Etaamb.openjustice.be
Vue multilingue de Plan De Secteur du --
← Retour vers "DEPARTEMENT DE L'ENVIRONNEMENT ET DE L'INFRASTRUCTURE Plan de secteur "Neerpelt-Bree". - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur "Neerpelt-Bree" sur le territoire des communes de Neerpelt et d Un arrêté du Gouvernement flamand du 15 juillet 1997 fixe : Article 1 er . Définitiveme(...)"
DEPARTEMENT DE L'ENVIRONNEMENT ET DE L'INFRASTRUCTURE Plan de secteur "Neerpelt-Bree". - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur "Neerpelt-Bree" sur le territoire des communes de Neerpelt et d Un arrêté du Gouvernement flamand du 15 juillet 1997 fixe : Article 1 er . Définitiveme(...) Gewestplan Neerpelt-Bree. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Neerpelt-Bree op het grondgebied van de gemeenten Neerpelt en Overpelt en Hechtel-Eksel (waterzuiv(...) Een besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 1997 bepaalt : Artikel 1. Een gedeeltelijke wijz(...)
MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE DEPARTEMENT DE L'ENVIRONNEMENT ET DE L'INFRASTRUCTURE Plan de secteur "Neerpelt-Bree". - Fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur "Neerpelt-Bree" sur le territoire des communes de Neerpelt et d'Overpelt (tracé routier et hôpital régional) et Hechtel-Eksel (station d'épuration des eaux) MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP DEPARTEMENT LEEFMILIEU EN INFRASTRUCTUUR Gewestplan Neerpelt-Bree. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Neerpelt-Bree op het grondgebied van de gemeenten Neerpelt en Overpelt (wegentracé en regionaal ziekenhuis) en Hechtel-Eksel (waterzuiveringsstation)
Un arrêté du Gouvernement flamand du 15 juillet 1997 fixe : Een besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 1997 bepaalt :

Article 1er.Définitivement la modification partielle de l'arrêté

Artikel 1.Een gedeeltelijke wijziging van het koninklijk besluit van

royal du 22 mars 1978 portant fixation du plan de secteur 22 maart 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Neerpelt-Bree
"Neerpelt-Bree" pour une partie du territoire de la commune de wordt definitief vastgesteld voor een gedeelte van het grondgebied van
Neerpelt, Overpelt et Hechtel-Eksel, parties des feuilles 17/4 et 17/8 de gemeente Neerpelt, Overpelt en Hechtel-Eksel, afgebakend op
avec prescription urbanistique complémentaire, telles que comprises bijgevoegde bestemmingsplannen, delen van de kaartbladen 17/4 en 17/8
dans les annexes 1re et 2 au présent arrêté. zoals vervat in de bijlagen 1 en 2 bij dit besluit.

Art. 2.Les plans indiquant la situation physique et juridique

Art. 2.De plannen met de bestaande fysische en juridische toestand

appartenant aux parties non normatives du plan de secteur précité est behorende tot de niet-normatieve delen van voornoemd definitief
comprise dans les annexes 3 et 4 au présent arrêté. vastgesteld gewestplan zijn vervat in de bijlagen 3 en 4 bij dit

Art. 3.Le Ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses

besluit.

Art. 3.De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening is

attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. belast met de uitvoering van dit besluit.
Advies van de Streekcommissie van Advies voor de Ruimtelijke Ordening Advies van de Streekcommissie van Advies voor de Ruimtelijke Ordening
Advies over het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 Advies over het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996
(Belgisch Staatsblad van 15 oktober 1996) houdende voorlopige (Belgisch Staatsblad van 15 oktober 1996) houdende voorlopige
vaststelling van het ontwerp plan tot gedeeltelijke wijziging van het vaststelling van het ontwerp plan tot gedeeltelijke wijziging van het
gewestplan Neerpelt-Bree op het grondgebied van de gemeente Overpelt gewestplan Neerpelt-Bree op het grondgebied van de gemeente Overpelt
(deel van kaartblad 17/4) en Hechtel-Eksel (deel van kaartblad 17/8), (deel van kaartblad 17/4) en Hechtel-Eksel (deel van kaartblad 17/8),
over de adviezen uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de over de adviezen uitgebracht door de Bestendige Deputatie, door de
betrokken gemeenteraden en over de tijdens het openbaar onderzoek betrokken gemeenteraden en over de tijdens het openbaar onderzoek
uitgebrachte bezwaarschriften. uitgebrachte bezwaarschriften.
Dit dossier werd door de streekcommissie besproken op de hierna Dit dossier werd door de streekcommissie besproken op de hierna
volgende vergaderingen : volgende vergaderingen :
a) 14 april 1997 a) 14 april 1997
b) plaatsbezoek op 28 april 1997 b) plaatsbezoek op 28 april 1997
c) 12 mei 1997 c) 12 mei 1997
d) 26 mei 1997 d) 26 mei 1997
Inhoudstabel Inhoudstabel
1. Advies van de Commissie over het plangebied. 1. Advies van de Commissie over het plangebied.
2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie. 2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie.
3. Advies over de adviezen van de betrokken gemeentebesturen. 3. Advies over de adviezen van de betrokken gemeentebesturen.
4. Advies over de tijdig ontvangen bezwaarschriften. 4. Advies over de tijdig ontvangen bezwaarschriften.
4.1. Werkwijze van de behandeling 4.1. Werkwijze van de behandeling
4.2. Behandeling van de bezwaarschriften 4.2. Behandeling van de bezwaarschriften
1. Advies van de Commissie over het plangebied 1. Advies van de Commissie over het plangebied
De commissie heeft zich bij de vorming van een eigen standpunt en De commissie heeft zich bij de vorming van een eigen standpunt en
visie over dit plangebied laten leiden door de overwegingen van het visie over dit plangebied laten leiden door de overwegingen van het
besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996, het ontwerp-plan besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996, het ontwerp-plan
zelf, het advies uitgebracht door de Bestendige Deputatie en de tijdig zelf, het advies uitgebracht door de Bestendige Deputatie en de tijdig
ontvangen bezwaarschriften. ontvangen bezwaarschriften.
