Etaamb.openjustice.be
Vue multilingue de Plan De Secteur du --
← Retour vers "Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur « Halle-Vilvoorde-Asse ». - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes de Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel et Opwijk Un arrêté du Gouvernement flamand du 26 mai 2000 fixe définitivement le plan y joint de modificatio(...)"
Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur « Halle-Vilvoorde-Asse ». - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes de Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel et Opwijk Un arrêté du Gouvernement flamand du 26 mai 2000 fixe définitivement le plan y joint de modificatio(...) Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk Bij besluit van de Vlaamse regering van 26 mei Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...)
MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur « Halle-Vilvoorde-Asse ». - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur sur le territoire des communes de Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel et Opwijk Un arrêté du Gouvernement flamand du 26 mai 2000 fixe définitivement MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk Bij besluit van de Vlaamse regering van 26 mei 2000 wordt het
le plan y joint de modification partielle de l'arrêté royal du 7 mars bijgevoegde plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk
besluit van 7 maart 1977 houdende vaststelling van het gewestplan
1977 portant fixation du plan de secteur "Halle-Vilvoorde-Asse" pour Halle-Vilvoorde-Asse definitief vastgesteld voor de delen van de
des parties des feuilles 23/2,23/3,23/5 et 23/6 telles que comprises kaartbladen 23/2, 23/3, 23/5 en 23/6 zoals vervat in de bijlagen 1 en
dans les annexes 1re et 2 au présent arrêté. 2 bij dit besluit.
Le plan indiquant la situation physique et juridique existante Het plan met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende
appartenant aux parties non normatives du plan de secteur susvisé fixé tot de niet-normatieve delen van voornoemd definitief vastgesteld
définitivement est compris dans les annexes 3 et 4 au présent arrêté. gewestplan is vervat in de bijlagen 3 en 4 bij dit besluit.
Le ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening is belast met
attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. de uitvoering van dit besluit.
Advies van de Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening Advies van de Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening
voor Vlaams-Brabant voor Vlaams-Brabant
Vergadering van 28 maart 2000 - 14 uur Vergadering van 28 maart 2000 - 14 uur
Aanwezig : Aanwezig :
de heer De Witte : voorzitter; de heer De Witte : voorzitter;
de heren Van Springel, Boogaerts, Ottenbourgh, Pardon, Anthoons, de heren Van Springel, Boogaerts, Ottenbourgh, Pardon, Anthoons,
Cornelis, Pletinckx, Vanden Bosch, Geers, Schreurs, Leekens, Casaer, Cornelis, Pletinckx, Vanden Bosch, Geers, Schreurs, Leekens, Casaer,
Vleeschouwers, Vaneerdewegh en Vandemaele : leden; Vleeschouwers, Vaneerdewegh en Vandemaele : leden;
Mevr. Bom : lid; Mevr. Bom : lid;
de heer Mertens : AROHM, afdeling Ruimtelijke Planning; de heer Mertens : AROHM, afdeling Ruimtelijke Planning;
Mevr. Callebaut en de heer Lagast : provincie Vlaams-Brabant; Mevr. Callebaut en de heer Lagast : provincie Vlaams-Brabant;
Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris. Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris.
Verontschuldigd : Verontschuldigd :
de heren Swinnen, Van Vaerenbergh, De Coninck, Vervoort en Vandezande de heren Swinnen, Van Vaerenbergh, De Coninck, Vervoort en Vandezande
: leden; : leden;
Mevr. Dendas : secretaris. Mevr. Dendas : secretaris.
De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige De vergadering vond plaats in de vergaderzaal van de Bestendige
Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven. Deputatie, Diestsevest 25, 3000 Leuven.
