschuldigd : | Verontschuldigd : |
| de heren Swinnen, Van Vaerenbergh, De Coninck, Vervoort en Vandezande | de heren Swinnen, Van Vaerenbergh, De Coninck, Vervoort en Vandezande |
| : leden; | : leden; |
| Mevr. Dendas : secretaris. | Mevr. Dendas : secretaris. |
| De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige | De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige |
| Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven. | Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven. |
| 3. Bespreking van de gedeeltelijke wijziging van het gewestplan | 3. Bespreking van de gedeeltelijke wijziging van het gewestplan |
| Halle-Vilvoorde-Asse, te Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk | Halle-Vilvoorde-Asse, te Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk |
| I. Algemene situering | I. Algemene situering |
| Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde | Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde |
| gewestplan d.d. 7 maart 1977, beslaat het grondgebied van de gemeenten | gewestplan d.d. 7 maart 1977, beslaat het grondgebied van de gemeenten |
| : Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk en werd door de Vlaamse | : Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk en werd door de Vlaamse |
| regering voorlopig vastgesteld op 8 juni 1999. | regering voorlopig vastgesteld op 8 juni 1999. |
| De voorgestelde wijziging omvat de aanduiding van het tracé van een | De voorgestelde wijziging omvat de aanduiding van het tracé van een |
| aan te leggen leidingstraat voor een bijkomende hoofdwaterleiding in | aan te leggen leidingstraat voor een bijkomende hoofdwaterleiding in |
| parallel met de bestaande waterleiding. | parallel met de bestaande waterleiding. |
| II. Openbaar Onderzoek | II. Openbaar Onderzoek |
| In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de | In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de |
| ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 17 juni 1999, werd het ontwerp | ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 17 juni 1999, werd het ontwerp |
| aan een openbaar onderzoek onderworpen van 18 oktober 1999 tot en met | aan een openbaar onderzoek onderworpen van 18 oktober 1999 tot en met |
| 16 december 1999. Tijdens dit openbaar onderzoek werden er 4 | 16 december 1999. Tijdens dit openbaar onderzoek werden er 4 |
| bezwaarschriften ingediend. Eén bezwaar betreft gronden, gelegen in de | bezwaarschriften ingediend. Eén bezwaar betreft gronden, gelegen in de |
| gemeente Gooik en is bijgevolg niet van toepassing hier. Twee hebben | gemeente Gooik en is bijgevolg niet van toepassing hier. Twee hebben |
| betrekking op de doortocht van de leiding door de eigendommen gelegen | betrekking op de doortocht van de leiding door de eigendommen gelegen |
| te Opwijk tussen de spoorweg en Eeksken. Een vierde bezwaarindiener | te Opwijk tussen de spoorweg en Eeksken. Een vierde bezwaarindiener |
| stelt een lichtelijk afwijkend tracé voor ter hoogte van de | stelt een lichtelijk afwijkend tracé voor ter hoogte van de |
| Neerveldstraat. | Neerveldstraat. |
| III. Adviezen | III. Adviezen |
| - Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 10 februari 2000) | - Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 10 februari 2000) |
| Ongunstig omdat het voorgesteld tracé op lokaal niveau niet | Ongunstig omdat het voorgesteld tracé op lokaal niveau niet |
| onmiddellijk aansluit bij de bestaande leiding omwille van bebouwing | onmiddellijk aansluit bij de bestaande leiding omwille van bebouwing |
| op het tracé van de bestaande leiding (dit is het geval ter hoogte van | op het tracé van de bestaande leiding (dit is het geval ter hoogte van |
| Eeksken in Opwijk en ter hoogte van de kruising van de A12 in | Eeksken in Opwijk en ter hoogte van de kruising van de A12 in |
