← Retour vers "D#partement de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Courtrai Fixation
définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Courtrai à Courtrai Un arrêté
du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe dé Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties
non normativ(...)"
D#partement de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Courtrai Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Courtrai à Courtrai Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe dé Le plan indiquant la situation physique et juridique existante appartenant aux parties non normativ(...) | Gewestplan Kortrijk Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Kortrijk te Kortrijk Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...) |
---|---|
MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE D#partement de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Courtrai Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Courtrai à Courtrai Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe définitivement le plan de modification partielle de l'arrêté royal du 4 novembre 1977 portant fixation du plan de secteur de Courtrai pour des parties du territoire de la commune de Courtrai, telles qu'indiquées sur des parties des feuilles 29/5 et 29/6 avec prescription urbanistique complémentaire telles que comprises respectivement dans les annexes 1ère et 2 au présent arrêté. | MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Kortrijk Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Kortrijk te Kortrijk Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt het plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk besluit van 4 november 1977 houdende vaststelling van het gewestplan Kortrijk definitief vastgesteld voor delen van het grondgebied van de gemeente Kortrijk zoals aangeduid op delen van de kaartbladen 29/5 en 29/6, met aanvullend stedebouwkundig voorschrift zoals vervat in respectievelijk bijlagen 1 en 2 bij dit besluit. |
Le plan indiquant la situation physique et juridique existante | De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende |
appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité est | tot de niet-normatieve delen van het voormeld gewestplan, is vervat in |
compris dans l'annexe 3 au présent arrêté. | de bijlage 3 bij dit besluit. |
L'arrêté du Gouvernement flamand du 14 décembre 1994 portant fixation | Het besluit van de Vlaamse regering van 14 december 1994 houdende |
d'une partie du plan de secteur de Courtrai sur le territoire des | vaststelling van een gedeelte van het gewestplan Kortrijk op het |
communes d'Anzegem, de Harelbeke, de Courtrai, de Ménin, de | grondgebied van de gemeenten Anzegem, Harelbeke, Kortrijk, Menen, |
Spiere-Helkijn, de Wevelgem et de Zwevegem est abrogé en ce qui | Spiere-Helkijn, Waregem, Wevelgem en Zwevegem wordt ingetrokken voor |
concerne la partie régie par la prescription particulière « Parc | het onderdeel beheerst door het bijzonder voorschrift « |
scientifique », telle que reprise dans les annexes à l'arrêté | Wetenschapspark », zoals opgenomen in de bijlagen van dat besluit. |
concerné. Le Ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses | De Vlaamse minister bevoegd voor ruimtelijke ordening is belast met de |
attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. | uitvoering van dit besluit. |
Uittreksel uit het verslag van de Regionale Commissie d.d. 20 mei 1998 | Uittreksel uit het verslag van de Regionale Commissie d.d. 20 mei 1998 |
advies gedeeltelijk herziening gewestplan Kortrijk met het doel de | advies gedeeltelijk herziening gewestplan Kortrijk met het doel de |
oprichting van een wetenschapspark op het grondgebied van de stad | oprichting van een wetenschapspark op het grondgebied van de stad |
Kortrijk | Kortrijk |
Gewestplan Kortrijk | Gewestplan Kortrijk |
Advies van de streekcommissie van advies voor de ruimtelijke ordening | Advies van de streekcommissie van advies voor de ruimtelijke ordening |
en de stedenbouw in West-Vlaanderen | en de stedenbouw in West-Vlaanderen |
De Regionale Commissie van Advies in haar zitting, van 20 mei 1998. | De Regionale Commissie van Advies in haar zitting, van 20 mei 1998. |
Gelet op het decreet betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd | Gelet op het decreet betreffende de ruimtelijke ordening gecoördineerd |
op 22 oktober 1996, inzonderheid de artikelen 9, 10 en 11; | op 22 oktober 1996, inzonderheid de artikelen 9, 10 en 11; |
Gelet op het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de |
inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de | inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de |
gewestplannen, gewijzigd bij koninklijk besluit van 13 december 1978 | gewestplannen, gewijzigd bij koninklijk besluit van 13 december 1978 |
en bij besluiten van de Vlaamse regering van 3 oktober 1984, 15 en 29 | en bij besluiten van de Vlaamse regering van 3 oktober 1984, 15 en 29 |
september 1993 en 20 juli 1994; | september 1993 en 20 juli 1994; |
Gelet op het koninklijk besluit van 4 november 1977 houdende | Gelet op het koninklijk besluit van 4 november 1977 houdende |
vaststelling van het gewestplan Kortrijk en de daarbij horende | vaststelling van het gewestplan Kortrijk en de daarbij horende |
stedenbouwkundige voorschriften; | stedenbouwkundige voorschriften; |
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 14 oktober 1992 tot | Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 14 oktober 1992 tot |
wijziging van het koninklijk besluit van 20 april 1967 houdende | wijziging van het koninklijk besluit van 20 april 1967 houdende |
aanwijzing van een gewest (Kortrijk) waarvoor een plan van aanleg moet | aanwijzing van een gewest (Kortrijk) waarvoor een plan van aanleg moet |
worden opgemaakt; | worden opgemaakt; |
Gelet op het besluit van 14 december 1994 van de Vlaamse regering | Gelet op het besluit van 14 december 1994 van de Vlaamse regering |
houdende definitieve vaststelling van een gedeelte van het gewestplan | houdende definitieve vaststelling van een gedeelte van het gewestplan |
Kortrijk op het grondgebied van de gemeente Kortrijk; | Kortrijk op het grondgebied van de gemeente Kortrijk; |
Gelet op het besluit d.d. 5 april 1995 van de Vlaamse regering zoals | Gelet op het besluit d.d. 5 april 1995 van de Vlaamse regering zoals |
bijgesteld met de beslissing van 31 januari 1996 en bevestigd bij de | bijgesteld met de beslissing van 31 januari 1996 en bevestigd bij de |
beslissing van 2 april 1996 waarbij zij het voorontwerp-ruimtelijk | beslissing van 2 april 1996 waarbij zij het voorontwerp-ruimtelijk |
structuurplan als toetskader aannam voor wijzigingen van de | structuurplan als toetskader aannam voor wijzigingen van de |
bestemmingen van de vigerende gewestplannen; Gelet op de brief d.d. 5 | bestemmingen van de vigerende gewestplannen; Gelet op de brief d.d. 5 |
december 1997 van de Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen aan | december 1997 van de Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen aan |
het College van burgemeester en schepenen van de in het gewestplan | het College van burgemeester en schepenen van de in het gewestplan |
Kortrijk gelegen gemeenten, waarbij het openbaar onderzoek betreffende | Kortrijk gelegen gemeenten, waarbij het openbaar onderzoek betreffende |
de gedeeltelijke herziening van het ontwerp-gewestplan Kortrijk wordt | de gedeeltelijke herziening van het ontwerp-gewestplan Kortrijk wordt |
bevolen van 5 januari t/m 5 maart 1998; | bevolen van 5 januari t/m 5 maart 1998; |
Gelet op de brief d.d. 16 maart 1998 van de Gouverneur van de | Gelet op de brief d.d. 16 maart 1998 van de Gouverneur van de |
provincie West-Vlaanderen waarbij het ontwerpplan werd overgemaakt aan | provincie West-Vlaanderen waarbij het ontwerpplan werd overgemaakt aan |
