Etaamb.openjustice.be
Vue multilingue de Arrêté Du Gouvernement De La Région De Bruxelles-capitale du 25/10/2007
← Retour vers "Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale concernant l'arsenic, le cadmium, le mercure, le nickel et les hydrocarbures aromatiques polycycliques dans l'air ambiant. - Addendum "
Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale concernant l'arsenic, le cadmium, le mercure, le nickel et les hydrocarbures aromatiques polycycliques dans l'air ambiant. - Addendum Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht. - Addendum
MINISTERE DE LA REGION DE BRUXELLES-CAPITALE MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
25 OCTOBRE 2007. - Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale concernant l'arsenic, le cadmium, le mercure, le nickel et les hydrocarbures aromatiques polycycliques dans l'air ambiant. - Addendum Pour la consultation du tableau, voir image 25 OKTOBER 2007. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht. - Addendum Bijlage I Streefwaarden voor arseen, cadmium, nikkel en benzo(a)pyreen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
(1) Voor het totale gehalte in de PM10-fractie, gemiddeld over een (1) Voor het totale gehalte in de PM10-fractie, gemiddeld over een
kalenderjaar. kalenderjaar.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en
de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht. de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President, De Minister-President,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van Leefmilieu, De Minister van Leefmilieu,
Mevr. E. HUYTEBROECK Mevr. E. HUYTEBROECK
Bijlage II Bijlage II
Vaststelling van de eisen voor de beoordeling van concentraties van Vaststelling van de eisen voor de beoordeling van concentraties van
arseen, cadmium, nikkel en benzo(a)pyreen in de lucht binnen een zone arseen, cadmium, nikkel en benzo(a)pyreen in de lucht binnen een zone
of agglomeratie of agglomeratie
I. Bovenste en onderste beoordelingsdrempels I. Bovenste en onderste beoordelingsdrempels
De volgende bovenste en onderste beoordelingsdrempels zijn van De volgende bovenste en onderste beoordelingsdrempels zijn van
toepassing : toepassing :
Pour la consultation du tableau, voir image Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
II. Vaststelling van overschrijdingen van de bovenste en onderste II. Vaststelling van overschrijdingen van de bovenste en onderste
beoordelingsdrempels beoordelingsdrempels
Overschrijdingen van de bovenste en onderste beoordelingsdrempels Overschrijdingen van de bovenste en onderste beoordelingsdrempels
worden vastgesteld op basis van de concentraties die zijn gemeten worden vastgesteld op basis van de concentraties die zijn gemeten
gedurende de voorgaande vijf jaar waarover voldoende gegevens gedurende de voorgaande vijf jaar waarover voldoende gegevens
beschikbaar zijn. Indien de overschrijding zich gedurende ten minste beschikbaar zijn. Indien de overschrijding zich gedurende ten minste
drie kalenderjaren van de bedoelde voorgaande vijf jaren heeft drie kalenderjaren van de bedoelde voorgaande vijf jaren heeft
voorgedaan, is er sprake van overschrijding van de voorgedaan, is er sprake van overschrijding van de
beoordelingsdrempel. beoordelingsdrempel.
