Etaamb.openjustice.be
Vue multilingue de Plan De Secteur du --
← Retour vers "D#partement de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Courtrai Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Courtrai à Courtrai Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe dé Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non normativ(...)"
D#partement de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Courtrai Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Courtrai à Courtrai Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe dé Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non normativ(...) Gewestplan Kortrijk Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Kortrijk te Kortrijk Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...)
MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE D#partement de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Courtrai Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Courtrai à Courtrai Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe définitivement le plan de modification partielle de l'arrêté royal du 4 novembre 1977 portant fixation du plan de secteur de Courtrai pour des parties du territoire de la commune de Courtrai, telles qu'indiquées sur des parties des feuilles 29/5 et 29/6 avec prescription urbanistique complémentaire telles que comprises respectivement dans les annexes 1ère et 2 au présent arrêté. MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Kortrijk Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Kortrijk te Kortrijk Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk besluit van 4 november 1977 houdende vaststelling van het gewestplan Kortrijk definitief vastgesteld voor delen van het grondgebied van de gemeente Kortrijk zoals aangeduid op delen van de kaartbladen 29/5 en 29/6, met aanvullend stedebouwkundig voorschrift zoals vervat in respectievelijk bijlagen 1 en 2 bij dit besluit.
Le plan indiquant la situation physique et juridique existante De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende
appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité est tot de niet-normatieve delen van het voormeld gewestplan, is vervat in
compris dans l'annexe 3 au présent arrêté. de bijlage 3 bij dit besluit.
L'arrêté du Gouvernement flamand du 14 décembre 1994 portant fixation Het besluit van de Vlaamse regering van 14 december 1994 houdende
d'une partie du plan de secteur de Courtrai sur le territoire des vaststelling van een gedeelte van het gewestplan Kortrijk op het
communes d'Anzegem, de Harelbeke, de Courtrai, de Ménin, de grondgebied van de gemeenten Anzegem, Harelbeke, Kortrijk, Menen,
Spiere-Helkijn, de Wevelgem et de Zwevegem est abrogé en ce qui Spiere-Helkijn, Waregem, Wevelgem en Zwevegem wordt ingetrokken voor
concerne la partie régie par la prescription particulière « Parc het onderdeel beheerst door het bijzonder voorschrift «
scientifique », telle que reprise dans les annexes à l'arrêté Wetenschapspark », zoals opgenomen in de bijlagen van dat besluit.
concerné. Le Ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses De Vlaamse minister bevoegd voor ruimtelijke ordening is belast met de
attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. uitvoering van dit besluit.
Uittreksel uit het verslag van de Regionale Commissie d.d. 20 mei 1998 Uittreksel uit het verslag van de Regionale Commissie d.d. 20 mei 1998
advies gedeeltelijk herziening gewestplan Kortrijk met het doel de advies gedeeltelijk herziening gewestplan Kortrijk met het doel de
oprichting van een wetenschapspark op het grondgebied van de stad oprichting van een wetenschapspark op het grondgebied van de stad
Kortrijk Kortrijk
Gewestplan Kortrijk Gewestplan Kortrijk
Advies van de streekcommissie van advies voor de ruimtelijke ordening Advies van de streekcommissie van advies voor de ruimtelijke ordening
en de stedenbouw in West-Vlaanderen en de stedenbouw in West-Vlaanderen
De Regionale Commissie van Advies in haar zitting, van 20 mei 1998. De Regionale Commissie van Advies in haar zitting, van 20 mei 1998.
Gelet op het decreet betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd Gelet op het decreet betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd
op 22 oktober 1996, inzonderheid de artikelen 9, 10 en 11; op 22 oktober 1996, inzonderheid de artikelen 9, 10 en 11;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de
inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de
gewestplannen, gewijzigd bij koninklijk besluit van 13 december 1978 gewestplannen, gewijzigd bij koninklijk besluit van 13 december 1978
en bij besluiten van de Vlaamse regering van 3 oktober 1984, 15 en 29 en bij besluiten van de Vlaamse regering van 3 oktober 1984, 15 en 29
september 1993 en 20 juli 1994; september 1993 en 20 juli 1994;
Gelet op het koninklijk besluit van 4 november 1977 houdende Gelet op het koninklijk besluit van 4 november 1977 houdende
vaststelling van het gewestplan Kortrijk en de daarbij horende vaststelling van het gewestplan Kortrijk en de daarbij horende
stedenbouwkundige voorschriften; stedenbouwkundige voorschriften;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 14 oktober 1992 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 14 oktober 1992 tot
wijziging van het koninklijk besluit van 20 april 1967 houdende wijziging van het koninklijk besluit van 20 april 1967 houdende
aanwijzing van een gewest (Kortrijk) waarvoor een plan van aanleg moet aanwijzing van een gewest (Kortrijk) waarvoor een plan van aanleg moet
worden opgemaakt; worden opgemaakt;
Gelet op het besluit van 14 december 1994 van de Vlaamse regering Gelet op het besluit van 14 december 1994 van de Vlaamse regering
houdende definitieve vaststelling van een gedeelte van het gewestplan houdende definitieve vaststelling van een gedeelte van het gewestplan
Kortrijk op het grondgebied van de gemeente Kortrijk; Kortrijk op het grondgebied van de gemeente Kortrijk;
Gelet op het besluit d.d. 5 april 1995 van de Vlaamse regering zoals Gelet op het besluit d.d. 5 april 1995 van de Vlaamse regering zoals
bijgesteld met de beslissing van 31 januari 1996 en bevestigd bij de bijgesteld met de beslissing van 31 januari 1996 en bevestigd bij de
beslissing van 2 april 1996 waarbij zij het voorontwerp-ruimtelijk beslissing van 2 april 1996 waarbij zij het voorontwerp-ruimtelijk
structuurplan als toetskader aannam voor wijzigingen van de structuurplan als toetskader aannam voor wijzigingen van de
bestemmingen van de vigerende gewestplannen; Gelet op de brief d.d. 5 bestemmingen van de vigerende gewestplannen; Gelet op de brief d.d. 5
december 1997 van de Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen aan december 1997 van de Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen aan
het College van burgemeester en schepenen van de in het gewestplan het College van burgemeester en schepenen van de in het gewestplan
Kortrijk gelegen gemeenten, waarbij het openbaar onderzoek betreffende Kortrijk gelegen gemeenten, waarbij het openbaar onderzoek betreffende
de gedeeltelijke herziening van het ontwerp-gewestplan Kortrijk wordt de gedeeltelijke herziening van het ontwerp-gewestplan Kortrijk wordt
bevolen van 5 januari t/m 5 maart 1998; bevolen van 5 januari t/m 5 maart 1998;
Gelet op de brief d.d. 16 maart 1998 van de Gouverneur van de Gelet op de brief d.d. 16 maart 1998 van de Gouverneur van de
provincie West-Vlaanderen waarbij het ontwerpplan werd overgemaakt aan provincie West-Vlaanderen waarbij het ontwerpplan werd overgemaakt aan
de Regionale Commissie van Advies en aan de Vlaamse regering; de Regionale Commissie van Advies en aan de Vlaamse regering;
Gelet op de adviezen van de gemeenteraden van Spiere-Helkijn, Avelgem, Gelet op de adviezen van de gemeenteraden van Spiere-Helkijn, Avelgem,
Menen, Wevelgem, Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Zwevegem en Anzegem, Menen, Wevelgem, Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Zwevegem en Anzegem,
Lendelede uitgebracht tijdens de periode van 60 dagen (6 maart tot 4 Lendelede uitgebracht tijdens de periode van 60 dagen (6 maart tot 4
mei 1998) volgend op het openbaar onderzoek; mei 1998) volgend op het openbaar onderzoek;
Gelet op het advies van de Bestendige Deputatie d.d. 19 maart 1998; Gelet op het advies van de Bestendige Deputatie d.d. 19 maart 1998;
Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek van 5 januari tot en Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek van 5 januari tot en
met 5 maart 1998, 573 bezwaarschriften werden ingediend, alsmede 9 met 5 maart 1998, 573 bezwaarschriften werden ingediend, alsmede 9
duplicaten; duplicaten;
Gelet op het besluit d.d. 7 mei 1998 van de minister, bevoegd voor Gelet op het besluit d.d. 7 mei 1998 van de minister, bevoegd voor
ruimtelijke ordening en stedebouw, waarbij, met ingang van dezelfde ruimtelijke ordening en stedebouw, waarbij, met ingang van dezelfde
datum, het BPA Kortrijk Z.O. vastgesteld bij koninklijk besluit van 8 datum, het BPA Kortrijk Z.O. vastgesteld bij koninklijk besluit van 8
maart 1966 gedeeltelijk opgeheven werd, voor het gedeelte met openbare maart 1966 gedeeltelijk opgeheven werd, voor het gedeelte met openbare
bestemming : gronden voor het oprichten van gebouwcomplexen, sport- en bestemming : gronden voor het oprichten van gebouwcomplexen, sport- en
ontspanningsinstallaties voor universitair, hoger niet-universitair en ontspanningsinstallaties voor universitair, hoger niet-universitair en
speciaal onderwijs. speciaal onderwijs.