de Regionale Commissie van Advies en aan de Vlaamse regering; | de Regionale Commissie van Advies en aan de Vlaamse regering; |
Gelet op de adviezen van de gemeenteraden van Spiere-Helkijn, Avelgem, | Gelet op de adviezen van de gemeenteraden van Spiere-Helkijn, Avelgem, |
Menen, Wevelgem, Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Zwevegem en Anzegem, | Menen, Wevelgem, Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Zwevegem en Anzegem, |
Lendelede uitgebracht tijdens de periode van 60 dagen (6 maart tot 4 | Lendelede uitgebracht tijdens de periode van 60 dagen (6 maart tot 4 |
mei 1998) volgend op het openbaar onderzoek; | mei 1998) volgend op het openbaar onderzoek; |
Gelet op het advies van de Bestendige Deputatie d.d. 19 maart 1998; | Gelet op het advies van de Bestendige Deputatie d.d. 19 maart 1998; |
Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek van 5 januari tot en | Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek van 5 januari tot en |
met 5 maart 1998, 573 bezwaarschriften werden ingediend, alsmede 9 | met 5 maart 1998, 573 bezwaarschriften werden ingediend, alsmede 9 |
duplicaten; | duplicaten; |
Gelet op het besluit d.d. 7 mei 1998 van de minister, bevoegd voor | Gelet op het besluit d.d. 7 mei 1998 van de minister, bevoegd voor |
ruimtelijke ordening en stedebouw, waarbij, met ingang van dezelfde | ruimtelijke ordening en stedebouw, waarbij, met ingang van dezelfde |
datum, het BPA Kortrijk Z.O. vastgesteld bij koninklijk besluit van 8 | datum, het BPA Kortrijk Z.O. vastgesteld bij koninklijk besluit van 8 |
maart 1966 gedeeltelijk opgeheven werd, voor het gedeelte met openbare | maart 1966 gedeeltelijk opgeheven werd, voor het gedeelte met openbare |
bestemming : gronden voor het oprichten van gebouwcomplexen, sport- en | bestemming : gronden voor het oprichten van gebouwcomplexen, sport- en |
ontspanningsinstallaties voor universitair, hoger niet-universitair en | ontspanningsinstallaties voor universitair, hoger niet-universitair en |
speciaal onderwijs. | speciaal onderwijs. |
I. Onderzoek van de adviezen, bezwaren en opmerkingen | I. Onderzoek van de adviezen, bezwaren en opmerkingen |
Standpunt van de Commissie m.b.t. de adviezen van de gemeenteraden. | Standpunt van de Commissie m.b.t. de adviezen van de gemeenteraden. |
Door de gemeenteraden van Spiere-Helkijn, Avelgem, Menen, Wevelgem, | Door de gemeenteraden van Spiere-Helkijn, Avelgem, Menen, Wevelgem, |
Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Zwevegem en Anzegem werd formeel gunstig | Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Zwevegem en Anzegem werd formeel gunstig |
advies uitgebracht. Deze adviezen worden ontvankelijk verklaard. | advies uitgebracht. Deze adviezen worden ontvankelijk verklaard. |
Door de gemeenteraden van Deerlijk en Waregem werd geen advies | Door de gemeenteraden van Deerlijk en Waregem werd geen advies |
uitgebracht. Deze gemeenten worden geacht een gunstig advies te hebben | uitgebracht. Deze gemeenten worden geacht een gunstig advies te hebben |
uitgebracht. | uitgebracht. |
De Commissie adviseert kennis te nemen van de formeel gunstige en de | De Commissie adviseert kennis te nemen van de formeel gunstige en de |
gunstig geachte adviezen. | gunstig geachte adviezen. |
Standpunt van de Commissie m.b.t. het advies van de Bestendige | Standpunt van de Commissie m.b.t. het advies van de Bestendige |
Deputatie van de Provincieraad van West-Vlaanderen. | Deputatie van de Provincieraad van West-Vlaanderen. |
Door de Bestendige Deputatie van de Povincieraad van West-Vlaanderen | Door de Bestendige Deputatie van de Povincieraad van West-Vlaanderen |
werd voor het ontwerp gewestplan tot gedeeltelijke wijziging van het | werd voor het ontwerp gewestplan tot gedeeltelijke wijziging van het |
gewestplan Kortrijk op het grondgebied van de stad Kortrijk, een | gewestplan Kortrijk op het grondgebied van de stad Kortrijk, een |
gunstig advies uitgebracht. Het advies wordt ontvankelijk verklaard. | gunstig advies uitgebracht. Het advies wordt ontvankelijk verklaard. |
De Commissie adviseerd kennis te nemen van het advies van de | De Commissie adviseerd kennis te nemen van het advies van de |
Bestendige Deputatie. | Bestendige Deputatie. |
Standpunt van de Commissie m.b.t. de bezwaren en opmerkingen. | Standpunt van de Commissie m.b.t. de bezwaren en opmerkingen. |
1.1. Bezwaar Gits, Van den Berghe & Leterme, advocatenkantoor in | 1.1. Bezwaar Gits, Van den Berghe & Leterme, advocatenkantoor in |
opdracht. | opdracht. |
a) Bezwaarindiener stelt dat de gewestplan-wijziging stoelt op een | a) Bezwaarindiener stelt dat de gewestplan-wijziging stoelt op een |
onwettig ministerieel besluit, omdat het niet werd onderworpen aan het | onwettig ministerieel besluit, omdat het niet werd onderworpen aan het |
advies van de Raad van State. Bovendien voert het ontwerp van | advies van de Raad van State. Bovendien voert het ontwerp van |
gewestplan-wijziging een nieuw bestemmingsvoorschrift in, welke | gewestplan-wijziging een nieuw bestemmingsvoorschrift in, welke |
volgens bezwaarindiener niet meer kan beschouwd worden als | volgens bezwaarindiener niet meer kan beschouwd worden als |
uitvoeringsmaatregel van het koninklijk besluit van 28 december 1972. | uitvoeringsmaatregel van het koninklijk besluit van 28 december 1972. |
b) Volgens bezwaarindiener is het ministerieel besluit van 23 juli | b) Volgens bezwaarindiener is het ministerieel besluit van 23 juli |
1997 onwettig vanwege een ontoereikende motivatie : | 1997 onwettig vanwege een ontoereikende motivatie : |
Het biedt geen antwoord op het middel weerhouden door de Raad van | Het biedt geen antwoord op het middel weerhouden door de Raad van |
State om het BPA Researchpark van 20 mei 1996 te vernietigen. | State om het BPA Researchpark van 20 mei 1996 te vernietigen. |
Het ministerieel besluit verwijst naar de argumentatie in het besluit | Het ministerieel besluit verwijst naar de argumentatie in het besluit |
van de Vlaamse regering d.d. 14 december 1994 maar geeft geen | van de Vlaamse regering d.d. 14 december 1994 maar geeft geen |
motivatie waarom een wetenschapspark verenigbaar zou zijn met de | motivatie waarom een wetenschapspark verenigbaar zou zijn met de |
nabije residentiële omgeving in die mate dat de formele motiveringswet | nabije residentiële omgeving in die mate dat de formele motiveringswet |
geschonden wordt, alsmede het algemeen rechtsbeginsel houdende formele | geschonden wordt, alsmede het algemeen rechtsbeginsel houdende formele |
en materiële motivering van bestuurshandelingen. | en materiële motivering van bestuurshandelingen. |
c) Volgens bezwaarindiener is het openbaar onderzoek onregelmatig | c) Volgens bezwaarindiener is het openbaar onderzoek onregelmatig |
omdat bijlage 3 van het ontwerpgewestplan, welke de bestaande fysische | omdat bijlage 3 van het ontwerpgewestplan, welke de bestaande fysische |
en juridische toestand weergeeft, verwijst naar het BPA Researchpark, | en juridische toestand weergeeft, verwijst naar het BPA Researchpark, |
terwijl dit door de Raad van State werd vernietigd. | terwijl dit door de Raad van State werd vernietigd. |
d) Volgens bezwaarindiener is de ontwerp-gewestplanwijziging kennelijk | d) Volgens bezwaarindiener is de ontwerp-gewestplanwijziging kennelijk |
strijdig met de goede plaatselijke ordening (art. 1 van de | strijdig met de goede plaatselijke ordening (art. 1 van de |
stedenbouwwet). | stedenbouwwet). |
Bezwaarindiener stelt dat een « wetenschapspark » een | Bezwaarindiener stelt dat een « wetenschapspark » een |
wetenschappelijk-industriële zone is op een openbaar bedrijventerrein | wetenschappelijk-industriële zone is op een openbaar bedrijventerrein |