In gebieden waar gegevens over minder dan vijf jaar beschikbaar zijn, In gebieden waar gegevens over minder dan vijf jaar beschikbaar zijn,
kunnen de lidstaten de gegevens van korte meetcampagnes gedurende de kunnen de lidstaten de gegevens van korte meetcampagnes gedurende de
periode van het jaar waarin en op de plaatsen waar naar alle periode van het jaar waarin en op de plaatsen waar naar alle
waarschijnlijkheid de hoogste verontreiniging wordt gemeten, waarschijnlijkheid de hoogste verontreiniging wordt gemeten,
combineren met resultaten die zijn verkregen uit informatie van combineren met resultaten die zijn verkregen uit informatie van
emissie-inventarissen en modelberekeningen, teneinde te bepalen of er emissie-inventarissen en modelberekeningen, teneinde te bepalen of er
bovenste en onderste beoordelingsdrempels zijn overschreden. bovenste en onderste beoordelingsdrempels zijn overschreden.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en
de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht. de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President, De Minister-President,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van Leefmilieu, De Minister van Leefmilieu,
Mevr. E. HUYTEBROECK Mevr. E. HUYTEBROECK
Bijlage III Bijlage III
Plaatsing van en minimumaantal monsternemingspunten voor het meten van Plaatsing van en minimumaantal monsternemingspunten voor het meten van
concentraties in de lucht en deposities concentraties in de lucht en deposities
I. Macroschaal I. Macroschaal
De locatie van de monsternemingspunten dient op een dusdanige wijze te De locatie van de monsternemingspunten dient op een dusdanige wijze te
worden gekozen dat : worden gekozen dat :
- gegevens worden verkregen over de gebieden binnen zones waar de - gegevens worden verkregen over de gebieden binnen zones waar de
bevolking naar verwachting direct of indirect aan de hoogste bevolking naar verwachting direct of indirect aan de hoogste
concentraties wordt blootgesteld, gemiddeld over een kalenderjaar; concentraties wordt blootgesteld, gemiddeld over een kalenderjaar;
- gegevens worden verkregen over de concentraties in andere gebieden - gegevens worden verkregen over de concentraties in andere gebieden
binnen de zones die representatief zijn voor de blootstelling van de binnen de zones die representatief zijn voor de blootstelling van de
bevolking als geheel; bevolking als geheel;
- gegevens worden verkregen over de deposities die de indirecte - gegevens worden verkregen over de deposities die de indirecte
blootstelling van de bevolking via de voedselketen weergeven. blootstelling van de bevolking via de voedselketen weergeven.
De monsternemingspunten moeten zich in het algemeen op een zodanige De monsternemingspunten moeten zich in het algemeen op een zodanige
plaats bevinden dat meting van zeer kleine micromilieus in de directe plaats bevinden dat meting van zeer kleine micromilieus in de directe
omgeving wordt voorkomen. Als richtsnoer geldt dat een omgeving wordt voorkomen. Als richtsnoer geldt dat een
monsternemingspunt representatief is voor de luchtkwaliteit in een monsternemingspunt representatief is voor de luchtkwaliteit in een
omringend gebied van minimaal 200 m2 op plaatsen met veel verkeer, ten omringend gebied van minimaal 200 m2 op plaatsen met veel verkeer, ten
minste 250 m x 250 m, op industrielocaties, indien uitvoerbaar, en minste 250 m x 250 m, op industrielocaties, indien uitvoerbaar, en
enkele vierkante kilometers op plaatsen met een stedelijke enkele vierkante kilometers op plaatsen met een stedelijke
achtergrond. achtergrond.
Wanneer het monsternemingspunt ten doel heeft achtergrondniveaus te Wanneer het monsternemingspunt ten doel heeft achtergrondniveaus te
beoordelen, mag het niet worden beïnvloed door agglomeraties of beoordelen, mag het niet worden beïnvloed door agglomeraties of
industrielocaties in de nabijheid ervan, d.w.z. locaties binnen een industrielocaties in de nabijheid ervan, d.w.z. locaties binnen een
straal van enkele kilometers. straal van enkele kilometers.
Wanneer de bijdragen van industriële bronnen moeten worden beoordeeld, Wanneer de bijdragen van industriële bronnen moeten worden beoordeeld,
dient ten minste één monsternemingspunt benedenwinds ten opzichte van dient ten minste één monsternemingspunt benedenwinds ten opzichte van
de bron in het dichtstbij gelegen woongebied te worden geplaatst. de bron in het dichtstbij gelegen woongebied te worden geplaatst.
Wanneer de achtergrondconcentratie niet bekend is, dient een Wanneer de achtergrondconcentratie niet bekend is, dient een
aanvullend monsternemingspunt te worden gesitueerd in de aanvullend monsternemingspunt te worden gesitueerd in de
hoofdwindrichting. Inzonderheid waar artikel 3, lid 3, van toepassing hoofdwindrichting. Inzonderheid waar artikel 3, lid 3, van toepassing
is, dienen de monsternemingspunten zodanig te worden gekozen dat is, dienen de monsternemingspunten zodanig te worden gekozen dat
monitoring van de toepassing van de BBT mogelijk is. monitoring van de toepassing van de BBT mogelijk is.