| Londerzeel), omdat er een ruimte onder de vorm van een bouw- en | Londerzeel), omdat er een ruimte onder de vorm van een bouw- en |
| gebruiksvrije strook als erfdienstbaarheid voorzien dient te worden, | gebruiksvrije strook als erfdienstbaarheid voorzien dient te worden, |
| om een meervoudig en beter gebruik van de leidingstraat mogelijk te | om een meervoudig en beter gebruik van de leidingstraat mogelijk te |
| maken en dat bijgevolg bestaande gebouwen en infrastructuurwerken | maken en dat bijgevolg bestaande gebouwen en infrastructuurwerken |
| maximaal gemeden dienen te worden en de geplande uitvoering van de | maximaal gemeden dienen te worden en de geplande uitvoering van de |
| leiding via een ondergrondse doorpersing onder de straat Eeksken en de | leiding via een ondergrondse doorpersing onder de straat Eeksken en de |
| spoorweg en het ertussen gelegen bedrijf (onder de oprit en in een | spoorweg en het ertussen gelegen bedrijf (onder de oprit en in een |
| smalle strook tussen bestaande gebouwen) bijgevolg best vermeden | smalle strook tussen bestaande gebouwen) bijgevolg best vermeden |
| wordt, en omdat een alternatief voorstel met een meer noordelijk | wordt, en omdat een alternatief voorstel met een meer noordelijk |
| tracé, waar de vrije ruimte tussen de bestaande gebouwen groter is, | tracé, waar de vrije ruimte tussen de bestaande gebouwen groter is, |
| meer aangewezen is en zo ook het landelijk woongebied aan de overzijde | meer aangewezen is en zo ook het landelijk woongebied aan de overzijde |
| van de straat bij dit alternatief voorstel minder aangetast wordt, | van de straat bij dit alternatief voorstel minder aangetast wordt, |
| vermits de leidingstraat op de perceelsgrens aangelegd kan worden, in | vermits de leidingstraat op de perceelsgrens aangelegd kan worden, in |
| de zijdelingse bouwvrije strook, doch de Bestendige Deputatie geen | de zijdelingse bouwvrije strook, doch de Bestendige Deputatie geen |
| wijzigingen mag voorstellen, die buiten de afbakening vallen van de in | wijzigingen mag voorstellen, die buiten de afbakening vallen van de in |
| herziening gestelde delen van het gewestplan. | herziening gestelde delen van het gewestplan. |
| - Advies van de Dienst Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit (d.d. 20 | - Advies van de Dienst Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit (d.d. 20 |
| maart 2000) | maart 2000) |
| Een prioritaire wijziging van het gewestplan is verantwoord omdat de | Een prioritaire wijziging van het gewestplan is verantwoord omdat de |
| geldende grafische voorschriften van het gewestplan in hun huidige | geldende grafische voorschriften van het gewestplan in hun huidige |
| vorm de uitvoering van de werken, noodzakelijk voor de aanleg van een | vorm de uitvoering van de werken, noodzakelijk voor de aanleg van een |
| hoofdwaterleiding tussen Oelegem en Gent, verhinderen. | hoofdwaterleiding tussen Oelegem en Gent, verhinderen. |
| Deze werken zijn noodzakelijk voor de drinkwaterbevoorrading van Oost- | Deze werken zijn noodzakelijk voor de drinkwaterbevoorrading van Oost- |
| en West-Vlaanderen en worden als werk van algemeen belang beschouwd. | en West-Vlaanderen en worden als werk van algemeen belang beschouwd. |
| Het tracé wordt aangeduid als een aan te leggen leidingstraat omdat | Het tracé wordt aangeduid als een aan te leggen leidingstraat omdat |
| door de aanleg van een bijkomende waterleiding in parallel met de | door de aanleg van een bijkomende waterleiding in parallel met de |
| bestaande in feite een leidingstraat tot stand gebracht zal worden. | bestaande in feite een leidingstraat tot stand gebracht zal worden. |
| Daardoor wordt ook de aanleg van andere leidingen op de | Daardoor wordt ook de aanleg van andere leidingen op de |
| oost-west-relatie ten zuiden van Antwerpen en Gent mogelijk. Dit stemt | oost-west-relatie ten zuiden van Antwerpen en Gent mogelijk. Dit stemt |