(Besluit van de Vlaamse regering d.d. 6 juli 1994). Volgens het | (Besluit van de Vlaamse regering d.d. 6 juli 1994). Volgens het |
aanvullend stedebouwkundig voorschrift is een wetenschapspark bestemd | aanvullend stedebouwkundig voorschrift is een wetenschapspark bestemd |
voor innoverende bedrijven. | voor innoverende bedrijven. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
a) betreffende het advies van de Raad van State. | a) betreffende het advies van de Raad van State. |
In een arrest van de Raad van State (Van Wesel, 17066 van 10 juni | In een arrest van de Raad van State (Van Wesel, 17066 van 10 juni |
1975) wordt gesteld dat een ministerieel besluit van een | 1975) wordt gesteld dat een ministerieel besluit van een |
ontwerp-gewestplan niet zonder meer voor advies aan de Raad van State | ontwerp-gewestplan niet zonder meer voor advies aan de Raad van State |
moet worden voorgelegd. | moet worden voorgelegd. |
De Raad van State adviseert bij voorkeur als laatste, op basis van een | De Raad van State adviseert bij voorkeur als laatste, op basis van een |
zo definitief mogelijke tekst. | zo definitief mogelijke tekst. |
Gewestplannen die nog een openbaar onderzoek moeten doormaken en | Gewestplannen die nog een openbaar onderzoek moeten doormaken en |
bijgevolg kunnen gewijzigd worden, worden bij voorkeur niet | bijgevolg kunnen gewijzigd worden, worden bij voorkeur niet |
geadviseerd. | geadviseerd. |
Art. 3 van de wetten op de Raad van State, stelt dat de Raad van State | Art. 3 van de wetten op de Raad van State, stelt dat de Raad van State |
enkel advies geeft over ontwerpen van reglementaire besluiten (d.i. | enkel advies geeft over ontwerpen van reglementaire besluiten (d.i. |
besluiten met verordenende kracht). Dit houdt in dat de Raad van State | besluiten met verordenende kracht). Dit houdt in dat de Raad van State |
enkel advies geeft alvorens de Vlaamse regering een gewestplan | enkel advies geeft alvorens de Vlaamse regering een gewestplan |
defintief vaststelt. Een ontwerp-gewestplan heeft geen verordenende | defintief vaststelt. Een ontwerp-gewestplan heeft geen verordenende |
kracht (art. 2, § 2 van het decreet ruimtelijke ordening), is | kracht (art. 2, § 2 van het decreet ruimtelijke ordening), is |
bijgevolg geen reglementair besluit en moet alvorens de Vlaamse | bijgevolg geen reglementair besluit en moet alvorens de Vlaamse |
regering het besluit vaststelt, niet voorgelegd worden aan de Raad van | regering het besluit vaststelt, niet voorgelegd worden aan de Raad van |
State. | State. |
Het bezwaar aangaande het niet voor advies voorleggen aan de Raad van | Het bezwaar aangaande het niet voor advies voorleggen aan de Raad van |
State van het ontwerpgewestplan is bijgevolg voorbarig. | State van het ontwerpgewestplan is bijgevolg voorbarig. |
b) motivering. | b) motivering. |
- geen antwoord op het arrest van de Raad van State nr. 68.566 van 1 | - geen antwoord op het arrest van de Raad van State nr. 68.566 van 1 |
oktober 1997. Het arrest van de Raad van State schorst het bijzonder | oktober 1997. Het arrest van de Raad van State schorst het bijzonder |
plan van aanleg Researchpark en doet geen uitspraak over de actuele | plan van aanleg Researchpark en doet geen uitspraak over de actuele |
herziening van het gewestplan | herziening van het gewestplan |
- verwijzing naar motivering in besluit van 14 december 1994 | - verwijzing naar motivering in besluit van 14 december 1994 |
(ongemotiveerd besluit) het besluit van 14 december 1994 geeft naast | (ongemotiveerd besluit) het besluit van 14 december 1994 geeft naast |
het bestemmingsvoorschrift dat wijst op de samenhang tussen | het bestemmingsvoorschrift dat wijst op de samenhang tussen |
wetenschapspark en de hogere onderwijsinrichtingen, geen verdere | wetenschapspark en de hogere onderwijsinrichtingen, geen verdere |
motivering voor de noodzaak van een wetenschapspark op die locatie. De | motivering voor de noodzaak van een wetenschapspark op die locatie. De |
verwijzing naar het besluit van 14 december 1994 is echter slechts een | verwijzing naar het besluit van 14 december 1994 is echter slechts een |
onderdeel van het huidig besluit tot gewestplanherziening dat een | onderdeel van het huidig besluit tot gewestplanherziening dat een |
uitgebreide motivering weergeeft. | uitgebreide motivering weergeeft. |
- verenigbaarheid met het woongebied (geen motivering) | - verenigbaarheid met het woongebied (geen motivering) |
De zone heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming | De zone heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming |
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening en geen | gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening en geen |
woongebied. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan | woongebied. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan |
dat voldoende garantie moet geven dat hij de inrichting van het | dat voldoende garantie moet geven dat hij de inrichting van het |
terrein zal moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en | terrein zal moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en |
landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke | landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke |
omgeving. | omgeving. |
c) de onjuistheid van de bestaande fysische en juridische toestand. | c) de onjuistheid van de bestaande fysische en juridische toestand. |
Op datum van het ministerieel besluit tot voorlopige vaststelling van | Op datum van het ministerieel besluit tot voorlopige vaststelling van |
dit ontwerp-gewestplan nl. 23 juli 1997, gold als bestaande fysische | dit ontwerp-gewestplan nl. 23 juli 1997, gold als bestaande fysische |
en juridische toestand, nog steeds het bijzonder plan van aanleg | en juridische toestand, nog steeds het bijzonder plan van aanleg |
Researchpark van 20 mei 1996. Het BPA werd pas geschorst door het | Researchpark van 20 mei 1996. Het BPA werd pas geschorst door het |
arrest van de Raad van State op 1 oktober 1997. | arrest van de Raad van State op 1 oktober 1997. |
d) kennelijke strijdigheid met de goede plaatselijke ordening (art. 1 | d) kennelijke strijdigheid met de goede plaatselijke ordening (art. 1 |
van de stedenbouwwet). | van de stedenbouwwet). |
Art. 1 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening vermeldt | Art. 1 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening vermeldt |
dat de ruimtelijke ordening van het Vlaamse gewest, de streken, | dat de ruimtelijke ordening van het Vlaamse gewest, de streken, |
gewesten en gemeenten worden vastgelegd in plannen. De ordening wordt | gewesten en gemeenten worden vastgelegd in plannen. De ordening wordt |
ontworpen zowel uit economisch, sociaal en esthetisch oogpunt als met | ontworpen zowel uit economisch, sociaal en esthetisch oogpunt als met |
het doel het natuurschoon van het Vlaams Gewest ongeschonden te | het doel het natuurschoon van het Vlaams Gewest ongeschonden te |
bewaren. | bewaren. |
De ontwerp-gewestplanwijziging voorziet het ruimtelijk kader voor | De ontwerp-gewestplanwijziging voorziet het ruimtelijk kader voor |
economische, wetenschappelijke en opvoedende noden rekening houdende | economische, wetenschappelijke en opvoedende noden rekening houdende |
met rationeel ruimtegebruik met oog voor de mobiliteitsgevolgen en de | met rationeel ruimtegebruik met oog voor de mobiliteitsgevolgen en de |
ruimtelijke visie waarbij verwevenheid en medegebruik een grote rol | ruimtelijke visie waarbij verwevenheid en medegebruik een grote rol |
spelen. | spelen. |
De strijdigheid met de goede plaatselijke ordening is derhalve | De strijdigheid met de goede plaatselijke ordening is derhalve |
geenszins aangetoond. | geenszins aangetoond. |
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