3. Bespreking van de gedeeltelijke wijziging van het gewestplan 3. Bespreking van de gedeeltelijke wijziging van het gewestplan
Halle-Vilvoorde-Asse, te Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk Halle-Vilvoorde-Asse, te Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk
I. Algemene situering I. Algemene situering
Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde
gewestplan d.d. 7 maart 1977, beslaat het grondgebied van de gemeenten gewestplan d.d. 7 maart 1977, beslaat het grondgebied van de gemeenten
: Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk en werd door de Vlaamse : Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Opwijk en werd door de Vlaamse
regering voorlopig vastgesteld op 8 juni 1999. regering voorlopig vastgesteld op 8 juni 1999.
De voorgestelde wijziging omvat de aanduiding van het tracé van een De voorgestelde wijziging omvat de aanduiding van het tracé van een
aan te leggen leidingstraat voor een bijkomende hoofdwaterleiding in aan te leggen leidingstraat voor een bijkomende hoofdwaterleiding in
parallel met de bestaande waterleiding. parallel met de bestaande waterleiding.
II. Openbaar Onderzoek II. Openbaar Onderzoek
In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de
ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 17 juni 1999, werd het ontwerp ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 17 juni 1999, werd het ontwerp
aan een openbaar onderzoek onderworpen van 18 oktober 1999 tot en met aan een openbaar onderzoek onderworpen van 18 oktober 1999 tot en met
16 december 1999. Tijdens dit openbaar onderzoek werden er 4 16 december 1999. Tijdens dit openbaar onderzoek werden er 4
bezwaarschriften ingediend. Eén bezwaar betreft gronden, gelegen in de bezwaarschriften ingediend. Eén bezwaar betreft gronden, gelegen in de
gemeente Gooik en is bijgevolg niet van toepassing hier. Twee hebben gemeente Gooik en is bijgevolg niet van toepassing hier. Twee hebben
betrekking op de doortocht van de leiding door de eigendommen gelegen betrekking op de doortocht van de leiding door de eigendommen gelegen
te Opwijk tussen de spoorweg en Eeksken. Een vierde bezwaarindiener te Opwijk tussen de spoorweg en Eeksken. Een vierde bezwaarindiener
stelt een lichtelijk afwijkend tracé voor ter hoogte van de stelt een lichtelijk afwijkend tracé voor ter hoogte van de
Neerveldstraat. Neerveldstraat.
III. Adviezen III. Adviezen
- Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 10 februari 2000) - Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 10 februari 2000)
Ongunstig omdat het voorgesteld tracé op lokaal niveau niet Ongunstig omdat het voorgesteld tracé op lokaal niveau niet
onmiddellijk aansluit bij de bestaande leiding omwille van bebouwing onmiddellijk aansluit bij de bestaande leiding omwille van bebouwing
op het tracé van de bestaande leiding (dit is het geval ter hoogte van op het tracé van de bestaande leiding (dit is het geval ter hoogte van
Eeksken in Opwijk en ter hoogte van de kruising van de A12 in Eeksken in Opwijk en ter hoogte van de kruising van de A12 in
Londerzeel), omdat er een ruimte onder de vorm van een bouw- en Londerzeel), omdat er een ruimte onder de vorm van een bouw- en
gebruiksvrije strook als erfdienstbaarheid voorzien dient te worden, gebruiksvrije strook als erfdienstbaarheid voorzien dient te worden,
om een meervoudig en beter gebruik van de leidingstraat mogelijk te om een meervoudig en beter gebruik van de leidingstraat mogelijk te
maken en dat bijgevolg bestaande gebouwen en infrastructuurwerken maken en dat bijgevolg bestaande gebouwen en infrastructuurwerken
maximaal gemeden dienen te worden en de geplande uitvoering van de maximaal gemeden dienen te worden en de geplande uitvoering van de
leiding via een ondergrondse doorpersing onder de straat Eeksken en de leiding via een ondergrondse doorpersing onder de straat Eeksken en de
spoorweg en het ertussen gelegen bedrijf (onder de oprit en in een spoorweg en het ertussen gelegen bedrijf (onder de oprit en in een
smalle strook tussen bestaande gebouwen) bijgevolg best vermeden smalle strook tussen bestaande gebouwen) bijgevolg best vermeden
wordt, en omdat een alternatief voorstel met een meer noordelijk wordt, en omdat een alternatief voorstel met een meer noordelijk
tracé, waar de vrije ruimte tussen de bestaande gebouwen groter is, tracé, waar de vrije ruimte tussen de bestaande gebouwen groter is,
meer aangewezen is en zo ook het landelijk woongebied aan de overzijde meer aangewezen is en zo ook het landelijk woongebied aan de overzijde
van de straat bij dit alternatief voorstel minder aangetast wordt, van de straat bij dit alternatief voorstel minder aangetast wordt,
vermits de leidingstraat op de perceelsgrens aangelegd kan worden, in vermits de leidingstraat op de perceelsgrens aangelegd kan worden, in
de zijdelingse bouwvrije strook, doch de Bestendige Deputatie geen de zijdelingse bouwvrije strook, doch de Bestendige Deputatie geen
wijzigingen mag voorstellen, die buiten de afbakening vallen van de in wijzigingen mag voorstellen, die buiten de afbakening vallen van de in
herziening gestelde delen van het gewestplan. herziening gestelde delen van het gewestplan.
