Etaamb.openjustice.be
Vue multilingue de Erratum du 16/02/2009
← Retour vers "Décret concernant les services d'aide à domicile et créant un bureau de consultation pour l'aide à domicile, semi-résidentielle et résidentielle. - Erratum "
Décret concernant les services d'aide à domicile et créant un bureau de consultation pour l'aide à domicile, semi-résidentielle et résidentielle. - Erratum Decreet betreffende de thuishulpdiensten en houdende oprichting van een consultatiebureau voor thuishulp, transmurale en stationaire hulp. - Erratum
MINISTERE DE LA COMMUNAUTE GERMANOPHONE MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP
16 FEVRIER 2009. - Décret concernant les services d'aide à domicile et 16 FEBRUARI 2009. - Decreet betreffende de thuishulpdiensten en
créant un bureau de consultation pour l'aide à domicile, houdende oprichting van een consultatiebureau voor thuishulp,
semi-résidentielle et résidentielle. - Erratum transmurale en stationaire hulp. - Erratum
La traduction néerlandaise du décret précité, publiée au Moniteur De Nederlandse vertaling van het voormeld decreet, dat bekendgemaakt
belge du 7 mai 2009, pp. 35513-35519, est modifiée comme suit : is in het Belgisch Staatsblad van 7 mei 2009, blz. 35513 tot 35519,
wordt gewijzigd als volgt :
« In artikel 1, 2°, wordt het woord "verplegers" vervangen door het « In artikel 1, 2°, wordt het woord "verplegers" vervangen door het
woord "verpleegkundigen". » woord "verpleegkundigen". »
Artikel 4 wordt gewijzigd als volgt : Artikel 4 wordt gewijzigd als volgt :
« Voorlopige erkenning « Voorlopige erkenning

Art. 4.Vóór de aanvraag om erkenning dient elke persoon bedoeld in

Art. 4.Vóór de aanvraag om erkenning dient elke persoon bedoeld in

artikel 3 die haar dienstprestaties voor de eerste keer aanbiedt, een artikel 3 die haar dienstprestaties voor de eerste keer aanbiedt, een
aanvraag om voorlopige erkenning in bij de afdeling. aanvraag om voorlopige erkenning in bij de afdeling.
Op basis van een advies van de afdeling kent de Regering een Op basis van een advies van de afdeling kent de Regering een
voorlopige erkenning toe, als er voldaan wordt aan de voorwaarden die voorlopige erkenning toe, als er voldaan wordt aan de voorwaarden die
in voorliggend decreet en in de bepalingen ter uitvoering ervan zijn in voorliggend decreet en in de bepalingen ter uitvoering ervan zijn
vastgelegd. In bijzonder gerechtvaardigde gevallen kan de Regering bij vastgelegd. In bijzonder gerechtvaardigde gevallen kan de Regering bij
de voorlopige erkenning voor een bepaalde duur afwijken van de door de voorlopige erkenning voor een bepaalde duur afwijken van de door
haar vastgelegde voorwaarden. haar vastgelegde voorwaarden.
De voorlopige erkenning geldt voor een periode van zes maanden en kan De voorlopige erkenning geldt voor een periode van zes maanden en kan
in bijzonder gerechtvaardigde gevallen met hoogstens zes maanden in bijzonder gerechtvaardigde gevallen met hoogstens zes maanden
worden verlengd. » worden verlengd. »
Artikel 6 wordt gewijzigd als volgt : Artikel 6 wordt gewijzigd als volgt :
« Algemene voorwaarden « Algemene voorwaarden