2.1. Bezwaar Antoon Malfrère. | 2.1. Bezwaar Antoon Malfrère. |
Bezwaarindiener argumenteert dat : | Bezwaarindiener argumenteert dat : |
1) de bedrijven zullen ingeplant worden aan de kant van de woonwijken, | 1) de bedrijven zullen ingeplant worden aan de kant van de woonwijken, |
vanwege de bufferbekkens in aanleg en de voorziene parkzone; | vanwege de bufferbekkens in aanleg en de voorziene parkzone; |
midden een woonwijk, dat planschade zal verhaald worden, dat de Raad | midden een woonwijk, dat planschade zal verhaald worden, dat de Raad |
van State dit nadeel reeds bevestigde en dat een wetenschapspark | van State dit nadeel reeds bevestigde en dat een wetenschapspark |
eigenlijk een bedrijventerrein is; | eigenlijk een bedrijventerrein is; |
3) alle andere gewestplanwijzigingen slechts bevestigingen zijn van de | 3) alle andere gewestplanwijzigingen slechts bevestigingen zijn van de |
bestaande reservering; | bestaande reservering; |
4) er nog genoeg bedrijventerreinen zijn om het researchpark onder te | 4) er nog genoeg bedrijventerreinen zijn om het researchpark onder te |
brengen, dat met de moderne communicatiemiddelen het niet noodzakelijk | brengen, dat met de moderne communicatiemiddelen het niet noodzakelijk |
is om naast de universitaire campus gelegen te zijn, dat de overheid | is om naast de universitaire campus gelegen te zijn, dat de overheid |
de kleinere universitaire vestigingen in vraag stelt; | de kleinere universitaire vestigingen in vraag stelt; |
5) dat de voorstaander van het researchpark geen bezwaar zullen hebben | 5) dat de voorstaander van het researchpark geen bezwaar zullen hebben |
om het in hun buurt te hebben. | om het in hun buurt te hebben. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
1) De ontwerp-gewestplanwijziging voorziet dat voor de ontwikkeling | 1) De ontwerp-gewestplanwijziging voorziet dat voor de ontwikkeling |
van het gebied een ruimtelijk uitvoeringsplan moet woren opgemaakt | van het gebied een ruimtelijk uitvoeringsplan moet woren opgemaakt |
waarbij zal moeten worden gehouden met de natuurlijke en | waarbij zal moeten worden gehouden met de natuurlijke en |
landschappelijke kwaliteiten van het landschap en de onmiddellijke | landschappelijke kwaliteiten van het landschap en de onmiddellijke |
omgeving. | omgeving. |
2) De zone heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming | 2) De zone heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming |
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening en geen | gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening en geen |
woongebied. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan | woongebied. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan |
dat voldoende garanties moet geven dat bij de inrichting van het | dat voldoende garanties moet geven dat bij de inrichting van het |
terrein zal moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en | terrein zal moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en |
landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke | landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke |
omgeving. | omgeving. |
Het bedoelde schorsingsarrest van de Raad van State doet geen | Het bedoelde schorsingsarrest van de Raad van State doet geen |
uitspraak over de huidige ontwerp-gewestplanwijziging bestemd is voor | uitspraak over de huidige ontwerp-gewestplanwijziging bestemd is voor |
bedrijven en laboratoria en aanverwante kantoren en diensten, | bedrijven en laboratoria en aanverwante kantoren en diensten, |
specifiek afgestemd op onderzoek en in samenwerking met universiteiten | specifiek afgestemd op onderzoek en in samenwerking met universiteiten |
en hogescholen. | en hogescholen. |
3) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan | 3) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan |
de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en | de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en |
kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. | kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. |
4) De keuze van de locatie is een optie van de overheid waarvan de | 4) De keuze van de locatie is een optie van de overheid waarvan de |
motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en bedoeld | motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en bedoeld |
is om een interactie mogelijk te maken tussen de aanpalende campus van | is om een interactie mogelijk te maken tussen de aanpalende campus van |
de universiteit en de niet-universitaire hogescholen die kadert in een | de universiteit en de niet-universitaire hogescholen die kadert in een |
ruimte- en mobiliteitsbesparende visie. | ruimte- en mobiliteitsbesparende visie. |
5) Andere mogelijke locaties hebben geen deel uitgemaakt van het | 5) Andere mogelijke locaties hebben geen deel uitgemaakt van het |
openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging en kunnen dus | openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging en kunnen dus |
ook niet weerhouden worden. | ook niet weerhouden worden. |
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
3.1. Bezwaar Brigitte Rotsaert, Tarweveld 25, 8500 Kortrijk. | 3.1. Bezwaar Brigitte Rotsaert, Tarweveld 25, 8500 Kortrijk. |
Betrokkene heeft bezwaar tegen het creëren van een nieuw zonevreemd | Betrokkene heeft bezwaar tegen het creëren van een nieuw zonevreemd |
gebied : | gebied : |
1) een gewestplanwijziging is niet nodig, het VKC heeft een | 1) een gewestplanwijziging is niet nodig, het VKC heeft een |
inplantingsplaats, en een industrieterrein met productiemogelijkheid | inplantingsplaats, en een industrieterrein met productiemogelijkheid |
past niet in de buurt; (cfr. Raad van State) | past niet in de buurt; (cfr. Raad van State) |
2) ontwerp gewestplanwijziging niet in overeenstemming met de | 2) ontwerp gewestplanwijziging niet in overeenstemming met de |
werkelijkheid, bekkens/vijver in aanleg, grond onbebouwbaar. | werkelijkheid, bekkens/vijver in aanleg, grond onbebouwbaar. |
3) bestemmingsaanpassing zorgt niet voor een buffer, een bos is een | 3) bestemmingsaanpassing zorgt niet voor een buffer, een bos is een |
betere buffer. | betere buffer. |
4) terrein beter geschikt om nood aan natuur en recreatie op te | 4) terrein beter geschikt om nood aan natuur en recreatie op te |
vangen, bv. Beeldenpark. | vangen, bv. Beeldenpark. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
Het is het gewestplan dat de bestemming van de gronden vastlegt. Deze | Het is het gewestplan dat de bestemming van de gronden vastlegt. Deze |
ontwerp-gewestplanwijziging geeft een nieuwe specifieke bestemming aan | ontwerp-gewestplanwijziging geeft een nieuwe specifieke bestemming aan |
gronden die volgens het vigerend gewestplan de bestemming | gronden die volgens het vigerend gewestplan de bestemming |
gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening hebben. Het | gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening hebben. Het |
bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan dat voldoende | bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan dat voldoende |
garanties moet geven dat bij de inrichting van het terrein zal moeten | garanties moet geven dat bij de inrichting van het terrein zal moeten |
rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke | rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke |
kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke omgeving. | kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke omgeving. |
1) Het Vlaams Kunststoffen Centrum heeft geen deel uitgemaakt van het | 1) Het Vlaams Kunststoffen Centrum heeft geen deel uitgemaakt van het |
openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging. De | openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging. De |
ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan de | ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan de |
motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en kadert | motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en kadert |
in de specifieke noden van de huidige samenleving. De arresten van de | in de specifieke noden van de huidige samenleving. De arresten van de |
Raad van State handelen over de procedure van het BPA researchpark en | Raad van State handelen over de procedure van het BPA researchpark en |
de vorige gewestplanwijziging en sluiten een nieuwe | de vorige gewestplanwijziging en sluiten een nieuwe |
gewestplanwijziging niet uit. | gewestplanwijziging niet uit. |
2) Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan waarin | 2) Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan waarin |
de inrichting van het terrein vastgelegd moet worden. De | de inrichting van het terrein vastgelegd moet worden. De |
bouwtechnische kwaliteiten behoren niet tot de procedure van een | bouwtechnische kwaliteiten behoren niet tot de procedure van een |
ontwerp-gewestplanwijziging. | ontwerp-gewestplanwijziging. |
3) Het bestemmingsvoorschrift geeft voldoende garanties dat bij de | 3) Het bestemmingsvoorschrift geeft voldoende garanties dat bij de |
inrichting van het terrein zal moeten rekening worden gehouden met de | inrichting van het terrein zal moeten rekening worden gehouden met de |
natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de | natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het terrein en met de |
onmiddellijke omgeving. Dit houdt eveneens in dat een redelijke | onmiddellijke omgeving. Dit houdt eveneens in dat een redelijke |
bufferzone ten opzichte van het woongebied zal voorzien worden. | bufferzone ten opzichte van het woongebied zal voorzien worden. |
4) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel | 4) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel |
uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze | uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze |
ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. | ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. |
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
4.1. Bezwaar Soete Arnold, Schepen Duyckstraat 31, 8500 Kortrijk. | 4.1. Bezwaar Soete Arnold, Schepen Duyckstraat 31, 8500 Kortrijk. |
Betrokkene heeft bezwaar tegen de inplanting van een wetenschapspark | Betrokkene heeft bezwaar tegen de inplanting van een wetenschapspark |
aan de rand van een woongebied en een park met waterreservoir en | aan de rand van een woongebied en een park met waterreservoir en |
woongebied en een park met waterreservoir en stelt voor op de locatie | woongebied en een park met waterreservoir en stelt voor op de locatie |
een beeldenpark te creëren als culturele trekpleister. | een beeldenpark te creëren als culturele trekpleister. |
Bovendien vindt betrokkene dat de huidige communicatiemiddelen | Bovendien vindt betrokkene dat de huidige communicatiemiddelen |
samenwerking mogelijk maken zonder dat daarvoor een | samenwerking mogelijk maken zonder dat daarvoor een |
gewestplanwijziging nodig is. | gewestplanwijziging nodig is. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
1) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan | 1) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan |
de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en | de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en |
kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. | kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. |
2) De keuze van de locatie is een optie van de overheid waarvan de | 2) De keuze van de locatie is een optie van de overheid waarvan de |
motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en bedoeld | motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en bedoeld |
is om een interactie mogelijk te maken tussen de aanpalende campus van | is om een interactie mogelijk te maken tussen de aanpalende campus van |
de universiteit en de niet-universitaire hogescholen die kadert in een | de universiteit en de niet-universitaire hogescholen die kadert in een |
ruimte- en mobiliteitsbesparende visie. | ruimte- en mobiliteitsbesparende visie. |
3) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel | 3) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel |
uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze | uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze |
ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. | ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. |
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
51 t.e.m. 5.503 Typebrief ondertekend door 503 bezwaarindieners | 51 t.e.m. 5.503 Typebrief ondertekend door 503 bezwaarindieners |
(waarvan 9 duplicaten). | (waarvan 9 duplicaten). |
De typebrief is opgesteld in twee delen, een bezwaarschrift tegen de | De typebrief is opgesteld in twee delen, een bezwaarschrift tegen de |
verandering van bestemming en een enquête, waarbij bezwaarindieners | verandering van bestemming en een enquête, waarbij bezwaarindieners |
volgende alternatieve bestemmingen kunnen opgeven : | volgende alternatieve bestemmingen kunnen opgeven : |
- een bos; | - een bos; |
- een beeldenpark; | - een beeldenpark; |
- woongebied; | - woongebied; |
- landbouwgrond, eventueel proefcentrum; | - landbouwgrond, eventueel proefcentrum; |
- andere; | - andere; |
- geen idee, maar geen industrie. | - geen idee, maar geen industrie. |
In het deel bezwaarschrift wordt aangehaald dat bedrijven en | In het deel bezwaarschrift wordt aangehaald dat bedrijven en |
laboratoria niet thuishoren in een gebied grenzend aan een woongebied, | laboratoria niet thuishoren in een gebied grenzend aan een woongebied, |
met park en waterreservoir. | met park en waterreservoir. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
1) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan | 1) De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan |
de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en | de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en |
kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. | kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. |
2) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel | 2) Een andere bestemming dan wetenschapspark heeft geen deel |
uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze | uitgemaakt van het openbaar onderzoek van deze |
ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. | ontwerp-gewestplanwijziging en kan dus niet weerhouden worden. |
Het bezwaar wordt ontvankelijk verklaard doch ongegrond. | Het bezwaar wordt ontvankelijk verklaard doch ongegrond. |
6.1. L. Lambrecht - E. van den Nouwland, Tarweveld 14, 8500 Kortrijk. | 6.1. L. Lambrecht - E. van den Nouwland, Tarweveld 14, 8500 Kortrijk. |
1. Bezwaarindiener merkt op dat het hier gaat om de vestiging van een | 1. Bezwaarindiener merkt op dat het hier gaat om de vestiging van een |
bedrijf, al dan niet innoverend, in een bedrijventerrein, dat dit | bedrijf, al dan niet innoverend, in een bedrijventerrein, dat dit |
terrein omgeven is door woongebieden, dat de omliggende terreinen | terrein omgeven is door woongebieden, dat de omliggende terreinen |
verkaveld werden door de stad Kortrijk, dat deze nu het resterende | verkaveld werden door de stad Kortrijk, dat deze nu het resterende |
gebied omvormt tot bedrijventerrein, waardoor alle eigendommen in | gebied omvormt tot bedrijventerrein, waardoor alle eigendommen in |
waarde zullen dalen en de woonkwaliteit zal verminderen. | waarde zullen dalen en de woonkwaliteit zal verminderen. |
Bezwaarindiener refereert hier eveneens naar het arrest van de Raad | Bezwaarindiener refereert hier eveneens naar het arrest van de Raad |