| overeen met het bundelingprincipe waarvoor in het RSV geopteerd wordt. | overeen met het bundelingprincipe waarvoor in het RSV geopteerd wordt. |
| Het voorgesteld tracé sluit op lokaal niveau niet onmiddellijk aan bij | Het voorgesteld tracé sluit op lokaal niveau niet onmiddellijk aan bij |
| de bestaande leiding omwille van bebouwing op het tracé van de | de bestaande leiding omwille van bebouwing op het tracé van de |
| bestaande leiding. Dit is het geval ter hoogte van Eeksken in Opwijk | bestaande leiding. Dit is het geval ter hoogte van Eeksken in Opwijk |
| en ter hoogte van de dwarsing van de A12 in Londerzeel. | en ter hoogte van de dwarsing van de A12 in Londerzeel. |
| De aanduiding op het gewestplan van een leidingstraat en het vervoer | De aanduiding op het gewestplan van een leidingstraat en het vervoer |
| via ondergrondse pijpleidingen is een te stimuleren optie en kan | via ondergrondse pijpleidingen is een te stimuleren optie en kan |
| bijgevolg gunstig geadviseerd worden. | bijgevolg gunstig geadviseerd worden. |
| Het voorgestelde tracé beoogt de aanleg van een leidingstraat, waarbij | Het voorgestelde tracé beoogt de aanleg van een leidingstraat, waarbij |
| het de bedoeling is dat naast de hoofdwaterleiding ook de aanleg van | het de bedoeling is dat naast de hoofdwaterleiding ook de aanleg van |
| andere leidingen moet mogelijk zijn binnen deze strook. | andere leidingen moet mogelijk zijn binnen deze strook. |
| Hierbij dient er, om meervoudig en beter gebruik van de leidingstraat | Hierbij dient er, om meervoudig en beter gebruik van de leidingstraat |
| mogelijk te maken, een ruimte onder vorm van bouw- en gebruiksvrije | mogelijk te maken, een ruimte onder vorm van bouw- en gebruiksvrije |
| strook als erfdienstbaarheid voorzien te worden. Bestaande gebouwen en | strook als erfdienstbaarheid voorzien te worden. Bestaande gebouwen en |
| infrastructuurwerken dienen dus maximaal gemeden te worden. | infrastructuurwerken dienen dus maximaal gemeden te worden. |
| De geplande uitvoering van de leiding via een ondergrondse doorpersing | De geplande uitvoering van de leiding via een ondergrondse doorpersing |
| onder de straat Eeksken en de spoorweg en het ertussen gelegen | onder de straat Eeksken en de spoorweg en het ertussen gelegen |
| bedrijf, (onder de oprit en in een smalle strook tussen bestaande | bedrijf, (onder de oprit en in een smalle strook tussen bestaande |
| gebouwen) dient dus best vermeden te worden. | gebouwen) dient dus best vermeden te worden. |
| Een alternatief voorstel met een meer noordelijk tracé, waar de vrije | Een alternatief voorstel met een meer noordelijk tracé, waar de vrije |
| ruimte tussen de bestaande gebouwen groter is, is dan ook meer | ruimte tussen de bestaande gebouwen groter is, is dan ook meer |
| aangewezen. | aangewezen. |
| Ook het landelijk woongebied aan de overzijde van de straat wordt bij | Ook het landelijk woongebied aan de overzijde van de straat wordt bij |
| dit alternatief voorstel minder aangetast, vermits de leidingstraat op | dit alternatief voorstel minder aangetast, vermits de leidingstraat op |
| de perceelsgrens kan aangelegd worden, in de zijdelingse bouwvrije | de perceelsgrens kan aangelegd worden, in de zijdelingse bouwvrije |
| strook. | strook. |
| De dienst is dan ook van oordeel dat een wijziging van de | De dienst is dan ook van oordeel dat een wijziging van de |
| leidingstraat naar inplanting toe dient doorgevoerd te worden op het | leidingstraat naar inplanting toe dient doorgevoerd te worden op het |
| grondgebied van de gemeente Opwijk, te Eeksken (zie bijgevoegd plan). | grondgebied van de gemeente Opwijk, te Eeksken (zie bijgevoegd plan). |
| Voor het overige kan de wijziging bijgetreden worden. | Voor het overige kan de wijziging bijgetreden worden. |
| Bezwaarschriften : | Bezwaarschriften : |
| Bezwaarschrift 1 : | Bezwaarschrift 1 : |