De monsternemingspunten moeten zo mogelijk ook representatief zijn De monsternemingspunten moeten zo mogelijk ook representatief zijn
voor soortgelijke plaatsen buiten hun onmiddellijke omgeving. Waar voor soortgelijke plaatsen buiten hun onmiddellijke omgeving. Waar
dienstig, dienen zich ze op zich op dezelfde locatie te bevinden als dienstig, dienen zich ze op zich op dezelfde locatie te bevinden als
de monsternemingspunten voor PM10. de monsternemingspunten voor PM10.
II. Microschaal II. Microschaal
Voor zover uitvoerbaar moeten de volgende richtsnoeren in acht worden Voor zover uitvoerbaar moeten de volgende richtsnoeren in acht worden
genomen : genomen :
- de lucht moet vrij rond de inlaatbuis kunnen stromen en er mogen - de lucht moet vrij rond de inlaatbuis kunnen stromen en er mogen
geen voorwerpen zijn die de luchtstroom in de omgeving van de geen voorwerpen zijn die de luchtstroom in de omgeving van de
monsternemer beïnvloeden (er moet normaal gesproken enkele meters monsternemer beïnvloeden (er moet normaal gesproken enkele meters
afstand worden gehouden van gebouwen, balkons, bomen en andere afstand worden gehouden van gebouwen, balkons, bomen en andere
obstakels en bij monsternemingspunten die representatief zijn voor de obstakels en bij monsternemingspunten die representatief zijn voor de
luchtkwaliteit aan de rooilijn minimaal 0,5 meter van het luchtkwaliteit aan de rooilijn minimaal 0,5 meter van het
dichtstbijzijnde gebouw); dichtstbijzijnde gebouw);
- de hoogte van de inlaatbuis boven de grond moet in het algemeen - de hoogte van de inlaatbuis boven de grond moet in het algemeen
tussen 1,5 meter (ademhalingshoogte) en 4 meter liggen. In sommige tussen 1,5 meter (ademhalingshoogte) en 4 meter liggen. In sommige
gevallen kan een grotere hoogte (tot 8 meter) nodig zijn. Een grotere gevallen kan een grotere hoogte (tot 8 meter) nodig zijn. Een grotere
hoogte kan ook nuttig zijn als het station representatief moet zijn hoogte kan ook nuttig zijn als het station representatief moet zijn
voor een groot gebied; voor een groot gebied;
- de inlaatbuis mag zich niet in de directe omgeving van bronnen - de inlaatbuis mag zich niet in de directe omgeving van bronnen
bevinden om te voorkomen dat de uitstoot daarvan rechtstreeks en bevinden om te voorkomen dat de uitstoot daarvan rechtstreeks en
zonder menging met de buitenlucht in de inlaatbuis terechtkomt; zonder menging met de buitenlucht in de inlaatbuis terechtkomt;
- de uitlaatbuis van de monsternemer moet zich op een zodanige plaats - de uitlaatbuis van de monsternemer moet zich op een zodanige plaats
bevinden dat de lucht daaruit niet opnieuw in de inlaatbuis terecht bevinden dat de lucht daaruit niet opnieuw in de inlaatbuis terecht
kan komen; kan komen;
- verkeersgerichte monsternemingspunten moeten ten minste 25 meter van - verkeersgerichte monsternemingspunten moeten ten minste 25 meter van
de rand van grote kruispunten en ten minste 4 meter van het midden van de rand van grote kruispunten en ten minste 4 meter van het midden van
de dichtstbijzijnde rijbaan verwijderd zijn; de inlaatbuizen moeten de dichtstbijzijnde rijbaan verwijderd zijn; de inlaatbuizen moeten
zich op een zodanige plaats bevinden dat ze representatief zijn voor zich op een zodanige plaats bevinden dat ze representatief zijn voor
de luchtkwaliteit in de buurt van de rooilijn; de luchtkwaliteit in de buurt van de rooilijn;
- voor de metingen van deposities in landelijke achtergrondgebieden - voor de metingen van deposities in landelijke achtergrondgebieden
moeten voor zover uitvoerbaar en voor zover in deze bijlagen niet moeten voor zover uitvoerbaar en voor zover in deze bijlagen niet
anders is bepaald, de EMEP-richtsnoeren en -criteria worden toegepast. anders is bepaald, de EMEP-richtsnoeren en -criteria worden toegepast.
