gepubliceerd op 26 januari 2024
Gezamenlijk uitvoeringsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten en tot bepaling van de procedureregels van voornoemde commissie, ter aanvulling van de regels bepaald in het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen
7 DECEMBER 2023. - Gezamenlijk uitvoeringsbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten en tot bepaling van de procedureregels van voornoemde commissie, ter aanvulling van de regels bepaald in het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 16 mei 2019 betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, artikelen 26, § 1, vijfde lid, 26, § 4, en 29, § 3;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten;
Gelet op het gezamenlijk besluit van 6 juli 2023 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot aanwijzing van de voorzitter en de leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 februari 2002Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/02/2002 pub. 08/03/2002 numac 2002000206 bron ministerie van binnenlandse zaken Ministerieel besluit betreffende de tegemoetkoming in de wedde van de leden van de gemeentepolitie die deelnemen aan de wettelijk verplicht gestelde beroepsopleidingen die met periodes van actieve dienst worden gelijkgesteld type ministerieel besluit prom. 20/02/2002 pub. 23/03/2002 numac 2002027300 bron ministerie van het waalse gewest Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma's 02, 03 en 04 van organisatieafdeling 12 en programma 02 van organisatieafdeling 30 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2002 sluiten tot bepaling van de aan de voorzitter en aan de leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest toegekende vergoeding;
Gelet op de gelijke kansentest zoals beoogd in artikel 2, § 1, van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijke kansentest, uitgevoerd op 3 juni 2022;
Gelet op de adviezen van de inspecteur van Financiën, gegeven op 29 augustus 2022 en 18 oktober 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 14 februari 2023;
Gelet op het advies nr. 74.165/2/V van de Raad van State, gegeven op 30 augustus 2023;
Overwegende dat de gewestelijke Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten op 18 juli 2023 opnieuw is geïnstalleerd in toepassing van het gezamenlijk besluit van 6 juli 2023 ;
Besluit :
Artikel 1.Dit gezamenlijk uitvoeringsbesluit regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikelen 39, 135 en 135bis van de Grondwet, evenals in artikelen 127 en 128 van de Grondwet krachtens artikel 138 van de Grondwet.
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt onder "commissie" verstaan, de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten, opgericht door hoofdstuk V van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen.
Art. 3.Binnen de maand die volgt op haar installatie stelt de commissie een huishoudelijk reglement op. Het reglement wordt bij meerderheid aangenomen en goedgekeurd door de minister van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die bevoegd is voor de commissie, de Leden van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie bevoegd voor het openbaar ambt, en de minister van het College van de Franse Gemeenschapscommissie die bevoegd is voor het Openbaar Ambt.
Art. 4.§ 1 - De commissievoorzitter leidt de vergaderingen en ondertekent namens de commissie alle briefwisseling, aanbevelingen, beslissingen, adviezen en voorstellen.
Hij kan zijn tekenbevoegdheid voor de briefwisseling delegeren aan zijn secretaris of adjunct-secretaris als bedoeld in artikel 13. § 2 - Indien de voorzitter verhinderd of afwezig is, of in afwachting van zijn vervanging, worden zijn opdrachten waargenomen door het door hem aangewezen lid, of, bij ontstentenis, door het oudste lid.
Art. 5.Indien het door omstandigheden voor de commissie onmogelijk of buitengewoon moeilijk is te vergaderen, of bij beslissing van de voorzitter kunnen de vergaderingen digitaal plaatsvinden, via een telefonische of beeldvergadering of e-mailverkeer.
Art. 6.De commissie kan slechts geldig beraadslagen als de meerderheid van haar leden aanwezig is. De beslissingen, adviezen en voorstellen worden bij volstrekte meerderheid van de aanwezige leden genomen.
Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of, bij diens afwezigheid, van de waarnemende voorzitter doorslaggevend.
Art. 7.Commissieleden mogen op geen enkele wijze deelnemen aan de werkzaamheden voor aangelegenheden waarin ze een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben of waarin hun bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben.
