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Circulaire complémentaire à la circulaire du 1 er février 2006 relative à la problématique des prélèvements A Mesdames et Messieurs les Bourgmestres et Echevins de la Région de Bruxelles-Capitale Pour information : A Mesdames et Mesdames et Messieurs les Bourgmestres, Mesdames et Messieurs les Echevins, L'examen des bil(...) Omzendbrief tot aanvulling van de omzendbrief van 1 februari 2006 betreffende het probleem van de overboekingen Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter informatie : Aan de dames en heren Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepenen, Naar aanleiding van het onderzoek va(...)
MINISTERE DE LA REGION DE BRUXELLES-CAPITALE Circulaire complémentaire à la circulaire du 1er février 2006 relative à la problématique des prélèvements A Mesdames et Messieurs les Bourgmestres et Echevins de la Région de Bruxelles-Capitale Pour information : A Mesdames et Messieurs les Receveurs communaux Mesdames et Messieurs les Bourgmestres, Mesdames et Messieurs les Echevins, L'examen des bilans communaux de ces dernières années fait apparaître des créances non apurées qui s'accroissent chaque année sans jamais être perçues. Pour ce type de créance il y a lieu de procéder à des nettoyages réguliers et aux mises en non-valeurs nécessaires. Pour les créances étant source de litige il convient de les identifier et des les faire apparaître en tant que créance douteuse. La logique et le principe de bonne gestion impliquent de créer alors une provision spécifique, pour tout ou partie de la créance. Afin de refléter une image fidèle de la situation financière ses communes, ces mises en provisions doivent se faire via les prélèvementsfonctionnels. La circulaire du 1er février 2006, précise les cas où les prélèvements fonctionnels sont admis. Pour rappel, les prélèvements fonctionnels ont été introduits pour pouvoir neutraliser des écritures qui déséquilibrent artificiellement le budget. Les exemples que nous avons connus depuis se sont limités à trois cas : ? Dividende exceptionnel Dexia ? Subsides pour les contrats de quartier (et par extension pour tous les subsides pluriannuels perçus en une fois, au service ordinaire comme extraordinaire) ? Intervention dans les charges hospitalières Bien que l'article 8 du règlement général de comptabilité communale prévoie que, la constitution de provisions pour risques et charges doit se faire lorsque les disponibilités budgétaires sont suffisantes, il convient de faire apparaître tout risque sérieux de perte de recette. Le résultat financier sera alors adapté à la réalité. Les créances non apurées qui nous préoccupent particulièrement concernent les taxes. Par exemple, la taxe sur les antennes extérieures est largement contestée depuis plusieurs années par les opérateurs de mobilophonie ; il convient dès lors, de constituer des provisions pour risques et charges, signe non pas que la commune renonce à sa créance mais de prudence afin d'identifier les recettes qui ne seront peut-être jamais perçues par les communes ou alors avec beaucoup de retard. Cette écriture permettra de dégager une image plus fidèle de la réalité comptable, et de la trésorerie en particulier. Vous trouverez en annexe, le modèle de tableau récapitulatif prévu par l'arrêté du 20 octobre 2005 fixant la présentation du budget des communes de la Région de Bruxelles-Capitale. Veuillez agréer, Mesdames et Messieurs les Bourgmestres et Echevins, l'assurance de ma considération distinguée. Le Ministre-Président, MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST Omzendbrief tot aanvulling van de omzendbrief van 1 februari 2006 betreffende het probleem van de overboekingen Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter informatie : Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepenen, Naar aanleiding van het onderzoek van de gemeentebalansen van de voorbije jaren zijn niet-aangezuiverde schuldvorderingen aan het licht gekomen die jaarlijks aangroeien zonder ooit geïnd te worden. Voor dit soort schuldvordering is het nodig over te gaan tot regelmatige aanzuiveringen en tot de noodzakelijke oninbaarverklaringen. Schuldvorderingen die aanleiding geven tot betwisting, behoren als dusdanig geïdentificeerd te worden en aangeduid te worden als dubieuze schuldvordering. Vanuit de logica en het principe van goed bestuur betaamt het om voor het geheel of een deel van de schuldvordering te voorzien in een specifieke provisie. Met het oog op een waarheidsgetrouwe weerspiegeling van de financiële toestand van de gemeenten moeten deze provisioneringen gebeuren via functionele overboekingen. De omzendbrief van 1 februari 2006 verduidelijkt de gevallen waarin dergelijke functionele overboekingen zijn toegestaan. Ter herinnering, de functionele overboekingen werden in het leven geroepen om boekingen te kunnen neutraliseren die de begroting kunstmatig uit evenwicht brengen. De voorbeelden die we hiervan sindsdien gekend hebben, beperken zich tot drie gevallen : ? Uitzonderlijk Dexia-dividend ? Subsidies voor de wijkcontracten (en bij uitbreiding voor alle meerjarige subsidies die in eenmaal geïnd worden, zowel in de gewone als in de buitengewone dienst) ? Tegemoetkoming in de ziekenhuiskosten Hoewel artikel 8 van het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit bepaalt dat de vorming van fondsen voor risico's en kosten moet gebeuren wanneer de begrotingsmiddelen toereikend zijn, moet elk ernstig risico op ontvangstenverlies worden aangeduid. Het financieel resultaat moet dan worden aangepast aan de realiteit. De niet-aangezuiverde schuldvorderingen waarover wij in het bijzonder bekommerd zijn, hebben betrekking op de belastingen. Zo wordt bijvoorbeeld de belasting op buitenantennes sinds een paar jaar fel betwist door de mobiele telefonieoperatoren; het komt er derhalve op aan fondsen voor risico's en kosten aan te leggen, waarmee de gemeente niet het teken geeft af te zien van haar schuilvordering, maar wel blijkt geeft van behoedzaamheid bij het bepalen van de ontvangsten die de gemeenten misschien nooit ofwel met veel vertraging zullen innen. Deze boeking moet het mogelijk maken een getrouwer beeld naar buiten te brengen van de boekhoudkundige realiteit en van de thesaurie in het bijzonder. In bijlage vindt u het model van samenvattende tabel zoals bepaald door het besluit van 20 oktober 2005 waarbij de voorstelling van de begroting van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt vastgelegd. Met de meeste hoogachting, De Minister-President,
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Pour la consultation du tableau, voir image Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
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