I. Onderzoek van de adviezen, bezwaren en opmerkingen I. Onderzoek van de adviezen, bezwaren en opmerkingen
Standpunt van de Commissie m.b.t. de adviezen van de gemeenteraden. Standpunt van de Commissie m.b.t. de adviezen van de gemeenteraden.
Door de gemeenteraden van Spiere-Helkijn, Avelgem, Menen, Wevelgem, Door de gemeenteraden van Spiere-Helkijn, Avelgem, Menen, Wevelgem,
Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Zwevegem en Anzegem werd formeel gunstig Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Zwevegem en Anzegem werd formeel gunstig
advies uitgebracht. Deze adviezen worden ontvankelijk verklaard. advies uitgebracht. Deze adviezen worden ontvankelijk verklaard.
Door de gemeenteraden van Deerlijk en Waregem werd geen advies Door de gemeenteraden van Deerlijk en Waregem werd geen advies
uitgebracht. Deze gemeenten worden geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht. Deze gemeenten worden geacht een gunstig advies te hebben
uitgebracht. uitgebracht.
De Commissie adviseert kennis te nemen van de formeel gunstige en de De Commissie adviseert kennis te nemen van de formeel gunstige en de
gunstig geachte adviezen. gunstig geachte adviezen.
Standpunt van de Commissie m.b.t. het advies van de Bestendige Standpunt van de Commissie m.b.t. het advies van de Bestendige
Deputatie van de Provincieraad van West-Vlaanderen. Deputatie van de Provincieraad van West-Vlaanderen.
Door de Bestendige Deputatie van de Povincieraad van West-Vlaanderen Door de Bestendige Deputatie van de Povincieraad van West-Vlaanderen
werd voor het ontwerp gewestplan tot gedeeltelijke wijziging van het werd voor het ontwerp gewestplan tot gedeeltelijke wijziging van het
gewestplan Kortrijk op het grondgebied van de stad Kortrijk, een gewestplan Kortrijk op het grondgebied van de stad Kortrijk, een
gunstig advies uitgebracht. Het advies wordt ontvankelijk verklaard. gunstig advies uitgebracht. Het advies wordt ontvankelijk verklaard.
De Commissie adviseerd kennis te nemen van het advies van de De Commissie adviseerd kennis te nemen van het advies van de
Bestendige Deputatie. Bestendige Deputatie.
Standpunt van de Commissie m.b.t. de bezwaren en opmerkingen. Standpunt van de Commissie m.b.t. de bezwaren en opmerkingen.
1.1. Bezwaar Gits, Van den Berghe & Leterme, advocatenkantoor in 1.1. Bezwaar Gits, Van den Berghe & Leterme, advocatenkantoor in
opdracht. opdracht.
a) Bezwaarindiener stelt dat de gewestplan-wijziging stoelt op een a) Bezwaarindiener stelt dat de gewestplan-wijziging stoelt op een
onwettig ministerieel besluit, omdat het niet werd onderworpen aan het onwettig ministerieel besluit, omdat het niet werd onderworpen aan het
advies van de Raad van State. Bovendien voert het ontwerp van advies van de Raad van State. Bovendien voert het ontwerp van
gewestplan-wijziging een nieuw bestemmingsvoorschrift in, welke gewestplan-wijziging een nieuw bestemmingsvoorschrift in, welke
volgens bezwaarindiener niet meer kan beschouwd worden als volgens bezwaarindiener niet meer kan beschouwd worden als
uitvoeringsmaatregel van het koninklijk besluit van 28 december 1972. uitvoeringsmaatregel van het koninklijk besluit van 28 december 1972.
b) Volgens bezwaarindiener is het ministerieel besluit van 23 juli b) Volgens bezwaarindiener is het ministerieel besluit van 23 juli
1997 onwettig vanwege een ontoereikende motivatie : 1997 onwettig vanwege een ontoereikende motivatie :
Het biedt geen antwoord op het middel weerhouden door de Raad van Het biedt geen antwoord op het middel weerhouden door de Raad van
State om het BPA Researchpark van 20 mei 1996 te vernietigen. State om het BPA Researchpark van 20 mei 1996 te vernietigen.
Het ministerieel besluit verwijst naar de argumentatie in het besluit Het ministerieel besluit verwijst naar de argumentatie in het besluit
van de Vlaamse regering d.d. 14 december 1994 maar geeft geen van de Vlaamse regering d.d. 14 december 1994 maar geeft geen
motivatie waarom een wetenschapspark verenigbaar zou zijn met de motivatie waarom een wetenschapspark verenigbaar zou zijn met de
nabije residentiële omgeving in die mate dat de formele motiveringswet nabije residentiële omgeving in die mate dat de formele motiveringswet
geschonden wordt, alsmede het algemeen rechtsbeginsel houdende formele geschonden wordt, alsmede het algemeen rechtsbeginsel houdende formele
en materiële motivering van bestuurshandelingen. en materiële motivering van bestuurshandelingen.
c) Volgens bezwaarindiener is het openbaar onderzoek onregelmatig c) Volgens bezwaarindiener is het openbaar onderzoek onregelmatig
omdat bijlage 3 van het ontwerpgewestplan, welke de bestaande fysische omdat bijlage 3 van het ontwerpgewestplan, welke de bestaande fysische
en juridische toestand weergeeft, verwijst naar het BPA Researchpark, en juridische toestand weergeeft, verwijst naar het BPA Researchpark,
terwijl dit door de Raad van State werd vernietigd. terwijl dit door de Raad van State werd vernietigd.
d) Volgens bezwaarindiener is de ontwerp-gewestplanwijziging kennelijk d) Volgens bezwaarindiener is de ontwerp-gewestplanwijziging kennelijk
strijdig met de goede plaatselijke ordening (art. 1 van de strijdig met de goede plaatselijke ordening (art. 1 van de
stedenbouwwet). stedenbouwwet).