| Verzoek om gronden gelegen op het grondgebied van de gemeente Gooik de | Verzoek om gronden gelegen op het grondgebied van de gemeente Gooik de |
| bestemming woongebied te geven. | bestemming woongebied te geven. |
| Voorstel van antwoord : | Voorstel van antwoord : |
| Deze gronden vallen buiten de afbakening van het in herziening | Deze gronden vallen buiten de afbakening van het in herziening |
| gestelde deel van het gewestplan en kunnen bijgevolg niet gewijzigd | gestelde deel van het gewestplan en kunnen bijgevolg niet gewijzigd |
| worden. | worden. |
| Bezwaarschriften 2 en 4 : | Bezwaarschriften 2 en 4 : |
| Een eigenaar heeft bezwaar tegen de doortocht van de leidingstraat | Een eigenaar heeft bezwaar tegen de doortocht van de leidingstraat |
| door zijn bedrijf gelegen op grondgebied van de gemeente Opwijk, ter | door zijn bedrijf gelegen op grondgebied van de gemeente Opwijk, ter |
| hoogte van het gehucht Eeksken. Deze doortocht zou moeilijk | hoogte van het gehucht Eeksken. Deze doortocht zou moeilijk |
| realiseerbaar zijn en een dure oplossing inhouden (ondergrondse | realiseerbaar zijn en een dure oplossing inhouden (ondergrondse |
| doorboring van ongeveer 90 m lengte). Er wordt een alternatief | doorboring van ongeveer 90 m lengte). Er wordt een alternatief |
| voorgesteld dat gemakkelijker realiseerbaar zou zijn en de woonzone | voorgesteld dat gemakkelijker realiseerbaar zou zijn en de woonzone |
| minder aantast (gelegen op de perceelsgrenzen). | minder aantast (gelegen op de perceelsgrenzen). |
| Voorstel van antwoord : | Voorstel van antwoord : |
| De regionale commissie treedt in haar advies het bezwaar bij en stelt | De regionale commissie treedt in haar advies het bezwaar bij en stelt |
| voor het alternatief project te volgen. | voor het alternatief project te volgen. |
| Bezwaarschrift 3 : | Bezwaarschrift 3 : |
| Bezwaarindiener stelt naast het altematief voorstel van de twee vorige | Bezwaarindiener stelt naast het altematief voorstel van de twee vorige |
| bezwaarindieners ook nog een licht afwijkend tracé voor op het erop | bezwaarindieners ook nog een licht afwijkend tracé voor op het erop |
| aansluitend gedeelte van de leidingstraat. | aansluitend gedeelte van de leidingstraat. |
| Voorstel van antwoord : | Voorstel van antwoord : |
| Dit bezwaar kan bijgetreden worden. Het afwijkend tracé kan uitgevoerd | Dit bezwaar kan bijgetreden worden. Het afwijkend tracé kan uitgevoerd |
| worden binnen de voorgestelde reservatiestrook. | worden binnen de voorgestelde reservatiestrook. |
| IV. Opmerking | IV. Opmerking |
| De maatschappij, die zal instaan voor de aanleg van de leiding, heeft | De maatschappij, die zal instaan voor de aanleg van de leiding, heeft |
| onze diensten gecontacteerd om ons te waarschuwen dat het voorgestelde | onze diensten gecontacteerd om ons te waarschuwen dat het voorgestelde |
| tracé ondertussen niet volledig meer beantwoordt aan de plannen van de | tracé ondertussen niet volledig meer beantwoordt aan de plannen van de |
| maatschappij. Op het terrein heeft ze immers kunnen constateren dat | maatschappij. Op het terrein heeft ze immers kunnen constateren dat |
| het technisch niet altijd mogelijk is de werken te realiseren volgens | het technisch niet altijd mogelijk is de werken te realiseren volgens |
| het aangeduide tracé. Ook naar aanleiding van onderhandelingen met de | het aangeduide tracé. Ook naar aanleiding van onderhandelingen met de |
| omwonenden, om de hinder voor hen zoveel mogelijk te beperken, werden | omwonenden, om de hinder voor hen zoveel mogelijk te beperken, werden |
| er ondertussen wijzigingen doorgevoerd aan de plannen. We hebben hen | er ondertussen wijzigingen doorgevoerd aan de plannen. We hebben hen |
| er op gewezen dat bij discussies in de Regionale Commissie van Advies | er op gewezen dat bij discussies in de Regionale Commissie van Advies |