- Advies van de Dienst Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit (d.d. 20 - Advies van de Dienst Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit (d.d. 20
maart 2000) maart 2000)
Een prioritaire wijziging van het gewestplan is verantwoord omdat de Een prioritaire wijziging van het gewestplan is verantwoord omdat de
geldende grafische voorschriften van het gewestplan in hun huidige geldende grafische voorschriften van het gewestplan in hun huidige
vorm de uitvoering van de werken, noodzakelijk voor de aanleg van een vorm de uitvoering van de werken, noodzakelijk voor de aanleg van een
hoofdwaterleiding tussen Oelegem en Gent, verhinderen. hoofdwaterleiding tussen Oelegem en Gent, verhinderen.
Deze werken zijn noodzakelijk voor de drinkwaterbevoorrading van Oost- Deze werken zijn noodzakelijk voor de drinkwaterbevoorrading van Oost-
en West-Vlaanderen en worden als werk van algemeen belang beschouwd. en West-Vlaanderen en worden als werk van algemeen belang beschouwd.
Het tracé wordt aangeduid als een aan te leggen leidingstraat omdat Het tracé wordt aangeduid als een aan te leggen leidingstraat omdat
door de aanleg van een bijkomende waterleiding in parallel met de door de aanleg van een bijkomende waterleiding in parallel met de
bestaande in feite een leidingstraat tot stand gebracht zal worden. bestaande in feite een leidingstraat tot stand gebracht zal worden.
Daardoor wordt ook de aanleg van andere leidingen op de Daardoor wordt ook de aanleg van andere leidingen op de
oost-west-relatie ten zuiden van Antwerpen en Gent mogelijk. Dit stemt oost-west-relatie ten zuiden van Antwerpen en Gent mogelijk. Dit stemt
overeen met het bundelingprincipe waarvoor in het RSV geopteerd wordt. overeen met het bundelingprincipe waarvoor in het RSV geopteerd wordt.
Het voorgesteld tracé sluit op lokaal niveau niet onmiddellijk aan bij Het voorgesteld tracé sluit op lokaal niveau niet onmiddellijk aan bij
de bestaande leiding omwille van bebouwing op het tracé van de de bestaande leiding omwille van bebouwing op het tracé van de
bestaande leiding. Dit is het geval ter hoogte van Eeksken in Opwijk bestaande leiding. Dit is het geval ter hoogte van Eeksken in Opwijk
en ter hoogte van de dwarsing van de A12 in Londerzeel. en ter hoogte van de dwarsing van de A12 in Londerzeel.