Art. 6.Onverminderd andersluidende dwingende wettelijke bepalingen

Art. 6.Onverminderd andersluidende dwingende wettelijke bepalingen

legt de Regering de voorwaarden en de procedure vast voor de legt de Regering de voorwaarden en de procedure vast voor de
toekenning, de weigering, de schorsing en de intrekking van de toekenning, de weigering, de schorsing en de intrekking van de
voorlopige erkenning en van de erkenning alsmede voor de verlenging voorlopige erkenning en van de erkenning alsmede voor de verlenging
van de voorlopige erkenning. van de voorlopige erkenning.
De door de Regering vastgelegde voorwaarden voor de voorlopige De door de Regering vastgelegde voorwaarden voor de voorlopige
erkenning en de erkenning hebben onder andere betrekking op : erkenning en de erkenning hebben onder andere betrekking op :
1. de juridische vorm van de inrichtende macht van de dienst of van 1. de juridische vorm van de inrichtende macht van de dienst of van
het consultatiebureau; het consultatiebureau;
2. de eerbiediging van de persoonlijke rechten van de gebruiker, 2. de eerbiediging van de persoonlijke rechten van de gebruiker,
rekening houdend met zijn ideologische, filosofische en religieuze rekening houdend met zijn ideologische, filosofische en religieuze
overtuiging; overtuiging;
3. de eerbiediging van het privé-leven en van de waardigheid van de 3. de eerbiediging van het privé-leven en van de waardigheid van de
gebruiker; gebruiker;
4. de inachtneming van de onafhankelijkheid en van de keuzevrijheid 4. de inachtneming van de onafhankelijkheid en van de keuzevrijheid
van de gebruiker; van de gebruiker;
5. het recht op betrokkenheid van de gebruiker resp. van zijn 5. het recht op betrokkenheid van de gebruiker resp. van zijn
vertegenwoordiger, met name zijn deelname aan de uitvoering van de vertegenwoordiger, met name zijn deelname aan de uitvoering van de
hulp thuis; hulp thuis;
6. de naleving van de rechten en plichten van de gebruiker resp. van 6. de naleving van de rechten en plichten van de gebruiker resp. van
zijn vertegenwoordiger onverminderd andersluidende dwingende zijn vertegenwoordiger onverminderd andersluidende dwingende
bepalingen; bepalingen;
7. de overeenkomst die de dienst en de gebruiker hebben gesloten in de 7. de overeenkomst die de dienst en de gebruiker hebben gesloten in de
vorm van een begeleidingsovereenkomst; vorm van een begeleidingsovereenkomst;
8. het concept inzake hulpverlening, adviesverstrekking en 8. het concept inzake hulpverlening, adviesverstrekking en
begeleiding; begeleiding;
9. de openingstijden, de wachtdiensten en de toegankelijkheid van de 9. de openingstijden, de wachtdiensten en de toegankelijkheid van de
diensten voor de burgers; diensten voor de burgers;
10. de naleving van de minimumnormen inzake personeel; 10. de naleving van de minimumnormen inzake personeel;
11. het klachtenbeheer; 11. het klachtenbeheer;
12. de maatregelen met het oog op de kwaliteitsborging; 12. de maatregelen met het oog op de kwaliteitsborging;
13. het concept inzake contactverzorging; 13. het concept inzake contactverzorging;
14. de boekhouding. » 14. de boekhouding. »
Artikel 7 wordt gewijzigd als volgt : Artikel 7 wordt gewijzigd als volgt :
« Bepalingen inzake personeel « Bepalingen inzake personeel