Ook met de volgende factoren kan rekening worden gehouden : Ook met de volgende factoren kan rekening worden gehouden :
- storende bronnen; - storende bronnen;
- veiligheid; - veiligheid;
- toegankelijkheid; - toegankelijkheid;
- beschikbaarheid van elektriciteit en telefoonlijnen; - beschikbaarheid van elektriciteit en telefoonlijnen;
- zichtbaarheid in vergelijking met de omgeving; - zichtbaarheid in vergelijking met de omgeving;
- veiligheid van het publiek en personeel; - veiligheid van het publiek en personeel;
- de wenselijkheid om de monsternemingspunten voor verschillende - de wenselijkheid om de monsternemingspunten voor verschillende
verontreinigende stoffen op dezelfde plaats onder te brengen; verontreinigende stoffen op dezelfde plaats onder te brengen;
- eisen in verband met ruimtelijke ordening. - eisen in verband met ruimtelijke ordening.
III. Documentatie en evaluatie van de gekozen locaties III. Documentatie en evaluatie van de gekozen locaties
De procedures voor de keuze van de locaties moeten tijdens de De procedures voor de keuze van de locaties moeten tijdens de
classificatie volledig worden gedocumenteerd met behulp van classificatie volledig worden gedocumenteerd met behulp van
bijvoorbeeld windstreekfoto's van de omgeving en een gedetailleerde bijvoorbeeld windstreekfoto's van de omgeving en een gedetailleerde
kaart. De locaties moeten geregeld worden geëvalueerd, waarbij opnieuw kaart. De locaties moeten geregeld worden geëvalueerd, waarbij opnieuw
documentatie moet worden aangelegd om ervoor te zorgen dat de documentatie moet worden aangelegd om ervoor te zorgen dat de
selectiecriteria in de loop van de tijd geldig blijven. selectiecriteria in de loop van de tijd geldig blijven.
IV. Criteria voor de bepaling van het aantal bemonsteringspunten voor IV. Criteria voor de bepaling van het aantal bemonsteringspunten voor
vaste concentraties van arseen, cadmium, nikkel en benzo(a)pyreen in vaste concentraties van arseen, cadmium, nikkel en benzo(a)pyreen in
de lucht. de lucht.
Minimumaantal monsternemingspunten voor vaste metingen om in zones Minimumaantal monsternemingspunten voor vaste metingen om in zones
waar vaste meting de enige bron van informatie is, te beoordelen of waar vaste meting de enige bron van informatie is, te beoordelen of
aan de streefwaarden voor de bescherming van de gezondheid van de mens aan de streefwaarden voor de bescherming van de gezondheid van de mens
wordt voldaan. wordt voldaan.
(a) Diffuse bronnen (a) Diffuse bronnen
Pour la consultation du tableau, voir image Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
(1) Minimaal één station voor stedelijke achtergrond, en voor (1) Minimaal één station voor stedelijke achtergrond, en voor
benzo(a)pyreen ook één verkeersgericht station, op voorwaarde dat dit benzo(a)pyreen ook één verkeersgericht station, op voorwaarde dat dit
niet leidt tot een toename van het aantal monsternemingspunten. niet leidt tot een toename van het aantal monsternemingspunten.