De aanduiding op het gewestplan van een leidingstraat en het vervoer De aanduiding op het gewestplan van een leidingstraat en het vervoer
via ondergrondse pijpleidingen is een te stimuleren optie en kan via ondergrondse pijpleidingen is een te stimuleren optie en kan
bijgevolg gunstig geadviseerd worden. bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
Het voorgestelde tracé beoogt de aanleg van een leidingstraat, waarbij Het voorgestelde tracé beoogt de aanleg van een leidingstraat, waarbij
het de bedoeling is dat naast de hoofdwaterleiding ook de aanleg van het de bedoeling is dat naast de hoofdwaterleiding ook de aanleg van
andere leidingen moet mogelijk zijn binnen deze strook. andere leidingen moet mogelijk zijn binnen deze strook.
Hierbij dient er, om meervoudig en beter gebruik van de leidingstraat Hierbij dient er, om meervoudig en beter gebruik van de leidingstraat
mogelijk te maken, een ruimte onder vorm van bouw- en gebruiksvrije mogelijk te maken, een ruimte onder vorm van bouw- en gebruiksvrije
strook als erfdienstbaarheid voorzien te worden. Bestaande gebouwen en strook als erfdienstbaarheid voorzien te worden. Bestaande gebouwen en
infrastructuurwerken dienen dus maximaal gemeden te worden. infrastructuurwerken dienen dus maximaal gemeden te worden.
De geplande uitvoering van de leiding via een ondergrondse doorpersing De geplande uitvoering van de leiding via een ondergrondse doorpersing
onder de straat Eeksken en de spoorweg en het ertussen gelegen onder de straat Eeksken en de spoorweg en het ertussen gelegen
bedrijf, (onder de oprit en in een smalle strook tussen bestaande bedrijf, (onder de oprit en in een smalle strook tussen bestaande
gebouwen) dient dus best vermeden te worden. gebouwen) dient dus best vermeden te worden.
Een alternatief voorstel met een meer noordelijk tracé, waar de vrije Een alternatief voorstel met een meer noordelijk tracé, waar de vrije
ruimte tussen de bestaande gebouwen groter is, is dan ook meer ruimte tussen de bestaande gebouwen groter is, is dan ook meer
aangewezen. aangewezen.
Ook het landelijk woongebied aan de overzijde van de straat wordt bij Ook het landelijk woongebied aan de overzijde van de straat wordt bij
dit alternatief voorstel minder aangetast, vermits de leidingstraat op dit alternatief voorstel minder aangetast, vermits de leidingstraat op
de perceelsgrens kan aangelegd worden, in de zijdelingse bouwvrije de perceelsgrens kan aangelegd worden, in de zijdelingse bouwvrije
strook. strook.
De dienst is dan ook van oordeel dat een wijziging van de De dienst is dan ook van oordeel dat een wijziging van de
leidingstraat naar inplanting toe dient doorgevoerd te worden op het leidingstraat naar inplanting toe dient doorgevoerd te worden op het
grondgebied van de gemeente Opwijk, te Eeksken (zie bijgevoegd plan). grondgebied van de gemeente Opwijk, te Eeksken (zie bijgevoegd plan).
Voor het overige kan de wijziging bijgetreden worden. Voor het overige kan de wijziging bijgetreden worden.
Bezwaarschriften : Bezwaarschriften :
Bezwaarschrift 1 : Bezwaarschrift 1 :
Verzoek om gronden gelegen op het grondgebied van de gemeente Gooik de Verzoek om gronden gelegen op het grondgebied van de gemeente Gooik de
bestemming woongebied te geven. bestemming woongebied te geven.
Voorstel van antwoord : Voorstel van antwoord :
Deze gronden vallen buiten de afbakening van het in herziening Deze gronden vallen buiten de afbakening van het in herziening
gestelde deel van het gewestplan en kunnen bijgevolg niet gewijzigd gestelde deel van het gewestplan en kunnen bijgevolg niet gewijzigd
worden. worden.
Bezwaarschriften 2 en 4 : Bezwaarschriften 2 en 4 :
Een eigenaar heeft bezwaar tegen de doortocht van de leidingstraat Een eigenaar heeft bezwaar tegen de doortocht van de leidingstraat
door zijn bedrijf gelegen op grondgebied van de gemeente Opwijk, ter door zijn bedrijf gelegen op grondgebied van de gemeente Opwijk, ter
hoogte van het gehucht Eeksken. Deze doortocht zou moeilijk hoogte van het gehucht Eeksken. Deze doortocht zou moeilijk
realiseerbaar zijn en een dure oplossing inhouden (ondergrondse realiseerbaar zijn en een dure oplossing inhouden (ondergrondse
doorboring van ongeveer 90 m lengte). Er wordt een alternatief doorboring van ongeveer 90 m lengte). Er wordt een alternatief
voorgesteld dat gemakkelijker realiseerbaar zou zijn en de woonzone voorgesteld dat gemakkelijker realiseerbaar zou zijn en de woonzone
minder aantast (gelegen op de perceelsgrenzen). minder aantast (gelegen op de perceelsgrenzen).
Voorstel van antwoord : Voorstel van antwoord :
De regionale commissie treedt in haar advies het bezwaar bij en stelt De regionale commissie treedt in haar advies het bezwaar bij en stelt
voor het alternatief project te volgen. voor het alternatief project te volgen.
Bezwaarschrift 3 : Bezwaarschrift 3 :
Bezwaarindiener stelt naast het altematief voorstel van de twee vorige Bezwaarindiener stelt naast het altematief voorstel van de twee vorige
bezwaarindieners ook nog een licht afwijkend tracé voor op het erop bezwaarindieners ook nog een licht afwijkend tracé voor op het erop
aansluitend gedeelte van de leidingstraat. aansluitend gedeelte van de leidingstraat.
Voorstel van antwoord : Voorstel van antwoord :
Dit bezwaar kan bijgetreden worden. Het afwijkend tracé kan uitgevoerd Dit bezwaar kan bijgetreden worden. Het afwijkend tracé kan uitgevoerd
worden binnen de voorgestelde reservatiestrook. worden binnen de voorgestelde reservatiestrook.
IV. Opmerking IV. Opmerking
De maatschappij, die zal instaan voor de aanleg van de leiding, heeft De maatschappij, die zal instaan voor de aanleg van de leiding, heeft
onze diensten gecontacteerd om ons te waarschuwen dat het voorgestelde onze diensten gecontacteerd om ons te waarschuwen dat het voorgestelde
tracé ondertussen niet volledig meer beantwoordt aan de plannen van de tracé ondertussen niet volledig meer beantwoordt aan de plannen van de
maatschappij. Op het terrein heeft ze immers kunnen constateren dat maatschappij. Op het terrein heeft ze immers kunnen constateren dat
het technisch niet altijd mogelijk is de werken te realiseren volgens het technisch niet altijd mogelijk is de werken te realiseren volgens
het aangeduide tracé. Ook naar aanleiding van onderhandelingen met de het aangeduide tracé. Ook naar aanleiding van onderhandelingen met de
omwonenden, om de hinder voor hen zoveel mogelijk te beperken, werden omwonenden, om de hinder voor hen zoveel mogelijk te beperken, werden
er ondertussen wijzigingen doorgevoerd aan de plannen. We hebben hen er ondertussen wijzigingen doorgevoerd aan de plannen. We hebben hen
er op gewezen dat bij discussies in de Regionale Commissie van Advies er op gewezen dat bij discussies in de Regionale Commissie van Advies
m.b.t. gelijkaardige problemen, AROHM, er in principe tegen is dat de m.b.t. gelijkaardige problemen, AROHM, er in principe tegen is dat de
commissie wijzigingen aan het tracé voorstelt omdat dit buiten de commissie wijzigingen aan het tracé voorstelt omdat dit buiten de
afbakening van de wijziging zou vallen en omdat over de wijziging geen afbakening van de wijziging zou vallen en omdat over de wijziging geen
openbaar onderzoek werd gevoerd, zodat dergelijke wijzigingen niet openbaar onderzoek werd gevoerd, zodat dergelijke wijzigingen niet
aangenomen kunnen worden. We hebben hun voorgesteld hun bezwaren aangenomen kunnen worden. We hebben hun voorgesteld hun bezwaren
schriftelijk kenbaar te maken, zodat het eventueel toch aan de leden schriftelijk kenbaar te maken, zodat het eventueel toch aan de leden
voorgelegd kan worden, doch tot op heden hebben ze hier geen gevolg voorgelegd kan worden, doch tot op heden hebben ze hier geen gevolg
aan gegeven. We hebben hen tevens voorgesteld contact op te nemen met aan gegeven. We hebben hen tevens voorgesteld contact op te nemen met
AROHM, om deze er eventueel van te overtuigen het tracé aan te passen. AROHM, om deze er eventueel van te overtuigen het tracé aan te passen.
V. Bespreking V. Bespreking
De voorzitter wijst de leden erop dat voor dit ontwerp-gewestplan De voorzitter wijst de leden erop dat voor dit ontwerp-gewestplan
ondertussen op bepaalde punten in de realiteit een ander tracé gevolgd ondertussen op bepaalde punten in de realiteit een ander tracé gevolgd
wordt. Hij herinnert de leden eraan dat AROHM reeds in het verleden wordt. Hij herinnert de leden eraan dat AROHM reeds in het verleden
uitdrukkelijk gesteld heeft dat deze Commissie geen alternatieven kan uitdrukkelijk gesteld heeft dat deze Commissie geen alternatieven kan
voorstellen, die buiten de afbakening van de wijziging vallen. Voor voorstellen, die buiten de afbakening van de wijziging vallen. Voor
lijninfrastructuren betekent dit dat de Commissie enkel gunstig of lijninfrastructuren betekent dit dat de Commissie enkel gunstig of
ongunstig kan adviseren want elk altematief valt automatisch buiten de ongunstig kan adviseren want elk altematief valt automatisch buiten de
afbakening van de wijziging. afbakening van de wijziging.
De vertegenwoordiger van AROHM meent dat de Commissie wel De vertegenwoordiger van AROHM meent dat de Commissie wel
alternatieven kan voorstellen, doch dat de Vlaamse regering in haar alternatieven kan voorstellen, doch dat de Vlaamse regering in haar
definitieve vaststelling van het gewestplan geen alternatief kan definitieve vaststelling van het gewestplan geen alternatief kan
vastleggen, dat valt buiten de afbakening omdat dergelijk alternatief vastleggen, dat valt buiten de afbakening omdat dergelijk alternatief
dan niet aan een openbaar onderzoek onderworpen zou zijn geweest. dan niet aan een openbaar onderzoek onderworpen zou zijn geweest.
De voorzitter antwoordt hierop dat indien de Commissie binnen de De voorzitter antwoordt hierop dat indien de Commissie binnen de
afbakening van de wijziging een alternatief zou voorstellen, dit afbakening van de wijziging een alternatief zou voorstellen, dit
alternatief evenmin aan het openbaar onderzoek onderworpen zou zijn alternatief evenmin aan het openbaar onderzoek onderworpen zou zijn
geweest. Toch aanvaardt AROHM dit wel. geweest. Toch aanvaardt AROHM dit wel.
De vertegenwoordiger van AROHM licht toe dat het tracé van in totaal De vertegenwoordiger van AROHM licht toe dat het tracé van in totaal
80km tussen Oelegem en Gent in een tweede fase doorgetrokken zou 80km tussen Oelegem en Gent in een tweede fase doorgetrokken zou
worden naar Brugge. De vastlegging van het tracé in het gewestplan is worden naar Brugge. De vastlegging van het tracé in het gewestplan is
dringend omdat anders de drinkwatervoorziening voor 65 gemeenten in dringend omdat anders de drinkwatervoorziening voor 65 gemeenten in
het gedrang komt. het gedrang komt.