van State en merkt op dat de waarde van de woningen zal verminderen. | van State en merkt op dat de waarde van de woningen zal verminderen. |
2. Bezwaarindiener merkt eveneens op dat de restgronden beter een | 2. Bezwaarindiener merkt eveneens op dat de restgronden beter een |
bestemming zouden kunnen krijgen aansluitend bij het woongebied. | bestemming zouden kunnen krijgen aansluitend bij het woongebied. |
3. Bezwaarindiener geeft verder enkele mogelijke bestemmingen aan voor | 3. Bezwaarindiener geeft verder enkele mogelijke bestemmingen aan voor |
het researchpark. | het researchpark. |
4. Bezwaarindiener geeft aan dat het bestemmingsplan niet overeen komt | 4. Bezwaarindiener geeft aan dat het bestemmingsplan niet overeen komt |
met de werkelijkheid. Een groot deel van het terrein wordt ingenomen | met de werkelijkheid. Een groot deel van het terrein wordt ingenomen |
door een bufferbekken waardoor de gebouwen komen tussen het park en | door een bufferbekken waardoor de gebouwen komen tussen het park en |
het woongebied. Bezwaarindiener vindt dit planologisch verkeerd. | het woongebied. Bezwaarindiener vindt dit planologisch verkeerd. |
5. Volgens bezwaarindiener is het plan van de bestaande fysische en | 5. Volgens bezwaarindiener is het plan van de bestaande fysische en |
juridische toestand onjuist. Het plan vermeldt het BPA van 20 mei | juridische toestand onjuist. Het plan vermeldt het BPA van 20 mei |
1996, geschorst door de Raad van State, bovendien zijn de woningen van | 1996, geschorst door de Raad van State, bovendien zijn de woningen van |
het Maandagveld, de Schietspoelstraat en de Spoelberg weggelaten. | het Maandagveld, de Schietspoelstraat en de Spoelberg weggelaten. |
Bezwaarindiner merkt op dat bijgevolg geen rekening zal gehouden | Bezwaarindiner merkt op dat bijgevolg geen rekening zal gehouden |
worden met de onmiddellijke omgeving. | worden met de onmiddellijke omgeving. |
Bezwaarindiener brengt ook aan dat, volgens het geschorste BPA, de | Bezwaarindiener brengt ook aan dat, volgens het geschorste BPA, de |
bufferzones veel te klein zijn en de bouwhoogte veel te hoog. | bufferzones veel te klein zijn en de bouwhoogte veel te hoog. |
6. De motivering in het besluit dat het gebied reeds aangepast is door | 6. De motivering in het besluit dat het gebied reeds aangepast is door |
bebouwing is volgens bezwaarindiener onvolledig, daar niet vermeld is | bebouwing is volgens bezwaarindiener onvolledig, daar niet vermeld is |
dat deze bebouwing een woonfunctie heeft. De vestiging van een | dat deze bebouwing een woonfunctie heeft. De vestiging van een |
industrie zone is planologisch onverantwoord daar het een breuk | industrie zone is planologisch onverantwoord daar het een breuk |
betekent in het beleid van de stad Kortrijk. | betekent in het beleid van de stad Kortrijk. |
7. In het besluit worden ook de motieven van het omstreden | 7. In het besluit worden ook de motieven van het omstreden |
ministerieel besluit ter vaststelling van het BPA aangehaald. | ministerieel besluit ter vaststelling van het BPA aangehaald. |
Bezwaarindiener stelt dat betrokken ministerieel besluit echter geen | Bezwaarindiener stelt dat betrokken ministerieel besluit echter geen |
motieven bevat ter verantwoording van bestemmingswijziging en dat | motieven bevat ter verantwoording van bestemmingswijziging en dat |
voorbijgegaan wordt aan de bezwaren indertijd geuit door de | voorbijgegaan wordt aan de bezwaren indertijd geuit door de |
buurtbewoners. | buurtbewoners. |
8. Bezwaarindiener stelt dat het bestemmingsvoorschrift, horend bij | 8. Bezwaarindiener stelt dat het bestemmingsvoorschrift, horend bij |
dit ontwerp gewestplanwijziging een nieuw bestemmingsvoorschrift is en | dit ontwerp gewestplanwijziging een nieuw bestemmingsvoorschrift is en |
niet werd voorgelegd aan het advies van de Raad van State. Bijgevolg, | niet werd voorgelegd aan het advies van de Raad van State. Bijgevolg, |
volgens bezwaarindiener, is het bestemmingsvoorschrift onwettig en kan | volgens bezwaarindiener, is het bestemmingsvoorschrift onwettig en kan |
dus geen deel uitmaken van het openbaar onderzoek. | dus geen deel uitmaken van het openbaar onderzoek. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
1. De door de stad Kortrijk verkavelde terreinen zijn gelegen in het | 1. De door de stad Kortrijk verkavelde terreinen zijn gelegen in het |
woongebied. De zone, waar deze ontwerp-gewestplanwijziging is | woongebied. De zone, waar deze ontwerp-gewestplanwijziging is |
gesitueerd, heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming | gesitueerd, heeft volgens het vigerend gewestplan de bestemming |
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening. | gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorziening. |
Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan dat | Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan dat |
voldoende garanties geeft dat bij de inrichting van het terrein zal | voldoende garanties geeft dat bij de inrichting van het terrein zal |
moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke | moeten rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke |
kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke omgeving. | kwaliteiten van het terrein en met de onmiddellijke omgeving. |
De mogelijke minwaarde van de omliggende eigendommen is geen | De mogelijke minwaarde van de omliggende eigendommen is geen |
vaststaand gegeven. Eventuele planschade en vergoedingen behoren tot | vaststaand gegeven. Eventuele planschade en vergoedingen behoren tot |
de bevoegdheid van de rechtbanken van eerste aanleg (art. 35 en 36 van | de bevoegdheid van de rechtbanken van eerste aanleg (art. 35 en 36 van |
de stedenbouwwet). | de stedenbouwwet). |
2. De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan | 2. De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan |
de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en | de motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en |
kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. | kadert in de specifieke noden van de huidige samenleving. |
3. Andere mogelijke locaties hebben geen deel uitgemaakt van het | 3. Andere mogelijke locaties hebben geen deel uitgemaakt van het |
openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging en kunnen dus | openbaar onderzoek van deze ontwerp-gewestplanwijziging en kunnen dus |
ook niet weerhouden worden. | ook niet weerhouden worden. |
4. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan waarin | 4. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan waarin |
de inrichting van het terrein vastgelegd moet worden. | de inrichting van het terrein vastgelegd moet worden. |
5. Op datum van het ministerieel besluit tot voorlopige vaststelling | 5. Op datum van het ministerieel besluit tot voorlopige vaststelling |
van dit ontwerp-gewestplan nl. 23 juli 1997, gold als bestaande | van dit ontwerp-gewestplan nl. 23 juli 1997, gold als bestaande |
fysische en juridische toestand, nog steeds het bijzonder plan van | fysische en juridische toestand, nog steeds het bijzonder plan van |
aanleg Researchpark van 20 mei 1996. Het BPA werd pas geschorst door | aanleg Researchpark van 20 mei 1996. Het BPA werd pas geschorst door |
het arrest van de Raad van State op 1 oktober 1997. De inrichting en | het arrest van de Raad van State op 1 oktober 1997. De inrichting en |
de stedebouwkundige voorschriften zullen vastgelegd worden in | de stedebouwkundige voorschriften zullen vastgelegd worden in |
bovenvermeld nieuw uitvoeringsplan dat rekening zal houden met zijn | bovenvermeld nieuw uitvoeringsplan dat rekening zal houden met zijn |
onmiddellijke omgeving in casu met de ganse woonzone in zijn geheel. | onmiddellijke omgeving in casu met de ganse woonzone in zijn geheel. |