(b) Puntbronnen (b) Puntbronnen
Voor de beoordeling van de verontreiniging in de omgeving van Voor de beoordeling van de verontreiniging in de omgeving van
puntbronnen moet het aantal monsternemingspunten voor vaste metingen puntbronnen moet het aantal monsternemingspunten voor vaste metingen
worden bepaald met inachtneming van de emissiedichtheid, de worden bepaald met inachtneming van de emissiedichtheid, de
waarschijnlijke distributiepatronen van de luchtverontreiniging en de waarschijnlijke distributiepatronen van de luchtverontreiniging en de
mogelijke blootstelling van de bevolking. mogelijke blootstelling van de bevolking.
De monsternemingspunten dienen zodanig te worden gekozen dat De monsternemingspunten dienen zodanig te worden gekozen dat
monitoring van de toepassing van de BBT zoals gedefinieerd in artikel monitoring van de toepassing van de BBT zoals gedefinieerd in artikel
55, tweede lid, § 1°, van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende 55, tweede lid, § 1°, van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende
de milieuvergunningen mogelijk is. de milieuvergunningen mogelijk is.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en
de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht. de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President, De Minister-President,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van Leefmilieu, De Minister van Leefmilieu,
Mevr. E. HUYTEBROECK Mevr. E. HUYTEBROECK
Bijlage IV Bijlage IV
Kwaliteitsdoelstellingen voor de gegevens en eisen ten aanzien van Kwaliteitsdoelstellingen voor de gegevens en eisen ten aanzien van
luchtkwaliteitsmodellen luchtkwaliteitsmodellen
I. Kwaliteitsdoelstellingen voor de gegevens I. Kwaliteitsdoelstellingen voor de gegevens
De volgende kwaliteitsdoelstellingen voor de gegevens gelden als De volgende kwaliteitsdoelstellingen voor de gegevens gelden als
richtsnoer voor kwaliteitsborging : richtsnoer voor kwaliteitsborging :
Pour la consultation du tableau, voir image Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
(*) Indicatieve metingen zijn metingen die met een beperkte regelmaat (*) Indicatieve metingen zijn metingen die met een beperkte regelmaat
worden uitgevoerd, maar wel aan de andere doelstellingen voor de worden uitgevoerd, maar wel aan de andere doelstellingen voor de
kwaliteit van de gegevens voldoen. kwaliteit van de gegevens voldoen.
De onzekerheid (uitgedrukt met een betrouwbaarheidsniveau van 95 %) De onzekerheid (uitgedrukt met een betrouwbaarheidsniveau van 95 %)
van de gebruikte methoden voor het beoordelen van luchtconcentraties van de gebruikte methoden voor het beoordelen van luchtconcentraties
zal beoordeeld worden in overeenstemming met de principes van de zal beoordeeld worden in overeenstemming met de principes van de
CEN-richtsnoeren voor de uitdrukking van de onzekerheid in metingen CEN-richtsnoeren voor de uitdrukking van de onzekerheid in metingen
(ENV 13005-1999), de methodologie van ISO 5725:1994 en de richtsnoeren (ENV 13005-1999), de methodologie van ISO 5725:1994 en de richtsnoeren
in CEN-rapport Air Quality - Approach to uncertainty estimation for in CEN-rapport Air Quality - Approach to uncertainty estimation for
ambient air reference measurement methods (CR 14377:2002E). De ambient air reference measurement methods (CR 14377:2002E). De
vermelde percentages voor onzekerheden zijn gegeven voor afzonderlijke vermelde percentages voor onzekerheden zijn gegeven voor afzonderlijke
metingen, gemiddeld over gangbare bemonsteringstijden, bij een metingen, gemiddeld over gangbare bemonsteringstijden, bij een
betrouwbaarheidsinterval van 95 %. De onzekerheid voor de metingen betrouwbaarheidsinterval van 95 %. De onzekerheid voor de metingen
moet worden geïnterpreteerd als geldend in de omgeving van de moet worden geïnterpreteerd als geldend in de omgeving van de
toepasselijke streefwaarde. De vaste en indicatieve metingen moeten toepasselijke streefwaarde. De vaste en indicatieve metingen moeten
gelijkmatig over het jaar gespreid zijn om een vertekening van de gelijkmatig over het jaar gespreid zijn om een vertekening van de
resultaten te voorkomen. resultaten te voorkomen.