Voor aangelegenheden waarbij de bestuurlijke overheid waarvan ze afhangen betrokken is, mogen commissieleden evenmin op enige wijze deelnemen aan de werkzaamheden.
Art. 8.Commissieleden die hun verplichtingen niet nakomen of de waardigheid van het ambt in het gedrang brengen, kunnen van hun opdracht worden ontheven.
Art. 9.Indien zij dit nodig acht voor het vervullen van haar opdracht mag de commissie deskundigen raadplegen.
Art. 10.§ 1 - Per zitting wordt het toegekende vergoedingsbedrag vastgelegd op 150 euro voor de commissievoorzitter en 100 euro voor de overige commissieleden of hun vervangers.
De in het eerste lid vermelde bedragen zijn gekoppeld aan de spilindex 138.01. § 2. De vergoedingen worden minstens eenmaal per jaar uitbetaald en uiterlijk in de loop van het jaar dat volgt op dat waarop ze betrekking hebben.
Het totale bedrag van de jaarlijks verschuldigde vergoedingen wordt berekend op basis van een aanwezigheidsregister dat door het secretariaat wordt bijgehouden.
Art. 11.De zetel van de commissie is gevestigd bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.
In het organogram van deze dienst valt de commissie onder de directie van Brussel Synergie die belast is met juridische zaken.
Niettemin handelt de commissie volstrekt onafhankelijk en onpartijdig en zorgt ze er bij elk initiatief voor alle belangenconflicten te vermijden.
Art. 12.Voor de uitoefening van haar bevoegdheden beschikt de commissie over een eigen basisallocatie op de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in het bijzonder voor haar werkings- en secretariaatskosten alsook de verzendings- en beroepskosten. Op verzoek van het Gewest, die de competentie van de behandelde aanvragen zal analyseren, kan de financiering van de Commissie opnieuw worden geëvalueerd door de bevoegde overheden.
Art. 13.Voor de coördinatie en het dagelijkse beheer van de commissie stelt de minister van Openbaar Ambt van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering twee ambtenaren van niveau A van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel aan als secretaris en adjunct-secretaris van deze commissie.
De secretaris beschikt over een master in de rechten en werkt voltijds voor de commissie.
Art. 14.Elke persoon die een bezwaarschrift indient bij de Brusselse ombudsman dat hetzelfde onderwerp betreft als een beroep bij de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten moet voornoemde commissie hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen.
Als het beroep bij de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten en het bezwaarschrift bij de ombudsman gelijktijdig ingediend worden of als het beroep bij de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten wordt ingediend na het bezwaar bij de ombudsman, moet deze informatie meegedeeld worden op het ogenblik dat het beroep bij de commissie wordt ingediend.
Als het beroep bij de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten wordt ingediend vóór het bezwaar bij de ombudsman, moet deze informatie per brief met de post of digitaal worden meegedeeld aan de commissie op het ogenblik dat het beroep bij de commissie wordt ingediend.
Art. 15.Worden opgeheven: 1° het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten.2° het ministerieel besluit van 20 februari 2002Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/02/2002 pub. 08/03/2002 numac 2002000206 bron ministerie van binnenlandse zaken Ministerieel besluit betreffende de tegemoetkoming in de wedde van de leden van de gemeentepolitie die deelnemen aan de wettelijk verplicht gestelde beroepsopleidingen die met periodes van actieve dienst worden gelijkgesteld type ministerieel besluit prom. 20/02/2002 pub. 23/03/2002 numac 2002027300 bron ministerie van het waalse gewest Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma's 02, 03 en 04 van organisatieafdeling 12 en programma 02 van organisatieafdeling 30 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2002 sluiten tot bepaling van de aan de voorzitter en aan de leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest toegekende vergoeding.
Art. 16.Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2024, met uitzondering van artikel 10, dat in werking treedt op 18 juli 2023.
Art. 17.Uitvoering De ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering respectievelijk belast met de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten en het Openbaar Ambt zijn belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 7 december 2023.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering, de Plaatselijke besturen en Dierenwelzijn, B. CLERFAYT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