1. Wijziging te Overpelt 1. Wijziging te Overpelt
De Commissie geeft gunstig advies omtrent deze wijziging De Commissie geeft gunstig advies omtrent deze wijziging
2. Wijziging te Hechtel-Eksel 2. Wijziging te Hechtel-Eksel
De Commissie geeft gunstig advies omtrent deze wijziging, doch maakt De Commissie geeft gunstig advies omtrent deze wijziging, doch maakt
daarbij de opmerking dat een globale visie in verband met de daarbij de opmerking dat een globale visie in verband met de
inplanting van dergelijke infrastructuur ontbreekt. Voor projecten die inplanting van dergelijke infrastructuur ontbreekt. Voor projecten die
op dit ogenblik nog niet bij de commissie zijn ingeleid zal in de op dit ogenblik nog niet bij de commissie zijn ingeleid zal in de
toekomst dan ook gevraagd worden een totaalplan met de verantwoording toekomst dan ook gevraagd worden een totaalplan met de verantwoording
voor de inplanting voor te leggen alvorens gewestplanwijzingen in voor de inplanting voor te leggen alvorens gewestplanwijzingen in
functie hiervan goed te keuren. functie hiervan goed te keuren.
2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie d.d. 27 maart 2. Advies over het advies van de Bestendige Deputatie d.d. 27 maart
1997. 1997.
Inhoud : Inhoud :
Het advies van de Bestendige Deputatie luidt als volgt : Het advies van de Bestendige Deputatie luidt als volgt :
2.1. De wijzigingen in functie van het regionaal ziekenhuis te 2.1. De wijzigingen in functie van het regionaal ziekenhuis te
Overpelt worden gunstig geadviseerd doch er wordt aandacht gevraagd om Overpelt worden gunstig geadviseerd doch er wordt aandacht gevraagd om
bij de realisatie van de weg de hinder voor de omwonenden tot het bij de realisatie van de weg de hinder voor de omwonenden tot het
minimum te beperken. minimum te beperken.
2.2. De wijziging in functie van de inplanting van een 2.2. De wijziging in functie van de inplanting van een
waterzuiveringsinstallatie te Eksel wordt ongunstig geadviseerd waterzuiveringsinstallatie te Eksel wordt ongunstig geadviseerd
omwille van het ontbreken van een visie of planmatige verantwoording omwille van het ontbreken van een visie of planmatige verantwoording
van deze inplantingsplaats en het feit dat deze inplantingsplaats van deze inplantingsplaats en het feit dat deze inplantingsplaats
gelegen is in een open waardevol agrarisch landschap dat direct gelegen is in een open waardevol agrarisch landschap dat direct
aansluit bij een natuurgebied dat als landschap geklasseerd is. aansluit bij een natuurgebied dat als landschap geklasseerd is.
Advies : Advies :
De Commissie neemt kennis van dit advies. De Commissie neemt kennis van dit advies.
Het advies omtrent de wijziging te Hechtel-Eksel wordt niet Het advies omtrent de wijziging te Hechtel-Eksel wordt niet
bijgetreden. bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
Wat betreft het ontbreken van een visie wordt verwezen naar de Wat betreft het ontbreken van een visie wordt verwezen naar de
bemerkingen van de Commissie bij het eigen advies. bemerkingen van de Commissie bij het eigen advies.
Voor de inplantingsplaats moet rekening gehouden worden met de Voor de inplantingsplaats moet rekening gehouden worden met de
bestaande infrastructuur van rioleringen en collectoren. De hinder bestaande infrastructuur van rioleringen en collectoren. De hinder
door de inplanting in het open landschap moet door een aangepaste door de inplanting in het open landschap moet door een aangepaste
architectuur tot een minimum beperkt worden. architectuur tot een minimum beperkt worden.
3. Advies over de adviezen van de betrokken gemeenteraden. 3. Advies over de adviezen van de betrokken gemeenteraden.
3.1. Advies uitgebracht door de gemeenteraad van Overpelt (besluit van 3.1. Advies uitgebracht door de gemeenteraad van Overpelt (besluit van
de gemeenteraad d.d. 27 januari 1997). de gemeenteraad d.d. 27 januari 1997).
De gemeenteraad brengt gunstig advies uit over het ontwerp. De gemeenteraad brengt gunstig advies uit over het ontwerp.
De Commissie neemt kennis van dit besluit. De Commissie neemt kennis van dit besluit.
3.2. Advies uitgebracht door de gemeenteraad van Lommel (besluit van 3.2. Advies uitgebracht door de gemeenteraad van Lommel (besluit van
de gemeenteraad d.d. 25 maart 1997). de gemeenteraad d.d. 25 maart 1997).
De gemeenteraad brengt gunstig advies uit over het ontwerp. De gemeenteraad brengt gunstig advies uit over het ontwerp.
De Commissie neemt kennis van dit besluit. De Commissie neemt kennis van dit besluit.
3.3. De gemeenten Bocholt, Bree, Hamont-Achel, Hechtel-Eksel, 3.3. De gemeenten Bocholt, Bree, Hamont-Achel, Hechtel-Eksel,
Meeuwen-Gruitrode, Neerpelt en Peer hebben geen advies uitgebracht, Meeuwen-Gruitrode, Neerpelt en Peer hebben geen advies uitgebracht,
zodat zij geacht worden deze wijziging gunstig te adviseren. zodat zij geacht worden deze wijziging gunstig te adviseren.
4. Advies over de tijdig ontvangen bezwaarschriften. 4. Advies over de tijdig ontvangen bezwaarschriften.
Noot : Noot :
- het openbaar onderzoek had plaats van 2 december 1996 tot en met 31 - het openbaar onderzoek had plaats van 2 december 1996 tot en met 31
januari 1997. januari 1997.
- er werden in totaal 14 bezwaarschriften ingediend. - er werden in totaal 14 bezwaarschriften ingediend.
- deze werden ondertekend door 96 personen. - deze werden ondertekend door 96 personen.
- 4 bezwaarschriften zijn type-bezwaarschriften (type B). - 4 bezwaarschriften zijn type-bezwaarschriften (type B).