In de eisen voor de minimale gegevensvastlegging en de minimaal In de eisen voor de minimale gegevensvastlegging en de minimaal
bestreken tijd wordt geen rekening gehouden met het verlies van bestreken tijd wordt geen rekening gehouden met het verlies van
gegevens door de periodieke kalibratie of het normale onderhoud van de gegevens door de periodieke kalibratie of het normale onderhoud van de
apparatuur. Bemonstering gedurende 24 uur is vereist voor het meten apparatuur. Bemonstering gedurende 24 uur is vereist voor het meten
van benzo(a)pyreen en andere polycyclische aromatische van benzo(a)pyreen en andere polycyclische aromatische
koolwaterstoffen. Met zorgvuldigheid kunnen individuele monsters die koolwaterstoffen. Met zorgvuldigheid kunnen individuele monsters die
over een periode van maximaal een maand zijn genomen, worden over een periode van maximaal een maand zijn genomen, worden
gecombineerd en geanalyseerd als een samengesteld monster, op gecombineerd en geanalyseerd als een samengesteld monster, op
voorwaarde dat de methode waarborgt dat de monsters voor die periode voorwaarde dat de methode waarborgt dat de monsters voor die periode
stabiel zijn. De drie congeneren benzo(j)fluorantheen, stabiel zijn. De drie congeneren benzo(j)fluorantheen,
benzo(b)fluorantheen en benzo(k)fluorantheen kunnen analytisch benzo(b)fluorantheen en benzo(k)fluorantheen kunnen analytisch
moeilijk op te lossen zijn. In die gevallen kunnen zij als totaal moeilijk op te lossen zijn. In die gevallen kunnen zij als totaal
worden gerapporteerd. Bemonstering gedurende 24 uur is eveneens aan te worden gerapporteerd. Bemonstering gedurende 24 uur is eveneens aan te
bevelen voor het meten van arseen-, cadmium- en nikkelconcentraties. bevelen voor het meten van arseen-, cadmium- en nikkelconcentraties.
De bemonstering moet gelijkmatig over de weekdagen en het jaar De bemonstering moet gelijkmatig over de weekdagen en het jaar
gespreid zijn. Voor het meten van deposities worden maandelijkse of gespreid zijn. Voor het meten van deposities worden maandelijkse of
wekelijkse monsternemingen gedurende het hele jaar aanbevolen. wekelijkse monsternemingen gedurende het hele jaar aanbevolen.
Het Instituut mag wet-only- in plaats van bulkmonsterneming toepassen Het Instituut mag wet-only- in plaats van bulkmonsterneming toepassen
indien het kan aantonen dat de verschillen daartussen binnen een marge indien het kan aantonen dat de verschillen daartussen binnen een marge
van 10 % liggen. De deposities moeten in de regel worden gegeven als van 10 % liggen. De deposities moeten in de regel worden gegeven als
µm/m2 per dag. µg/m2 per dag.
Het Instituut mag een minimaal bestreken tijd toepassen die lager is Het Instituut mag een minimaal bestreken tijd toepassen die lager is
dan in de tabel is aangegeven, doch niet minder dan 14 % voor de vaste dan in de tabel is aangegeven, doch niet minder dan 14 % voor de vaste
metingen en 6 % voor de indicatieve metingen bedraagt, mits het kan metingen en 6 % voor de indicatieve metingen bedraagt, mits het kan
aantonen dat de uitgebreide onzekerheid van 95 % voor het jaarlijkse aantonen dat de uitgebreide onzekerheid van 95 % voor het jaarlijkse
gemiddelde, berekend uit de kwaliteitsdoelstellingen voor de gegevens gemiddelde, berekend uit de kwaliteitsdoelstellingen voor de gegevens
in de tabel overeenkomstig ISO 11222:2002 - « Determination of the in de tabel overeenkomstig ISO 11222:2002 - « Determination of the
uncertainty of the time average of air quality measurements », wordt uncertainty of the time average of air quality measurements », wordt
nageleefd. nageleefd.