| m.b.t. gelijkaardige problemen, AROHM, er in principe tegen is dat de | m.b.t. gelijkaardige problemen, AROHM, er in principe tegen is dat de |
| commissie wijzigingen aan het tracé voorstelt omdat dit buiten de | commissie wijzigingen aan het tracé voorstelt omdat dit buiten de |
| afbakening van de wijziging zou vallen en omdat over de wijziging geen | afbakening van de wijziging zou vallen en omdat over de wijziging geen |
| openbaar onderzoek werd gevoerd, zodat dergelijke wijzigingen niet | openbaar onderzoek werd gevoerd, zodat dergelijke wijzigingen niet |
| aangenomen kunnen worden. We hebben hun voorgesteld hun bezwaren | aangenomen kunnen worden. We hebben hun voorgesteld hun bezwaren |
| schriftelijk kenbaar te maken, zodat het eventueel toch aan de leden | schriftelijk kenbaar te maken, zodat het eventueel toch aan de leden |
| voorgelegd kan worden, doch tot op heden hebben ze hier geen gevolg | voorgelegd kan worden, doch tot op heden hebben ze hier geen gevolg |
| aan gegeven. We hebben hen tevens voorgesteld contact op te nemen met | aan gegeven. We hebben hen tevens voorgesteld contact op te nemen met |
| AROHM, om deze er eventueel van te overtuigen het tracé aan te passen. | AROHM, om deze er eventueel van te overtuigen het tracé aan te passen. |
| V. Bespreking | V. Bespreking |
| De voorzitter wijst de leden erop dat voor dit ontwerp-gewestplan | De voorzitter wijst de leden erop dat voor dit ontwerp-gewestplan |
| ondertussen op bepaalde punten in de realiteit een ander tracé gevolgd | ondertussen op bepaalde punten in de realiteit een ander tracé gevolgd |
| wordt. Hij herinnert de leden eraan dat AROHM reeds in het verleden | wordt. Hij herinnert de leden eraan dat AROHM reeds in het verleden |
| uitdrukkelijk gesteld heeft dat deze Commissie geen alternatieven kan | uitdrukkelijk gesteld heeft dat deze Commissie geen alternatieven kan |
| voorstellen, die buiten de afbakening van de wijziging vallen. Voor | voorstellen, die buiten de afbakening van de wijziging vallen. Voor |
| lijninfrastructuren betekent dit dat de Commissie enkel gunstig of | lijninfrastructuren betekent dit dat de Commissie enkel gunstig of |
| ongunstig kan adviseren want elk altematief valt automatisch buiten de | ongunstig kan adviseren want elk altematief valt automatisch buiten de |
| afbakening van de wijziging. | afbakening van de wijziging. |
| De vertegenwoordiger van AROHM meent dat de Commissie wel | De vertegenwoordiger van AROHM meent dat de Commissie wel |
| alternatieven kan voorstellen, doch dat de Vlaamse regering in haar | alternatieven kan voorstellen, doch dat de Vlaamse regering in haar |
| definitieve vaststelling van het gewestplan geen alternatief kan | definitieve vaststelling van het gewestplan geen alternatief kan |
| vastleggen, dat valt buiten de afbakening omdat dergelijk alternatief | vastleggen, dat valt buiten de afbakening omdat dergelijk alternatief |
| dan niet aan een openbaar onderzoek onderworpen zou zijn geweest. | dan niet aan een openbaar onderzoek onderworpen zou zijn geweest. |
| De voorzitter antwoordt hierop dat indien de Commissie binnen de | De voorzitter antwoordt hierop dat indien de Commissie binnen de |
| afbakening van de wijziging een alternatief zou voorstellen, dit | afbakening van de wijziging een alternatief zou voorstellen, dit |
| alternatief evenmin aan het openbaar onderzoek onderworpen zou zijn | alternatief evenmin aan het openbaar onderzoek onderworpen zou zijn |
| geweest. Toch aanvaardt AROHM dit wel. | geweest. Toch aanvaardt AROHM dit wel. |
| De vertegenwoordiger van AROHM licht toe dat het tracé van in totaal | De vertegenwoordiger van AROHM licht toe dat het tracé van in totaal |
| 80km tussen Oelegem en Gent in een tweede fase doorgetrokken zou | 80km tussen Oelegem en Gent in een tweede fase doorgetrokken zou |
| worden naar Brugge. De vastlegging van het tracé in het gewestplan is | worden naar Brugge. De vastlegging van het tracé in het gewestplan is |
| dringend omdat anders de drinkwatervoorziening voor 65 gemeenten in | dringend omdat anders de drinkwatervoorziening voor 65 gemeenten in |
| het gedrang komt. | het gedrang komt. |
| Hij wijst erop dat men bij de bepaling van het tracé, vooral gestreefd | Hij wijst erop dat men bij de bepaling van het tracé, vooral gestreefd |
| heeft naar een optimale bundeling van lijninfrastructuren, in | heeft naar een optimale bundeling van lijninfrastructuren, in |
| overeenstemming met de principes van het Ruimtelijk Structuurplan | overeenstemming met de principes van het Ruimtelijk Structuurplan |
| Vlaanderen. Hij benadrukt dat een leidingstraat eveneens een | Vlaanderen. Hij benadrukt dat een leidingstraat eveneens een |
| reservatiestrook is voor alle eventuele toekomstige bijkomende | reservatiestrook is voor alle eventuele toekomstige bijkomende |
| leidingen. | leidingen. |
| Ter hoogte van Eeksken zijn er op het tracé van de oude leidingen | Ter hoogte van Eeksken zijn er op het tracé van de oude leidingen |
| inderdaad een aantal woningen bijgekomen. De vertegenwoordiger van | inderdaad een aantal woningen bijgekomen. De vertegenwoordiger van |
| AROHM wijst erop dat dit tracé evenwel tot stand gekomen is na | AROHM wijst erop dat dit tracé evenwel tot stand gekomen is na |
| uitvoerige besprekingen met de TMVW. Een lid vraagt wanneer die | uitvoerige besprekingen met de TMVW. Een lid vraagt wanneer die |
| besprekingen plaats hebben gehad. De vertegenwoordiger van AROHM | besprekingen plaats hebben gehad. De vertegenwoordiger van AROHM |
| antwoordt hierop dat deze plaats gevonden hebben voor de voorlopige | antwoordt hierop dat deze plaats gevonden hebben voor de voorlopige |
| vaststelling van het gewestplan op 8 juni 1999. Hij benadrukt tevens | vaststelling van het gewestplan op 8 juni 1999. Hij benadrukt tevens |
| dat aan bepaalde vragen tot afwijking van de TMVW eventueel verholpen | dat aan bepaalde vragen tot afwijking van de TMVW eventueel verholpen |
| kan worden binnen de bouwvergunning. Dit zal onderzocht dienen te | kan worden binnen de bouwvergunning. Dit zal onderzocht dienen te |
| worden. | worden. |
| Een lid merkt op dat bij eventuele nieuwe toekomstige leidingen het | Een lid merkt op dat bij eventuele nieuwe toekomstige leidingen het |
| gewestplan toch opnieuw herzien zal dienen te worden en aangepast aan | gewestplan toch opnieuw herzien zal dienen te worden en aangepast aan |
| het juiste tracé. Aangezien het toch gaat om een leidingstraat, meent | het juiste tracé. Aangezien het toch gaat om een leidingstraat, meent |
| hij, zou deze beter onmiddellijk juist op het gewestplan aangeduid | hij, zou deze beter onmiddellijk juist op het gewestplan aangeduid |
| worden. | worden. |
| Een lid wijst erop dat een bouwvergunning voor werken van algemeen | Een lid wijst erop dat een bouwvergunning voor werken van algemeen |
| belang ook op basis van een ontwerp-gewestplan kan toegekend worden, | belang ook op basis van een ontwerp-gewestplan kan toegekend worden, |
| zodat de dringendheid van deze gewestplanwijziging gerelativeerd dient | zodat de dringendheid van deze gewestplanwijziging gerelativeerd dient |
| te worden. De vertegenwoordiger van AROHM antwoordt hierop dat de | te worden. De vertegenwoordiger van AROHM antwoordt hierop dat de |
| bouwvergunning nog niet verleend is omdat de gemachtigde ambtenaar wou | bouwvergunning nog niet verleend is omdat de gemachtigde ambtenaar wou |
| wachten op de resultaten van het openbaar onderzoek en op de adviezen | wachten op de resultaten van het openbaar onderzoek en op de adviezen |
| van de adviesverlenende instanties alvorens de bouwvergunning toe te | van de adviesverlenende instanties alvorens de bouwvergunning toe te |
| kennen. | kennen. |
| De voorzitter wijst erop dat de bezwaarschriften 2 en 4 gewag maken | De voorzitter wijst erop dat de bezwaarschriften 2 en 4 gewag maken |
| van de doortocht van de leidingstraat door bebouwde gronden en dat een | van de doortocht van de leidingstraat door bebouwde gronden en dat een |
| ondergrondse doorboring nodig zou zijn. Een lid merkt op dat een | ondergrondse doorboring nodig zou zijn. Een lid merkt op dat een |
| ondergrondse doorboring in principe wel mogelijk is. Een ander lid | ondergrondse doorboring in principe wel mogelijk is. Een ander lid |
| meent dat dit toch enorm bezwarend is voor het aanwezige bedrijf. De | meent dat dit toch enorm bezwarend is voor het aanwezige bedrijf. De |
| voorzitter merkt op dat bij dergelijke ondergrondse doorboringen de | voorzitter merkt op dat bij dergelijke ondergrondse doorboringen de |
| financiële kostprijs wel oploopt en problemen oplevert indien later | financiële kostprijs wel oploopt en problemen oplevert indien later |
| herstellingen dienen uitgevoerd te worden. Een lid licht, op, basis | herstellingen dienen uitgevoerd te worden. Een lid licht, op, basis |
| van de plannen, de Commissie in dat de leidingstraat inderdaad door | van de plannen, de Commissie in dat de leidingstraat inderdaad door |
| een smalle strook van 5 à 6m tussen 2 gebouwen in doorloopt. Dergelijk | een smalle strook van 5 à 6m tussen 2 gebouwen in doorloopt. Dergelijk |
| tracé is toch moeilijk realiseerbaar, vooral indien het gaat om een | tracé is toch moeilijk realiseerbaar, vooral indien het gaat om een |
| leidingstraat en dus later eventueel nog andere leidingen hierin | leidingstraat en dus later eventueel nog andere leidingen hierin |
| aangelegd zullen worden. | aangelegd zullen worden. |
| De Commissie adviseert deze wijziging van het gewestplan ongunstig | De Commissie adviseert deze wijziging van het gewestplan ongunstig |
| voor het gedeelte dat via een ondergrondse doorpersing onder de straat | voor het gedeelte dat via een ondergrondse doorpersing onder de straat |
| Eeksken en de spoorweg en het ertussen gelegen bedrijf (onder de oprit | Eeksken en de spoorweg en het ertussen gelegen bedrijf (onder de oprit |
| en in een smalle strook tussen bestaande gebouwen) gerealiseerd zou | en in een smalle strook tussen bestaande gebouwen) gerealiseerd zou |
| dienen te worden, aangezien ze hiervoor geen alternatief tracé kan | dienen te worden, aangezien ze hiervoor geen alternatief tracé kan |
| voorstellen, gelet op het feit dat elk alternatief tracé buiten de | voorstellen, gelet op het feit dat elk alternatief tracé buiten de |
| afbakening van de wijziging zou vallen en willigt bijgevolg de | afbakening van de wijziging zou vallen en willigt bijgevolg de |
| bezwaarschriften 2 en 4 in en merkt m.b.t. het bezwaarschrift 3 op dat | bezwaarschriften 2 en 4 in en merkt m.b.t. het bezwaarschrift 3 op dat |
| de Commissie geen alternatieven kan voorstellen die buiten de | de Commissie geen alternatieven kan voorstellen die buiten de |
| afbakening van de wijziging vallen. Voor de rest van het tracé | afbakening van de wijziging vallen. Voor de rest van het tracé |
| adviseert ze gunstig. M.b.t. het bezwaarschrift 1, dat vraagt om de | adviseert ze gunstig. M.b.t. het bezwaarschrift 1, dat vraagt om de |
| gronden, gelegen op het grondgebied van de gemeente Gooik, de | gronden, gelegen op het grondgebied van de gemeente Gooik, de |
| bestemming woongebied te geven, meent de Commissie dat deze gronden | bestemming woongebied te geven, meent de Commissie dat deze gronden |
| buiten de afbakening vallen van het in herziening gestelde deel van | buiten de afbakening vallen van het in herziening gestelde deel van |
| het gewestplan en bijgevolg niet van bestemming gewijzigd kunnen | het gewestplan en bijgevolg niet van bestemming gewijzigd kunnen |
| worden in het kader van deze herziening. | worden in het kader van deze herziening. |