- 12 bezwaarschriften werden binnen de termijn ontvangen. - 12 bezwaarschriften werden binnen de termijn ontvangen.
- deze werden ondertekend door 94 personen. - deze werden ondertekend door 94 personen.
- 2 bezwaarschriften werden laattijdig ontvangen. - 2 bezwaarschriften werden laattijdig ontvangen.
- de dagstempel op het bezwaarschrift is bepalend voor de datum van - de dagstempel op het bezwaarschrift is bepalend voor de datum van
ontvangst. ontvangst.
4.1. Werkwijze van behandeling : 4.1. Werkwijze van behandeling :
De Commissie heeft de ingediende bezwaren voorzien van een De Commissie heeft de ingediende bezwaren voorzien van een
registratienummer, een stempel met ontvangstdatum en een typecode. De registratienummer, een stempel met ontvangstdatum en een typecode. De
bezwaarschriften werden behandeld volgens het plangebied waarop ze bezwaarschriften werden behandeld volgens het plangebied waarop ze
betrekking met eerst de behandeling van de individuele betrekking met eerst de behandeling van de individuele
bezwaarschriften en vervolgens de type-bezwaarschriften (enkel voor de bezwaarschriften en vervolgens de type-bezwaarschriften (enkel voor de
wijziging te Overpelt). wijziging te Overpelt).
Behorend tot het advies werd volgende lijst hierna toegevoegd : Behorend tot het advies werd volgende lijst hierna toegevoegd :
- lijst op nr. van de ontvangen bezwaren met aanduiding van tijdig en - lijst op nr. van de ontvangen bezwaren met aanduiding van tijdig en
laattijdig ontvangen bezwaarschriften. laattijdig ontvangen bezwaarschriften.
Op deze lijst zijn in mate van het mogelijke volgende gegevens Op deze lijst zijn in mate van het mogelijke volgende gegevens
opgenomen : opgenomen :
- Nr. : volgnummer (= registratienummer); - Nr. : volgnummer (= registratienummer);
- Naam + voornaam : naam en voornaam van de eerste ondertekenaar (bij - Naam + voornaam : naam en voornaam van de eerste ondertekenaar (bij
voorkeur de naam van een bedrijf, vereniging of instelling); voorkeur de naam van een bedrijf, vereniging of instelling);
- Straat + nr. : straat en huisnummer; - Straat + nr. : straat en huisnummer;
- Postnr. : postnummer; - Postnr. : postnummer;
- Gemeente : gemeente of stad; - Gemeente : gemeente of stad;
- Ontvangst : datum van ontvangst volgens de dagstempel; - Ontvangst : datum van ontvangst volgens de dagstempel;
- Betr. : aantal ondertekenaars (betrokkenen) van het bezwaarschrift; - Betr. : aantal ondertekenaars (betrokkenen) van het bezwaarschrift;
- Type : type bezwaarschrift. - Type : type bezwaarschrift.
Opmerking : De commissie heeft de laattijdig ontvangen Opmerking : De commissie heeft de laattijdig ontvangen
bezwaarschriften niet behandeld. bezwaarschriften niet behandeld.
Bij de behandeling wordt naast de indiener steeds een korte inhoud van Bij de behandeling wordt naast de indiener steeds een korte inhoud van
het bezwaar weergegeven. Deze inhoud is indicatief. Voor de volledige het bezwaar weergegeven. Deze inhoud is indicatief. Voor de volledige
inhoud wordt verwezen naar de oorspronkelijke tekst van het inhoud wordt verwezen naar de oorspronkelijke tekst van het
bezwaarschrift. bezwaarschrift.
Bij de inhoud is steeds nagegaan welke de ruimtelijke opmerkingen Bij de inhoud is steeds nagegaan welke de ruimtelijke opmerkingen
en/of wijzigingen zijn (eventueel of aanpassingen in de voorschriften) en/of wijzigingen zijn (eventueel of aanpassingen in de voorschriften)
die de indiener stelt en welke zijn/haar argumenten hiervoor zijn. die de indiener stelt en welke zijn/haar argumenten hiervoor zijn.
4.2. Behandeling van de bezwaarschriften 4.2. Behandeling van de bezwaarschriften
4.2.1. Wijziging te Overpelt 4.2.1. Wijziging te Overpelt
4.2.1.1. Individuele bezwaarschriften 4.2.1.1. Individuele bezwaarschriften
Bezwaar nr. 1 Bezwaar nr. 1
Indiener : Verbelen-Schroeven, W., Mulkenstraat 51, 3900 Overpelt. Indiener : Verbelen-Schroeven, W., Mulkenstraat 51, 3900 Overpelt.
Inhoud : Inhoud :
Het bezwaarschrift is gericht tegen de aanleg van de verbindingsweg en Het bezwaarschrift is gericht tegen de aanleg van de verbindingsweg en
haalt volgende argumenten aan : haalt volgende argumenten aan :
a) deze werd tot nu toe als zinloos beschouwd; a) deze werd tot nu toe als zinloos beschouwd;
b) de voorziene weg is overbodig; de bestaande infrastructuur kan b) de voorziene weg is overbodig; de bestaande infrastructuur kan
worden aangepast; worden aangepast;
c) dit relatief korte traject brengt hoge kosten mee omdat de weg de c) dit relatief korte traject brengt hoge kosten mee omdat de weg de
spoorlijn Antwerpen-Neerpelt boven- of ondergronds moet kruisen; spoorlijn Antwerpen-Neerpelt boven- of ondergronds moet kruisen;
d) een ruimere planning is noodzakeiijk; d) een ruimere planning is noodzakeiijk;
e) een relatief goed bewoond deel van Overpelt (Mulkens-, Hegge- en e) een relatief goed bewoond deel van Overpelt (Mulkens-, Hegge- en
Over 't Waterstraat) zal nog meer geïsoleerd worden dan het nu al is Over 't Waterstraat) zal nog meer geïsoleerd worden dan het nu al is
door bovenvermelde spoorweg; door bovenvermelde spoorweg;
f) milieuhinder; f) milieuhinder;
g) versnippering van een landbouwgebied, en één van de mooiste g) versnippering van een landbouwgebied, en één van de mooiste
landschappen van de gemeente; landschappen van de gemeente;
h) de aanleg van de weg druist in tegen de "impactstudie Inplanting h) de aanleg van de weg druist in tegen de "impactstudie Inplanting
Mariaziekenhuis Overpelt" en tegen het recentelijke Ruimtelijk Mariaziekenhuis Overpelt" en tegen het recentelijke Ruimtelijk
Structuurplan Vlaanderen. Structuurplan Vlaanderen.
Advies : Advies :
Dit bezwaar wordt niet bijgetreden. Dit bezwaar wordt niet bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) -g g) : Het tracé van de verbindingsweg werd reeds in 1978 op het a) -g g) : Het tracé van de verbindingsweg werd reeds in 1978 op het
gewestplan aangegeven. Het voorliggende ontwerp-plan voorziet voor wat gewestplan aangegeven. Het voorliggende ontwerp-plan voorziet voor wat
de verbindingsweg betreft slechts in een kleine verschuiving van dit de verbindingsweg betreft slechts in een kleine verschuiving van dit
tracé en enkel voor het gedeelte naast het voorziene ziekenhuis. tracé en enkel voor het gedeelte naast het voorziene ziekenhuis.
De aangehaalde bezwaren betreffen de aanleg van de verbindingsweg De aangehaalde bezwaren betreffen de aanleg van de verbindingsweg
hetgeen als dusdanig niet tot het hier besproken ontwerp behoort. De hetgeen als dusdanig niet tot het hier besproken ontwerp behoort. De
aanpassing van de bestaande infrastructuur is meer ingrijpend dan de aanpassing van de bestaande infrastructuur is meer ingrijpend dan de
aanleg van de nieuwe weg waardoor een verbinding tot stand komt tussen aanleg van de nieuwe weg waardoor een verbinding tot stand komt tussen
een wegennet dat de ganse regio bestrijkt. De inplantingsplaats van een wegennet dat de ganse regio bestrijkt. De inplantingsplaats van
het ziekenhuis sluit nauw aan bij de kern van Overpelt. Als dusdanig het ziekenhuis sluit nauw aan bij de kern van Overpelt. Als dusdanig
wordt een minimum aan open ruimte ingenomen. Daarom werd voor deze wordt een minimum aan open ruimte ingenomen. Daarom werd voor deze
inplantingsplaats geopteerd eerder dan voor andere alternatieven die inplantingsplaats geopteerd eerder dan voor andere alternatieven die
meer in de open ruimte waren gesitueerd. meer in de open ruimte waren gesitueerd.
h) : Het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen legt enkel algemene h) : Het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen legt enkel algemene
principes vast en geen concrete plannen. principes vast en geen concrete plannen.
In de impactstudie "inplanting Mariaziekenhuis Overpelt" wordt de nu In de impactstudie "inplanting Mariaziekenhuis Overpelt" wordt de nu
voorziene locatie voorgesteld, alsook de aanleg van de verbindingsweg. voorziene locatie voorgesteld, alsook de aanleg van de verbindingsweg.
Bezwaar nr. 6 Bezwaar nr. 6
Indiener : Weckx, Theo, Mulkenstraat 50, 3900 Overpelt. Indiener : Weckx, Theo, Mulkenstraat 50, 3900 Overpelt.
Inhoud : Inhoud :
a) Door de onteigening van de percelen - voor de aanleg van de nieuwe a) Door de onteigening van de percelen - voor de aanleg van de nieuwe
weg - in gebruik door bezwaarindiener, komt de leefbaarheid van zijn weg - in gebruik door bezwaarindiener, komt de leefbaarheid van zijn
melkveebedrijf in het gedrang. melkveebedrijf in het gedrang.
b) De oppervlakte van het bedrijf wordt verminderd, met als gevolg b) De oppervlakte van het bedrijf wordt verminderd, met als gevolg
daling van het inkomen, terwijl nog leningen moeten worden afbetaald. daling van het inkomen, terwijl nog leningen moeten worden afbetaald.
c) De bestaande percelen worden kleiner en minder interessant om te c) De bestaande percelen worden kleiner en minder interessant om te
bewerken. bewerken.
d) Welke is de waarde van de uitbatingsvergunning als een gedeelte van d) Welke is de waarde van de uitbatingsvergunning als een gedeelte van
het bedrijf verloren gaat ? het bedrijf verloren gaat ?
e) Dient de aan te leggen weg 50 m breed te zijn ? e) Dient de aan te leggen weg 50 m breed te zijn ?
Bovendien moet hij een omweg maken om zijn gronden te bewerken, en Bovendien moet hij een omweg maken om zijn gronden te bewerken, en
stelt zich de vraag wie deze meerkost zal vergoeden. stelt zich de vraag wie deze meerkost zal vergoeden.
f) Bezwaarindiener stelt de vraag of het ziekenhuis niet elders kan f) Bezwaarindiener stelt de vraag of het ziekenhuis niet elders kan
worden ingeplant. worden ingeplant.
g) Hij vreest nog meer onteigeningen, waardoor zijn bedrijf minder g) Hij vreest nog meer onteigeningen, waardoor zijn bedrijf minder
inkomen zal opleveren. inkomen zal opleveren.
h) Hij rekent erop in de omgeving van zijn bedrijf andere gronden ter h) Hij rekent erop in de omgeving van zijn bedrijf andere gronden ter
beschikking te krijgen. beschikking te krijgen.
i) Bezwaarindiener stelt tenslotte de vraag hoe een privéziekenhuis i) Bezwaarindiener stelt tenslotte de vraag hoe een privéziekenhuis
van openbaar nut kan beschouwd worden. van openbaar nut kan beschouwd worden.