Bezwaarindiener stelt dat een « wetenschapspark » een Bezwaarindiener stelt dat een « wetenschapspark » een
wetenschappelijk-industriële zone is op een openbaar bedrijventerrein wetenschappelijk-industriële zone is op een openbaar bedrijventerrein
(Besluit van de Vlaamse regering d.d. 6 juli 1994). Volgens het (Besluit van de Vlaamse regering d.d. 6 juli 1994). Volgens het
aanvullend stedebouwkundig voorschrift is een wetenschapspark bestemd aanvullend stedebouwkundig voorschrift is een wetenschapspark bestemd
voor innoverende bedrijven. voor innoverende bedrijven.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
a) betreffende het advies van de Raad van State. a) betreffende het advies van de Raad van State.
In een arrest van de Raad van State (Van Wesel, 17066 van 10 juni In een arrest van de Raad van State (Van Wesel, 17066 van 10 juni
1975) wordt gesteld dat een ministerieel besluit van een 1975) wordt gesteld dat een ministerieel besluit van een
ontwerp-gewestplan niet zonder meer voor advies aan de Raad van State ontwerp-gewestplan niet zonder meer voor advies aan de Raad van State
moet worden voorgelegd. moet worden voorgelegd.
De Raad van State adviseert bij voorkeur als laatste, op basis van een De Raad van State adviseert bij voorkeur als laatste, op basis van een
zo definitief mogelijke tekst. zo definitief mogelijke tekst.
Gewestplannen die nog een openbaar onderzoek moeten doormaken en Gewestplannen die nog een openbaar onderzoek moeten doormaken en
bijgevolg kunnen gewijzigd worden, worden bij voorkeur niet bijgevolg kunnen gewijzigd worden, worden bij voorkeur niet
geadviseerd. geadviseerd.
Art. 3 van de wetten op de Raad van State, stelt dat de Raad van State Art. 3 van de wetten op de Raad van State, stelt dat de Raad van State
enkel advies geeft over ontwerpen van reglementaire besluiten (d.i. enkel advies geeft over ontwerpen van reglementaire besluiten (d.i.
besluiten met verordenende kracht). Dit houdt in dat de Raad van State besluiten met verordenende kracht). Dit houdt in dat de Raad van State
enkel advies geeft alvorens de Vlaamse regering een gewestplan enkel advies geeft alvorens de Vlaamse regering een gewestplan
defintief vaststelt. Een ontwerp-gewestplan heeft geen verordenende defintief vaststelt. Een ontwerp-gewestplan heeft geen verordenende
kracht (art. 2, § 2 van het decreet ruimtelijke ordening), is kracht (art. 2, § 2 van het decreet ruimtelijke ordening), is
bijgevolg geen reglementair besluit en moet alvorens de Vlaamse bijgevolg geen reglementair besluit en moet alvorens de Vlaamse
regering het besluit vaststelt, niet voorgelegd worden aan de Raad van regering het besluit vaststelt, niet voorgelegd worden aan de Raad van
State. State.
Het bezwaar aangaande het niet voor advies voorleggen aan de Raad van Het bezwaar aangaande het niet voor advies voorleggen aan de Raad van
State van het ontwerpgewestplan is bijgevolg voorbarig. State van het ontwerpgewestplan is bijgevolg voorbarig.
b) motivering. b) motivering.
- geen antwoord op het arrest van de Raad van State nr. 68.566 van 1 - geen antwoord op het arrest van de Raad van State nr. 68.566 van 1
oktober 1997. Het arrest van de Raad van State schorst het bijzonder oktober 1997. Het arrest van de Raad van State schorst het bijzonder
plan van aanleg Researchpark en doet geen uitspraak over de actuele plan van aanleg Researchpark en doet geen uitspraak over de actuele
herziening van het gewestplan herziening van het gewestplan
- verwijzing naar motivering in besluit van 14 december 1994 - verwijzing naar motivering in besluit van 14 december 1994
(ongemotiveerd besluit) het besluit van 14 december 1994 geeft naast (ongemotiveerd besluit) het besluit van 14 december 1994 geeft naast
het bestemmingsvoorschrift dat wijst op de samenhang tussen het bestemmingsvoorschrift dat wijst op de samenhang tussen
wetenschapspark en de hogere onderwijsinrichtingen, geen verdere wetenschapspark en de hogere onderwijsinrichtingen, geen verdere
motivering voor de noodzaak van een wetenschapspark op die locatie. De motivering voor de noodzaak van een wetenschapspark op die locatie. De
verwijzing naar het besluit van 14 december 1994 is echter slechts een verwijzing naar het besluit van 14 december 1994 is echter slechts een
onderdeel van het huidig besluit tot gewestplanherziening dat een onderdeel van het huidig besluit tot gewestplanherziening dat een
uitgebreide motivering weergeeft. uitgebreide motivering weergeeft.
- verenigbaarheid met het woongebied (geen motivering) - verenigbaarheid met het woongebied (geen motivering)
De zone heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming De zone heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening en geen gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening en geen
woongebied. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan woongebied. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan
dat voldoende garantie moet geven dat hij de inrichting van het dat voldoende garantie moet geven dat hij de inrichting van het
terrein zal moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en terrein zal moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en
landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke
omgeving. omgeving.
c) de onjuistheid van de bestaande fysische en juridische toestand. c) de onjuistheid van de bestaande fysische en juridische toestand.
Op datum van het ministerieel besluit tot voorlopige vaststelling van Op datum van het ministerieel besluit tot voorlopige vaststelling van
dit ontwerp-gewestplan nl. 23 juli 1997, gold als bestaande fysische dit ontwerp-gewestplan nl. 23 juli 1997, gold als bestaande fysische
en juridische toestand, nog steeds het bijzonder plan van aanleg en juridische toestand, nog steeds het bijzonder plan van aanleg
Researchpark van 20 mei 1996. Het BPA werd pas geschorst door het Researchpark van 20 mei 1996. Het BPA werd pas geschorst door het
arrest van de Raad van State op 1 oktober 1997. arrest van de Raad van State op 1 oktober 1997.
d) kennelijke strijdigheid met de goede plaatselijke ordening (art. 1 d) kennelijke strijdigheid met de goede plaatselijke ordening (art. 1
van de stedenbouwwet). van de stedenbouwwet).
Art. 1 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening vermeldt Art. 1 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening vermeldt
dat de ruimtelijke ordening van het Vlaamse gewest, de streken, dat de ruimtelijke ordening van het Vlaamse gewest, de streken,
gewesten en gemeenten worden vastgelegd in plannen. De ordening wordt gewesten en gemeenten worden vastgelegd in plannen. De ordening wordt
ontworpen zowel uit economisch, sociaal en esthetisch oogpunt als met ontworpen zowel uit economisch, sociaal en esthetisch oogpunt als met
het doel het natuurschoon van het Vlaams Gewest ongeschonden te het doel het natuurschoon van het Vlaams Gewest ongeschonden te
bewaren. bewaren.