6. Het besluit van de Vlaamse regering geeft aan het betrokken gebied, | 6. Het besluit van de Vlaamse regering geeft aan het betrokken gebied, |
waarin de ontwerp-gewestplanwijziging gesitueerd is, landschappelijk | waarin de ontwerp-gewestplanwijziging gesitueerd is, landschappelijk |
aangetast is door bebouwing, los van functie van deze gebouwen. Het | aangetast is door bebouwing, los van functie van deze gebouwen. Het |
betrokken terrein in een restgrond omgeven door bebouwing. Het ganse | betrokken terrein in een restgrond omgeven door bebouwing. Het ganse |
gebied kan niet meer omschreven worden als een open gebied. | gebied kan niet meer omschreven worden als een open gebied. |
De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan de | De ontwerp-gewestplanwijziging is een optie van de overheid waarvan de |
motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en kadert | motivering vervat is in het besluit van de Vlaamse regering en kadert |
in de specifieke noden van de huidige samenleving. | in de specifieke noden van de huidige samenleving. |
7. De bezwaren geuit tijdens het openbaar onderzoek van het BPA | 7. De bezwaren geuit tijdens het openbaar onderzoek van het BPA |
researchpark werden behandeld bij de procedure van dit BPA en maken | researchpark werden behandeld bij de procedure van dit BPA en maken |
geen deel meer uit van de huidige ontwerp-gewestplanwijziging. | geen deel meer uit van de huidige ontwerp-gewestplanwijziging. |
8. Het ontwerp-gewestplan wordt slechts voorgelegd aan het advies van | 8. Het ontwerp-gewestplan wordt slechts voorgelegd aan het advies van |
de Raad van State in de eindfase van de procedure. Dit bezwaar is dus | de Raad van State in de eindfase van de procedure. Dit bezwaar is dus |
voorbarig (idem bezwaar 1.1.). | voorbarig (idem bezwaar 1.1.). |
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
7.1. Bezwaar Theresia De Prest en Patrick Des Marez, Maandagveld | 7.1. Bezwaar Theresia De Prest en Patrick Des Marez, Maandagveld |
5,8500 Kortrijk. | 5,8500 Kortrijk. |
Bezwaarindieners halen volgende argumenten aan : | Bezwaarindieners halen volgende argumenten aan : |
1) arrest van de Raad van State spreekt van een moeilijk te herstellen | 1) arrest van de Raad van State spreekt van een moeilijk te herstellen |
nadeel voor omwonenden. | nadeel voor omwonenden. |
2) geen advies ingewonnen bij de Raad van State aangaande het | 2) geen advies ingewonnen bij de Raad van State aangaande het |
nieuwbestemmingsvoorschrift. | nieuwbestemmingsvoorschrift. |
3) de te vage omschrijving, wetenschapspark of researchpark, biedt | 3) de te vage omschrijving, wetenschapspark of researchpark, biedt |
geen zekerheid voor omwonenden. | geen zekerheid voor omwonenden. |
4) het voortbestaan van de universitaire campus is niet zeker. De | 4) het voortbestaan van de universitaire campus is niet zeker. De |
noodzakelijke nabijheid van een universiteit is dus niet verzekerd. | noodzakelijke nabijheid van een universiteit is dus niet verzekerd. |
5) de locatie is slecht gekozen, het waterbekken ligt tussen de | 5) de locatie is slecht gekozen, het waterbekken ligt tussen de |
universitaire gebouwen en de in te planten industriële gebouwen, het | universitaire gebouwen en de in te planten industriële gebouwen, het |
terrein is een overstromingsgebied. Bovendien is de combinatie met | terrein is een overstromingsgebied. Bovendien is de combinatie met |
verzorgingstehuis en het vlasmuseum niet te verantwoorden. | verzorgingstehuis en het vlasmuseum niet te verantwoorden. |
6) Bezwaarindiener geeft als tegenvoorstel bosgebied. | 6) Bezwaarindiener geeft als tegenvoorstel bosgebied. |
Bezwaarindiener benadrukt de tegenspraak met oorspronkelijke plannen | Bezwaarindiener benadrukt de tegenspraak met oorspronkelijke plannen |
van Kortrijk en architectuurproject Secchi. | van Kortrijk en architectuurproject Secchi. |
7) Bezwaarindiener heeft bouwgrond gekocht in 1991 in de waan dat er | 7) Bezwaarindiener heeft bouwgrond gekocht in 1991 in de waan dat er |
een park zou komen en voelt zich bedrogen. | een park zou komen en voelt zich bedrogen. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
1) Het schorsingsarrest van de Raad van State doet geen uitspraak over | 1) Het schorsingsarrest van de Raad van State doet geen uitspraak over |
de huidige ontwerp gewestplanwijziging. | de huidige ontwerp gewestplanwijziging. |
2) Het ontwerp-gewestplan wordt slechts voorgelegd aan het advies van | 2) Het ontwerp-gewestplan wordt slechts voorgelegd aan het advies van |
de Raad van State in de eindfase van de procedure. Dit bezwaar is dus | de Raad van State in de eindfase van de procedure. Dit bezwaar is dus |
voorbarig (idem bezwaar 1.1.). | voorbarig (idem bezwaar 1.1.). |
3) De optie van de overheid ten overstaan van deze | 3) De optie van de overheid ten overstaan van deze |
ontwerp-gewestplanwijziging is vervat in het besluit van de Vlaamse | ontwerp-gewestplanwijziging is vervat in het besluit van de Vlaamse |
regering. Het bestemmingsvoorschrift voorziet is een uitvoeringsplan | regering. Het bestemmingsvoorschrift voorziet is een uitvoeringsplan |
waarbij rekening dient gehouden worden met de natuurlijke en | waarbij rekening dient gehouden worden met de natuurlijke en |
landschappelijke kwaliteiten van het gebied en de onmiddellijke | landschappelijke kwaliteiten van het gebied en de onmiddellijke |
omgeving. | omgeving. |
4) De toekomst van de universitaire campus maakt geen voorwerp uit van | 4) De toekomst van de universitaire campus maakt geen voorwerp uit van |
deze ontwerp gewestplanwijziging. | deze ontwerp gewestplanwijziging. |
5) De inrichting van het terrein dient ontwikkeld te worden via een | 5) De inrichting van het terrein dient ontwikkeld te worden via een |
uitvoeringsplan. De bouwtechnische kwaliteiten maken niet het voorwerp | uitvoeringsplan. De bouwtechnische kwaliteiten maken niet het voorwerp |
uit van een ontwerp-gewestplanwijziging. | uit van een ontwerp-gewestplanwijziging. |
Het bestemmingsvoorschrift biedt voldoende garanties ten overstaan van | Het bestemmingsvoorschrift biedt voldoende garanties ten overstaan van |
het behoud van het karakter en de kwaliteit van de omgeving. | het behoud van het karakter en de kwaliteit van de omgeving. |
6) Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het | 6) Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het |
openbaar onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. | openbaar onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. |
7) Het vigerend gewestplan Kortrijk bestemt deze gronden als | 7) Het vigerend gewestplan Kortrijk bestemt deze gronden als |
gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorzieningen. Juridisch werd | gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorzieningen. Juridisch werd |
enkel deze bestemming vastgelegd. Eventuele planschade en vergoedingen | enkel deze bestemming vastgelegd. Eventuele planschade en vergoedingen |
behoren tot de bevoegdheid van de rechtbanken van eerste aanleg (art. | behoren tot de bevoegdheid van de rechtbanken van eerste aanleg (art. |
35 en 36 van de stedenbouwwet). | 35 en 36 van de stedenbouwwet). |
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
8.1 tot en met 8.55 Dewilde, Irena, Radijzenstraat 1, 8500 Kortrijk en | 8.1 tot en met 8.55 Dewilde, Irena, Radijzenstraat 1, 8500 Kortrijk en |
volgende. | volgende. |
1) De typebrief is opgesteld in twee delen, een bezwaarschrift tegen | 1) De typebrief is opgesteld in twee delen, een bezwaarschrift tegen |
de verandering van bestemming en een enquête, waarbij bezwaarindieners | de verandering van bestemming en een enquête, waarbij bezwaarindieners |
volgende alternatieve bestemmingen kunnen opgeven : | volgende alternatieve bestemmingen kunnen opgeven : |