II. Eisen ten aanzien van luchtkwaliteitsmodellen II. Eisen ten aanzien van luchtkwaliteitsmodellen
Wanneer voor de beoordeling een luchtkwaliteitsmodel wordt gebruikt, Wanneer voor de beoordeling een luchtkwaliteitsmodel wordt gebruikt,
dienen verwijzingen naar de beschrijvingen van het model en gegevens dienen verwijzingen naar de beschrijvingen van het model en gegevens
inzake de onzekerheid te worden verzameld. De onzekerheid voor inzake de onzekerheid te worden verzameld. De onzekerheid voor
modellen wordt gedefinieerd als de maximale afwijking van de gemeten modellen wordt gedefinieerd als de maximale afwijking van de gemeten
en berekende concentratieniveaus over een geheel jaar, waarbij geen en berekende concentratieniveaus over een geheel jaar, waarbij geen
rekening wordt gehouden met het tijdstip waarop de gebeurtenissen zich rekening wordt gehouden met het tijdstip waarop de gebeurtenissen zich
voordoen. voordoen.
III. Eisen ten aanzien van objectieve ramingstechnieken III. Eisen ten aanzien van objectieve ramingstechnieken
Wanneer er objectieve ramingstechnieken worden gebruikt, mag de Wanneer er objectieve ramingstechnieken worden gebruikt, mag de
onzekerheid niet meer dan 100 % bedragen. onzekerheid niet meer dan 100 % bedragen.
IV. Standaardisatie IV. Standaardisatie
Voor stoffen die in de PM10-fractie moeten worden geanalyseerd, Voor stoffen die in de PM10-fractie moeten worden geanalyseerd,
verwijst het monstervolume naar de milieuvoorwaarden. verwijst het monstervolume naar de milieuvoorwaarden.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en
de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht. de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President, De Minister-President,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van Leefmilieu, De Minister van Leefmilieu,
Mevr. E. HUYTEBROECK Mevr. E. HUYTEBROECK
Bijlage V Bijlage V
Referentiemethoden voor de beoordeling van concentraties in de lucht Referentiemethoden voor de beoordeling van concentraties in de lucht
en deposities en deposities
I. Referentiemethode voor de bemonstering en analyse van arseen, I. Referentiemethode voor de bemonstering en analyse van arseen,
cadmium en nikkel in de lucht cadmium en nikkel in de lucht
De referentiemethode voor het meten van arseen-, cadmium-en De referentiemethode voor het meten van arseen-, cadmium-en
nikkelconcentraties in de lucht wordt momenteel door de CEN nikkelconcentraties in de lucht wordt momenteel door de CEN
gestandaardiseerd en zal gebaseerd zijn op handmatige gestandaardiseerd en zal gebaseerd zijn op handmatige
PM10-bemonstering zoals in EN 12341, gevolgd door ontsluiting van de PM10-bemonstering zoals in EN 12341, gevolgd door ontsluiting van de
monsters en analyse met behulp van atoomabsorptiespectrometrie of monsters en analyse met behulp van atoomabsorptiespectrometrie of
ICP-massaspectrometrie. Zolang er geen door de CEN gestandaardiseerde ICP-massaspectrometrie. Zolang er geen door de CEN gestandaardiseerde
methode is, kan het Instituut nationale standaardmethoden of methode is, kan het Instituut nationale standaardmethoden of
ISO-standaardmethoden gebruiken. ISO-standaardmethoden gebruiken.
Het Instituut mag ook andere methoden toepassen waarvan het kan Het Instituut mag ook andere methoden toepassen waarvan het kan
aantonen dat de resultaten gelijkwaardig zijn aan die van aantonen dat de resultaten gelijkwaardig zijn aan die van
bovengenoemde methode. bovengenoemde methode.