De ontwerp-gewestplanwijziging voorziet het ruimtelijk kader voor De ontwerp-gewestplanwijziging voorziet het ruimtelijk kader voor
economische, wetenschappelijke en opvoedende noden rekening houdende economische, wetenschappelijke en opvoedende noden rekening houdende
met rationeel ruimtegebruik met oog voor de mobiliteitsgevolgen en de met rationeel ruimtegebruik met oog voor de mobiliteitsgevolgen en de
ruimtelijke visie waarbij verwevenheid en medegebruik een grote rol ruimtelijke visie waarbij verwevenheid en medegebruik een grote rol
spelen. spelen.
De strijdigheid met de goede plaatselijke ordening is derhalve De strijdigheid met de goede plaatselijke ordening is derhalve
geenszins aangetoond. geenszins aangetoond.
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
2.1. Bezwaar Antoon Malfrère. 2.1. Bezwaar Antoon Malfrère.
Bezwaarindiener argumenteert dat : Bezwaarindiener argumenteert dat :
1) de bedrijven zullen ingeplant worden aan de kant van de woonwijken, 1) de bedrijven zullen ingeplant worden aan de kant van de woonwijken,
vanwege de bufferbekkens in aanleg en de voorziene parkzone; vanwege de bufferbekkens in aanleg en de voorziene parkzone;
2) het onverantwoord is een wetenschapspark te creëren 2) het onverantwoord is een wetenschapspark te creëren
midden een woonwijk, dat planschade zal verhaald worden, dat de Raad midden een woonwijk, dat planschade zal verhaald worden, dat de Raad
van State dit nadeel reeds bevestigde en dat een wetenschapspark van State dit nadeel reeds bevestigde en dat een wetenschapspark
eigenlijk een bedrijventerrein is; eigenlijk een bedrijventerrein is;
3) alle andere gewestplanwijzigingen slechts bevestigingen zijn van de 3) alle andere gewestplanwijzigingen slechts bevestigingen zijn van de
bestaande reservering; bestaande reservering;
4) er nog genoeg bedrijventerreinen zijn om het researchpark onder te 4) er nog genoeg bedrijventerreinen zijn om het researchpark onder te
brengen, dat met de moderne communicatiemiddelen het niet noodzakelijk brengen, dat met de moderne communicatiemiddelen het niet noodzakelijk
is om naast de universitaire campus gelegen te zijn, dat de overheid is om naast de universitaire campus gelegen te zijn, dat de overheid
de kleinere universitaire vestigingen in vraag stelt; de kleinere universitaire vestigingen in vraag stelt;
5) dat de voorstaander van het researchpark geen bezwaar zullen hebben 5) dat de voorstaander van het researchpark geen bezwaar zullen hebben
om het in hun buurt te hebben. om het in hun buurt te hebben.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
1) De ontwerp-gewestplanwijziging voorziet dat voor de ontwikkeling 1) De ontwerp-gewestplanwijziging voorziet dat voor de ontwikkeling
van het gebied een ruimtelijk uitvoeringsplan moet woren opgemaakt van het gebied een ruimtelijk uitvoeringsplan moet woren opgemaakt
waarbij zal moeten worden gehouden met de natuurlijke en waarbij zal moeten worden gehouden met de natuurlijke en
landschappelijke kwaliteiten van het landschap en de onmiddellijke landschappelijke kwaliteiten van het landschap en de onmiddellijke
omgeving. omgeving.
2) De zone heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming 2) De zone heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening en geen gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening en geen
woongebied. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan woongebied. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan
dat voldoende garanties moet geven dat bij de inrichting van het dat voldoende garanties moet geven dat bij de inrichting van het
terrein zal moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en terrein zal moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en
landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke
omgeving. omgeving.
Het bedoelde schorsingsarrest van de Raad van State doet geen Het bedoelde schorsingsarrest van de Raad van State doet geen
uitspraak over de huidige ontwerp-gewestplanwijziging bestemd is voor uitspraak over de huidige ontwerp-gewestplanwijziging bestemd is voor
bedrijven en laboratoria en aanverwante kantoren en diensten, bedrijven en laboratoria en aanverwante kantoren en diensten,
specifiek afgestemd op onderzoek en in samenwerking met universiteiten specifiek afgestemd op onderzoek en in samenwerking met universiteiten
en hogescholen. en hogescholen.
3) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan 3) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan
de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en
kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving.
4) De keuze van de locatie is een optie van de overheid waarvan de 4) De keuze van de locatie is een optie van de overheid waarvan de
motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en bedoeld motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en bedoeld
is om een interactie mogelijk te maken tussen de aanpalende campus van is om een interactie mogelijk te maken tussen de aanpalende campus van
de universiteit en de niet-universitaire hogescholen die kadert in een de universiteit en de niet-universitaire hogescholen die kadert in een
ruimte- en mobiliteitsbesparende visie. ruimte- en mobiliteitsbesparende visie.
5) Andere mogelijke locaties hebben geen deel uitgemaakt van het 5) Andere mogelijke locaties hebben geen deel uitgemaakt van het
openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging en kunnen dus openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging en kunnen dus
ook niet weerhouden worden. ook niet weerhouden worden.
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
3.1. Bezwaar Brigitte Rotsaert, Tarweveld 25, 8500 Kortrijk. 3.1. Bezwaar Brigitte Rotsaert, Tarweveld 25, 8500 Kortrijk.
Betrokkene heeft bezwaar tegen het creëren van een nieuw zonevreemd Betrokkene heeft bezwaar tegen het creëren van een nieuw zonevreemd
gebied : gebied :
1) een gewestplanwijziging is niet nodig, het VKC heeft een 1) een gewestplanwijziging is niet nodig, het VKC heeft een
inplantingsplaats, en een industrieterrein met productiemogelijkheid inplantingsplaats, en een industrieterrein met productiemogelijkheid
past niet in de buurt; (cfr. Raad van State) past niet in de buurt; (cfr. Raad van State)
2) ontwerp gewestplanwijziging niet in overeenstemming met de 2) ontwerp gewestplanwijziging niet in overeenstemming met de
werkelijkheid, bekkens/vijver in aanleg, grond onbebouwbaar. werkelijkheid, bekkens/vijver in aanleg, grond onbebouwbaar.
3) bestemmingsaanpassing zorgt niet voor een buffer, een bos is een 3) bestemmingsaanpassing zorgt niet voor een buffer, een bos is een
betere buffer. betere buffer.
4) terrein beter geschikt om nood aan natuur en recreatie op te 4) terrein beter geschikt om nood aan natuur en recreatie op te
vangen, bv. Beeldenpark. vangen, bv. Beeldenpark.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
Het is het gewestplan dat de bestemming van de gronden vastlegt. Deze Het is het gewestplan dat de bestemming van de gronden vastlegt. Deze
ontwerp-gewestplanwijziging geeft een nieuwe specifieke bestemming aan ontwerp-gewestplanwijziging geeft een nieuwe specifieke bestemming aan
gronden die volgens het vigerend gewestplan de bestemming gronden die volgens het vigerend gewestplan de bestemming
gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening hebben. Het gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening hebben. Het
bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan dat voldoende bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan dat voldoende
garanties moet geven dat bij de inrichting van het terrein zal moeten garanties moet geven dat bij de inrichting van het terrein zal moeten
rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke
kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke omgeving. kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke omgeving.