Art. 7.Met het oog op de voorlopige erkenning en de erkenning moeten

Art. 7.Met het oog op de voorlopige erkenning en de erkenning moeten

volgende voorwaarden in verband met personeel vervuld zijn : volgende voorwaarden in verband met personeel vervuld zijn :
§ 1. voor de dienst : § 1. voor de dienst :
1. rekening houdend met het goedgekeurde urencontingent de door de 1. rekening houdend met het goedgekeurde urencontingent de door de
Regering vastgelegde minimale personeelsformatie naleven en de Regering vastgelegde minimale personeelsformatie naleven en de
opdrachten in acht nemen die door de Regering worden vastgelegd voor opdrachten in acht nemen die door de Regering worden vastgelegd voor
het personeel dat in het kader van deze minimale personeelsformatie in het personeel dat in het kader van deze minimale personeelsformatie in
dienst moet worden genomen; dienst moet worden genomen;
2. de in artikel 9, eerste lid, 1°, omschreven hulp laten verlenen 2. de in artikel 9, eerste lid, 1°, omschreven hulp laten verlenen
door personen die houder zijn van een diploma van gezins- en door personen die houder zijn van een diploma van gezins- en
bejaardenhelper of van een desbetreffend hoger diploma. Zij worden in bejaardenhelper of van een desbetreffend hoger diploma. Zij worden in
hun werk ondersteund en geadviseerd door personeel dat over een hun werk ondersteund en geadviseerd door personeel dat over een
graduaats- of bachelordiploma verpleegkunde of sociale wetenschappen graduaats- of bachelordiploma verpleegkunde of sociale wetenschappen
beschikt. beschikt.
Onverminderd andere dwingende wettelijke bepalingen hoeft het Onverminderd andere dwingende wettelijke bepalingen hoeft het
personeel voor de in artikel 9, eerste lid, 2° en 3°, omschreven hulp personeel voor de in artikel 9, eerste lid, 2° en 3°, omschreven hulp
geen bijzondere kwalificatie te bewijzen. Deze medewerkers worden geen bijzondere kwalificatie te bewijzen. Deze medewerkers worden
eveneens door de dienst ondersteund en geadviseerd; eveneens door de dienst ondersteund en geadviseerd;
3. de leiding toevertrouwen aan een persoon die ten minste houder is 3. de leiding toevertrouwen aan een persoon die ten minste houder is
van een bachelordiploma en die over een ervaring in informatica, van een bachelordiploma en die over een ervaring in informatica,
financiën en personeelsbeheer beschikt die door de afdeling als financiën en personeelsbeheer beschikt die door de afdeling als
toereikend wordt beschouwd; toereikend wordt beschouwd;
4. over een administratieve staf beschikken die de directie van de 4. over een administratieve staf beschikken die de directie van de
dienst ondersteunt; dienst ondersteunt;
5. ervoor zorgen dat alle personen die voor de dienst actief zijn, met 5. ervoor zorgen dat alle personen die voor de dienst actief zijn, met
uitzondering van de personen die in artikel 9, eerste lid, 3°, genoemd uitzondering van de personen die in artikel 9, eerste lid, 3°, genoemd
worden, een dienovereenkomstige kennis van het Duits hebben; worden, een dienovereenkomstige kennis van het Duits hebben;
6. een voortgezette opleiding van het personeel garanderen in de 6. een voortgezette opleiding van het personeel garanderen in de
domeinen die relevant zijn voor de betrokken activiteit. domeinen die relevant zijn voor de betrokken activiteit.
In afwijking van het eerste lid, 2° en 3°, kan de Regering op verzoek In afwijking van het eerste lid, 2° en 3°, kan de Regering op verzoek
en in individuele gevallen houders van andere diploma's toelaten als en in individuele gevallen houders van andere diploma's toelaten als
zij een voor de beoogde functie buitengewoon nuttige ervaring of een zij een voor de beoogde functie buitengewoon nuttige ervaring of een
