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Arrêté ministériel fixant les coefficients de pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes opérationnels Ministerieel besluit houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen
AUTORITE FLAMANDE VLAAMSE OVERHEID
Gouvernance publique Bestuurszaken
20 FEVRIER 2014. - Arrêté ministériel fixant les coefficients de 20 FEBRUARI 2014. - Ministerieel besluit houdende vaststelling van de
pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de
opérationnels operationele loodsen
Le Ministre flamand de la Gouvernance publique, de l'Administration De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur,
intérieure, de l'Intégration civique, du Tourisme et de la Périphérie
flamande de Bruxelles, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand,
Vu la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes institutionnelles, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
notamment l'article 87, § 3, remplacé par la loi spéciale du 8 août instellingen, artikel 87, § 3, vervangen bij de wet van 8 augustus
1988 ; 1988;
Vu le décret cadre sur la politique administrative du 18 juillet 2003, Gelet op het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, artikel
notamment l'article 5 ; 5;
Vu le Statut du personnel flamand du 13 janvier 2006, article VII 61, Gelet op het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, artikel VII
inséré par l'arrêté du Gouvernement flamand du 16 mars 2007 ; 61, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart
Vu l'arrêté ministériel du 30 avril 2012 fixant les coefficients de 2007; Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende
pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de
opérationnels ; loodstoelage van de operationele loodsen;
Vu l'avis de l'Inspection des Finances, rendu le 24 octobre 2013 ; Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 24
Vu le protocole n° 331.1061 du 10 janvier 2014 du Comité sectoriel oktober 2013; Gelet op protocol nr. 331.1061 van 10 januari 2014 van het
XVIII Communauté flamande - Région flamande ; Sectorcomité XVIII Vlaamse Gemeenschap - Vlaams Gewest;
Vu l'avis n° 54.936/3 du Conseil d'Etat, donné le 5 février 2014, en Gelet op advies nr.54.936/3 van de Raad van State, gegeven op 5
application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er,1°, des lois sur le februari 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van
Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973, de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973,
Arrête : Besluit :

Article 1er.§ 1er. Les allocations de pilotage, visées à l'article

Artikel 1.§ 1. De loodstoelagen, vermeld in artikel VII 60, § 1, van

VII 60, § 1er, du Statut du Personnel flamand du 13 janvier 2006, sont het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, worden op de
accordées pour chaque prestation de pilotage selon les coefficients volgende wijze toegekend voor elke loodsprestatie in verhouding tot de
suivants du trajet parcouru : volgende coëfficiënt van het uitgevoerde traject:
1° pilotes de rivière 1° rivierloodsen
trajet traject
coefficient coëfficiënt
rade de Vlissingen - Terneuzen/Everingen Vlissingen rede - Terneuzen/Everingen
0,25 0,25
Terneuzen/Hansweert - Antwerpen Terneuzen/Hansweert - Antwerpen
0,85 0,85
Antwerpen (frontière néerlandaise jusqu'au Deurganckdok, ce dernier Antwerpen (Nederlandse grens tot maar niet inclusief Deurganckdok) -
non inclus) - rade de Vlissingen Vlissingen rede
1,0 1,0
rade d'Antwerpen - en amont (Haut-Escaut) Antwerpen rede - stroomopwaarts (Boven-Schelde)
0,6 0,6
entrée ou sortie du Deurganckdok avec manoeuvre d'amarrage ou de désamarrage in- en uitvaren van het Deurganckdok met aanmeer - of losgooimanoeuvre
0,3 0,3
Haut-Escaut - port d'Antwerpen tous secteurs Boven-Schelde - Antwerpen haven alle sectoren
0,8 0,8
rade de Vlissingen - Antwerpen au-delà du Deurganckdok jusqu'aux Vlissingen rede - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van
écluses Boudewijn van Cauwelaert et Kalloo avec les échafaudages Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers
intermédiaires
1,2 1,2
rade de Vlissingen - rade d'Antwerpen - Royers - S1013 - Polysar Vlissingen rede - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar
1,5 1,5
Antwerpen à Everingen Antwerpen naar Everingen
1,3 1,3
rade de Vlissingen - Antwerpen au-delà du Deurganckdok jusqu'aux Terneuzen - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van
écluses Boudewijn van Cauwelaert et Kalloo avec les échafaudages Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers
intermédiaires
1,05 1,05
Terneuzen - rade d'Antwerpen - Royers - S1013 - Polysar Terneuzen - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar
1,35 1,35
rade de Vlissingen - Deurganckdok Vlissingen rede - Deurganckdok
1,3 1,3
transport par navette d'Antwerpen à Vlissingen et vice versa, à vervoer via de pendel van Antwerpen naar Vlissingen en vice versa, op
condition de vouloir rester à Vlissingen pendant au moins 3 heures, à voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3
l'exception des navettes volontaires uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels
0,2 0,2
déhalage au port d'Antwerpen verhaling in de haven van Antwerpen
0,5 0,5
2° pilotes de canal 2° kanaalloodsen
trajet traject
coefficient coëfficiënt
rade de Vlissingen - écluses de Terneuzen, Put van Terneuzen et Everingen Vlissingen rede - Terneuzen sluizen, put van Terneuzen en Everingen
0,25 0,25
Put van Terneuzen - écluses de Terneuzen put van Terneuzen - Terneuzen sluizen
0,25 0,25
Everingen - Put van Terneuzen/écluses de Terneuzen Everingen - put van Terneuzen/Terneuzen sluizen
0,25 0,25
Terneuzen - Gent Terneuzen - Gent
0,9 0,9
Gent - rade de Vlissingen Gent - Vlissingen rede
1,2 1,2
rade de Vlissingen - Kluizendok Vlissingen rede - Kluizendok
1,3 1,3
entrée ou sortie du Kluizendok avec manoeuvre d'amarrage ou de désamarrage in- en uitvaren Kluizendok met aanmeer- of losgooimanoeuvre
0,3 0,3
calibrer, compenser et déhaler sur le trajet des pilotes de canal kalibreren, compenseren en verhalen op het kanaalloodsen-traject
0,5 0,5
transport par navette de Gent à Vlissingen et vice versa, à condition vervoer via de pendel van Gent naar Vlissingen en vice versa, op
de vouloir rester à Vlissingen pendant au moins 3 heures, à voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3
l'exception des navettes volontaires uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels
0,2 0,2
3° pilotes des bouches de l'Escaut 3° scheldemondenloodsen
trajet traject
coefficient coëfficiënt
bouée A1 Vlissingen A1-boei - Vlissingen
1,2 1,2
bouée A1 - rades de ports côtiers A1-boei - rede kusthavens
0,5 0,5
Noord in - Oostgat - Vlissingen Noord in - Oostgat - Vlissingen
1 1
Noord in - Westrond - Vlissingen Noord in - Westrond - Vlissingen
1,7 1,7
Vlissingen - Terneuzen/Everingen Vlissingen - Terneuzen/Everingen
0,5 0,5
Vlissingen - rade de Zeebrugge Vlissingen - rede Zeebrugge
0,75 0,75
Vlissingen - rade d'Oostende Vlissingen - rede Oostende
1 1
calibrer, compenser et déhaler sur la rade de Vlissingen verhalen, kalibreren en compenseren op de rede van Vlissingen
0,5 0,5
bouée A1 - Kwintebank A1-boei - Kwintebank
0,2 0,2
4° pilotes côtiers 4° kustloodsen
trajet traject
coefficient coëfficiënt
bouée A1 - rades de ports côtiers A1-boei - rede kusthavens
0,65 0,65
bouée A1 - rades de Vlissingen A1-boei - rede Vlissingen
1,0 1,0
trajet portuaire côte haventraject kust
0,5 (0,35 trajet rade port + 0,15) 0,5 (0,35 traject rede haven + 0,15)
Navires gnl et autres navires à statut exceptionnel de par leurs lng- schepen en andere schepen met uitzonderlijke status qua afmeting
dimensions ou cargaison (prévus dans les mesures de gestion ou of lading (waarvoor in beheersmaatregelen of vastgelegde
instructions d'escale), qui entrent et prennent un pilote à bord à aanloopinstructies is voorzien) die invarend en rechtstreeks bemand
hauteur de la bouée AZ worden ter hoogte van de AZ-boei
0,5 0,5
rade de Zeebrugge - rade d'Oostende rede Zeebrugge - rede Oostende
0,35 0,35
rade de Zeebrugge - rade de Nieuwpoort rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort
0,65 0,65
rade de Zeebrugge - Dunkerque rede Zeebrugge - Duinkerke
1,0 1,0
rade de Zeebrugge - rade de Vlissingen rede Zeebrugge - rede Vlissingen
0,95 0,95
rade d'Oostende - rade de Nieuwpoort rede Oostende - rede Nieuwpoort
0,35 0,35
rade de Nieuwpoort - Dunkerque rede Nieuwpoort - Duinkerke
0,35 0,35
bouée A1 - Kwintebank A1-boei - Kwintebank
0,3 0,3
NE- Akkaert - rade de Zeebrugge après prise en charge ou simple NE- Akkaert - Zeebrugge rede na haalreis of bij meevaren
transport/transfert du pilote
0,95 0,95
calibrer, compenser et déhaler sur la rade de Zeebrugge verhalen, kalibreren, compenseren op de rede van Zeebrugge
0,5 0,5
§ 2. Le coefficient rade de Zeebrugge - rade de Vlissingen est § 2. De coëfficiënt rede Zeebrugge - rede Vlissingen wordt ook
également appliqué lorsque le pilote agit en deuxième pilote aux côtés toegekend als de loods fungeert als tweede loods naast een Nederlandse
d'un pilote néerlandais. Dans ce cas, la prestation supplémentaire loods. In dat geval wordt de extra- prestatie "passagieren", vermeld
'débarquer', visée à l'article 2, § 1er, n'est pas accordée. in artikel 2, § 1, niet toegekend.
§ 3. Les coefficients, visés au paragraphe 1er, s'appliquent tant au § 3. De coëfficiënten, vermeld in paragraaf 1, gelden, tenzij het
trajet indiqué qu'en sens inverse, sauf disposition contraire. anders bepaald is, zowel voor het aangegeven traject als in de
omgekeerde richting.
§ 4. Lorsqu'une prestation de pilote comprend plusieurs trajets, § 4. Als een loodsprestatie over verschillende trajecten verloopt,
ceux-ci sont considérés comme des trajets partiels et la prestation worden die als deeltrajecten beschouwd en wordt de loodsprestatie
est rémunérée en additionnant les coefficients de ces trajets bezoldigd door de som te maken van de coëfficiënten van die
partiels, à condition que le trajet total ne soit pas indiqué deeltrajecten, op voorwaarde dat het hele traject niet expliciet wordt
explicitement. aangegeven.

Art. 2.§ 1er. Les prestations supplémentaires suivantes, imposées par le service de pilotage, et trajets avec une seule rémunération pour tous les corps, en cas de pilotage effectif, sont rémunérées d'une allocation de pilotage sur la base des coefficients correspondants : trajet coefficient transport/transfert de pilotes au delà de la station de croisement de

Art. 2.§ 1. De volgende extra -prestaties, opgelegd door de loodsdienst, en trajecten met één beloning voor alle korpsen, bij effectieve beloodsing, worden bezoldigd door een loodstoelage in verhouding tot de ernaast vermelde coëfficiënt: traject coëfficiënt

pilotage (A1 ou Steenbank) par 12 heures d'immobilisation ou une meevaren buiten de loodskruispost (A1 of Steenbank) per 12 uur
partie de cette durée immobilisatie of gedeelte daarvan
1,0 1,0
prises en charge par 12 heures d'immobilisation ou une partie de cette durée haalreizen per 12 uur immobilisatie of gedeelte daarvan
1,0 1,0
transport aller ou retour de pilotes côtiers tenderen of passagieren kustloodsen
0,5 0,5
transport aller ou retour de pilotes des bouches de l'Escaut ouest tender + passagier West-Scheldemondenloodsen
1,2 1,2
transport aller ou retour de pilotes des bouches de l'Escaut nord tenderen of passagieren Scheldemondenloodsen Noord
1,0 1,0
attente L.O.A. de 3 heures ou une partie de cette durée à la centrale L.O.A.-wacht van 3 uur of gedeelte ervan op de radarcentrale in
radar de Zeebrugge ou attente comme chef-pilote-chef de service à Vlissingen de 3 heures ou une partie de cette durée, Zeebrugge of wacht als chef-loods-dienstleider in Vlissingen van 3 uur
chef-pilote-coordinateur VTSA par 3 heures ou une partie de cette of gedeelte ervan, chef-loods-coördinator VTSA per 3 uur of gedeelte
durée ervan
0,75 0,75
quart au mouillage à la rade de Vlissingen, de Terneuzen ou ankerwacht op de rede van Vlissingen, Terneuzen of Everingen, opgelegd
d'Everingen, imposé par le capitaine de port national, dans la partie door de rijkshavenmeester in het Belgische gedeelte door de
belge par l'Autorité nautique commune par 6 heures ou une partie de cette durée Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit per 6 uur of gedeelte ervan
0,5 0,5
autres quarts au mouillage à partir d'une heure par 6 heures ou une overige ankerwachten vanaf 1 uur per 6 uur of gedeelte ervan, op
partie de cette durée, à condition que des opérations commerciales y voorwaarde dat er commerciële operaties worden uitgevoerd of als de
soient effectuées ou lorsque le commandant l'exige pour des raisons de sécurité gezagvoerder het om veiligheidsredenen eist
0,5 0,5
suppléance de second de navette aller des pilotes des bouches de inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-West
l'Escaut ouest
1,2 1,2
suppléance de second de navette aller des pilotes des bouches de inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-Noord
l'Escaut nord
1,0 1,0
voyages de sondage et d'essai peil- en proefreizen
1 1
prépilotage à partir d'un navire piloté, quel que soit le nombre de voorloodsen vanaf een geloodst schip, ongeacht het aantal
navires prépilotés voorgeloodste schepen
0,4 0,4
conseil nautique à la centrale de radar de Zandvliet par visibilité < nautisch advies in de radarcentrale in Zandvliet bij zicht < 2000 m,
2000 m, par 4 heures per4 uur
0,5 0,5
suppléance de second de cotre, par attente inspring stuurman kotter, per wacht
1,4 1,4
par 4 heures pilote-instructeur per 4 uur loods-lesgever
0,5 0,5
KB-Dunkerque Lanby via la Vlaanderenroute KB-Duinkerke Lanby via Vlaanderen route
3,5 3,5
A1-Dunkerque via Zuydcote Pas A1-Duinkerke via Zuydcote pas
1,0 1,0
§ 2. Par navette aller et retour, visée au paragraphe 1er, on entend § 2. Onder tenderen en passagieren vermeld in paragraaf 1, worden ook
également : effectuer des trajets aller et retour entre Zeebrugge et verstaan: het uitvoeren van trajecten over en weer tussen Zeebrugge en
Vlissingen dans le cadre de L.O.A. pour les pilotes des bouches de Vlissingen ten behoeve van L.O.A. voor de Scheldemondenloodsen en ten
l'Escaut et dans le cadre de pilotages pour les pilotes côtiers. En behoeve van beloodsingen voor de kustloodsen. Daarnaast wordt die
outre, cette prestation est également accordée lorsqu'on est
transporté par navette de KB à Oostende et ensuite par transport prestatie ook toegekend als men met de tender van KB naar Oostende
routier à Vlissingen (et vice versa). gebracht wordt en van daaruit via land naar Vlissingen (en omgekeerd).
Par navette-Nord, telle que visée au paragraphe 1er, on entend Onder tenderen-Noord, als vermeld in paragraaf 1, wordt ook verstaan:
également : le transport de pilotes des bouches de l'Escaut de
Vlissingen à Oostende et vice versa pour agir en qualité de second ou het transport van Scheldemondenloodsen van Vlissingen naar Oostende en
de pilote du navire de pilotage. omgekeerd om te fungeren als stuurman of als loods aan boord van de

Art. 3.La prestation supplémentaire pour transport ou prise en charge

loodsboot.

Art. 3.De extra prestatie voor meevaren en haalreizen, de

de pilote, l'attente L.O.A., l'attente du chef-pilote-chef de service, L.O.A.-wacht, de wacht van de chef-loods-dienstleider, de
du chef-pilote-coordinateur VTSA, et les trajets KB-Dunkerque, visés à chef-loods-coördinator VTSA, en de trajecten KB - Duinkerke, vermeld
l'article 2, § 1er du présent arrêté, sont toujours rémunérés au in artikel 2, § 1, van dit besluit, worden altijd vergoed naar rato
prorata des allocations en vigueur pour les pilotes côtiers. Le trajet van de toelagen die voor de kustloodsen gelden. Het traject
A1-Dunkerque via Zuydcote Pas est rémunéré au prorata des allocations A1-Duinkerke via Zuydcote-pas wordt vergoed naar rato van de toelagen
des pilotes marins. voor zeeloodsen.
La prestation supplémentaire du pilote-instructeur, visée à l'article De extra- prestatie voor de loods-lesgever, vermeld in artikel 2, § 1,
2, § 1er du présent arrêté est toujours rémunérée au prorata des van dit besluit wordt altijd vergoed naar rato van de toelagen die
allocations en vigueur pour les pilotes de rivière. Le nombre de voor de rivierloodsen gelden. Het aantal prestaties per loods wordt
prestations par pilote est limité à 2 x 0,5 = 1,0 prestation par 24 per etmaal beperkt tot 2 X 0,5 = 1,0 prestatie. Die beloning is niet
heures. Cette rémunération n'est pas cumulable avec l'allocation,
visée à l'article VII 60, § 5 du Statut du personnel flamand du 13 cumuleerbaar met de toelage, vermeld in artikel VII 60, § 5, van het
janvier 2006. Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006.
La prestation supplémentaire pour quarts de mouillage à Put van De extra- prestatie voor ankerwachten in de put van Terneuzen of
Terneuzen ou Everingen, visée à l'article 2, § 1er du présent arrêté Everingen, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit wordt altijd
est toujours rémunérée au prorata des allocations en vigueur pour les vergoed naar rato van de toelagen die voor de kanaalloodsen gelden.
pilotes de canal.

Art. 4.L'arrêté ministériel du 30 avril 2012 fixant les coefficients

Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende

de pilotage pour le calcul de l'allocation de pilotage des pilotes vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de
opérationnels est abrogé. loodstoelage van de operationele loodsen, wordt opgeheven.

Art. 5.Le présent arrêté entre en vigueur le premier jour du mois

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na

suivant sa signature. de ondertekening ervan.
Bruxelles, le 20 février 2014. Brussel, 20 februari 2014.
Le Ministre flamand de la Gouvernance publique, des Affaires De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur,
intérieures, de l'Intégration civique, du Tourisme et de la Périphérie
flamande de Bruxelles, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
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