Advies : Advies :
De bezwaren van verzoeker worden niet bijgetreden. De bezwaren van verzoeker worden niet bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a), b), c), d), g) en h) : Een aantal van de ingediende bezwaren a), b), c), d), g) en h) : Een aantal van de ingediende bezwaren
betreffen de onteigening, zijnde de effectieve uitvoering van het betreffen de onteigening, zijnde de effectieve uitvoering van het
gewestplan en niet de hier besproken herziening. De gewestplan en niet de hier besproken herziening. De
onteigeningsvergoeding moet bezwaarindiener in staat stellen het onteigeningsvergoeding moet bezwaarindiener in staat stellen het
geleden verlies te compenseren door het pachten of kopen van andere geleden verlies te compenseren door het pachten of kopen van andere
gronden. Nadat de weg is aangelegd kunnen de overblijvende delen van gronden. Nadat de weg is aangelegd kunnen de overblijvende delen van
het voorziene trace terug hun oorspronkelijke bestemming verkrijgen. het voorziene trace terug hun oorspronkelijke bestemming verkrijgen.
e) : De reservatiestrook is ruimer dan de eigenlijke inname van ruimte e) : De reservatiestrook is ruimer dan de eigenlijke inname van ruimte
door de geplande weg, die wordt uitgevoerd met één rijstrook in elke door de geplande weg, die wordt uitgevoerd met één rijstrook in elke
richting. richting.
f) : Zie argumentatie onder bezwaar nr.1, h). f) : Zie argumentatie onder bezwaar nr.1, h).
i) : De ziekenhuissector wordt in Noord-Limburg georganiseerd door i) : De ziekenhuissector wordt in Noord-Limburg georganiseerd door
particuliere instellingen die met subsidies van de nationale en particuliere instellingen die met subsidies van de nationale en
regionale overheid moeten voorzien in de behoeften aan medische regionale overheid moeten voorzien in de behoeften aan medische
hulpverlening. De gezondheidssector is een taak van algemeen belang hulpverlening. De gezondheidssector is een taak van algemeen belang
waarvoor de overheid beroep kan doen op de privé-sector. waarvoor de overheid beroep kan doen op de privé-sector.
Bezwaar nr. 9 Bezwaar nr. 9
Indiener : P. Weckx-Joosten, Mulkenstraat 50, 3900 Overpelt Indiener : P. Weckx-Joosten, Mulkenstraat 50, 3900 Overpelt
Inhoud : Inhoud :
a) Het openbaar nut van de onteigening wordt betwist. a) Het openbaar nut van de onteigening wordt betwist.
b) De inname van goede landbouwgronden is onverantwoord. b) De inname van goede landbouwgronden is onverantwoord.
c) Het woonuitbreidingsgebied wordt ten onrechte aangesneden. c) Het woonuitbreidingsgebied wordt ten onrechte aangesneden.
d) De spoorweg en toekomstige IJzeren Rijn zijn storend voor een d) De spoorweg en toekomstige IJzeren Rijn zijn storend voor een
ziekenhuis. ziekenhuis.
e) Bezwaarindieners maken voorbehoud tegen de onteigening. e) Bezwaarindieners maken voorbehoud tegen de onteigening.
Advies : Advies :
Deze bezwaren worden niet bijgetreden. Deze bezwaren worden niet bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) en b) : Zie bezwaar nr. 6. a) en b) : Zie bezwaar nr. 6.
c) : Het woonuitbreidingsgebied wordt slechts gedeeltelijk gewijzigd c) : Het woonuitbreidingsgebied wordt slechts gedeeltelijk gewijzigd
in een zone voor openbaar nut. Anderzijds wordt het gebied binnen de in een zone voor openbaar nut. Anderzijds wordt het gebied binnen de
ring, dat volgens het bestaande plan eveneens woonuitbreidingsgebied ring, dat volgens het bestaande plan eveneens woonuitbreidingsgebied
is, bestemd als woongebied. Bovendien zijn er nog andere is, bestemd als woongebied. Bovendien zijn er nog andere
woonuitbreidingsgebieden ter beschikking in Overpelt. woonuitbreidingsgebieden ter beschikking in Overpelt.
d) : Het ziekenhuis zal georiënteerd worden in functie van de spoorweg d) : Het ziekenhuis zal georiënteerd worden in functie van de spoorweg
en rekening houdend met mogelijke hinder. en rekening houdend met mogelijke hinder.
e) : Zie argumentatie onder bezwaar nr. 6 a). e) : Zie argumentatie onder bezwaar nr. 6 a).
Bezwaar nr. 10 Bezwaar nr. 10
Indiener : Landbouwraad Overpelt Indiener : Landbouwraad Overpelt
Inhoud : Inhoud :
a) De inplantingsplaats van het ziekenhuis brengt een groot verlies a) De inplantingsplaats van het ziekenhuis brengt een groot verlies
aan landbouwgronden mee. aan landbouwgronden mee.
b) De onttrekking van landbouwgronden heeft negatieve gevolgen voor b) De onttrekking van landbouwgronden heeft negatieve gevolgen voor
het mestactieplan, en op de toekomstige grond- en pachtprijzen. het mestactieplan, en op de toekomstige grond- en pachtprijzen.
c) De onteigeningen hebben een catastrofale invloed op de leefbaarheid c) De onteigeningen hebben een catastrofale invloed op de leefbaarheid
van enkele Overpeltse landbouwbedrijven. van enkele Overpeltse landbouwbedrijven.
d) In het verleden werden alternatieve inplantingsplaatsen genoemd d) In het verleden werden alternatieve inplantingsplaatsen genoemd
waarbij weinig of geen landbouwgrond zou verloren gaan. waarbij weinig of geen landbouwgrond zou verloren gaan.
Advies : Advies :
Deze bezwaren worden niet bijgetreden. Deze bezwaren worden niet bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) Het ziekenhuis zal, met alle aanhorigheden, een totale oppervlakte a) Het ziekenhuis zal, met alle aanhorigheden, een totale oppervlakte
van zes ha innemen, waarvoor onteigening nodig is van gronden van twee van zes ha innemen, waarvoor onteigening nodig is van gronden van twee
landbouwbedrijven en dan nog in beperkte mate (minder dan 10 % van de landbouwbedrijven en dan nog in beperkte mate (minder dan 10 % van de
in gebruik zijnde gronden). in gebruik zijnde gronden).
b) De zone van openbaar nut, die met deze gewestplanwijziging wordt b) De zone van openbaar nut, die met deze gewestplanwijziging wordt
voorzien, komt in de plaats van een woonuitbreidingsgebied. De voorzien, komt in de plaats van een woonuitbreidingsgebied. De
bestemming "landbouw" waarvoor deze gronden nu worden gebruikt, is als bestemming "landbouw" waarvoor deze gronden nu worden gebruikt, is als
dusdanig niet voorzien in het gewestplan. dusdanig niet voorzien in het gewestplan.
c) De huidige inplantingsplaats werd gekozen omwille van de c) De huidige inplantingsplaats werd gekozen omwille van de
centrumondersteunende functie van het ziekenhuis, overeenkomstig de centrumondersteunende functie van het ziekenhuis, overeenkomstig de
thans geldende principes inzake ruimtelijke ordening. thans geldende principes inzake ruimtelijke ordening.
d) Zie argumentatie onder bezwaar nr. 1 punt h). d) Zie argumentatie onder bezwaar nr. 1 punt h).
Bezwaar nr. 11 : Bezwaar nr. 11 :
Indiener : Arrondissementsraad Maaseik aangesloten bij de Boerenbond, Indiener : Arrondissementsraad Maaseik aangesloten bij de Boerenbond,
Bampslaan 19, 3500 Hasselt. Bampslaan 19, 3500 Hasselt.
Inhoud : Inhoud :
a) De leefbaarheid, de waarde en de uitbatingsmogelijkheden van enkele a) De leefbaarheid, de waarde en de uitbatingsmogelijkheden van enkele
landbouwbedrijven komen in het gedrang. landbouwbedrijven komen in het gedrang.
b) De inplanting van het ziekenhuis kan de uitbating van aangrenzende b) De inplanting van het ziekenhuis kan de uitbating van aangrenzende
in landbouwzone gelegen bouwpercelen beperken. in landbouwzone gelegen bouwpercelen beperken.
Advies : Advies :
Dit bezwaar wordt niet bijgetreden. Dit bezwaar wordt niet bijgetreden.
Argumentatie : Argumentatie :
a) Zie bezwaar nr. 10. a) Zie bezwaar nr. 10.
b) De inplanting heeft geen verdere planologische beperkingen tot b) De inplanting heeft geen verdere planologische beperkingen tot
gevolg aan de uitbating van de landbouwbedrijven, gelegen in het gevolg aan de uitbating van de landbouwbedrijven, gelegen in het
overblijvende woonuitbreidingsgebied. overblijvende woonuitbreidingsgebied.
4.2.1.2. Type-bezwaarschriften. 4.2.1.2. Type-bezwaarschriften.
Type B : Type B :
Er zijn 4 bezwaarschriflen van het type B, ondertekend door 83 Er zijn 4 bezwaarschriflen van het type B, ondertekend door 83
personen. personen.
Inhoud : Inhoud :
De bezwaarindieners zijn gekant tegen de verbindingsweg van het De bezwaarindieners zijn gekant tegen de verbindingsweg van het
ziekenhuis naar de Noord-Zuidverbinding. Er worden geen argumenten ziekenhuis naar de Noord-Zuidverbinding. Er worden geen argumenten
aangehaald. aangehaald.
Advies : Advies :
Zie bezwaar nr. 1. Zie bezwaar nr. 1.
Argumentatie : Argumentatie :
Zie bezwaar nr. 1. Zie bezwaar nr. 1.
4.2.2. Wijziging te Hechtel-Eksel 4.2.2. Wijziging te Hechtel-Eksel
Bezwaar nr. 7 Bezwaar nr. 7
Indiener : Engelen, Vic, ns Isis, Grote Baan 69, 3530 Indiener : Engelen, Vic, ns Isis, Grote Baan 69, 3530
Houthalen-Helchteren. Houthalen-Helchteren.
Inhoud : Inhoud :
- Een zone behorend tot een natuurgebied wordt omgevormd tot een - Een zone behorend tot een natuurgebied wordt omgevormd tot een
gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen. gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.
Na de door te voeren wijziging is het kwestieuze gebied compleet Na de door te voeren wijziging is het kwestieuze gebied compleet
ingesloten in een natuurgebied. ingesloten in een natuurgebied.
- Het natuurgebied van de Dommelvallei wordt ter plaatse onnodig en - Het natuurgebied van de Dommelvallei wordt ter plaatse onnodig en
noodzakelijk verminkt. noodzakelijk verminkt.
- De gewestplanwijziging wordt enkel gemotiveerd door te verwijzen - De gewestplanwijziging wordt enkel gemotiveerd door te verwijzen
naar de plannen van Aquafin. Het doorvoeren van een naar de plannen van Aquafin. Het doorvoeren van een
gewestplanwijziging ten voordele van Aquafin is geen wettelijke basis gewestplanwijziging ten voordele van Aquafin is geen wettelijke basis
voor een gewestplanwijziging. voor een gewestplanwijziging.
Advies : Advies :
De Commissie neemt kennis van deze argumenten. De Commissie neemt kennis van deze argumenten.
Argumentatie : Argumentatie :
De bestemming van de zone volgens het huidige gewestplan is agrarisch De bestemming van de zone volgens het huidige gewestplan is agrarisch
gebied met landschappelijke waarde. Richting Dommelvallei gaat de gebied met landschappelijke waarde. Richting Dommelvallei gaat de
bestemming over in natuurgebied. Het RWZI is bestemd voor het zuiveren bestemming over in natuurgebied. Het RWZI is bestemd voor het zuiveren
van de afvalwaters van de deelgemeenten Hechtel, Wijchmaal, Eksel en van de afvalwaters van de deelgemeenten Hechtel, Wijchmaal, Eksel en
Kleine Brogel, die nu grotendeels worden afgevoerd en geloosd in zowel Kleine Brogel, die nu grotendeels worden afgevoerd en geloosd in zowel
de Dommel, de Bolisserbeek en de Peerderloop, met vervuiling tot de Dommel, de Bolisserbeek en de Peerderloop, met vervuiling tot
gevolg. Bij de keuze van de inplantingsplaats moet rekening gehouden gevolg. Bij de keuze van de inplantingsplaats moet rekening gehouden
worden met de bestaande infrastructuur (riolering en collectoren), worden met de bestaande infrastructuur (riolering en collectoren),
bestaande beleidsplannen terzake, de plaats van lozing en geldende bestaande beleidsplannen terzake, de plaats van lozing en geldende
waterkwaliteitsdoelstellingen voor de betrokken waterloop, diverse waterkwaliteitsdoelstellingen voor de betrokken waterloop, diverse
bestemmings- en beleidsplannen, het voorkomen van schade en hinder ten bestemmings- en beleidsplannen, het voorkomen van schade en hinder ten
aanzien van het milieu en omwonenden. Het voorgestelde perceel voor aanzien van het milieu en omwonenden. Het voorgestelde perceel voor
inplanting van de R.W.Z.I. is optimaal vanuit het oogpunt van inplanting van de R.W.Z.I. is optimaal vanuit het oogpunt van
milieuhygiëne en van natuurbehoud. De afstand tot de woonkernen is milieuhygiëne en van natuurbehoud. De afstand tot de woonkernen is
voldoende groot om potentiële geur- en geluidshinder te voorkomen. voldoende groot om potentiële geur- en geluidshinder te voorkomen.
Bezwaar nr. 8 Bezwaar nr. 8
Indiener : Agten, C., Barreelstraat 11, 3990 Wijchmaal-Peer. Indiener : Agten, C., Barreelstraat 11, 3990 Wijchmaal-Peer.
Inhoud : Inhoud :
a) De R.W.Z.I. wordt ingeplant in een volgens het huidig gewestplan a) De R.W.Z.I. wordt ingeplant in een volgens het huidig gewestplan
landschappelijk waardevol agrarisch gebied, vlak tegen het landschappelijk waardevol agrarisch gebied, vlak tegen het
gerangschikt landschap, vallei van de Dommel en Bollisserbeek. gerangschikt landschap, vallei van de Dommel en Bollisserbeek.
b) De politiek van de voldongen-feiten, m.a.w. de reeds uitgevoerde en b) De politiek van de voldongen-feiten, m.a.w. de reeds uitgevoerde en
in uitvoering zijnde werken van het collectorenstelsel dat aan deze in uitvoering zijnde werken van het collectorenstelsel dat aan deze
R.W.Z.I. verbonden is, is geen argument om de R.W.Z.I. op deze lokatie R.W.Z.I. verbonden is, is geen argument om de R.W.Z.I. op deze lokatie
toe te laten. toe te laten.
c) Het advies van de gemachtigde ambtenaar mbt de bouwvergunning voor c) Het advies van de gemachtigde ambtenaar mbt de bouwvergunning voor
de eerste lokatie van de R.W.Z.I., gelegen overhoeks de huidige, de eerste lokatie van de R.W.Z.I., gelegen overhoeks de huidige,
luidde ongunstig. De aangehaalde argumenten m.n. de ligging in open luidde ongunstig. De aangehaalde argumenten m.n. de ligging in open
landschappelijk waardevol gebied is strijdig met de bepalingen van het landschappelijk waardevol gebied is strijdig met de bepalingen van het
gewestplan waarin bepaald wordt dat agrarische gebieden voorbehouden gewestplan waarin bepaald wordt dat agrarische gebieden voorbehouden
zijn voor de landbouw. zijn voor de landbouw.
Deze argumenten gelden evenzeer voor de huidige lokatie. Deze argumenten gelden evenzeer voor de huidige lokatie.
d) Vlakbij het perceel ligt het gerangschikt landschap van de vallei d) Vlakbij het perceel ligt het gerangschikt landschap van de vallei
van de Dommel en Bollisserbeek. Het is bovendien gelegen in een van de Dommel en Bollisserbeek. Het is bovendien gelegen in een
beschermingszone, waar de nodige beschermingsmaatregelen getroffen beschermingszone, waar de nodige beschermingsmaatregelen getroffen
dienen te worden m.b.t. de leef- en voortplantingsgebieden van dienen te worden m.b.t. de leef- en voortplantingsgebieden van
beschermde vogelsoorten. Het is eveneens gelegen in een beschermde vogelsoorten. Het is eveneens gelegen in een
vogelrichtlijngebied, waar voor de aanleg van hoofdtransportleidingen vogelrichtlijngebied, waar voor de aanleg van hoofdtransportleidingen
(collectoren) en waterhuishoudingsprojecten de opstelling van een (collectoren) en waterhuishoudingsprojecten de opstelling van een
M.E.R. vereist is. De inplanting van het RWZI ter plaatse zal zeker M.E.R. vereist is. De inplanting van het RWZI ter plaatse zal zeker
nadelige gevolgen hebben voor het populatiebestand van een hele reeks nadelige gevolgen hebben voor het populatiebestand van een hele reeks
beschermde vogels. beschermde vogels.
e) De voorgestelde wijziging gaat in tegen het decreet houdende e) De voorgestelde wijziging gaat in tegen het decreet houdende
bescherming van landschappen van 16 april 1996. bescherming van landschappen van 16 april 1996.
f) Er kan onderzocht worden of het RWZI niet kan ingeplant worden op f) Er kan onderzocht worden of het RWZI niet kan ingeplant worden op
het vroegere brandstoffendepot van het militair domein dat op 1 km het vroegere brandstoffendepot van het militair domein dat op 1 km
afstand ligt van het voorziene terrein. afstand ligt van het voorziene terrein.
g) Volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen moeten schaarse g) Volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen moeten schaarse
open ruimten duurzaam beheerd worden. De keuze van de open ruimten duurzaam beheerd worden. De keuze van de
inplantingsplaats druist hier tegen in. inplantingsplaats druist hier tegen in.
Advies : Advies :
De Streekcommissie neemt kennis van deze argumenten. De Streekcommissie neemt kennis van deze argumenten.