bijzondere opleiding kunnen bewijzen of als er een bewezen gebrek aan bijzondere opleiding kunnen bewijzen of als er een bewezen gebrek aan
personeel met de vereiste kwalificatie is. personeel met de vereiste kwalificatie is.
§ 2. voor het consultatiebureau : § 2. voor het consultatiebureau :
1. de door de Regering vastgelegde minimale personeelsformatie naleven 1. de door de Regering vastgelegde minimale personeelsformatie naleven
en de opdrachten in acht nemen die door de Regering worden vastgelegd en de opdrachten in acht nemen die door de Regering worden vastgelegd
voor het personeel dat in het kader van de minimale personeelsformatie voor het personeel dat in het kader van de minimale personeelsformatie
in dienst moet worden genomen; in dienst moet worden genomen;
2. een zaakvoerder met de leiding belasten die houder van een titel 2. een zaakvoerder met de leiding belasten die houder van een titel
van licentiaat of master in de gerontologie, de sociale wetenschappen, van licentiaat of master in de gerontologie, de sociale wetenschappen,
de verplegingswetenschappen of de economische wetenschappen of van een de verplegingswetenschappen of de economische wetenschappen of van een
desbetreffend hoger diploma en die over een ervaring in informatica, desbetreffend hoger diploma en die over een ervaring in informatica,
financiën en personeelsbeheer beschikt die door de afdeling als financiën en personeelsbeheer beschikt die door de afdeling als
toereikend wordt beschouwd; toereikend wordt beschouwd;
3. over een multidisciplinair team met ten minste een verpleegkundige, 3. over een multidisciplinair team met ten minste een verpleegkundige,
een paramedicus en een maatschappelijk werker beschikken; een paramedicus en een maatschappelijk werker beschikken;
4. over administratief personeel beschikken dat houder van een 4. over administratief personeel beschikken dat houder van een
getuigschrift van hoger secundair onderwijs is; getuigschrift van hoger secundair onderwijs is;
5. met inachtneming van de door de Regering vastgelegde voorwaarden 5. met inachtneming van de door de Regering vastgelegde voorwaarden
bewijzen dat het personeel dat in de bepalingen onder 1° tot 4° bewijzen dat het personeel dat in de bepalingen onder 1° tot 4°
bedoeld wordt, een dienovereenkomstige kennis van het Duits heeft; bedoeld wordt, een dienovereenkomstige kennis van het Duits heeft;
6. een voortgezette opleiding van het personeel garanderen in de 6. een voortgezette opleiding van het personeel garanderen in de
domeinen die relevant zijn voor de betrokken activiteit. domeinen die relevant zijn voor de betrokken activiteit.
In afwijking van het eerste lid, 2°, 3° en 4°, kan de Regering op In afwijking van het eerste lid, 2°, 3° en 4°, kan de Regering op
verzoek en in individuele gevallen houders van andere diploma's verzoek en in individuele gevallen houders van andere diploma's
toelaten als zij een voor de beoogde functie buitengewoon nuttige toelaten als zij een voor de beoogde functie buitengewoon nuttige
ervaring of een bijzondere opleiding kunnen bewijzen of als er een ervaring of een bijzondere opleiding kunnen bewijzen of als er een
bewezen gebrek aan personeel met de vereiste kwalificatie is. bewezen gebrek aan personeel met de vereiste kwalificatie is.
Het personeel dat in het eerste lid onder 2°, 3° en 4°, vermeld is, Het personeel dat in het eerste lid onder 2°, 3° en 4°, vermeld is,
mag geen andere functie in de transmurale hulp, in de stationaire hulp mag geen andere functie in de transmurale hulp, in de stationaire hulp
of in een thuishulpdienst uitoefenen. » of in een thuishulpdienst uitoefenen. »
Artikel 13 wordt vervangen als volgt : Artikel 13 wordt vervangen als volgt :
« Opdrachten van het consultatiebureau ten gunste van de bejaarden « Opdrachten van het consultatiebureau ten gunste van de bejaarden