1) Het Vlaams Kunststoffen Centrum heeft geen deel uitgemaakt van het 1) Het Vlaams Kunststoffen Centrum heeft geen deel uitgemaakt van het
openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging. De openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging. De
ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan de ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan de
motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en kadert motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en kadert
in de specifieke noden van de huidige samenleving. De arresten van de in de specifieke noden van de huidige samenleving. De arresten van de
Raad van State handelen over de procedure van het BPA researchpark en Raad van State handelen over de procedure van het BPA researchpark en
de vorige gewestplanwijziging en sluiten een nieuwe de vorige gewestplanwijziging en sluiten een nieuwe
gewestplanwijziging niet uit. gewestplanwijziging niet uit.
2) Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan waarin 2) Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan waarin
de inrichting van het terrein vastgelegd moet worden. De de inrichting van het terrein vastgelegd moet worden. De
bouwtechnische kwaliteiten behoren niet tot de procedure van een bouwtechnische kwaliteiten behoren niet tot de procedure van een
ontwerp-gewestplanwijziging. ontwerp-gewestplanwijziging.
3) Het bestemmingsvoorschrift geeft voldoende garanties dat bij de 3) Het bestemmingsvoorschrift geeft voldoende garanties dat bij de
inrichting van het terrein zal moeten rekening worden gehouden met de inrichting van het terrein zal moeten rekening worden gehouden met de
natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de
onmiddellijke omgeving. Dit houdt eveneens in dat een redelijke onmiddellijke omgeving. Dit houdt eveneens in dat een redelijke
bufferzone ten opzichte van het woongebied zal voorzien worden. bufferzone ten opzichte van het woongebied zal voorzien worden.
4) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel 4) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel
uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze
ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden.
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
4.1. Bezwaar Soete Arnold, Schepen Duyckstraat 31, 8500 Kortrijk. 4.1. Bezwaar Soete Arnold, Schepen Duyckstraat 31, 8500 Kortrijk.
Betrokkene heeft bezwaar tegen de inplanting van een wetenschapspark Betrokkene heeft bezwaar tegen de inplanting van een wetenschapspark
aan de rand van een woongebied en een park met waterreservoir en aan de rand van een woongebied en een park met waterreservoir en
woongebied en een park met waterreservoir en stelt voor op de locatie woongebied en een park met waterreservoir en stelt voor op de locatie
een beeldenpark te creëren als culturele trekpleister. een beeldenpark te creëren als culturele trekpleister.
Bovendien vindt betrokkene dat de huidige communicatiemiddelen Bovendien vindt betrokkene dat de huidige communicatiemiddelen
samenwerking mogelijk maken zonder dat daarvoor een samenwerking mogelijk maken zonder dat daarvoor een
gewestplanwijziging nodig is. gewestplanwijziging nodig is.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
1) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan 1) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan
de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en
kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving.
2) De keuze van de locatie is een optie van de overheid waarvan de 2) De keuze van de locatie is een optie van de overheid waarvan de
motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en bedoeld motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en bedoeld
is om een interactie mogelijk te maken tussen de aanpalende campus van is om een interactie mogelijk te maken tussen de aanpalende campus van
de universiteit en de niet-universitaire hogescholen die kadert in een de universiteit en de niet-universitaire hogescholen die kadert in een
ruimte- en mobiliteitsbesparende visie. ruimte- en mobiliteitsbesparende visie.
3) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel 3) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel
uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze
ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden.
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
51 t.e.m. 5.503 Typebrief ondertekend door 503 bezwaarindieners 51 t.e.m. 5.503 Typebrief ondertekend door 503 bezwaarindieners
(waarvan 9 duplicaten). (waarvan 9 duplicaten).
De typebrief is opgesteld in twee delen, een bezwaarschrift tegen de De typebrief is opgesteld in twee delen, een bezwaarschrift tegen de
verandering van bestemming en een enquête, waarbij bezwaarindieners verandering van bestemming en een enquête, waarbij bezwaarindieners
volgende alternatieve bestemmingen kunnen opgeven : volgende alternatieve bestemmingen kunnen opgeven :
- een bos; - een bos;
- een beeldenpark; - een beeldenpark;
- woongebied; - woongebied;
- landbouwgrond, eventueel proefcentrum; - landbouwgrond, eventueel proefcentrum;
- andere; - andere;
- geen idee, maar geen industrie. - geen idee, maar geen industrie.
In het deel bezwaarschrift wordt aangehaald dat bedrijven en In het deel bezwaarschrift wordt aangehaald dat bedrijven en
laboratoria niet thuishoren in een gebied grenzend aan een woongebied, laboratoria niet thuishoren in een gebied grenzend aan een woongebied,
met park en waterreservoir. met park en waterreservoir.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
1) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan 1) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan
de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en
kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving.
2) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel 2) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel
uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze
ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden.
Het bezwaar wordt ontvankelijk verklaard doch ongegrond. Het bezwaar wordt ontvankelijk verklaard doch ongegrond.
6.1. L. Lambrecht - E. van den Nouwland, Tarweveld 14, 8500 Kortrijk. 6.1. L. Lambrecht - E. van den Nouwland, Tarweveld 14, 8500 Kortrijk.
1. Bezwaarindiener merkt op dat het hier gaat om de vestiging van een 1. Bezwaarindiener merkt op dat het hier gaat om de vestiging van een
bedrijf, al dan niet innoverend, in een bedrijventerrein, dat dit bedrijf, al dan niet innoverend, in een bedrijventerrein, dat dit
terrein omgeven is door woongebieden, dat de omliggende terreinen terrein omgeven is door woongebieden, dat de omliggende terreinen
verkaveld werden door de stad Kortrijk, dat deze nu het resterende verkaveld werden door de stad Kortrijk, dat deze nu het resterende
gebied omvormt tot bedrijventerrein, waardoor alle eigendommen in gebied omvormt tot bedrijventerrein, waardoor alle eigendommen in
waarde zullen dalen en de woonkwaliteit zal verminderen. waarde zullen dalen en de woonkwaliteit zal verminderen.
Bezwaarindiener refereert hier eveneens naar het arrest van de Raad Bezwaarindiener refereert hier eveneens naar het arrest van de Raad
van State en merkt op dat de waarde van de woningen zal verminderen. van State en merkt op dat de waarde van de woningen zal verminderen.
2. Bezwaarindiener merkt eveneens op dat de restgronden beter een 2. Bezwaarindiener merkt eveneens op dat de restgronden beter een
bestemming zouden kunnen krijgen aansluitend bij het woongebied. bestemming zouden kunnen krijgen aansluitend bij het woongebied.
3. Bezwaarindiener geeft verder enkele mogelijke bestemmingen aan voor 3. Bezwaarindiener geeft verder enkele mogelijke bestemmingen aan voor
het researchpark. het researchpark.
4. Bezwaarindiener geeft aan dat het bestemmingsplan niet overeen komt 4. Bezwaarindiener geeft aan dat het bestemmingsplan niet overeen komt
met de werkelijkheid. Een groot deel van het terrein wordt ingenomen met de werkelijkheid. Een groot deel van het terrein wordt ingenomen
door een bufferbekken waardoor de gebouwen komen tussen het park en door een bufferbekken waardoor de gebouwen komen tussen het park en
het woongebied. Bezwaarindiener vindt dit planologisch verkeerd. het woongebied. Bezwaarindiener vindt dit planologisch verkeerd.