Argumentatie : Argumentatie :
a), b) en c) : Zie argumentatie onder bezwaar nr. 7. a), b) en c) : Zie argumentatie onder bezwaar nr. 7.
d) en e) : De geluidshinder is deels ondergeschikt aan de d) en e) : De geluidshinder is deels ondergeschikt aan de
geluidshinder ter plekke veroorzaakt door het verkeer op de gewestweg geluidshinder ter plekke veroorzaakt door het verkeer op de gewestweg
N 747 en de nabijheid van het militair vliegveld van Kleine Brogel. N 747 en de nabijheid van het militair vliegveld van Kleine Brogel.
De geluidsemissie van de R W Z.I. moet door akoestische afscherming en De geluidsemissie van de R W Z.I. moet door akoestische afscherming en
door de wijze van inplanting van de R.W.Z.I. tot een minimum beperkt door de wijze van inplanting van de R.W.Z.I. tot een minimum beperkt
worden. worden.
De aangrenzende Dommelvallei werd als landschap gerangschikt bij De aangrenzende Dommelvallei werd als landschap gerangschikt bij
ministerieel besluit van 29 december 1987. Dit besluit legt geen ministerieel besluit van 29 december 1987. Dit besluit legt geen
bijkomende beperkingen op aan het aan het aan de Dommelvallei bijkomende beperkingen op aan het aan het aan de Dommelvallei
grenzende perceel dat wordt voorgesteld voor de inplanting van het grenzende perceel dat wordt voorgesteld voor de inplanting van het
R.W.Z.I. R.W.Z.I.
f) : Het vroegere brandstoffendepot als inplantingsplaats is niet f) : Het vroegere brandstoffendepot als inplantingsplaats is niet
geschikt. Dit gebied wordt best als geheel behouden en is bovendien geschikt. Dit gebied wordt best als geheel behouden en is bovendien
dichter bij het bewoond gebied gelegen. De bouw van een R.W.Z.I. op dichter bij het bewoond gebied gelegen. De bouw van een R.W.Z.I. op
deze plaats zou meer storend zijn. deze plaats zou meer storend zijn.
4.2.3. Wijziging te Hechtel-Eksel en te Overpelt. 4.2.3. Wijziging te Hechtel-Eksel en te Overpelt.
Bezwaar nr. 12 Bezwaar nr. 12
Indiener : Natuurbeschermingsactie Limburg, Boogstraat 35, 3530 Indiener : Natuurbeschermingsactie Limburg, Boogstraat 35, 3530
Houthalen-Helchteren. Houthalen-Helchteren.
Inhoud : Inhoud :
a) De oprichting van een nieuw ziekenhuis en van het a) De oprichting van een nieuw ziekenhuis en van het
waterzuiveringsstation worden aangenomen als werk van algemeen belang waterzuiveringsstation worden aangenomen als werk van algemeen belang
vooraleer het openbaar onderzoek is uitgevoerd. Er wordt in het vooraleer het openbaar onderzoek is uitgevoerd. Er wordt in het
besluit geen motivering aangehaald waarom het algemeen belang wordt besluit geen motivering aangehaald waarom het algemeen belang wordt
ingeroepen. ingeroepen.
Hoogdringendheid kan voor geen van beide worden ingeroepen. Hoogdringendheid kan voor geen van beide worden ingeroepen.
b) Gebied van openbaar nut te Hechtel-Eksel : De inplanting van het b) Gebied van openbaar nut te Hechtel-Eksel : De inplanting van het
waterzuiveringsstation in de vallei van de Dommel is zeer nadelig voor waterzuiveringsstation in de vallei van de Dommel is zeer nadelig voor
zowel de omgeving als voor de biologische waarde van de Dommelvallei. zowel de omgeving als voor de biologische waarde van de Dommelvallei.
Landschappelijk is het onaanvaardbaar dat een RWZI wordt gebouwd in Landschappelijk is het onaanvaardbaar dat een RWZI wordt gebouwd in
een gebied dat tot op heden relatief is gespaard geworden van een gebied dat tot op heden relatief is gespaard geworden van
grootschalige gebouwen en infrastructuren. grootschalige gebouwen en infrastructuren.
De betrokken zone is eveneens gelegen in een EG-Vogelrichtlijngebied. De betrokken zone is eveneens gelegen in een EG-Vogelrichtlijngebied.
c) Inzake het openbaar nut in Overpelt en de aansluitende wegen. c) Inzake het openbaar nut in Overpelt en de aansluitende wegen.
De voorziene verbindingsweg is niet alleen nutteloos maar ook nadelig De voorziene verbindingsweg is niet alleen nutteloos maar ook nadelig
voor omwonenden en zal weeral een groot open gebied doorsnijden. voor omwonenden en zal weeral een groot open gebied doorsnijden.
Advies : Advies :
De Commissie neemt kennis van deze bezwaren, en treedt ze niet bij. De Commissie neemt kennis van deze bezwaren, en treedt ze niet bij.
Argumentatie : Argumentatie :
a) Dit punt is een vaststelling en maakt als dusdanig niet het a) Dit punt is een vaststelling en maakt als dusdanig niet het
voorwerp uit van dit advies. voorwerp uit van dit advies.
b) Zie argumentatie bezwaarschrift nr. 7. b) Zie argumentatie bezwaarschrift nr. 7.
c) Zie bezwaar nr. 1. c) Zie bezwaar nr. 1.
De Commissie geeft aan de Voorzitter opdracht het advies zo snel De Commissie geeft aan de Voorzitter opdracht het advies zo snel
mogelijk over te zenden aan de Gouverneur en dit zeker voor het einde mogelijk over te zenden aan de Gouverneur en dit zeker voor het einde
van de adviestermijn met name 31 mei 1997. van de adviestermijn met name 31 mei 1997.
Gedaan in zitting van 26 mei 1997. Gedaan in zitting van 26 mei 1997.
Namens de Commissie : Namens de Commissie :
H. Houben-Bertrand, H. Houben-Bertrand,
Gouverneur-Voorzitter. Gouverneur-Voorzitter.
J. Ruyters, J. Ruyters,
Secretaris. Secretaris.
Gewestplan Neerpelt-Bree : Bezwaarschriften ingediend tijdens het Gewestplan Neerpelt-Bree : Bezwaarschriften ingediend tijdens het
openbaar onderzoek openbaar onderzoek
Pour la consultation du tableau, voir image Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^