Art. 13.§ 1. Tot de opdrachten van het consultatiebureau ten gunste

Art. 13.§ 1. Tot de opdrachten van het consultatiebureau ten gunste

van de bejaarden behoren binnen de door de Regering vastgelegde van de bejaarden behoren binnen de door de Regering vastgelegde
voorwaarden en modaliteiten onder andere : voorwaarden en modaliteiten onder andere :
1. de persoonlijke voorlichting van de bejaarde resp. van zijn 1. de persoonlijke voorlichting van de bejaarde resp. van zijn
vertegenwoordiger over het in de Duitstalige Gemeenschap bestaande vertegenwoordiger over het in de Duitstalige Gemeenschap bestaande
aanbod inzake thuishulp, transmurale en stationaire hulp en andere aanbod inzake thuishulp, transmurale en stationaire hulp en andere
vormen van hulp; vormen van hulp;
2. de individuele analyse van de behoeften die samen met de bejaarde 2. de individuele analyse van de behoeften die samen met de bejaarde
resp. zijn vertegenwoordiger wordt uitgevoerd. Het consultatiebureau resp. zijn vertegenwoordiger wordt uitgevoerd. Het consultatiebureau
houdt bij deze analyse rekening met de wensen en noden van de bejaarde houdt bij deze analyse rekening met de wensen en noden van de bejaarde
en met de vrije keuze van de dienstverlener. Op wens van de bejaarde en met de vrije keuze van de dienstverlener. Op wens van de bejaarde
resp. zijn vertegenwoordiger kunnen andere personen bij de analyse van resp. zijn vertegenwoordiger kunnen andere personen bij de analyse van
de behoeften worden betrokken. De analyse van de behoeften de behoeften worden betrokken. De analyse van de behoeften
verduidelijkt de behoefte aan verpleegkundige, sociale en verduidelijkt de behoefte aan verpleegkundige, sociale en
huishoudelijke hulp, aan hulpmiddelen, aan aanpassingen van de woning huishoudelijke hulp, aan hulpmiddelen, aan aanpassingen van de woning
en alle andere behoeften van de bejaarde. en alle andere behoeften van de bejaarde.
Met het oog op de inschatting van de behoefte aan gezins- en Met het oog op de inschatting van de behoefte aan gezins- en
bejaardenhulp en aan huishoudelijke hulp bepaalt de Regering bejaardenhulp en aan huishoudelijke hulp bepaalt de Regering
evaluatie-instrumenten. De analyse van de behoeften gebeurt in evaluatie-instrumenten. De analyse van de behoeften gebeurt in
principe bij de gebruiker thuis; principe bij de gebruiker thuis;
3. de uitwerking van een individueel, op de leefwereld georiënteerd 3. de uitwerking van een individueel, op de leefwereld georiënteerd
hulpplan in overleg met de bejaarde resp. zijn vertegenwoordiger. In hulpplan in overleg met de bejaarde resp. zijn vertegenwoordiger. In
dit plan wordt de hulp opgenomen die op basis van de analyse van de dit plan wordt de hulp opgenomen die op basis van de analyse van de
behoeften is aanbevolen, rekening houdend met alle optredende behoeften is aanbevolen, rekening houdend met alle optredende
dienstverleners. Het hulpplan houdt rekening met de beschikbare dienstverleners. Het hulpplan houdt rekening met de beschikbare
capaciteit van de dienstverleners en wordt in afspraak met hen capaciteit van de dienstverleners en wordt in afspraak met hen
opgesteld. Het hulpplan dient als aanbeveling voor de door de bejaarde opgesteld. Het hulpplan dient als aanbeveling voor de door de bejaarde
resp. zijn vertegenwoordiger gevraagde prestaties. resp. zijn vertegenwoordiger gevraagde prestaties.
Als de bejaarde resp. zijn vertegenwoordiger akkoord gaat met het Als de bejaarde resp. zijn vertegenwoordiger akkoord gaat met het
uitgewerkte hulpplan, neemt het consultatiebureau contact op met alle uitgewerkte hulpplan, neemt het consultatiebureau contact op met alle
betrokken dienstverleners met het oog op de verwezenlijking van het betrokken dienstverleners met het oog op de verwezenlijking van het
hulpplan. hulpplan.