Hij wijst erop dat men bij de bepaling van het tracé, vooral gestreefd Hij wijst erop dat men bij de bepaling van het tracé, vooral gestreefd
heeft naar een optimale bundeling van lijninfrastructuren, in heeft naar een optimale bundeling van lijninfrastructuren, in
overeenstemming met de principes van het Ruimtelijk Structuurplan overeenstemming met de principes van het Ruimtelijk Structuurplan
Vlaanderen. Hij benadrukt dat een leidingstraat eveneens een Vlaanderen. Hij benadrukt dat een leidingstraat eveneens een
reservatiestrook is voor alle eventuele toekomstige bijkomende reservatiestrook is voor alle eventuele toekomstige bijkomende
leidingen. leidingen.
Ter hoogte van Eeksken zijn er op het tracé van de oude leidingen Ter hoogte van Eeksken zijn er op het tracé van de oude leidingen
inderdaad een aantal woningen bijgekomen. De vertegenwoordiger van inderdaad een aantal woningen bijgekomen. De vertegenwoordiger van
AROHM wijst erop dat dit tracé evenwel tot stand gekomen is na AROHM wijst erop dat dit tracé evenwel tot stand gekomen is na
uitvoerige besprekingen met de TMVW. Een lid vraagt wanneer die uitvoerige besprekingen met de TMVW. Een lid vraagt wanneer die
besprekingen plaats hebben gehad. De vertegenwoordiger van AROHM besprekingen plaats hebben gehad. De vertegenwoordiger van AROHM
antwoordt hierop dat deze plaats gevonden hebben voor de voorlopige antwoordt hierop dat deze plaats gevonden hebben voor de voorlopige
vaststelling van het gewestplan op 8 juni 1999. Hij benadrukt tevens vaststelling van het gewestplan op 8 juni 1999. Hij benadrukt tevens
dat aan bepaalde vragen tot afwijking van de TMVW eventueel verholpen dat aan bepaalde vragen tot afwijking van de TMVW eventueel verholpen
kan worden binnen de bouwvergunning. Dit zal onderzocht dienen te kan worden binnen de bouwvergunning. Dit zal onderzocht dienen te
worden. worden.
Een lid merkt op dat bij eventuele nieuwe toekomstige leidingen het Een lid merkt op dat bij eventuele nieuwe toekomstige leidingen het
gewestplan toch opnieuw herzien zal dienen te worden en aangepast aan gewestplan toch opnieuw herzien zal dienen te worden en aangepast aan
het juiste tracé. Aangezien het toch gaat om een leidingstraat, meent het juiste tracé. Aangezien het toch gaat om een leidingstraat, meent
hij, zou deze beter onmiddellijk juist op het gewestplan aangeduid hij, zou deze beter onmiddellijk juist op het gewestplan aangeduid
worden. worden.
Een lid wijst erop dat een bouwvergunning voor werken van algemeen Een lid wijst erop dat een bouwvergunning voor werken van algemeen
belang ook op basis van een ontwerp-gewestplan kan toegekend worden, belang ook op basis van een ontwerp-gewestplan kan toegekend worden,
zodat de dringendheid van deze gewestplanwijziging gerelativeerd dient zodat de dringendheid van deze gewestplanwijziging gerelativeerd dient
te worden. De vertegenwoordiger van AROHM antwoordt hierop dat de te worden. De vertegenwoordiger van AROHM antwoordt hierop dat de
bouwvergunning nog niet verleend is omdat de gemachtigde ambtenaar wou bouwvergunning nog niet verleend is omdat de gemachtigde ambtenaar wou
wachten op de resultaten van het openbaar onderzoek en op de adviezen wachten op de resultaten van het openbaar onderzoek en op de adviezen
van de adviesverlenende instanties alvorens de bouwvergunning toe te van de adviesverlenende instanties alvorens de bouwvergunning toe te
kennen. kennen.