II. Referentiemethode voor de bemonstering en analyse van II. Referentiemethode voor de bemonstering en analyse van
polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht
De referentiemethode voor het meten van benzo(a)pyreenconcentraties in De referentiemethode voor het meten van benzo(a)pyreenconcentraties in
de lucht wordt momenteel gestandaardiseerd door de CEN en zal de lucht wordt momenteel gestandaardiseerd door de CEN en zal
gebaseerd zijn op handmatige PM10-bemonstering zoals in EN 12341. gebaseerd zijn op handmatige PM10-bemonstering zoals in EN 12341.
Zolang er geen door de CEN gestandaardiseerde methode is voor Zolang er geen door de CEN gestandaardiseerde methode is voor
benzo(a)pyreen of de andere in artikel 4, lid 8, vermelde benzo(a)pyreen of de andere in artikel 4, lid 8, vermelde
polycyclische aromatische koolwaterstoffen, kan het Instituut polycyclische aromatische koolwaterstoffen, kan het Instituut
nationale standaardmethoden of ISO-methoden zoals ISOnorm 12884 nationale standaardmethoden of ISO-methoden zoals ISOnorm 12884
gebruiken. gebruiken.
Het Instituut mag ook andere methoden toepassen waarvan het kan Het Instituut mag ook andere methoden toepassen waarvan het kan
aantonen dat de resultaten gelijkwaardig zijn aan die van aantonen dat de resultaten gelijkwaardig zijn aan die van
bovengenoemde methode. bovengenoemde methode.
III. Referentiemethode voor de bemonstering en analyse van kwik in de III. Referentiemethode voor de bemonstering en analyse van kwik in de
lucht lucht
De referentiemethode voor het meten van concentraties van totaal De referentiemethode voor het meten van concentraties van totaal
gasvormig kwik in de lucht dient een geautomatiseerde methode te zijn gasvormig kwik in de lucht dient een geautomatiseerde methode te zijn
op basis van atoomabsorptiespectrometrie of op basis van atoomabsorptiespectrometrie of
atoomfluorescentiespectrometrie. Zolang er geen door de CEN atoomfluorescentiespectrometrie. Zolang er geen door de CEN
gestandaardiseerde methode is, kan het Instituut nationale gestandaardiseerde methode is, kan het Instituut nationale
standaardmethoden of ISO-standaardmethoden gebruiken. standaardmethoden of ISO-standaardmethoden gebruiken.
Het Instituut mag ook andere methoden toepassen waarvan het kan Het Instituut mag ook andere methoden toepassen waarvan het kan
aantonen dat de resultaten gelijkwaardig zijn aan die van aantonen dat de resultaten gelijkwaardig zijn aan die van
bovengenoemde methode. bovengenoemde methode.
IV. Referentiemethode voor de bemonstering en analyse van de depositie IV. Referentiemethode voor de bemonstering en analyse van de depositie
van arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische aromatische van arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische aromatische
koolwaterstoffen koolwaterstoffen
De referentiemethode voor de bemonstering en analyse van neergeslagen De referentiemethode voor de bemonstering en analyse van neergeslagen
arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische aromatische arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische aromatische
koolwaterstoffen dient te zijn gebaseerd op de blootstelling van koolwaterstoffen dient te zijn gebaseerd op de blootstelling van
cilindervormige depositiemeters met gestandaardiseerde afmetingen. cilindervormige depositiemeters met gestandaardiseerde afmetingen.
Zolang er geen door de CEN gestandaardiseerde methode is, kan het Zolang er geen door de CEN gestandaardiseerde methode is, kan het
Instituut nationale standaardmethoden gebruiken. Instituut nationale standaardmethoden gebruiken.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en Hoofdstedelijke Regering betreffende arseen, cadmium, kwik, nikkel en
de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht. de polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de lucht.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President, De Minister-President,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van Leefmilieu, De Minister van Leefmilieu,
Mevr. E. HUYTEBROECK Mevr. E. HUYTEBROECK
^