4. Indien nodig helpt het consultatiebureau bij de aanschaffing van de 4. Indien nodig helpt het consultatiebureau bij de aanschaffing van de
nodige hulpmiddelen en verwijst het door naar de respectieve diensten nodige hulpmiddelen en verwijst het door naar de respectieve diensten
en instellingen. In het kader van zijn adviserende functie doet het en instellingen. In het kader van zijn adviserende functie doet het
consultatiebureau een beroep op de bevoegde diensten en instellingen, consultatiebureau een beroep op de bevoegde diensten en instellingen,
vooral voor aanpassingen aan woningen. vooral voor aanpassingen aan woningen.
Indien nodig worden aan de bejaarde resp. zijn vertegenwoordiger Indien nodig worden aan de bejaarde resp. zijn vertegenwoordiger
alternatieven voor zijn huidige woonsituatie voorgesteld; alternatieven voor zijn huidige woonsituatie voorgesteld;
5. de berekening van de persoonlijke bijdrage van de gebruiker voor de 5. de berekening van de persoonlijke bijdrage van de gebruiker voor de
in het hulpplan opgenomen dienstprestaties krachtens artikel 17 en de in het hulpplan opgenomen dienstprestaties krachtens artikel 17 en de
voorlichting van de bejaarde over mogelijke financiële steun; voorlichting van de bejaarde over mogelijke financiële steun;
6. de regelmatige evaluatie van het hulpplan nadat de gebruiker een 6. de regelmatige evaluatie van het hulpplan nadat de gebruiker een
beroep heeft gedaan op de aanbevolen hulp. beroep heeft gedaan op de aanbevolen hulp.
Om te beoordelen of de hulp nog steeds adequaat is, wordt het hulpplan Om te beoordelen of de hulp nog steeds adequaat is, wordt het hulpplan
minstens alle zes maanden beoordeeld samen met de bejaarde resp. zijn minstens alle zes maanden beoordeeld samen met de bejaarde resp. zijn
vertegenwoordiger en de respectieve dienstverleners. Deze worden ook vertegenwoordiger en de respectieve dienstverleners. Deze worden ook
bij een verandering van de begeleidings- en verzorgingssituatie bij een verandering van de begeleidings- en verzorgingssituatie
geïnformeerd; geïnformeerd;
7. de medewerker van het consultatiebureau begeleidt de bejaarde 7. de medewerker van het consultatiebureau begeleidt de bejaarde
professioneel en persoonlijk gedurende de hele periode waarin hulp professioneel en persoonlijk gedurende de hele periode waarin hulp
wordt verstrekt, en hij coördineert het aanbod aan diensten uitgaand wordt verstrekt, en hij coördineert het aanbod aan diensten uitgaand
van de noden en behoeften en rekening houdend met de individuele van de noden en behoeften en rekening houdend met de individuele
leefwereld van de gebruiker. leefwereld van de gebruiker.
In nauwe samenwerking met de dienstverlener kan de In nauwe samenwerking met de dienstverlener kan de
verantwoordelijkheid voor het organiseren van het dagelijkse leven bij verantwoordelijkheid voor het organiseren van het dagelijkse leven bij
de gebruiker aan deze dienstverlener worden gedelegeerd. Hierbij gaat de gebruiker aan deze dienstverlener worden gedelegeerd. Hierbij gaat
het vooral om precaire en met risico verbonden situaties waarin dan het vooral om precaire en met risico verbonden situaties waarin dan
ook snel gehandeld en bijgestuurd moet worden; ook snel gehandeld en bijgestuurd moet worden;
8. de adviesverstrekking op het vlak van de hulpverlening bij geweld 8. de adviesverstrekking op het vlak van de hulpverlening bij geweld
tegen bejaarden. tegen bejaarden.
§ 2. Bejaarden die een beroep wensen te doen op de in artikel 9, § 2. Bejaarden die een beroep wensen te doen op de in artikel 9,
eerste lid, 1°, bepaalde hulp en op de stationaire hulp van de eerste lid, 1°, bepaalde hulp en op de stationaire hulp van de
bejaardentehuizen en rust- en verzorgingstehuizen, vragen de hulp van bejaardentehuizen en rust- en verzorgingstehuizen, vragen de hulp van
het consultatiebureau om krachtens § 1, 2° en 3°, de analyse van de het consultatiebureau om krachtens § 1, 2° en 3°, de analyse van de
behoeften uit te voeren en een hulpplan op te stellen. behoeften uit te voeren en een hulpplan op te stellen.
Indien er geen hulpplan bestaat, laten de thuishulpdiensten, de Indien er geen hulpplan bestaat, laten de thuishulpdiensten, de
bejaardentehuizen en de rust- en verzorgingstehuizen dit hulpplan door bejaardentehuizen en de rust- en verzorgingstehuizen dit hulpplan door
het consultatiebureau opstellen voordat zij optreden. het consultatiebureau opstellen voordat zij optreden.
Weigert de bejaarde het opgemaakte hulpplan of wordt er van het Weigert de bejaarde het opgemaakte hulpplan of wordt er van het
voorgestelde hulpplan afgeweken, dan moeten de dienst, het voorgestelde hulpplan afgeweken, dan moeten de dienst, het
bejaardentehuis of het rust- en verzorgingstehuis aan het bejaardentehuis of het rust- en verzorgingstehuis aan het
consultatiebureau een met redenen omkleed verslag bezorgen. De consultatiebureau een met redenen omkleed verslag bezorgen. De
Regering legt daarvoor criteria vast. Deze verslagen worden bij het Regering legt daarvoor criteria vast. Deze verslagen worden bij het
consultatiebureau gearchiveerd. consultatiebureau gearchiveerd.
Indien het hulpplan in de loop van de uitvoering moet worden Indien het hulpplan in de loop van de uitvoering moet worden
aangepast, verzoekt de dienst, het bejaardentehuis of het rust- en aangepast, verzoekt de dienst, het bejaardentehuis of het rust- en
verzorgingstehuis het consultatiebureau om herziening van het verzorgingstehuis het consultatiebureau om herziening van het
bestaande hulpplan. bestaande hulpplan.
De in het eerste lid bepaalde adviesverstrekking door het De in het eerste lid bepaalde adviesverstrekking door het
consultatiebureau is niet vereist, als de hulp minder dan één maand consultatiebureau is niet vereist, als de hulp minder dan één maand
wordt verleend of als de bejaarde een palliatieve patiënt is. Wordt wordt verleend of als de bejaarde een palliatieve patiënt is. Wordt
een hulp dringend verleend waarvan de vermoedelijke duur meer dan één een hulp dringend verleend waarvan de vermoedelijke duur meer dan één
maand bedraagt, dan wordt de behoefte aan dienstprestaties, binnen de maand bedraagt, dan wordt de behoefte aan dienstprestaties, binnen de
maand na de hulpverlening, door het consultatiebureau nagezien. De maand na de hulpverlening, door het consultatiebureau nagezien. De
dienst informeert onmiddellijk het consultatiebureau over het verzoek dienst informeert onmiddellijk het consultatiebureau over het verzoek
om spoedbehandeling. om spoedbehandeling.
§ 3. In het kader van de door de Regering vastgelegde modaliteiten § 3. In het kader van de door de Regering vastgelegde modaliteiten
sluit het consultatiebureau een overeenkomst af met alle sluit het consultatiebureau een overeenkomst af met alle
thuishulpdiensten, bejaardentehuizen en rust- en verzorgingstehuizen thuishulpdiensten, bejaardentehuizen en rust- en verzorgingstehuizen
in de Duitstalige Gemeenschap; daarin worden de modaliteiten van de in de Duitstalige Gemeenschap; daarin worden de modaliteiten van de
samenwerking vastgelegd met inachtneming van de in voorliggend artikel samenwerking vastgelegd met inachtneming van de in voorliggend artikel
bepaalde opdrachten van het consultatiebureau. » bepaalde opdrachten van het consultatiebureau. »
Artikel 15, § 2, 9°, wordt gewijzigd als volgt : Artikel 15, § 2, 9°, wordt gewijzigd als volgt :
« 9. een zelfstandige verpleegkundige; » « 9. een zelfstandige verpleegkundige; »
Hoofdstuk V wordt vervangen als volgt : Hoofdstuk V wordt vervangen als volgt :
« HOOFDSTUK V. - Proefprojecten « HOOFDSTUK V. - Proefprojecten
Ondersteuning Ondersteuning

Art. 16.§ 1. In het kader van een met een inrichtende macht

Art. 16.§ 1. In het kader van een met een inrichtende macht

afgesloten overeenkomst kan de Regering onder de daarin vastgelegde afgesloten overeenkomst kan de Regering onder de daarin vastgelegde
voorwaarden een proefproject voor een beperkte duur van hoogstens drie voorwaarden een proefproject voor een beperkte duur van hoogstens drie
jaar ondersteunen. jaar ondersteunen.
Deze proefprojecten zijn een innovatief aanbod aan thuishulp. Deze proefprojecten zijn een innovatief aanbod aan thuishulp.
Drie maanden voor het verstrijken van de overeenkomst dient de Drie maanden voor het verstrijken van de overeenkomst dient de
inrichtende macht bij de afdeling een evaluatie in. inrichtende macht bij de afdeling een evaluatie in.
De Regering beslist over de verdere ondersteuning van het project op De Regering beslist over de verdere ondersteuning van het project op
basis van de evaluatie en van het advies van de afdeling en na een basis van de evaluatie en van het advies van de afdeling en na een
hoorzitting met de inrichtende macht. hoorzitting met de inrichtende macht.
§ 2. De aanvraag om ondersteuning van een proefproject moet ter § 2. De aanvraag om ondersteuning van een proefproject moet ter
goedkeuring bij de afdeling ingediend worden en moet volgende gegevens goedkeuring bij de afdeling ingediend worden en moet volgende gegevens
bevatten : bevatten :
1. de identiteit en het statuut van de dienst; 1. de identiteit en het statuut van de dienst;
2. het bewijs dat er rekening houdend met de geografische, 2. het bewijs dat er rekening houdend met de geografische,
demografische en socio-economische factoren behoefte is aan het demografische en socio-economische factoren behoefte is aan het
proefproject; proefproject;
3. de gedetailleerde beschrijving van het project; 3. de gedetailleerde beschrijving van het project;
4. de timing van de verwezenlijking van het project; 4. de timing van de verwezenlijking van het project;
5. de evaluatiecriteria met betrekking tot het project; 5. de evaluatiecriteria met betrekking tot het project;
6. de kostenraming en het financieringsplan. 6. de kostenraming en het financieringsplan.
De Regering beslist binnen drie maanden na de indiening van de De Regering beslist binnen drie maanden na de indiening van de
volledige aanvraag over de ondersteuning van het project of over het volledige aanvraag over de ondersteuning van het project of over het
weigeren van de aanvraag. » weigeren van de aanvraag. »
Hoofdstuk VII wordt vervangen als volgt : Hoofdstuk VII wordt vervangen als volgt :
« HOOFDSTUK VII. - Klachten « HOOFDSTUK VII. - Klachten
Klachtendienst Klachtendienst

Art. 18.De Regering belast een natuurlijke persoon of een

Art. 18.De Regering belast een natuurlijke persoon of een

rechtspersoon met de behandeling van klachten over de diensten of over rechtspersoon met de behandeling van klachten over de diensten of over
het consultatiebureau die niet tussen de dienst of het het consultatiebureau die niet tussen de dienst of het
consultatiebureau zelf en de gebruiker of diens vertegenwoordiger consultatiebureau zelf en de gebruiker of diens vertegenwoordiger
kunnen worden opgelost. kunnen worden opgelost.
De Regering bepaalt de verdere modaliteiten. » De Regering bepaalt de verdere modaliteiten. »
Artikel 19, § 3, wordt vervangen als volgt : Artikel 19, § 3, wordt vervangen als volgt :
« § 3. Het gebruik van de toegekende subsidies wordt gecontroleerd met « § 3. Het gebruik van de toegekende subsidies wordt gecontroleerd met
toepassing van de artikelen 55 tot 58 van de wetten op de toepassing van de artikelen 55 tot 58 van de wetten op de
Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd op 17 juli 1991. » Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd op 17 juli 1991. »
Artikel 20 wordt vervangen als volgt : Artikel 20 wordt vervangen als volgt :
« Niet-naleving « Niet-naleving

Art. 20.Indien bepalingen of uitvoeringsbepalingen van het decreet

Art. 20.Indien bepalingen of uitvoeringsbepalingen van het decreet

niet worden nageleefd, brengt de afdeling de dienst of het niet worden nageleefd, brengt de afdeling de dienst of het
consultatiebureau hiervan op de hoogte en verzoekt ze de dienst of het consultatiebureau hiervan op de hoogte en verzoekt ze de dienst of het
consultatiebureau om binnen een termijn van dertig dagen een standpunt consultatiebureau om binnen een termijn van dertig dagen een standpunt
ter zake in te nemen en de bepalingen, als dat nog niet het geval was, ter zake in te nemen en de bepalingen, als dat nog niet het geval was,
na te leven. na te leven.
De bevoegde minister wordt door de afdeling van het Ministerie over de De bevoegde minister wordt door de afdeling van het Ministerie over de
niet-naleving geïnformeerd. niet-naleving geïnformeerd.
Indien het standpunt van de dienst of van het consultatiebureau niet Indien het standpunt van de dienst of van het consultatiebureau niet
gemotiveerd is en de bepalingen nog altijd niet worden nageleefd, gemotiveerd is en de bepalingen nog altijd niet worden nageleefd,
worden de in artikel 21 bepaalde administratieve sancties toegepast. » worden de in artikel 21 bepaalde administratieve sancties toegepast. »
. .
^