De voorzitter wijst erop dat de bezwaarschriften 2 en 4 gewag maken De voorzitter wijst erop dat de bezwaarschriften 2 en 4 gewag maken
van de doortocht van de leidingstraat door bebouwde gronden en dat een van de doortocht van de leidingstraat door bebouwde gronden en dat een
ondergrondse doorboring nodig zou zijn. Een lid merkt op dat een ondergrondse doorboring nodig zou zijn. Een lid merkt op dat een
ondergrondse doorboring in principe wel mogelijk is. Een ander lid ondergrondse doorboring in principe wel mogelijk is. Een ander lid
meent dat dit toch enorm bezwarend is voor het aanwezige bedrijf. De meent dat dit toch enorm bezwarend is voor het aanwezige bedrijf. De
voorzitter merkt op dat bij dergelijke ondergrondse doorboringen de voorzitter merkt op dat bij dergelijke ondergrondse doorboringen de
financiële kostprijs wel oploopt en problemen oplevert indien later financiële kostprijs wel oploopt en problemen oplevert indien later
herstellingen dienen uitgevoerd te worden. Een lid licht, op, basis herstellingen dienen uitgevoerd te worden. Een lid licht, op, basis
van de plannen, de Commissie in dat de leidingstraat inderdaad door van de plannen, de Commissie in dat de leidingstraat inderdaad door
een smalle strook van 5 à 6m tussen 2 gebouwen in doorloopt. Dergelijk een smalle strook van 5 à 6m tussen 2 gebouwen in doorloopt. Dergelijk
tracé is toch moeilijk realiseerbaar, vooral indien het gaat om een tracé is toch moeilijk realiseerbaar, vooral indien het gaat om een
leidingstraat en dus later eventueel nog andere leidingen hierin leidingstraat en dus later eventueel nog andere leidingen hierin
aangelegd zullen worden. aangelegd zullen worden.
De Commissie adviseert deze wijziging van het gewestplan ongunstig De Commissie adviseert deze wijziging van het gewestplan ongunstig
voor het gedeelte dat via een ondergrondse doorpersing onder de straat voor het gedeelte dat via een ondergrondse doorpersing onder de straat
Eeksken en de spoorweg en het ertussen gelegen bedrijf (onder de oprit Eeksken en de spoorweg en het ertussen gelegen bedrijf (onder de oprit
en in een smalle strook tussen bestaande gebouwen) gerealiseerd zou en in een smalle strook tussen bestaande gebouwen) gerealiseerd zou
dienen te worden, aangezien ze hiervoor geen alternatief tracé kan dienen te worden, aangezien ze hiervoor geen alternatief tracé kan
voorstellen, gelet op het feit dat elk alternatief tracé buiten de voorstellen, gelet op het feit dat elk alternatief tracé buiten de
afbakening van de wijziging zou vallen en willigt bijgevolg de afbakening van de wijziging zou vallen en willigt bijgevolg de
bezwaarschriften 2 en 4 in en merkt m.b.t. het bezwaarschrift 3 op dat bezwaarschriften 2 en 4 in en merkt m.b.t. het bezwaarschrift 3 op dat
de Commissie geen alternatieven kan voorstellen die buiten de de Commissie geen alternatieven kan voorstellen die buiten de
afbakening van de wijziging vallen. Voor de rest van het tracé afbakening van de wijziging vallen. Voor de rest van het tracé
adviseert ze gunstig. M.b.t. het bezwaarschrift 1, dat vraagt om de adviseert ze gunstig. M.b.t. het bezwaarschrift 1, dat vraagt om de
gronden, gelegen op het grondgebied van de gemeente Gooik, de gronden, gelegen op het grondgebied van de gemeente Gooik, de
bestemming woongebied te geven, meent de Commissie dat deze gronden bestemming woongebied te geven, meent de Commissie dat deze gronden
buiten de afbakening vallen van het in herziening gestelde deel van buiten de afbakening vallen van het in herziening gestelde deel van
het gewestplan en bijgevolg niet van bestemming gewijzigd kunnen het gewestplan en bijgevolg niet van bestemming gewijzigd kunnen
worden in het kader van deze herziening. worden in het kader van deze herziening.
^
Etaamb.be utilise des cookies
Etaamb.be utilise les cookies pour retenir votre préférence linguistique et pour mieux comprendre comment etaamb.be est utilisé.
ContinuerPlus de details
x