5. Volgens bezwaarindiener is het plan van de bestaande fysische en 5. Volgens bezwaarindiener is het plan van de bestaande fysische en
juridische toestand onjuist. Het plan vermeldt het BPA van 20 mei juridische toestand onjuist. Het plan vermeldt het BPA van 20 mei
1996, geschorst door de Raad van State, bovendien zijn de woningen van 1996, geschorst door de Raad van State, bovendien zijn de woningen van
het Maandagveld, de Schietspoelstraat en de Spoelberg weggelaten. het Maandagveld, de Schietspoelstraat en de Spoelberg weggelaten.
Bezwaarindiner merkt op dat bijgevolg geen rekening zal gehouden Bezwaarindiner merkt op dat bijgevolg geen rekening zal gehouden
worden met de onmiddellijke omgeving. worden met de onmiddellijke omgeving.
Bezwaarindiener brengt ook aan dat, volgens het geschorste BPA, de Bezwaarindiener brengt ook aan dat, volgens het geschorste BPA, de
bufferzones veel te klein zijn en de bouwhoogte veel te hoog. bufferzones veel te klein zijn en de bouwhoogte veel te hoog.
6. De motivering in het besluit dat het gebied reeds aangepast is door 6. De motivering in het besluit dat het gebied reeds aangepast is door
bebouwing is volgens bezwaarindiener onvolledig, daar niet vermeld is bebouwing is volgens bezwaarindiener onvolledig, daar niet vermeld is
dat deze bebouwing een woonfunctie heeft. De vestiging van een dat deze bebouwing een woonfunctie heeft. De vestiging van een
industrie zone is planologisch onverantwoord daar het een breuk industrie zone is planologisch onverantwoord daar het een breuk
betekent in het beleid van de stad Kortrijk. betekent in het beleid van de stad Kortrijk.
7. In het besluit worden ook de motieven van het omstreden 7. In het besluit worden ook de motieven van het omstreden
ministerieel besluit ter vaststelling van het BPA aangehaald. ministerieel besluit ter vaststelling van het BPA aangehaald.
Bezwaarindiener stelt dat betrokken ministerieel besluit echter geen Bezwaarindiener stelt dat betrokken ministerieel besluit echter geen
motieven bevat ter verantwoording van bestemmingswijziging en dat motieven bevat ter verantwoording van bestemmingswijziging en dat
voorbijgegaan wordt aan de bezwaren indertijd geuit door de voorbijgegaan wordt aan de bezwaren indertijd geuit door de
buurtbewoners. buurtbewoners.
8. Bezwaarindiener stelt dat het bestemmingsvoorschrift, horend bij 8. Bezwaarindiener stelt dat het bestemmingsvoorschrift, horend bij
dit ontwerp gewestplanwijziging een nieuw bestemmingsvoorschrift is en dit ontwerp gewestplanwijziging een nieuw bestemmingsvoorschrift is en
niet werd voorgelegd aan het advies van de Raad van State. Bijgevolg, niet werd voorgelegd aan het advies van de Raad van State. Bijgevolg,
volgens bezwaarindiener, is het bestemmingsvoorschrift onwettig en kan volgens bezwaarindiener, is het bestemmingsvoorschrift onwettig en kan
dus geen deel uitmaken van het openbaar onderzoek. dus geen deel uitmaken van het openbaar onderzoek.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
1. De door de stad Kortrijk verkavelde terreinen zijn gelegen in het 1. De door de stad Kortrijk verkavelde terreinen zijn gelegen in het
woongebied. De zone, waar deze ontwerp-gewestplanwijziging is woongebied. De zone, waar deze ontwerp-gewestplanwijziging is
gesitueerd, heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming gesitueerd, heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening. gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening.
Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan dat Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan dat
voldoende garanties geeft dat bij de inrichting van het terrein zal voldoende garanties geeft dat bij de inrichting van het terrein zal
moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke
kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke omgeving. kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke omgeving.
De mogelijke minwaarde van de omliggende eigendommen is geen De mogelijke minwaarde van de omliggende eigendommen is geen
vaststaand gegeven. Eventuele planschade en vergoedingen behoren tot vaststaand gegeven. Eventuele planschade en vergoedingen behoren tot
de bevoegdheid van de rechtbanken van eerste aanleg (art. 35 en 36 van de bevoegdheid van de rechtbanken van eerste aanleg (art. 35 en 36 van
de stedenbouwwet). de stedenbouwwet).
2. De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan 2. De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan
de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en
kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving.
3. Andere mogelijke locaties hebben geen deel uitgemaakt van het 3. Andere mogelijke locaties hebben geen deel uitgemaakt van het
openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging en kunnen dus openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging en kunnen dus
ook niet weerhouden worden. ook niet weerhouden worden.
4. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan waarin 4. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan waarin
de inrichting van het terrein vastgelegd moet worden. de inrichting van het terrein vastgelegd moet worden.
5. Op datum van het ministerieel besluit tot voorlopige vaststelling 5. Op datum van het ministerieel besluit tot voorlopige vaststelling
van dit ontwerp-gewestplan nl. 23 juli 1997, gold als bestaande van dit ontwerp-gewestplan nl. 23 juli 1997, gold als bestaande
fysische en juridische toestand, nog steeds het bijzonder plan van fysische en juridische toestand, nog steeds het bijzonder plan van
aanleg Researchpark van 20 mei 1996. Het BPA werd pas geschorst door aanleg Researchpark van 20 mei 1996. Het BPA werd pas geschorst door
het arrest van de Raad van State op 1 oktober 1997. De inrichting en het arrest van de Raad van State op 1 oktober 1997. De inrichting en
de stedebouwkundige voorschriften zullen vastgelegd worden in de stedebouwkundige voorschriften zullen vastgelegd worden in
bovenvermeld nieuw uitvoeringsplan dat rekening zal houden met zijn bovenvermeld nieuw uitvoeringsplan dat rekening zal houden met zijn
onmiddellijke omgeving in casu met de ganse woonzone in zijn geheel. onmiddellijke omgeving in casu met de ganse woonzone in zijn geheel.
6. Het besluit van de Vlaamse regering geeft aan het betrokken gebied, 6. Het besluit van de Vlaamse regering geeft aan het betrokken gebied,
waarin de ontwerp-gewestplanwijziging gesitueerd is, landschappelijk waarin de ontwerp-gewestplanwijziging gesitueerd is, landschappelijk
aangetast is door bebouwing, los van functie van deze gebouwen. Het aangetast is door bebouwing, los van functie van deze gebouwen. Het
betrokken terrein in een restgrond omgeven door bebouwing. Het ganse betrokken terrein in een restgrond omgeven door bebouwing. Het ganse
gebied kan niet meer omschreven worden als een open gebied. gebied kan niet meer omschreven worden als een open gebied.
De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan de De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan de
motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en kadert motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en kadert
in de specifieke noden van de huidige samenleving. in de specifieke noden van de huidige samenleving.