- een bos; | - een bos; |
- een beeldenpark; | - een beeldenpark; |
- woongebied; | - woongebied; |
- landbouwgrond, eventueel proefcentrum; | - landbouwgrond, eventueel proefcentrum; |
- andere; | - andere; |
- geen idee, maar geen industrie. | - geen idee, maar geen industrie. |
2) In het deel bezwaarschrift wordt aangehaald dat bedrijven en | 2) In het deel bezwaarschrift wordt aangehaald dat bedrijven en |
laboratoria niet thuishoren in een gebied grenzend aan een woongebied, | laboratoria niet thuishoren in een gebied grenzend aan een woongebied, |
met park en waterreservoir. | met park en waterreservoir. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
idem bezwaar 5.1. en volgende. | idem bezwaar 5.1. en volgende. |
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
9.1. Debaere, Jules, Watermolenstraat 9, 8500 Kortrijk. | 9.1. Debaere, Jules, Watermolenstraat 9, 8500 Kortrijk. |
Bezwaarindiener is niet tegen een wetenschapspark maar stelt dat niet | Bezwaarindiener is niet tegen een wetenschapspark maar stelt dat niet |
kan voorbijgegaan worden aan de vorige arresten van de Raad van State | kan voorbijgegaan worden aan de vorige arresten van de Raad van State |
en aan de bezwaarschriften. Bezwaarindiener doet een voorstel van een | en aan de bezwaarschriften. Bezwaarindiener doet een voorstel van een |
andere locatie. | andere locatie. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
1) Het schorsingsarrest van de Raad van State doet geen uitspraak over | 1) Het schorsingsarrest van de Raad van State doet geen uitspraak over |
de huidige ontwerp gewestplanwijziging. | de huidige ontwerp gewestplanwijziging. |
2) Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het | 2) Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het |
openbaar onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. | openbaar onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. |
3) Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | 3) Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
10.1. Familie Beyls-Vanhee, p.a. Et. Sabbelaan 6, 8500 Kortrijk. | 10.1. Familie Beyls-Vanhee, p.a. Et. Sabbelaan 6, 8500 Kortrijk. |
Bezwaarindiener vindt dat het gebied een open- (stilte) gebied zou | Bezwaarindiener vindt dat het gebied een open- (stilte) gebied zou |
moeten worden. | moeten worden. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het openbaar | Andere bestemmingen hebben geen voorwerp uitgemaakt van het openbaar |
onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. | onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. |
Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. | Het bezwaar wordt ontvankelijk doch ongegrond verklaard. |
11.1. Kortrijkse Milieuraad. | 11.1. Kortrijkse Milieuraad. |
De Kortrijkse Milieuraad heeft bezwaar tegen de inplanting van het | De Kortrijkse Milieuraad heeft bezwaar tegen de inplanting van het |
wetenschapspark, omdat het in de nabijheid ligt van een woongebied en | wetenschapspark, omdat het in de nabijheid ligt van een woongebied en |
een zone met socio-culturele functie, nl. het rust- en | een zone met socio-culturele functie, nl. het rust- en |
verzorgingstehuis, en het nationaal vlasmuseum en omdat het in de | verzorgingstehuis, en het nationaal vlasmuseum en omdat het in de |
nabijheid ligt van het natuurreservaat « De Kleiputten 't Hoge ». De | nabijheid ligt van het natuurreservaat « De Kleiputten 't Hoge ». De |
Kortrijkse milieuraad wenst voor het gebied de bestemming | Kortrijkse milieuraad wenst voor het gebied de bestemming |
natuurgebied. | natuurgebied. |
Standpunt van de Commissie. | Standpunt van de Commissie. |
De optie van de overheid ten overstaan van deze | De optie van de overheid ten overstaan van deze |
ontwerp-gewestplanwijziging is vervat in het besluit van de Vlaamse | ontwerp-gewestplanwijziging is vervat in het besluit van de Vlaamse |
regering. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan | regering. Het bestemmingsvoorschrift voorziet in een uitvoeringsplan |
waarbij rekening dient gehouden worden met de natuurlijke en | waarbij rekening dient gehouden worden met de natuurlijke en |
landschappelijke kwaliteiten van het gebied en de onmiddellijke | landschappelijke kwaliteiten van het gebied en de onmiddellijke |
omgeving. | omgeving. |
Andere bestemmingen hebben geen ontwerp uitgemaakt van het openbaar | Andere bestemmingen hebben geen ontwerp uitgemaakt van het openbaar |
onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. | onderzoek en kunnen dus niet weerhouden worden. |
Het bezwaar wordt ontvankelijk verklaard doch ongegrond. | Het bezwaar wordt ontvankelijk verklaard doch ongegrond. |
Eindadvies. | Eindadvies. |
De Commissie stelt vast dat : | De Commissie stelt vast dat : |
- de adviezen van de gemeenteraden en de Bestendige Deputatie gunstig | - de adviezen van de gemeenteraden en de Bestendige Deputatie gunstig |
zijn; | zijn; |
- de bezwaren geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek ongegrond | - de bezwaren geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek ongegrond |
verklaard worden; | verklaard worden; |
- het BPA Kortrijk Z.O., vastgesteld bij koninklijk besluit van 8 | - het BPA Kortrijk Z.O., vastgesteld bij koninklijk besluit van 8 |
maart 1966 gedeeltelijk opgeheven werd bij ministerieel besluit van en | maart 1966 gedeeltelijk opgeheven werd bij ministerieel besluit van en |
met ingang van 7 mei 1998, voor het gedeelte met openbare bestemming : | met ingang van 7 mei 1998, voor het gedeelte met openbare bestemming : |
gronden voor het oprichten van gebouwencomplexen, sport- en | gronden voor het oprichten van gebouwencomplexen, sport- en |
ontspanningsinstallaties voor universitair, hoger niet-universitair en | ontspanningsinstallaties voor universitair, hoger niet-universitair en |
speciaal onderwijs. | speciaal onderwijs. |
- het wetenschapspark, zoals gepland in deze gewestplanwijziging, | - het wetenschapspark, zoals gepland in deze gewestplanwijziging, |
aansluit bij een complex van vestigingen van hoger onderwijs, dat dit | aansluit bij een complex van vestigingen van hoger onderwijs, dat dit |
hoger onderwijs zich richt naar de werkmogelijkheden in de streek en | hoger onderwijs zich richt naar de werkmogelijkheden in de streek en |
zich daar in de toekomst ook nog verder wenst in te profileren; | zich daar in de toekomst ook nog verder wenst in te profileren; |
- dat de bedrijven die zich op dit terrein kunnen vestigen, sterk | - dat de bedrijven die zich op dit terrein kunnen vestigen, sterk |
aanleunen bij het universitair en hoger niet-universitair onderwijs; | aanleunen bij het universitair en hoger niet-universitair onderwijs; |
- de streek sterk geïndustrialiseerd is en dat omwille van de | - de streek sterk geïndustrialiseerd is en dat omwille van de |
continuïteit deze industrie een beroep moet kunnen doen op de | continuïteit deze industrie een beroep moet kunnen doen op de |
inoverende wetenschap gericht op de eigenheid van deze industrie; | inoverende wetenschap gericht op de eigenheid van deze industrie; |
en adviseert het ontwerpplan tot gedeeltelijke herziening van het | en adviseert het ontwerpplan tot gedeeltelijke herziening van het |
gewestplan Kortrijk dat tot voorwerp heeft het inrichten van een | gewestplan Kortrijk dat tot voorwerp heeft het inrichten van een |
wetenschapspark op het grondgebied van Kortrijk voor de kaartbladen | wetenschapspark op het grondgebied van Kortrijk voor de kaartbladen |
29/5 en 29/6 GUNSTIG. | 29/5 en 29/6 GUNSTIG. |
De Secretaris, | De Secretaris, |
Etienne MARES | Etienne MARES. |
De eerste ondervoorzitter, | De eerste ondervoorzitter, |
Jan DURNEZ | Jan DURNEZ. |
Pour la consultation du tableau, voir image | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |