Etaamb.openjustice.be
Vue multilingue de Arrêté Du Gouvernement Flamand du 29/05/2009
← Retour vers "Arrêté du Gouvernement flamand réglant l'octroi de bourses de doctorat pour la réalisation de projets de recherche stratégique de base "
Arrêté du Gouvernement flamand réglant l'octroi de bourses de doctorat pour la réalisation de projets de recherche stratégique de base Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de toekenning van doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek
AUTORITE FLAMANDE 29 MAI 2009. - Arrêté du Gouvernement flamand réglant l'octroi de bourses de doctorat pour la réalisation de projets de recherche stratégique de base Le Gouvernement flamand, VLAAMSE OVERHEID 29 MEI 2009. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de toekenning van doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek De Vlaamse Regering,
Vu le décret du 23 janvier 1991 concernant la création d'un « Gelet op het decreet van 23 januari 1991 betreffende de oprichting van
Instituut voor de aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en een Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en
Technologie in Vlaanderen » (Institut pour l'Encouragement à Technologie in Vlaanderen, artikel 6, 1°, vervangen bij het decreet
l'Innovation par la Recherche scientifique et technologique en van 18 mei 1999, en artikel 7bis, § 1, ingevoegd bij het decreet van
Flandre), notamment l'article 6, 1°, remplacé par le décret du 18 mai 18 mei 1999;
1999 et l'article 7bis, § 1er, inséré par le décret du 18 mai 1999;
Vu l'arrêté du Gouvernement flamand du 26 janvier 1994 réglant Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 januari 1994
l'octroi de bourses de spécialisation par le "Vlaams Instituut voor de houdende regeling van de toekenning van specialisatiebeurzen door het
Bevordering van het Wetenschappelijk-technologisch Onderzoek in de Vlaams Instituut voor de Bevordering van het
Industrie" (IWT) "Institut flamand pour la promotion de la recherche Wetenschappelijk-technologisch Onderzoek in de Industrie;
scientifique-technologique dans l'industrie);
Considérant l'encadrement communautaire de la Commission européenne Overwegende de Communautaire kaderregeling van de Europese Commissie
des aides d'Etat à la recherche, au développement et à l'innovation inzake staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (2006/C
(2006/C 323/01); 323/01);
Vu l'accord du Ministre flamand chargé du budget, donné le 3 avril 2009; Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 3 april 2009;
Vu l'avis de l'Inspection des Finances, rendu le 3 mars 2009; Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 3 maart 2009;
Vu l'avis du Conseil flamand de la Politique scientifique, rendu le 12 mars 2009; Gelet op het advies van de Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid, gegeven op 12 maart 2009;
Vu l'avis du conseil d'administration de l'"Instituut voor de Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Instituut voor de
Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in
Vlaanderen", rendu le 19 mars 2009; Vlaanderen, gegeven op 19 maart 2009;
Vu l'avis 46.467/1 du Conseil d'Etat, donné le 30 avril 2009, en Gelet op advies 46.467/1 van de Raad van State, gegeven op 30 april
application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er, 1°, des lois 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
coordonnées sur le Conseil d'Etat; gecoördineerde wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12
januari 1973;
Sur la proposition de la Ministre flamande de l'Economie, de Op voorstel van de Vlaamse minister van Economie, Ondernemen,
l'Entreprise, des Sciences, de l'Innovation et du Commerce extérieur; Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel;
Après délibération, Na beraadslaging,
Arrête : Besluit :

Article 1er.Dans le présent arrêté, on entend par :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :

1° IWT : l'"Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door 1°IWT : het Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door
Wetenschap en Technologie in Vlaanderen" (l'Institut pour Wetenschap en Technologie in Vlaanderen;
l'Encouragement à l'Innovation par la Recherche scientifique et
technologique en Flandre);
2° bourses de spécialisation : les bourses de doctorat octroyées par 2° specialisatiebeurzen : de doctoraatsbeurzen toegekend door het IWT
l'IWT dans la période entre le 1er octobre 1994 et la date d'entrée en in de periode tussen 1 oktober 1994 en de datum van inwerkingtreding
vigueur du présent arrêté. van dit besluit.
3° recherche stratégique de base : une recherche générique 3° strategisch basisonderzoek : kwalitatief hoogwaardig generisch
qualitativement supérieure, qui vise le développement d'une capacité onderzoek, dat beoogt wetenschappelijke of technologische capaciteit
scientifique ou technologique, qui constitue la base d'applications op te bouwen als basis voor economische en/of maatschappelijke
économiques et/ou sociales qui : toepassingen die :
a) ne sont pas encore définies clairement au début de la recherche; a) bij de aanvang van het onderzoek nog niet duidelijk zijn
b) ne peuvent être développées effectivement qu'au moyen de recherches gedefinieerd; b) slechts effectief kunnen worden ontwikkeld door middel van
complémentaires; vervolgonderzoek;
4° période de bourse : la période de bourse qui est octroyée au 4° beurstermijn : de beursperiode die na evaluatie van de
candidat boursier après l'évaluation de la demande de bourse. beursaanvraag aan de kandidaat-bursaal wordt toegekend.
5° institution d'enseignement supérieur : une université ou un institut supérieur; 5° hoger-onderwijsinstelling : een universiteit of een hogeschool;
6° centre de recherche : une entité, quel que soit son statut légal 6° onderzoekscentrum : een entiteit, ongeacht haar rechtsvorm
(organisme de droit public ou privé) ou son mode de financement, dont (publiek- of privaatrechtelijke organisatie) of financieringswijze,
le but premier est d'exercer des activités de recherche fondamentale, die zich in hoofdzaak bezighoudt met het verrichten van fundamenteel
de recherche industrielle ou de développement expérimental et de onderzoek, industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling en het
diffuser leurs résultats par l'enseignement, la publication ou le verspreiden van de resultaten daarvan door middel van onderwijs,
transfert de technologie, en dehors des institutions d'enseignement publicaties of technologieoverdracht, buiten de hoger
supérieur; les profits étant intégralement réinvestis dans ces onderwijsinstellingen; alle winst wordt opnieuw geïnvesteerd in die
activités, dans la diffusion de leurs résultats ou dans activiteiten, in de verspreiding van de resultaten daarvan, of in
l'enseignement. Les entreprises qui peuvent exercer une influence sur onderwijs. Ondernemingen die invloed over dergelijke entiteit kunnen
une telle entité, par exemple en leur qualité d'actionnaire ou de uitoefenen door middel van bijvoorbeeld aandeelhouders of leden,
membre, ne bénéficient d'aucun accès privilégié aux capacités de genieten geen preferente toegang tot de onderzoekscapaciteit van een
recherche d'une telle entité ou aux résultats de ses recherches. dergelijke entiteit of tot de resultaten van haar onderzoek.

Art. 2.§ 1er. L'IWT est chargé de la gestion scientifique,

Art. 2.§ 1 Het IWT is belast met het wetenschappelijk, administratief

administrative et financière du régime des bourses de doctorat pour la en financieel beheer van het stelsel van de doctoraatsbeurzen voor de
réalisation de projets de recherche stratégique de base au bénéfice de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek ten bate van
doctorants aux universités en Région flamande. doctorandi aan de universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap.
§ 2. Le Conseil d'Administration de l'IWT octroie ces bourses de § 2 De Raad van Bestuur van het IWT kent de doctoraatsbeurzen aan de
doctorat aux candidats boursiers sur avis des commissions d'experts. kandidaat-bursalen toe na advies van de commissies van deskundigen.
§ 3. Les bourses doivent offrir à leurs bénéficiaires la possibilité § 3 De beurzen dienen aan de genieters ervan de mogelijkheid te bieden
de préparer une thèse de doctorat en tant que résultat de la een doctoraatsproefschrift voor te bereiden als neerslag van de
réalisation du projet de recherche formulé par eux, sous l'encadrement uitvoering van het door hen geformuleerde onderzoeksproject onder de
wetenschappelijke begeleiding van een lid van het zelfstandig
scientifique d'un membre du personnel académique autonome (ZAP), d'un academisch personeel (ZAP), een onderzoeksdirecteur van het Fonds voor
directeur de recherche du "Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen, of een andere onderzoeker
Vlaanderen", ou d'un autre chercheur lié à l'université, à condition verbonden aan de universiteit op voorwaarde dat de universitaire
que l'autorité universitaire se porte garant pour la qualité et la overheid garant staat voor de kwaliteit en de continuïteit van de
continuité de l'encadrement. begeleiding.
Le projet de recherche formulé se situe comme recherche stratégique de Het geformuleerde onderzoeksproject situeert zich als strategisch
base par : basisonderzoek door :
1° son potentiel pour une applicabilité économique à terme; 1° zijn potentieel voor een economische toepasbaarheid op termijn;
2° son potentiel pour une applicabilité sociale à terme. 2° zijn potentieel voor een maatschappelijke toepasbaarheid op

Art. 3.Le régime pour l'octroi de bourses de doctorat est ouvert aux

termijn.

Art. 3.De regeling voor toekenning van doctoraatsbeurzen staat open

: voor :
1° candidats boursiers qui sont ressortissants d'un Etat membre de 1° kandidaat-bursalen die onderdaan zijn van een lidstaat van de
l'Espace économique européen ou ressortissants de la Suisse, ainsi que Europese Economische Ruimte of onderdaan zijn van Zwitserland, evenals
2° candidats boursiers qui ne sont pas ressortissants d'un Etat membre 2° kandidaat-bursalen die geen onderdaan zijn van een lidstaat van de
de l'Espace économique européen ou de la Suisse, mais qui sont Europese Economische Ruimte of van Zwitserland, maar houder zijn van
titulaire d'un diplôme qui remplit les exigences de diplôme pour une een diploma dat voldoet aan de diplomavereisten voor kandidaatstelling
candidature, et qui a été délivré dans l'Espace économique européen ou en Suisse. en uitgereikt werd in de Europese Economische Ruimte of Zwitserland.

Art. 4.Les demandeurs doivent être titulaire d'un diplôme qui est au

Art. 4.De aanvragers moeten houder zijn van een diploma dat minstens

moins équivalent à un diplôme de Master qui suit un diplôme de evenwaardig is aan een Master-diploma dat aansluit op een
Bachelor, et qui a été délivré en Belgique. Des diplômes étrangers Bachelordiploma en uitgereikt werd in België. Buitenlandse diploma's
doivent être reconnus comme étant équivalent à un diplôme de Master dienen als gelijkwaardig te worden erkend met een Vlaams
flamand conformément au décret du 12 juin 1991 relatif aux universités Master-diploma overeenkomstig het decreet van 12 juni 1991 betreffende
dans la Communauté flamande, au décret du 4 avril 2003 relatif à la de universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap, het decreet van 4 april
restructuration de l'enseignement supérieur en Flandre, au décret du 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in
30 avril 2004 relatif à la flexibilisation de l'enseignement supérieur Vlaanderen, het decreet van 30 april 2004 betreffende flexibilisering
en Flandre et portant des mesures urgentes en matière d'enseignement van het hoger onderwijs in Vlaanderen en houdende dringende
supérieur, aux directives européennes ou à un accord bilatéral. hogeronderwijsmaatregelen, de Europese richtlijnen of een bilateraal

Art. 5.Le diplôme de Master ou le diplôme équivalent doit être obtenu

akkoord.

Art. 5.Het Master-diploma of daarmee gelijkwaardig diploma moet

au moins avec la mention "distinction", ou sinon être déclaré comme minstens met de vermelding onderscheiding behaald zijn, of anders met
étant équivalent avec une pareille mention par l'université, et doit een dergelijke vermelding als evenwaardig verklaard worden door de
être obtenu au maximum 5 ans avant la demande de bourse. Pour les universiteit en is maximaal 5 jaar voor de beursaanvraag behaald. Bij
candidats qui sont titulaire de plusieurs diplômes de Master, les deux kandidaten die houder zijn van meerdere Master-diploma's zijn beide
dispositions s'appliquent au diplôme qui s'aligne le plus sur la thèse bepalingen van toepassing op het diploma dat inhoudelijk het meest
de doctorat quant au fond, dans la mesure où ce diplôme a été obtenu aansluit bij het doctoraatsonderzoek voor zover dit diploma behaald
dans un délai de cinq ans au maximum après l'obtention du premier werd binnen een termijn van maximaal vijf jaar na het behalen van het
diplôme de Master. eerste Master-diploma.

Art. 6.Pour l'évaluation des demandes de bourse introduites, les

Art. 6.Bij de beoordeling van de ingediende beursaanvragen zijn de

critères d'évaluation suivants s'appliquent : volgende evaluatiecriteria van toepassing :
1° les connaissances professionnelles scientifiques du candidat 1° de wetenschappelijke vakkennis van de kandidaat-bursaal en zijn
boursier et son aptitude potentielle à la réalisation autonome de la potentiële bekwaamheid tot het zelfstandig uitvoeren van
thèse de doctorat; doctoraatsonderzoek;
2° la qualité et la pertinence scientifiques du projet de recherche, 2° de wetenschappelijke kwaliteit en relevantie van het
et sa faisabilité dans une période de quatre ans; onderzoeksproject, en de realiseerbaarheid ervan binnen een periode
3° la nature stratégique du projet de recherche en ce qui concerne le van vier jaar; 3° de strategische aard van het onderzoeksproject m.b.t. het
potentiel d'une applicabilité économique et/ou sociale des résultats à terme. potentieel voor een economische en/of maatschappelijke toepasbaarheid

Art. 7.Le Conseil d'Administration de l'IWT établit, dans un

van de resultaten op termijn.
règlement exécutif, les règles spécifiques relatives à la forme et au

Art. 7.De Raad van Bestuur van het IWT legt in een uitvoerend

contenu, au traitement et à la sélection des demandes de bourse, au reglement de nadere regels vast betreffende de vorm en de inhoud, de
sein des conditions de sélection fixées dans le présent arrêté. Le cas behandeling en selectie van de beursaanvragen, binnen de
échéant, ce règlement arrête également la manière dont tous les selectievoorwaarden vastgelegd in dit besluit. Dit reglement bepaalt
candidats boursiers sont informés de l'évaluation de leur demande de desgevallend eveneens de wijze waarop alle kandidaat-bursalen worden
bourse. Le règlement prévoit également la possibilité que les ingelicht over de beoordeling van hun beursaanvraag. Het reglement
candidats boursiers qui n'ont pas encore terminé leur formation avec voorziet ook in de mogelijkheid dat kandidaat-bursalen die hun
fruit au moment de l'introduction de la demande, peuvent également opleiding nog niet met succes hebben afgerond op het tijdstip dat de
introduire une demande de bourse à condition qu'ils remplissent aanvraag ingediend wordt, ook een beursaanvraag kunnen indienen, mits
entièrement toutes les conditions visées dans le présent arrêté à une date à fixer.

Art. 8.L'évaluation des demandes de bourse introduites pour la première période de bourse se fait par une commission d'experts composée par le Conseil d'Administration de l'IWT. Le nombre, la composition et le fonctionnement de ces commissions sont déterminés par le Conseil d'Administration de l'IWT dans le règlement, visé à l'article 7. Les commissions d'experts conseillent le Conseil d'Administration de l'IWT pour sa décision sur chaque demande de bourse. Le Conseil d'Administration de l'IWT assure un renouvellement régulier et une composition optimale de ces commissions. Au moins un tiers du nombre de membres doivent être associés directement à la recherche et au développement dans les entreprises. Au moins un tiers du nombre de membres sont liés à une institution d'enseignement supérieur ou un centre de recherche.

Art. 9.Les conditions et dispositions relatives à l'octroi et au maintien de la bourse que le conseil d'administration a établies, dans les limites des conditions d'admission et de sélection fixées dans le

zij op een nader te bepalen deadline volledig voldoen aan alle voorwaarden vermeld in dit besluit.

Art. 8.De beoordeling van de ingediende beursaanvragen voor de 1ste beurstermijn gebeurt door een commissie van deskundigen samengesteld door de Raad van Bestuur van het IWT. Het aantal, de samenstelling en de werking van deze commissies wordt door de Raad van Bestuur van het IWT in het reglement, vermeld in artikel 7, nader bepaald. De commissies van deskundigen adviseren de Raad van Bestuur van het IWT voor zijn beslissing over elke beursaanvraag. De Raad van Bestuur van het IWT draagt zorg voor een regelmatige vernieuwing en een optimale samenstelling van deze commissies. Ten minste een derde van het aantal leden dient rechtstreeks betrokken te zijn bij onderzoek en ontwikkeling in het bedrijfsleven. Ten minste een derde van het aantal leden is verbonden aan een hoger-onderwijsinstelling of een onderzoekscentrum.

Art. 9.De voorwaarden en bepalingen voor toekenning en behoud van de beurs die de raad van bestuur, binnen de beperkingen naar toelatings- en selectievoorwaarden vastgelegd in dit besluit, heeft bepaald worden

présent arrêté, sont reprises dans une convention que l'IWT conclut opgenomen in een overeenkomst die het IWT sluit met de bursaal Het
avec le boursier. Il s'agit d'une convention-type approuvée par le betreft een typeovereenkomst, goedgekeurd door de raad van bestuur. De
conseil d'administration. La bourse commence au plus tôt le 1er beurs gaat ten vroegste in op 1 oktober en ten laatste op 1 januari
octobre et au plus tard le 1er janvier de la même année académique. La van hetzelfde academiejaar. De beurs wordt beëindigd van zodra de
bourse est terminée dès que le boursier ne respecte plus ces bursaal deze voorwaarden niet meer naleeft. Indien de bursaal zijn
conditions. Si le boursier a soutenu sa thèse de doctorat avant la fin doctoraatsproefschrift heeft verdedigd voor het einde van de termijn,
de la période, la bourse continue quand même jusqu'à la fin de la loopt de beurs toch door tot het einde van de termijn.
période.

Art. 10.Les bourses de doctorat pour la recherche de base stratégique

Art. 10.De doctoraatsbeurzen voor strategisch basisonderzoek worden

sont octroyées comme deux périodes de bourse continues de deux ans. Au toegekend als twee aaneensluitende beurstermijnen van twee jaar. In de
cours de la première période de bourse, le boursier introduit auprès loop van de eerste beurstermijn dient de bursaal bij het IWT een
de l'IWT une demande de bourse pour une deuxième période de bourse, beursaanvraag voor een 2de beurstermijn in, samen met een
ensemble avec un rapport d'avancement et l'avis du promoteur sur la voortgangsverslag en het advies van de promotor over de aangevraagde
prolongation demandée de la bourse. Sur la base de ces documents, verlenging van de beurs. Op basis van deze documenten beslist het IWT
l'IWT décide de l'octroi de la deuxième période de bourse. Pour cette over de toekenning van de tweede beurstermijn. Bij deze beslissing
décision, l'IWT suit l'avis du promoteur, mais l'IWT a le droit de volgt het IWT het advies van de promotor maar heeft het IWT het recht
convoquer le promoteur et/ou le boursier à quelque moment que ce soit om promotor en/of bursaal op gelijk welk ogenblik op te roepen om
à donner des explications relatives au déroulement des travaux de toelichtingen te verschaffen over het verloop van de
doctorat. doctoraatswerkzaamheden.
Le boursier a le droit, quelque soit l'avis du promoteur, de demander De bursaal heeft het recht, ongeacht het advies van de promotor, om
à l'IWT de pouvoir se présenter devant une commission d'experts het IWT te verzoeken voor een commissie van externe deskundigen te
externes pour la soutenance de sa demande de bourse. kunnen verschijnen voor de verdediging van zijn beursaanvraag.
L'avis sur l'octroi ou non de la prolongation de bourse de la Het oordeel over al dan niet toekenning van de beursverlenging van de
commission a toujours la priorité sur l'avis du promoteur. commissie heeft steeds voorrang op het advies van de promotor.

Art. 11.Annuellement avant le 1er octobre, le Conseil

Art. 11.Jaarlijks vóór 1 oktober stelt de Raad van Bestuur van het

d'Administration de l'IWT arrête les nouveaux montants des bourses de IWT de nieuwe bedragen van de doctoraatsbeurzen eerste en tweede
doctorat des première et deuxième périodes de bourse pour l'année beurstermijn voor het komende academiejaar vast zodat de globale
académique à venir, de sorte que l'évolution globale de leur montant evolutie van hun nettobedrag gelijke tred houdt met de globale
net est au même niveau que l'évolution globale du salaire net des evolutie van het netto-salaris van de leden van het assisterend
membres du personnel académique assistant des universités dans la academisch personeel van de universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap.
Communauté flamande. Le Conseil d'Administration de l'IWT tient compte De Raad van Bestuur van het IWT houdt rekening met het indexcijfer van
de l'indice des salaires du personnel académique assistant le 1er de salarissen van het assisterend academisch personeel op 1 oktober
octobre (WB1). (WB1).
Par mois, un montant de 24,79 euros est retenu du montant net de la Van het netto-bedrag van de beurs wordt per maand een bedrag van 24,79
euro ingehouden. Het gecumuleerde bedrag van deze inhoudingen wordt
bourse. Le montant cumulé de ces retenues est payé au boursier sous la uitbetaald aan de bursaal in de vorm van een premie indien de
forme d'une prime si le boursier concerné a soutenu sa thèse de betrokken bursaal zijn doctoraatsproefschrift heeft verdedigd voor de
doctorat avant l'expiration de la deuxième période de bourse ou dans afloop van de tweede beurstermijn of binnen de zes maanden na het
les six mois suivant la fin de la deuxième période de bourse. einde van de tweede beurstermijn.

Art. 12.§ 1er. Simultanément avec la bourse, une indemnité des frais

Art. 12.§ 1. Tegelijkertijd met de beurs wordt een

de projet est accordée. L'indemnité des frais de projet couvre les projectkostenvergoeding toegekend. De projectkostenvergoeding dekt de
frais exposés par l'université pour la réalisation des activités du kosten van de universiteit voor de uitvoering van de activiteiten van
projet de doctorat. het doctoraatsproject.
§ 2. Le montant de l'indemnité des frais de projet est arrêté par le § 2. Het bedrag van de projectkostenvergoeding wordt door de Raad van
Conseil d'Administration de l'IWT, de manière uniforme pour tous les Bestuur van het IWT uniform voor alle bursalen, en per termijn van
boursiers, et par période de deux ans, en tenant compte des ressources twee jaar vastgesteld, rekening houdend met de middelen die daarvoor
prévues à cet effet à l'allocation visée à l'article 14. uitgetrokken zijn in de toelage, vermeld in artikel 14.
§ 3. L'indemnité des frais de projet est payée par mois, simultanément avec le paiement de la bourse, et dans la mesure où ce paiement est dû. § 4. Au moment où le boursier cesse définitivement ses activités pour le projet, le droit à l'indemnité des frais de projet pour l'université prend fin. Lorsque l'IWT met fin à la bourse du boursier, le droit à l'indemnité des frais de projet pour l'université prend fin à la fin du mois auquel l'IWT communique sa décision au boursier et à l'université. § 3. De projectkostenvergoeding wordt uitbetaald per maand tegelijkertijd met de uitbetaling van de beurs en in de mate dat die uitbetaling verschuldigd is. § 4. Op het ogenblik dat de bursaal zijn activiteiten voor het project definitief staakt, eindigt het recht op de projectkostenvergoeding voor de universiteit. Wanneer het IWT een einde stelt aan de beurs van de bursaal, eindigt het recht op de projectkostenvergoeding voor de universiteit op het einde van de maand, waarin het IWT zijn beslissing mededeelt aan de bursaal en aan de universiteit.
§ 5. Le mandataire de l'université s'engage au nom de l'institution § 5. De gemachtigde van de universiteit verbindt er zich namens zijn
dans la convention d'octroi de la bourse à faire respecter les instelling in de overeenkomst tot toekenning van de beurs toe om in
conditions d'utilisation générales suivantes en ce qui concerne verband met de projectkostenvergoeding de volgende gebruiksvoorwaarden
l'indemnité des frais de projet : in het algemeen na te doen leven :
1° ne porter en compte des frais en tant que frais de projet que 1° kosten alleen als projectkosten te verrekenen met de schriftelijke
moyennant l'approbation écrite du boursier et du promoteur goedkeuring van de bursaal en de wetenschappelijk promotor;
scientifique; 2° ne pas porter en compte une partie des frais de gestion centrale et 2° geen aandeel te verrekenen van centrale beheerskosten en algemene
des frais généraux d'exploitation, tels que visés à l'arrêté du exploitatiekosten zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering
Gouvernement flamand du 14 juillet 1993 réglant le remboursement des van 14 juli 1993 tot regeling van de centrale beheerskosten en de
frais de gestion centrale et des frais généraux d'exploitation des algemene exploitatiekosten van de universiteiten, verbonden aan de
universités, ayant trait à la réalisation des activités scientifiques uitvoering van de wetenschappelijke activiteiten die door de Vlaamse
financées par la Communauté flamande; gemeenschap gefinancierd worden;
3° ne pas imputer des dépenses qui ont déjà été imputées sur un autre 3° geen uitgaven te imputeren, die al werden aangerekend op een andere
financement. financiering.
§ 6. Le mandataire de l'université se déclare également prêt à § 6. De gemachtigde van de universiteit verklaart er zich tevens toe
prouver, à l'égard de l'IWT ou son préposé, l'application des bereid om tegenover het IWT of zijn aangestelde de toepassing van de
conditions d'utilisation visées au paragraphe précédent, selon les gebruiksvoorwaarden, vermeld in voorgaande paragraaf, te bewijzen
modalités fixées par université par le Conseil d'Administration de volgens de modaliteiten die de Raad van Bestuur van het IWT per
l'IWT. universiteit bepaalt.
§ 7. Si l'IWT constate que les conditions visées au paragraphe 5, 1°, § 7. Indien het IWT vaststelt dat aan de voorwaarden, vermeld in
ne sont pas remplies, l'université se mettra immédiatement en règle avec cette prescription pour tous les projets en cours à ce moment-là. S'il paraît que les conditions, visées au paragraphe 5, 2° et 3°, ne sont pas remplies, l'imputation sur l'indemnité des frais de projet de chaque projet en cours à ce moment-là sera limitée aux paiements sur les factures originales des fournisseurs, qui peuvent justifier l'imputation juste comme dépense spécifique pour le projet, et l'université rembourse à l'IWT pour chaque projet la différence entre ces imputations et les indemnités des frais de projet reçues. paragraaf 5, 1° niet is voldaan zal de universiteit zich onmiddellijk in regel stellen met dit voorschrift voor alle projecten die op dat ogenblik lopen. Indien blijkt dat niet aan de voorwaarden, vermeld in paragraaf 5, 2° en 3°, wordt voldaan, zal de aanrekening op de projectkostenvergoeding van elk op dat ogenblik lopend project beperkt worden tot de betalingen op de originele facturen van de leveranciers, die de terechte aanrekening als specifieke uitgave voor het project kunnen verantwoorden en betaalt de universiteit aan het IWT voor elk project het verschil terug tussen die aanrekeningen en de ontvangen projectkostenvergoedingen.
§ 8. Si l'université ne collabore pas au régime de la preuve, visé au § 8. In geval de universiteit niet meewerkt aan de bewijsregeling,
paragraphe 6, ou reste en défaut par rapport au régime, visé au vermeld in paragraaf 6 of in gebreke blijft ten opzichte van de
paragraphe 7, l'IWT peut, par décision du Conseil d'Administration, regeling, vermeld in paragraaf 7, kan het IWT bij beslissing van de
suspendre le paiement ultérieur de l'indemnité des frais de projet en Raad van Bestuur, de verdere uitbetaling van de
tout ou en partie pour l'ensemble ou une partie des projets en cours projectkostenvergoeding geheel of gedeeltelijk opschorten voor alle of
auprès de cette université. een gedeelte van de lopende projecten bij die universiteit.
§ 9. Le Conseil d'Administration de l'IWT peut régler des aspects de § 9. De Raad van Bestuur van het IWT kan detailaspecten in verband met
détail relatifs à l'indemnité des frais de projet selon le présent de projectkostenvergoeding volgens dit artikel regelen in een
article dans un règlement complémentaire. aanvullend reglement.
§ 10. En application de l'encadrement communautaire des aides d'Etat à § 10. In toepassing van de Communautaire kaderregeling inzake
la recherche, au développement et à l'innovation (2006/C 323/01), les staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (2006/C 323/01)
bénéficiaires de l'indemnité des frais de projet s'engagent à établir verbinden alle begunstigden van de projectkostenvergoeding zich ertoe
une distinction claire entre les frais et le fonctionnement des de kosten en financiering van de door hen eventuele uitgeoefende
activités économiques éventuellement exercées par eux et l'indemnité economische activiteiten duidelijk te onderscheiden van de in het
des frais de projet reçue dans le cadre du présent arrêté. kader van dit besluit ontvangen projectkostenvergoeding.

Art. 13.A la fin de chaque période de bourse, le boursier fait

Art. 13.De bursaal rapporteert op het einde van elke beurstermijn

rapport sur l'exécution du projet de recherche. Il y a également une over de uitvoering van het onderzoeksproject. Er is tevens een
obligation de faire rapport si le boursier lui-même demande d'arrêter rapportageplicht indien de bursaal zelf vraagt het genot van de beurs
le bénéfice de la bourse pour quelque raison que ce soit. om welke reden dan ook te staken.

Art. 14.La Communauté flamande met annuellement des moyens financiers

Art. 14.De Vlaamse Gemeenschap stelt jaarlijks financiële middelen

à disposition de l'IWT pour payer les bourses de doctorat. ter beschikking van het IWT voor de bekostiging van de
Les moyens financiers sont mis à disposition de l'IWT mensuellement doctoraatsbeurzen. De financiële middelen worden maandelijks per twaalfde voor de
par douzième, avant le vingtième jour de chaque mois. twintigste van elke maand ter beschikking gesteld van het IWT.

Art. 15.Les moyens financiers, visés à l'article 14, sont adaptés

Art. 15.De financiële middelen, vermeld in artikel 14, worden met

annuellement, à partir de l'année budgétaire 1994, à l'évolution des ingang van het begrotingsjaar 1994 jaarlijks aangepast aan de evolutie
coûts salariaux selon la formule suivante, sans préjudice de l'octroi van de loonkosten volgens de volgende formule, onverminderd de
éventuel de crédits supplémentaires : M (t) = M (t - 1) x J, où : eventuele toekenning van aanvullende kredieten : M (t) = M (t - 1) x J, waarbij :
1° M (t) : les moyens financiers pour l'année t; 1° M (t) : de financiële middelen voor het jaar t;
2° M (t - 1) : les moyens financiers pour l'année t - 1, y compris les 2° M (t - 1) : de financiële middelen voor het jaar t - 1 inclusief de
crédits supplémentaires de l'année t - 1; aanvullende kredieten van het jaar t - 1;
3° J = L(t)/L(t - 1) : le rapport entre l'estimation de l'indice des 3° J = L(t)/L(t - 1) : de verhouding tussen de geraamde index van de
coûts salariaux unitaires à la fin de l'année budgétaire t et eenheidsloonkosten op het einde van het begrotingsjaar t en de
l'estimation de l'indice des coûts salariaux unitaires à la fin de geraamde index van de eenheidsloonkosten op het einde van het
l'année budgétaire t-1. begrotingsjaar t-1.
La Communauté flamande prévoit également les moyens pour payer De Vlaamse Gemeenschap voorziet eveneens de middelen voor het betalen
l'indemnité des frais de projet, visée à l'article 12. van de projectkostenvergoeding, vermeld in artikel 12.

Art. 16.L'IWT peut affecter au maximum 2 % de l'allocation, visée à

Art. 16.Het IWT kan ten hoogste 2 % van de toelage, vermeld in

l'article 14, pour couvrir les frais de gestion. artikel 14, aanwenden voor het dekken van de beheerskosten.

Art. 17.L'IWT fait annuellement rapport relatif à la gestion

Art. 17.Het IWT rapporteert jaarlijks over het wetenschappelijk,

scientifique, administrative et financière du régime des bourses de administratief en financieel beheer van het stelsel van de
doctorat. Le rapport annuel comprend au minimum un aperçu de toutes les bourses de doctorat demandées et octroyées, avec mention des projets de recherche, une division des boursiers par université et par domaine scientifique, et un rapport financier détaillé. Le rapport annuel comprend également un chapitre consacré au développement du régime et aux points de départ et à l'activité de politique en la matière.

Art. 18.S'il résulte du rapport annuel, visé à l'article 17, que l'IWT a utilisé une partie de la contribution publique à des fins contraires au présent arrêté, un montant correspondant est déduit des mensualités, soit recouvré.

doctoraatsbeurzen. Het jaarverslag omvat minimaal een overzicht van alle aangevraagde en toegekende doctoraatsbeurzen met vermelding van de onderzoeksprojecten, een verdeling van de bursalen per universiteit en per wetenschapsdomein, en een gedetailleerd financieel verslag. Het jaarverslag bevat ook een hoofdstuk gewijd aan de ontwikkeling van het stelsel en aan de beleidsuitgangspunten en beleidsactiviteit ter zake.

Art. 18.Indien uit het jaarverslag, vermeld in artikel 17, blijkt dat het IWT een deel van de overheidsbijdrage heeft gebruikt voor doeleinden in strijd met dit besluit, wordt een overeenkomstig bedrag in mindering gebracht van de maandelijkse termijnen, dan wel teruggevorderd.

Art. 19.L'arrêté du Gouvernement flamand du 26 janvier 1994 réglant

Art. 19.Het besluit van de Vlaamse Regering van 26 januari 1994

l'octroi de bourses de spécialisation par le "Vlaams Instituut voor de houdende regeling van de toekenning van specialisatiebeurzen door het
bevordering van het wetenschappelijk-technologisch onderzoek in de industrie" (IWT) (Institut flamand pour la promotion de la recherche scientifique-technologique dans l'industrie), modifié par les arrêtés du Gouvernement flamand des 29 juin 1994, 14 février 1996 et 19 décembre 1997, est abrogé.

Art. 20.Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa publication au Moniteur belge, à l'exception de l'article 2, § 3, alinéa deux, 2°, et de l'article 3, 2°, qui entrent en vigueur à une date à fixer par le Gouvernement flamand.

Art. 21.Le Ministre flamand qui a la politique de l'innovation technologique dans ses attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté. Bruxelles, le 29 mai 2009. Le Ministre-Président du Gouvernement flamand, K. PEETERS La Ministre flamande de l'Economie, de l'Entreprise, des Sciences, de l'Innovation et du Commerce extérieur,

Vlaams Instituut voor de bevordering van het wetenschappelijk-technologisch onderzoek in de Industrie, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 29 juni 1994, 14 februari 1996 en 19 december 1997, wordt opgeheven.

Art. 20.Dit besluit treedt in werking op de datum van de bekendmaking ervan in het Belgisch staatsblad, met uitzondering van artikel 2, § 3, tweede lid, 2°, en artikel 3, 2°, die in werking treden op een door de Vlaamse Regering te bepalen datum.

Art. 21.De Vlaamse minister, bevoegd voor het technologisch innovatiebeleid, is belast met uitvoering van dit besluit. Brussel, 29 mei 2009. De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, P. CEYSENS Toelichting bij het besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de toekenning van doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek. Toelichting Dit besluit vervangt het besluit van de Vlaamse Regering van 26 januari 1994 houdende regeling van de toekenning van specialisatiebeurzen door het IWT en de hierop volgende besluiten van de Vlaamse Regering (29 juni 1994, 14 februari 1996 en 19 december 1997 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 januari 1994). De wijzigingen t.o.v. het besluit van 1994 kunnen in drie grote stappen samengevat worden. 1. Een wijziging van de finaliteit. a. Een focus van het onderwerp op strategisch basisonderzoek. b. De afschaffing van de beperking op basis van diploma's (studiegebieden) om toegang te krijgen tot het stelsel. 2. De afschaffing van de beperking tot EU-nationaliteit om toegang te krijgen tot het stelsel. 3. Vereenvoudiging van de evaluatie voor een tweede termijnbeurs.

Artikel 1.3° Definitie van strategisch basisonderzoek. In het besluit wordt de definitie uit het decreet overgenomen. In de context van doctoraatsbeurs wordt de term strategisch basisonderzoek begrepen als doctoraatswaardig en vernieuwend onderzoek dat, in geval van succes, op langere termijn aanleiding kan geven tot toepassingen in de industrie en de maatschappij. Voor doctoraatsbeurzen voldoet strategisch basisonderzoek steeds aan minstens twee basiscriteria : 1. het onderzoek is vernieuwend en biedt voldoende intellectuele uitdagingen om een doctoraat uit te voeren; 2. het onderzoek biedt een duidelijk potentieel voor latere toepassingen met een economische of maatschappelijke finaliteit. De mogelijkheid om te resulteren in een toepassing in geval van succes en de adequate afstemming van de onderzoeksstrategie op deze mogelijkheid zijn beide essentiële elementen van het strategisch karakter van een doctoraatsaanvraag m.b.t. het potentieel voor latere toepassingen. 6° Voor de definitie van een onderzoeksorganisatie wordt de definitie overgenomen zoals bepaald in de Europese kaderregeling (2006/C 323/01).

Art. 2.De finaliteit van het strategisch basisonderzoek kan zowel economisch als maatschappelijk zijn. Een economische finaliteit kan een bedrijfseconomische toepassing zijn in een aantal specifieke bedrijven, maar ook een collectief voordeel voor een sector, of een voordeel van socio-economische aard. Het Artikel 2 voorziet de mogelijkheid dat naast leden van het zelfstandig academisch personeel (ZAP) en onderzoeksdirecteurs van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen ook andere onderzoekers verbonden aan de universiteit kunnen optreden als wetenschappelijke begeleider, maar enkel op voorwaarde dat de universitaire overheid garant staat voor continuïteit en kwaliteit van de begeleiding. Om voldoende kwaliteit en continuïteit te kunnen bieden dient de begeleider minstens houder te zijn van een doctoraat en minstens een vooruitzicht op een aanstelling te hebben die de duur van het mandaat overspant. De verklaring van de universitaire overheid dient minstens deze twee punten te bevestigen.

Art. 3.Het stelsel van de doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek staat ook open voor buitenlanders. De kandidaten voor een doctoraatsbeurs dienen ofwel onderdaan te zijn van een E.E.R.- lidstaat (E.U. uitgebreid met IJsland Noorwegen en Liechtenstein) of van Zwitserland, ofwel houder te zijn van een diploma uitgereikt door een E.E.R.-lidstaat of Zwitserland. De diplomavereisten slaan op het diploma dat voldoet aan de diplomavereisten voor kandidaatstelling zoals toegelicht in

Art. 4.

Art. 4.In tegenstelling tot het voorgaande besluit van 26 januari 1994 is er niet langer een beperking op basis van studiegebied. De basisvereiste is dat de kandidaat houder is van een diploma dat minstens evenwaardig is aan een volwaardig Master-diploma (= Master diploma dat aansluit op een Bachelor-diploma) uitgereikt in België.

Art. 5.Er zijn twee beperkingen die gelegd worden op het Master-diploma dat toegang geeft tot het doctoraatsonderzoek. Ten eerste dient dit diploma behaald te zijn met de vermelding onderscheiding of evenwaardig. Ten tweede dient dit diploma behaald te zijn binnen vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag. Wanneer een kandidaat meerdere Master-diploma's bezit zijn beide bepalingen van toepassing op het diploma dat aansluit bij het doctoraatsonderzoek. De reden hiervoor is om te vermijden dat kandidaten die na een eerste Master-diploma een tweede Master-diploma behalen, en doctoraatsonderzoek opstarten op basis van dit tweede diploma, zouden afgerekend worden op het eerste diploma dat niet langer relevant is voor hun doctoraatsonderzoek. Indien kandidaten met een tweede Master-diploma er toch zouden voor kiezen om een doctoraatsonderzoek op te starten dat aansluit bij hun eerste diploma, maar manifest geen relatie heeft met hun tweede diploma, wordt het eerste diploma in rekening genomen voor beide bepalingen. Bij kandidaten met meerdere Master-diploma's kunnen beide bepalingen enkel in rekening gebracht worden voor een ander dan het eerste diploma voor zover dit diploma behaald werd binnen een termijn van maximaal vijf jaar na het behalen van het eerste Master-diploma.

Art. 6.Voor de evaluatie gelden drie grote beoordelingscriteria 1. De kwaliteit van de kandidaat-bursaal. Dit betreft zowel de wetenschappelijke vakkennis als zijn/haar potentiële bekwaamheid tot het zelfstandig beoefenen van een doctoraatsonderzoek. Redeneervermogen en kritische geest zijn hierbij twee belangrijke aandachtspunten. 2. De kwaliteit van het onderzoeksproject. Dit omvat de wetenschappelijke kwaliteit van het voorstel, maar ook de realiseerbaarheid binnen de beursperiode. 3. De strategische aard van het onderzoeksproject m.b.t. een mogelijke economische en/of maatschappelijke toepasbaarheid van de resultaten op termijn. Gezien het langetermijn-karakter en de opleidingscomponent mogen toepasbaarheid en strategisch karakter bij een doctoraatsbeurs niet te beperkend geïnterpreteerd te worden. De essentie is dat het doctoraatsonderzoek van een IWT-beurs niet langer enkel gepositioneerd wordt in functie van kennisopbouw maar tevens gezien wordt als middel om een bijdrage te leveren aan industrie en maatschappij. Het toepassingsgericht karakter wordt steeds benaderd vanuit de invalshoek dat de toekenning van beurzen opleiding van onderzoekers betreft. Het is de bedoeling de kandidaten te stimuleren onderzoek uit te voeren dat op lange termijn een bijdrage kan leveren aan de maatschappij of het bedrijfsleven. Het is geenszins de bedoeling om enkel nog zaken te steunen die renderen' op korte termijn. Er dient dus steeds voldoende ruimte te worden voorzien om te experimenteren en risico's te nemen. De toegevoegde waarde van het toepassingsgericht aspect ligt niet zozeer in de rechtstreekse valorisatie van de resultaten, maar in de opleiding van onderzoekers die leren denken vanuit een strategisch kader en leren hun onderzoek te positioneren in een ruimer toegepast kader. Bij de evaluatie van toepasbaarheid zal een appreciatie gegeven worden vanuit verschillende invalshoeken zoals hieronder toegelicht. -Strategisch belang van de onderzoeksaanpak voor de beoogde toepassingen (= relevantie). Draagt het onderzoek in geval van succes effectief bij tot de beoogde toepassingen ? Is de gekozen onderzoeksaanpak de beste om de beoogde toepassing te bereiken ? Hierbij dient rekening gehouden te worden met de complexiteit van de toepassing in verschillende domeinen. -Strategisch belang van de potentiële toepassingen voor mogelijke gebruikers. Aannemend dat de onderzoeksaanpak effectief gericht is naar een toepassing : is deze toepassing relevant ? Is er een aantoonbare impact voor industrie en maatschappij ? Is de impact van de toepassingen zoals beschreven in de aanvraag realistisch en geloofwaardig ? Is dit, rekening houdend met de complexiteit van de toepassing in verschillende domeinen, in de praktijk haalbaar ? Bij dit criterium wordt voor de beurzen met een economische finaliteit de meerwaarde voor de industrie in Vlaanderen opgenomen als een bonus, hoewel het geen vereiste is. -Aansluiting bij een ruimere strategische ambitie van het laboratorium. Is de toepassingsgerichte beursaanvraag een alleenstaand feit of sluit dit aan bij een ruimere ambitie van het laboratorium naar strategisch onderzoek ? Inpassing van een dergelijk doctoraatsproject in een bestaand strategisch onderzoekskader zal de geloofwaardigheid en haalbaarheid van de beoogde toepassing ten goede komen. Bij evaluatie mag deze invalshoek evenwel niet resulteren in een positieve discriminatie van kandidaten uit succesvolle laboratoria terwijl nieuwe initiatieven uit kleinere onderzoekgroepen gefnuikt zouden worden. -Bijdrage aan vorming van de student Biedt de beurs de mogelijkheid bij te dragen tot de vorming van de studenten m.b.t. toepassingsgericht onderzoek en is daar aandacht voor in de aanvraag ? Deze vier invalshoeken vormen de peilers waarop de score voor toepasbaarheid steunt. Voor projecten met een economische en maatschappelijke finaliteit gelden dezelfde deelcriteria, maar zal de invulling aangepast worden aan de specifieke finaliteit. De manier waarop de vier deelcriteria bijdragen tot één score zal verder uitgewerkt worden in een richtlijn door de Raad van Bestuur die door alle commissies van deskundigen op een eenvormige wijze zal geïmplementeerd worden. Dit is een onderdeel van het interne reglement waarvan sprake in het artikel 7. De toekenning van een bonus' voor de meerwaarde voor de industrie in Vlaanderen zal op een transparante en objectiveerbare manier opgenomen worden in bovenvernoemde richtlijn.

Art. 8.De Raad van Bestuur stelt de commissies van deskundigen samen. De Raad van Bestuur regelt de werking van deze commissies in een intern reglement, waarbij aandacht zal geschonken worden aan het vermijden van mogelijke belangenconflicten. De Raad van Bestuur zal hierbij een duidelijk richtlijn uitvaardigen om te bepalen wanneer deskundigen uitgesloten worden op basis van affiliatie in geval deze te sterk overlapt met de affiliatie van de kandidaat. De Raad van Bestuur zal in het reglement ook voorzien in de ondertekening van een confidentialiteitsverklaring om vertrouwelijkheid te vrijwaren. Voor een optimale samenstelling van de commissies van deskundigen geldt dat ten minste een derde van het aantal leden betrokken dient te zijn bij onderzoek en ontwikkeling in de bedrijfswereld. Om een evenwicht te behouden werd dit artikel uitgebreid met de bepaling dat ten minste een derde van de leden dient verbonden te zijn aan een hoger onderwijsinstelling of een onderzoekscentrum.

Art. 10.De doctoraatsbeurzen worden toegekend als twee aaneensluitende beurstermijnen. De evaluatie, toekenning en opvolging van de eerste beurstermijn verlopen grotendeels zoals gangbaar bij uitvoering van het besluit van 26 januari 1994. De toekenning van de tweede beurstermijn werd ingrijpend vereenvoudigd. De huidige procedure steunt op onderstaande elementen. Voor het bekomen van een tweede beurstermijn, moet de bursaal een beursaanvraag (inclusief een voortgangsrapport) en een advies van de promotor indienen bij het IWT. Bij de beslissing over de toekenning van een tweede beurstermijn baseert het IWT zich op het advies van de promotor maar heeft het IWT het recht om de promotor en/of bursaal op eender welk ogenblik op te roepen om toelichtingen te verschaffen over het verloop van de werkzaamheden. De bursaal heeft het recht, ongeacht het advies van de promotor, om het IWT te verzoeken voor een commissie van externe deskundigen te verschijnen voor de verdediging van de beursaanvraag. Het oordeel van deze commissie heeft steeds voorrang op het advies van de promotor bij de al dan niet toekenning van de beursverlenging. De raad van bestuur van het IWT legt in een reglement de modaliteiten hiervoor vast. De mogelijkheid om op eender welk ogenblik de promotor en/of bursaal op te roepen, is belangrijk om, in afwezigheid van een tussentijdse evaluatie door het IWT, misbruik te voorkomen. Voor de mogelijke repercussie bij het vaststellen van misbruik of niet correcte invulling van de afspraken bij steunverlening is geen nieuwe regelgeving vereist, daar dit neerkomt op een normale opvolging van de uitvoering van de contractuele afspraken. Een bijzondere vorm van opvolging betreft de invulling van de strategische doelstellingen waarvoor steun toegekend was. Bij evaluatie is de keuze voor onderzoeksonderwerpen met een potentieel voor economische of maatschappelijke toepasbaarheid op termijn een belangrijk selectiecriterium. Het is evident dat ook bij de uitvoering deze keuze dient gerespecteerd te blijven. Vanzelfsprekend zijn verschuivingen in werkplan en innovatiedoel mogelijk, maar het grotendeels achterwege blijven van de strategische context zou in strijd zijn met het principe van toekenning. Daarom zal het IWT het tussentijds verslag nazien op de invulling van het toegepaste karakter en bij twijfel over correcte uitvoering de kandidaat of promotor ter verantwoording roepen. Hierbij wordt de performantie van de kandidaat niet in vraag gesteld, maar ligt de nadruk op de correcte uitvoering van de projectdoelstellingen.

Art. 11.Het artikel 11 regelt de modaliteiten voor het vaststellen van het beursbedrag. Tegelijkertijd met de beurs wordt een projectonkostenvergoeding toegekend. De modaliteiten voor deze projectonkostenvergoeding worden geregeld in het artikel 12.

Art. 21.Het besluit treedt in werking op datum van publicatie, met uitzondering van de bepalingen van artikel 2, § 3, tweede lid 2° en artikel 3, 2°. Deze treden in werking op de datum die door de Vlaamse regering zal worden vastgesteld. Deze artikels betreffen de openstelling naar een maatschappelijke finaliteit en de openstelling naar kandidaten die geen onderdaan zijn van een E.E.R.-lidstaat of Zwitserland. In het huidige besluit wordt de mogelijkheid voorzien om beurzen te steunen met een potentiële economische of maatschappelijke toepasbaarheid. Bij inwerkingtreding van het besluit zal de toekenning beperkt blijven tot beurzen met een economische toepasbaarheid. De implementatie van beurzen met een zuivere maatschappelijke toepasbaarheid blijft vervolgens afhankelijk van een latere beslissing van de Vlaamse Regering. In artikel 3, 2° wordt de openstelling voorzien voor kandidaten die geen onderdaan zijn van een E.E.R. lidstaat of Zwitserland. Bij inwerkingtreding van het besluit blijft de toekenning van beurzen beperkt tot onderdanen van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland. Later zal dit verruimd worden naar kandidaten die in het bezit zijn van een diploma uitgereikt door een lidstaat van de E.E.R. of Zwitserland ongeacht hun nationaliteit, op de datum die door de Vlaamse regering zal worden vastgesteld Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de toekenning van doctoraatsbeurzen voor de uitvoering van projecten van strategisch basisonderzoek. De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel,

P. CEYSENS P. CEYSENS
^