7. De bezwaren geuit tijdens het openbaar onderzoek van het BPA 7. De bezwaren geuit tijdens het openbaar onderzoek van het BPA
researchpark werden behandeld bij de procedure van dit BPA en maken researchpark werden behandeld bij de procedure van dit BPA en maken
geen deel meer uit van de huidige ontwerp-gewestplanwijziging. geen deel meer uit van de huidige ontwerp-gewestplanwijziging.
8. Het ontwerp-gewestplan wordt slechts voorgelegd aan het advies van 8. Het ontwerp-gewestplan wordt slechts voorgelegd aan het advies van
de Raad van State in de eindfase van de procedure. Dit bezwaar is dus de Raad van State in de eindfase van de procedure. Dit bezwaar is dus
voorbarig (idem bezwaar 1.1.). voorbarig (idem bezwaar 1.1.).
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
7.1. Bezwaar Theresia De Prest en Patrick Des Marez, Maandagveld 7.1. Bezwaar Theresia De Prest en Patrick Des Marez, Maandagveld
5,8500 Kortrijk. 5,8500 Kortrijk.
Bezwaarindieners halen volgende argumenten aan : Bezwaarindieners halen volgende argumenten aan :
1) arrest van de Raad van State spreekt van een moeilijk te herstellen 1) arrest van de Raad van State spreekt van een moeilijk te herstellen
nadeel voor omwonenden. nadeel voor omwonenden.
2) geen advies ingewonnen bij de Raad van State aangaande het 2) geen advies ingewonnen bij de Raad van State aangaande het
nieuwbestemmingsvoorschrift. nieuwbestemmingsvoorschrift.
3) de te vage omschrijving, wetenschapspark of researchpark, biedt 3) de te vage omschrijving, wetenschapspark of researchpark, biedt
geen zekerheid voor omwonenden. geen zekerheid voor omwonenden.
4) het voortbestaan van de universitaire campus is niet zeker. De 4) het voortbestaan van de universitaire campus is niet zeker. De
noodzakelijke nabijheid van een universiteit is dus niet verzekerd. noodzakelijke nabijheid van een universiteit is dus niet verzekerd.
5) de locatie is slecht gekozen, het waterbekken ligt tussen de 5) de locatie is slecht gekozen, het waterbekken ligt tussen de
universitaire gebouwen en de in te planten industriële gebouwen, het universitaire gebouwen en de in te planten industriële gebouwen, het
terrein is een overstromingsgebied. Bovendien is de combinatie met terrein is een overstromingsgebied. Bovendien is de combinatie met
verzorgingstehuis en het vlasmuseum niet te verantwoorden. verzorgingstehuis en het vlasmuseum niet te verantwoorden.
6) Bezwaarindiener geeft als tegenvoorstel bosgebied. 6) Bezwaarindiener geeft als tegenvoorstel bosgebied.
Bezwaarindiener benadrukt de tegenspraak met oorspronkelijke plannen Bezwaarindiener benadrukt de tegenspraak met oorspronkelijke plannen
van Kortrijk en architectuurproject Secchi. van Kortrijk en architectuurproject Secchi.
7) Bezwaarindiener heeft bouwgrond gekocht in 1991 in de waan dat er 7) Bezwaarindiener heeft bouwgrond gekocht in 1991 in de waan dat er
een park zou komen en voelt zich bedrogen. een park zou komen en voelt zich bedrogen.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
1) Het schorsingsarrest van de Raad van State doet geen uitspraak over 1) Het schorsingsarrest van de Raad van State doet geen uitspraak over
de huidige ontwerp gewestplanwijziging. de huidige ontwerp gewestplanwijziging.
2) Het ontwerp-gewestplan wordt slechts voorgelegd aan het advies van 2) Het ontwerp-gewestplan wordt slechts voorgelegd aan het advies van
de Raad van State in de eindfase van de procedure. Dit bezwaar is dus de Raad van State in de eindfase van de procedure. Dit bezwaar is dus
voorbarig (idem bezwaar 1.1.). voorbarig (idem bezwaar 1.1.).
3) De optie van de overheid ten overstaan van deze 3) De optie van de overheid ten overstaan van deze
ontwerp-gewestplanwijziging is vervat in het besluit van de Vlaamse ontwerp-gewestplanwijziging is vervat in het besluit van de Vlaamse
regering. Het bestemmingsvoorschrift voorziet is een uitvoeringsplan regering. Het bestemmingsvoorschrift voorziet is een uitvoeringsplan
waarbij rekening dient gehouden worden met de natuurlijke en waarbij rekening dient gehouden worden met de natuurlijke en
landschappelijke kwaliteiten van het gebied en de onmiddellijke landschappelijke kwaliteiten van het gebied en de onmiddellijke
omgeving. omgeving.
4) De toekomst van de universitaire campus maakt geen voorwerp uit van 4) De toekomst van de universitaire campus maakt geen voorwerp uit van
deze ontwerp gewestplanwijziging. deze ontwerp gewestplanwijziging.
5) De inrichting van het terrein dient ontwikkeld te worden via een 5) De inrichting van het terrein dient ontwikkeld te worden via een
uitvoeringsplan. De bouwtechnische kwaliteiten maken niet het voorwerp uitvoeringsplan. De bouwtechnische kwaliteiten maken niet het voorwerp
uit van een ontwerp-gewestplanwijziging. uit van een ontwerp-gewestplanwijziging.
Het bestemmingsvoorschrift biedt voldoende garanties ten overstaan van Het bestemmingsvoorschrift biedt voldoende garanties ten overstaan van
het behoud van het karakter en de kwaliteit van de omgeving. het behoud van het karakter en de kwaliteit van de omgeving.
6) Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het 6) Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het
openbaar onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. openbaar onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden.
7) Het vigerend gewestplan Kortrijk bestemt deze gronden als 7) Het vigerend gewestplan Kortrijk bestemt deze gronden als
gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorzieningen. Juridisch werd gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorzieningen. Juridisch werd
enkel deze bestemming vastgelegd. Eventuele planschade en vergoedingen enkel deze bestemming vastgelegd. Eventuele planschade en vergoedingen
behoren tot de bevoegdheid van de rechtbanken van eerste aanleg (art. behoren tot de bevoegdheid van de rechtbanken van eerste aanleg (art.
35 en 36 van de stedenbouwwet). 35 en 36 van de stedenbouwwet).
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
8.1 tot en met 8.55 Dewilde, Irena, Radijzenstraat 1, 8500 Kortrijk en 8.1 tot en met 8.55 Dewilde, Irena, Radijzenstraat 1, 8500 Kortrijk en
volgende. volgende.
1) De typebrief is opgesteld in twee delen, een bezwaarschrift tegen 1) De typebrief is opgesteld in twee delen, een bezwaarschrift tegen
de verandering van bestemming en een enquête, waarbij bezwaarindieners de verandering van bestemming en een enquête, waarbij bezwaarindieners
volgende alternatieve bestemmingen kunnen opgeven : volgende alternatieve bestemmingen kunnen opgeven :
- een bos; - een bos;
- een beeldenpark; - een beeldenpark;
- woongebied; - woongebied;
- landbouwgrond, eventueel proefcentrum; - landbouwgrond, eventueel proefcentrum;
- andere; - andere;
- geen idee, maar geen industrie. - geen idee, maar geen industrie.
2) In het deel bezwaarschrift wordt aangehaald dat bedrijven en 2) In het deel bezwaarschrift wordt aangehaald dat bedrijven en
laboratoria niet thuishoren in een gebied grenzend aan een woongebied, laboratoria niet thuishoren in een gebied grenzend aan een woongebied,
met park en waterreservoir. met park en waterreservoir.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
idem bezwaar 5.1. en volgende. idem bezwaar 5.1. en volgende.
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
9.1. Debaere, Jules, Watermolenstraat 9, 8500 Kortrijk. 9.1. Debaere, Jules, Watermolenstraat 9, 8500 Kortrijk.
Bezwaarindiener is niet tegen een wetenschapspark maar stelt dat niet Bezwaarindiener is niet tegen een wetenschapspark maar stelt dat niet
kan voorbijgegaan worden aan de vorige arresten van de Raad van State kan voorbijgegaan worden aan de vorige arresten van de Raad van State
en aan de bezwaarschriften. Bezwaarindiener doet een voorstel van een en aan de bezwaarschriften. Bezwaarindiener doet een voorstel van een
andere locatie. andere locatie.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
1) Het schorsingsarrest van de Raad van State doet geen uitspraak over 1) Het schorsingsarrest van de Raad van State doet geen uitspraak over
de huidige ontwerp gewestplanwijziging. de huidige ontwerp gewestplanwijziging.
2) Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het 2) Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het
openbaar onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. openbaar onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden.
3) Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. 3) Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
10.1. Familie Beyls-Vanhee, p.a. Et. Sabbelaan 6, 8500 Kortrijk. 10.1. Familie Beyls-Vanhee, p.a. Et. Sabbelaan 6, 8500 Kortrijk.
Bezwaarindiener vindt dat het gebied een open- (stilte) gebied zou Bezwaarindiener vindt dat het gebied een open- (stilte) gebied zou
moeten worden. moeten worden.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het openbaar Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het openbaar
onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden.
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard.
11.1. Kortrijkse Milieuraad. 11.1. Kortrijkse Milieuraad.
De Kortrijkse Milieuraad heeft bezwaar tegen de inplanting van het De Kortrijkse Milieuraad heeft bezwaar tegen de inplanting van het
wetenschapspark, omdat het in de nabijheid ligt van een woongebied en wetenschapspark, omdat het in de nabijheid ligt van een woongebied en
een zone met socio-culturele functie, nl. het rust- en een zone met socio-culturele functie, nl. het rust- en
verzorgingstehuis, en het nationaal vlasmuseum en omdat het in de verzorgingstehuis, en het nationaal vlasmuseum en omdat het in de
nabijheid ligt van het natuurreservaat « De Kleiputten 't Hoge ». De nabijheid ligt van het natuurreservaat « De Kleiputten 't Hoge ». De
Kortrijkse milieuraad wenst voor het gebied de bestemming Kortrijkse milieuraad wenst voor het gebied de bestemming
natuurgebied. natuurgebied.
Standpunt van de Commissie. Standpunt van de Commissie.
De optie van de overheid ten overstaan van deze De optie van de overheid ten overstaan van deze
ontwerp-gewestplanwijziging is vervat in het besluit van de Vlaamse ontwerp-gewestplanwijziging is vervat in het besluit van de Vlaamse
regering. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan regering. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan
waarbij rekening dient gehouden worden met de natuurlijke en waarbij rekening dient gehouden worden met de natuurlijke en
landschappelijke kwaliteiten van het gebied en de onmiddellijke landschappelijke kwaliteiten van het gebied en de onmiddellijke
omgeving. omgeving.
Andere bestemmingen hebben geen ontwerp uitgemaakt van het openbaar Andere bestemmingen hebben geen ontwerp uitgemaakt van het openbaar
onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden.
Het bezwaar wordt ontvankelijk verklaard doch ongegrond. Het bezwaar wordt ontvankelijk verklaard doch ongegrond.
Eindadvies. Eindadvies.
De Commissie stelt vast dat : De Commissie stelt vast dat :
- de adviezen van de gemeenteraden en de Bestendige Deputatie gunstig - de adviezen van de gemeenteraden en de Bestendige Deputatie gunstig
zijn; zijn;
- de bezwaren geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek ongegrond - de bezwaren geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek ongegrond
verklaard worden; verklaard worden;
- het BPA Kortrijk Z.O., vastgesteld bij koninklijk besluit van 8 - het BPA Kortrijk Z.O., vastgesteld bij koninklijk besluit van 8
maart 1966 gedeeltelijk opgeheven werd bij ministerieel besluit van en maart 1966 gedeeltelijk opgeheven werd bij ministerieel besluit van en
met ingang van 7 mei 1998, voor het gedeelte met openbare bestemming : met ingang van 7 mei 1998, voor het gedeelte met openbare bestemming :
gronden voor het oprichten van gebouwencomplexen, sport- en gronden voor het oprichten van gebouwencomplexen, sport- en
ontspanningsinstallaties voor universitair, hoger niet-universitair en ontspanningsinstallaties voor universitair, hoger niet-universitair en
speciaal onderwijs. speciaal onderwijs.
- het wetenschapspark, zoals gepland in deze gewestplanwijziging, - het wetenschapspark, zoals gepland in deze gewestplanwijziging,
aansluit bij een complex van vestigingen van hoger onderwijs, dat dit aansluit bij een complex van vestigingen van hoger onderwijs, dat dit
hoger onderwijs zich richt naar de werkmogelijkheden in de streek en hoger onderwijs zich richt naar de werkmogelijkheden in de streek en
zich daar in de toekomst ook nog verder wenst in te profileren; zich daar in de toekomst ook nog verder wenst in te profileren;
- dat de bedrijven die zich op dit terrein kunnen vestigen, sterk - dat de bedrijven die zich op dit terrein kunnen vestigen, sterk
aanleunen bij het universitair en hoger niet-universitair onderwijs; aanleunen bij het universitair en hoger niet-universitair onderwijs;
- de streek sterk geïndustrialiseerd is en dat omwille van de - de streek sterk geïndustrialiseerd is en dat omwille van de
continuïteit deze industrie een beroep moet kunnen doen op de continuïteit deze industrie een beroep moet kunnen doen op de
inoverende wetenschap gericht op de eigenheid van deze industrie; inoverende wetenschap gericht op de eigenheid van deze industrie;
en adviseert het ontwerpplan tot gedeeltelijke herziening van het en adviseert het ontwerpplan tot gedeeltelijke herziening van het
gewestplan Kortrijk dat tot voorwerp heeft het inrichten van een gewestplan Kortrijk dat tot voorwerp heeft het inrichten van een
wetenschapspark op het grondgebied van Kortrijk voor de kaartbladen wetenschapspark op het grondgebied van Kortrijk voor de kaartbladen
29/5 en 29/6 GUNSTIG. 29/5 en 29/6 GUNSTIG.
De Secretaris, De Secretaris,
Etienne MARES Etienne MARES.
De eerste ondervoorzitter, De eerste ondervoorzitter,
Jan DURNEZ Jan DURNEZ.
Pour la consultation du tableau, voir image Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^
Etaamb.be utilise des cookies
Etaamb.be utilise les cookies pour retenir votre préférence linguistique et pour mieux comprendre comment etaamb.be est utilisé.
ContinuerPlus de details
x